24 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Cumuriyet Balosu Hazırlığı —a 0 Her Bina, Bayraklar ve Işıklarla Donatılacak.. 29 Birinci teşrin Camuriyetin İlâninın 12 incl yıldönümüdür. O gece İlbaylık panayır gazino tünda büyük bir balo vere- cektir. Çorakkapı'da Işgal yıllerında vazile srasında şehid * edilen polisler a dikilen (Şehid Polls drrtı) dk Cümuriyet bay- Tamında açılacaktır. Amıtin et Tafı bir parkla ve dıvarla çev- tilmiştir. Bayram günü bütün tehirde, evler de dahil olduğu halde, her yer donatılacaktır. Geceleri de her binada fenerler ve elektiriklerle fazla tenvirat Yapılacaktır. Iskelet Erkek Bir Gence Aiddir! | — Alsancak'ta Akdeniz soka: Bında müskirat âmili Ziya'nın yarab deposunda — abdesihane çakuru kazılırken bir İnsan feke- leti - bulunduğunu — yozmıştık. Bu kemikler ve kafatasına göre hekelet genç bir adama aiddir. Çünkü dişleri çok düz- gün ve tamamdır. Kemikler ve iskelet; bagün #mrazı teşribi mütehassısı dok- tor Kemal — tarafından — tetkik ve muayene edilecek, kaç — yıl evvel öldüğü tesbit olunacaktır. Hâüdisede cinayet izleri aran. Maktadır. Müddelamuımi muavini Or. ban Köni tahkikata devam et. mektedir. İskeletin bulunduğu yerde İki düğme ve bir kol düğmesi bulunmuştur. Tütün Piyasası Mtlâs'ta da Mübayeata Başlandı. Tütün piyasası dün de ha- Taretli devyam etmiştir. İnhi- Sar İdaresi — Milâs'ta — piyasayı Uçmaş ve bir miktar tütün al- Mıştır, Akhisar ve Seydiköy tütün mıntakalarında da piyasa Açımı beklenmektedir. Akseki Değil, Akşehir Dünkü sayımızda bazı küçük banka hissedarlarının — vaki ç- kâyetleri üzerine ökonomi ba- kanlığınca İzmir ve Akseki'ye birer müfettiş gönderildiği hak- kında bir telgraf haberi vardı. Bunü telefonla > almıştık. (Ak. behir) yerine dayuş bhatası ola- tak (Akseki) yazılmıştır. İltibase Mabal kalmaması için düzelii. Yoruz. Göçmenlere Pulluk Verilecek.. Edirne bölgesinde lekân edil. Mekte olan göçmenlere pullak dağıtılacaktır. İç bakanlık; İzmir haralisindeki pullukların evsafı da malümat İstemlştir. İlbaylık, bu malümatı göndere: tektir. Takas Komisyonu Takes kömilsyonu; dün Tecim Odasında toplanmıştır. Ziraat Bankası Borçları| üzümlerimizin Standar- dize Edilmesi Mes'elesi. Tecil Ediliyor. Şımdıyc Kadar 3147 Köylünün 473,493 Lira Borcu Tecil Edildi. BÜ -&.—. Ziraat Bankası İzmir ve Torbalı kazalarında yüz küsur köyde İzmir Ziraat Bankasıca ipotekli İkrazattan borçlu beşyüz yirmiyedi kişiden 4döS1 ve müşterek, müteselsil kefil sfatile mubtelif senelerde müteselsil kefalctli İkrazattan borçla 1361 kişiden 1358 i, gene müteselsil — kefaletli ikra- zattan Zirat kredI kooperatifle- rinin ortakları zimmetinde ev- velce bu kooperatifler, borçları devredilmiş olan 360 kişi olmak üzere hepsl 3147 borçlu; onbeş yıllık - takeltlendirme muamele- lerine ald kanandan İstifade etmişlerdir. Tecilden istifade — edenlerin, zimmetlerinde Zirant bankasıanın 473,493 Ura 12 kürüş alacağı vardır. Bü şubenin 2814 nu- maralı kanun ahkâmına tâbi olmıyan alacakları iso 74 borçla zimmetinde 9793 İlradır. Bunlardan başka evvelce Ti- re'nin — Burgaz — çiftliğlnden 1,860,000 metre murabbamdean Ibaret araziyi alan otuzbeş çift- çiye üç yıl vade İle para tevzi eden banka; vadelerinde — bu borçların — ödenmemelerinden dolayı bü araziyi tefevvüz et mişti, Şimdi 97000 küsur lra- dan Ibaret alacağını geçmiş günler falzlerini de ilâve ede- rek 15 yılda almak üzere mü- savi takeltlere bağlamıştır. Bankanın busene yenileme muamelelerine — başlıyabilmesi için bunların senetleri yenilan. miş ve faizleri kanunun çıktığı tarihten hesab edilmiştir. Bn. kaya müracaat eden her borç laya — bekletilmeden senetleri verilerek noterde — tasdik edil. mektedir. Bunun için noterde küçük bir ücret alınmaktadır. Torbalı — kazasından bankaya İpotekli ikrazattan borçlu olan. ların muameleleri de — hazırla: narak Tepeköy kredi koopera- tifine gönderilmiştir. Müteselsil kefaletli —ikrazat matlübatile kooperatiflere dev- rzedilen matlubat Için her borç- lunun borç miktarını, tekslit #dedini ve her yıl falziyle be- raber ödenecek taksit tutarını gösteren İlsteler — hazırlanarak köylere gönderilmiştir. Müteselsil kefaletli muamole. lerde bazen bir müşterek se. nette 100 — 150 kişi borçla bulunduğundan bunların hepel. nin bir arada banka merkezine celbetmenin — güçlüğü takdir edilmiş, — İlbaylığa — müracast edilerek bilâhara alacaklılardan toplanmak üzere köy sandık. larınca noter ve memur — mags. raflarımı karşılıyacak bir para. nım banka veznesine yatırılması suretile bir banka memuriyle bir noter memurundan mürek. kep heyetin köyleri — dolaşarak mahallerinde — senet yenileme muamelesini yapmaları temin edilmiştir. Senet yenileme muameleleri- ne büğünlerde başlanmış ol. makla beraber bir hamlede te. cil edilen borç tutarı 25000 Hirayı bulmuştur. Borçlular cu- muriyet bükümetinin babşetti Bi “kolaylıklardan — letlfade et etmekte acele ederlerse yıl B0- nuba kadar köylü borçlarının taksitlendirme — musmeleri — ta- mamen bitirilmiş olacaktır. Beklediğiniz Filim Karyoka A 25 Birinciteşrin Cumadan İtibaren TAYYARE Sinemasında Finans Memurlukları Münhal Finans (maliye) me- murluklarına talip olanlar yarın sast 14 te Defterdarlıkta İmti- ban edileceklerdir. Sayım Cezaları Sayım günü evlerinden dışarı çıkanlar 183 — kişidir. Bunlar (25) er lira para cezasına çarp- tırılmışlardır. Takdirname Şehrimiz kambiyo direktörü Şükrü Toksoy önemli bir kam: biyo Işinde gösterdiği — bhasensl- yetten ötürü Finans bakanlı: gınca takdirnamo İle taltif edil- miştir. üzüm Kurumunda Bir Lâboratuvar Kuruldu. Tipler üzerinde Çalışılıyor Üzüm kurumu; piyasanın esa sen İyi olması hasebile müba yentını ağırlaştırmıştır. Ürünün bolluğuna rağmen tecimerlerimiz çok — ölparişler — ulmaktadırlar. Üzüm korumunun şimdiye ka dar yaptığı İşler Üç esasla gös terilebilir: 1 — Rekolte fazlalığı kor kaslle İzmir'e fazla mol yığılı: yordu. Kurum piyasada nazım: bk rolü oyoryarak psoiğe mâni olmuştur. 2 — Üzüm fiatlerinde baş. hyan — istikrargızlık — ortadan kalkınıştır. 3 — Flatler tedricen yük selmiye başlamıştır. Üzümlerin her numarasında 25—100 san- t bir artma vardır. Rekoltenin yarısından fazla- sının 9 numara üzümler oldu gundan karüm — bilhassa bu üzümlerden fazla satın almış ve toplamıştır. Kuram; — İzmir- den başka Manisa'da da müba- yeat yapmıştır. ve yapmaktadır. Karam; Avrupa'ya ihraç ede- ceği üözümlerin tplerini tesblte başlamıştır. Bu İş için Ankura- dan getirilen — standardizasyon Hak yerinde suzmanı doktor Bade mühtelif ticaretbanelerden — nümoneler alarak kuramun tablil lâbora tuvarında tetkik etmiştir. Ba nümunelere göre özüm lerin — büyüklük göz önünde tatulurak üzümle- rimizin standardizasyonu cihe tine gidilecektir. 15 Muhtelif Ihracat mücvse- sesinin üzüm kurula tahlil lâ boratuvarına — verdiği Dümüne tamamen ayrı övsalta gö rölmüştür. Halbaki kurumun tesbit ettiği tipler tamamen husust! bir. Türk tipidir. yapı lacak Ihracatta bu üÜpler evas tutulacaktır. Şimdiki halde meydana ge- tellen tipler normaldir. Bunlar zamanla — değiştirilerek — ıslahı «ibetine gidilecektir. . ve — renkleri Tohisar Iıl;ı.-ı; piyasadan muntazam bir şekilde üzüm satın almaktadır. İohisar 7, 8 ve 9 numaralı tiplerden — ve üzüm kurumuda daba ziyade 9 numaradan — satın aldığı İçin bu tip özüm flatlerinde yük. seliş kaydedilmektedir. Ihtiyar Katil Söyledikle- rini İnkâr Ediyor. «Nesibe Evvelâ Beni Yaraladı, Son- ra Ben De Onu Vurdum.., Diyor. Karantina'da Halil Rifatpaşa caddesinde genç karısı Neslbeyi biçakla onsekiz yerinden yara hıyarak öldüren 75 — yaşında Abdullahın muhakemesine dün Ağırcezada başlanmıştır. — İstin. tak kararnamesinde Abdullahın taçu taammüden İşlediği için idam cezasına mahküm edil. mesi, fakat yaşının geçkinliği tebebile de bu cezanın — bafif- letilmesi istenmekte İdi. Suçlu; poliste ve müstantik- likte cinayet için önceden karar verdiği ve hazırlandığı - şeklin- deki ifadesini dün hakyerinde değlştirmiİş: — Evvelâ Nesibe bana hü- cam etti, bıçakla — elimden ya- raladı, ben de onü vurdum. Demiştir. Şahid Havva ifa: desinde: — Ben Netibe'nin komşusu- yum, demiştir, vak'a gecesl gü- rültü ye feryattan uykudan ayandım. Kapımdan dışarı çık- tım, Abdullah'ı gördüm, polle: ler götürüyordu, HMadesinde Nesibe'yi — vurda- ğunu söyledi, kendisinde kapı- mın anahtarı varmış. Onunla kapıyı açıp İçeri girmiş. Hakyeri başkanı — Süreyya; , gahide sordu: Senenin İlk Zaferi DEFİNE ADASI ua Tamamen Türkçe — Netibe nasıl bir kadındı — İyi bir kadındı. Ben fe- nalığını görmedim ve bilmi- yorum. Suçluya ne diyeceği soruldu, İbtiyar Abdullah ayoğa kalktı: — İyi bir kadın " değildi. övey oğlam Mehmed — Ali ile münasebette bulunuyordu. Başkan bunu nasil anladın? — Aramızda geçen sözlerden battâ birgün Mehmed Ali'nin yanında yüzüme karşı söyle- mişti, Daha bazı şahitler dinlendi ve daruşmanın devamı başka güne bırakıldı. Belediye Kok Kömürünü Neden Pahalı Veriyor?| Havagazının belediyeye devri hasebile kokkömürü satışı da belediyeye geçmiş bulunuyor. Bittabi böyle bir Işla şehir mü. eesesesine geçmesinden — bekle- nen yegâne şey, asami ucuzluk ve kolaylıktan başka - birşey değildir. Netekim İzmirliler de ayol ümitle sevlamişlerdi. Halbakl dün bizl de hayrete düşüren bir Sözlü MENENEE “evvelâ talim Düşündüklerim. Kültür Işlerimiz Geçen yail ve bü yal anla: | dık ki, bizde kültür Işlerinda yeni hamleler, yeni bureketler lâzıumdır. Mekteb çacılarımın — azlığın. İ daov, talebe bollağundan ve — | banların normal tedrle vsulleri — — harlei doğurdukları den tatunuz; talim ve terbiye metodlarımıza — kadar, aşağı tetkik edilmesi icabeden bir veziyetimiz vardır. Mekteb eksikliği.. Şabelerin, yığın baline çıkışı. Kumen çifte tedrlsat, Talebe bollağa. Ravdıman azlığı, Normal şartlara göre hazır- lanmış ve kitmen aksak — bir Amtihan — nsulü.. neticeler: Yetiştirme — halkalarının ek- sikliği ve gevşekliği, Lislerde dilbllgisi mea'elesi. Çeşidi! llk tedris metoda, Ve bulâsa, kültür — işlerimiz namma, yeni yeni — Ihtiyaçler, — fevkelâdelikler, kararsızlıklar ve salre.. " Bütün bunlar, kültür cihazı- mızı düzene koymak, ayarla- mak ve aksakaız İşletebilmek için birçok fedakârlıklara kat- lanmaklığımız lözümunu hatır- latıyor. Saffet Arıkan, kültür bakan- lığına geçtikten sonra, maarifi- mizde bir kımıldama oldu. Bonu İnkâr edecek değiliz. İşe ve — terbiye hey: etinden başladı. Mabakkak ki, bu heyet, elhazın en - hasas yerinde ve bu çartlar altında srtına aldığı mes'uliyeti mane- vide olsa, çok büyüktür, Görünüşe nezaran, talim ve terbiye heyeti, bu yıl bize yevi olarak pekaz birşey — vereblle- cektir ve bilhassa araştırma İle, ile — uğraşacaktır. yılımız daha — boşa bazırlanma Yanli bir gidecektir. Eeki — senelerin batalarının peşinde, bu bir yılı da öldür: mekten zor kurtarebiliriz. Fikrimizce İik İş, ilk mek: teble yüksek tahsil ve meslek tahalli arasında her bakımdan bir bağlantı sağlamaktır. Bizim, istikrar Ihtiyacımız, kendi kav- rayışımız derecesinden çok faz- ladır. Bunu ancak muayyen, müsbet bir metod ve programla başarabiliriz. O. Rahmi Gökçe şikâyet karşınında kaldık. Be- lediye, kokkömürünü ton ba- gına 3l Hraya satmakta İmiş. Eğer bu şikâyette bir yanlışlık yoksa ki İhtimal vermiyoraz.. Belediyenin nasıl bir hesabla bu parayı İstediği anlaşılamaz. Hatıramızda yanılmıyorsak ge- çen yıl şirket ba kömürü 26 liraya veriyordu. Arada bu ka- dar farkı icabettirecek sebeb olmadığı gibl şehir mücssescsl olmak İtibarile de bilâkia, şehir halkına ucüuz kömür vermek gerektir. Belediyeain bu İş üzerinde durmasını dileriz. önümudekn hafrta ELHAMRA sinemasında baştan — ©