2 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Son dakika Sovyetler - Finlandiya Murahhasların tekrar Helsinkiye dönmeleri muhtemel Finlandiya Hariciye Nazırı: “İstiklâlimizden fedakârlık yapamayız,, diyor Helsinki:2 — Sovyetlerle müzakere hakkında burada -bedbinlik vardır. Bovyetlerin bir kısım taleblerinin kabul-edilemiyeceği anlaşılmaktadır. Finlüân- © diya kendi topraklarında Sovyet Rusyaya üssülhorekeler vermeği kabul etmi. yecektir, Delegelerin yeniden.geri dönmeleri muhtemeldir. Hariciye Nazırı Erko dün akşam söylediği bir nutukta Finlândiyanın her türlü teminatı vermeğe hazır olduğunu, fakat Sovyetlerle 920 anlaşmasını esas addettiğini bildirmiştir. Helsinki 2 — Hariciye Nazırı B. Erko dün akşamki nutkunda demiştir ki: «Sovyet Rusya ile anlaşmaya hazırız, Fakat istiklâlimizde fedakârlık ya- pamayız. Küçük bir millet de olsa istiklâlini ihlâl edecek şartlar kabul tdemez, Müzakerenin iptidasında Sovyetler, Finlândiyanın bitaraflık siyasetini takdir etmişti. Şimdi bunu. tehlikeye koyacak bir yol tutamayız. Sovyet Rusya ile aramızda esasen bir ademi tecavüz paktı vardı. Şimdi yenisi yapılıyor. Buna riayet edileceğine dair ne gibi garanti verilecektir?» —— dd Hollanda tedbir alıyor İsviçre de Alman hududundaki bir kısım fabrikaları içerilere naklediyor Amsterdam 2 — Dün akşam ilân edilen örfi idare, bilhassa icabında su ak anda bırakılacak yerlere şamildir. Bu hareket Hollandamın istiklâlini müdafaa etmek azminde olduğunu göstermektedir. Londra 2 — İsviçre hükümeti de Alman hududunda bazı tedbirler almak- dadır. Alman hududundaki bir kısım fabrikalar dahile naklediliyor. Irak Meclisi toplandı Bağdad 2 — Irak meclisi toplanmış, kral naibi açılış nutkunu okumuştur. Nutukta Irakın Almanya ile münasebetlerini kestiğinden İngiltere ile olan mu- ahedeye ve Saadabad paktına bağlılığından bahsedilmekte ve sulh için çalıştığı — bildirilmektedir. » Almanyanın Moskova sefiri Berlinde Berlin 2 — Almanyanın Moskova sefiri yarın Berline geliyor. Sefir, diğer Alman sefirlerinin iştirakile yapılacak toplantıda bulunacaktır. Roma 2 — Buraya gelen haberlere göre Almanyanın Ankara sefiri von Papen bu hafta içinde Ankaraya dönecektir. Sovyetlerin Polonyada ilhak ettikleri arazi Paris 2 — Moskovadan gelen haberlere göre Sovyetler Yüksek Şürası Po- “ Jonyadan ilhak edilen arazinin Ukrayna ve Sovyet Rusya ile birleşmesini tasdik etmiştir. o Triyesteye iltica eden Alman vapurları Italya tarafından satın alındı Paris 2 — Triyesteye Ntica etmiş olan Alman vapurları İtalyan kumpanyala- rı tarafından satın alınmıştır. Souyetler hükümeti Milletler Cemiyetinin bu defaki toplantısına iştirak etmiyecek Roma 2 — Moskovadan gelen haberlere göre Sovyet hükümeti Milletler Cemiyetinin bu defaki topiantısına iştirak etmiyeoektir. B. Molotofun nutku Sovyet Başvekili nutkunda Türkiye hakkında neler söyledi? Ankara 1 (A.A) — B. Molotofun © yüksek Sovyet meclisinde irad ettiği © raporun Türkiyeye ait olan kısımla- rı aşağıdadır: Sovyet - Türk görüşmeleri, bir “pakt ile neticelenmemiştir. Fakat bu görüşmeler, bizi alâkadar eden bir çok siyasi meseleleri aydınlatmağa, yahut hiç olmazsa bu meseleler üze- “rinde yoklama yapmağa yardım -et- miştir. Entemasyonal siyasi vaziyette, bi- mle münasebetleri ciddi bir ehem- miyeti haiz olan devletlerin hakiki çehresini ve siyasetini tanımak çok lüzumlu bir şeydir. Gerek Moskova ve gerek Türk hükümetinin harici siyaâöl. sahasın- daki son ef'alinden sonra bugün, “Türkiyenin siyaseti bize daha vazilı gözükmektedir. Türkiye hükümetinin kendi mü- kadöeratını harbe iştirak eden Av- -Tupa,devletleri grupuna bağlamayı . tercih ettiği malümdür, Türkiye hü- 'kümeti, iki aydanberi, Almanyaya karşı harp eden İngiltere ve Fransa ile bir karşılıklı yardım paktı akdet- miştir. Bunu yapmakla, Türkiye, bi- taraflık ihtiyatkâr siyasetini kati surette reddetmiş ve İnkişaf helinde (Devamı 8 inci sahifede) Italyanın Gemilesi Roma radyonusunun dosta- ne bir hareketi Ankara 1 (A.A.) — Haber aldığımı- za göre, 29 teşrinleyvel Cümhuriyet bayramı günü Roma radyosu evvelâ 'Türk İstiklâl marşını çalmış ve sonra türkçe neşriyat yapmakta olan spiker, bayramı bütün Türk milletine kutla. mıştır. Bu dostane hareket Arikarada gü- zel bir tesir bırakmıştır. Vilnonun işgali tamamlandı Kaunas 1 (AA.) — Vilno mınta. kasının Lituanya tarafından işgali Balkanlardaki ' Meclis Reisliğin faaliyetler Bir İsveç gazetesi gazetesi Sovyet - İtalya düellosundan bahsediyor Stökholin 1 (Fransızca İstanbul) — Svenska Dagbladet gazetesinin Ber- Mindeki muhabirinin işaratına göre Sovyel Rusya ile İlalya arüsinda ce- reyân etmekte olan siyasi dücilo. mun'nelicesi, resmi Alman mahafi. Minde bir takım tahminlöre sebebiyet vermiekiedir.. Zannediidiğine göre Sovyet Rusya, Bulgar Sâhillerindö havai ve bahri üsler istemekte ve Bul- garistan bu talepleri reddetmekte ba- a müşküllere uğramaktadır. İtalya, bugünkü Balkan Antantı yerine tamamile bitaraf bir blok ika- mevetmek istemektedir. Bu bloka Bülgaristania Macaristan girecektir. İtalyanın . bahşedeceği avantajlar, ademi tecavüz paktları olacaktır. Far kat Balkanlar, itimadsızlık göster. mekte ve hiç bir teahhüd altına gir- mek istememektedir. Bağveikl, yeni Ticaret Vekili ile görüştü Ankara 1 (Telefonla) — Başvekli Dr. Refik Saydam bugün öğleden ev- vel vazifesine başlıyan yeni Ticaret Vekili B. Nazmi Topçuoğlu"ile -bir müddet görüşmüştür. Kumbara talihlileri 1000 liralık ikramiyeyi İstanbuldan Refet kazandı Ankara 1 (Telefonla) — İş banka- sının kumbaralı ve kumbarasız kü- çük cari hesapları arasında tertip eylemiş olduğu 939 ikramiye plânı- nın son keşidesi bugün noter huzu- runda yapılmıştır. 1000 liralık Ikra- miye İstanbulda 85098 hesap numa. rali Refete, beşer yüz liralık ikrami- yeler Adanada 831 hesap numaralı Abdullaha, İzmirde 14916 hesap nu- sms Emine, İstanbulda 67188 Kâm. Hani a soğudu Anadoluda la birçok yerlerde sonra havanın poyraz çevirmesi üzerine termometre çok düşmüştür. Anadoluda bir- çok yerlere kar yağmıştır. Erzurumda ka- rın irtifa 12, Ardihanda 5. yene Ankara civarındaki Elmadağına da gece sabaha kadar kar yağmıyır. Sıcaklık Erzurumda sıfırdan eyağı 1, 3 derecedir, Dün Ankarada si- caklık sabah 5, öğle vakti 8 derece ii. İş- tanbulda da en fazla wcaklık 13 derevedir. Üç gün mütemadiyen devam ve otuz altı par evvel de durmuş bulunan 10d0s, dün .eçe yarısmdan sonra Marmarada gene hü- Küm sürmeğe başlamıştır. Karsmürselden lmamımıza gelen malümata göre; Büley- man kaptanın Cihad, Dursunun Ceylân ad- larındaki motörleri karaya oturmuşlardır. Şehrimize hareket etmek Üzere bulunan birçok motörler de dalgalara mukavemet edemiyerek Kavakkuyu denilen mahalle #iğınabilmişlerdir. O civarda deniz üzerin- de yüzen bazı eşyadan, batmış olan, fakat henüz tayin etmiyen bir takım merakibin bulunduğu tahmin edilmektedir. Terfi eden orman memurları Ankara 1 (Telefonla) — Bulun- dukları derecede terfi rnüddetlerini doldurmuş olan orman başmühendis. ye mühendislerinin terfilerine git lis- te tasdikten çıkmıştır. Lislede İstan- buldan şunlar yardır: Orman müdürü Necati, | numara» orman tahdit komisyonu ozasın- dan Selim, 7 numaralı tahdit komis- yonu reisi Ekrem, 3 numaralı tahdit, komisyonu azasından Ziya, mühen- dis Enis, İngilterenin Roma sefiri Londrada Londra i — Bundan birkaç gün evvel Ro- mada bir İngüiz - İtalyan iktisadi anlaş» masını imzalamış olan İngilterenin Roma büyük elçisi sir Pereey Lormine elyevm Londrada bulunuyor. Sefir, dün kral tara» fından huzura kabul edilmiştir. Zannedil- diğine göre sefir, istirahat etmek Için Lon- draya gelmiştir. Bu fırsattan istifade ede- SA barı rine #ötüşenekiiz, -3 Teşrinsani 1459 ea var e tekrar Abdülhalik Renda seçildi Dünkü içtimada ikinci reisler, idare âmirleri ve divan kâtipleride seçildi Ankara 1 — Büyük Millet Meclisi, altıncı intihap devresinin birinci iç- tdlma yılı mesaisine bugün Cümhur- reisi İsmet İnönünün açış nutku ile başlamış bulunuyor. Milli Şef saat 15 de bütün meclisin coşkun ve sürekli alkışları arasında içtima salonuna girerek riyaset kür- süsünü işgal etmişlerdir. Dakikelâr- ca süren bu alkış ve tezahürat için- de Milli Şefin irad ettikleri ve tam metnini ayrıca: yazdığımız nutuk, baştan sonuna kadar &ik sık ve bra vo seslerile ve bilhassa nutkun dış politika ve Türk ordusunun büyük kuvvetine bütün Türk milletinin inânını ifade eden kısımları bravo, yaşa nidaları, şiddetli ve sürekli al kışlatla karşilanıcıştar. Cümhurreisimiz. açış nutukları söyledikten sonra İçlima salonunu ayni coşkun tezahürat içinde terke- derek hususi dairelerine çekilmişler- dir. Bunu müteakip Refet Canıtez, Kürsüye gelerek teis intihabstı yapı- Iacağını tebliğ eylemiş ve yapılan (Devamı 8 nci sahifede), Almanlar. Fransız müstahkem mevkile- rine ağır toplarla ateş açtılar İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde yeniden muvaffakiyetli uçuşlar yaptı Paris'1 (A.A.) — Havas ajansı, ge- | ce Forbash mıntakasında, bir Alman İ ileri karakoluna karşı, Fransızlar ta- | rafından ufak bir taarruz yapıldığını ve bu ileri karakoloun slmdığını ha- ber vermektedir. Londra | — Almanlar ilk defa olâ- | Tak Fransız müstahkem yevkilerine | ve müuvasale hatlarına Siegirled hat- tanın ağır toplarile ateş etmişlerdir. | Fransız tebliği Paris.1 (A.A) — Umumi karargâh tebliğ ediyor: Gece hafif bir faaliyet kaydedilmşitir. Paris 1 (A.A.) — | Teşrinisani 1939 Fransız akşam reşmi tebliği: Gün düz, cephenin muhtelif noktaların. da, her iki taraf piyadesine mensup hafif kuvvetler, mutad faaliyetlerde bulunmuşlardır. İngiliz tayyareleri Almanya üzerinde uçuşlar yaptı “Londra 1 — İngiliz tayyareleri son 24 sant zarfında Almanyanın şimsli garbisi üzerinde muvaffakiyetli uçuş- lar yapmışlar, bir çok resimler çek- Cüy of Flint meselesi B. Roosevelt vapurun iadesinden hâlâ ümidvar Vaşington 1 (AA.) — Bugünkü matbuat konferansında B. Roosevelt, City ot Fintin Amerikaya iadesi ümidini hâlâ beslediğini söylemiş, fa- kat Birleşik Amerikanın bitaraflık siyasetile Rus - Finlândiya müzeke- relerine müdahalesinin birbirine uy- madığından bahseden B. Molotofun ithamlarını tefsirden imtina eylemiş- tir. Vaşington (A.A) — Amerika hü- kümeti, İngiliz ve Alman hükümetle- rinden «City of Flinta mürettebatı- nın boş yere tehlikelere mâruz birö- kılmamasını istemiştir. İspanyada yeni bir isyan du Zapaz 1 (A.A.) — Albay Bibao, 1s- yan sebeble Şiliye sürgün olan ba- bası general Bilbao'nun avdetini te- min için bir kıyam hareketi tevlit et- imiştir. Sükünet çabuk tesis edilmiş ve albay, Şili sefaretine iltica eyle. miştir. İngiliz ihracatçılarına tazminat Londra 1 (A.A) — Hükümet, Ak manya ve Pölonyaya mal gönderip te paralarını alamamış olan ihracatçı lara bu akşam beş yüz bihi İngiliz i- risndân fasla tazminat verecektir. mişlerdir. Tayyarelerin hepsi avdet etmiştir. Londra 1 (A.A.) — Hava Nezareti | bildiriyor: İngiliz bombardıman tay- yareleri, dün Fransız toprakları üze- rinde düşman bombardıman tayya- relerile ilk'defa olarak temasa gir- mek fırsatını bulmuşlardır. Tayyare- * lerimiz, yüksekten uçan iki düşman tayyaresine hücum etmiş ve bunlar. dan: birini. düşürmüştür. Diğer düş. mân tayyaresi bulutlar arasında kaybolmuştur, Londra 1 (A:A) — Bir Alman de- niz tayyaresi kafile halinde seyahat eden vapurlar üzörine neticesiz bir baskın yapmıştır. Tayyare, kafileye refakat eden vapurların top ateşi ve İngiliz tayyareleri tarafından opüs kürtülmüştür, Sovyetler kendi limanların- daki Alman vapurlarını satm alacaklar Lonâra 1 — Alınan haberlere yöre Sovyet hükümeti, Sovyet imanla. rında bülünan bütün Alman tüccar vapurlarımı satın alacaktır. Dolmabahçe hadisesi Eski Emniyet müdürile lerine başlandı Atatürkün aziz nnaşları ziyaret edilirken Dolmabahçede vukua gelen faciadan do- Jayı eski İstanbu! Emniyet müdürü ve Ço- rum valisi B. Salih Kiliç ile muavini B. Kâmiranın İzmit ağır ceza mahkemesinde muhakemelerine başi tar. B. Salih Kiliç hüdi ir sel gibi âk- ynakta olan halkın sebebiyet verdiğini, ka- pıyı kimin kapadığını bilmediğini söylemiş- tir. B. Kâmiran da bu zeminde beyanali bulunmuş ve «Kapı açık olaydı 11 kişi yerine ağır ceza mahkemesi #arafından dinlenme- sine karar verdi ve muhakeme 29 ikinçi teşrin çarşamba gününa talik edildi. Bir motör bir mavnaya çarparak parçaladı Kum yüklü olarak lmanımiza gelen Tes ceddüdübahri tsnmide bir motör, köprü gö- zünde Nlmanin 21 numaralı bir maynasına çarparak parçalamış. mavna Az sonra bat- mıştır, Mavnada bulunan Üç kişi Tecoddü- dübahri molörü tarafından kurtarılmıştır, T mmm — Küçük Memleket haberleri * Kastamonu ! — Belediye turufından geçen sene tesisine başlanılmış olan Da- day karası elektrik fabrikası tamamlan- mış ve merasimle açılmıştır. Kastamonu Belediyesi tarafından inşa ettirilen sıhhi mezbaha binası da dün açıle & İzmir 1 — Menemen'in Kesik köy ci- besi inşaatına devam edilmekte olan sulama kanalları ile Menderes Üzerinde apılmakta olan sulama sisteminin inşa ameliyata ilerlemektedir. Bu inşaatın 1940 yih içinde bitirileceği ümid edilmektediz.