8 Eylül 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

8 Eylül 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Polonya cephesi Polonyalılar, Almanların cenubu garbiden taarruzlarını durdurdular Polonyada asıl muharebenini Vistül nehri arkasında olması muhtemel Londra 7 — Varşovadan gelen ha- berlere göre Polonyalılar, Almanların ! cenubu garbi istikametinde yaptık- ları taarruzu durdurmuşlardır. Alman tebliğine göre Almanlar Varşovaya 50-60 kilometre mesafede- dirler, Almanlar Krakoviyi işgal et- tiklerini bildirmişlerdi, o Varşovadan bu haber tekzip ediliyor. Berlin 7 (A.A.) — Danzig toprak- larındaki Westerplatle'deki Polonya garnizonu bu sabah onda muhasara | eden Alman kuvvetlerine teslim Ol- muştur. Berlin'T (A.A.) — Ordu başkuman- danlığı, Koridorda imha edilen kita. at arasında bir de süvari livası bu- nu bildirmektedir. Lehlilerin kahramünlıkla dövüş- lerinin bunla- hayzanlıkla takdir et- e edilmektedir. (Pat ajansı): Alman- edilen Polonya çocuklar iller müstesna mak üzere eli silâh tu- tan b bulundukları mıntakala- rı terkederek memleket İçerisine doğru gitmektedirler, Polonyaya bir Fransız askeri heyeti gidiyormuş Roma 7 — Bükreşe hava yolile Bir Fransız askeri heyeti gittiği ve bu heyetin Polonyaya geçeceği söy- leniyor. Rivayete göre general Wey- gand Bükreşte bulunmaktadır. Hitlerin bir tebliği Berlin 7 (A.A) — Führerin umu- | mi karargâhının neşrettiği bir tebliğ, çarşamba günü Führerin yeniden Ko- | ridor arazisinde, ezcümle Tuchel ile Graüdenz arasındaki mıntakadaki kıtaları ziyaret elliğini, Graudenz mıntakasında on beş bin esir ve yüz- den fazla top alınmış olduğunu, düşmanın takip edildiğini ve bütün yolların malzeme ile dölü bulundu- gunu bildirmektedir. Polonya Başkumandanının hava kuvvetine bir hitabı Varşova 7 (A.A.) — Mareşal Smig- Iy - Rydz, Polonya hava kuvvetlerine hitap eden aşağıdaki emri yevmiyi neşretmiştir; Tayyareciler, rın cesaret miş oldu Varşova 7 Jar ta ara; sir ve kiymetli (o askerler, | | 25 bin esir, düşman kuvvetlerinin (faikiyetine | rağmen kahramanca mücâdele edi- yorsunuz, Bunun şerefi ebediyen Po- lonyanın hatırasında kalacaktır. Asıl muharebe nerede olacak? Paris 7 — Bura mahaflli Polonya- da askeri vaziyetin nazik olmakla asıl mühim harekâtin bundan sonra başlayacağı kanantindedir. Bu ma- | hafile göre, bugünkü geri çekilme, Fransızların 914 de harbin iptida- sıhda Marn nehrine doğru geri çe- kilmelerine © benziyor. £ Fransızlar Mam sahilinde Almanları durdur. ışlardı. Polonyal da Vistül neh- rinin arkasında mukavemette -bulu- nacaklardır. Şimdiye kadar yapılan harp sanayi mıntakasını muharobesiz bırakma Alı şkülâtla karşılaşaca! Polonyaya avans Londra 7 — İngiltere ve Fransa kiz buçuk milyon İngiliz mişlerdir. Slovak kıtaatının faaliyeti Bratislava 7 (A'A.) — Slovuk Oor- dusu kumandanlığının harp raporu- na göre Slovak kıtaatı Tatra'nın şi- mali şarki mıntakasında Polonya or- dusunun cenahlarına muvaffakiyetli bir taarruzda bulunmuştur. Düşman çekilmeğe mecbur olmuş ve bu su- retle Alman kıtaatının İlerlemesi ko- laylaştırılmıştır. Harekât devam et- mektedir, Polonya tayyareieri Presof ve 8l0- vakyanın şarkındaki diğer şehirler üzerinde uçmağa teşebbüs etmişler- se de Slovakya topraklarını bombar- dıman etmeğe vakit bulamadan ha- va bataryaları ve avcı tayyarelerimiz tarafından geri atılmışlardır. Almanlar 25 bin esir almışlar | Roosevelt tarafından ilân edilmiştir. İ yanname neşrederek bu işte federal | Berlin 7 (A.A.) «D. B.»: Umu- mi karargâhın neşrettiği rakamlara | göre, şimdiye kadar Polonya harbinde 126 top ve birçok tank ve zırhlı otomobil ele geçirilmiştir. Aa Gayrimenkul m ilânı Istanbul Emniyet Sandığı Müdü rlüğünden: İsmail ve Gülsümün 20789 hesap numürasile na aldıkları > Mirayı birinci derecede ipotek edip vadesinde borcunu vermediğinden yapılan rins 3202 No. li kanunun 46 ncı maddesinin mâtufu 40 ncı maddesine atılması icab eden Sultanselimde Çırağıhamza mahallesinin es takip üz göre acı, yeni Bodrum, hâlen Hüseyin Remz en yeni 28 numaralı kâgir bir ev ile yine da eski 34, 34 mükerrer, yeni 25,27 diğer bahçeli ay müddetle açık arttırmaya konumuştur. Satış tapu sicil kaydına göre | yapılmaktadır. Artırmaya girmek isteyen en yeni 28 numaralı ev için (287) 25, 27 numaralı ev için (112) lira pey akçesi verecektir, Milli banka- çul lira, yeni larımızdan birinin teminet mektubu da kabul olunur. le Belediye resimleri ve Vakıf icaresi ve taviz bedeli ve tellâliye rüsumu borçlu- ya aittir, Arttırma şartnamesi 8/9/939 tarihinden İtibaren tedkik etmek iste- yenlere Sandık Hukuk işleri servisinde açık bulundurulacaktır. Tapu sicil kay- dı ve sair lüzumlu izahat ta şartnamede ve takip dosyasında vardır. Arttırma» ya girmiş olanlar, vunlari tedkik ederek satılığa çıkarılan gayri menkul hak- kında her şeyi öğrenmiş ad ve itibar olunur. Birinci arttırma 23/10/939 tari- hine müsâdif Pazartesi günü Cağaloğlunda kâin sandığımızda saat 10 dan 13 ye kadardır. Muvakkat ihale yapılabilmesi için teklif edilecek bedelin tercihan | alınması icab eden gayri menkul mükellefiyeti ile Sandık alacağını tamamen geçmiş olması şarttır. Aksi takdirde son arttıranın taahhüdü baki kalmak şar- /11/939 saribine müsadif Salı günü ayni mahalde ve ayni saatte son art- tırması yapılacaktır. Bu arttırmada gâyri menkul en çok arttıranın üstünde bırakılacaktır. Hakları topu sicillerile sabit olmıyan alâkadarlar ve irtifak hak- kı sahiplerinin bü haklarını ve husüsile faiz ve masarife dair iddialarını ilân ta- rihinden itlabern yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile beraber dairemize bil- dirmeleri lâzımdır. Bu suretle haklarını bildirmemiş olanlarla hakları taptı &i- cillerile sabit olmıyanlar satış bedelinin paylaşmasından hariç kalırlar, Daha farla malümat almak isteyenlerin 938/798 dosya numarasile Sandığımız Hu- kuk işleri servisine müracaat etmeleri lüzumu ilân olunur, tile 7 “em kağında eski 34 mükerre: mahalde hâlen Ali Naki sokağın- r bir evin tamamı bir bu- | kmiş bütün vergiler- | koymuş bir | şimdili! Amerika tedbir alıyor Atlantikte dört sahil muha- fızı mevzi alacak Vaşington 7 (A.A.) — Spencer, Dia-| ne, Hamilton ve İngham adındaki dört uhafızı gemiye her birinde bi- rer tayyare olduğu halde, Atlas okya- İ nusunda mevzi almak emri verilmiş- tir. Bu mevzilerin nerelerde alınacağı mülüm değildir. Avrupadaki Amerikalılar Vaşington 7 (A.A.) — Amerikalla- rın Avrupadan memleketlerine dönme leri dolayısile President Roosevelt, Ori. zabâ ve Manh n gemileri Avrupa- | ya hususi yapacaklardır. | Bundan t ri üç bin yolcu i dört gemi, »i edeceklerdir. bu hafta i cibde ha | Panama kanalının emniyeti şington 7 (A A.) beynelmilel ge - da Panama kanalının iyetini za- man altına almak mezkür kana- m Harbiye Nezateti tarafından kon- trol edilmi dair Reisicümhur ta- an bir karar- — Ha ginlik © Casusluğa karşı tedbir Vaşington 7 (A.A.) — Amerikada casusluğa karşı itlihaz edilmiş olan tedbirlerin takviye edilmiş olduğu B, Müşarünileyh, başmüddelumumi | B. Murphy'ye bütün casustuk, kun- dakçılık harekâtı ile bitaraflık kanu- na muhalif harekâtı şiddetle tenkil et. mesi için talimat vermiştir, B. Murplıy, halka hitabin bir be- tahkikat bürosuna yardımda ve bil. hassa casuslık işlerinde müzaherette bulunulmasını istemiştir. Vaşington 7 (A.A) — Harbiye ne- zareti, Panama kanalını tamamile ken- di nezaret ve kontrolu altına vâzeden bir emirnameyi neşretmiştir, Tedib harbi (Baştarajı 1 inci sahijede) kabul etmesi, emellerine, ihtirasları. na, iştihasına hudut olmayan ve bundan dolayı seksen milyonluk kitleyi sir? bir harp makinesi haline ejimin bundan sonraki bütün arzularına boyun eğmesi lâ- zımdır, Yahut -gene sulh olmak için- Avrupanın şarkını, sonra da Avrupanın garbını kendine müstem- rar vermiş bir Al rümüş, tefessüh etmiş nelmilel ahlâk prensip. nasız bulduğu hak, adalet Mİ istiklâl gibi mefhum- lara yeniden inanır ve bunları baş- kaları için de tanır bir devlet haline gelmesi şarttır. Mücadele sebebi bu derece derin ve bilhassa böyle manevi olunca tam bir zaferin neticesi olmayan sulh, Avrupada asırlar sürecek yeni fesad tohumları ekebilir, Almanyanın müşkül vaziyeti bun- dan ileri geliyor. Askeri, kismi, mu. vakkat zaferlerle harp bitecek değil- dir. #Yıldırım harbi, efsane oldu. İngiltere, Fransa, askeri hazırlıklar- dan başka, daha şimdiden çok geniş, çok uzun bir iktısadi harbe hazırla. niyorlar, Bundan kurtuluş güçtür, Bitaraf İtalyanın "İngiltere ve Fransaya hâlâ hücum eden matbu- Atı, «Avrupada bir Versailles daha yapılamaz!» diyorlar. Biz de ayni fi. kirdeyiz. Versailles, muvaffak bir i eser olmaktan çok uzaktı. Bu harp- DİKKAT Eraniyet Sandığı; Sandıktan-alınan gayri menkulü ipotek göslermk iste. yenlere tahmin edilen kıymetin yârısına kadar İkraz yaparak usulüne göre ko- laylık göstermektedir. (1090) ten doğacak sulh, mağlüba tokluk, refah, hürriyet getirecek, insanca rotacektir. Necmeddin Güdük İ | edilm | ya ve Polon i merkezi vazife Fransız Alman cephesinde muharebe faaliyeti şiddetlendi (Baştarafı 1 inci sahifede) İngilizler bir Hollanda vapu- runu tevkif ettiler Amsterdam 7 (A.A,)) — D.N.B. ajansının bildirdiğine göre, Hollandalı «Jagersfonthein. vapuru Kap'tan Ro- terdama giderken paza günü İn gilizler tarafından tevl ilniş ve Ralsgate'de alıkonulmuştur. İngiliz filosu Baltık denizine gidecek mi? Stokholm 7 (A.A.) — Güzeteler İn- gilterenin bazı devletlerin bitaraflığı- na riayet etmiyeceğini zannediyor. Jar. Dagens Nyheter gazetesi, İngiliz filosunun Baltik denizine Ogirmesi- nin ve bu bölgede hava ve deniz leri tesis edebilmesinin ancak Dani- marka ve İsv bitarallıkları ihlâl mümkün olduğunu kaây- detti sonra Churchill'in 1915 de Baltık denizine hâkim olmayı İngiliz donanması için İlk vazife olarak te- lâkki eylemiş bulunduğunu hatırlat- Yoakta ve kendisinin şimdi tekrar ik- tidar mevkiinde bulunduğunu ilâve eylemektedir. İngiliz Başkumandanı gene- ral Gamelin ile görüştü Paris 7 VALA) i ri başkumandanı g şniş havi le General Gamelin'in y £ ral Wulllemain de bulunmakta Paris 7 (A.A) — B. Daladier, bu sabah bir saat general Gamelin ile görüşmüştür. Paris 7 (A.A.) — B. Bonnet, İspan- büyük elçilerini kabul etmiştir. Fransız Meclisinde ordu, de- niz hava komisyonları Paris 7 (A.A.) Meclisin ordu, de- niz, hava komisyonları öğleden sonra ayrı ayrı Mecliste boplanaruk birer tâ- li komisyon teşkil etmişlerdir. Bu tâll komisyonlar harp halinden doğan ve salâhiyetleri içine düşen meseleleri tedkik için munta- zaman toplanacaklardır. Fransada bir Çekoslovak or- dusu teşkil ediliyor Paris T (AA) — Paristeki Çekos- lovak sefareti, Fransada oluran ve vatanlarına sadık kalmış olan bütün | Çekoslovak tebaasına hitaben bir be- yanname neşrederek kendilerine bir Çekoslovak ordusu teşkili maksadile 14 eylül tarihinde Pariste teşkil edi- lecek bir askeri muayene komisyo- nuna müracaat etmeğe davet eyle miştir, Paristeki Çekoslovak orta elçisi B. Ousky, beyanatta bulunarak bu ha- reketin Fransanın müttefiki olan Ç koslovakyanın sadakatinin en büyük | emiştir Ri: Mili or- hakikatin, ve e ebedi adale- nişanesi olduğunu & demiştir Bir Alman tosnilocü tehlike geçirdi Kopenhag 7 (A.A) Bir Alman torpidosu, Frederica'da karâya otur- muştur. Torpido, bir Alman gemisinin fevkalâde gayretleri sayesinde yaka. lanıp tevkif edilmekten kurtulmuştur. Gemi torpidoyu yüzdürerek onu ka- nuni müddet ları haricine olmuştur. İngiliz tayyarelerinin Alman deniz üslerine taarruzu nasıl olmuştu? Londra 7 (A.A.) — İngiliz askeri tayyarelerinin Almanyanın Wilhems- haven ve Kiel kanalı deniz üslerine karşı yaptıkları ve muvaffakiyetle ne- ticelenen taarruz hakkında şimdi oi- dukça tafsilâtı malümat vermek im- kânı hasıl olmuştur. Havanın müsait olmamasına rağ. men, taarruz en büyük bir şiddet ve cüretle yapılmış, pilotların gösterdik- çıkarmağa o muvaffak | rikan tayyare, zarfinda Hollanda su- | mükemmel ol- neticeler çok leri muharebe evsafı muşlur, Elde ettikleri mühimdir; Tayyareler deniz üslerine yaklaşır. ken hedeflerine muhakkak surette varabilmek için alçaktan uçmuşlar- dır. İlk hücum akşamlayin mendire- gin bir kaç mil doğuşunda demirle- miş olan bir cep zırhlısına yapılmıştır. Düşman gafil avlanmış olmakla be- raber hava topları hemen ateş açmış- lardır. Bombardıman tayyareleri zırh- | nın üstüne İnmişler ve ağır bombü- larla doğrudan doğruya zırhlıya İsâ betler vuku bulinu; Tayyareler hasaratı görecek kadar alçaktan uç- muşlardır. Gemiler ve kara batarya- ları şiddetli ateşe devam etmişler ve İngiliz bombardıman tayyarelerine ayni zamanda düşman muharebe tayyareleri de hücüm eylemişlerdir. İngiliz tayyareleri Brunsbuttel'de di- ger bir düşman gemisi görmüş ve hücum etmişlerdir, Deniz harbi bakımından bu ilk hü- cumun deniz harbinin müstakbel seyri üzerinde tesiri olacaktır. Zira bomba isabet eden gemi Alman flo gemilerinden biri Amerika, levazım satacağını ümid ediyor New - York T (A.A) —N 'Times gazetesine göre, bir çok Ams- molör ve yedek mal- zeme fabrikatörleri, bikine rağmen, imalâtı durdurmamağa ve tahı memeğe karar vermişler- dir, Fabrikatörler, bitaraflık kânunu- nun kongre tarafından İngiltere ve Fransa lehine olmak üzere tadil edi- leceği ve yakında Avrupaya sevkiya- başlanacağı mütelâasındadırlar, | Roosevelt, muhariplere tica- ret kredisi açılmasına müsaade etti Vaşington 7 (A.A.) — Reisicümhur Roosevelt, muhariplere alelâde ticaret kredileri açılmasına davem edilmesine müsaade eylemiştir. Almanyada yabancı radyo istasyonlarını dinliyenler tevkif edildiler Amsterdam T (A.A.) — Almanya. da yabancı radyo haberleri dinledik- leri için tevkif edilenlerin adedi art- maktadır Dortmund'da çıkan Rote Erde is- mindeki nazi gazetesi Bünde'de bir kaç kişinin bir yahudi evinde yaban- cı bir postayı dinlerken tevkif edil. diklerini yazıyor. Bunun üzerine polis yahudi evle. rindeki bütün makineleri müsadere etmiştir. Almanyada deriler müsa- dere ediliyor Berlin 7 (A.A) — Alman gazete bütün deri stoklarının müsadere edileceğini haber vermektedir. ellerinde deri bulunan ta- e fabrikatörler bu derileri sata- cakları gibi işletemiyeceklerdir. | Amerika kongresi toplanıyor Yı ton TAA.) B. Roosevel- tin kongreyi 15 eylülde vkalâde içtimaa davet etmesi son derece muhtemel görülmektedir. Japonya şimdilik bitaraf Londra'i (A.A.) — Londranın dip- lomasi mahafilinde öğrenildiğine gö- re, Japon hükümeti, şimdiki ihtilâfta bitaraf olduğunu İngiltere hüküme- tine bildirmiştir, Bir motosiklet duvara çarptı, üzerindeki yaralandı Yankonun idaresindeki motosiklet Tarlabaşı caddesinden geçmekte iken önüne ani olarak çıkan bir adama çarpmamak için firen yapıp direk- siyon kırmış, bu sırada duvara çar- parak yere düşmüş ve başından ehem- miyetli surette yaralanmıştır. Polis, Yanköyu Beyoğlu hastanesine kal dırmıştır. Kadıköy Kız Enstitüsü Direktörlüğünden: Kayıtlara başlanmıştır. 15 Eylüle kadar her gün 9—12 ve 2 —4deka- dar ilk ve orta mektep mezunları müracaat edebilirler, (6924)