10 Kasım 1939 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

10 Kasım 1939 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

A PE p 10 'Teşrinisani 1939 © istanbul derin matem içinde Moselle ile Sarre arasın- Üniversitede, Yedek subay okulunda, Halkevlerinde yapılan hazin merasim dençlik Cumhuriyet âbidesi önünde bir defa daha and içti (Baş tarafı 1 inci sahifede) belli oluyordu. Saat tam 9 da bütün talebeler Ik, orta, ise talebeleri mekteplerinde Atatürkün çiçeklerle süslenmiş büstü önünde, toplandılar. Süküt içinde, Onu düşünerek geçen dakikalardan sonra saat tam dokuzu beş geçe talebelerin başımda bulunan muallimleri ebedi Atanın geçen sene bugün, bu dakika- da öldüğünü haber veriyor ve Onun büyüklüğünü, birkaç cümle ile anlat- tıktan sonra Büyük Atanın büyük is- mi önünde Atatürk nesillerini beş dakika süküta davet ediyorlardı. Bu sabah bütün mekteplerde Afa- türkün aramızdan ayrıldığı anda ya- pılan ihtiram süküturlu müteakip muailimler tarafından (talebelere Milli Şef İnönünün, Atatürkün mu- vakkat kabirlerine tevdi edildikleri gün halka hitaben neşrettikleri be- yanname okunmuş ve bu suretle m8- Üniversitede merasim Bu sabah Üniversitede merasim saat 9 a beş kala başladı. İstabul valisi B. Lâtfi Kır- dar. İstanbul komutanı general Halis Bı- yıktay, üniversite rektörü, Türk ve ecnebi üniversi- verdi. doğru and içi ve hep beraber söylenen istiklâj mârşile merasime nihayet verildi. Yüksek mühendis talebeleri fik Taylan mektep namına güzel bir çelenk koymuş, Ebedi Şefin manevi huzurunda hürmetle eğilmiştir. Beş dakika ihtiram sü- emmi * Eminönü Halkevinde mera- sim pek hazin oldu Dün büyük acının yıldönümünde onu hep birden anmak, hep bir ara- taktım dolu İdi, Hitabet yerinde siyah Bütün millet susuyor. Atatürkün e ei Sa- Bundan sonra yine Halkevi reisi B. Âgih Sırı Levend Atatürkten sap ederek yerinde emir vermesini bilen yalnız bir kıtayı değil, bütün hudud boyun- ca muhtelif istikametteki muhtelif cephe- Jeri bir anda meharetle sevk ve idare eden nihayet zaferi bir köle gibi irndesi arkasın- dil şubesi reisi B. İhsan Arif tarafından Mini Şef İsmet İnönünün Atatürkün ölü- ğer birçok teşekküller tarafından dahi mü. tenddid çelenkler konmuştur. Ankara radyosunda matem Ankara*radyosu bu sabah 8,30 da ajans haberlerini vermiş, 9,05 de Mil U Şef İsmet İnönünün millete be- yannamesi okunduktan sonra süküt ederek büyük milli acıya iştirak et- miştir. Öğle ve akşam neşriyatında da yalnız ajans haberlerini verecek. tir. Eğlence yerleri kapalı Bugün ve bu gece şehrimizdeki bütün eğlence yerleri kapalıdır. Birinci sahifemizdeki Atatürkün resmi foto Sabah'ındır. Almanya Belçikaya bir ültimatom vermiş | Londra 9 — Evening Standard ga- zetesi, Amerika muhabiri Enicker- maârtesi günü Alman hükümeti tara- fmdan Hariciye Nazınna verilmiş | olan ültimatom mahiyetinde bir no tayı tedkik için fevkalâde bir toplantı yaptığını beldiriyor. Almanya hükü- meti bu notasında «<Belçikadan bita- rafığı hakkında sarih teminat iste mekte ve Brüksel hükümetine teda- fül bile olsa yeni taahhüdler altına girmemesini ihtar etmektedir.» Tavassut neticesiz kalırsa Paris 9 — Gazetelerin haber aldı- Hollandayı kendisile bir pakt yap- mağa davet edecektir. İki hükümet bunu reddederlerse Almanya taarru- za geçecektir. Belçikanın tedbirleri Brüksel 9 — Belçikada henüz silâh altına çi olan son fırka da davet edilmiştir. Belçika ordusu. nun bügünkü mevcudu 600 bini bul. muştur. Almanya, cevap vermiyecekmiş Kopenhag 9 (AA) National Tidende gâzetesi Berlin muhabirinin, yüksek şahsiyetlerle görüştükten son- ra verdiği bir habere göre, Hollanda ile Belçikanın tavassut teklifine, Al manya tarafından hiç bir cevap veril miyecektir. da şiddetli muharebeler ingiliz tayyareleri de, Şimal Denizi üstünde Alman tayyarelerile çarpıştı, 1 Alman tayyaresi düşürüldü Pariş 9 (A.A.) — Havas ajansı as keri vaziyet hakkında şu izahatı ve riyor: Bir ayı mütecaviz bir zaman. danberi ilk defa olarak Almanlar ge- Bütün cephede, - Moselle'den Rhin nehrine kadar, her zamankinden da- ba kuvvetli ve daha müteamız keşif kolları, Fransız mevzilerine tecavüz etmişlerdir, Fransız kıtaatı bu mev- zilerin yardımına koştuklarından, bu taaruzun intaç ettiği çarpışmalar çok şiddetli olmuştur, Karanlık, oto- matik silâh atışlarını güçleştirdiği için muharipler el boambeları kullan- muşlardır. Bilhassa Möoselle ile Sarre arasındaki muharebeler şiddetli ol- muştur. Paris 9 (A.A) — 9 teşrinisani ak- şam tebliği: Mühim bir bâdise kay- dedilmemiştir. Alman tebliği Berlin 9 (AA) — «Başkumandanlığın tebliği»: Geçen iki gün içinde düşmanın bir veya iki bölüklük kuvvetlerle Sarre- bruek'ün ve Pirmasens'in cenubu garbile- rinde yaptığı müteaddit taarruzlar püz- kürtülmüş ve mukabil taarruslarin düş- mandan bir miktar esir alınmıştır. Biraz daha şiddetli topçu faaliyeti hari- cinde kaydedilecek mühim bir hâdise ol- mamıştır. 7 teşrinisanide len düşman tayya- a olmak üzere ye- yi Nm İŞ Iki sabit balon Alman avcı tayyareleri ta- rafından düşürülmüştür. Bir Alman tayyaresinden haber alına- mamıştır. m nın battığını haber vermektedir. Londra 9 (A.A) — Reuter ajansı nın Fransada bulunmakta olan mu- habiri, İngiliz tayyarelerinin Fran sadaki bir muvaffakiyetlerini bildir. mektedir, Almanların bir bombardı. man tayyaresi, çetin bir muharebe den sonra Maginot hattının gerisinde düşürülmüştür. Bombardıman tay- yaresi, büyük bir gürültü ile bir ka sabanın orta yerine düşmüştür. Mü- Tettebatı olan 3 kişi telef olmuştur. Fransada muvaffakiyet kazanmış ilk İngiliz tayyarecisi olan bahtiyar tayyareci, 21 yaşlarında Yeni Zeland- Ik bir delikanlıdır. Şimal denizindeki muharebe Londra 9 (A.A.) — Have Nezareti iki İngiliz keşif tayyaresinin Şimal denizi üstünde üç Alman tayyaresile harbe tutuştuklarını bildirmektedir. Bir Alman tayyaresi düşmüş ve bat- mıştır. Alman tayyarelerinden ikin- cisi de düşmüş ise de batıp batmadı- ğı hakkında kati bir şey söyleneme- mektedir. Diğer taraftan birkaç İngiliz tay- yaresi Almanyanın şimali garbi mın- “takası üstünde keşif harekiiti yap- muşlar ve fotoğraflar ölmuşlar, bu mıntakaları tesbit etmişlerdir. 'Tay- yarelerden bir tanesi müstesna di gerleri tamamen üslerine dönmüşler. dir. Bir İngiliz tayyaresi Lüksemburgta karaya indi Lüksemburg 9 (A.A) — Bir İngi- liz tayyaresi bu sabah Seche'de yere inmiştir. Pilot, Fransız toprağına İn- diğini zannetmiş olduğunu söylemiş- e er tevkif ve tayyaresi müsa- Tahtelbahir harbi ve korsan gemileri İngiliz Bahriye nazırı Avam kamara- sında mühim beyanatta bulundu Londra 9 (AA) — B. Cburchili, dünkü nulkunda şöyle demiştir: ullarbin ilk s- kiz haftası içinde İngiltereye 10 milyon tondan fazla mal ithal edilmiştir. Zaylat, bir milyon tonun dörtüe birine bile balığ olmamıştır. Diğer taraftan Almanyaya gön- derilmekte olan 400,000 tondan fazla mal müsadere ediğmiştir. Kafileler sisteminin te- sisl, seyriseferde terhhürlere sebebiyet ver- mektedir, fakat pratikle ve zamanla bu te- ehhürler asgari hadde indirilecektir. «Düşman tahtelhahirlerinin uğradığı a- bahirler hiçbir iz bırakmaksızın denizin de- rinliklerine dahp kaybolmuştur. Bununla beraber Almanların haftada 2 ilâ 4 tahtel- Bahir kaybetmiş olduklarını söylemek mü- balâğa olmaz. Maamafih her hafta yeni iki tahtelbahir inşa cdildiğini ve bunların düşman kuv- vetlerine iltihak ettiklerini bir ibtimal ola- rak nazarı İtibure almak meçburiy: yiz. Herhalde hattâ 100 tahtelbahirden süylemekliğim dir. Hiçbir zaman fanı mazuniyet elde edi- Jemez. “Tahteldbahirlerin taarruzlarından başka tarafından takip edilmekte olan yol üzerin- de bulunduğu muhakkaktır. Maamafih bu kuvvetli gemilerin Okyanusları geçen ka- filelere karşı dikknte şayan hiçbir şey yap- mamış olduklarını söylemek icap eder. Aca- ba bu işi yapamadılar mı? Yoksa cesareb mi edemediler? Bütün gemiler, âncak iki vapur batırmış- lardır. Bu vapurların tonajı yekünu 10,000 Gir, halbuki tahtelbahirler, 212,000 wn hao- me varan zayinta sebebiyet lerdir. Bununla beraber denizlerde bulunmaları bir tehlike teşkil etmektedir.» B. Churehll, bundan sonra Fransız do- nanmasının kıymetli yardımından bahsef- miştir... Bir İngiliz tahtelbahiri battı Londra Ş (AA) Stefani ajansından: B. Cbhurehill, dün Avam kamarasında Oxley Adındaki İngiliz tahteldahirinin Diz infillk neticesinde mahvolmuş olduğunu söylemiş tir. Bu infilâk, belki de bir kaza netice- #inde vukua gelmiştir. Fakat amirallik, vu dakikada bu husus hakkında malümat ver- meği münasip görmemektedir. İtalyan gazeteleri, Sovyet- lere hücuma devam ediyor Roma 9 — Giornale d'İtalia gazete- si, bugün de Sovyet Rusyaya karşı şid. detli bir makale neşretmiştir. Bu mâ- kalede ezcümle deniliyor ki: «İtalya sulh istiyor; fakat silâhlı hazır duruyor. Sovyetler kışkırtmamış olsaydı, sesimizi çıkarmazdık. Sovyet- ler ve herkes bilmelidir ki İtalya tah- kir edilirse derhal bunun aksülâmeli görülür.» Madrid 9 — Japonyanın M&drid se- firi bir gazeteciye beyanatta buluna- rak: «Bolşevikler yalanlarından vaz- geçmemişlerdir; müteyakkız bulun- malıdır» demiştir. City of Flint Nevyorka idi RI Vüşington 9 (A.A.) — City of Flint vapuru, yükünü boşalttıktan sonra, 'B. Roosevelt tarafından tayin edilen muharebe mıntakasından geçmeksi. zin Nevyorka avdet emrini almışlar. Limanlarımızın inşası için Ankara 9 (Telefonla) — Öğrendi- ğime göre hükümet, memleketin bell başlı limanlarını inşa etmek üzere beş senelik bir program hazırlamaktadır. Bu programın tayin edilen müddet zarfında tahakkukunu temin için bir de kanun projesi hazırlamaktadır. İthali yasak edilen kopye âğıdları Ankara 9 (Telefonla) — Beyazım-