1 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

1 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

© Sahife 10 Onların sulhu (Baş tarafı 1 inci sahifede) ya, eğer sulh taraftarı İse bırakan, İstediğim toprakları kan dökülme- den alıvereyim! Son senelerin hâdiseleri, söylenen birçok nutuklar, yazılan makaleler gösteriyor ki onlar için sulh, her iste- diklerini mukavemetsiz kendilerine teslim eden bir vaziyetin ifadesidir. Bu bakımdan, üç gün evvel bir ital- yan gâzetesinde çıkan bir yazı da bil- hassa dikkate değer. «Giornale d'italias da B. Gayda şunları yazıyor: «Sulhu kurtarmak için Duçe'nin müdahalesi temenni ediliyor. Duçe boş durmuyor, Fakât müracaat eden bütün ecnebi hükümetler ve millet- ler, Duçe'nin Avrupayı yeniden inşa politikasının ana hatlafını unutma- malıdırlar;. Bütün milletlerin haklarını idrâk ve bu hukuka riayet; Avrupa tarihinden mesul olan bü- yük milletler arasında teşriki mesai; Tevzil adalet, muahedelerin ta dili, batıl sistemlerin ve aşikâr hak- sızlıkların cesurane tamiri...» Şimdiye kadar bellediğimiz mef- humları, faşist italyan muhârriri « İtalyanın resmi görüşüne tercü- man olarak - tamamen tersine çevir- miş, beynelmilel siyasi kıymetleri altüst etmiştir: İtalyanın, sulhe ta- vassut etmek için sart koyduğu şey, eskiden beri cari beynelmilel siyasi kiymetlere göre, ancak harbe sebe- biyet verebilir. İtalyan muharrire inanmak lâzım gelirse, Duçe, sulh namına, Avrupanın yeniden taksi- Toinİ istiyor! Birinci maddede «bütün milletlerin haklarına riayet» odenildiğine göre, «millet» tarifi pek mahdut olsa gö- rek: İtalya, Almanya gibi... Zira, Avusturyanın, Çeklerin, Arnavutla- rin en tabii istiklâl, hayat haklarına hiç riayet edilmemiştir. Avrupa tarihinin mesulü olarak yalnız büyük devletleri tanımak ise Avrupa tarihini ya hiç bilmemek yahut, sıfıra indirmektir. Avrupa ta- rihinden bütün Avrupa milletleri mesuldür. Bu mesuliyeti dört millete hasretmek, İtalyanın pek sevdiği «dörtler» idaresine kıymet vermektir ki bu da gene bir nevi «sulh» namına Avrupayı taksim etmektir. Netekim, <tevzli adalet», ebatıl sistemlerin ce- surane tamiri» gibi girift, müşevveş tabirler Avrupada büyük devletler lehine yeni bir paylaşma düşüncesi gizliyor. İngiltere ile Fransa ne ta- mirden, ne taksimden, ne de haksız. hıkların izalesinden asla bahsetme- diklerine göre ortada bu gibi yeni ve «cesitrane» sistemlere hahişker İtal ya ile Almanya kalıyor. Sulh, evet. Fakat hangi sulh? Mefhmlar, ve onlarla ifade edilen emeiler arasında bu kadar zıddiyet olunca anlaşmanın nasil mümkün olacağını kestirmek cidden güçlür. Necmeddin Sadak e ———ğ— aaa an TİYATROLAR: EGE TİYATROSU Nureddin Gençdur ve arkadaşları Bu gere Şehremini Bışirah bahçesinde MERHCURE Raşid Kıza, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrosu Bu gece Tepebaşında KAYNANA Vodvi 3 perde, Teknik Okulu Mezunları Birliğinden: Nizamnamemizin cdmiyetler kanununa uydurulması için yapılan birinci fevkalâ- de toplantıda ekseriyet temin edilemedi- Binden 5 eylül salı günü saat 17 de An- kara İsmet paşa ilkokulunda yapılacak fevkalâde toplantıda azalarımızın bulun- ması rica olunur, ingiliz deniz, kara ve hava ihtiyatlar (Baş tarafı 1 inci sahifede) zim geldiği ayrıca tebarüz ettirilmek» tedir. Zira, bu tedbirler, yalnız bahri a e yn em Cocuklari emin yer- lere naklediliyor Londra 31 — Hükümet, ihtiyati bir tedbir olmak üzere Londrada ve bi- yük şehirlerde bulunan mektep tale- belerini yarından (bugünden) itiba. ren dahilde tensib edilen emin yerlere nakletmeğe karar vermiştir. Nakledi- lecek talebe miktarı 3 milyon tahmin edilmektedir. Bu nakil ameliyesi 2 - 3 gün sürecektir. Paris 3i — Mektep çocukları Paris. ten ayrılırken beraberlerinde iki gün- lük yiyecek, bir yorgan ve bir de ufak valiz gölürmektedirler, Mektep çocuk- ları, kendileri için Orleans'da ve Pari- sin cenubu garbisinde kâin diğer şe- hirlerde ihzar edilmiş olan kamplara gitmektedirler. Yolculuk zahmetini hafifletmek için çocukların anaları, babaları kamplara kadar kendilerine refakat etmektedirler. Paristeki Çço- cukların tahliyesi bugün öğle vakti bitirilmiştir. Londra 31 — Fransız Dahiliye Na- arı bir tebliğ'neşrederek kalmaâların- da hayati bir mecburiyet olmiyanları, süratle Parislen uzaklaşmağa davet etmiştir. Bu akşam Fransız Kabinesi toplanmıştır. Berlinde bedbinlik Tondra 31 — Berlinde resmi maha- filde ve halk arasında bedbinlik hü. küm sürmektedir. İtalyan ordu kumandanlari Tondra 31 — Romadan gelen haber- lere göre, Mussolini bugün neşrettiği bir emirname ile orduyu iki grupa Ayırmış, birinci ordular grupu kuman- danlığına İtalya veliahdini, ikinel or- İtalyada tren seferleri tatil edildi Roma 31 — Bugünden itibaren İtal- yadan Avusturya ve Almanyaya tren seferleri tatil edilmiştir. Almanyada Milli müdafaa meclisi âzası Berlin 3i — Salâhiyettar mahfiller- de söylendiğine göre, nazırlardan mü- rekkep olarak kurulan milli müdafaa meclisi şa zevattan mürekkeptir: etmektedir.» Âza; Frick, Funk, Keitel, Rammers, Fransız trenlerine vazıyed edildi Paris 3 — 31 ağustostan itibaren bütün şimendiferlere vazıyed edilmesi hususunda bir kararname neşredil. miştir. Kararname başka bir ilina hacet kalmadan meriyete girmiştir. Nafia Nezareti neticede normal yol- cu ve eşya nakliyatının sekteye uğra- madığını, fakat askeri nakliyatın ter. cihan yapıldığını" bildirmektedir. Şi- mendifer idarelerinin yolcu ve eşya ta- şumaları için kanuni bir mecburiyet yoktur. Pasif müdafaa ve gıda mad- deleri için tedbirler Londra 31 (A.A) — Sivil müda- faa dairesi sıhhiye otomobilleri İs- tasyonları ile harp zuhurunda pasif müdafaa servislerinin İşgal edecek- leri bütün binaların Hm için lar tarlalara doldurülmaktadır. Bu mam OVülin Akşam Büyükdere BEYAZ PARKT'ta ROBERTO DE MARKi Entermasyonal Repertuarında SUAD GÜN Ankara radyosu artistlerinden Caz ve sabaha kadar eğlence Maltepe piyade ve atış okulu DM. Maltepede Piyade ve Atış okulu için 75 lira ücret tır. Talipler Fen tatbikat okulunda imtihan olarak li Taliplerin mezkür okula müracaatları. Galetsieiai Ling inden: torbalar kamyonlara tevzi edilmek- tedir, Diğer taraftan gıda maddelerinin rasyonel bir şekilde tevzii için alınan tertibatın tamamlandığı ve tatbika- ta derhal geçilebileceği o öğrenilmiş- tir. Hazırlanan plâna göre büyük gı- da maddeleri firmaları 5 ilâ 8 firma- lık gruplara ayrılacak ve bu firma- lardan biri herhangi bir sebepten dolayı muvakkaten dağılsa bile tev- ziat temin edilebilecektir. Plânda bundan maada kadınlar, çocuklar ve ihtiyarlar tarafından tahliye edilen mıntakalar, iaşe teşkilâtı vücuda getirilmesi derpiş edilmektedir. Bun- lar bu mıntakaları tahliye ederken 48 saatlik yiyeceklerini de beraber götüreceklerdir. İnşe plânlarında harp zuhurunda tüccarlara gıda maddelerini kolayca stok halinde bulundurabilmeleri ve nakledebilmeleri için tahsisat veril- mesi de derpiş edilmektedir. Londra 31 (A.A.) — Sivil müdafaa dairesi aşağıdaki tebliği neşretmek- tedir: «Gıda maddelerinin tevzit plânlarını tanzime memur olan daire haliha- zırda mutadın hilâfına gıda madde- leri mübayaa edilmemesini. halktan rica eder, Mübayaatia normalin ha- ricine çıkılmaması lâzımdır. İhtiyat erzak tedarik etmiş olanların bu er- zakı satın aldıkları mağazalara iade etmeleri rica olunur, Bu ilân otalık- ta yiyecek darlığı olduğu manasına alınmamalıdır. Sadece bakkaldan ve sair mağazalardan anormal şekilde mübayaatta bulunulmasına mani -oi- mak lâzım geldiği manasına alınma» dır.» İtalyada umumi yerler gece 23 te kapanacak Roma 31 (A.A.) — Bütün İtalyada bir eylülden itibaren kahve satışı menedilmiştir. İhtiyat kahve stokları ordu emrine verilmiştir, Diğer bir tebliğde birahane, lokan- ta ve bar gibi umum! müesseselerin 3 eylülden itibaren en geç olarak sa- at 23 de kapatılması lüzumu ilân edilmektedir. Almanyaya giden İtalyan trenleri lâğvedildi Roma 31 (A.A.) — Mukabil Alman trenlerinin bulunmaması dolayısile Almanyaya giden İtalyan trenleri lâğ- vedilmiştir, Diğer taraftan halk için işliyen tren- ler yarından itibaren yarı yarıya azal- tılacaktır. t Leh - Danzig hududunda bir müsademe Varşova 31 (A.A.) — Sabahın saat ikisinde Polonya - Danzig hududun- da Orlovo civarında bir müsademe vukubulmuştur. Birkaç el ateş teati edilmiş ise de kimseye bir şey olma. muştur. Danzigin iaşesi tehlikede Danzig 31 (A.A.) — Karidor yolu ile | transit nakliyatı hemen tamamile durmuştur. Günde, normal zamanda Berlin ile Mareinburg arasında gidip gelme işliyen on iki sürau katarından ancak üçü kalmıştır. Fakat bunların da ne zaman işliyeceği hakkında hiç- | bir makam her hangi bir 'malümat vermemektedir. Danzig ile Viyana ara- | sında demiryolu münakalâtı tamami- le kapalıdır. Danzigin Almanya ile hiçbir demiryolu münasebatı kalma- miş, şehir, Şarki Prusya ile de yalnız otobüs münakalâtı yapmakta bulun- muştür. Danzigin faşe işi tehlikeli bir safhaya girmiştir. Milli Çek lejyonları lâğvedildi Prag 31 (AA) — bir kararname ile milli Çek lejyoner- leri birliği lâğvedilmiştir. Birliğin emvali Gestapo polis teş- kilâtı tarafından müsadere edilmiş- tir, Danzig istasyonuna Alman bayrağı çekildi Varşova 31 (AA) — Matbuatın bildirdiğine göre, milli Polonya de- miryolları şirketine bağlı olan Dân- zig merkez istasyonu dün Gestapo polis teşkilâtı tarafından işgal edi- lerek binaya Alman bayrakları çe- kilmiştir. Bu istasyonda vazife polisinin nezareti altında evlerinde alıkonulmuştur. Katoviç'teki suikast faili yakalandı Varşova 31 (A.A.) — Birkaç gün evvel, Katoviç'de vukubulan suikesd faillerini meydana çıkarmak için ya- pılan tahkikat neticesinde Polonya polisi Alman tebaasından mühendis Herbert Frenzel'i tevkif etmiştir. İs- ticvabı esnasında Frenzel, Alman Sİ- lezyasındaki naziler tarafından yö pilan tavsiyeler ve Gestaponun tali- matı dairesinde hareket ettiğini söy- lemiştir, Förster Danzige döndü Berlin 31 (A.A) — Dün Berlinde gelmiş olan B. Förster, B. Hitler İle yeniden görüştükten sonra Alman Payitahtından müfarakat etmiştir. Lehistanda vazıyedler için bono Varşova 31 (A.A.) — Maliye Ne- zaretinin bir karamamesi, milli mü- dafaa namına yapılacak bütün mü- saderelerin ve görülecek bütün işle- rin bonolarla tediye edilmesi için hükümete salâhiyet vermektedir, Litvanya iki buçuk sınıf çağırdı Kaunas 31 (A.A.) — Ordu erkânı harbiyesi seferberlik ilân edildiğine dair verilen haberleri tekzip etmekte ve yalnız iki buçuk sımfın silâh al- tana alındığını bildirmektedir. Hollanda 300 bin askeri silâh altına aldı Brüksel 31 (A.A.) — Belga ajan. sının LÂ Haye muhabirinin bildirdi- ğine göre, 15 sınıf “takriben 300,000 kişi- askeri Hollanda makamları ta- rafından silâh altına davet edilmiş ve alâkadarlar dün en kısa bir zaman içinde bu emri yerine getirmişlerdir. Diğer cihetten hükümet harp zu. hurunda halka normal şekilde yiye- cek tevzi edebilmesi için geniş ted- | birler almak tasavvurundadır. Amerikada sanayi seferberliği | Vaşington 31 — Amerika Harbiye müsteşarı, harp icabatına göre Ame- rika sanayiinin seferberliği ikmal edildiğini söylemiştir. Polonyanın seferberliği tehlikeli bir tedbirmiş (Baş tarafı 1 inci sahifede) Acele edilmek şartile belki henüz her şey kaybedilmiş değildir. Toplar patlamadığı ve tayyareler şimal de- nizini bomba değil mesajlar taşımak için aştığı müddetçe her şey ümid edilebilir, Fakat zaman geçiyor. Ar- tık tayyare veya telgraf mesajlarile işin önüne geçilemez. Sulhu Kurtar- mak imkânları ancak saat meselesi halini almıştır. | Alman gazetesi ne diyor? Berlin 31 — Völkischer Beobachter glzetesi diyor ki: Polonyanın ilân ettiği umumi sefer. berlik yehi ve cidi bir tahrik mahiye. tindedir. Bu hareket ayni zamanda dünya sulhunu kurtarmak için yapı» lan gayretleri de tehdid etmektedir. | Polonya bu tedbirini, Slovakyada Al- | man kuvvetlerinin bulunuşunun ta | zammun ettiği Alman taarruzuna İsti! 'nad ettirmektedir. Polonyanın hedefi | âşlkârdır: - Polonya teahhüd- | lerini meriyete koydurmak için Lon- draya işaret... Bahane edilen Alman kıtaatının Slovakyada bulunuşu daha geçen martta Almanyanın Slovakya» ya temin ettiği himayenin bir netleg- sidir. İhracatı teşkilâtlandırma müdürü şehrimizde Bir müddettenberi Ege mıntaka- sında tetkiklerde bulunan ihracatı teşkilâtlandırma müdürü B. Servet Berkin ve B. Faik Kurdoğlu, dün, saat 1230 da limanımıza gelen Ege vapuru ile şehrimize dönmüşlerdir. B. Servet Berkin, şehrimizde bir haf- ta kadar kalarak muhtelif iktisadi, ticari meseleler etrafında tetkiklerde bulunacaktır. Dün öğleden sonra seb- ze ve meyva kooperatifine gelmiş, mü. dürden izahat almıştır, Direfy uzunluğu 1448 m. 182K6/4.120K. Türkiye Ankara T.A.P,3170 m. 9465 Ke/3. KE CUMA 1/9/939 TÜRKİYE SAATİLE 1230 Prgoram, 1235 Türk müzigi (Pİ), 13 Memleket saat ayarı, ajans ve meteo- roloji haberleri, 13,19 - 14 Müzik (Kari- gk program - pl), 19 Program 19/05 Müzik (Dans müziği- PL), 1930 Türk müziği: (Fasıl heyeti - Hi- caz faslı), Okuyan: Tahsin Karakuş, Ça- lanlar: Hakkı Derman, Bşre? Kadri, Ha“ san Gür, Hamdi Tokay, Basri Üfelr, 1- Sa- lim bey Hicaz peşrevi, 2- Çeşmimahmurun sebaptir, 3- Pek çaresizim, 4- Cevri hicrin arttırır foryadımı, 5- Yüceldikçe yöceldi, 6- Keman taksimi - Hakkı Derman, 7- Fir- katin aldı bütün, 8- Aşkı tasviri hikâyet için, 9- Bana her yerde senin, 10- Atöşi su- sanı firkat, 20,15 konuşma, 2030 Mem- leket saat ayarı, ajans ve metöoroloji ha» berleri, 2050 Türk müziği: Okuyanlar: Ra- dife Neydik, Melek Tokgöz, Çalanlar: Ve- cihe Daryal, Eşref Kadri, Kemal Niyasi Boyhun, 1- Bayati peşrevi, 2- Salâhattin Pınar Bayati şarkı (Artık yetişir çektiğim, 3- Bayati şarkı (Kalbim yine üzgün, 4 Sadettin Kaynak Bayati araban şarkı (Karşıda kara yonca), 5- İsak Varan Eviç şarkı (Son aynlığın matemi), - Kemal Niyazi Seyhun - Kemençe taksimi, 7- Sa- lâhattin Pinar - Hicaz şarki (Yüzüm gülse de kızlar), 8- Osman Nihat - Kürdili hi- cazkâr şarkı (Gözümden gitmiyor bir dem hayali), 9- Salâhattin Pınar Kürdili hicaz- Kâr şarkı (Kalbimi ayağına atsam), 10- Rakım Kürdili hicazkâr şark: (Demedim ona hiç kimsin), 2130 Konuşma, 2145 Ne şeli plâklar - R. 2150 Müzik (Solistler) 22 Müzik (Riyaseticümhur bandosu, Şef: ih- sin Künçer), 1- Donizetti «La Fille du Rö- gimenf. öpetasından marş, 2- Wnldtenfel Neşeli vals, 3- Mendelsehon «Ruy - Blası wvertür, 4- Lüigini «Çanların sesis (Nin ni), $- Saint - Seans «Dejanire» operasın dan fantezi, 23 Bon ajans haberleri, zira- ve tahvilât, kambiyo - nuküt (fiyat), 23,20 Müzik (Cazband - plâk) 23555 - 24 Yarınki program Avrupa istasyonları Saat 29 de Danrig 20,15 karışık mutika - Ham- burg 20 opera parçaları - Kolonya 20,15 keman - Letpzig 20,25 salon muzikası - Prag, 21.20 Salon muzlkası - Belgrad, 20,05 bavay muzikası - Beromünster, 20,45 ope- ra - Budapeşte 20,25 harmonik muzikası - Bükreş 20,50 Verdin'in «Othello operası (plâkla) - Florans 20 salon muzikası, 20,30 konser - Hilversum 11 20,55 hafif muzika - Sofya 20,10 Puccini'nin «Manon Lescaute operası - Stokholm 2050 askeri muzika Saat ?i de Berlin 21.15 Ecklebe'nin «Genovövas ope- rast - Breslau 2135 orkestra - Danzig, Vi- Radyosu TAÇ. 19774 m. 15195 üe/s, 20 Kw. | yana 21,15 Senfon, konser - Frankfurt 2130 Mozart'ın «Don Juan. operası - Königaberg 2135 orkestra - Leipzig 21,15 Plâk - Münih 21/15 Konser - Athlone 21.20 hafif muzika - Barselon 2i hafif muzika - Budapeşte 21,10 opera parçaları - Lalbach 2130 ha- fif muzika - Paris PTT 21,23. 30 konser - Rennes 2130 » 2320 karışık muzlka - Tou- lose 2145 marşlar ve operet muzikası Saat * de Barselon 1208 Konser - Beromünster 22.25 piyano - Hilversum YL 2230 hafif mu- zika - Eaibach 22,15 orkestra - Londra 23 hafif muzika - Milâno 22,40 konser - Ro- ma 32 hafif muzika - Sottens, 2205 hafif muzika « Toulouse 2245 dâns. Saat Zde Böhmen, Danziz, Kolonya, 23,30 - 1 ha- fI€ muzika - Breslau 23,30-1 dans - Ham- burg, Viyana 2330-1 hafif muzika ve dans - Könlgsberg, Münih 2330-1 dans - Leip- #iğ 2330 hafif musika - Stuttgart 2330 s9 renad konseri - Belgrad 23,15 piyano - Bu- dapeşte 23 çingene çalgım - Florans 23.30-1 dans - Milâno 2330 dans - Romu 23,10 as- keri muzika - Sofya 23 dara Saat Yiden sonra Prag 24 Çek muzikası - Londra 24,10 İ danz « Milâno 24 dans - Roma 26'dans - Prankfurt, Königebenr, Lolpzig ve .Stutt- rt 1-4 gece muzlkası a a m a ama Son yoklamaya davet Beşiktaş askerlik şubesinden: Bu sue askerlik çağına girmiş Olan 335 doğumlu delikanlılarla sıhhi sebep- ilerle ve tahsil dolayıslle ertesi senelere bi- rakılarak bu doğumiularla muayeneye tabi kalmış diğer doğumlu mükelleflerin 1 Eylül 939 tarihinde Beşiktaş askerlik şube. bina- sında teşkil edecek askerlik omeclisinde son yoklamalarına başlanarak 31/1 teş- rim/939 günü nihayet verilecektir. Bu edilen günlerde yoklamalarını yaptırmak üzere askerlik meclisine gelmeleri gelmi- yenlerin haklarında askerlik kanununun muhtelif maddelerle cezalandırılacakları Hân olunur. z “ Sarıyer askerlik şubesinden: 1 — Şubemizde kayıtlı 335 doğum- lu ve bunlarla muameleye tabi olan. ların muayeneleri eylül 939 tarihin. den itibaren birinciteşrin 939 gaye- sine kadar bek günlerde öğleden sonra şubeye yukarda yazılı mezkür gün- lerde Yeniköyde Sarıyer askerlik şu- be merkzine gelmeleri; gelmiyenler