8 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

am Geceki ve Bu Sahahki Haberler m ş ınlândiyaya geniş yardım edilecek Avam Kamarasında sorulan suallere Hariciye müsteşarı cevap verdi Londra 8 — Dün Avam kamarasında Finlândiyaya yardım meselesi mev- Buu bahs olmuşlur. Azadan biri tarafından sorulan suallere cevaben Hari- ciye müsteşarı yardım için tedbir alındığını, tayyare ve salr malzeme de gön- Gerilimekte olduğunu söylemiştir. Sun! sahibi yardımın çabuk yapılması l- di liz pilotlarının tayyarelerle birlikte gitmesini söylemiş- eşar kabll olan bütün yardımların yapılacağını ilâve etmiştir. rin Finlândiyaya geniş mikyasta yardım kararı tle ve memnuniyetle karşılanmıştır. Anlerikada yazılmak için büyük cereyan vardır. 2000 kişi at etmiştir. Fakat Amerika kanunları Amerika- ete gönüllü kaydına mani olduğundan bunlara sadece ma- Yümat ver Amerikada halk FinlAndiyaya müessir yardım yapılmasını istiyor. Almanyanın tavassutuna imkân yok Kopenhag 8 — Almanyanın Sovyetlerle Finlândiya arasında tavassutta bu acagı şeyiası Berlinde kati surette tekzip edilmiştir. Esasen böyle bir tavassuta imkân yoktur. Çünkü Sovyetler bugünkü Finlândiya bükümetini tanımamaktadırlar, Almanya ise Sovyetlerin tanıdığı Küsinen hükümetini tanımama, Türk - Bulgar mukareneti Bulgar gazeteleri harar teleri hararetli makal makaleler yazıyorlar Sofya 8 — Bulgar gazeteleri Türkiye ve B. Şük ve B, Şükrü Saraçoğlu hakkında uzun makaleler yazıyorlar, Gazeteler B, Şükrü Saraçoğlunun çok samimi bir Türk - Bulgar yakınlaşması taraftarı olduğunu söylemekte ve Türkiyenin Belgrad konferansında çok asil bir dava, yani Balkan milletleri arasında sul- hün teessüsü için çalışlığını kaydetmektedir. General Veygand Kahirede parlak surette karşılandı Fransız donanması ve Suriye kuvvetleri kumandanı da Kahireye gitti Kahire 8 — Şarktaki Fransız kuvvetleri başkumadanı generel Veygand Gün tayyare ile Kahireye gelmiş, tayyare meydanında İngiliz kuvvetleri ku- mandanı, Mısır hükümet ve askeri erkânı tarafından karşılanmıştır. Generale Fransanın Suriye kuvvetleri kumandanı refakat ediyordu. Şarki Akdenizdeki Fransız kuvvetleri kumandanı da tayyare ile Beyruttan gelmiştir. Mısır Başvekili, general Veygand gibi büyük bir askerin Kahireyi ziyareti büyük bir memnuniyet uyandırdığını söylemiş, Fransadan çok takdirkâr li- Banla bahsetmiştir. a) : . ; Taymisin mühim bir makalesi Londra 8 — Taymis gazetesi şarkteki vaziyet hakkında yazdığı bir ma- kalede Suriye ve Irakta müttefiklerin mühim kuvvetleri bulunduğunu, Mısır ordusunun son zamanlarda çok kuvvetlendiğini, Mısırda bundan başka İngi- iz, Maltalı, Kıbrıslı efrad ve mükemmel Hind askerleri, büyük tayyare kuv- yeti tahşid edilmiş olduğunu söylemektedir. Alman - Sovyet münasehatı Bir Alman gazetesi: “Sovyetlerle sadece bir paktımız vardır, müttefikimiz Ifalyadır,, diyor Berlin 8 — Frankfurter Zeitung gazetesi yazdığı bir makalede diyor ki »İngiliz ve Fransız güzeteleri Almanya ile Sovyetler arasındaki münasebetler- den bahsederek İtalyanın Sovyet düşmanı olduğu halde Almanyanın bu hükü- metle birlikte hareket etmesini garip buluyorlar. Almanya Sovyetlerle mütte- fik değildir. Sadece bir pakt yapmıştır. Almanyanın müttefiki İtalyadır. İtalya komünist düşmanı olduğu kadar demokrasi düşmanıdır, Roma 8 — Popolo d'İtalla gazetesi neşrettiği bir makalede İtalyanın Bal- kanlarda sulhün devamını istediğini, bunun Belgrad toplantısında takdir edil- diğini görmekten memnun olduğunu söyledikten sonra: «İtalya, hangi taraf- tan gelirse gelsin Balkanlarda ve Akdenizde sulhün bozulmasına şiddetle aleyh- tardır» diyor. Sovyet Rusya Paris ve Londra sefirlerini gerl çağırmıyor Moskova 8 — Sovyet hükümetinin Londra ve Paris sefirlerini geri çağıra- cağına dair çıkan haberler asılsızdır. Bovyet hükümeti bu sefirleri mevkilerin- de bulunduracaktır. İsveç hükümeti, sivil ahalinin bazı mın- takalardan tahliyesi Için tedbir alıyor Paris 8 — İsveç hükümeti parlâmentoya verdiği bir lâyihada bina sahip- lerinin bir sığınak yapmalarını bildirmiştir. Sivil ahalinin bazı mMıntakalardan tahliyesine mahsus tedbirler alınmaktadır. Maarif Vekili Dün de yüksek mektepleri ziyaret etti Maarif Vekili B. Hasan - Âli Yücel dün sa- bah gene Üniversiteye gitmiş, Edebiyat fakül- tesinin derslerine girmiş, bundan sonra Öğle üstü Park Otele giderek Hariciye Ve- kii B. Saracoğlunu ziyaret etmiştir. İki Vekii öğle yerneğini birlikte yemişlerdir. B. Hasan - Âli Yücel, öğleden sonra Yük- #ek muallim mektebin! ziyaret etmiş, saat YI de Güzel sanallar akademisine giderek #eretine verilen çayda. hazır bulunmuştur. Halk sandığı Sandık esnaf kooğüratiflerina kredi açmağa başlıyor Halk Sandığı ur tâni ve esnafın sandıktan daha lerine- kredi » Tik kredi yeni kurulmuş olan Marangozlar e pm, dokükucılar ve kredi açması ar kooperatirı umumi heyeti, bu ay ünde toplantıya çağırmıştır. Gümüşhane, Giresun, Sıvasta sarsıntı oldu Gümüşhane 7 (A.A.) — Dün sabah biri hafif, biri orta şiddette olmak Üzere iki yer AI olmuştur. Hasar yoktur. 7 (A.A) — Dün sabah sa- at 4 de şiddetli bir yer sarsıntısı olmuş- tar. Hasar yoktur. Servas 7 (A.A) — Bu sabah Sivasta saat 3,42 de orta şiddette alti saniye devam eden bir zelzele kaydedilmiştir. Hasar yoktur. Yunanistanda zelzeleler Atina 7 — Bugün Yunanistanda Se- lânik yakınında Edesada şiddetli bir zelzele olmuştur. Felâketzedelerin icra takiba- tı bir müddet durdurulacak Ankara 7 (Telefonla) Zelzele muntakasında bulunan felâketzede va- tandaşlar hakkındaki icra takibatının muayyen bir müddet için durdurulması düşünülmektedir. Bu hususta retkikler- de bulunmak ve bir kararname projesi hazırlamak üzere Adliye Vekâletinde bir komisyon teşkil edilmiş, çalışmalara başlamıştır. Türk 3 ini ticaret Anlaşmasının metni Tüsk - Alman ticaret anlaşmasının metni, dün gümrükler başmüdürlüğüne tebliğ edilmiştir. Fransız ve Polonya elçileri Ankaradan geldiler Fransanın Ankara büyük elçisi B. Masigli ile Polonya orta elçisi bu sa- bahki Ankara ekspresile şehrimize gelmişlerdir. Her iki elçi Fransaya giderek bir müddet kalıp avdet ede- çeklerdir. Ankarada çocuk tiyatrosu açılacak Ankara 7 (Telefonla) — Haber ak dığıma göre, çocuk esirgeme kurumu dn bir çocuk tiyatrosu tesisini miş ve faaliyete geçmiştir. Tanınmış birçok muharrirlerimiz kuk- ve çoc tiyatrosu için piyesler yazmağa başlamışlardır. Çocuk tiyatro- sunun daimi kadrosunda çalışmak üzere gençler arasında önümüzdeki hafta için- de komite tarafından bir seçme yapıla- caktır. B. Gafenkonun tekzibi Bükreş 7 (A.A) — Romanya ajansı bildi- Yiyor: Hariciye Nazırı B. Gafenco, Balkan antantı #aal relsi sıfetile ajanslara verdiği kısa. me- sajlardan başka, Belgrad konferansı ema- sında hiçbir beyanatia bulunmadığından, bazı gazeteler tarafından kendisine fzafa edilen beyanat vaki değildir. Bir AN ticaret heyeti Sofyaya gidiyor Sofya 7 (A.A.) — Bir Rumen tica- ret heyeti yarın Sofyaya gelecektir. Bir Yugoslav iktisad heyeti Londraya gidecek Belgrad 7 (A.A.) — Yugoslav ikti. and heyeti, kânunuevvelde Belgradda başlayan Iktsadi görüşmelerin ikinci kısmına başlamak üzere gelecek hafta ondraya hareket edecektir. Diğer taraftan Alman - Yugoslar odun mütebassısları konferansı da bu hafta Bled'de toplanacaktır. e e Irlandalı 2 tedhişçi dün sabah idam edildi İdam cezasının tehiri için yapılan teşebbüsler semeresiz kaldı Londru 7 — Geçen ağustosta Co- | duvarına yapıştınlan resmi kâğıdla ventry'de bir bomba ile beş kişinin | halka bildirilmiştir. ölümüne ve elli kişinin yaralanması- ; ne sebep olan İrlandalı tedhişçiler- İki bomba bulundu den Barnes ile Richar idama mâh- Londra 7 (AA.) — Biri Liverpool küm edilmişlerdi. Hükmün katiyet | postahane binasında, Londra' da Victoria istesyo azında bir kesbetmesi Üzerine idüm cezasının 7 tatbikinin tehiri için İrlanda maha- | otobüsle olmak üzere iki yeni bomba bulunmuştur. Bu bombalar, patlama, fili tarafmdan teşebbüslerde bulu- mıştır. Bu iki bombanın de in- nulmuştu, Bu teşebbüsler netice ver- memiş, iki ilam mahkümu bu sabah | filâk edici maddeleri ihtiva eden birer balondur ve intlâk bu maddelerin sasi dokuzda Birmingbam hapishane- sinde idam edilmişlerdir. İdam hük- | bali surette ihtirakı neticesinde vu- münün tatbik edildiği, hapishane | kun gelmektedir. Almanya yeni bir sulh plânı hazırlamış Bir rivayete göre de İngiltereye karşı şiddetle taarruza geçecekmiş Londra 7 (A.A.) — Di Mail ga- zetesinin diplomasi omuharririne yöre, Hariciye Nezareti, yeni Alman sulh plâ- nini öğrenmiştir. Nazi ajanları bu plân bitaraf memleketler payitahtlarında do- laştırmaktadırlar. Bu plân, © noktayı ih- tiva ediyor: I — Hiçbir memleket tazminat talep etmiyecektir., 7 — İktuadi meselelerle müstemleke meseleleri, bir konferansta müzakere ve halledilecektir. 3 — Südetlerin sakin oldukları mın- tnkalar Almanların olacaktır. 4 — Polonya, Versay muabedesinden evvel Almanyanın işgali altında bulun- muş olan bütün araziyi Almanyaya ter- kedecektir. 5 — Avusturya, Almanya, Fransa ve İngilterenin kontrolü altında Avustur- yada bir plebisit yapılacaktır. 6 — Bir Alman - Fransız - İngiliz komisyonu, Çekoslovakya ve Polonya ârazisinin mukadderatını tayin edecek ve bu bapta bir karar verecektir, Bu yeni sulh taarruzunun icrasına Goering memur edilmiştir. Fakat plânın müttefiklerin yapmakta oldukları harbin gayelerini hesaba O katmamakta olması, plânın ciddi ette nazarı iibare & ması imkânını ortadan kaldırmaktadır. Muhabir, ilâve ediyor: «Böyle bir plânın mevcudiyeti, Nazi Almanyasının Kareli cephesinde harp devam ediyor Amsterdam 7 (A.A) — Stokholm | Rus kıtastına karşı cüzi miktarda kuy« ! bugünkü vaziyetinin zâfını göstermekte ir.» Bere 7 (AA.) — Hitle DunUSAnİ tiki, işi cağına dair bir takım al dır. Bu harp, tayçarelerle kütle halin- de yapılacak taarruzlaria başlıyacak- tır. Bu havadisi veren Bund de Berne- dir. Almanya taarruzlarını bilhassa İngiltereye karşı tevcih edecektir. giliz limanlarına - karşı harp donar masının da Iştirakile hava hücum yapılması beklenmektedir. Zira Alma İmahafili, başlıca İngiliz eyaletlerinin ve İngiliz donanmasının bir kı rip edilmesinin bütün di felce uğratacağı mütalâs. Almanya, tahtelbahirle yetiştirmek için cephelerde istifade etmektedir ve karada harp v&- saitinin asgari istimali, önümüzdeki harekâtta kullanacağı harp vasıtaları imaji programını tadil etmesine medar z | olmuştur. Askeri hizmete tâbi bütün sınıflara mensup efradın rberlik» leri faaliyetle devam etmektedir. 'Tidningenin Kareli cephesindeki mu- | vet çıkarmalarına medar olmakta- habiri bildiriyor: «Ruslar, hattı harbe | dır. yeni bir fırka daha sevketmişlerdir. Ruslar, büyük bir meharette siperler Bu fırka, Hatjalahadenja ile Summa | kazmakta ve fevkalâde emmeli mü- arasında 20 kilometrelik bir muntaka | dafnaa silâhları teşkil etmekte olan mite işgel etmiştir. Bazıları 35 ton olan 150 | ralyözleri yerleştirmeğe muvaffak ol- tank ile 300 top, Karelie berzahında | maktadırlar, yapılan muazzam yeni taarruza İşti- Finlândiyalıların Y Tak etmiştir. | heyeti, Rus paraşütçi Muharebe, bütün gün devam etmiş- | teşebbüseerinin akamete tir. Ruslar, beş defa hücum etmişlerse | duğunu bildirmektedir. Fakat askeri de beşinde de tardedilmişlerdir. Mu- | Finlândiya mahefili, Rusların, bu mu- harebe, ancak gece yarısı sona ermiş. | vaffaktyetsizliklerden dolayı cesaretle. tir, İ rini kaybetmiyecekleri ve yeniden bir- Rusların Summa muntakasında uğ- | çok paraşütçüler gönderecekleri mütâs radıkları telefat miktarı. 4500 kişi tah- | lâasında bulunmaktadırlar, min edilmektedir. Buna mukabil Fin- | e e Jândiyabların zayiatı az ise de kuv- Polonyada 3 milyon insan ölmüş vetler arasında nisbet hesaba katıla- cak olursa bu zayiatın da mühim ol Paristeki toplantıda bu vaziyet görüşülmüş duğu anlaşılır. Rusların 22 tankı bii- hassa tank dafli toplar sayesinde tah- Londra 'i (A.A) — «Yorkshire Eve- ning News» gazetesinin diplomatik mu rip edilmiştir. babirinin öğrendiğine göre pazartesi Summa mıntakasındaki tazyik çok şiddetlidir ve Pinlândiyalıların muka- günü Pariste aktedilen yüksek mütte» fikler meclisinin toplantısı esnasında vemetleri hayranlığı şayandır. Fakat Finlândiyalıların Rüsların ezici ade- di falkiyetleri karşısında ilânihaye Polonyanın vaziyeti hakkında müze» kereler cereyan ederken harp, sari has talıklar ve idam cezaları neticesinde mukavemet edebilip edemiyecekleri sunle şayan görülmektedir.» Polonyada 3 milyon kişinin öldüğü söylenmiştir. sek kumanda «Ladoga İle Petsamo arasında hu- dudu geçen Sovyet fırkalarının adedi 16 tahmin edilmektedir. Yalnız arazi- Din teşekkül tarzı, Finlândiyalıların