1 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

1 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

e POLİTİKA Sovyet - Alman anlaşması Avrupada vaziyet gergin olduğu kdar da karışıktır. Almanya İle si- olan noktalar şunlardır: Sovyetler Almanyaya petrol ve bunun mustahsa- lâta benzin ve diğer madeni ham ve nim mamul maddeleri vereceklerdir. Camilerden halı çalıyormuş Maznun dün mahkemede halılar çalındığı zaman İzmirde olduğunu söyledi Camilerden hah hırsızlığı yapan İsmail adında biri asliye birinci ©0- za mahkemesinde muhakeme edil- miştir. Tahkikata nazaran İsmail bu hırsızlıkları Said adında bir arka. daşile birlikte yapmıştır. Bunlar ekseriya geceleri yatsı na- burada olamaz. Benim bu işleri yap- madığım bundan da bellidir, dedi, Hâkim sordu: — Peki amma, bü hırsızlıklar bir defada yapılmamış, muhtelif zaman. larda ayrı ayrı yapılmış. Bunların her defasında da İzmirde mi idin?... ayni zamanda hem İzmirde hem de saneyi çeviren bü- yük kayalıklar te- Jâfl ediyor. Eski Malta $ö- valyeleri, bu ka- yalıkları, muazzam tâş kulelere çevir- mişlerdir. Bu taş kalelerin mevcudi- yeli Malta üssübahrisinin müdafaası- nın temininde İngilizler için çok bü- yük avantaj teşkil etmiştir. Şüppesiz ki bu taş kaleler, denizden yapdacak şiddetli bir bombardımana dayana- mazlar, Fakat Malta için denizden mazında camilere girerek bir köşeye saklanıyor venamaz bitip herkes çıktıktan sonra caminin halılarını çalıyorlarmış. İki hırsız bu suretle Yerebatan, Küçükmustafapaşa, Sü- leymaniye, Mihrimah sultan camile- rinden halı ve seccadeler, daha bazı mescid ve camilerden de seccadeler çalmışlar, bunları ucuz flatle ötekine berikine (o sâtmışlardır. Nihayet iş meydana çıkmış, bunlardan İsmail yakalanarak adliyeye verilmiştir, Sa- id bulunamamıştır. Asliye birinci ceza mahkemesinde İsmailin mevkufen muhakemesine başlanmıştır. Evrak okunduktan son- ra İsmail suçu tamamile inkâr ede- rek: — Bana isnad olunan suçlar ya- landır, İftira ediyorlar. Bu vakaların olduğu iddia edilen tarihlerde ben İzmirde bulunuyordum. Bir adam Büyük bir sıçan, uyurken B. Alinin kafasını ısırdı Yuzü, başı kanlar içinde kalan B. Ali kuduz hastanesinde tedavi ediliyor Evvleki gece sabaha karşı, Yüksek- kaldırımda oturan bir adam, bir si çan ısırmasile hayati tehlikeye gir- miş bir vaziyette hastaneye kâldiri- mıştır. Bu hususta yaptığımız tahkikata göre Yüksekkaldırımda Şahkolu s0- kağında bir evde oturan ve manifa- tura ticaretile iştiğal eden kırk yaş- larında B. Ali, gece yatağına uzan- mış, sabaha karşı uyandığı zaman, yüzünün kanlar içinde olduğunu, fa- nilâsının kana bulanmış bir halde bulunduğunu ve saçları arasından mütemadiyen kan geldiğini görmüş, yatağının biraz İlerisine baktığı za- İki motör çarpıştı Dün, demiryolları idaresine âit Denizkurdu motörü, kum yüklü olarak Paşabahçeden gelmekte olan Saadet motörü ile çarpışmıştır. İki motör hasara uğramışsa da insanca zayiat olmamıştır, Maarif müdürü geldi Liselerle orta mekteplere ait müf- redat programlarını Maarif şürasın- da kararlaştırılan esaslara göre tadil ye ıslah etmek üzere Ankarada topla- nan komisyona iştirak eden maarif İ ta nezaret edecektir. i bir bomardıman tehlikesi hiç bir za- man mevcut olamaz. Sahil batarya- larımız, düşmana, endaht menziline girmeğe hiç bir zaman müsaade el- miyecekleri gibi, harp filolarımız da düşmanın böyle bir teşebbüsüne hiç bir zaman imkân vermiyeceklerdir. Bu taş kaleler, hava tehlikesine karşı bize kâfi bir korunma temin ediyorlar. Damları ve duvarları beş, altı metre Kalınlığı bulan bu taş kalelerin dehlizlerinde tersane işçi- leri sığınaklar bulacaklardır. Bu hu- susta yaptığımız müteaddid tecrübe- lerde en büyük tayyare bambalarının bu burçların duvar ve damlarını de- Geçimsizlik yüzünden feci bir cinayet Bir köylü karısile baldızını tabanca kurşunile öldürdü, kaynanasını da yaraladı Karamürsel (Akşam) — Karamür- sel Yalova yolunda Karaahmedli kö. yünde bir cinayet olmuş, jandarma- nın ihbarı üzerine vaka mahalline giden müddeiumumi vekili B. Ali Rı- za Aslanalp, jandarma Komutanı B. Niyazi Atıncer İki ölü ve bir yaralı ile karşılaşmışlardır. Ölüler Karaah- medli köyünden Şahsenenin kızı 24 yaşında Emine ile kârdeşi 19 yaşında Fatmadır, Cinayet bir âile geçimsiz- liği sonunda Eminenin kocası tarafın. dan işlenmiştir. Emine altı kurşunla ölmüştür, Ağır yaralı olan anneleri te- davi altına alınmış, katil yakalanmış. tır. Kalp paralar Kalp gümüş liralıklarda Atatürkün profili ve tırtıllar. da T. C. harfleri görülmüyor Piyasada gümüş bir ve yarım lira» lıkların kalplarına tek tük rasgelin. mektedir, Bunlar, hakikilerinden gâ- yet kolay tefrik edilmekle beraber, gene bazı safdillere sürülmekte oldu-. ğu görülmüştür. Taklid gümüş liraların yüz tarafın. da Atatürkün resminin sağ profili görülmekte, tartıllardaki T. C. harf. leri ezik bulunmaktadır. Kalıp yarım liralıkların ise, gayet yumuşak kurşundan olduğu görül- müş, sıkı surette büküldüğü takdir. de kırıldığı anlaşılmıştır, Kalp liralıkları yapanlar, Anâdolu- nun muhtelif şehirlerinde yakalana- rak adliyeye verilmiş bulunmakla be- raber bittabi evvelce piyasaya sürül- idim. Yalan söylüyorlar. Diye yüksek sesle cevap vermeğe kalkıştı. Mahkemede sorulan şeylere sükünetle cevap vermesi kendisine ihtar edildi, Bundan sonra Küçükmustafapaşa camisinin imami B. Hasan şahit ola. rak dinlendi. B. Hasan ifadesinde: — Maznunu tanımıyorum, Bir sa- bah camiye girdiğim zaman ortada serili büyük taban halısının çalınmış olduğunu gördüm, Birkaç seccade de çalınmıştı, Polise müracaat ettim. Birkaç gün tahkikat yâptıktan son- ra, çarşıdaki halıcılarda bulmuşlar. Bana gösterdiler, caminin halısını tanıdım, Fakat halının Kim tarafın. dan çalındığını bilmiyorum, dedi. Diğer şahitlerin çağrılması için muhakeme başka güne bırakıldı, man, karnı şişmiş bir farenin uzak- laşmakta olduğunu farketmiştir. Ne. ye uğradığını şaşırmış bir vaziyette yataktan fırlıyan B. Al, elbisesini giyer giymez sokağa fırlamış, doğru zabıtaya müracaat etmiştir. B, Alinin saçlarının arası muayene edilince, tam beyni üzerinden sıçan tarafından ısırılmış olduğu ve haya- tanın da tehlikede bulunduğu görül müş, derhal bir cankurtaran otomo. bilile yakındaki kuduz hastanesine Kuduz hastanesinde yapılan ted- kikatta, kendisinin hastanede alıko- nulmasına ve serüm tedavisine tâbi tutulmasına karar verilmiştir, Kadeş vapuru bugün ilk seferini yapıyor 3500 tonluk Kadeş vapuru bugün ilk seferini Mersine yapacaktır, Bu hususta gemide icap eden hazırlıklar yapılmıştır. Limanlar umum müdür mua- vini Hataya gidecek limanlar umum müdür muavini B. Hâmld Saracoğlu bugün İzmire giderek iki gün kalacaktır. B. Hâmid buradan Hataya geçecek ve İskende- run İlmanına ait teşkilât ve tatbika- Maltadakai İngiliz üssübahrilerinden bir görünüş lemiyeceklerini fiilen müşahede ve tesbit ettik. Maltanın müdafaa gamizonları arasında bulunan Maltalı askerlere mutlak bir emniyet ve itimadımız yardır. Maltahılar, son buhran senele- rinde İngiltereye sıkı ve mutlak bağ- hlıklarını bir çok vesilelerle isbat et- mişlerdir. Esasen Maltalıları İngilereye bağ- hyan bir.çok menfaatleri vardır. Malta adası, hiç bir zaman İngiliz idaresinin zamanındaki kadar refah ve sandet görmemiştir, Malta tersa- nesinde 10,000 yerli amele çalışmak- tadır. Bunlar senede yevmiye olarak bir milyon ingiliz lirası alıyorlar. Va- sati senede her yerli amelenin aldığı ücret 100 ingiliz lirasıdır. Bu para ise, kendilerini ferah ferah geçindirdeğe kâfidir. Esasen Malta adasındada büyük bir ucuzluk hüküm sürüyor, Yerli halkın İngiltereye sadakatına dair size başka bir misal göstereceğim. GÜNÜN ANSİKLOPEDİSİ Malta adası, bükülmez bir mü- dafaa kalkanile mücehhezdir Malta üssübahrisi kumandanı amiral Moor diyor ki: «Muhtemel bir düşman denizden Maltaya sokulamıya- cağı gibi hava hücumlarına karşı da mükemmel müda- faa tertibatı aldık. Bu sahada harikalar yarattık» görülmemiştir. Bugün hava hü. cumlarına karşı müdafaa tertiba- tımız, her bakım- dan mükemmel- dir. Şunu bilme- lisiniz ki, Maltaya yegâne şey tayyarelerdir. Bundan dört sne evvel hava müdafaa tertiba- tamız o kadar mükemmel değildi, fa- kat dört sene içinde bu sahada hari kalar yarattık. Bugün Malta, hava hücumlarına karşı bükülmez ve delin. mez bir müdafaa kalkaniyle müceh- hezdir. Bu müdafaa kalkanını, Malta garnizonu, adanın her tarafına koy- duğumuz binlerce tayyare dafi topları ve ağır mitralyözler, kısmı âzamını eski Malta şövalyelerinin kaleleri içinde bulunan sığınaklar teşkil eder- ler. Malta tersanesinin kendine mah- sus müstakil bir hava müdafaa terti- batı vardır. Malta tersanesi, Akdeniz- deki bahri kuvvetlerimiz için çok kıy- metlidir. Bu sebebden dolayı, adanın havadan müdafaası için aldığımız ter- tibattan başka tersanenin içinde ve civarında da müstakil müdafaa terti- batı aldık. Binaenaleyh emin ve müs- terih bulunuyoruz.» POSTA PULLARI MAYMCE v7 ye K Türkiye, Atatürkün muhtelif çağ lafına aid fotoğrafilerini taşıyan se- kiz pul çıkarıyor. İlk pul Rowland Hil yahut James Chalmers'in teşebbüsile 1840 senesin- de İngilterede ihdas edilmiştir. Siyah olarak matbudu. Üzerinde kraliçe Viktoryanın başını temsil eden bir Otobüs bir ihtiyarı yaraladı Şoför Ahmedin idaresindeki! Kurtuluş - Beyamt otobüsü, dün Beyoğlundan Beç- mekte iken alimiş yaşlarında Rıza iş minde birine çarparak yaralanmasına 59 beb olmuştur. İki motör çarpıştı Paşabahçeden gelerek Hallce girmekte olan kum yüklü Saadet ismindeki mo'ör Birkeelde Yağ iskelesinde bağlı bulunan Denizkurdu adındaki bir motöre çarpımş, hasara uğralmıştır. Polis Saadet motörü kaptanı sorguya guya çekmişti miştir, Otomobil. çarpışması Bavacz 4s e ve en kıymetli pulları resim Vardı. Yedi sene sonra Ameri- kada da kullanılmağa başlandı. Üz6- rinde Franklen'in resmi vardı, Pul usulünden evvel , posta parası, mek- tubu gönderen değil, alan tarafından ödenirdi; mesafeye göre artar, ya- hud eksilirdi. Türkiyede ilk püi, 1865 te basılmış- tar. — e —ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—- Taksim bahçesinde yeni bir bina Taksim bahçesinde inşa edilmekte olan gazino ile çocuk bahçesi ara- sında ve çiçeklik yanında bahçe ve gazino müstehdemleri için bir bina inşa edilmesi kararlaştırılmıştır. “ 'Türk - Alman ticaret anlaşması Alman - Türk ticari münasebatı. nın yeniden inkişafa doğru gittiği haber verilmektedir. Bu cümleden olarak müddeti dün bitmiş olan tica ret anlaşmasının yenileneceği söyle-