10 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

10 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Dün Geceki ve Bu Sabahki Haberler | Son dakika Almanyada harp aleyhin- Hitlere yapılan suikast etrafında yeni tafsilât Suikast failleri henüz yakalanamadı |;80 kişi idam edildi, sabık veliahd evinde nezaret altına alındı Londrada ve bazı bitaraf memleketlerde suikasdın Almanyadaki boşnutsuzluğun bir neticesi olduğu kanaati var, Almanlar ise işte İngiliz parmağı görüyorlar Paris 10 — Beriinden gelen haberlere gö- ünasebetile Alman yapılmıştır. Fakat bul rüksekliğinde enkaz yağını i hasıl oi- güne sütün da yıkıldığı cihetle, bülün çar t çökmüştür. Bay Hitler kurtuluşunu vaktinden evvel nutkuna başlıyarak bitir. mesine ve âdeti hilâfına olarik eski nazi- erle görüşmek için bu defa salonda durmu- on dakika evvel çıkmasına r, gelen haberlere göre sulkasd #nilleri, hemi yakalanmamıştır. Fakat tah- Kikuta veche verecek bazı emareler elde ştir. Hükümet, sulkasd failleri hak- malümat vereceklere verilecek Ikra- | miyeyi 800000 marka çıkarmıştır. Himlerin Alman milletine beyannamesi Paris 19 — Berlinden gelen haberlere gö- Te Alman polis teşkilâtı şefi Himler Alman milletine hitaben bir beyanname neğret- miştir, Himler bu beyannamesinde B. Hiç- lerin Münihteki nutkunu radyoda dinlerken, Dutuk aleyhinde mütalâa beyan edenler ve yahut nulkun vaktinden evvel bitmiş oldu- # şöyliyenleri Münih polis müdüriyeti- ne bildirmeğe davet etmiştir. er Berlinde Paris i0 — B. Hitler dün sabah Berline vasıl olmuştur. İstasyonda ve güzertâhin; sıkı bir polis kontrolü ihdas edilmişti Londra Y — Münihteki sulkasd hakkında şu malümat glnmuştr; Naziler 923 senesinde Münihte bir kıyam çıkarmak ve hükümeti ele al- mak istemişlerdi. O zamanki Alman | hükümeti bu kıyamı neticesiz bırak- | mış ve Hitler de dahil olmak üzere mezi işbaşılarmı tevkif etmişti, Nazi- Jer iş başına geldikten sonra her sene 973 kıyamını hatırlatmak için Mü- nihte bir toplantı tertip etmeğe baş- Yamışlardı. Bu toplantıda yalnzen eski naziler bulunurdu. İşte dünkü toplantıda bunun için yapılmıştı. "Toplantı yeri 923 de içtima edilen Keller birahanesi idi. Toplantıda bu- Junmak üzere Hitler de Berlinden hareket ederek Münihe gelmişti. Dün- kü içlimada Hitler'in muavini Rudolf Hess nutuk söyliyecekli Halbuki onun yerine Hitler bir nutuk söyle- miştir. Eski nazi muhariplerinin top- lantıları hususi mahiyette olurken bu defa Hitlerin nutku radyolle neşredilmiştir. Bitler nutkunu bitirdikten sonra, bazı yakınlarile acele çıkmış ve Ber- ne hareket etmek üzere irene bin- miştir. Fakat içtimada bulunanlar hemen aynlmamışlardır. Aradan 10 dakika geçtikten sonra birdenbire müdhiş bir iştisl olmuş, birahanenin damı uçtuğu gibi duvarlardan bir Kısmı da yıkılmıştır. İştial büyük heyecan tevlid etmiş- tir. Derhal polisler ve nazi teşkilâtı mensupları koşarak birahaneyi mü- hasara alna almışlardır. Bütün kahvehaneler kapatılmış ve civardan | geçenlerden bir çoğu tevkif edilmiş- | tir. Yapılan tahkikatta 7 Kişinin öl düğü ve 63 kişinin yaralandığı anla- şılmıştır.. Ölenlerin ve yaralıların i bildirilmemiştir. Yaralılar la $ kadın vardır. Bomba nerede patladı Londra 9 — Münihteki sulkasd sa- edilmis bir bomba ile yapıl xt, Böthün birahenenin yukarı muştur. ğılacağı srada pat- masında nszi şeflerinden ve Sireicher bulunmak- in öldüğü şayi olmuşsa Ölenler arasında Münih nazi şeflerin- den Lutz ile Münih civarında bir ka- sabanın şefi Hayzer bulunmaktadır. Berlin 8 (A.A.) — (D.N. B.) ajan- $ı, Münih suikasdi kurbanları ara- sında herhangi bir birinci derece nasyonal sosyalisi şefinin bulunma- dığını bildirmektedir. Suikasda sebeb, halkın derin hoşnutsuzluğu mu? Pariş 9 — Suikasdin mühim bir tasfiyeye bahane teşkil etmeğe ma- $uf olduğunu ve halkın derin hoş- nufsuzluğuna işaret bulunduğunu zannedenler çoktur. Bâle'de çıkan National Zeitung gazetesi bu hususta buzı müsbet de- neler kaydediyor: Bir kere Hitlere karşı yapılan bu suikasd ilk defa olarak resmen ifşa ediliyor. Bundan evvelki teşebbüsler ya ihtimamla örtbas edilmiş veyahut infialle takip edilmiştir. Diğer taraftan, Hitler ve bütün diğer mühim şahsiyetler suikasdden birkaç dakika evvel salonu terket. mişlerdir. Hitler Münihe kadar gele- cek vakit bulduğuna göre, Berline derhal çağrılmasındaki istical şüphe- Wi görülür, Keza müşahitler şunu da ilâve edi. yorlar: Endişe alâmetleri Almanyada art- mamış olsaydı, Alman milletinin şe- fine karşı itimadını bu kadar İleri sürmeğe lüzum görülmezdi. Suikasd kimi i? Nevyork 9 — Münihteki suikasd burada büyük alâka uyandırmıştır. Hitler'in emniyeti için büyük tedbir- Jer alınırdı; Hitler nereye gidecek olursa hususi polisi ve muhafızları daha evvel gider, her tarafı araştırır ve bunlar halk arasına dağılırdı. Bu defaki toplantıda hep mücerreb na- ziler bulunuyordu. Bu vaziyette bir sulkâsd olması dikkate şayandır. Bu, sulkasdın dahilde hazırlandığını ha- tara getirmektedir. Sulkasd hâdisesi üzerine Berlinde de tedbirler alınmıştır. Bu sulkasd harptenberi üçüncü hadisedir, Hatır. lardadır ki iptida Hava Nezaretinde, sonra heri müdürlüğünde bombalar Hitlerin kitabındaki bir fıkra Londra 9 Bura mahafilinde Milli Şef Bu sabah anıt kabri ziyaret buyuracaklar Ankara 9 (Telefonla) — Reisicüm- hur İsmet İnönü, Ebedi Şef Atatürkün ölümünün yıldönümü münasebetile yarın (bugün) 9,30 da anıt kabri zi- i yaret buyuracaklardır. Ankara muahedesinin tasdi- ki hakkındaki kanun Ankara 9 (Telefonla) — Fransa ve İngiltere ile akdettiğimiz üç taraflı yardım muahedesi ile merbutlarının tasdiki hakkındaki kanun bugünkü Resmi Gazete İle neşrolundu. İhracat ruhsatnameleri Ankara 9 (Telefonla) İhr tüccarlarına üç sene müddetle miş olan ihracat ruhsatnarcleri müddeti bu ayın on beşinde bitecek- tir. Ticaret Vekâleti yeniden ruhsat. name almak istiyenlerin en geç mez- kür taribe kadar Vekâlete müracaat etmeleri lârımgeleceğini alâkadarlara bildirmiştir. İ kümetinin Karadenizde bir tecavüz pro- jesi yoktur B, Price rar ederek şöyle demiştir — Hükümet, Sovyet Rusyanın endişele- İ #uikasdın Almanyadaki hoşnudsuz- Jluğun bir neticesi olduğu kânaati vardır, Bu münasebetle Hitler'in ki- tabındaki şu fıkra hatırlatılmaktadır; «Bir hükümet bir milleti felâkete sevkedecek vaziyet alırsa kıyam et- mek halk için yalnız hak değil, ayni zamanda bir vazifedir.» Almanlara göre Berlin 9 — Neşredilen bir tebliğ- de: «Şimdiye kadar hükümetin düş- manları ile uğraşıyorduk. Bundan sonra nazi düşmanlarile de uğraşa- cağız» denilmektedir. Alman gazeteleri suikaşdde İngil terenin parmağı olduğunu iddia edi- yörlar. Diğer taraftan yahudilere de hücum ediyorlar, Yarı resmi Deuteher Dinst: «Bugüne kadar hükümet düş- manlarına iyi muamele ettik; artık buna meydan yoktur» diyor. Suikasd failini haber verecek ola- na yarım milyon mark verileceği ilân edilmiştir. Harp, topyekün harp olacak Berlin 9 (AA) — (D.N. B.)) ajan. sı bildiriyor: Deutscher Diensi gaze- tesi, Burgerbrau Keller o sulkasdi hakkında diyor ki; — Ölülerimizin tabutları önünde yemin ediyoruz ki yarı yölda kalma- yacağız. Alman milleti, . başlayacak olan. mücadeleye iyice hazırlanmış olarak giriyor, Düşmanı artık göz- den kaçırmamağa azmetmiş bulunu- yoruz. Bu cinayetten sonra biliyoruz ki, harp topyekün harp olacaktır. Alman polisinin tahkikatı Berlin 9 (AA) — (D. AMİ Polis mü- düriyetinden tebliğ edilmiştir: Münih sulkasdi hakkında yapılan tah- Kikat faillerin izini yabancı memleketlere götürmektedir. Buna binaen Almanyada verilecek altı yüz bin marklan başka, hariçte Alman sefaret, konsolosluk vesair teşekküllerin mücrimlerin ortaya çıka- rılmasına yarayacak mahiyette verilecek malimat için 300.000 mark mütemmim mükâfat tesbit edilmiştir. Bu mükâfat sa- lâhiyettar Alman mümessilleri tarafından yabancı para olarak tesviye edilecektir. Belçika ve İtalyan gazeteleri ne diyorlar? Roma 9 (A.A) — Führere karşı yapılan suikasd haberi gelir gelmez, kral ve Mussolini, bu münasebetle nefret ve infiallerini bildiren birer telgraf göndermişlerdir. Brüksel 9 — Belçika gazeteleri su- ikasd'ın Almanyadaki hoşmudsuzlu. gun tezahürü olduğunu bildiriyor, Avam Kamarasın- da bir suale cevap İngilterenin Karadenizde bir tecavüz projesi yoktur Londra 9 (A.A) — İşçi mebus B. Price, Avam kamarasında çok mühim bir seal sor. muş ve demiştir ki — B. Molotof'un mutkunu biliyoruz. Şim- Gi B. Chamberlain, Karadeniz sahlldarı gi- mayan bir devlet Karadeniz statükosuru ta- dile teşebbüs etmedikçe, bizim bu statükoya müdahale arzusunda olmadığımını. öyle bir teşebbüs halinde bile sncak Türkiyenm r- sasile müdahale edeceğimizi, Sovyet hü- kümetine açıkça göstermek isterler mi? B. Bülder şa cevabi vermiştir: Boğazları alâkadar eden meseleler ix mukavelesile halledilmiştir. Yal- mr şunu ilâve edebilirim ki İngitere hü- Yini izale edebilecek bir anlaşma müzake- We bir yakınlık tesis eli Buna da B. Butler şu cevabı vermiştir: — Zannederim ki, az evvel verdiğim ce- vap, İngiltere hükümetinin noktai nazârı- Bı kâfi derecede izah etmektedir. de nümayişler yapıldı Paris 10 — Kopenhagtan gelen haberlere göre son zamanlarda Hamburg, Polesdam ve sair Alman şehirlerinde harp ve rejim aleyhinde nümayişler ya» pılmıştır. Bu nümayişler yüzünden 180 Kişi idam edilmiştir, Berlinden gelen haberlere göre sabık Alman vellahdı prens Giyom, Potes- damda bir gezinti esnasında halk tarafından lehinde tezahürat yapıldığı ci- hetle, polis tarafından nezaret altına alınmıştır. Prens, Cecil Haufen'deki ma- likânesinden dışarı çıkmıyecağına dair polise namusu üzerine söz veri. ——————————m Alman suvarileri Hollan- da hududunda göründü Hududda çarpışma Milağu söyleniyor, Belçika, tecavüze uğrarsa Hollandaya yardım edecek Londra 10 — Kontrolu kabil olmıyan ba- zı haberlere göre dün Hollanda hudu- dunda Menloede Almanyadan gelmekte olan meçhul bir #akım sivil şahıslar hududu geç- Miişlerdir. Bunu takip eden tüfek ateşi tea- İ tisi esnasında bir Hollandalı maktul düş- müş, cesedi Alman toprağına nakledilmiş- tir. Daha barı Hollandalılar, Almanyaya götürülmüştür. Bu hususta tahkikat yapıl- maktadır. Londra 10 — Hollanda hududu civarında Alman süvari kuvvetleri görünmüştür. Hu- | a Jer içinde bırakılmasından daması imkânı olmıyan motörlü kıtaların | yerine İkame edilmesi ihtimal! vardır. Al- manlar, iki köprü inşa elmişlerdir. Amsterdamda bütün nakil vasılalarına vazıyed edilmesinden dolayı, seyrüsefer kis men durmuştur. Belçika hükümetini, tera vüz vukuunda imdadına Koşmak için Hol- landa hududuna askeri kuvvetler gönder- miştir, Albert kanalı boyunca siperler ka- zılmış, köprülerin altına icabında bavaya uçurmak için dinamit konmuştur. Hollan- da hükümet adamlarından biri, Gawtte namındaki Belçika gazetesinin muhabirine? — Toprağımızda bir Alman onbaşısı gö- rTünür görünmez Alman düşmanı olan her- kes, hangi yoldan olursa olsun Hollandanın imdadına koşabilir demiştir. Chamberlainsulhtavassut teklifine cevap verdi “ “Geçmişteki tecrübelerimize binaen, Almanyanın tatmin edici bir cevap vereceğini ummuyorum,, Londra 9 — Bugün Man sion House'da verilen öğle ziyafe- tinde hastalığı sebebile bulunamıyan Chamberlain'in nutkunu John Si- mön okumuştur. Chamberlain hazırlayarak günder- Biz harbe lüzumundan bir gün da- hi fazla devam etmek İstemiyoruz. Münesip ve tatmin edici bir tarzı hal elde edilebilirse, İngiliz hüküme- ti verilecek cevap hakkında majeste krala tavsiyelerde bulunacaktır. Fa- kat daha evvel döminyonlarla ve | müttefiklerle istişare edilmesi icap | edecektir. Chamberlain bundan sonra müt- tefiklerin vaziyetinin geçen haftalar zarfında kuvvetlendiğini söylüyor ve diyor ki: İngiliz - Fransız - Türk muahedesi doğu -cenubi Avrüpasında kuvvetli bir barış âletidir. Almanya ile Sov- yetler arasındaki pakt iss Sovyetlere mühim faydalar temin etmiş olma. sına mukabil Almanyany alçalma ve zıyalara mal olmuştur. Nihayet ambargonun kalkması, Amerikaya bitaraflığını idame im- kânlarını temin etmekle beraber, mütlefiklere dünyanm en büyük de- polarının kapısını açmaktadır. Gerçi zayiala maruz kalıyoruz fa- kat Alman deniz altılarına Ye tayya- relerine karşı şiddetli bir muharebeyi muvaffakiyelle başarıyoruz. Alaylarımızı Fransaya bir tek adam, bir tek silâh kaybetmeden nakledebildik ve edebiliyoruz. Kaçak mücadele servisimizin şid- detli hareketinden şikâyet ediliyor. Bitaraflara mümkün olduğu kadar az sıkıntı vermek için elimizden ges Jeni yapıyoruz. Fakat, şurasının ici lim ve takdir edilmesini zica ederiz; Vazifemiz muazzamdır, çok zordur, Keza garp cephesinde atıl kaldiğır mız için de müaheze ediliyoruz: Fa- kat 1914 harbi bize isbat etmiştir kı, darbeyi bütün makine işlemeye ama de olduğu zeman indirmek mâkina yarı yarıya hazır iken indirmeklen daha iyidir. Darbeleri (oindirmeğe iz zaman düşman kelesi yıkılmakta o gecikmiyecektir. Keza cephede taarruza yeçmeden önce İ cephe gerisindeki ahalinin himayesi şimdi 1914 den daha çok lüzumludur, “İngiliz Başvekili rahatsiz Londra 9 (A.A,) — Şiddeti bir | damla hastalığından muztarip olan B, Chamberlain, ne Londra şehremi- ninin ziyaretine, ne de Avam kama- rTasına gitmiştir, “B. Chamberlain, birkaç gündenbe- ri mutat olan yaya tenezzühünü ya» pamamıştır. Yalnız son dakikaya ka- dar hastalığı dolayisile uğramiş ol- duğu buhranın bugün geçeceğini ümid ediyordu. ! Londra 9(AA) — B. Chamber- Jainin birkaç gün yatakta kalması muhtemeldir. Bununla beraber mu. zaaileyh, vezaifi ile-meşgul olacak ve arkadaşlarını Başvekâlet dairesinde kabul edecektir, Sovyet - Finlândiya Moskova 9 — PFinlândiya heyeti saat 18 de Kremlin sarayına gitmiş, görüşmeler bir saatten fazla sürmüş- tür.