8 Şubat 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Şubat 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

8 Şubat 1940 AKŞAMDAN AKŞAMA AKŞAMDANY AŞ... Bu asırda bahusus Türkiyede istidadlar | körlenir mi ? Birçok edebiyatçıların, ressamların ve diğer münevverlerin hazır bulun- dukları bir meclisteydik. Mahud: «Ar. | tak siz yazı yazmayınız!» münakaşası. | nın civciyli günlerindeydi. Muhavere esnasında şöyle demiş | bulundum: İ — Bu asırda bir istidadı olup da şöh- | rete kavuşmamak kabil değildir, İ Peyami Safanın bu sözümle alâka landığını görerek daha fazla izahat verdim: — Bir şair, bir ressam, bir hikâyeci tasavvur ediniz. Şayet kurunuvustada olsaydı, ihtimal bir köyde, bir kasaba» da mahpus kalabilirdi. İnsanlar ara- sındaki münasebat pek seyrek olduğu | o devirde kimsenin böyle bir yıldızdan | haberi olmıyabilirdi. Neden sonra - belki ölümünü müteakip - şaheser- lerin farkına varılacaktı. Nitekim böy- le misaller çoktur. Fakat şimdi öyle değil: Tab ve neşir vasıtaları almış, yürümüş. Küçük bir mecmuada yaz- makla, yahut resminin röprodüksiyo- nunu bastırmakla beş kişinin, on ki- şinin hayranlığını celbetmek kabildir. Bu kıme bir şöhret güneşi yarat- | mağa kâfidir, Son asırlarda, umumi kaide olarak, «kenarda kalma haksız- lığı na uğramış bedbahtlar yoktur, Hemen herkes, daha hayattayken de- | gerinin nasibini alıyor, Münevverler meclisinde bu iddia. mı çürütecek kuvvetli delil gösteren olmadı, Bilhassa Türkiyede bunun aksi ta- savvur edilemez. Meydan öyle açık ki... Kimsenin henüz ayak basımadığı öyle bakir zeminler var ki... Biraz mey- cudiyet göster... Her şey indir... Tek mevcudiyet göster... Hattâ yalnız ili piyasada değil, harici âlemde de şöhret, servet seni bekliyor... Milli hayatı hakkile aksettiren ori- jinal bir roman, bir tarih, bir teğkik €seri yaz. Tiyatrosu yapılır, sineması alınır, Pariste ve Nevyorkta tabedilir. Zira bu kadar siyasi işler başaran Tür- kiyenin sanatkârları ve âlimleri de ne yapıyor diye merak eden insanlar dünya yüzünde yüz binlercedir, Mületimizi kalemimizle temsil et- meği beceremiyorsak, bu, cevherimi, | zin kâfi parlaklıkta olmamasından. | dır. İlim, fen, sanat vadisinde varlık gösterecekler için mağdur olmak im- kânı yoktur, Fakat yalnız münevver sanatlarda da değil, Her işte! Vasattan bir parmak *erı çık: İyi marangoz ol İyi me- Bur ol. İyi muallim ol. İyi tüccar oL İyi mühendis ol, İyi mimar ol, İyi bay tar el. İyi doktor ol, Hülâsa her hangi İyi bir şey ol. İyi garson, iyi ahçı ol. Bir köşede bedbaht kalamazsın, ae yoran kevdini insafa» kon- gö) et. Behemehal bir noksanın var. gi Ya lüzumundan fazla mahçupsun- ak (eobelsindir, yahut başka bir bur liğin olacak, Onu tamir et, Ya- a talihsizliğ m pek muvakkattır. a erişeceksin, yılma... Belki şu veya bu meslek sahi Barp memleketinde - zünden. bir rakip bolluğu yü- atılmış kalabilir, Dm kaide olarak, Türkiyede asla. e e adm, €hliyetin U zerresini aybedecek mevkide de değiliz. kenara — Bizim Balkan birliği ken, ğ dini Gene gösterdi bay Perii | Ma Taksim kışlası ilkbaharda yıktırılacak Eminönü - Unkapanı ve Taksim - Nişantaşı arasında açılacak yeni yollar 1 doktor Lütfi Kırdar ile birlikte An- giden imaz müdürü B. Hüznü Ke- tasdik edilen Eminönü - Unkapanı ve Taksim — Nişantaşında Vali konağı ara- &ındaki sahalara aid plânları getirmiştir. B. Prost'un hazırladığı bu plâna göre Eminönü ile Unkapanı arasında iki yol açılacaktır, Biri sahilden, diğeri de ortası röfüjlere ald olmak Üzere iç taraftan uzanmak suretile Unkapanına uzanacaktır. Bu iki cadde hâl binasının önünde birleşs- Sek ve bili binasının arkasından bir cadde halinde geçtikten sonra gene ikiye ayrıla- rak Unkapanında nihayet bulacaktır. Bu Esnaf cemiyetlerinin toplantısı Verilen takrirlerden çoğu kabul edildi Ema! cemiyetleri idare heyetleri yılık toplantısı, dün saat 14 te Türbedeki Birle- To da İstanbul Halk Partisi müfettişi şik Kanaf cemiyetleri binasında yapılmıştır. B. Tevfik Fikret Sılay, Belediye. İktizad müdürü Saffet, Mıntaka Ticaret müdürü B. Avni Sakman, İstanbul Ticaret ve Sana- Yi odasi umumi kâtibi Cevad Nizami ha- mir bulunmuşlardır, Yardım heyetinin 1439 muamelât rapo- ru, Birleşik cemiyetlerin bir senelik mas- Taf raporu kabul edildikten sonra sıra tak- rirlere gelmiştir. Takrirlerden bir tanesi red, diğerleri kabul edilmiştir. Kabul edilen teklifler şunlardır: | — Banat hastanesinin şimdi içinde bulunduğu binanın satın alm- ması ve hastaneye memurların da kabulü; 2 — Bekâr esnaf için sıhhi geralti hal bip yurd tesisi, Yurdda barınacak esnaf, ye- ve yatmak dahli, günde 25, 30 kuruş ektir; 3 — Müşterek yardım progra» mı mucibince, önümüzdeki yas mevsimin- esbaf çocuklarının açık hava A iştiraki ve ş 1 genişletilmesi, nı sonra, B. Tevfik Pikret Sılay kusa bir nutuk söyliyerek, şehrimiz esnaf muhitinde görülen tesanüdün kendisini mütehmasis ettiğimi, Partinin her zaman 68- nafa müzaheret etmeğe hazır bulunduğu- bildirmiştir. Müteakiben büyüklere ta zim, telgrafları çekilmişti | Radyonun bugünkü konseri 14 - 14,30 arasında olacak Ankara 7 — İngiliz B.B, C. radyo idare sinin talebi fizerine yarın akşam 1730 ile 18 arasında bususl bir Türk müziği progra- mı yapılacaktı. Teknik bam sebepler dola» yesile bu neşriyat yarınki perşembe günü 14 ile 1430 arasında yapılacaktır. Neşriyat 1648 metre uzun dalga ve 19/74 kıta dalga We yapılacak, B. B. C. radyo idaresi tarafın- dan alınarak dünyanın her köşesine yayı» lacaktır. Süt ve ekmek İşi Süt fabrikası yakında tesis edilecek e Reisi Dr. Lü Kırdar, İstanbulun süt ve ekmek işlerile maktadır. İstan- iştirakile süt fab- imak üzere bir şirket teşkil edi- . Bu hususta tedkikler ikmal edilmiş, İakut araya Avrupa harbi girdiği için Iş çeri kalkışta, Şimdi bu süt fabrikasının Tirmasmın yardımile kurulması nasıl olduğundan, fabrikan, vadelere bağlanacak taksitlerle inşa: ının itfa düşnülüyoz. Vali, bunu te- min etmeğe çalışmaktadır. brikanın kurulması için yapılacak mu- min imzası tarihinden itibaren sekis ay sonunda fabrikanın kurulup faaliyete geçmesi kabil olacaktır. Vali, ayni zamanda Ankarada ekmek fab- rikasının tesis şartlarını temin etmek ti de meşgul olacaktır. . Dünyanın her tarafında iyi akis ler... plân, aynen tasdik edilmiştir. Bundan başka gene Eminönünden baş- | Gek ve Taksim bahç liyarak Misırçarşısının Balıkpasarı kapi” M yanından geçerek Süleymaniyeye uza” nan ve etrafı yeşilliklerle çevrilen eadde- min plânı da tasdik edilmiştir. Şimdi bu plâna göre Eminönü - Unkapa- nı arasında bü caddelerin açılması için is- timlâk muamelesine devam edilecektir. Tasdik edilen diğer plânlardan biri de Taksimde Beyoğlu Jandarma karakolu bi- pasile Taksim meydanı arasındaki 89 met- relik sahaya ve Taksim kışlasının arsasına | alddir. Bu sahanın ortasında sırf yaya» lara mahsus ağaçlıklı bir gezinti yeri bulü- nacaktır. Bu gezinti yeri Taksim kışla sa» Haklı şikâyetler Böyle otobüs olur mu? Taksimle Yenimahalle arasında İş- leyen 3075 numaralı otobüsün imotö- rü, en sinirsiz adami çileden çıkara- cak derecede trampeleler çalmakta, Adeta kuru sıkı tabancalar atmakta- dır. Yol da uzun olduğu için, ahali, başı şişmiş bir halde menzili maksü- da, erişiyor. O asabiyetie, goföre: — Şu motöre bir baktırsanız! - di- yecek oldum. — Yazla rahatsız oldunuzsa taksi var... Onunla gelseydiniz! - demem mi? Ona da hak verdim. Çünkü bu ara- bada kendisinde #inirden eser kalma- muştar. Fakat bir otobüsü bu şekilde 14“ Jetenlerle işlettirenleri haklı bulamı. yorum. Alg. Keme amma KUÇUK HABERLER: 4 Dün bir gazste Kartal Gençleğ birliği fından verilen bir müsamerede Cemal nin sarhoşluk neticesi sandal- , buna mâni olmak iste- yen B, Büleymun! bıçakla yaraladığını yaz- miştik, Bu haber Kartalda hayret uyandır- #niştır. Çünkü müsamere mahallinde böyle bir bidise olmamıştır. Yalnız müsamereden bir gün sonra Cemal ile B. Süleyman ara- la ehemmiyetsiz bir müna» kaşa olmuştur. #.Beylerbeyinde oturan B. Mustafa, du- dağındaki bir yara üzerine kendi yaptığı, bakır ve sulfat karışık bir ilâç sürmüş, as #onra da zehirlenme alâmeti görüldüğünden polla tarafından hastahaneye kaldırılmış. tar, 4 Nişantaşında dün mangalda kömür yakarken gehirlen- avi hastaneye kaldırılmıştır. k Sürücü Osmanın idaresindeki bir yük Cibalide Vi masına sebep olm cıyı yakalamıştır. X Tedkikatta bulur ya giden Belediye İmar larından B, Rükneddin şehrimize dönmüş- tür. B. Rükneddin, Bükreş ve diğer Ruman şehi: in şehircilik ve fen işlerini tod- kik etmiş ve bazı notlar almıştır. B. Rül- neddin, Bükreşteki tedkiklerine dair bin rapor verecektir. * Behrimize son günlerde gelen sömikoli ile kök kömürü mevcudu sekin yüz ton& diğ olmuştur. Ancak havalar ısındığı» dan eskisi kadar talep yoktur, Dün akşam saat beşe doğru Maçka » Beyazıt. seferini yapan vatman Alinin idae ndeki 118 numaralı tramvayla şoför amyon, Sirkeeide biri- birlerile çarpışmışlar, her ikisi de hasara uğramıştır. Polis, şoförü yakalıyarak hek- kında kanuni takibata başlamıştır. k Fatih Hrikevinden: Evimizin tertip etiği hafta 10/2/940 cumartesi günü saat 8309 da mu- harrir ve profesör Suphi Nuri İleri tara- fından verileceklir. Mevzu «Bugünkü harp- * Türkiyenin gayelerisdir. Davetiyeler €Y direktörlüğünden alınabilir. Bay Amcaya göre ». Sevinçli alâkalar uyandırdı... konferandarının 20 nelsi | hasında yapılacak otelin arkasından geçe- inden geçtikten son- ra Bürp Agop mezarlığına vasi olacaktır. Yol burada Taşkışla We eski Avusturya gim- diki Fransız haslanesi binaları arasından geçecek ve Sipahi okulu, yedek subay oku- İu arkasından geçerek Vali konağı cadde- sindeki yeşli sahaya çıkacaktır. Beyoğlu Jandarma karakolu binası önün- deki Mete caddesi de Tajkışlanın önüne kadar uzanacak ve buradan Dolmabahçe- ye doğru inecektir. Bu plânlar tasdik edildiğinden Hkbahar- da Taksim kışlasının yaktırılmasına baş- Ianacaktır. Feci iki otomobil kazası Dört kişi yaralandı, 2 oto- mobil, 2 tramvay parçalandı Dün gece saat 31 sularında, Şehzadeba- gında bir otomobil - tramvay müsademesi oldu. Tramvayın ön kısımı ile otomobil par- çalandı. İki kişi yaralandı. Öğrendiğimize göre, otomobdll, İzzet ismin- da bir zatın hususi otomobilidir ve numara» 0 da 1194 tür. İzset Beyazıtin bir meyhane- de rakı içtikten sonra otomobiline binmiş ye aliratle Şehzadebaşına doğru gitmiştir. Otomobilin düz bir istikamet takip edeme- diği ve son süratle gittiği halkın nazarı dik- kakin! ceibetmiş ve polise haber vermişlerse da, otomobil bir tramvay direğine çarpmış» ar. Ziya isminde birl, işaret yaparak oto- mobili durdurmak istemiş, fakat şoför aldı- 14 etmediğinden, Ziya otomobilin altında Kalarak yarılanmıştır. Otomobil, bundan sonra da 94 numaralı Harbiye - Fatih tram- vayına çarpmıştır. Otomobil ve tramvayın Ön kısmı parçalanmıştır. Otomobil sahibi İzzet vücudunun muhlelit yerlerinden, 2i- ralı olarak hastaneye kal» hkikata devam Diğer kaza Dün gece Fatih tramvay durak yerinde feci bir otomobil kazası olmuştur: İsmall isminde bir şoförün iânresinde bulunan bir taksi bütün süratile giderken tramvay hat- tını temizlemekte olun Mehmed isminde bir işçiye çarparak muhtelif yerlerinden tehlikeli surette yaralanmasına sebep ol- muştur, Mehmed, kanlar içinde bir tarafa yıkıldığı sırada, şoför sıki bir direksiyon kırması yapınış, bunun neticesinde de du- rak yerinde beklemekte olan bir Fatih « Harbiye tramvayına çarparak ön kısmını parçalanmıştır. Bu çarpışma neticesinde ötomobli de kullanılamıyacak bir hale gel- miş, takside müşteri olarak bulunan Pikret adında bir çocuk kırılan camılarla yaralan- Har. Hidiseyi müterkip tahkikala el koyan zabit, amele Mehmedi ümidsiz bir halde hastaneye kaldırmış, Pikretin lik tadarlai, ni yaptırmış, goför de muayeneye sevkedli- miştir. Polis ve adliye, şoför hakkında ka» nuni taklbata devam etmektedir. Bozuk yiyecekler Boyalı sucuk ve pastırmalar, hileli sütler Belediye sıhhiye ifettişlerinin geçen kânunusani ayı içinde yaptıkları teftişle- rin neticeleri bir tamim ile kaymakamlık- lara tebliğ edilmiştir. Belediye, bihaasa bo- zuk yiyecek maddelerine tesadif edildiği için halkın sıhhatini bozan bu maddelerin sattırlmaması hakkında kaymakamların nazarı dikkatini celbetmiştir. Tesadüf edi- Jen hileli gıda maddeleri arasında boyalı sucuklara, boruk sütlere, gene boyalı pas- sakları bomacak derecede fena olduğu gö- rülmüştür. Belediyo, b: tışına kati surette ehemmiyeti bildirmektedir. et verilmesini . Bak, Bay Ribentrop bile «Alman- ların Balkanlarda gözü olmadığın» söyledi, Şunru tekrar avdet etmiş Erenköyünde Muhsine #smi2d€ bir kız talebeyi tabanca ile tehüld ederek zorla kaçırmağa kalkışmaktan maz nun Raufun muhakemesine dün ikin. ci ağır ceza mahkemesinde bakılmış» tır. Maznunun talebi üzerine adlye doktoru tarafmdan yapılan muayene» 1 vi sine aid rapor okunmuştur. Rapor- da Raufun akli müyazenesinde bo- rukluk olmadığı ve kendisinin ceraj ehliyeti haiz bulunduğu bildiriliyordu, — Bu rapor üzerine maznun: — Evvelce şuurum bozulmuştu. FE“ kat şimdi iyileştim. Hâdiseyi de anla tacağım: Muhsine ile dört sencdenb&- ri konuşuyorduk. Tanışmamızdan iki sene sonra mektep idaresi de bunu duyduğu için Muhsineyi leyli talebe. lik hakkından mahrum bıraktılar, Ailesi de evlenmemize razı olmuyor” du, Bu vaziyet karşısında ikimiz ka- çıp evlenmeğe karar verdik. Fakat Muhsine otomobili görünce birden bik re fikrinden vazgeçti. Ben ısrar ettim, Kendisini tehdid etmek niyetinde de- Fildim, Her zaman üzerimde taşıdığım tabancayı farkında olmıyarak çıkar- mışım. Mufhsineyi tehdid etmedim. Demiştir. Mahkeme, bu dava usulüne tevfikan açılmamış olduğundan mah- kemeye intikaline aid bazı hususların tamamlanması için evrakın müddel- umümiliğe iadesine ve maznunun tahliye talebinin reddine karar ver rek muhakemeyi başka güne bırak- mıştır. Ölü zannedilen adam yaşıyormuş! Matbansında bastığı Toyo albümün- den müddelumumiliğe göndermesi lâ- zım gelirken iki nüshayı gönderme mek suretile matbuat kanununa mü» halif hareketten dolayı mahkemeye verilen matbaacı Karabet Keşişyanın muhakemesine dün asliye yedinci ce za mahkemesinde bakılmıştır. Bundan evvelki celsede maznun mahkemeye gelmemiş ve kendisine gönderilen celpnamenin arkasındaki mübaşir kaydında Karabet Keşişya- nın öldüğü bildirilmişti. Bu vaziyet karşısmda davanm sukut etmesi lâ- zımgelirken dünkü celsede Karabet Keşişyan imzasile mahkemeye bir mektup gelmiştir. Maznun Karabet bu mektubunda kendisinin ölmediği. ni fakat halen hasta olduğu cü..de mahkemeye gelemiyeceğinden muha» kemenin başka güne (bırakılmasını istiyordu, Maznuna yeniden tebliğab yapılması için muhakeme başka gü- ne bırakıldı, Nüshalar geç mi gönderildi? Kendi neşrettiği «Yeni Adam» meo- muasının 259 ve 260 numaralı nüsha- larını üzerindeki tarihden daha geç olarak müddelumumiliğe göndermek suretile matbunt kanununa muhalif hareketi suçundan maznunen B. İs mall Hakkı Baltacıoğlu aleyhine açi lan davaya dün asliye yedinci ceza mahkemesinde bakılmıştır. Maznun mahkemede, kendisinin uzun müddef Maarif Vekâletinin emrile Anadolu da vazifede bulunduğunu ve bu nu- maralı nüshalar da üzerlerindeki ta- rihlerinden sonra neşredildiğini, ne şir günleri de müddeiumumiliğe gön- derildiğini söylemiştir. Bu iddiaların ispata için muhakeme başka güne be Yeni tifüs vakaları keydedilmedi Şubatın birinden itibaren dün akşama kadar yeni bir tifüs vakasına tesadüf edil- B. A. — Dankeşön!. Fakat bu tw minat insanın beş duygusundan yak nız birine aitl..