23 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

23 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

, Montrö, 22 (AŞA) — Anadolu Ajansının sureti mahensada giden muhabirinden : Türkiye dış işleri bakanı Dr. Tevfik Rüşdü Aras Montrö Bo- gazlar konferansının bügünktü kü- l şad celsesinde aşağıdaki nutku söy- ! lemiştir : Türk beyeti — murahhasasının | bu celze bidayetinde boğazlara sid olarak takdim eylediği mukavele- | müme projesinin doğuş — şeraitini ğ sizlere izah eylemek üzere söz alır- keu bu fırsattan bilistifade herşey- den evel buügünkü — toplantımıza Başkanlık etmeyi kabul buyuran foderal müşavir M. Motto'ya hara- — metle teşekkür etmek isterim. Yük. | #ek şahsiyetini uzun zamandanberi | tanıdığımız h_ııım siyasi dairesinin Ü mümtaz şefi beynelmilel siyaset V alanında iebarüz etmiş yüksek bir D devlet adamıdır. - Hepimiz muhak- kak sürette bizlere geniş bir misa- Çizperverlik göstermekle kalmayıp ayni zamanda kendisine has asırdi- dç ananesinin yarattığı sükün ha- #ası ile beynelmilel müzakereleri kolaylaştıran — İsviçre'ye medyunu gökrah bulunmaktayız. —Bugünkü konferansımızın toplanması dolayı. — gile “gösterdikleri büyük — kolaylık- herdan dolayı Vavd Kantonunu ve Montrö kamunımu da selâlamayı — ve bunlara teşekkür. eylemeği de kondime bir vazile bilirim, "Paris, 22 (Radyo) — Tür- kiye'nin talepleri üç esase irca K edilebilir: B İ — Boğazlârin tahkimi; e 2 — Harp sefinelerinin 14 bin tondan fazla kısımlarının — boğazdan geçmesi şartları ve — boğazlardan Karadeniz'e ancak 28 bin ton harp sefinesinin geçebileceği esası, 3 — ,Boğazlarda hava sey- rüseferi. — Boğazların tahkimi talebi, . mühim müzakerelere - vesile olacaktır. Çünkü sulh ve harp hali ihtimalleri tetkik - edile- cektir. b İtalya hükümeti evelce Tür- — kiye hükümetine verdiği nota — ile Montrö konferansının bir müddet tehirini — istemiş idi, Bundan maksat, İtalya'nın bo- — gazlar konferansına iştirâkini temin idi, İtalya şimdiki vazi- — yette Lozan muahedesi garanti — sıfatile de müzakerelere iştirâk — edemiyecektir. 4 Konferans M. Motta'nın bir — nutku ile açılmış ve İsviçre © federal meclisi namına konfe- rans âzâlarını selâmlamış ve cihan sulhü namıma toplanan delegelere — muvaffakiyet — te- menni etmiştir. M. Motta: *Türkiye hükümeti boğaz- K â hususi vaziyetin hukuk — hükümranisi dahilinde hüsnü — suretle hallini, — beynelmilel usul ve teamüllere riayet ede- — rek istemiştir. Konferansın, bu — talebi, Avrupa'da yeni bir karışıklığa meydan vermiyecek şekilde — halledeceğini ümit diyorum. Demiştir. — M.Motta'dan sonra Türkiye Cumuriyeti namına Doktor - Tevfik Rüşdü Aras söz almış ve boğazların tahkimi husu- sundaki metalibatın haklı ol- — duğünü izah etmiş ve: — *1923 de Lozan'da vücude — getirilen ve hükümetim tara- fından kabul ve tasvib edilen , ahkâmının bugün de * İ — Sayfa 6 _ANADOLU -Montrö Konferansında Tev- l fik Rüştü Aras'ın Söylevi Montrö konferansı, lehi mes'elerindeki hüsusi menfeatlerini izah etmiş ve muahedelerin tadili aleyhtarı Romanya'nın arazi değiş- Boğazlar mıntakasının o za- ( A Dcea yısile lüzum ve imkân kalma- mıştır. man kabul ettiğimiz şekli, bu- | .. birçok emsali — bulunan Türk günkü vaziyete uygun değildir. | talebini makul bulmakta olduğuünu Türkiye cümhuriyeti, büyük | bildirmiştir. bir rol sahibidir. Düne göre Buyük Britanya delegesi Lord bugün vaziyet tamamen baş- | Stanhop, silâhsızlanma konferansı: kadır. Eczayı memleketten bir kısmının böylece silâhsız kal- masına tahammül edemeyiz. Montrö 22 JALAJ — Bugün öğ- leden sonra Boğazlar konferansı, büyük Britanya, Fransa, Sovyetler birliği, japonya, Türkiye, Remanya, Yugoslavya, — Yunanistan, Bulgaris- tan delegelerinin — iştirakile İsviçre dış işleri dairesi şefi M. Mottan'ın başkanlığında toplanı İtalya umumi et sebepleri dolayisile konferansa delegelerini göndermemişti. Fakat Cenevre top- lantılarından sonra bu konferansa iştirak edecektir. nin muvaffakıyetsizliği — dolayisile Türk talebini tabil bulduğunu lemiş ve umumi vaziyeti hiçte leştirmiyen tek taraflı ihlalleri tak- bih ettikten şonra, bilâkis Türki- yenin talebini hüsnü niyetle karşı- lamak lâzımdır, demiştir. Fransaz — delegesi Pol Bonkur da sulhperver bir utulü tek taraflı ihlallere tercih eylediğini bildirmiş ve Fransa bu “mes'elenin hallide bütün uzlaşma zihniyeti getirecek- tir diyerek sözünü bitirmiştir. Soövyetler - birliği deleğesi Lit- vinof, beynelmilel münasebetlerde Türkiyenin — sulhperver — vaziyetini tebarüz — ettirmiş ve Türk talebini çok hüşnü niyetle telâkki eyledi- Bini bildirmiştir. japonya, — Yunanistan ye — Yu- goslavya delegeleri de büyük bir anlaşma zihniyeti ile memnuniyet bahş bir hal suretine varmak için arzuyu izhar eylemişlerdir. tur. M., Mottan'ın açılış nutkundan sonra Türkiye dış - işleri bakamı Tevfik Rüştü Aras talebini izah etmiştir. M. Titulesko Balkan antantına mensup iki devi tesanüdünü ve Romanya ile Türkiye'nin Boğazlar Ereğli kömür şirketi ile müzakere.. Tesisatın kıymetini tesbit edecek olan komisyon işe başlıyor. Ankara, 22 (Hususi muhabirimizden) — İktisad Vekâletinde Ereğli kömür şirketi murahhasları ile müzakerelere devam edilmektedir. Her ikı tarafın tayin edecekleri iki mühendis, şirketin Ereğli'de halen mevcut tesisatın kıymetini bir komis- yon ile birlikte tayin edecektir, Bu komisyon 15 temmuza ka- dar Ereğli'ye gidecek ve derhal işe başlıyacaktır. Selâhiyettar mehafilden öğrendiğime göre, anlaşma netice- sinde devlete intikal edecek şirket kadrosunda çalışanlar dev- Tet memuru olarak işlerinde alıkonacâklardır. Müzakerelerin önümüzdeki teşrinieevel ayına kadar neticeleneceği ve bu ay içinde devir işinin de biteceği tahmin edilmektedir. K. Çeroni — Japonya tayya. Tayyare ile releri artırılacak. 'Roma' itti. lb yılda havacılıkta birinci Parls '*’:' tııRıİ'ı—'.ıını dereceyi bulacak Sllie ş Tokyo, 22 (A.A) — Har- biye nazırı geleçek kabine toplantısına tayyareciliğin müt hiş bir tarzda inkişafı için bir proje verecektir. Bu projeye göre beş sene içinde Japon hava filosu dünyanın en kuv- vetlisi olacaktır. Türkiye - Fen- lândiya muahedesi.. Ankara, 22 (Hususi muha- birimizden) — Fenlândiya hü- kümetile, hükümetimiz ara- sında aktedilen ticaret mua- hedesi bugün imza edilmiştir. Roma'da imarat Roma, 22 (Radyo) — Ro- ma valisi M. Botay, Roma'nın eski şeklinde imarı için yeni hazırlıklarda — bulunmaktadır. Roma'daki eski ve harap ev- ler hep yıkılacektir. Bu imar plânmı Vatikan'ı da alâkadar İtalyanın iri Kont Çeroni tayyare ile Roma'ya gitmiştir. Gazeteler, Kont Çeroni'nin bu seyahati zeeri tedbbirlerle alükadar- dır. Ve bunun için hükümetin na- zarı dikkatini bu manasız kalan tedbirlerin — kaldırılması noktasına celbetmektedir. Paris 22 (Radyo) — Hariciye bakanı M. Delbos, bugün Fransa- nın Roma sefiri Kont Döşambru- nu kabal etmiştir: Alman silâhlanması ve İngiltere — Başı Tinci sahifede — hemen hemen imkânszlıkla kar- pılağır. Demiştir. Bundan — sonra M. Çorçil Hc beşistanı kendi haline terkettiğin den dolayı hükümeti hırpaladığı halde ayni zamanda Avusturya bir taarruza uğrayacak olursa kendisi- me yardım edilemiyeceğinden bah. seden M. Loyd Corçun ifadesini cerhe çalışmış ve: Loyd Corçun — mantığı işte hudur. Demiştir. : Hatip sazüine şöyle nihayet edecektir. vermiştir: Eski Roma'nın plânı mey- — Avrapa'da, — Asyada, şimali | dana çıkarılacaktır. Şimdiden Afrikada her yerde vaziyet bir yıl öncekinden berbattır. Bu bir sene içinde Almanya — silâhlanmakta de- vam ederken İliberal, demokrat wletler fevkalâde bir zâaf devresi Agripino ve Seksküs Kalvinüs yolları meydana çıkarılmıştır. Ayni zamanda eski ve büyük bir saray harabesi de bulun- Son Dakika: Düne Göre, Bugün Vaziyet Tamamen. Başka- mize olarak büyük bir — dır. Memleketimizden Mühim Bir Kısmının ittihat arzediyor. Montrö, 23. saat 3 (Hususi muhabirimizden) — Boğazlar mes'elesini tetkik etmek üzere burada topjanan konferans, saat 16 da açıldı. Salon dolu idi. Salonun ortasında dinle- yiciler için yerler ayrılmıştı. Hasta bir Türk kadını, sana- toryomdan gelerek dinleyiciler arasında yer aldı."Sevincinden ağlıyordu. Romanya dış işler bakanı M. Titülesko, çok - hararetli söylevinde demiştir ki; — Türk prajesini tetkik ede- ceğiz. Tevfik R. Aras: * Bo- ğazlar, Türkiye'nin kalbidir.., demişti. Ben ilâve ederek di- yeceğim ki: Boğazlar, Roman- ya'nın ciğeridir. Türkiye ve Romanya, bu noktada anlaş- mış ve birleşmiştir. Konferans- tan adalet istiyoruz. M.Titüleskonun söylevi, sık sık ve hararetle âlkışlanıyor- du, Hatip, söylevini verirken yumruklarını kürsüye vuruyor ve ehemmiyetli cümlelerde du- rTuyordu. Kendimizi burada İsviçre'li saynrız, cümjesile sözünü biti- ren M. Titülesko, kürsüden inerken etrafı selâmladı, Bu esnada alkış tufanı kopuyor- du. Hele dinleyiciler arasında bulunan Türk'ler, hatibi sü- rekli surette alkışlıyorlardı. Fransız baş delegesi M.Pol Bonkur müştesna olmak üzre bütün murahhaslar, nutukları- işticalen irad ettiler. Rus ha- riciye komiseri M. Litvinof, konferans verir gibi ve bir profesör tavrile davamızı, ken- di davası yapmıştır. İngiliz murahhası, davamızda tam bir dürüsti -sezdiğini — söyliyerek hakkımızı teslim etti. Yunan delegesi M. Politis, Türk de- legesinden farksız bir surette davamızı müdafaa etti, hr ki bizdendi. Motta, söylevinin sonuna doğru, arkada dimdik bekli- yen mübaşirin yorulmuş ola- bileceğini — düşünerek — onu oturttu. Taymis gazetesinin hususi muhabiri, Türkiye'den bahse- dilirken: — Dünyanın mokrasisi. Diye mırıldandı. Romanya gazetecileri, toplantı sonunda, Türkiye'nin geçtiği yolun ge- nişlediğini düşünüyoruz. Yeni Türkiye, 20 senede büyük bir devlet oldu. Diyorlardı. Umuümi kanaat, - itibarımızı anlamak için memleketimize dışardan bakmalı yolundadır. Dış bakanımız Tevfik Rüş- tü Aras, ihtiyatlı hareket ede- rek sevincini konferansın so- nuna sakladığını gösteriyordu. Müzakereden sonra başmu- rahhasların filmi çekildi. Hep- si, birer cümle söyledi. İçle- rinde en neş'elisi M. Tityles- ko idi. M. Titulesko: — Dostum Aras'a Mont- rö'yü ben tavsiye ettim. Cen- net gibi bir yerdir. amma, sanı- en eski de- dinlenebilecek miyiz bilmem. ı Silâhsız Kalmgs_ına Tahammül Edemeyiz' Romanya dış balzanı: Boğazl;ıî, Türkiye- nin kalbi ise, bizim de ciğerimizdir, dedi. Şimdiye kadar akdolunan konferansların hiçbiri, Montrö dereceşinde ittihat ve tam bir ahenk toplamamıştır. İç Bakanlıkta yeni müsteşarlık Ankara, 22 (Hususi muha- birimizden) — Dahiliye Ve- kâletinde ikinci bir müsteşar- hk veya bir eşar muavin- Hği ihdası düşünülmektedir. İzmir 1 inci İcra M. den : Hacı Mustafa ve Fatma Münevver'in Emlâk ve Eytam Bankasından ödünç aldığı pa- raya mukabil Bankaya ipotek eylediği İzmir'de birinci kor- donda 370 eski 220 yeni ve 241 atik No. tapunun 5/2/929 tarih 1 sıra, 1009 muamele, 284 cilt, 156 evrak No. da kayıtlı 480 arşın mikdarında olan bu eve kapudan girilince büyük bir salon, sağda ve karşıda iki büyük oda, arka tarafta bir dispenç, bir ha- mam mahalli, bir mutbak, bir çamaşırlık bir helâ daha ile- rilede bir mutbak bir oda ve bir kilâr, ufak bir bahçe ve bahçede havuz ve muhtelif ağaçlar olup 157 No, li bir kapu ile ikinci kordona çıkı- lır. On dört ayak merdivenle çıkılınca bir koridor, iki oda mevcuttur, bu kısım orta kat- tır. Ön ayak merdivenle yu- karı çıkılınca salon ve dahi- Tinde altı oda bir banya bir balkon ve helâ ve orta kat odaların üstü tamamen taraça ve bir merdivenle orta kata inilir ve kordona nazır bir balkonda mevcut olup (13000) bin lira kiymetinde olan ve geçen seneki satışı 2280 No. lı kanuna tevfikan geri brakıl- dığı halde birinci sene taksiti muayyen vadesinde ödenme- diğinden bu hüküm ortadan kalkarak evin yeniden mülki- yeti Açık artırma suretile ve 844 numaralı Emlâk ve Ey- tam Bankası kanunu mucibin- 23 /6/ 936 llli Soyadı Tescil muamelesi bit- mek Üzere . İstanbul, 22-(Hususi muhas birimizden) — Ankara, İstan- bul ve İzmir'den başka bütün vilâyetlerde Soyadı tescili işi bitmiştir. Posta kadrosu Posta, telgraf ve - telefon umum müdürlüğünden İzmir posta, telgraf ve telefon baş- müdürlüğüne gelen bir emirde 936 kadrosuna 2 motörbot, 40 velesbit, 1 posta deniz motörü ilâve edildiği - bildi- rilmiştir. Deniz postalarında şimdiye kadar kayık kullanıl- makta idi ve bu, çok iptidai bir usuldü. Motör derhal te- min cedilecektir. Posta seyyar memurları - ile müvezzilerine ve nakliye me- murlarına yeni elbiseler yap- tırılacaktır. ce bir defaya mahsus olmak şartile Aartırması — 23/7/1936 Perşembe günü saat 11 de icra dairemiz içinde yapılmak üzere 30 gün müddetle satı- lığa konuldu. Bu artıram neticesinde satış bedeli her ne oluürsa ölsun borcun ödenmesi tarihi 2280 numaralı kanunun mer'iyete girdiği tarihten sonraya müsâ- dil olması hasebile kıymetine bakılmıyarak ençok artıranın üzerine ihalesi yapılacaktır. Satış 844 numaralı Emlâk ve Eytam bankası kanunu hüküm- lerine göre yapılacağından ikinci artırma yoktur. Satış peşin paraile olub müşteriden yalnız yüzde ikibuçuk dellâliye masrafı alınır. İpotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin gayri men- kul üzerindeki haklarını husu- sile faiz ve masrafa dair olan iddialarını işbu işbu ilân tari- hinden itibaren yirmi gün içinde evrakı müsbitelerile bir- likte memuriyetimize bildirme- leri icab eder. Aksi halde hakları tapu sicilince malüm olmadıkça pay- laşmadan hariç kalırlar. 11/7/ 1936 tarihinden itibaren şart- name herkese açıktır. Talip olanların yüzde yedibuçuk te- minat akçası veya milli bir banka itibar mektubu ve 33/18803 dosya numarasile 1 inci icra memurluğuna mü- racaatları ilân olunur. HJş.No. 181 MA İL T “TÜRKİYE İŞBA L Mi aa