September 8, 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

September 8, 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Istanbulun yeni adliye kadrosu bildirildi Ağırcoza ikiye, ticaret mahkemeleri dörde, asliya hukuk mahkemeleri on ikiye çıkarıldı Yeni teşkil edilen münferit hâkim- M mahkemeler kadrosu dün Adliye Vekâletinden İstanbul müddelumu- miliğine tebliğ edilmiş ve yeni mah- kemelerin vazifeye başlaması bildiril. miştir. Tebliğ ancak akşam üzeri sâ- at 16 da geldiği cihetle mahkemeler dün yine eski şeklile çalışmışlardır . Yeni teşkilâtta, evvelce de yazdı. famız veçhile ağır ceza mahkemesi ikiye çıkarılmıştır. Birinci ağır ceza mahkemesi reisliğine eski ağır ceza reisi B. Refik, azalıklara da B, Refik ve B, Süreyya tayin olunmuşlardır. İkinci ağır ceza relsliğine de eski Eruzurum ağır ceza mahkemesi rei- si B. Remzi, azalıklara B, Atıf ve B. Halil tayin olunmuşlardır. Yine evvelce yazdığımız gibi İs tanbulda mevcut beş asliye ceza mahkemesi münferit hâkimli teşki- lât halinde sekize iblâğ edilmiştir. Bunlardan asliye birinci ceza münfe- rit hâkimliğine eski reis B. Cemil, ikinci ceza hâkimliğine eski reis B. Kemal, üçüncü ceza hâkimliğine 6s ki reis B. Necip Nadir, dördüncü ce- zaya eski reis B, Burhaneddin, beşin- ci cezaya eski reis B. Reşid, altıncı cezaya temyiz mahkemesi baş müd- delumumi muavini B. Arif Çankaya, yedinci cezaya Balıkesir ağırceza rei- si B.“İsmali Hakkı, sekizinci cezaya adiiye müfettişlerinden B. Cemil ta- yin olunmuşlardır. Asliye hukuk mahkemeleri Münferit hâkimlik şekline ifrağ edilerez adetleri on ikiye çıkarılan asliye hukuk mahkemelerinden bi- rinci hukuk mahkemesi münferit hâkimliğine eski aza B. Muhiddin, ikinci hukuka eski birinci hukuk re- isi B. Zeki, üçüncü hukuka eski re- is B. Ali Rıza, dördüncü hukuka es ki dördüncü hukuk aâzasından B. Sabri, beşinci hukuk hâkimliğine 68- ki rels B. Kâzım, altıncı hukuka Sul- tanahmed sulh hukuk hâkimi B. Şekir, yedinci hukuka temyiz mah- kemesi raportörlerinden B. Nail, se- kizinci hukuka İstanbul müddelumu- mi başmuavini B. Sunusi, dokuzun- cu hukuka eski birinci hukuk reisi B. Suphi, onuncu hukuka Zonguldak hukuk hâkimi B. Kâzım, on birinei hukuka Kemal paşa hukuk hâkimi B, Osman, on ikinci hukuka Bursa hukuk hâkimi B. Hilmi tayin olun. muşlardır. Ticaret mahkemeleri Adetleri ikiden dörde çıkarılan ti- care mahkemeleri yine eski şekilde heyeti mahkeme halinde çalışacak» lardır. Bunlardan &sliye birinci ti- caret mahkemesi reisliğine eski reis B. Faiz ve azalıklara B. Nazmi ve B, Kâmil, ikinci ticaret reisliğine B. Münir ve azalıklara B. Ahmed ve ba- yan Beyhan, üçüncü ticaret reisliği. ne eski dördüncü hukuk mahkemesi relsi B. İrfan ve azalıklara Beşiktaş sulh hâkimi, Tahsin, aza muavini bayan Mefharet, dördüncü ticaret relsliğine eski altıncı hukuk relsi B. Fazıl ve azalıklara B. Tahsin İstan- bullu, Kadıköy sulh hâkimi B, AH Kafadar tayin olunmuşlardır. Âza ve hâkim muavinlerinin taksimi Yeni teşkilât kadrosunun tebliği Üzerine dün adliye encümeni topla- narak muhtelif mahkemelerin aza ve hâkim muavinlerinin taksimini ve boş kalan sulh mahkemelerinin hâ- kimlerini tesbit etmişlerdir. Yeni teşkilâtta ticaret mahkemesi azalı- ğına nakledilen hâkim B. Tahsinin yerine B, Zeki, Sultanahmed beşin- d hukuk hfkimi B. Şakirin yerine Bultanahmed birinci hukuk hâkimi B. Nall, onun yerine sulh hâkimle- rinden B. Halid, ticaret azalığına nakledilen B. Ali Kafadarın yerine Kadıköy sulh bukuk hâkimliğine sulh ceza hâkimi B. Muhlis, onun yerine de birinci ceza azasından B. Sıtkı tayin olunmuşlardır, Hukuk mahkemelerinin bir kısmı taşındı Yeni teşkilâtla mahkemelerin ade- di arttığı cihetle bunlardan bir kıs- mının tapu dairesinin «lt katında tahsis edilen yere nakletmeleri ka- rarlaştırılmıştı. Yeni kadro tebliğ edilince dün mahkemelerin nakil iş- leri de derhal yapılmıştır. Asiye altıncı ve on ikinci hukuk mahkemesi şimdiki adliye binasında kalmışlardır. Diğer on hukuk mah- kemesi dün tapu dairesindeki yer. lerine nakledilmişlerdir. Bu on hukuk mahkemesi bu sa- bahtan itibaren tapu dairesinde işe başlayacaklardır. İki ağır ceza mahkemesile yedi a4- liye ceza ve dört ticaret mahkemesi şimdiki adliye binasında kalacaklar. dır. Beşinci ceza mahkemesi gümrük binasındaki eski yerinde çalışacak- tar. Bilâmum mahkemeler yeni kadro- larile bu sabahtan itibaren yukarıda yazdığımız yerlerde faaliyete başla- yacaklardır. Yeni mahkemelerin iş vaziyeti Yeni teşkilâtla adetleri arlan ce za, hukuk ve ticaret mahkemeleri. nin bir kısmı halihazırda işsiz bulun- maktadır. Verilen karara göre bugünden iti- baren; eski 1,2,3, 4, 5 ve altıncı hu. kuk mahkemelerile eski 1, 2, 3, 4 ve 5 inci ceza mahkemeleri, eski 1 ve 2 inci ticaret mahkemeleri ve eski ağır ceza mahkemesi evvelce heyet halinde ve kendi numaralarile çalışan mahkemelerin bütün iş ve evrakını devralarak bu işlere devam edecek- lerdir. Bugünden itibaren on beş gün zarfında gelecek yeni davaları da yine bu mahkemeler alacaklardır. Aradaki bu on beş gün zarfında ye- ni teşkil olunan diğer mahkemeler hazırlıklarını ikmal edeceklerdir, On beş gün sonra gelecek yeni davalar ise eski mahkemelere verilmiyerek tamamile yeni mahkemeler arasında taksim edilecektir. Bu suretle diğer mahkemelerle aralarında iş müva- zenesi hasıl oluncaya kadar yeni iş- lerin hepsi yeni mahkemelere verile. cek ve müvazene husülünden sonra gelecek işler hepsine taksim oluna» caktır, Kik ek Fan Geceleri apartıman kapıları- na çöp birakanlar Geceleri apartıman kapılarının ö- nüne çöp kabı bırakılmaması tenbih edildiği halde buna son günlerde ri- ayet edilmemektedir. Kedi ve köpek- lerin bu çöp kaplarını karıştırdıkları ve bü suretle sokakların kirlendiği görülmüştür. Sabahları çöpçüler uğramadan kâp- Yarın: apartıman kapısı önüne bira kan kapıcılar şiddetle cezalandırıla- caklardır. TİYATROLAR: —— Raşid Rıza, Ertuğrul Sadi Tek Tiyatrogu Bu gece Tepebaşında GAİPr ARANIYOR Vodrü 4 perde. * is EGK TİYATROSU Nuri Gençdur ve arkadaşları Bu gece Şehremini İnşirah bahçesinde KÖRDÜĞÜM Bugün SAKARYA sinemasında Cidden görülecek iki büyük ve güzel film: HARRY BAUR TAÇLI CANAVAR | Unutulmaz Polonyalı Yıldız POLA NEGRİ ŞAHANE TANGO vaffakiyeti en büyük mu AKŞAM Bir mebusumuz İtalyadan geçemedi 8 Eylül 1939 Izmirdeki yansın B. Mazhar Müfid uğradığı | Zürar ve Ziyan 1 milyon, sigortaların zararı 400 bin lira müşkülât hakkında ne diyor? Cenevrede toplanacak olan Milletler Cemiyeti müzaheret kongresine işti- rak için geçenlerde Avrupaya gitmiş olan Çoruh mebusu B. Mazhar Mürid dün saat on bire doğru Sirkeciye mu- vasalat eden konvansiyonel trenile şeh- rimize gelmiştir. da şu izahati vermiştir: — Buradan Budapeşteye girince Ce- nvere yolunun kapalı olduğunu öğ- rendim. İtalyadan seyahatime devam etmek istedim. İtalyan hududunda Poştumin mevkinde beni karakola da- vet ederek trende vagon restüranda İtalya aleyhinde propaganda yaptığı- mı ileri sürdüler, Ben, Cenevreye gide- ceğimi beyan eltim, Ve yoluma devam edip edemiyeceğimi sordum. İtalyan- lar, seyahate devam ettiğim takdirde, bu propaganda meselesinden dolayı hakkımda takibat yapacaklarını, yol- da rahatsız edilmekliğim ihtimali mev- cud bulunduğunu ve saireyi ileri sür- düler. Bu şerait altında seyahate de- vam edemiyeceğimi anlıyarak geri dönmeğe mecbur kaldım.» Dünkü konvansiyonel trenile on bir Iraklı talebe ile Avrupanın birçok yer- lerinde bulunan bir kısım Türk aile. leri ve Norveç sefareti müsteşarı Knut- sen de şehrimize gelmiştir... . . Cenubi Afrika Düşmanla ticareti meneden bir kanun hazırlandı Le Cap 7 (AA) — Pârlâmentoye, düşmanla ticareti meneden bir kanun Mâyihası tevdi edilmiştir. Hükümetin siyaseti hakkında izahat veren Başve- kil general Smuts, cenubi Afrikanın barbe iştirakinin bizzarure bazı coğ- rafi mülâhazalar ve memleketi ken- di müdafaa vesaitini en müessir bir şekle sokmoktan ibaret olan esas | vazifesini ifa etmeğe ve bnunn cenuki ! Afrika ittihadının birliğini her türlü istilâya karşı temin eylemek için yap- mağa mecbur eden hususi şerait ile mahdud olduğunu söylemiştir. Gene- ral, ilâveten demiştir ki; İ <İhtilâtın şimdiki devresinde hü kümet, vatandaşları deniz aşırı yer lerde hizmet etmeğe teşvik edemez. Vatandaşların ticaret, deniz ve mali- ye sahalarının kâffesinde maddi mü- zaheretlerini Cenub! Afrika Birliği dahilinde ibzal etmeleri icab eder. Ce- nubi Afrika Birli dafaası ve İngiliz hârp gemilerinin Birlik limanlarına serbesçe girmele- rini temin etmek için Birliğin şehir- leri arasındaki itilâfın lâfz ve ruhunu muhafaza edecektir Cenubi Afrika Birliği, ancak bu siyaseti takib etmek suretile kendi piyasalarından deniz aşın mmntaka- lara yapacağı zirai mahsulât nakli- yatı için zaruri olan emniyeti istih. sal edebilecektir. Müttefiklerimiz namına şu ciheti Mâve ederim ki Alman milletine karşı kinimiz, infinlimiz yoktur. Bizim gâ- yemiz, sadece dünyaya kuvvetle ta- hakküm etmek istiyen bir sistemi tah- rip eylemektir.; 7 Eylül 839 Esham ve Tahvilât “ $ İkramiyeli i9— PARA ve ÇEKLER (Kapanış fiatleri) Lumdra 1 Sterlin 535 New-York 100 Dolar — Paris 100 Frank 3.0575 Milâno 100 Liret Cenevre 100 İsviçre Pr. Amsterdam (o(o 100 Florin Berlin 100 Rayşmark Brüksel 100 Belgü 100 Drahmi 100 evr, 100 Çokoslorak Kr 100 Pezeta 100 Zloti 100 Pengo 100 Ley 100 Dinar 100 Yen 100 İsveç Pr. 100 Kuble 20.0875 Belgrad Yokohama Btokholm Moskova Eyüp Fakirleri koruma derneğinden; Tevkalide kongrenin rüznamesinden te- hir edilen yeni idare #eşimi için azanın 9/80 cumartesi günü saat (19) da Eyüp Halkev'nde bultunmaları rica olunur. bl.t K.G B. Mazhar Müfid, seyahati hakkın. | şehirlerinin müs | İ İzmirdeki yangından iki manzara | demir (Akşam) 5-6 eylül gecesi Keresleciler çarşısında B, Yusuf Kad- | rinin kereste deposundan çıkan yan gin, şehir için büyük fel şeklini almış, civardaki birçok 1 ve depolar yandıktan sonra usker, jan- darma polis kuvvetleri ile çalısan him zararlar yapan bu mühim yan- | gını . söndürebiimiştir. . Yangından mütevellid zarar bir milyon liraya yakındır. Bu yangın, dar kadrolu İzmir itfaiyesinin ehemmiyetle tak- viyesi icab ettiğini göstermiştir. | Yanan mağazalar şunlardır: Keres- tecilerde 23 numarada B. Yusuf Kadrinin kereste depo ve kutu ima- lâthanesi, 37 numarada B. Muam mer Lütfinin ve 38 numarada B. Ah. med Cemalin demir ve kereste depo- ları, Halimağa çarşısında 27 numa- rada B, Ahmed Sarınm büyük tütün deposu aynı çasşıda 23 numarada çuvalcı İsak ve 25 numarada çuvalı Nesimin çuval depoları, 21 numara- da B, Nafiz Mustafa Delenin kâğıd İ deposu, ve vangın görünüşü itfaiye, üç saat devam eden ve mü- | esnasında Hisar camisinin Yangının sirayetine mâni ak | maksaaile 5 kereste deposu, itfaiye | kerler tarafından yıktırılmıstır. Şimdi Keresteciler çarşısında yalnız İ bir tane kereste deposu kalmıştır Yangının tevessüü,. şehirde epey telâş ve endişe uyandırmıştır, Duman ve alev sütunları uzak mesafelere kadar birçok binaları gündüz gibi aydınlatmıştır. Kızgın çivi ve ateş halinde kıyılcımlar, şehir üzerinde tâ uzaklara kadar uçmuş, halk, ev İ ve mağazalarının üzerinde bekliyerek | düşen kıvılcımları söndürmekle meş- gul olmuştur. Adliyece yangın tah- kikatına ehemmiyetle devam edil. mektedir. İki gün, yangın için için devam ettiği için ehliyukuf, tedkikat ve keşfini ancak üçüncü gün yapa- bilmiştir. İtfaiye erlerinden ikisi, yan. gırı söndürmeğe çalışırken yaralan- muştar. İzmir 'I (A.A.) — Evvelki gece Ke- restecilerde vuku bulan yangının se- bep olduğu zarar ve ziyan bir milyon lira olarak tahmin edilmektedir, Si. gortaların ödemeğe mecbur oldukiş- İ rı mikdar ise 400 bin Tiradır. | Kurbağalıdere cinayeti Berber Tevfiği öldürmekten maznun i Feridunun muhakemesine başlandı Geçen martın on yedinci gecesi Kadıköyünde Kurbağalıderede berber Tevfik adında birini ustura ile yara Jayıp öldüren ve iki polis memurunu da dövüp yaralıyan Feridun Çakarın muhakemesine dün ağırceza mahke- | mesinde başlanmıştır. Yapılan tuhkikata nazaran vaka akşamı Feridun Kurbağalıderede ber- ber Tevfiğin dükkânında otururken Hulüsi adında bir arabacı da gelmiş, Feridun orada yeni bir araba yaptır. dığından bahsederek «Acaba para ka- zanabilir miyim?» diye ötekilerin fi kirlerini sormuş, sonra sebebsiz yere kavga çıkararak tezgâhın üzerinde duran bir usturayı alıp berber Tev- fiğin üzerine atılmıştır. Bunlar boğu- şürken Hulüsi kaçmış, berber Tevfik de zorlukla kendini kurtarıp dük- kândan çıktığı sırada Feridun Çakar arkasından usturayı savurup Tevfiğin boynunu parçalamıştır. Tevfik biraz sonra hastanede ölmüştür. Feridun Çakar elinde ustura ile dük. kândan çıkmış, şaşkınlıkla Kurbağalı. dere polis karakoluna gidip vakayı anlatmış, polis memuru merkeze te- lefon ederken Feridun bu defa hid- detlenerek polis Cevdeti dövmeğe kalkışmış, karakolun dışarısında da mücadele devam ederken diğer polis Cemil gelmiştir. Kavgayı ayınrken Feridun her iki polisi de dövüp yara- Jamıştır, Son tahkikat kararnamesinde Feri- dun Çakarın, Tevfiği öldürmek su- çundan türk ceza kanununun 448 inci maddesine, polisleri dövüp yaralamak ve vazife halinde cebir istimalile mu- kavemet suçlarından dolayı da 456 ve 258 inci maddelere göre cezalandırı!. ması isteniyordu. Evrak okunduktan sonra mâznun | Feridun vakayı şöyle anlattı: — O akşam ben kahvede oturur. ken berber Tevfik bir kaç defa arabacı Hulüsiyi gönderip beni çağırdı: Dük- kânına girince yine Hulüsi vasıtzsile üç çay getirili, Ben araba meselesin- den bahsederken Tevfik; «Canım, sen o işi bırak da hele şu çayı iç.» diye çay bardağını ısrarla bana verdi. Çay- İ da tuhaf bir acılık vardı, Tevfiğin 1s- | rerı üzerine bu bir bardak çayı içer İ İçmez birdenbire başım döndü, ken- İ dimi kaybettim, Ondan sonra ne yap- tığımı bilmiyorum. Dükkândaki kav- gadan da, karakoldaki hadiseden de haberim yok. O sırada kendimden geçmiştim. Reis, berber Tevfiğin kendisine ni- çin böyle zehirli çay içirdiğini sorun- ca mâznun bir müddet düşündükten sonra: — Bir müddet evvel bir akşam ber- ber Tevfikle teyzezade Osman sarhoş olarak kahveye gelmişlerdi. Orada kavga çıkardılar, ben araya girip Tev« fiğin elindeki sustah çakıyı aldım, Her halde Tevfik bundan dolayı bana kızmış ve intikam almağa karar ver- miştir. Esasen kendisi heroln kaçak- çısıdır. Çayın içine de heroin koyup bana içirmiş ve sarhoş etmiştir Dedi. Şahitlerin dinlenmesi için muhakeme başka güne birakıldı. Almanya ile ticaret müvazenesi Evvelki günkü nüshamızda, sİkti sadi meseleler» sütununda Türkiye « Almanya ticaret münasebetlerinden İ bahsederken Almanyadan âlâcaklı olduğumuzu yazmıştık. Cümhuriyet Merkez Bankası tarafından neşredi- den kllring hesaplarına göre biz Ak manyaya borçluyuz,