23 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

| 4M023 /6/ 936 Avrupa Mektupları. YA —Başi 1 İncl sahlfede— bir sadelik içinde uzanıp gidiyor. Leros'ta birbuçuk, iki saat kal- diğimiz hâlde vapür idaresi mer diveni bile indirmiye lüzum gör memişti. Halbaki Rodos'ün yeni Yıhtımına yanaşır yanaşmaz merdi- veni — indirdiler. — Pasaportlarımız merdiven başında bizi bekliyor. Dişari çıkan yolcular - kafilesine ben de takıldım. Vapurun yegâne Türk yolcuları olan karı-koca bir Türk ailesile karaya - çıktık. Rodos'a gelirken burada ger mek için bir terçümana, bir roh- bere, ne bileyim hulâsa yerli halk- tan birine muhtaç olacağız sam- yordum. Halbuki hayret!. Çeyrek asırlık bir İtalfan idarestine rağmen burada herkes hâlâ Türkçe biliyor ve... Türkçe konuşüyor! Şehrin en işlek çarşısına giri- yoruz. iş hiçbir oktu. Düumı c.ııınîııı. vml’hldı— mul dar yollarına kadar herşey, bizim bıraktığımız gibi duruyor. Yalmz bir fark var : Ucu ile- ride kaybolan upuzun bir ip ha THindeki bu çarşıyı bir baştan öbür kadar geçtiğimiz halde alış veriş oden bir. tek dükküâna bile yast gelmedik. Vakit akşamın yedi sine yı halde esnaf durgun bakışlı gözlerile, gökten kudret helvasına intizar eden Musa evlât. dan gibi, bir müşterinin zuhurunu 'or. Çarşının en baş tarafındaki cc- zaneye giriyorum. Dolaplar boşal maş gibi.. Seyrek seyrek dizilmiş birkaç Alman sipesiyalitesi, içi boş birçok gişe ve nihayet dipte banko- sunun başında melül melül bekli- yen eczacı... Kendimi tamıtıyorum, Türkç- konuşuyoruz, sonra birden bire bu meslektaşa bir muziplik yapmak ister gibi soruyorum : — Nasıl eczacı Efendi, Ra- dos'ta buhran var m? Eczacı birden dudakları uçuk: liyan bozuk çehresini bana doğru çeviriyor. Donuk gözlerini bom-boş duran dolaplarının üzerinde dolaş tarıyor. Sualimi anlamamış gibi, — Buhran mıf Diyor, hayır Rodan'ta e bi 'ok. Biz pek âlâ çıı..;yuı. ÇUN ĞE Zavalli meslektaşım hakikaten çalışıyordu, Ve nanl çalıştığı kor- kak bakışlarından, uçuk benzinden, bonr-boş - dolaplarından, — içerideki müşteri tenhaliğından, bulâsa her halinden belli oluyorda!. . .. Vapurun kalkmasına benüz va- kit vardı. Bu fırsuttan istilade et. mek istedik. Bir arabaya atladık. Şimdi asfalt caddelerden hiç sar- slmaksızın akar gibi ilerliyoruz. Bol bahçeli, bilhassa bol çiçekli bir sürü venksiz evlerin önünden geçiyoruz. Burası yeni Rodos.. Car- gı hemen hiç yok. Baştan başa bir ikametgâh halinde.. Birkaç otel, büyücek bir posta binası, biraz ile- ride yarısı başka bir işe tahsis edil. miş- hükümet dairesi ve sonra gene bol -bol küçük, renksiz, zevksiz binalar.. Araba sür'atle kayarken bazı evlerin kapısında veya dıvarlarının €n göze batar yerinde iri birer mü- tekkep lekesi görüyorum. O kadar çabuk gidiyoruz ki bunun ne fol- duğunu temyiz edemiyorum. Kendi kendime : — Acaba, diyorum, bu iri le- keler, içindekilerin kara listeye da- hil olduklarımı bildiren birer işa. ret mi? Daha fazla düşünmiye ma. hal - kalmadan karşıdan — gelen bir gtomobile yol vermek için araba- mız biraz yavaşlıyor. O zaman dik- kat cediyorum : Bu iri mürekkep lekeleri kahın dudaklı, yayık te- bessümlü İtalyan başvekilinin çehe resi imiş!. Anlaşılan fazla taşkın, fazla şı- matik ve fazla lâübali bir taraf tar, eliye bir istampa geçirmiş, bu hep birbirinin ayni olan simayı her evin cephesine basmış, hepsini ister ix temez Façist damgasile damgalamış olacaktı!... Hamdi Nüzhet — Seyyah gelecek Bugün limanımıza gelecek olân Fransız bandıralı (Teofil Gotye) vapurile bir miktar seyyah gelecek ve şehrimizi DEZRSKİKe. üzüm saltış tesbit İzmir kuru meyva ihraçat- çılar birliğinin dün*sabah bor- sada toplanan idare heyeti, İktısad Vekâletinin emri dai- resinde buseneki üzüm fiatle- rini tesbit etmişlerdir. Bu top- lantıya Türkofis müdürü Ziya Orgon ile üzüm kurumu mü- dürü İsmail Hakkı Veral da iştirak etmişlerdir. Toplantıda üzüm kurumu müdürü; buseneki dünya üzüm rekoltesi vaziyetinden — kısaca bahsettikten sonra — ihracatçı- ların esas itibarile kuru üzüm fiatlerini tesbite taraftar olup olmadıklarını sormuş ve ihra- catçılar, fiatlerin tesbiti esa- sını muvafık gördüklerini bil- dirmişlerdir. Buna hiç itiraz eden olmamıştır. Esas, bu suretlö kabul edil- dikten sonra fiat meselesi hakkındaki mutalcaları sorul- muş, ihracatçılardan bazıları mutalaalarını — söylemişlerdir. Bundan sonra da fiatın tespi- tine geçilmiş ve sif Hamburg olmak üzere fiatlar şu suretle tespit edilmiştir: 7 numaralı üzüm 13 lira, 8 numara 14 Şira, 9 numara 15 lira, 10 numara 17,5 İira ve 11 numra 20 lira geçen sene tespit edilen kuru üzüm fiatla- rına göre bu seneki fiat 50 santim daha yüksektir. Sif Triyeste fiatları da şöy- lece tespit olunmuştur. 7 numara 12,5 lira, 8 nu- mara 13,5 lira, 9 numara 14 buçuk İira, 10 — numara 17 lira, 11 numara 19,5 lira. Şimali Avrupa memleket- leri için sif olmak üzere şu fiatler kabul edilmiştir: 7 numara 43 şilin, 8 nu- mara 47 şilin, 9 numara 50 şilin, 10 numara 58 şilin ve 11 numara 66 şilin. Diğer memleketlere yapı- lacak ihracat için de tesbit edilen fiatler, kontinant mem- leketlerine ait fiatlerin ayni- dir ve o fiatler nazarı dikkate alınarak tesbit olunmuştur. Bütün ihracatçılar, bu fiat- lerle satış yapmakta müttefik ve mutabık - kaldıklarinı gös- teren tahriri birer taahhüt senedi vereceklerdir, bunu da kabul etmişlerdir. Busene üzüm fiatlerinin dü- şürülmesi veya düşmesi teh- Tikesi mevzuubahs olamıya- caktır. Çünkü tahriri taahhütte bulunacak bir tüccarın, şeref ve namusu ticarisini ayaklar altına alacak bir harekette bulunmı yacağı tabiidir ve bunu üzüm kurumu müdürü de toplantıda söylemiştir. Zaten üzüm ku- rTumu busene İzmir piyasasında üzümü 10 kuruştan aşağı kat'i- yen düşürmiyecektir. Bunun için tertibat alınmaktadır. Top- lantıda kuru meyva ihracatçı- lar birliği idare heyeti, birliğe dahil olmıyan - ihracatçıların ihracat yapmaktan menedilme- leri için hükümet nezdinde teşebbüste bulunmağı karar- laştırmıştır. Ve dün akşam - İzmir'deki | edildi — ihracatçılar, Avrupa'nın muh- telif mekleketlerinde bulunan ajanlarına çektikleri — telgraf- larda evvelce yapmış olduk- ları oferto üzerinden girişmek üzere bulundukları taahhütleri, tesbit edilen fiatlere göre dü- zeltmek için talimat vermiş- lerdir. hat düşürmek gibi bir harekete kalkışacak olan ihra- catçılar hakkında men'i tağşiş kanununa ek olarak Kamutay- ca kabul edilen kanun muci- bince takibat yapılacaktır. » . Üzüm kurumunun Roman- ya'dan getirtmeğe başladığı kutuluk keresteler, İzmir'deki kutu fabrikalarına - verilmeğe başlanmış ve dünden itibaren 6 fabrika faaliyete geçmiştir. Üzüm kurumu, bu keresteleri fabrikatorlara muayyen fiatle verdiği gibi yüksek fiatle sa- tılmaması için kontroluna de- vam edecek ve İzmir piyasa- sinda daima muayyen ve ucuz fiatle kutu bulundurulmasını temin eyliyecektir. Benal Nevzad Şehrimizde bulunmakta olan Meb'usumuz - Benal Nevzad, dün vilâyette Vali Fazlı Gü- leç'i ve belediyede reis dok- tor Behcet Uz'u ziyaret ederek görüşmüştür. İktısat vekâletibaş müşaviri İzimir'de. Dün muhtelif tüccarlarla Tür- ŞEHİR HABERLERİ fiatleri Muhasebei husu- siye teşkilâtı Muhasebei hususiye müdür- lüğünün, kazalardaki teşkilâ- tına aid Jiste hazırlanmıştır. Muhasebei hususiye müdürü Âdil tarafından, uzun süren tetkiklerden sonra hazırlanan yeni teşkilat kadrosunda me- murların iktidar ve liyakatları dereceleri göz önünde tutul- muştur. Maliyeden Muhasebei husu- siyeye devredilen memurların da ilâvesile yeni yapılan ka- zalar teşkilâtı şudur: Bergama kazası; Memur- luğa Vasıf, varidat kâtipliğine Fuat, tahsil memurluğuna Tal- ha, kâtipliğine Necdet, suvari tahsildarlıklarına Celâl Kar- man, Mehmet dolgun, Hay- dar, Ali Riza Uygun, Hasan, Hilmi, Hüseyin Ersoy, piyade tahsildarlıklarına Halil Bala- ban, Sadullah Özkan, Emin, Süleyman, Kâmil, — Mustafa, Tahsin ve İrfan. Urla kazâsı : Muhasebei hu- susiye memurluğuna Tahsin Raşit, . kâtipliğine Hüseyin, tahsildarlığına Şükrü ve İsmail, varidat kâtipliğine İsmail, tah- sildarlıklarına Behçet, İbrahim ve Hüsnü: Foça kazâsı * Muhasebei hu- susiye memurluğuna - Şevket, kâtipliğine Hüseyin; varidat kâtipliğine Nahit, tahsildarlık- larına Cevdet Oğuz ve Meh- kofiste bir toplantı oldu. İktısat Vekâleti başmüşaviri Halil Mithat Karagülle refa- katinde Londra ticaret ataşe- miz bulunduğu halde evelki gün Ankara'dan şehrimize ge- lerek Ege mintakasının iktısa- di vııııyetı' i hakkında tetkikle- re başlamışlardır. Dün öğleden sonra Türko- fis müdürlüğünde — palamut, üzüm, incir, pamuk, zahire, yapağı ve yün tüccarları bir toplantıya - davet edilmiş ve toplantıya Halil Mithat riya- set etmiştir. Toplantıda Tür kiye — İngiltere arasındaki ticaret işleri ve kliring muka- velesi hükümleri etrafında gö- DA SAA TÜ TRALANMDERR UA ELHAM RA Telefon 2673 tüşülmüş, — tüccarlarımıza fay- dalı malümat verilmiştir. Bugün de zahire tüccarları gene Türkofis'te toplanarak görüşeceklerdir. Bu toplantıda gülyağı ve diğer mahsulleri- mizin ihracatile iştigal eden tüccarlarımız da bulunacaktır. İktısad Vekâleti başmüşaviri Halil Mitat, buradaki muhtelif ticaret müesseselelini ziyaret ve tetkik ederek Manisa'ya ve Aydın'a gidecek, oralarda da tetkiklerde bulunduktan sonra Ankara'ya dönecek ve tetki- katına aid raporunu, İktisad vekâletine verecektir. Bu akşam Pr. Zati Sungur Programını tamamile değiştirmiştir. Manyatizma, ispirtizma, fakirizma, İllüzyonizma üstüne yepyeni tecrübeler yapacak ve bilhassa herkesin gözü önünde bir kadının başının etlerini ve saçlarını dökerek iskelet haline koyacaktır. İzdihama meydan vermemek için numaralı biletlerinizi şimdiden aldırınız. Akşamları 9 da haşlar. Cumartesi ve Pazar gündüz 5 de matine.. FİYATLAR: Husust 100, birinci 75, salon ve balkon 5O0 kuruştur| Tüccarların taahhüt ettikleri sa- Yeni memurlar kadrosu hazır- tış fiatleri geçen senekinden iyidir. landı, bugün tebliğ edilecek. met, cibayet — memurluğuna Ibrahim, (Tahsildar kâdrosun- dan bir memur merkez emri- ne - verilecek ve ismi memur tarafından bildirilecektir. Tah- sil müfettişi Mithat, Merkez emrine alınacak ve son tebli- ğe kadar mahallinde - çalışa- caktır. Kuşadası muhasebei husu- siye memurluğuna Hamit, kâ- tpliğe Mitat, tahsildarlığa Ni- yazi, cibayet memurluğuna Kemal, varidat — kâtipliğine Mehmet, süvari tahsildarlıkla- rına Ali Engin ve Şükrü Ok (Tahsildarlardan her birinin hâliye mürettebatı onbeş bin liradan az ise içlerinden biri layrılarak kazada kâtip olacaktır. Kemalpaşa kazası: Muhase- bei hususiye — memurluğuna Hilmi, kâtipliğine Yusuf, tah- sildarlıklarına Destan, Kemal ve İbrahim, varidat - kâtipli- ğine Halil Zühtü, suvari tah- sildarlıklarına Hızır Eriş, Re- fik Kandemir ve Ali - Ören, Menemen kazası: Muhasebei hususiye memürluğuna — Ali, varidat kâtipliğine Naci, kâ- tipliğe İzzet, piyade tahsildar- lığına Şevket, / süvari tahsil- darlığına Âbidin, Cemal Yıl- dirim, - Ömer, Ragıp, Şevki, Ali Rıza ve Cibayet memurlu- ğuna Hüseyin. Bayındır kazası: Muhacebei hususiye memurluğuna Galib, varidat kâtikliğine, süvari tah- sildarlığına Refik ve Süleyman Doğan, piyade - tahsildarlıkla- rına Hilmi, Fehmi, Rifat, kâ- tipliğe Hüseyin. Ödemiş kazası: Muhasebei husunsiye memurluğuna Nuri, tahakkuk memurluğuna- Ah- met; varidat - kâtipliğine Ali Riza, kâtipliklere Faik ve Re- cep, suvari — tahsildarlıklarına Yusuf, . Fahri, Nuri, - Hilmi, Şerif, Ahmet. Piyade tahsil- darlıklarına — Tevfik, Hamdi, Ali, Baha, Süleyman, Şakir, Yusuf, Atıf. Tahsil memurlu- ğuna Şuayip, varidat kâtibi Abdurrahman, suvari tahsil- darı Ali Riza, İbrahim muak- kipliklere et — Vardar, Hak'eş, ö Tire kazâsı : Muhasebei hu- süsiye memurluğuna Hasan Basri, varidat kâtipliklerine Ali, Hulüsi, kâtipliğe Rahmi, tahsil — memurluğuna — Sami, tahsildarlıklara Şerif, Yusuf, Mehmet, Emin, Ahmet, Murat ve Ahmet. Dikili kazâsı * Muhasebei hususiye - memurluğuna Mah- mut, varidat kâtipliğine Zihni Özçelik, - tahsildarlıklara Hâ- mit, Şevket, Ali Rıza, İsmail Hakkı. Çeşme kazası: Muhasebci husuşiye memurluğuna Hicri, varidat kâtipliğine Muharrem, Cemâl, tahsildarlıklara Niyazi, Şerif Tosun ve Abdülkadir, Karaburun kazası: Muhase- bei hususiye — memurluğuna Muharrem, kâtipliklere Cemal, Ömer Lütfü, tahsildarlıklara İbrahim, Adil, Ahmed ve müfettişliğe recek, F uğına Yusuf, ransı toplandı.. — * —Başı 1 inci sayfada— Bu sakin ve çiçekli şehirde 20 teşrinisani 1922 de Lozan kon- feransının açılması arifesinde Türk delegeri ile müzakereden evel nak. tak nazarlarını — karşılaştırmak - isti. yen Puankara, Mussolini — ve Lord Kürzon arasında bir mülâkat vuku bulmuştu Montrö'nün intihabı, Rus'ların Varovaki'nin katledildiği Lozam ve japon'ların çekildikleri Cenevre'yi istememelerinden ileri gelmiştir. Boğazlar rejimi mukavelesini imza etmiş olan dokuz devlet Mant- re könferansında hazır bulunacak- lardır. Lotd Stanhope tarafından temsil edilecek olan İngiltere M. Pol Bonkur. ile büyük elçimiz M. Hanri — Ponso — tarafından temsil edilecek olan Fransa, japonya, Tür: kiye, Bulgaristan, Yunanistân, Ro- manya, Sovyetler birliği ve Yugor- lavya, İtalya'da mükaveleyi imza eden devletler arasındadır. Va kon- feransa — davetlidir. — Fakat hiç ol: mazsa konferansın ilk saf basına iştirak etmiyecektir. İtalya'nın zecri tedbirier — kalktıktan sonru iştirak edeceği umulmakradır. Hatırlardadır ki 1923 — mmuka:- velesi Boğazlerdan barış zamartında olduğu gibi harp zamanında da tecim ve harp gemilerinin geçmesi serbest olduğunu ilân etmekt bu da mezkür vesikada gösteril bölge ve adaların askerlikten tec- ridini intaç etmekte ve bu suretle Türkiyeye bir nevi süel tahdidat empoze etmekte idi. Bü tahdidat muabedeyi imza otmiş olan dev- letler memleketlerine — ilâveten bir de Amerikan mümessilinden mü- rekkep beynelmilel bir komityon tarafından kontrol edilmektedir. Türkiye — bugün — bu- kayıttan asul ve - müsalemet yolu ile kur- tulmak istiyor. Zira alâkadarlar arâsında bir karşılıklı samimilik ve ilimat havası hüküm sürmektedir. Paris 29 ( Radyo ) — Montrö konferansında İngilin delegesi Lord Stanhop, söz alarak silâhszlanma teşebbüslerinin akim kalmasından ve Lokarno misakının tagayyüre ugramasından Boğazlar mes'elesinin gaklı olarak Türkiye'ce ortaya atıl- diğim — söylemiştir. Müteakiben, Fransız delegesi Müsyü Pol Bonkur söz #söylemiş, konuşulacak “olan mes'elelerin, çok girift ölduğanu, bununla beraber tatminkâr bir ye- kilde . halledileceğinden ümit var bulunduğunu beyan eylemiştiri Rus deleğesi M: Litvinof, Tür- kiyeyi memnun etmek için konfe- ransın azami gayret sarfedeceğinden bahsetmiştir. Delegelerden sonra Türkiye dış işleri bakanı Tevfik Püştü Aras, İtalyadan almış olduğu bir telgrafı okamuştur. Bu telgrafta, zecri” tedbirler kalkmadıkça İtalya hükümetinin, Montrö konferansına iştirak etmi- yeceği hildirilmektedir. Londra 22 (Radyo) — İngiliz gazeteleri, Montrö konleransından makaleler yazmakta ulmaktadırlar. Dünkü sıcak Dün hava çok sıcaktı. Poy- raz estiği halde hararet dere- cesi güneşte 33 ve gölgece 28 zi gösteriyordu. Bundan sonra havaların daha sıcak olacağı tahmin ediliyor. İkmal imtihanları İlkmektepler son sınıf tale- belerinden ikmale kalmış olan-. Tarın ikmal imtihanlarına dün- den itibaren mekteplerde baş- lanmıştır: Bu üntihanlar bir haftada bitecektir. Töorbalı kazası: Muhasebei hususiye memurluğuna Fahri, varidat kâtipliğine Lütfü, kâ- tipliğine Abdülmuttalib, tahsil- darlığına Haydar, Mehmed ve Mustafa. Seferihisar kazan: Memur- luğuna Refik, varidat kâtipli- ğine Pertev, süvari tahsildar- Hilmi Sayfa 3 Ü. Boğazlar konfe- $ 4 HY f ddi G el e AĞA