27 Ağustos 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

27 Ağustos 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

gAi”sgj lir — wekilinden cevap alıncaya kadar söy» » Miyeceği nutku tehir etmiştir. Gelen » Yar toplanması muhtemeldir. — İemaslar, buhranın sulh yolile halle. Bahife 4 AKŞAM Hitler uzlaşma şartlarını bildirdi (Baş tarafı 1 inci sahifede) | kiline verilmek üzere tevdi ettiği mesaj. | da ileri sürdüğü şartlar şunlardır: 1 — İngiltere Versay muahedesi- nin son haksızlıklarını feshetmek ve Alman müstemlekelerini geri verme- ğe razı olmak şartile Almanya, İngiltere | ile 25 senelik bir ademi tecavüz pakta zası ve Alman aleyhdarı terorizmin | önüne geçilmesi için bir Leh - Alman konferansının akdi, | 5 — Almanya, Lehistanla yeni hu- dudlarını garanti altına alan 10 se- nplik ademi tecavüz paktı aktede- cektir. İngiltere, bugün Hitlere cevap veriyor Londra:26 — İngiliz kabinesi bu- gün saat 18,30 da toplanmıştır. Top- Jantıda İngilterenin Berlin büyük el- çisi de dahil olmak üzere bütün Na- zırlar hezir bulunmuştur. İçtima iki buçuk saat sürmüş ve Hitlere cevap verilmesi kararlaştınımıştır. Bu ceva- bın metni yarın. (bugün) sabahleyin toplanacak kabine içtimaında tesbit edilecektir, Pa'âmentonun pazartesi günü top- Janacağı öğrenilmiştir. Londra 26 (A.A. — Resmi mahafil, kabinenin bu akşamki toplantısı hak- kında herhangi bir tefsirde bulun- maktan içtinap etmektedir. Yalnız bu gece mahdud nâzırlar komitesinin toplanacağı ve bu toplanlı esnasın. da yarın tasdik edilecek olan proje- nin yazılabileceği söylenmekle iktifa edilmektedir. Londra 26 (A.A.) — Reuter ajansı- nın resmi mahafilden öğrendiğine göre, Henderson İle Hitlerin görüşme: leri mevzuu hakkında bu sabah 'bir Londra yâzetesinin Berlinden âlarak neşrettiği makale t#mamen asılsızdır.| B. Henderson bugün Berline gidiyor Londra 26 (A.A.) — Press Associa- ton'un bildirdiğine göre, İngiltere- nin Almanya büyük elçisi Henderson hükümetinin Hitlere cevabını hami- len yarın Berline tayyare ile dönecek- tir, Berlin 26 (A.A.) — Havas: İngilte- renin Berlin büyük elçisi Henderso- nun yarın Berline avdet edeceği ha- beri siyasi mahafilde çok büyük bir alâka uyandırmıştır. İyi malümat alan Alman mahafi- dinde, vaziyetin inkişafında hiç değil $e bir tavakkuf arız olduğu ve ya- ç Tina kadar İstisna! ehemmiyeti haiz kararlar beklemek lâzım geldiği ihsas edilmektedir. Bu gece Reichstag'ın otoplantıya çağrılmasından vaz geçildiği anlaşı- diyor. <B. Hitler nutkunu söylemek için İngilterenin cevabını bekliyecek Roma 26 — B. Hitler, İngiliz Baş- haberlere göre İngiliz parlâmentosu- “nun perşembe gününden evvel tek- B. Hitlerin İngiliz sefirinden baş 'ka Fransa, İtalya, Japonya sefirleri- o mide kabul etmesi Berlin siyasi ma- hafilinde nikbinlik uyandırmıştır. Bu © dimesine doğru mühim bir adım te- Jâkki edilmektedir. © Berlin 26 (A.A) — Bu sabah Ber- Minde Hitlerin öğle vakti bir nutuk söyliyeceğine dair bir şayla dolaş o muştı. Propaganda Nazırı, bu husus > hakkında malüm olan hiç bir şey bu- | Yunmadığı gibi Rayhştağ'ın içtimaa daveti hakkında da bir haber olma. e me eden bir beyanname hakkında da malâmat çal obekdni Mâve etmiştir. B. Hitler ile B. Mussolini arasında muhabere © Roma 26 — Stefani ajansı, aşaği- daki tebliği neşretmektedir: « «Dün sı ii Göring daha evvel Hitler ile saat | İ215 de görüşmüştü. | ! Roma ihtilâfın sulhen hal- Setir, refakatinde Hariciye “Hariciye Nazırı | Kont Ciano olduğu halde mumailey- | he Führer'in uzun bir telgrafını tev- di etmiştir. Düçe'nin cevabı İtalya sefiri Atto- Xco tarafından saat 18 de Führer'e veril; e Saat 21,30 da Duçe tekrar Alman sefirini kabul etmiş ve sefir kendisine Führer'in ikinci bir telgrafını ver. miştir. Bu ikinci mülâkatta da Kont Ciano hazır bulunmuştur» Roma siyasi mahefilinde hummalı bir faaliyet hüküm sürmektedir, Kont Ciano bugün Fransız sefirini davet ederek görüşmüştür. Hitler . Göring mülâkatı Berlin 26 (A.A.) — Havas: Hitler mareşal Göring ile Ribbentropu sant 17,30 da Başvekâlette kabul etmiştir. Göring son günlerde gayet faal bir Tol aynamış gibi görünüyor. linden ümidvar Roma 26 — Gazeteler, dün Avru- pa devletleri arasında cereyan etmiş olan hummalı temaslar dolayısile buhranın sulhen halledilebileceği ümidini -izhar ediyorlar. Bu ümidi kuvvetlendiren diğer işareti de B. Hit- lerin Berlindeki İngiliz sefiri B. Henderson vasıtasile meselelerin sul- hen halli için Londraya gönderdiği plân teşkil eder. Bu plân Tondra hükümeti tarafından dikkatle ted- kik edilmektedir. Berlin, Belçika ile Hollanda- nın bitaraflığını istedi Londra 26 — Belçika ve Hollanda- daki Alman sefirleri kral Leopold ile kraliçe Vilhelmini ziyaret ederek &i- kı bir bitaraflık muhafaza ettikleri takdirde Almanyanın hududlarına riayet edeceğin! ve münâsebetlerinde hiç bir gerginlik olmıyacağını hükü- metleri namına temin etmişlerdir. Amsterdam 26 (A.A) — Hollanda hükümeti, birinci derece ihtiyaç mad- delerile iptidai maddelerin ihracını menetmiştir. Almanya İsviçrenin bitaraf- lığına riayet edecek Berne 26 (A.A) — İsviçre Harlelye | Nazırı Motta, Almanya elçisini kabul etmiştir. Almanya elçisi İsviçrenin bilfil bi- taraf kalması şartile İsviçrenin bi- | taraflığına Almanya tarafından ria- yet edileceği hakkında verilen temi. natı yenilemiştir. İspanya bitaraf Burgos 26 (A.A.) — İspanya Kabi- nesi bugün toplanarak enternasyonal vaziyeti tedkik eylemiş ve hariçteki bütün siyâsi mümessillerine gönder. diği talimatta bir harp çıktığı takdir. de İspanyanın kali bir bitaraflık mu- hafaza edeceğini bildirmiştir. Fransanın Moskova sefiri Parise geliyor Paris 26 (A.A.) — Fransanın Mos. kova sefiri Naggiar, Hariciye Nazırı ile görüşmek ve Alman - Sovyet mi- sakı hakkında malümst vermek üze. Te pek yakında Parise hareket ede. cektir. l İyi haber alan mahfillerde söylen. | diğine göre Neggisr geri çağrıldığı için değil, normal şekilde Hariciye Nazırı ile temas etmek için Parise dönecektir. Fransa, Berlin büyük elçisine yeni talimat gönderdi Paris 26 (A.A) — Fransa hükü- meti bugün öğleden sonra Beriindeki büyük. elçisi Coulondre'a, Hitler ile Berlinde yaptığı görüşmeler hakkın- göndermiştir. ! da talimat Bu talimat, Hariciye Nazırı Bonnet ile Hariciye Nezareti umumi kâtibi Leger'nin Başvekii Daladire ile bu sabah yaptığı görüşmeler esnasında tesbit edilmiştir. Fransanın Berlin büyük elçisi bu talimatı alır almaz akşam üzeri Hit- leri ziyaret etmiş ve bu talimattan kendisini haberdar etmiştir. Paris 26 (A.A) — Fransa Hariciye Nazırı Bonnet, bugün öğleden sonra, İnglitere, Belçika ve İtalya büyük el- le kabul etmiştir. İngiliz ve Fransız sefirleri B, Motolofla görüştüler Moskova A.A.) — İngiltere bü- yük elçisi B, Seeds İle Fransa büyük elçisi B. Nagglar, talebleri üzerine B. Molotof tarafından kabul edilmiştir. Bu görüşmelerde ne gibi şeylerin ba- Moskova 26 (AA) — Fransız askeri heyetleri, Londra ve Parise dönmek üzere dün gece yarısı frenle Leningraddan hareket etmiş- tir. Kanada Başvekilinin telgrafı Ottawa 28 (A.A.) — Kanada Baş vekili Mackenzle King, bugün Hitlere, Mussoliniye ve Polonya Reisicümhu- runa birer telgraf çekerek harbin önüne geçmek için bütün otoriteleri. ni kullanmalarını ısrarla rica etmiş- tir. B. Rooseveltin Hitlere ikinci mesajı » Vaşington 26 (A.A) — Roosevelt, İ Polonya Reisicümhurunuün kendi me sajına vermiş olduğu cevabi telgraf- sicümhuru Mosetcki, bu cevabında doğrudan doğruya müzakerat icrası | ve yahut bir telifi beyan usulü ile ibtilâfm halledilmesi tekliflerini ka- bul etmektedir. Amerika Relsicümhuru, şöyle demektedir; «Siz bir çok defalar alenen üçün- cü Reich tarafından takip edilen ga- yenin haklı ve makul olduğunu be yan ettiniz. Polonya Relsicümhuru Moscicki, bana vermiş olduğu cevap- ta Polonya hükümetinin, Polonya ile | Almanya arasındaki ihtilâfı doğru- | dan doğruya yapılacak müzakereler- le ve yahut bir telifi beyin usulü ile halledilmesi için mesajımda teklif etmiş olduğum esaslârda benimle mu- tabık olduğunu bildirdi. Henüz bir çok insanların hayatını kurtarmak imkân: mevcuddur. Siz ve Alman hükümeti, Polonya hükümeti tara- fından kabul edilmiş olan muslihane hal çaresine muvafakat ettiğiniz tak- | dirde modern dünya, milletlerinin daha müslihane ve dala Mmesudane münasebetler otemelini âtabilmesi ümidini ihya etmek mümkündür. Bu- nun için bütün dünya, Almanyanın da Polonya gibi bu hususu kâbul et- mesini rica ediyor. Hariciye Nezâretihnde Almanyanın niyet ve tasavvurları hakkında bir güna malümat mevcud değildir. Hariciye Nezareti namına söz söy- lemeğe salâhiyettar bir zat Roose- velt'in Polonya Reisicümhuru Mos- cieki'ye derin minnet ve teşekkürle. rini bildirmiş olduğunu söylemiştir. Vaşinglon 26 (A.A.) Harbiye nezareti müsteşarı Johnson Reisicüm. | hur Roosevelt ile görüşmüştür. Bu mülâkattan sonra Johnson mat buata, Harbiye nezaretinin her ihti- male karşı bütün tertibatı © aldığım söylemiş ve şunu ilâve etmiştiir: «Avrupadan gelen haberlere göre, beklenilmiyen yeni müşkilât çıkma- dığı takdirde, buhran sulh yöluna girdiğe benziyor» Nürnberg kongresi de tehir edilecek mi Berlin 26 (A.A.) — Nürnberg kon- gresinin üç hafta sonraya bırakıldığı. na dair bir şayin çıkması üzerine alâ. kadar mahfiller bu haberi tekzip ede- rek böyle bir karardan haberleri olma. dığını beyan etmişlerdir. Berlin 26 (A.A.) — Havas: Alman. yanın bütün umumi valileri ve me. buslar Hitlerin emrne âmade olarak Berlinde toplanmış bulunuyorlar. Mussolini müşaverede Roma 26 (A.A.) — Mussoloni, Kont Ciano ile Münakalât Nazim Benni'yi ve ordu, donanma ve hava erkânı harbiye reislerini kâbul etmiş ve ken- dilerile İtalyanın askeri hazırlığı meselesi hakkında görüşmüştür. Na Nikâh Ziraat Vekâleti baş müfettişlerin. den bay Salih Ekim kızı bayan Berin Ekim ile mühendislerimizden bay Osman Özgen oğlu mühendis Cahid Özgen'in nikâh merasimi 20/8/939 cumaresi günü Nişantaşındaki evle rinde güzide davetliler huzurunda icra olunmuştur. Tarafeyne saadetler bilhassa | bin, blokun 100 bin olacaktır. “Atatürk,, pulları P. T. T. Umum müdürlüğü bu defa dünya pülenlük âlemine eldden çok kıy- metli bir sürpriz tadır. Ebedi Şetimiz. Alatörkün ölümünün birinci ümünde (10/11/93) sa! ikarıl- la Hitlere bildirmiştir. Polonya * Rej- | Yâ ya gü Fuş tutan bir seri pulla bir blok tabetti- xink üzere sekiz kıymette meemuu 67 ku- rilmek üzeredir. Bu serinin sabi im | Pulların üzerine konulmak üzere Ebedi Şefimizin muhtelif tarihlerde çektirdikleri çok de- Berli tarihi resimler seçilmiştir. Pullardan birinde Atatürk'ün Ankarada ilk ikamet ettikleri binanın resmi bulu | Dasaktır. Bu pul koyu yeşildir ve 28 ku- ruştur. Diğer pullar ve blok yukarı resimde görülmektedir. 1 — Atatürk yüz- Milli Şef ve Maraşal | dün Ankaraya gittiler (Baş tarafı 1 inci sahifede) katta Hariciye Vekili B. Şükrü Sa- Taçoğlu da bazır bulunmuştur. Mareşal da gitti Genel Kurmay Başkanı mareşal Fevzi Çakmak, dün gece hareket eden €kspresle Ankaraya gitmiştir. Resmi tebliğ İstanbul 26 (A.A) — Resmi tebliğ: Reisicümhur Ankaraya hareket et- miş ve tefliş veya istirahatte bulunan | İcra Vekillerinin de merkeze evdetle- | ri tebliğ olunmuştur. | | Bu tebliğ beynelmilel vaziyetin ef- kârı umumiyece malüm olan halin- den başka hususi bir vehametin icabı değildir. Dünya vaziyetinin ağırlığı ve na- zikliği önünde mesul devlet ricalinin | iş başımda bulunması tabii görülme- | sindendir. Hariciye Vekili İngiltere, Fransa ve Romanya sefirlerini kabul etti Hariciye Vekili B. Şükrü Saraçoğlu dün öğleden evvel İngiliz sefiri 'Hugessen'i, müteakiben de Romanya sefiri M. Stoika'yı Perapalasta kabul ederek bir müddet görüşmüştür, B. Şükrü Saraçoğlu, 15,30 da oto- mobille Floryaya gitmiş, Reisicüm- hura mülâki olmuştur. Hariciye Ve- kili 18,10 da Fransız büyük elçisi M. Mâssigli'yi kabul ederek bir müddet görüşmüştür. Italya seferde bulunan gemilerini geri çağırdı (Baş tarafı 1 inci sahifede) Roma 26 (A.A) — İtalya hükü- meti, bütün İtalyan vapurlarına ver- diği emirde İtalyan limanlarına der- hal dönmelerini veya bitaraf liman- lara girmeleri lüzumunu bildirmiştir. | Bugün İtalyayı terketmek istiyen 300 Amerikalı, İtalya vapurları sey- risefalni tatil ettiği için Parise hare- ket etmiştir. Yarın diğer 100 Ameri- kalı Napoliden bir Amerika vâpuruna binecektir. Alman vapuru malları boşaltmadan gidiyordu İxmir 26 (Telefon) — Limanımızda bulunan Alman bandıralı Salzburg vapuru aldığı bir emir üzerine ambar- | larında bulunup ta İzmir limanında tahliye edilmesi lâzımgelen mühim mikdarda çimento ve sair eşyayı bo- şaltmadan limandan çıkarken liman reisliği buna mâni olmuştur. Vapu- run ancak İzmire ald hamüleyi ç- kardıktan sonra hareket edebilece- ğini kaptana bildirmiştir. Bu suretle vapur tekrar Umana girmiş ve demir- başı: Açık çivldi 3 kuruj, 2 — Atatürk 8)- vas kongresinde: Kahverengi 5 kuruş, 3 — Atatürk milli mücadele senelerinde: Brün 6 kuruş, 4 — Ağatürk mareşal, zey- tuni yeşil 8 kuruş, 5 — Atatürk Koca pede: Koyu kırmızı 75 kuruş. 6 — Ate- türk Cümhurreisi: Koyu mavi 125 ku- Fuş, 7 — Atatürk'ün son resimlerinden: Karmen 175 kuruş, 8 — Atatürk: (Blok) koyu çividi 100 kuruş. Resimlerin alt kısmına doğum ve ölüm (1880 - 1988) farihleri konulacaktır. Eb- adları gene 14 x 20 mm. olacaktır. Blokun çerçevesi 9 X 12 sm. olacak, bunun tam orlasında göne 14 x 26 ebadında ve et- rafı tarkili resim - pul bulunacaktır. 26 Ağustos 939 Esham ve Tahvilât & 5 108 İkramiyeli 10— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Londra 1 Sterlin 580 New-Yark 100 Dolar 13182 Paris 100 Frank 33125 Milâno 100 Liret 6.8425 Cenevre )00 İsviçre Pr. o 291425 Amsterdam 100 Florin 105115 Berlin 100 Rayşmark 50 Brüksel 100 Belg 223015 Atina 100 Deahmi 1.0575 Sofya 100 Leva 1.5275 Prag 100 Çokoslovak Kr 4.2475 Madrid 100 Pezeta 157175 Varşova 100 Zloti 2300 Budapeşte 100 Pengo 3413 Bükreş 100 Ley 087 Belgrad 100 Dinar 28275 Yokohama 100 Yen 3326 Btokholm 100 İsveç Pr. 290075 Morkova 100 Ruble 233115 Toplantıya çağırma "Teknik okulu mezunları birliğinden 3i Ağuslos perşembe günü saat 17 de Ankara İsmet paşa ilk okulunda nizâm- | bamemizin cemiyetler kanununa uydu- rulması için yapilarak fevkalâde toplantı- da Âzalarımızın buluşması rica olunur. ——— —— Eyüp fakirleri koruma derneğin- den: > Bazı esbaptan dolayı istifa eden İdare heyetinin yerine yenisinin se- çilmesi için nizamname ahkânuna göre“heyeti umumüiyenin 2/9/939 cu- martesi'günü saaf (16) da Eyüp Hal- kevi' kurağındaki salonda bulunma- Aleni teşekkür Henüz pek genç yasında ameliyat neticesinde vefat eden sevgili kızım ve sevgili eşim Münire Şener'in cena- ze merasimine çelenk göndermek ve bizzat iştirâk etmek suretile büyük matemimize yakından alâka gösteren aziz dostlarımıza ayrı ayrı teşekküre elemimiz mâni olduğundan gâzeteni- zin tavassutunu rica ederim. Eşi Annesi Dr. Cemil Şener (o Saadet Erkiner TİYATROLAR: RASİD RIZA, ERTUĞRUL SADİ TEK biriikte bu gece saat 2130 da Tepebaşı Bahçesinde BEŞTE GELEN Vodvil 3 perde. EGE TİYA TROSU Nureddin Gençdur ve arkadaşları Pazar gündüz Üsküdar İnşirah Gece Cümhuriyet Bahçesinde TANK - TANGO Tamirat ve tezyinat hasebiyle iki aydanberi kapalı bulunan SÜMER MA Sayın ve mo El eni üilkdkeini > — s ii