29 Ocak 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

29 Ocak 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 8

Lig maçlarına dün üç stadda devam edildi Galatasaray, Topkapıyı 6 - 0; Beşik- Hungürya müsabakaları dolayısile teehhüre uğrıyan lig maçlarına dün üç stdrdda birden devam edilmiş ve her maçtan eyyel merhum İzzet Mu- hiddin İçin bir dakika ihtiram sükütü yapılmıştır. maçı Galatasaray İle Topkapı arasın- da olmuştur. Hakem Saminin idare- sinde oynanan maça Galatasaray şu şekilde çıkmıştı: Osmân - Faruk, Adnan - Musa, Yüver, Celâl - Salâhaddin, Eşfak, Cemil, Salim, Bülend. Oyun Galatasarayın hâkimiyeti altında başladı ve Topkapıllar 13 üncü dakikaya kadar canlı bir oyun- la sayi yapılmasma mâni oldular. | Fakat bundan sonra Galatasarayın hâkimiyeti ezici bir şekil aldı. 14 ve 18 inci dakikalarda Cemil ve Sslim yasıtasile iki gol kazandılar. Bu sayılardan sonra Topkapılılar da kısa süren bir İki akın yaptılarsa da netice alamadılar ve Salâhaddin 31 inci dakikada Galalasarayın üçün» İsinci devre sert bir şekilde devam etti. Tamamen sarı kırmızılıların Üüs- #ünlüğü ile geçen bu devrede bir çok fırsat kaçtı. 27 nel dakikada frikikteri taş, Süleymaniyeyi 4-1 yendi aktaş mel Süleymaniye Kalesi önünde Taksim stadında günün birinci | Salim beşinci, son dakikada Eşfak al- tıncı gollerini yaptılar ve müsabaka 6 - 0 Galatasarayın galebesile nihayet buldiz. Beşiktaş - Süleymaniye Günün ikinci oyunu Beşiktaş ile sabah Taksim önünde Bi ile oyundan sonra & - İ gibi açık biz sayı farkile galib geldı. Hakem Nuri Bosuun idaresinde yapi” lan bu maça heriki takım on kuvveiii kadrolarile çıkmışlardır. Kisa süren bin merasimi müteskib oyuna Şişlinin hücu- mile Macarlar teknik oynıyarak derhal aldılar, Sağlı sollu yap- İkinci küme maçları İkinci küme maçlarına dün Şeref ve Fener stadlarında devam edilmiştir. Yar pılan karşılaşmalarda Şişli Alemdarı 4-0, Peneryilmaz - Anadoluyu 2-1, Karagiim- Tük - Hizarı 2-1 yenmiglerdir. Beykoz, İ. Sporu; Kasımpaşa, Hilâli mağlüp etti Süleymaniye arasında yapıldı. Şasi | Şeref stadında hakem Tarıkın idaresinde 'Tezcanın İdare ettiği bu maça Beşik. taşlılar şu şekilde çıktılar; M, Ali - Faruk, Taci - Hüseyin, Feyzi, Cihad - Hayati, Hakkı, Nazım, İbrahim, Eşref. Müsabaka Beşiktaşlıların hâkimi” yeti ile başladı. 18 inci dakikaya kar dar hücumlara mukavemet eden Sü leymaniyeltler 16 ncı dakiknda İbra- himin yaptığı göle mâni olamadılar, Biraz sonra Hakkı kafa ile ikinci Be- şiktaş gulünü yaptı ve devre 2-0 niha- yetlendi. İlinei devre mütevazin geçti Za- man zaman ber İki takum hâkim va. ziyete geçtiler. 15 inci dakikada İb- rahim, Hayatiden aldığı güzel bir pas- la üçüncü golü çıkardı. Bu sırada Sü leymaniye cânlandı. Merkezden yap- tıkları bir akında İbrahim sıkı bir şütle takımının yegâne golünü yaptı. Son dakiktlar yine Beşiktaşın üstün- Küğü ile geçti. 43 üncü dakikada Eş retin ortasından İbrahim dördüncü golü yaplı ve müsabaka 1 - 4 Beşik» taşın galebesiie nihayetlendi. Fenerbahçe, Vefaya 4-0 galib geldi Oyun heyecanlı oldu. Fenerliler birinci devrede çok hâkim oynadılar Lig maçlarının en mühimini Fenerbah- çe ile Vefa takımları yaptılar. Havarın çok soğuk olmasına rağmen bu ehem- miyetli karşılaşmayı oldukça büyük bir kalabalık takip ediyordu. Bant 15 de hakem Ahmed Ademin idaresinde iki takım sahaya çıktılar ve şa şekilde dizildiler: Fenerbahçe; Cahid - Lebip, Faruk - Hayati, Esad, Ömer - Rebü, Fikret, Me- ih, Basri, Fikret, Mefa: Safa - Vahid, Süleyman - Muh- teşem, Lutfi, Arif - Necip, Sulhi, Hakkı, Hüseyin, Şökrü Oyunu Fenerin hütümüla başlandı. Üst üste yaptıkları hücümlardan kendisini itin Vefa müdafaası kayı uğ” saşıyordu. FENERİN 1 inci GOLÜ 8 inci dakikada sağ açık Fikretin gür gel bir ortasıni Melih tam zamanında bir kafa vuruşile Vefa kalesine atarax ilk golü yaptı. Bu golden sonra açılan Ve- Fallar Fenerbahçeye bir iki hücum yap- alar. Hele bir hücumda Sulhinin kuvvet li bir şütünü Cihad maharetle kornere çeldi. FENERİN 2 inci GOLÜ 17 ci dakikada Rebü ortadan aldığı bir pası sürerek sıkı bir şütle ikinci Fener polünü de yaptı. Bu ikinci golden sonra Panerbahçeliler oyuna büsbütün hâkim | e Vefanın bozuk oyununa muka- yerden Vak ombinezonla oynıyan Fe herliler bu sırada bir gol daha yapmağa İmuğalfak oldulai, FENERİR İi2g S5 pa. Re- > sina mukabil Vefanın da ahenksiz birkaç akınile geçerek birinci devre | - 0 Fener lehine bitti. İKİNCİ DEVRE İkinci devreye Vefanın bücumile baş- landı, Vefalılar bu devrede daha der li toplu hücumlar yapıyorlar ve Fener bahçeyi tazyik ediyorlardı. Fakat mu- hacimlerinin beceriksizliği yüzünden ne tice alamayorlardı. Çok uzun sürmiyen Vefn tazyiki yavaş yavaş gevşedi ve Fe- herliler tekrar bücumlarına başladılar, Sağdan ve soldan yaptıkları bir kaç teh” likeli hücumda bilhassa Rebii epey fır sat yakaladı. Fakat istifade edemedi. Ve fahlar daha farla müdafanya ehemmiyet verdiğinden Fenerliler birinci devredeki hakimiyetlerini kuramadılar, FENERİN 4 üncü GOLÜ Devrenin son dakikasında yeni bir Fe- Melih yerden bir şötle Fenerin dördüncü goltinü yaptı ve müsabakı Zişmeden 4 - O Fenerbahçenin galibiye- tile bitti, Milli küme klüplerini davet istanbul Futbol Ajanlığından: Mili küme talimainamesinin esasları hakkında görüşülmek üzere Beşiktaş, Pe- nerbahşe, Galatasaray, Vefa klüplerine mensup birer murahhamn 20/1/0940 pazar tesi günü saat 16 da resmi salâhiyetname- lerile birlikte bölge imeekeninda dulunma arı tebliğ olunür.w ner hücumunda Rebiinin pasmı yakalıyan n bu vaziyet de- yapılan Hilâl - Kasımpaşa maçı tamamen Kasımpaşanın ürtürlüğü altında geçmiş ve 7-0 Hühlin mşplübiyetile heticelenmiştir. Günlin son maçı Beykoz ile İstanbulspop klüpleri arasında hakem Halid Galibin ida» resinde yapılmıştır. Son zamanlarda çok tyi oyunlar çıkaran Beykozlular bu müsa- bakada da güzel oynsmuşlar ve kuvveti rakiplerin! 3-0 mağiâb etmişlerdir. Hungarya antrenörünü Fe- nerbahçe angaje etti Hungarya. takımının antrenörü Pled- man'ı Fenerbahçeliler antrenör olarak angaje etmeğe muvaffak olmuşlardır. Bu kıymetli boca takımla berabör dün ak- sam Peşteye hareket otmiştir. Kendisi şubatın onunda avdet ederek yeni vazife- sine başlıyacaktar. Ankarada lig maçları Ankara 28 — Lig maçlarına devam eğil. di. Demirspor Askeri Pabrikalargücünü 3-1, Gençlerbirliği Harbiyeyi 4-1 meğlâb etti. Son yapılan maçlara göre Ankara Lig maçları puan cedveli MG.B.MAY.P. 5 5 l Söcanasem| ESBBEPEBE - BESBM law BENBEREELE ta jilet bıçağile dürüldüğü tesbit edilmiş, vakayı gören ler de birer birer meydana Viktoryanın, geçirdiği ailevi bir felâket MEŞRUTİYETTE SARAY ve BABIALİ Yazan; SÜLEYMAN KÂNİ İRTEM — Tercüme, iktibas hakkı mahfuzdur. Tetrika No, 42 Nazım paşa ile Kâmil paşa arasında Ihtllâf başgösteriyor p zi pıya kadar gelerek istikbal ve gene ri- calarıma rağmen oda kapısına kadar teşyi ederken, şimdi mühim bir iş için gitsem bir saat bekletir, ayakta bir dâkırdı konuşur» ve yürür, giderdi. Halbuki herkes hükümeti bizim ida- Te ettiğimize zahip idi; onların 2€zi bizim üzerimize yükleniyordu. Mağ- dur taraflarlarımızın hallerini terfih için hükümete meram Anlatamıyor- duk. Onlar da bizi hodgâmlıkla tayip Hasılı hükümetin ahvali ve «Şirketi inhlsariyenin> hareketleri bize büyük derd, büyük yüz karası olmuştu; İtti- had hükümetini devirdiğimize, devi- receğimize bizi pişman etmişti! İttihaderlar giderse işler düzelir di- metlere katlanmış, türlü fedakârlik- Jar etmiş iken kabahat ve yüz karası üstümüzde kalıyordu; diğer taraftan da bir gün kellemizin muarızlarımı- zm eline düşeceğini muhakkak bir surette görerek müteellim oluyor- duk!) Kâmil paşa ile Hürriyet ve İtilât fırkasının münasebeti bu şekli alır. ken Kabinede Nazım pâşa ile de ara- larında fikren ihtilâf olduğu şaylası deverana başlamıştı. Vakıa hükümet gazetelerde bu şaylayı tekzip etmişti, amma Nazım paşanın artık Kâmil pa» şadan ayrılmak istediği bir hakikatti. Kâmll paşa da Nözım paşayı Vüke- lâ heyetinden çıkarmağı düşünmüyor değildi. Kâmll paşanın İzmir valili- gindenberi irade ve müdrikesine hâ- kim olan (1) oğlu Sald paşa, Nazım "paşanın kazandığı ehemmiyeti baba- sının mevkii için tehlikeli görüyordu. Fakat böyle bir sırada orduya ku- manda eden bir zatı yerinden oynat- mak kolay bir iş değildi. Kâmli paşanın bu #rrusunu Nazım paşanın da sermiş olduğunu aşağıda göreceğiz. Talât bey Balkan muharebesine bir nefer olarak iştirak ettikten sonra İş tanbula gelmiş ve Kâmil paşa tarafın- dan İttihadcılar takip ve tevkif edil. şayı istifaya lebar etmekle ve yerine Said paşanın istediği gibi münasip bir zatı bulup geçirmemiş olmakla pek büyük bir hata irtikâp eylemiş bulun. duklarını takdir etmiş idiler. Şimdi vatanın uğradığı husran ve felâkete çare bulmak lâzımgeliyordu, Bu çare onların nazarmda ancak İttihad ve Terakkinin tekrar iktidar mevkiine geçmesi olacaktı; bu kara günlerde İttihad ve Terakki hükümete karşı seyirci ve lâkayıt vaziyetini muhafa. zada uzun müddet daha devam ede- mezdi, Biribirini velyeden felâketleri ve him şartlaria takip edeceğine artık şüphe caiz olmıyan sulhtan sonra KA- mil paşa hükümetinin kendisine mu- halif kuvvetleri tamamen dağıtmağa, İttihad ve Terakkiyi büsbütün mah- vetmeğe kalkışacağı âşikâr idi. Diğer arartan, hükümetin. öciz, gilerinin Me SL 4 Li Edirneyi olsun kurtaramıyacağı da büyük tesir hasıl ettiği, Nazım paşa nın menfa hayatında bile bu hayali beslediği, bugünlerde artık bu ihti. malin tahakkuk eylemek zamanı gel diğine kani olduğu tivâyet edilir. Manastır merkez kaymakamlığın- da bulunduğum sırada bir gün açılan söz münnasebetile vali ferik Fahri pa- şaya İstanbulda Mülkiye idadisinde bulunduğum günlerdenberi Nazım paşayı hürriyetperver ve birinci dere- cede muktedir, fazıl bir asker olarak bildiğimi söylemiştim. Fahri paşa gü- Tümsiyerek: — Nazım paşayı eskidenberi ve pek iyi tanırım. Uzaktan işitilen şöhret- lerden daima ihtiyat ve hazer zere bulunmak iyidir! Demişti, Beni hayal inkisarına uğ- rTatan bu cevap o gün hiç hoşuma gite memişti! Nazım paşayı gene pek eskiden ta- nıdığını yazan büşmabeyinci Lâ Simavi bey de halıralında paşa hak- kında şu mütalâayı yürütüyor: (Mahmud Şevket paşa İttihad ve xzım paşanın bana muhabbeti vardı. Nadiren saraya uğradıkça odama ge lir, ağzından düşmiyen tahta ağızlı- gile beş, on sigara içtikten sonra gi- derdi. İffet ve istikametile şöhret bü- lan bu zat, birçok kimselerden müs- tehziyane bir lisanla bahseder, hele kendisinden her cihetçe yüksek olan Mahmud Şevket paşayı hiç çekemes 1d.) Eski Şehremini operatör Cemil par şa da Nazım paşanın Balkan harbin- de gösterdiği gafleti şu suretle anlab- maktadır: (2) (Balkan harbinin ilânından on beş gün evvel Cemil paşa yolda rasgel- diği Maiyeti şahane Erkünıharbiye reisi müşir Abdullah paşa ile ahval hakkında müdavelei efkâr ederken Abdullah paşa askerimizin tecemmi, iaşe güçlüklerinden, levazım noksa» nından bahsile harp ilân edilirse mağ» 1übiyetin muhakkak olduğu mütalâ. asında bulunur. Ayni fikirde olan Ce mil paşa keyfiyeti o akşam kayınpo- deri Şeyhislâm Cemaleddin efendiye açar; o da Abdullah paşanın mütalâ- alârını muvafık bularak elinden gele- ni yapıp harbin vukuuna mani olma» ğa çalışmağı vasdeder. Cemll paşa bununla kalmıyarak ep tesi çarşamba sabahı Mabeyine gider; huzura girer; Padişah ile söz siyasete intikal eğince, Abdullah paşa İle ge çen muhaveresini anlatır, Padişah sf Diyo gizli tutulacak teşebbüs hak» kında tam malümat almış bulundu. ğunu bildiriri (Arkası var) (1) Süleyman Nazif; Yıkılan Mücesese, (2) Eski şehremini Cemil paşanın büğine ER a e