1 Nisan 1940 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

1 Nisan 1940 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

va Sahile 2 EŞÂM 1 Nisan 1940 Dün Geceki ve Bu Sabahki Eabcerler Son dakika Almanya, yeni bir siyasi a kombinezon düşünüyor Berlin - Roma - Moskova paktı yerine Berlin - Roma-Peşte-Belgrad kombinezonunu kurmak istiyor Paris I — B. Molotofun son nutku Şarki ve Merkezi Avrupayı nüfuz min» İakasına taksime matuf olan ve Hitler tarafından hazırlanan üçüzlü itilâfı ebe- diyen gömmüştür, Maamafih Alman Hariciye Nezareti, bu ademi muvaffakı- yetten ümidsizliğe düşmemiş, bu defa Berlin - Roma - Budapeşte - Belgrad era- sında dörtlü bir kombinezon hazırlamağa başlamıştır, Fakat bu kombinezon da suya düşecektir. Zira Şarki ve Merkezi Avrupa devletleri, istiklâllerinin muha- fazası, siyasi, iktisadi ve ideolojik dinamizmlerile kendilerini yutmak isteyen devletlerin plânlarını İngiltere ile Fransanın akim birakmâlâarile kabil olduğunu aniiyorlar, B. Molotof un nutkunun akisleri Stampa gazetesine göre Rusya, yeni bir harekete geçmiyecek ve hâdisata intizar edecek Roma 1 — İtalya matbuatı, ilk defa olarak Molotofun nutku hakkında mütlâa beyan etmişlerdir. Stampa gazetesi diyor ki: «Molotofun nutku, Sovyetlerin realist ve oppurtuniste siyasetine uygun- Gür. Nutuktan anlaşılıyor ki, Sovyetler, şimdiki halde Baltıkta veya Karade- nizde sergüzeşte atılmak niyetinde değillerdir. Sovyet Rusya, elyevm garpte cereyan eden harpten azami istifadeyi temin etmek üzere hâdisata intizar edecektir. Welles, Polonya hüküme- tine bir mesaj gönderdi Londra 1 — Polonya ajansının bildirdiğine göre, geçen perşembe günü Polonya kabinesinin akdettiği içttmada B. Sumner Welles'in Vaşingtona var- dıktan sonra gönderdiği bir mesaj okunmuştur, Bu mesajda yeni Polonya hükümetinin gösterdiği azm ve metanet takdir edilmektedir. Ayrica Polonya Hariciye Nazırı müttefiklerle akdedilen anlaşmalardan bahsederek Polonya ile İngiltere ve Yransa hükümetleri arasnda sıkı bir iş birliği olduğunu söylemiştir. Kont Telecki Peşteye döndü Peşte | — Bir haftadanberi Romada bulunan Macar Başvekili kont Telecki dün gece 23,20 de Peşteye dönmüş ve Hariciye Nazırı tarafından karşılanmıştır. Sovyet Kareli - Fin Gümhuriyeti kuruldu Paris | — Moskovadan bildirildiğine göre Yüksek Sovyet Şürası, Danofun teklifi üzerine Sovyet federal cümhuriyetlerine dahil olmak üzere Kareli - Fin namile on ikinci bir cümburiyet ihdasma karar vermiştir. Bu yeni cümhuriye- te, Leningrad etrafındaki arazi hariç olmak üzere Sovyet Karelisi ve Finlândi. yadan alınan Viborg ve Bortavala şehirleri İle Fin Karelisi dahil olacaktır, Türk - Suriye hudut itilâfı Paris 1 — Paris siyasi mahafilleri, Ankarada imsalanan yeni Türk - Su- riye hudud itilâfını iki memleket arasındaki dostluk münasebetlerinin sıkılığı- na ve aralarında günden güne ârtan emniyet ve itimada bir delil olarak telâk- ki ediyorlar. Bu sene olimpiyad oyunları yapılmıyacak Paris | — Bu sene Finlindiyanın merkezi Helsinkide yapılması evvelce kararlaştırılan olimpiysâ Çünkü evvelce iştirak oyunlarından vazgeçilmiştir. edeceklerini bildiren 27 devletten 17 si son vaziyetler dolayısile kararlarını geri almışlardır. Maâmafih Fin olimpiyad komitesi bundan sonra yapılacak ilk olimpiyad oyunlarının Finlândiyada olmasını istemiştir. Von Ribbentropun mevkii sarsılmış Londra | — Bazı gazetelerin yazdıklarına göre Alman Hariciye Nazır Von Ribbentropun mevkii epey , Mareşal Göring Hariciye Nazırının değişti- rilmesi için fırsat aramaktaymış, Zira Von Ribbentrop yüzünden Almanya Baltık üzerindeki yedi asırlık hâkimiyetini kay kay betmiş bulunuyor. İngiliz parlâmentosu salı günü toplanıyor Londra 1 — İngiliz parlâmeniosu yarın tekrar içilmalarına başlıyacak- tır. OB. Chaimberlain geçen perşembe günü harp yüksek meclisi tarafından &lınan mühim kararlar üzerinde izahat verecektir. Hava yolcu seferleri izmitte bir kaza Tecrübe seferlerine bugün | Amele Hamdi parkelerin başlanıyor, yolcu nakliyatı 15 nisanda başlıyacak Ankara 31 ( Telefonla) — İzmir - İstanbul, İstanbul - Ankara, Ankara - Adana arasındaki tecrübe tayyare sefer- İeri yarın ( bugün ), muntazam yolcu , makliyatş da 15 nisandan itibaren başlı yacaktır. Nafia Vekili şehrimize geldi Bursada Göl Vekili genera ankrimiza erlmiatir. altında ezilerek öldü İzmit 31 (Telefonla) — Bugün Feriye) camii daki Ömer ustanın rmozayi ai ameleler büyük beton parkeleri son kuruma ameliyesi için is tif ederlerken birdenbire iatifin kayması üzerine amele 40 yaşlarında Hamdi bu ant kaymadan kendini kurtaramıyarak parkelerin altında kalmış, başı yamyassı olarak beyni parçalanmış ve derhal öl- müştür, Diğer ameleler de dizlerinden yaralaımışlardır. Müddeiumumilik hadi- seye el koymuştur. Zavallı amele Ham» di dört çocuk babasiydı. Inhisarlar bltçesi Umum müdürlük bu sene Ankaraya taşınacak yi adedi sü mödürlüğünün 1940 mali yılkk jesi meckise verilmiştir. Urmunm er İlik veridatı geçen seneye nazm- ran; dört mliyon dokuz yüz yetmi; bin beşyüz lira fezlasile olli boş nrilyon beş yüz otuz üç bin yedi yüz altmış lira, masrafı ine 8,332,960 liradır. Bütçe &8- bab mucibe İâyihasına göre idare; 1940 senesinde İnbrika, imalâthane ve tuzlar larda bazı inşaat yaptıracak, imalâtha- melör açacak ve bunlara lâzım olan ma- kine ve Âletleri alacaktır. İzmirde ku rulması okararlaşan şa fabrikasının İnşmatına bu sene başlanacak, ihalesi ya- re ve inşaatına başlanmış bulunan şabahçe rakı fabrikası da bu sene ik- mal olunacaktır. Alıcı artan şarapları: mızdan bu sene 950 bin litre ihraç olu- nacağı tahmin edilmektedir. 1939 sene» sinde geçen seneye nazaran iki milyon fazlasile 33 milyon kile tütün stoku ya- mıştır, Projenin bir maddesine göre hisarlar umum müdürlüğü bu sene'İs- tanbüldan Ankaraya (taşınacaktır. Bu suretle memurların o harcırabı ve nakil masrafları karşılığı olarak yeni bütçeye yüz yirmi bin lira konmuştur. Diğer taraftan Yenişehirde yapılmak- ta olan İnhisarlar umum müdürlüğü bi- nasının bir an evvel bitirilmesine çalı şılmaktadır. Hava gedikli talebeleri Eski- şehirde merasimle karşılandı Eskişehir 31 (A.-A.) — Eskişehir ha- va okuluna ilhak etmek üzere Anka- radan gelen hava gedikli talebeleri dün gece Eskişehire varinış ve istasyonda me- rasimle karşılanmışlardır. Önlerinde bir binde mızıka olduğu balde şehir caddelerinden bu kahraman tayyarecile, E balkı sevgi ve takdir tezahüratile selâm- lamıştır. Yeniden iltihak eden genç tale- ede muvasalatı ; günü şehir için bir bayram ifadesi taşımaktadır. © Comedie Française artistleri Bugün Vali tarafından şe- reflerine ziyafet verilecek Şehrimizde bulunan Comedie Française artistleri dün öğle yemeğini, Fransız kon- &olcsu B. Binet'nin davetlisi olarak Fran- wz konsolasluğunda yemişlerdir. Bir kısım Pransız artistleri, dün de, şehir dahilinde gezinti yapmışlardır. Misafir artistler, dün | gece, son temsillerini vermişlerdir. Bugün, Vali ve Belediye Reisi B. Lüsfi Kırdar ta- rafından misafir artistler şerefine bir veda ziyafeti verilecektir. Comâdis Française artistleri salı akşamı Ankarada temsil vermek üzere bugün şeh- #imiğlen ayrılacak Çirkin bir puason davril Dün gece yarısından sonra şehirde garip bir puason davrli vakası olmuştur. İpek filim müessislerinden B. Fahir, ge- 00 saat ikiye doğru çulan şiddetli bir tele- | fon sesi ile uyanmış, bu sırada karşısına çı- kan adam: — Beyefendi bendeniz ipek film stüdyo» su bekçisi Abmed; #tüdyodu yangın var, ben itfaiyenin numarasını bilmiyorum, siz | haber veriverin! demiş ve telefonu”kapa- muştur. 'B. Fahir, bir taraftan yatağından fırla- yıp giyinmeğe başlamakla beraber, diğer “| raftan reflkasına: — Ben gizininesye kadar sen itfaiyeye malümat ver! demiş, | Refikası da Beyoğlu iMaiyesini bularak, İpek filim stüdyosunda yangın olduğunu zevcinin de şimdi oraya gitmekte bulun- | duğunu söylemiştir. Az sonra stüdyonun bu- Yunduğu yere gelen itfaiye grupu, orada B. Pahirle karşılaşmış, fakat hiç bir yangın asarı görememişlir. O sırada mışıl mışıl uy- kusunda bulunan bekçi Ahmed uyandırıl- mış bu şekilde niçin hareket ettiği kondi- , sinden sorulunca katiyen börle birşey yap- madığıni beyan etmiştir. Zubita tahkikata el koymuş olup, bunun Ahmedin sesini taklid eden bir arkadaşı ola- cağı kanaati tahassül etmiştir. Şimdi bu adamın hüviyetinin tesbitine çalışılmakta- dır. Sünger satışları Muğla 31 (A.A) — Bodrum ve Marma- riste sünger satışları normal gitmektedir. Bodrumda 20 bin İngiliz Marmariste 30 bin Türk liralık sünger satılmıştır. Hide pek az sünger kalmışsa da bunlar kalitesi düşük olanlardır. Fiatler 9 - 12 Vira arasın- da idi, Önümüzdeki sünger yılında sünger İstihsalâtınm az olacağı tahmin ediliyor, Bir Alman bombardıman tayyaresi düşürüldü Londra | — Bir İngiliz tayyaresi Şi- mal denizinde" Dömier sisteminde Bir Alman bombardıman tayyaresini düşür- müştür. Şetland udalarına yaklaşmak isteyen Alman tayyareleri İngilizler ta- rafından defedilmişlerdir. Yeni Çin hükümetini ek- ser devletler tanımadılâr Asıl çin hükümeti de bunun meşru olmadığına dair bir nota verdi Vaşington 31 — Van Şing Vey, Nan- kin şehrinde yeni bir Çin hükümeti kurul- duğunu, Çunkingde Şang Kay Şekin re- ei altındaki hükümetin meşru olma- dığını ilân etmiştir. Amerika hükümeti ee hükümeti tanımamıştır. Yezâne Çin ümeti olarak Çunking hükümetini tanıyacağını bildirmiştir. Yeni hükümet Japonya tarafından ku- rulmuştur. Almanya ve İtalyada başka hiçbir devlet bu hükümeti tanımamıştır. Çin hükümetinin bir notası Vaşington 31 (A.A.) — Çin sefiri iciye Nezeretine Paris hükümetine ve diğer hükümetlere verilen beyanna- melerin ayni olan Çunkingden yazılmış bir beyanname tevdi etmiştir. Bunda merkezi Çin hükümetinin meşru olma- dığı kaydedilmektedir. Büyük Oky: taki manevralar Vaşington 31 (A.A.) — Bahriye Na- zm Edison Büyük Okyanusta yapılacak olan deniz manevralarının Japon mat- buatının iddiası vechile Japonyaya kar- « bir tehdit mahiyetinde olmadığını ka- tiyetle beyan etmiştir. Mumaileyh, deniz sevkulceyş “usulleri ibince Büyük Okyanusta bir tek bulundurulması lâzım geldiğini söyliyerek demiştir ki: «Sevkuleeygi vaziyetimiz ve Panama kanalının mevcudiyeti siyâsetimizin İra- betli olduğunu göstermektedir. Biz.do- Manmamızı tehdit edilecek olan her iki Okyanusun bir muntakasına oseykediles bilecek şekilde Büyük Okyanusta tahşid ediyoruz. Doranmanın şimdiki tehşid noktasının değ tirilmesini icap ettirecek bir sebep görmüyoruz.» Edison Büyük Okyanustaki havuzların inşa edilecek olan en büyük zırhlıları için almağa kâfi geleceğini ilâve etmiş vir, İtalya tanmak niyetinde Roma 31 (A.A.) — İtalyan gazeteler ri yeni Vangçingdeki Çin hükümetinin işe başladığım göze çarpar şekilde ilân etmekte, bu hadisenin İtalyan siyasi max hafilinde memnuniyet uyandırdığını ve Roma hükümetinin yeni Çin hükümetini tanmak niyetinde bulunduğunu ihsas eylemektedir. Garp cephesinde topçu düellosu İki taraf şiddetli mitralyöz ateşi açtı Paris 3l — Sarre ile Vosgesler arasında şiddetli bir topçu düellosu ol- muştur. Alsasta Rhin boyu sahilinde de iki taraf çok şiddetli mitralyöz ateşi aç- mıştır, Maamafih başka hareket olma- mıştır. Alman cephesi 3i (AA) — 3 mart “tarihli resmi tebliğ: Garp cephe” önde Möselle ile Rhinsarasinda 29'mart ile 30 mart tarihlerinde Alman ve Fran sız keşif kuvvetleri arasında bir çok mü- sademeler olmuştur. OSarreguemines'in şimalinde bir Alman keşif kolu, birçok esir almıştır. Bundan başka işara değer mühim bir şey yoktur. Paris 31 (A.A) — 31 mart akşam tebliği: Her iki taraf tayyareleri ol- dukça büyük faaliyet sarfelmişlerdir. Bulgar Kralının nutku «Sulh ve bitaraflık siyaseti millet tarafından arzu edilmektedir» Sofya 3l — Kral bugün öğleden son- va meclis azalarını kabul ederek, Kral | mutkuna verdikleri cevapları Kral, Meclis Reisi Logofetov'un Dut kuna verdiği cevapta, millet mümessille- Amerika ve müttefikler Bir gazete, müttefikler tehli- keye düşerlerse Amerika müdahale edecektir, diyor Nevyork 3İ (A.A.) — Herald fri- bune gazetesi, hükümetin müttefiklere, en son model tayyareler satmak üzere verdiği karardan bahsederek diyor ki: «Müttefikler, Amerika fabrikalarında bekliyebilecekleri her türlü kolaylığı el de ediyorlar. Bu sene temmuzun birinde fnbrikala- rimız, ayda 2,000 ve bir müddet sonra ayda 4,000 tayyare yapacak kabiliyete gelecektir. Bunun manası şudur ki, müt- tefikler bir gün gelicek, Almanlara faik olacaklardır. Bu hafta yaptığımız #ey, barp bakımından Birleşik Amerika hak“ kında mevcut olan umumi kanaati gös“ teriz ve bu kanaat te şudur ki: eğer müt- tefikler harbi kaybetmek tehlikesine dile serlerse Âmerikalılık duygusu bizi harbe sevkedecek, fakat bu yardım harbe işe trak derecesine kadar gitmeyen metoda larla olacaktır. Macaristanda feyezanlar Yüzlerce ev yıkıldı, birçok erazi su altında Budapeşte Pi (AA) — Tuğyanları la mücadele hükümet komiserlerinin bir na nazaran şimdiye kadar 100,000 raporu: gile görüşmekten ve kendilerile memleket) dönümden fazla arazi sular altında kal vaziyetine, milletin ihtiyaçlarına dair fi- | mıştır. Macaristanın az çok bütün mun Kir teati etmekten duyduğu mermnuniye- ti ifade etmiştir. Hükümdar şu sözleri söylemiştir: «Tarafımızdan: tesbit: ve hariçte de haklı olarak tasvib edilen sulh ve bita- | raflık siyaseti bugün bütün Bulgar mille- ti tarafından arzu edilmektedir. Millet mümessillerinin bu siyaset karşısındaki düşünce ve ruh birliğinin miikemmeliye- de memnumiyetle müşahede ediyo- rum, Bütün mahfillerde, içtimai ve fik- ri hayatımızın her sahasında gördüğü- müz kuvvetli ittihad, insicam, buzur ve dahili intizam arzusu hepimizi sevindi- recek mahiyettedir.» Kralın nutku bütün mebuslar tarafın- dan hararetle alkışlanmış ve bundan son- ra Kral, mebuslarla uzun uzadiya görüş- müştür. B. Poncet Fransanın Roma sefiri rim a Roma 31 (A.A.) — Fransız sefiri B. François Poncet, yeni Fransız hükümeti ile şahsen temasta bulunmak üzere Pa- rise hareket etmiştir. Halk Partisi mükâfatı Ankara 31 (A.A) — Aldığımız haberlere göre mart ayı içinde 45 Halkevinde fotağ- raf, 36 Halkevinde resim sergisi açılmıştır. Şişli, Zonguldak Halkevlerinde de ayrıca ufak birer heykel sergisi açılmıştır. Bu sergilerde mükâfat alan eserlerden mürekkep olmak üzere Ankara Halkevinde mayıs içinde açılacak Halkevleri resim ve fotoğraf sergisinde jürice takdir edilecek eserlere Cümhuriyet Halk Partisi mükâ- fatı verilecektir. salar altinda kaleriıştır. Yüzler ce ev yıkılmıştır. Askeri mıntakalarda amele ekipleri bend inşası ve kurtarma işlerinde çalışmaktadır. Sırıkla yüksek atlama Türkiye rekoru kırıldı Ankara 31 (A.A) Bugün 19 mâ yıs stadyomunda yapılan atletizm mü sabakalarından alınan neticelerin en mühimmini sırıkla yüksek atlama teş* kil etmektedir. Bu müsabakada Ankara Galâtasa- rayından B. Muhiddin 3.70 metre at Yamak suretile yeni bir Türkiye reko- ru tesis etmiştir. Buhran evvelki re“ kor da 8:68 metre metre ile kendisine aid köle Termometre 4 derece Mevsimsiz yazdan sonra tekrar kış başladı Üç gün süren yaz' havasından sonr yeniden kış başlamıştır. Cuma günü tef mometre 26 dereceye kadar çıkmıştı! Dün 4 dereceye kadar inmiştir. En fas la sıcaklık 6 derece idi. Sert bir şimal rüzgârı esmektedir. Yeniden her tarafts sobalar, kaloriferler yakılmaktadır. Karadenizde fırtına devam etmek tedir. * e ek bükük iie İrtihal Fatih derllmlarından, Valide camii $” fi vâizi Bursalı bay Hoca Salih bir Bİ sar gecesi Allahın rahmetine kavuşmuştu, Namazı bugün Aksaray Vattde enmii geri de badeleda Merkezefendiye defnedi tir. Merhuma cenabı haklan rahmet d