6 Ocak 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

6 Ocak 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

Sakttı Inkılâb Dersleri Imkılâb Tarihi — Başı 1 inci sahifede — #ümer boyu kurmuştur. Milâd: dan enaz dörtbla yıl evel ku- culat insanlığa ilk örnek ve lik medeniyet hocası olga bu Gevletten biri geçen altı bin yaldır. Türk illeri- aalâ tetiklâl. siz ve devletsiz. kalmadı, Ta- rihte eski dünyada gördüğü. müz deyletlerin hemen yarıtını Türk'ler kurmuşlardır. desek mübalâğa etmiş olmayız. Ayal çağlarda muhtelif mıntakalarda adları başka başka ve büyük büyük Türk imparatorlakları: min “yaşadığına dahi, hem de birkaç kerre tarihte - rastlarız. Batan devletlerin yerine birer daha yenisi, daha güzeli, daha kuvvetlial bir veyr birden fazla hemen çıkar. Türk ulüusu mu- cizelidir, esrarlıdır, doğurur, ya- ratır. Tarihin büyük adamla- rımı, kahramanlarını bu vesile ile bu gür soy, bu katla soy meydana atar.. Godea, Mete, Çenk, Bumen, Atillâ, Göltekin, Bilge, Gazneli Mahmud, Tuğ- rul, Âlp Aslan, Melikşah, Cen- giz, Timur, Fatib, Yavuz... Bu silsilenin zamanlarına ün sal- mış büyüklerdir. Türk ulusa devletsiz, Türk illeri istiklâlkiz — yaşayamıyor. Selçuk'lnların yerine daha kuv- vetli, asri, Avrupa'da Viyana'ya kadar,ilden, Akdenizi, Kara- denizi bir. göl eden bir Osmanlı saltacatını nasil 14 üncü asır: larda çıkdıse, Osmanlı saltana- ünin — çürüdüğü, dağıtılmıya başladığı ve nihayet mukadder akibete ermek — üzere olduğu zamanlarda da bir yeni doğu Hle karşılaştık. Türk'lerin milliyet duygusu 122 “HBusumet göstermek, — 1. yan bakmak. Husus, — 1. İş. 2. tuladı, 3. mnayuk, üneyük (tahaasas man.) Hususa — 1, ayrıksı, 2. hele. Hususi — 1. kendine göre, 2, narın, 8. özgü, 4, özlen. Husüslle — 1. ayrıca, 2. bele, 3. Oğrağa, Hüsusiyet — 1. ayrılık, 2. bağ- hbk, 3. başkalık, 4. gizlilik, 5. özlük, 6. tem, Hususunda — I. içie, 2. sartın.. Hüsye — 1, badak, 2. hoalak, 3, kada, 4. kısak, 5, taşak, 6. tavluç, 7. yumurta, Huş — . öy, üy, 2. 01, 3. öğ, ök, 4. uk, Oğuk, 5. ue Huşyar — Sak, Huşu — 1. atöklik (tevazu man,) 2. birenisme, 8. eğilme, 4. gönül alçaklığı, 5. önün gözetme, Huşu etmek — 1, aşaklanmak, 2; aşaklık eylemek, 3. eğilmek, HBuşünet — 1. carvallama, 9. diklik, 3, Irllik, . itilik, 5. ka- dik, G. kahlık, 7. sertlik, Huşünet göstermek — kadran. mak, < Hüşünetini İzale etmek — yu: muşatmak, Huy — 1. alışma, 2. kılığ, ki- bk, 3. kılınç, 4. minez, (seciye man.) 5. ök. Hoysuz — 1, emeze, 2 bavsak, B. hırçın, 4. İğse, 5. mızgı, Huysuzlak etmek — iğenmek (at hakkında) Hazu — 1, aşaklık, 2, eğilme, 3. gönül ılçıkl:eı. 4. sinme, 5, adunma, 6, yamaşaklık eyleme, .ı'i—'r_ Bi sökks ee l Cum unn ile aşılanmasından ve yanma- sından sonra 20 İnci asırda da ondan bir barikadan başka birşey beklönemeedi. Osmanlı tarihinfa muhafaza: kârlığı İle, bükimane şiirler yazışı İle meşhür bir veziri vardır. Kıca Rugib Paşa... Arazi fethi temayüllerine ka- pılan, cenk, geref İstiyen hü. kümdarına menlen dermiş ki: Devletiniz — beybetli, fakat ihtiyar bir arslana benzer, otur: muş dinleniyor, uzaktan bakan- lara 6 korkü verir. Varsın öyle kalmıu yanına yaklaşılırsa pençelerinin eskiliği, gözlerinin fersizliği, kuvvetinin azlığı an- laşılır. Aman barptan sakına- hım,, Osmanlı tarihinde tevakkuf ve inbitat için bu söz pek doğ- rudur, yerindedir. Netekim bu kocalmış arslan, 17 faci, 18 inci, 19 uncu ve yirminei asırlarda ne vakıt dövüştürülürse, ne vakıt ayağa — kaldırıldise, bir yara daha alarak, bir tırnağını, bir uzvanu daha kestirerek, köpeklere —kaptırarak kanlar içinde yere yavarlandı. Bu hal milliyet önüne kadar devam etmişti. Türk milliyetçi. Hiği arslanın içinden bir genç yavru belirtti. Arslanı öldürüp parçalamağa giriştikleri an, bu genç arelanla karşılaştılar, ye- nildiler, yıkıldılar, kaçıştılar, gittiler.. Anadolu, iİşte o genç aralanın yuvastıdır. |Konferansın uzunluğu dolayır sile, maalesef geriye kalan kısmım, bayram ertesine bıraktık.) Tokat'da Yeni Eser. Tokat, £ ( AA ) — Halk. evi açılış gününün büyük pro: gramı — hazırlanmıştır. O gün, Tokat için bir bayram olacaktır. Türkçe karşılıklar T. yükünme, Huzur (Yan man.) — 1. ilev, —— ..- —— — Başı 1 inci sahifede — beş defa zelzele kaydedilmiştir. Birincisi snat 16 dakika 41 saniye 49, ikinclel saat 17 da- kika 42 saniya 13, üçüncüsü saat 17 dakika 42 saniye 10, dördüncüsü saat 18 dakika 20 saniye 26, beşincisi saat 18 dakika 55 saniye 52. İstanbul 4. (A.A) — İstan- bul rasathanesindan: Bugün 41 1935 cuma günü saat 16 yı 41 dakika, 49 we niye geçe fovkalmerkez İstan: bul sahasının 60-70 - kilametre dabilinde tahmin edilen şiddet- Hce bir zelzele kaydedilmiştir. Ve bu ilk zelzeleyi şu tali zel- zeleler takib etmiştir: Birinci saat 17,19 dakika 13 seniye geçe hafif, ikincisi saat 17,42 10 saniye geçe çok haflif, üçüncüsü saat 18,20 yi 27 sa- niye geçe, birinciye yakın ve ax şiddetli, dördüncü saat 18,55 62 saniye geçe.. Çok hafif olan ikinci zelzele istirahatte bulu- nanlar ta lan hiseolunabile- cek derecededir. Üçüncüsü ve beşincisi gayri mahanstu, Ankara, 4 (ALA) — Ağrı- költür Bakanlığı meteoroloji enstitüsünden: Bugün İstanbul'da 16,39 da şimal ve cenab — istikametinde 20 saniyeden biraz fazla süren bir zelzele olmuştur. Halkalı meteoroloji İstasyonunun hatsas berografı 23 milimetrelik bir çizgi yapmış ve barografın atili yerinden — fırlamıştır. Zelzole çok kuvvetle bissedilmiştir. Çanakkale, & (A.A) — Ba- gün saat 16,45 te cenubtan şimale ve 10 saniye — devam eli önnünde toplaamış olan İtalyan H;ıbeşistan Izmir'de Kuvvetli/Diyor ki: Zelzele Duyuldu..'— Baştarefı T inci safibede — hükümetinin uluslar kurumuna yeni bir nota vermiş olduğu ba motadan sonra Habeşistan hükümetinin uluslar kurumuna yeni bir nota vermiş olduğa dikkate şayan görülür. Cenevre, 4 (A.A) — Habe- şistan bükümeti İtalya ile zubur eden ihtilâf hakkında uluslar kurumuna telgrafla müracsat ederek sulhun müubafazası için her çareye başvurulmasını natık olan mezkür kurumun 11 İnci maddesinin tatbik edilmesini | İatemesini tatemlş ve Gülerregu- kuvvetlerinin 28 kânunuevvelde Habeş kuvvetlerine taarraz etmiş olduklarımı ve İki kişinin ölümü Hle ve iki kişinin yaralanmasına sebebiyet vermiş bulundukları m, İkl Ttalyaa tayyaresinin mü temadiyen bu bavalide oçtu- ganu ve İtalyan tanklarının boyuna bu havalide faaliyette bulunmuş olduklarını — bildir. milştir. Genel kâtib M. Avebel bu notayı 11 Kinonusani 1935 taribinde toplanacak olan kon- sey azalarına tebliğ edeceğini Habeşistan hükümetine bildir- mişt —— eden şiddetli bir muştur, İstanbol, ö (Hususi) — Zel- zelenin merkezinin — İstanbul olduğu anlaşılmıştır. Bozı bi nalarda sakatlık vardır. Yan. gn küleleri tahliye olanmuş- tar, Zolzele dolayısile sinema- lardan panik balinde kaçan. lardan hafif yaralılar vardır. İstanbul, ö& (Hususi) — Ra: sathane — zelzele İle — arzımızın tatikrar kesbettiğini bildirmiştir. zelzele ol Türkçe karşılıklar —a — 18. hökçümek, 19. humsalmak, 20. bümermek, 21. hümürmek, 22. Hükümet — 1. el, İL 3. eteğelik, 4. illik, &. Hİ VN Doktor Zekâi Ibrahim Dahiliye Mutahassısı İkinci Beyler sokak No. 45 Beyler Hamamı karşısında.. Öğleden sonra 3 — 6 ya kadar hastalarını kabul eder. TELEFON : 3806 Yugoslav Kabinesi 'Mecliste.. —.. .. .—— — Başı 1 inci sahifede — müvszenesini temin etmeye ça hşacak, paranın İstikrarını te- mine uğraşacak, sulbun en iyi zemini olan memleketin emvi ve mllli ihti. mamla yetişlirmeye gayret ede- cektir. Bay Yevtiç, hükümet beyan- namesinin okunmasından evel, okunması sıirasında — ve okün- masından sonra — bülün bulünan parlâmento azası tara- fından şiddetle velttifakla alkış lanmıştır. Belgrad, 4 ( AA ) — Bay Yevtiç'in hükümetin mütevef'fa kral Aleksandr'ın zihniyetin- den mülhem olan her türlü teşriki mesaiyi kabul edeceği ve dahtli siyasetin kanunların harfiyen tatbik edilmesi sure- tile takib olunucağı suretindeki beyanatı gerek ayan ve gerek meb'usan — meclislerinde büyük bir tesir hâsml etmiştir. yetini temin eden şerefi koruyan orduyu hazır 123 beylik, 2. 2. kas, 3. kat, 4. kat, 5. ön, 6. tanu. Huzurunda, — 1. batıda, 2. ileyinde, 8. katında, 4. önünde, Huazoruna çıkmak, — 1. ka- tına varmak, 2, önüne çıkmak. Huzur, (rahat man ) — 1. abır, 2. amır, 8. bavsal, d. caygılık, 5. bbk, tabk, 6. dinçlik, 7. diniz, 8. dirilik, 9. enç, encik, 10, erinç, V1. İne, İnekü, 12. inçlik, 18. irine, -4. tinelik, tnclık, Huzur bulmak, mek, 2. tınclamak. Huzuru kalb, — tun. Hübub,— esin, esinti. Hübub etmek, — 1. csmek, Z. konmak. Hücum, — 1. akın, 2. atılış, 8. banm, 4. başkın, 5. çabavul, 6. çapartı, 7. çapım, 8. çan, 9, ilgama, 10, ılgar, 11. kaçut (tae- kib man.) 12. kavgan ( takib man. ) 13. saldırmış, 14. seğir- dim, 15, surgal, 16. sürme, sürü- yerme, 17. tabara, 18. teğiş, 19. tutkak, 20. Bşüntü Hücum bölüğü — 1. akıncı kolu, 2. seğirdimci Hücum etmek — 1. akın et mek, 2. akmak, 8. utılmak, 4. basımlamak, 5. baskın etmek, 6. basmak, 7. bökelemek, g. çap- mek, 9, çokmak, 10. cumbur- mak, 11. gıcılamak, 12. güce gör- mek, 15. güceklemek, gücek ol. mak, 14. güce vermek, 10. gücür- — L dölen: mek 16, gücü görmek, 17. güvlemek, ğ Tlgar etmek, 24. Ilgarlamak, 25. kadılmak, 26. kavçımak (biddetle kavramak man.) 27. kıcılmak, 28, kımak, 29. kovulmak, 30. — kov- lamak, 31. saldırmak, 32. salmak, 838. seksenmek, 84. — silırmak (tard ve defi man.) 85. sürcala- mak, 36. sürsalmak, 87. - tobal: damak. 38. üstüne yürümek, 39. üsmek, 40. üşümek, 41. yörümek, Lükm (büküm) — 1. buyruğ, buyruk (emretmek man.) 2. bükü, 3. sanı (farz ve tahmin man.) 4. sav (nüfuz ve tesir man.) 5. söz (nüfaz ve tesir man. ) 6. tar. göl, 7. yargı, yarga, 8. yar- bğ (Çemirname, Tforman — man.) 9. yartı (adli hüküm man.) Hükmetmek — 1. belletmek, 2. bilemek (hüküm ve tasarrafa ultında bulundurmak, İdare etmek man.) 3, buyurmak, d. çağlamak, 5. şitmek, 6. totuvlamak, 7. yar- gılamak, yargulamak, 8. yarmak, 9. yargu, yarmak, Hüküm sürmek — 1. avakla: mak, 2. başarmak, 3. dilek sür: mek, 4. olarmak, Ö, paşkarmak, 6. salınak, 7. sürmek, 8. yorumak, hükümdar — 1. başkaraşı, paş karuçı (daha ziyade tanrıya veri- len — elkantan, “mevlâ - selgneur,, man.) 2. bilevel, 3. buyruk, 4. erkliğ (zilktidar man.) ö. Idi (sa: hip mevlâ man.) 6. il ekesi, . iliğ, 8. inal (asıl mutemet, vezir, müşir man.) 9. kağan (han man.) Hükümdarlık etmek — 1. ilenmek, 2. olarmak idi Çsahib, mevlâ man.) 6. ll ekesi, 7. iliğ, 8. Inal (anl mute- met, vezir, müşir man.) 9. kağan (ban man.) Hüma (kuş) — 1. buğdanık, buğdavık, 2, amav (çocukları &l- yanet eden melek, öleceklerin canımı alan melek) Hüner — 1. becerik, 2. bilgi, biliş, 3. epik, 4. erdem, ertem, irtem, (birlet, san'at, muharet, kabiliyet, fazilet mun,) . söl, 6. udum, 7. ustulık, 8. yaraşık, 9. yat, 10. yoldam. Hünermend, hünerli — 1. be- cerikli, 2. biliklik, bilimlik, 8. ce- len, 4. eli eğimli, 5. eliaz, 6. eli yatkın, 7. ördemli, erdemlik, 8. uz. Hür — 1. başına buyrok, 2. başlı başına, 3. boş, d. çezik, 5. eren, İren, 6. irikli, irkli, 7. öz- den, 8. salmak, saltık, 9. sartık. Hürmet — 1. koyturka, koyur- ka (misafirperverlik man.) 2. kul- dük, 3. kulluk, (hizmet, ubudiyet, arzı yükran man.) 4. kuttuk, 5. köndü, 6. san, 7. sangı, 8. van- lav, 9. say, 10. saygı, 11. tapşın, 12. tapu, tapuk, 13. tömönsülük, M. yüvünce, Hürmet etmek — 1. ağırla: mak (misafire hürmet mun.) 2. ançolamak, 3. asartmak (in'am ve it'am man.) 4. ayamak, 5. Bayar: lamak, 6. eitemek, 7. kamdan- mak, 8. kisilemek, 9. sanamak, 10, sanmak, 11. saylamak, 12. saymak, 13. saysınmak; 14. my- B akirs İ l n , Çankırı'da ——— ——— Kar Yağıyor Çankırı 5 (A. A) — Sabulh- tanberi yağmakta olan kar hâ- lâ devam etmektedir. Şehirde yirmi santimi geçmiştir. Yük. seklerde daha fazladır. Ilgaz'a yağan kardan Çankırı Kastamo Bi yolu kapanmıştır. Saat 20 de gelecek olan Ankara-Çankırı otorayı kardan Alibey - Tuna istasyonları arasında kalarak Çankırı'dan gönderilen makine Ale ancak sabaha karşı gidebil. miştir. Aldığımız haberlere göre, ker Kastamonu Tosya — Tigaz Çerkes kazalarında de ayni şiddetle yağmaktadır. Uşak ö (A. A) — Bu sabah başlıyan İri taneli kar hâlâ de. vam ediyor. Saat 17 ve 17,30 da iki defa bhafif zelzele ol. muştur. Zarar yoktur. Geçen Ay Bazı Kazalarda Ne Kadar Hayvan Kesildi. Kaza mezbahalarında birinci kâdon ayında kesilen hayvan miktarı hakkında şehrimiz bay: tar müdürlüğüne aşağıdaki ma- Tümat 'gelmiştir: Torbalı kazasmı mezbahasında 26 koyun, 21 keçi, 42 kuzu, 8 oğlak, 1 manda, 40 — sığır, olmak üzere 207 hayvan, Ödemiş mezbahasında 292 koyun, 235 keçi, 37 oğlak, 7 matda, 287 sığır, 5 deve, 863 hayvan, Dikili kazası mezbahasında 48 koyun, 59 keçi, 89 sığır olmak Üüzere 146 bayyan ke- tilmiştir. Izmir'de öksüz Ve Fakir Çocuk- lar Sevindirildiler Baştarafı 1 inci sahifede — den fazla fakir ve kimsesiz çocuğa elbise, ayakkabı ve kasket almıştır. Yavracuklar, kendilerini unutmıyanlara karşı duydukları sonsuz sevinci, gü- len yüzlerile anlatmağa çalı- gıyorlardı. Şounu birkere daha söyliye- lima ki, İzmir'de içtimal yardım işleri hakikaten çok güzel ba- şarılmaktadır. Klmsesizleri, yok- sulları sevindiren İzmir'in yük- sek yürekli çocuklarına ve bu meyanda tütüncüler birliğine şu sütünlarda teşekkür etmeği bic vazife biliriz. Varolun aziz yurddaşlar!.. * .. Hilâllahmer cemiyeti İzmir merkezi fakir ve kimsesiz 470 çocuğa bayramlık elbiselik ku- maş dağıtmıştır, ayrıca da 20 çocuğa ayakkabı alıyermiştir. Yeni Kavaflar çarşısında 34 Numarada - ALI RIZA - Mücellithanesine uğ rayımız» YU Kacancıni 6 YAY İ İ İ j