24 Ekim 1935 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

24 Ekim 1935 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

HEI Birinciteşrin 24 nın% X METEETEEEETEETTEN. Yunan'lılara (Göre: Anadolu'da Yunan Bozgunluğunun Gizli Sebebleri.. Küçük Asya'daki Yunan Hezimeti, Türk Askeri Ka- —q 24 10935 — N:10, biliyet ve Dehasının Bir Şaheseridir İsmir körfezinde — bulanan tenebi barb sefineleri, yangın- da yaralananlar için taraf taraf yardımcı sıbbi kollar — çıka- Tıyorlar. Şebire hâkim olan Türkler, bu Insani maamelede bir mah- zar görmüyorlar. Halbuki — şe hirin asayişi, hertürlü fevkalâ. de tedbirler İttihasını — her zaman haklı gösterecek dere- cede nazikti. Buna — rağmen Türkler ecnebi sıhbi yardım kollarına mümancat — gösterme- diler, Bu kollardan birl taraf taraf gezerken, yarı yanmış bir evde doksanlık, ihtiyar ve yürümeğe İktidarı kalmamış bir udam görüyorlar. Kendisini alıb bir hastaneye koymak istiyorlar; fakat bu adam, Karaman şçive slle: — Hayır, diyor, beni burada bırakınız — öleyim. — Türkleri gelib, Yanunlıları mağlüb gör- mekdense, ölmek benim - İçin çok daha hayırlıdır. Bu adama, büyük bir zor- Takla alıyorlar. Bu adam, Karamandan gel- diği zaman ancak Türkçe konuşabilen ve mllli hislerden hiçbir hissl bilmiyen bir adam- dı İzmirde 65 sene kalmış, 65 sene içinde Yunanca — öğ- Tenmiş, yavaş yavaş Türkçe'yi hiç konuşmaz olmuş, Tüklere karçı da derin bir kin besle. miş.. Çünkü, papaslar — ona, «Türkçe konuşmak günahtır, Türklerle dostlük İsanın rubu- nu İncitir.> Demişlerdir.. ANADOLU — hamlreie Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazgam Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı içleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: T” İzmir İkinci Beyler sokı C. Halk Partisi ııı'ı'ı’...ı. w'ıf’.ı. Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2776 « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ; Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Üç aylığı 500 kuraştar. Yabancı memleketler için senelik #bone ücreti 27 Biradır. Heryerde 5. Kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Ka — Silâh ve mühimmat depoları Yangın devam ediyor. Birçok inszanlar keçamıyarak veya kaçmak İstemiyerek yan. gınlar arasında feci — sürette ölüyorlar. İtfalye, yangını söndürmek için çalışan — ecnebiler, artık doruyorlar, Çünkü bu yangın sönmek Lstidadımı hiç — göstermiyor. Muhakkak ki bazı yerlerde evvelden petrol - tenekeleri ha- gırlanmış! Muhakkak ki komiteci eller, İzmiri baştanbaşa yakmak İçin evvelden verilmiş bir. kararı tatbik ediyorlar, Türklerin eline İzmiri bir yangın yeri halinde vermek için bu karar beran kendini gösteriyor. Bazı yerlerde müthiş Infi- lâklar oluyor. Kiliselerde de infilükler olnyar, Buanlar, birçok yerlerde gizli mühimmat depoları tesis - edil- diğini gösteriyor. Bazı yerlerde pekçok - ellâh namlusu, makanizması — görü lâyor. Bunların dipçikleri yan- miş. »O kadar ki bazı kimscler Kordona kadar eilâhlı olarak geliyorlar ve silâblarını rıhtım- dan denize atıyorlar. Batime İşte, Küçük Asya seferi bu süretle ve arz Üzerinde en güzel bir şehrin yangın yerl haline gelmesile nihayet bu: luyor. Bua seferi, Venizelor banır, lamıştır. — Venizelos, — umumi harpte Yunan hükümeti - siyu: setine vermiİş olduğu cephe ve yapmış aldağa fedakârlık mo- kabili İzmir ve hinterlandının Yunanlstana verilmesi kararını, umumi barb galiblerinden al. mıştı; hilâf devletleri, bilhasıa İngiltere, Vonizelos hükümetine bu hasusta böüyük yardımlar etmişlerdi, En böyük Yuna: alstan davası bu suretle mubal bir bayal olmaktan çıkmış ve elle tatulacak derecede * kesbi kat'iyet etmişti. İş Venizelosa kalsa, bu İş becerilecekti. Fakat bu büyük şerefi, kral Kostantin kendisine mal etmek htemiş ve binbir İotrika İle : P KURDLAR KENDİ ARALARINDA Casus Romanı: No. 29 Artık bizim malımız oldu- nuz.. — Benim için ne büyük Mazbariyet! Dün buradan çıkar. ken sizden artık tememlle ay- Tıldığımı sanıyor ve çok müteer- tir oluyordum. Maamafih, bu defa da sizinle beraber mi çalı- yacağım?. — Bvetl! — Yaşadım şu bulde! Emir Yeripie, İşe başbyalım, Komlser bu san — Bözleri Al- Manca ve Fon Stramer'in sesini faklid ederek söylemişti. Bu 24 Birinciteşrin 935 vaziyet Benua'yı güldürdü ve; — Sizden çok memnunum azizim! Dedi. — Bu defa ne İş yapacağız, yüzbaşım?.. — Geçen mübim bit İş! — Daha iyi! Ben de bir İş İstiyordum. — Azizim Rokur, kendiniz. de Almanya'da çalışmak cesa: retini buluyor tmusunuz? — Almanya'da mı?. Tabli! — Fakat tehlike çoktur, İşten çok daha böyle kovulduğu tahta tekrar dön müştü. İngiltere başta olmak üzere Yellâf — devletleri Yananlatan'a yüz çevirmişler, maddi ve ma bevi yardımlarını kesmişlerdi. Kral Kostantinin, — Yanan tahtına avdeti, fırka — ihtirasla- zını doğurmuş, ordunun ikiye ayrılmasına sebeb olmuşta. Kral Kostentin kendi kafa- #ına göre hareket harp plânları yapmak İstemiş, askeri kiymetleri hiç olan — prensleri ordu kumandanlıklarına geçir: mişti. Bu, ordunun disiplinini boz. muştu. Ve nihayet... Küçük Asya veferi, Yunanlıtan için — en büyük bir hezimet olmuş ve Yonan emelleri belki de — bir daha doğrulmamak özere kı- mılmıştı. Kraliyet taraftarları, ba he zimetin mes'uliyrtini Venizelos ye trroftarlarına — yükletmek içia çalışırlar. Tarih ber zaman bu mes'uli- yetin kraliyet — taraftarlarının omuzlarında olduğunu göstere cektir. ve İzmiz'le Yonaslılar tarafın: dan İşgal ve tahliyesl mucera- snı, hem kral — taraftarları, bhem de Venizelistler ağzından naklettik. Herikl —tarafta mes'üliyeti beri tarafın üzerine atmağa ve bu büyük Türk zaferinin kıy- metini düşürmeğe çalışırlarken biz Türk'lerin hakkımı — teslim edecek birçok itiraflarda ba- lunmaktadırlar. Bu itirafları — karilerimizin de farkettiklerine eminim. Venizelos'un — başta İngiliz olmak üzere itilâf devletlerin den yardım gördüğü mübim bir Atiraftır. İzmir yangını bakkında da mazarı dikkati calib iddialar va hâdiseler zik: redilmiştir. Zaferimizin — tesadüfün bir eserl olmadığı gene bu — yazı- lardan anlaşılmaktadır. Yanan eskeri, barbı. - kaybetmemek için harikulade bir şekilde ça- lışmışlardır. Türk kuvyetleri bunlardan büyük bir harika, cesaret ve askeri deha harikaları — göster. — Ne kuadar çok ve büyük olursa olsun.. ğ — Alay etmeyiniz — dostam; yakayı ele verirseniz yirmi se- ne kürek mahkümiyeti mu- hakkak! Komlser birdenbire ciddileşti; yüzbaşı Bonua'ya bakarak: — Tehlikenin çokluk ve büyüklüğü vatanın menaflinin veya zararının büyüklüğünü gösterir. 'Bunun İçla bu bususta benim hayat veya İstirahatlm mevzaubahaolamaz! Vazifeyi he- meo kabal ediyorum! Benus komiseri takdir ede- rek: — Askerce konuşuyorsunuz, Hzl tebrik ederim! Dedi. — Hayır.. Sadece bir vatan- perver gibi konuşuyorum. Ayni Suikasdcılara Lânet! Her Memleket, Her Yurddaş, Ata- ; türk Uğrunda Andiçtiler. , ' Jazz © (260 Y Evelki gün Turgudlu'da yapıtan?mitingden" bir”intiba. İstanbul, 23 — (Telefon) — Bugün Bayezid'de ve Üskü: ile büyük mitingler ya- pılmiş ve Büyük Kurtarıcım'za sulkasd yapmıya tasavvar eden” sefillere karşı lânet yağdırmış: lardır. Menemen (özel) — Ula Ata- törk'e kerşı tevcih edilmek İste: men solkasdı tel'in İçin bugün Menemen'de — binlerce — halkın Iştirakile büyük bir miting ya- pılmiş ve birçok hatipler tara: fından — söylevler — verilmiştir. Halk buna cür'et eden alçak. Tarı bütün ruhile tel'in etmlş. lerdir. Mitlogde, Atatürk'e boğlılık telgraflarının bildirilmesi İsten. miş ve bu dilek yerine getl: rilmiştir, Bötün halk, Atatörk uğrunda andiçmiştir. Feki Foçu 28 (özel) — Bu- gön enat onbirde bütün Foça halkı camuriyet alanında top- lanarak Atatürk'e yapılmak e- tenen solkastı — tel'in etmiş ve Büyük Önder'e karşı sevgi ve İnancını tekrarlamıştır. Salihli'den yazıldı: Boügün uray alanında - topla- nan binlerce Salihli'li; büyük kurtarıcımız — Atatörk'e el kal: dırmak ve onu — öldürmek İsti- yen hamussuzları tel'in ettiler ve ona kalkacak elleri kırmak için «ad İçtiler. İlçe Bay Kâmll, parti fyöne- tm karulu, jandarma kamatanı bükimler ve bütün devair rücea — mekle harbı. kuzanmıştır. Türkler harbı kazanmak için herşeyi yapmışlar, huttâ İzmire kadar mücesir olacak tedbirler İttihaz etmişlerdir. Yunan uekerleri bizim kadar Cesaret ve mukavemet göstere: memiçlerse, Yunan general ve zebitleri vazifelerini İhmal et- mişlerse, Yunan erkânı uyu: muşsu, kabahat bizim midir?.. Faik Şemseddin *ve memurları, spor ve bandoların da İştirak ettiği bu büyük taoplantıda kültür lspektörü Cemlil, avukat Ahmet Sözen, gürbüzler yurdu başkanı Ridvan Talât Aşkın, Ticaret odamı sekreteri Nurt Ulaş söz söylediler. Halk: — Kahrolsun alçaklar; Ata törk'e kalkacak ellerin karşı- sında 20 milyonlak Türk mil. letl vardır ve dalma — var ola caktır. Sesleri İle kargşıladı. C, B. Parti başkanı Abhmet Halls Ertürk'ten, Atatürk'ümüzün başımızda dalma seğ — olması dileklerinin Büyük Şefe bildi. rilmesini İstediler ve partl baş- kanı da — dileklerinin — telgrafla büyük balâskârumıza bildirile- ceğini söyledi. Aydın, 23 (Özel) — Bugün Aydın'lılar, — parti — alanında toplanarak en Büyüğümüze karşı yapılmak İstenen sulkasdı şiddel ve nefretle karşılamıştır. Parti, Halkevi ve” uray başkanları, öğ- retmenler söz söylemişler ve Aydın balk'an hlsslyatına ter- cüman olmuşlardır. Canilerin şiddetle cezalandı- rılmaları dileği ve Büyük Ön- dere olan bağlantıları ve onuu, Türk'ün başından hiç ayrılma- ması temenniyatı Atatörk'e ve büyüklerimize telyazılarile bil. dirildi. Söke, 23 (Özel) — Bugün esat 17 de Doğanbey — mahiye: tinde kadın erkek bütüa köy- lünün İştirakile büyük bir mi- tng akdedilmiş ve Atatürk'e yapılmak İstenen — sulkasd nef retle karşılandığı gibi müteşeb bisleri de tel'in edilmiştir. Son Zelzele En Ziyade Biga'da Zararlar Yaptı İstanbal, 23 (Telefon) Evvelki günkü yer tarsıntısı en ziyade Biga'da zararlar yap- mıştır. kulüpleri? orsada Üzüm satışları Alıcı K. 8. 2072 Alyotl bira. 1307 8. Süleyma. 632 H. z. Ahmet 521 Ş. Riza halef. Koope, itti. Üzüm kura, M. j. Taranto j: Teran. mah, L Telât K. A. Küz. 233 H, Alyoti 203 Albayrak U. 178 D, Arditi 1T71 P. Paci 156 T. Debbas 148 8. Gomel 8. $ 413 4100 375 251 139 8. Celârdin 102 $Ş. Remzl 77 S. Emin 73 Manl. b. koo. 60 Beşikçi x. bi. 41 Kadri x. Tev. 19 P. Klark v 8242 346290 354532 İncir satışları Ç. Alıcı K. 8. 833 Mah ahıcı — 6 Zahire satışları Ç. Cinsi K. $. 110 Arpa 4 85 Fasulye 9 1060 P. çekirdek 2 85 19 H. pamuk 41 50 629 K. ceviz 12 12 Tathı b. içi 50 9 Acı b. içi d3 738 K. tatlı ba. 11 60 228 Ken. pala. 330 41 15 53 46 12 470 480 kilo pamuk d1 50 41 50 asa Vaziyeti Üzüm — Dün borsada 908 çuvalı kuram ve kooperatifler tarafından alınmak — süretiyle 8242 çuval üzüm satılmıştır. Iyi eins üzümlerde — tereffüâ vardır; âdi cinsler de İse düş- künlük kaydedilmiştir. Tacir — 716 kuruştan 3338 çaval satılmıştır. Buğday — Dün borsada buğ. day üzerine muamele — olma- Allm. Mark Isterlla Fr. Frangı Dolar Belga Italyan lireti Tsviçre frangı Floria Kr.Çekoslovak Avustar. Şilini _öbclçi Eezaneler Ba akşam Kemeraltı'nda Hilâl, Göüzelyalı'da — Altıntaş, 'Tükilik'te M. Falk, Eşrefpaşa: da Eşrefpaşa eczaneleri açıktır. SELERERMENDAZ GARAC AŞT SORD YUT DGT MAT GÖRMMREUMD A CA N AA çok severim, Bir defa bekârım, ne karım, ne çocuğum — var! Hayattan ne için korkacağım?. Arkamda kimlın var? Olsa bile, millet sağ olsun. Bir Alman barabellam tabancasile ölürsem hiç gam yemem, Yirmi sene zıadana gelince: Bunda her za- man kurtuülmak imkânı vardır. Misal olarak size Fon Stramer'i gösteririm. Komliser gülmeğe başladı. Benua da gülerek: — Şimdi beni dinleyiniz; #lze anlatacak çok şeylerim var! Dedi. Benuva, Fransız ordusunun gizli maskesinden, bun maskenin eczasından ve naml çalıştığından uzun, ozun — babsetti. Ve 80 nunda; — Bu iİşla dosyası bendedir. ram, Beneral Fon Ravgiç'ln hususi İkametgâhının — müfasssl plünı da beraberdir. Bilhassa bu plândan çok tstifade edecekel. niz!. Dedi. — Bu plâmı battâ ezberle. mek ibtiyacındayım! — Ben de size bunu tavılye edecektim, Çünkü plânı bera- berinizde Almanya'ya götürmek kadar ihtiyatsızlık olamaz! — Evet. Yalaız size vazifem hakkında anladıklarımı ve plâ- Bımı da İzah edeylm: “Berlin'e bir gazete muhabi- ri olarak gideceğim; aml hede: fim , Fransız ordusunun yeni maskelerinin — çalımmış essrarını çalmaktır! Berlin'de ceneral Fon Rav- giç'in allevi veziyetini anlıyaca- samanda sergüzeşt ve macerayı | Şimdi sizin elinize bırakıyo- | gum. Cenoralin konağı etrafın- deki taharri ve zabita memar- larını anlamak — ve öğrenmek lâzimgelecek. — Bunlardan bir kısmıbın sizin meşbur kollekel- yonlardaki fotoğraflarını göre- ceğlm. Berlin'de bir kont gibi yaşı- yacağım, — Para sarfında biran tereddüd etmiyeceğim, Ve bir sıra “Dünkü ve bugünkü Ber- Nn!,, makaleleri yazacağım. Ve maksada mutlaka vasıl - olaca- gım.. Nasıl?. — Mükemmel! Siz Berlin'de çalışırken ben de burada boş duracak değilim! Belki de pek kısa bir zaman sonra sizin ya- nınıza ben de geleceğim. Hele sizden baber almadığım gün Berlin'de bulunacağım, — Sonu var —