24 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

24 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— İnanomiıyordu. Hayatta her- — kes gözlerini yumar, dağlar — göker, ağaçlar kurur, irmakla- — zain suyu kesllir ve herşey ölür, Yakat Salak, ölmez, dalma Ya — gar sapıyordü. — Şaşkın şaşkın; — Öldü ha!.. Öldü ha! Diye tekrarladı: — Fakat nasıl öldü? — Arab'larla yaptığımız son Savaşta! O gün çok neş'eliydi. — Bu, neş'eden ziyade deliliğe benziyordu. Ben yanındaydım. “Öyle bir döğüştü ki, ben bile hüyrette kaldım, — Tam önüç kişi öldürmüştü. Hem de hiç kaşlarını çatmadan |bir mralık bana döndü: - —İçimde kan kaynıyor.. Bir gariplik içindeyim. Sonu baka- — han ne olacak? — Dedi ve gene düşman arası- Ba daldı.. Bir Arab mızrağı İle yuruldu. Göğsünden derin > bir yara almıştı. Harbın son dakikaları İdi. Onu kaldırdık, getirdik, yarasını Umar ettik. Bir aralık gözlerini açtı: — — Ben artık göçüyorum — -dedi. gözlerim çok az görmeğe, elim ayağım donmağa başladı, Bu ölüm alâmetidir. O Salak bundan sonra; bizden Gültekin'i çağırmaklığımızı, ona bir ikl —sözü bulunduğunu — Böyledi. Gittik, başbuğa haber ver- , geldi. Ne dediler, ne et v'gnl söz söylemedi sanıyoruz. © Çünkü biz dönünce o can çe- — kişiyordu. — Aybey artık anlamıştı: 'V En kuvvetli, en temiz, en — güvenli bir dostunu, artık top- rak yözünde bir daha görme- — mek üzere kaybetmişti. — Şimdi omuzlarında bir çö | küklük, dizlerinde bir gevçek. hlssediyordu. Sanki Salak, — Oötü yarı küvyetiydi ve o ölünce. kendisinin de gücünün, teyinin yarım kaybolmuştu. — ÂAğır bir sesle sordu: — — Nereye gömdünüz? — Arkadaşları parmaklarile, te. Op-de bir. kaym ağacını gös : yaylalarda, yüksek bir önülle yaşamıştı. Şimdi sırtımı cek kara toprak ta, böyle ksek tepede, yeşil bir ağaç — İyi ettiniz!.. — Aybey Gültekini, ancak or- dunun yola düşmesinden sonra — Gültekin, Aybey'ia, bu ölü n haber aldığını onlamıştı. Aybey, geldiği dakika. ibin aksine olarak şimdi Mmeyustu. Sözüne gçöyle * ç a Başın seğolsan Aybey! O, merdçe öldü. Her Türk böyle elidir. Yatakta can veren zevkinin, her- | h İT NMT | ve erkek İlse ve musllim ' okul Tefrika No. 139 - mış sayılabilir.. Keşke hepimiz de böyle varüşa vuruşu, aslan: lar gibi ölsek, Aybey; — Keşkel.. Diye mırıldandı. — Şimdi beni dinle Aybey! Zannediyorum ki, atıldığın ma- cera artık bitti. — Bit ağım! — Salak da öldü. — Yaldız Salak değil, Ku raboğa da öldü: Dumanbay da kaybolub gitil.. — Onları tanımıyorum. Fa kat Kuraboğa adı, benim sana söyliyeceğlm şeylere karışıyor. Aybey Gültekin'e baktı. Onun diliafa altında birşeyler vardı. Gültekla ağır ağır devam etti: — Salak, çok ağır yaralıydı. Belki de biraz kendini sıkı tutmamış olsaydı.. Ben — başı ucuna gelinceye kadar gözleri. Dİ yamacaktı, Ben sözlerini, kulağımı ağ zına — dayayarak — düyabildim. Bana topu topu beş altı kell. Anadolu'nun Tariht Tefrikası #arun HakaN 24 Birinciteşrin 985 M. AYBAN Yakar, Karaboğa'nın Kızıdır me söyledi. Bunları sana İşte aynen tekrarlıyorum: — Aybey suğ dönerse, Ya karla evlensin!. Yakar Karabo ganın kızıdır. Anası bir.. Aybey gayri ibtlyari bağırdı: — Karaboğa'nın kızı mı?... Yakar, Karaboğa'nın kızı ba?, Aman daha neler duyuyorum? — Ben orasını bilmem Ay- bey! Bana ne söyledise sana tekrarladım.. Aybey artık bösbütün ser- semleşmişti. Bir türlü hafızası nı, mühakemeslisi — toplayamı- yordu. — Belki doğru, belki yanlış Aybey.. Anası için birşey söy ledi, fakat anlıyamadım ve «s lan Salak hemen öldü. Düşün bakalım, mademki sen bu Ka- raboğayı — biliyorson.. Una alt biçbir. gey — işitmedim miydi? Sonra Yakur'ın anasız, babusız Çinlilere hor natılsa esir düş müş bir Türk kızı oldoğaunu söylememiş miydin? Aybey elile alnını oğuşturdu. — Sonu var — Rus Sporcuları Dün Ak- şam Şehrimize Geldiler. — Başı 1 inci yüzde — dün akşam #ast 211 25 geçe Afyon trenile Basmahane İstas. yonuna geldiler. İstasyon Sovyet ve — Türk bayraklarile donatılmış ve boş geldiniz. ibarelerini havi yazı- larla süslenmişti. İstasyonun İç v& dışım bin lerce halk doldarmuşta. Karçı- Tayıcılar arasında Cumuriyet Halk partisi başkanı “ve mın- taka relel Avni Doğan, yarlibry Sedad Erim, yarşarbay Saad, mıntaka ikinci başkanı doktor Mitat Örel, kurullar başkan ve üyelerile kulüb başkan ve men- tubları ve — kulüblerin fudbol takımları birlik beyetleri kiz ları ve sekeri bando — bülü: nuyordu. Treu iİstasyona — geldiğinde tanışma töreni yapıldı. İlbaylık, şarbaylık, cümhuriyet halk par. tisi, mantaka balkevl —spor şu- besl ve birlik heyetlerile ku: lüpler nammma — konuklara bu- ketler verildi. Kafile istasyona doğru yol alırken muzika evvelâ Rus son- ra İstiklâl ve İnternasiyonal marşlar çaldı ve sükütla dinlendi.. Rus misafirlea gösterilen iy- Hkten çok mütehassle oldukla rını üç dört yerde durarak borra sadalarile karşıladılar. Rus misafirler İzmirpalaz ve Egepalas oteline iİndiler. Kafile ile gelen güreşçileri: miz d Ankarapalas otoline yer. leştiler. İzmir halkı üç gün içinde görmedikleri fatbol, gü- reş ve tenls müsabakaları sey- redeceklerdir. Tü: biace bolitsızlığa uğra- Cumu günü öğleden sonra sast 14 buçukta Alsancak stad yamunda Ankara ve İstan: bul'an en gözide — oyuncula: madan takviye edilmiş bir şe- kilde İzmir muhtellii, — Rus fadbol maçı yapılacaktır. Cüumartesl günü sabah enat 9 da ikiaci kordonda — Şehir gazlnosu arkasındak! tenlis ku: labünde — Türk, Rüas — tenis müsabakaları. Öğleden sonra Alsancak stadyamunda Rus, Türk güreş müsabakaları, pazar gü: nü öğleden sonra Alsancak stadyumunda saat 14 baçakta fadbol zoyanş maçı — yapıla- caktır, İstanbol — Camuriyet Halk Partl başkanı Covdet Kerim Rus kafilesi meyanında merkez umumiyesi Mahmnd Ağabey, fatbol federasyon başkanı Ham- di Emin, güreş faderasyon baş kanı Ahmed Fetgeri, Ankara san'atlar okul direktörü İzmirli Danyal ve daha bazı zevat bu- lunmaktadırlar, Dost Sovyet ve Türk konuklarımıza hoş geldi. niz deriz. Sovyet Rusya sporcuları bu- gün saat onda İlbay, çarbay, parti ve spor mintakası — baş: kanlığını ziyaret edeceklerdir. Saat onbirde Cumuriyet alanına giderek Atatürk'ün heykeline törenle büket koyacaklardır. Öğleden sonra, Kız enetitüsü Mle erkek san'at okulunu ziya- ret ederek gezecek va görecek. lerdir. Saat 16 da Hülkevinde “konuk sporculara bir çay şöleni verilecektir. Yarın öğliye kadar Öntükler müzesile erkek öğretlmen oku: luDu ziyeret edeçekler ve ııı, —HO 14,80 da İzmir karışık takımı Iş Kanunu tâyihası Cezayı Icab Ettiren Haller Madde 128 — 53 üncü müdde veçhile İşletme — tesisa tada eksiklik ve mosleki ted- birlerde dikkatsizlik, hata ve ihmal ve bu bhusustaki nlzam. name bükümlerine rlayotsizlik yüzünden vukua gelen kaza: valarda iş sahibleri veya vekll. leri 200 Hraya kadar — hafif para cezasına mahküm edilirler, Kasden yapılan bareketlerin sebeblyet verdiği kazılarda para cezası İkt mlaline çıkarılmakla beraber iki aya kadar — bepls cezasına da hükmolunur. Tekerrürü halinde yukarıda yazılı cezalar İki kata çıkatılır. Madde 129 — 60 ve 61 inci maddeler mucibfuce kazaya uğrıyanları — mecbur — olduğu halde tedavl etmiyen ve teda- viden İmtina eden tabibler ve bu işçileri kabul etmiyen has: tane müdür ve baş hekimleri veya nöbetçi hekimleri 100 lI. raya kadar hafif para cezasına mabküm edilirler. Tekerrürü halinde bu ceza- lar İki kata çıkarılır. Madde 130 — 62 inci mad- de bükümlerine göre kazaya uğrıyan İşçinin tedavi, defin ve sun'i aza masrullarını ver tiyen ve İcabeden hellerde hastaneye — yatırmıyan ve Irad tahslsinden ve bağlanan Iradları ödemekten İmtina eden sigorta tandığı müdür veya mümcesil leri yüz liraya kadar — hafif para cezasıma mahküm edilirler, Tekerrür balinde bu cezalar İki kata çıkarılır. Madde 131 — Hileli yollar: da hak sahibi görünerek sigorta haklarından istifade etmek te- şebbüsünde bulunan İşçiler 3 aya kadar ve — teşebbüslerinde müuvaffak —olarak hakesz yere elgörta sandığından İstifade et- miş olan — İşçiler 6 aydan 1 seneye kadar — hapis - cezaslle mahküm edilirler, Madde 132 —- 127 J4 181 inci maddeler - sayılan bareket- İle Alsancak spor sahasında ilk fatbol maçını yapacaklardır. Saat 21 de bepbirlikte Tayyare Blinamasına giderek filim — sey. redeceklerdir. Konuk Şporcular Alaşehirde Alaşehir, 23 (özel) — Sov: yet Rusya sporcuları —Ankara- dan izmir'e giderken trenle bu- radan geçtiler, İstasyonda kar- yılandılar. Alaşebir'liler söüslü kutular içiade misafir sporculera özüm verliler. Tİstasyon Sovyet ve Türk bayraklarile süslenmişti. İlçebay, şarbay, partl - başkanı balk İstasyonu doldurmuştu. Konuk sporcular salihlide; Salihli. 23 (Özel) — Soryet Rusya - eporcoları; — İstasyonda parlak bir şekilde karşılandı. lar. Beyaz ve temiz bez'tor: balar içinde konuklara üzüm, sepetlerle elma, nar - verildi. Bötün balk Istasyona toplan- mıştı, Parti adına — Galip söy: lev vererek. — Hoş geldiniz. Dedi- Kasabayı gezen Sovyet ml safirlere tören yapıldı. Konuklarımız Manisa'da: Manlsa; 23 (Özel) — Sovyet Ros eporcuları Manlsa İstaryo- nunda parlak bir çekilde kar. gılandılar; Tstasyon Sovyet:Törk bayraklarile donatılmıştı. Ülbay ptartl heyetl ve memurlar; bü: yük konuk severlikle Sovyı aporcularım” karçılamışlardır. — lerin neticelerine göre umumi ceza kununundaki cezalar dabâ ağır İse © cezalar hükmolunur. 5 — İşçi bulma faslında cezayı “ müdüb Hullar Madde 1383 buüsusi iş vali emrile İki kata çıkatilir. Madde 134 — Bu kanannaun uzlaştırma faslındâk! hükümlere yilâyot, kaza veya yüksek uzlaştırma beyetleti ta: kes- betmiş olan kararlardaki çart: larına, İşçi aleyhine olmak üzere mugayir düşecek şartlarla işçi tevfikan, rafından verilip kat'iyet kullanan İş sahipleri veya ve- killeri hakkında ceza kanununun hükümleri 526 1mcı müddesl tatbik olunur. Madde 136 — İşçilerin mer't İş şartlarından başkasını kabul etti.mek maksadilo mücasesele- tinde işi durduran İş sahibleri 200 liradan 2500 llraya kadar ağır para cezasına mahküm edilirler. Mer'i iç şartlarından başka- sını elde etmek maksadile bir müctsese veya teşebbüste çalış- makta olan İşçilerin 10 kişiden az olmumak üzere üçte biri sayısında İşçinin evvelden ara larında kararlaştırdıktan sonra hep birlikte Işi birakmaları veya ayni maksadla işin dovam ve Tatl&amina bözüklük — verecek şe kilde çalışmaları hâlinde suç. ların her birt 5 Hradan 50 Hraya kadar ağır para cezasına mahküm edilirler, » Yakarıda derplş edilen suç: lara Öncüyak olanlar, tayin odi len pera cezasindan başka ay: rıca 6 aydan 1 seneye kadür hapsolunurlar. Müdde 1386 — Geçen mad: denih birinci (fıkrasında yazılı suçü — İşliyenler umuma müte: | allik bizmet ifa eden mücese selerin iç sahibleri olduğu tak. dirde haklarında 250 — liradan 5000 liraya kadar ağır para cezası ve 3 aydan'6 aya kadar baple cesası hükmolunür. Yaokarıki —maddenin — ikinci fıkrasında yazılı — cürmün fall: lerl amme müesseselerinde veya omüma — mütballik bizmet ifa eden müessetelerde İşçi İse hak- larında bir aydan 3 aya kadar kaple cezastı hükmolanür. Bun- lars öneyak olanlar 6 aydan 2 seneye kadar baepis ve bir bu. çok seneden aşağı — olmamak üzere bü nevi müceseselerde çalışmamağa mahküm edilirler. Madde 137 — Grev — veya lokavttan- maksad devlet idare veya krarları üzerinde bir tesle ve tezyik İora etmek İse, cür: mün fallleri 6 aydan 3 senöye kadar heple ve devlet ve hidâ:' matı umümiye mücsseselerinde çalışmaktan muvakkaten meno- lanurlar. — Önayak — olanlar” 2 seneden az ve 5 seneden” çak olmamak üzere hapls ve ümüme - mütcallik hizmet Wfa edee mü: “steselerde çalışmaktan devamlı türette menolunurlar, Madde 1388 — Bu kısımda derpiş'edilen cezâlar - suçların, diğer tarafa “veya “üçüncü” şahıs: 99 uncu madde hükümlerine — mogayir olarak — İşçilerden ücret alan idarebaneleri 100 Hraya kadar bafif para cezasına mabküm edilirler. 99 - uncu meddeye tevfikun — mücescscel kapatıldığı — halde mezuniyetsiz ayni işe devamda sârar edenler bir aya kadar ha- pls cezasile mabküm edilirler. Tekerrürü baliade bu cezalar -— - lara sebeb oldukları zarar ve Üniversitede Döçent, (Muavin Profesör) Dr. A. Safittin Ağız ve Diş Hekim Haktâlara hergün” öğleden sonra bakar, Telgraf - .«STANBUL Telefon : 49250 ıllardır sabırsızlıkla bektenen Iddialı ve Heyecanlı Bilardo Maçı Profesör Bay Mısır v. Nezmi aratında İlk defa olarak Pek yakında ziyanlarda, hukuki — mes'uliyet- lere halel getirmez. Ba cezalar hakkındaki takt. bat doğrudan doğraya müddel- amümilikçe yapılır. 7 Teftiş ve murakabe faslında cezayi muücib haller Madde 139 — 120 ncf mad- de mucibince tutulması mecburi olan teftiş ve işçi elcil defter: lerini tatmyan ve 121 inci meddede — yazılı -beyannameyi mladında vermiyen İş sahibleri veya vekilleri 100 lraya kadar hafif para cezasına mahküm edilirler. Tekerrür balinde bu cezalar iki kata çıkarılır. Madde 140 — Bu fasılda bahsedilen — tekerrürler takib edilen her suç takaddüm eden bir sene içilnde suçlanun ayal * cinsten diğer bir suçla mahküm olması halindo tahakkak eder. Evvelki mahkümiyetla cezasını çekmiş olmak şart değildir. Madde 141 — Askeri mü- esseseler - zabitan — ve — müstahı- demlerile İşçilerin bu kananun tabmil ettiği vazifeden müte- vellit suçlarının mühakemesli gskeri mahkemelerde — görülür ve bunlar bakkında — aekeri ceza kanununur — hükümleri tatbik olanar. Askeri ceza kanununda yarılı olmıyan hallerde bu kanunün ceza bükümleri cari olacaktır. üçüncü Fasil Müteferrik ve nihai hükümler Madde 142 — İşçilerin Iş sahibile - olatı hakaki müüusü. betleri, bu kanunun tayin etme- diği bususlarda borçlar kanunu hükümlerine tâbidir. : Madde 148 — 1325 Tarihil tatili fşgal kanunu bu kanünuü - mer'iyeti — tarihinden — itibaren mülgadır. . koüküna müteallik 10 Eylül 1337 tarihli ve 151 mumaralı kanunun 2 incl maddesindeki yaş bükmile 5 inci ve 8 inel maddelerin bükümleri bu ka- nünun mer'iyet tarihinden İti bazen kaldırılmış ve diğer hü- kümleri aynen bırakılmıştır. Madde 145 — Bu kanunda tatbik zamanları - ayrı büküm. lere raptedilmiş olmiyan müd- delerin hükümleri bu kanunun beşrinden İtibaren 3 uy tonra mer'i olur. Madde 146 — Bu kanunün * lerasıma İcta Vekilleri Heyeli memoardür. # y Bi G