27 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

27 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

» Jeri ikame edimiştir. Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler k Son dakika Hitler, Danzig için Mussolini'nin » bir konferans akdi fikrini kabul etti Müteakiben Avrupanın umumi vaziyetini tedkik için daha geniş bir konferans toplanacak B. Hitler, dün gece Mussoliniye yeni bir mesaj gönderdi Berlin gazeteleri sulhperver lisan kullanmağa başladılar Roma, 7i — Ecnebi müşahitlere göre, Mussolini, Danzig meselesini İptida tedkik elmek üzere Dörtler konferansının toplanması fikrini B. Hitlere kabul ettirmiştir. Bundan sonra, Avrupanın umumi vaziyetini görüşmek için daha geniş bir konferans toplanacaktır. Roma, 71 — B. Hitler dün gece B. Mussoliniye yeni bir mesaj gön- dermiş, İtalyan Başvekili derhal ce- vap vermiştir. Bu mesajın muhtevi- yatı hakkında azami ketumiyeti mu- hafaza ediliyor. İtalyan gazeteleri vaziyetin veha- metini kabul etmekle beraber buh- Tanım sulhan halli imkânları bulun- duğunu yazıyor. Messagero gazetesi diyor ki: «Son dakikada öğrenildiğine göre, buhranın halli için siyasi müzakere- lere imkân hasıl olmuştur. Bu aklı- selime avdettir.» Alman gazeteleri lisan değiştirdiler Berlin 2i (Radyo) — Bu sabahki Alman gazetelerinin jisanı sulhperve- ranedir. Volkişe Beobahter gazetesi Lehis- tan Almanlarma yapılan fena mua- babının galebe çalacağı ümidini izhar ediyor, Berliner Tögeblati gazetesi «Kim- seyi tehdid etmiyoruz, fakat kimse- den de korkmuyoruz» diyor, Doyçe Diplomatişe gazetesi diyor ki: «Almanya vaziyeti ifrata vardır. mak istemez. Sabır ve tahammülü nün yeni delillerini göstermiştir. Fa- kat bu sâbır ve tahammül sülistimal edilmemelidir.» Nürnberg kongresi tehir edildi Berlin 27 —D.N.B.nin tebliğine göre Nürnberg Nazi kongresi tehir edilmiştir. Kongrenin tarihi içtima meleden mütevellit infialini beyan et- | siyasi vaziyetin inkişafına bırakıl tikten sonra Lehistanda âklselim er. Macaristan tahşidat hakkında Bükreşten izahat istedi Romanya bu tedbirlerin taarruzi bir mahiyeti olmadığı hakkında teminat verdi Bükreş 26 (A A.) — Macar hükü- meti, Bükreşteki sefiri vasıtasile Ro- manyanın ittihaz etmiş olduğu aske- Tİ tedbirlerin kendisinde bir takım endişeler uyandırmış olduğunu bil dirmesi üzerine Romanya hükümeti, yapılan tahşidatın sonbahar manev- Taları için yapılmakta olduğunu bil dirmiştir. — Bu tedbirlerin hiç bir tâarruzi ma- hiyeti yoktur. Romanya hükümeti, komşularına karşı beslemekte olduğu muslihane niyetleri ortaya atmak için Hollanda hududunda Almanlar üniformalı memur- lar yerine asker ikame ettiler: Amsterdam 26 (A.A.) — Algeleine 'Nederlandsch Presbureau, Rimbürg - Kerkrode'dan bildiriyor: Evvelki gece Alman - Hollanda hu. dudundaki üniformalı Alman memur- lan kaldırılarak yerine Alman asker- Bunlar süngü- takarak servis temin eimekteğirler, © Hududa giden yollar bilhassa tel ögülerle kapatılmıştır. Bu yollarda seyrüsefer memnudur. © — Alman makamatı Hollanda demir- © yolları idaresine Winterswijk - Borken hattında servisin tatil edildiğini bil- E dirmiştir. Milletler Cemiyetinin tekzibi Cenevre 26 (A.A.) — Milletler Ce- © miyeti umumi kâtibi, Milletler Cemi- le! yetinin buhran dolayısile Cenevreyi ©” terkederek kısmen Vichy, kısmen de — Birleşik Amerika devletlerine yerleş- mek için tertibat aldığı haberini tek- | gib ettirmiştir. mi La i ve ig ı ne w Irlanda teröristlerinin bir suikasdı Tendra 26 (AA) — Coventry'de İrlanda tedhişçileri tarafından ter. lip edilen bir suikasd neticesinde 5 | ölmüş, 12 kişi yaralanmıştır. Polis ihtiyat tedbirleri almaktadır, Çünkü drlanda cümhuriyet ordu- üs nun Ajanlarına «buhrandan isti- de» etmelerini emrettiği zannedil. dir. Romanya ile Macaristan arasında bir ademi tecavüz misaki akdine âmade bulunmakta olduğunu beyan eder. Macar hükümetinin Romanyanın bu teklifini kabul edemiyeceğini bildir- miş olduğu haber verilmektedir. Macaristanın cevabı Budapeşte 26 (A.A) — Bu akşam resmen bildirildiğine göre, Romanya- nın bir ademi tecavüz misakı akdi için yaptığı teklife cevap olarak Ma- caristan ekalliyetier hakkında bir uzlaşma akdi teklifinde bulunmuştur. 2 kişi öldü, Trabzon ve Er- zurum yolunda köprüler yıkıldı Rize 26 — Bir fırtına ie devam eden yirmi altı saattir şiddetli yağ- murlardan hüsüle gelen seller çarşıyı ve bazı mahalleri basmış, mağa- za ve dükkânlarda tahribat yap- mıştır. Yıkılan bir ev enkazı altında bir kadın ve bir çocuk ölmüştür. Pazar kazasında bir şey yoksa da Rizenin Trabzon ve Erzurum İstika- metindeki bütün telefon hatları bu fırtınadan bozulmuştur, Trabzondan inkıtaa uğrayan tek grat irtibatı yeniden tesis edilmiştir. Seller Trabzon yolunda iki ve Er- zurum yolunda da bir köprüyü yık- muş ve heyelân husule gelmiştir. Yeni yapılmakta olan elektrik fab- rikası yanındaki köprüye ve bir de eve İki yıldırım düşmüştür. Maliye Vekili Avrupadan geldi Bir müddettenberi Avrupada mali tedkikatta bulunmakta olan Maliye Vekili B, Fuad Ağralı bu sabahki eks- presle şehrimize gelmiştir. Ayni tren- | le sabık Maarif Vekili B, Saffet Arı- kan da İstanbula dönmüştür. Sıhhiye Vekili şehrimizde Bir müddettenberi Karadeniz vilâ- yetlerinde tedkikatta bulunan Sıhhi- ye Vekili bay Hulüsi Alataş, Erzurum vapuru ile dün şehrimize gelmiştir, l | İ | i | | | | | Rize çarşısını Sel bastı mıştır. Atatürk günü Zonguldak Halkevinde he- yecanlı nutuklar söylendi Zonguldak 28 (A.A.) — 26 ağustos Ebedi Şef Atatürkün Zonguldağa ayak bastığı mutlu günün yıldönümü mü- nasebetile Zonguldak'ın her tarafı bay- raklarla süslenmiştir. Saat 11 de par- ti kurağı önünde yapılan umumi top- lantıya vali, memurlar, parti, halkevi, büyük bir halk kitlesi ve işçi grupları, esnaf kurumları iştirak etmiş, geniş cadde dolmuş ve taşmıştır. Halkevi adına öğretmen bayan Azize Sirel, Ebedi Şelimizin Havzaya ayak bas- tıkları gündenberi Havzanın güz ka. maştırıcı inkişafı ve madenlerimizin millileştirilmesi yolundaki çalışmala- rı tebarüz ettireri çok heyecanlı bir söy- lev vermiş ve bir genç tarafından Ata- türk şiiri okunmuştur. Gece Zonguldak elektrikle aydın- lalılacak ve eğlentiler tertib oluna- caktır. Londra büyük elçimiz bu sabah geldi Landra büyük elçimiz B. Tevfik Rüştü Aras, bu sabahki Avrupa eks- presile şehrimize gelmiştir. Tondra büyük elçimiz bu akşam Ankaraya hareket edecektir. Ticaret Vekili Ankaraya gitti Ticaret Vekili Bay Cezmi Erçin, dün öğleye doğru İş hanındaki takas iimited şirketinde meşgul olmuştur, | Ticaret Vekili, mıntaka ticaret mü- dürü bay Mehmed All, takas limited şirketi müdürü bay Salih, muavini bay Kâmil, Etibank müdürü bay Hik- met, Ziraat bankası müdür muavin- lerinden bay Reşad, dış ticaret mi- dürü B. Cemal Ziya ve müfettiş bay Abdülkadir'den mürekkep bir komis- yonun toplantısına riyaset etmiştir. Vekil, dün gece 19 dx kalkan eks- presle Ankaraya gitmiştir. Alman ve İtalyan vapurlarile ihraç olunan malların sigor- tasına başlandı İzmir 26 (Telefonla) — İzmirdeki sigorta acenteleri şimdiye kadar Al- man ve İtalyan vapurlarile ihraç edilen mahsullere harp sigortası yap- mamakta idiler. Merkezlerinden ak dıkları emir üzerine bugünden itk braen bu vâpurlaria sevk edilecek mahsulleri sigorta etmeğe başlamış. lardır, Bu vaziyet harp tehlikesinin sali olduğuna bir delil sayılmaktadır, Pi- yasada çok iyi i N Gi Alman tayyareleri Leh topraklarında uçuyorlar Leh Silezyasında bom balar patladı Alman- lara göre Lodz'da 32 Alman öldürüldü Varşova 28 (A.A) — Salâhiyettar bir membadan bildirildiğine göre Al- man tayyareleri Polonya arazisine mü-| temadiyen tecavüzlerde bulunmakta- dırlar, Dün saat 14 de ve 17 de «Heinkel» askeri tayyareleri Heli yarımadası ile Gdynla limanı ve Leh arazisinin diğer noktaları üzerinde uçuşlar yapmışlar- dır, Bu münasebetle memnu mıntaka- ların haritalar üzerinde işaret edilmiş olmasına binaen hiç bir pilotun bun- Jar bilmemesine imkân olmadığı be- yan edilmektedir. Pat ajansının bu baptaki tebliği şu- dur: Bundan böyle memnu mıntaka Üze- rinde görünecek her tayyareye karşı ateş açılacaktır. Varşova 26 (A.A.) — Stettin'den Königsber'e giden üç Alman tayyare- sinin Polonya arazisi üzerinden uçar- ken Polonya bataryalarının ateşine bir tesir husule getir. | mışlardır. maruz kaldıklarıpa dair Almanyada bir haber neşredilmiştir. Salâhiyettar mabfiller hakikatte bir Alman tayyaresinin memnu mın- taka üzerinden uçarken sahil batar. yalarının ihtar ateşi üzerine uzaklaş- mış olduğunu beyan etmektedir, Berlin 26 (A.A.) — «Deutsche Allge- melne Zeitüng» Lodz-da 32 Almanın öldürüldüğünü bildirmektedir. Polonya harp hazırlıkları ile meşgul Varşova 26 (A.A.) — Bugün bütün Polonya harp hazırlıklarile meşgul- dür. Seferber edilen kuvvetlerin ye- | künu bir buçuk milyon tahmin edil mektedir. Bütün otomobiller ve atlar müsadere olunmuştur. Kıtaat hu- dudlara sevkolunmaktadır, Polonya Silezyasında bom- balar patladı Londra 26 (Radyo) — Varşovadan alınan malümata göre Polonya Silez- yasında bazı Alman binalarında böm- balar patlamıştır. Bunların Alman tahrikâtçı kundakçılar tarafımdan ya- pıldığı Polonya mahafilinde beyan edilmektedir. Almanyada Lehlere fena muamele yapılıyor Varşoya 26 (A.A.) — Matbuat Al manyada oturan Polonyahların maruz kaldığı fena muamelelerden şikâyet etmekte ve bunların her türlü araştır. malara müsaderelere maruz kaldıkla- rını kaydeylemektedir. Belçika kralına ve- rilen salâhiyetler Krala ordunun seferberliği hakkında bir proje verildi Brüksel 26 (A.A.) — Kabinenin bu sabahki fevkalâde toplantısının s0- nunda bir tebliğ neşredilmektedir. Bu tebliğde ezcümle şöyle denilmek- tedir: Başvekil, Krala devletin erazisinin emniyet ve müdafaasının zaruri kı- lacağı tedbirleri Acilen ittihaz etme- sine medar olacak hususi selâhiyetler | bahşedilmesini natık bir proje tevdi etmiştir. Başvekil, Kralın orduyu se- ferber halde ilân eden bir kararname. sinin projesini tevdi eylemiştir. Hü- | kümet, seferberliğe devam edileceğini, ancak ordunun ahval ve şeraite göre takviyesine hasrolunacağını izah ey- lemiştir, Şimdiki halde evvelce alınmış tedbirlerden başka tedbirler ittihazı mutasavver değildir. Bütün Alman gazetecileri Londradan ayrıldılar Londra 26 (A.A.) — Almanya bü- yük elçisinin tavsiyesi üzerine bütün Alman gazetecileri Londradan ayni- Bir ekspresin Almanyadan geçerken camları kırıldı Varşova 26 (A.A.) — Alman arazi. sinden geçen Nord - Express bütün camları kırılmış olduğu halde bura- ya gelmiştir. Bir Alman müfrezesi Leh toprağına girdi Varşova 26 (A.A.) — Ostrolenko mıntakasında Myslinlce civarında bir mitralyözü bulunan bir Alman devri- yesi Leh arazisine girerek bir kilomet- Te kadar ilerlemiştir. Almanların açtığı ateşe mukabele eden Polonyalılar birinci süvari ala- yma mensup bir Alman neferini ök dürmüşlerdir. Devriyenin diğer efradı mitralyözü bırakarak geri çekilmiştir. Varşova 26 (A.A) — Bu sabah saat 6,45 de Almanlar Clarna hudud karakoluna taarruz etmişler ve 8lo- vakyadaki civar tepelerden üç salor top atmışlardır. Polnya Silezyasnda kâin Mesty- wlelkie postasına da Almanlar tara- fından tecavüz edilmiştir. Almanlar. dan iki yaralı vardır. Alman toprakları üstünde hiç bir tayyare uçmıyacak Berlin 26 (A.A) — Hava Nezare- tince bugün neşrolunan bir emima- me ile Alman toprakları üzerinde, Ak man askeri ve hükümet müessesatına âid tayyarelerle memleket içinde ha- ya seferleri yapan Alman tayyareleri müstesna olmak üzere, hiçbir tayya re uçmuıyacaktır. Uçuşlarına müsaade edilen tayya- reler de beş yüz metreden daha yük- sek uçmuıyacaklardır. Danzig limanında Danzig 26 (A.A) — Bugün öğled. itibaren Danzig limanında seyrüsefer durdurulmuştur. Bratislava 26 (A.A) Slovakya hududunu sivil elbise ile geçen yirmi beş Polonyalı polis memuru Slovak jJandarmaları tarafından tevkif olun- muştur. Danzig 26 (A.A.) — Danzig polisi, bugün neşrettiği bir emimame ile Danzig toprakları üzerinden tayyare uçuşlarını tasak etmiştir. İngiliz kruvazörü nereye gitti Harbor Main (Kanada) 26 (AA) — İngiliz Berteck kruvazörü İngiltere nin Atlantik filosu kumandanı âmi- ral Mâyrieki hamil olduğu halde bir- denbire limandan ayrılmıştır. Nereye hareket ettiği bilinmiyor. Hırvatlara idare muhtariyeti verildi Sırp - Hırvat Kabinesi teşekkül etti Belgrad 26 (A.A) — Nalb, bugün neşrettiği bir emirname ile Hırvatla- ra idare muhtariyeti vermiştir. Belgrad 26 (A.A) — Sırp - Hırvat kabinesi teşekkül etmiştir. Kabine Laş- hca şu nazırlardan teşekkül etmiştir; Başvekil 'Tsvetkoviç, Başvekil mu- svini Maçek, Devlet Bakanı Konstan- tinoviç, Hariciye Nâzırı Markoviç, Harbiye ve Bahriye Nazırı Nidiç, Da- hiliye Nazırı Mihaldiç, Maliye Nazır Şutey. Yeni kabine 11 Sırp ve 5 Hırvat Na- zirdan mürekkeptir. Binaenaleyh Xc- niş bir temerküz ve hatta bir milf birlik hükümeti mahiyetindedir. Bulgaristanda silâh altına çağrılacak ihtiyatlar Sofya 26 (A.A.) — Bulgar erkânı harbiyesi, bir kaç hafta evvel talim için çağrılan ihtiyat sınıflarının ağustosun 28 ve 30 unda terhs edile- ceklerini ve yerlerine diğer sınıfların bildi Y ağrılacuğını