7 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

7 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

AA 1186 , LA s._,i. 5'1 Bir ahlâk Foça'da cinayı Telâkkisi Etrafında.. Kaçakçılık vak'alarını ihbar edenlere ikramiye — verilmesi usulünü kalemine — dolayan bir meslekdaş, bunu doğru bulmadığını ileri sürerken da- vasını şöyle müdafae ediyor: Bir defa kaçakçılığın yapıl- ması kanunun noksanını gös- terir. Biz muhbirlere hediye vermekle kanunun bu eksik- liğini ve sakatlığını kabul edi- yoruz. Sonra da ihbara teş- vik suretiyle yurddaşların ah- lâk mefhumlarını bozuyoruz. Kaçakçılığın önüne geçmek için kaçakçılığın ihbarı değil, kanunun hayat icablarına göre yapılması gerektir. *Muhbirlere hediye vermek,, “ahlâk mefhumlarını bozmak,, gibi üslüp sakatlıklarını bir kenara bıraksak bile bu müta- leanın taşıdığı ağır mantık | hataları - kolay kolay mazur görülecek cinsten değildir. Herşeyden — önce arkadaşı- miz kaçakçılık — ihbarcılarını mükâfatlandırmakla — kanunun eksikliğini kabul ettiğimiz ha- kikatini (!) nereden bulup çı- karıyor, anlamıyoruz. Kaçakçılığın yapılmasile ka- nunun iyiliği ve kötülüğü ara- sında hiçbir münasebet tasav- vur. edemiyorum. Dünyanın hangi yerinde, hangi mükem- mel ve eksiksiz kanun kaçak- çılığın önüne — geçebilmiştir, diye sorsak, acaba meslekta- şımız bize ne cevab verecektir? Cezanın mevcud oluşu hiç- bir zaman insanları suça sii- rükleyen tamağ ve ihtirasların önüne geçememiş, ancak belki bunun zararlarını tahdid — et- meğe muvaffak olmuştur. Bu itibarla bir memlekette kaçak- çılığın mevcud oluşunu derhal © memleketin kanunlarındaki sakatlığa hamledemiyeceğimiz meydandadır. Aksi halde, “Kur ru rejim,, zamanında Ameri- ka'da alabildiğine inkişaf eden içki kaçakçılığına da — kanun- lardaki — sakatlığın sebebiyet vereiğini kabul etmek icabe- derdi. Bu bir. Bir de, mükâfatlan- dırmak usulünün “İhbara teş “vik suretile yurddaşların —ah- lâkını bozduğu, iddiasını göz- den geçirelim. Bu mütalcaya göre memle- ketin hayati menfaatlerine za- Tar verecek bir suça şahid Olan yurddaş için ahlâki vazife Onu bir sır gibi saklamaktır. Burada son derece zararlı ve kötü bir şarka mahsus ah- lâk telâkkisi karşısında bulu- Nuyoruz. Bu telâkki, merdliğin hak- liyı değil, zayıfı korumayı gerektirdiğini söyler. Bu telâkki, yurddaşa hima: Yesine sığınan cani veya hır- sızı saklarhasını emreder. Bu telâkki, kendini alâka- dar etmiyen bir işe burnunu sokmaktan yurddaşı menneder. Kollektivite bağlarının gev- şediği, cemiyetin namütenahi tecezziye uğradığı ve bu yüz- den inkıraza mahküm olduğu devirlerin bu kötü ahlâk telâk- kisini artık aramızda yaşatma- mak borcumuzdur. Hiç tereddüd etmeden şuna İnanacağız: Cemiyete — karşı — işlenmiş, Süç ferde karşı yapılan hak- osızlıktan bin kere daha ağır- Gir. Böyle bir suça şahid ol- O Fidanlık |Genişletilecek. Bi L Ziraat Vekâleti İzmir'de bü- yük bir meyva fidanlığı tesis edecektir. Bunun için yer aran- miş ve Burnava ile Mersinli arasında müsait bir bahçe bu- lunmuştur. Bu bahçe 150 dö- nüm genişliğinde ve mr fidanlığı ittihazına elveriş!i bi haldedir. Ziraat Vekâletince istimlâk edilerek (Ege mınta- kası meyva fidanlığı ) haline konulacaktır. Burada yetişti- rilecek mühim miktarda meyva fidanı, bütün kaza ve köyler ihtiyacına sarfolunacaktır. İlkmekteb program- ları ve kitapları Maarif Vekâletinin ilk mek- | teb — programlarını yapmak üzere Ankara'da topladığı ko- misyon işini bitirerek prog- ram tasladığını Vekâlet ma- kamına vermiştir. Komisyon azaları, talim ve terbiye heyeti azasından Hik- met'in reisliğinde Eskişehir'e hareket — etmişlerdir. Orada, köy öğretmenlerini yetiştirmek üzere açılan kurs - faaliyetini yakından tetkik edeceklerdir. * .. Maarif Vekâleti, mekteb ki- taplarının vaktinde — yetişmesi için icabeden esaslı tedbirleri almış bulunmaktadır. Devlet matbaası gece gündüz bu ki- | tapları basmakla meşgul ola- caktır. Ağır varalandı Uyurken ıyere düşmüş Tamaşalık mahellesinde Ha- € Ali efendi sokağında 6 nu- maralı evde oturan avükal Raşid'in annesi 55 yaşlarında Halime, evelki gece havanın fazla sıcak olması yüzünden evin kapusu önünde bir san- dalyada geç vakte kadar olur- muş ve bir aralık uyumuştur. O sırada nasılsa yere düşmüş ve başından ağır surette ya- ralanarak memleket hastane- sine kaldırılmıştır. N OATETLADARK ATEDL SREEML AA duğu halde onu saklıyan, ha- ber vermiyen yurddaş ayni vicdan ve kanun mes uliyetini suçluyla beraber paylaşacaktır. Acıma duygularımızın ka- pılarını, bu neviden suçlara karşı sımsıkı kapıyacağız, ve uğrıyacağı cezanın büyüklüğü nc olursa olsun, suçluyu ka- nunun pençesine vermekte bir dakika bile tereddüt etmi- yeceğiz. Kaçakçıyı hükümete haber vermekle yurddaş ancak vazi- fesini yapmış olacaktır. Eğer bu vazifenin görülmesini, hü- kümet bir ikramiye ile mükâ- fatlandırırsa bu, önun bilece- ği bir iştir, ve ahlâka zararlı en küçük bir tarafı yol'or. Tam aksine, batıl ahlak * lâkkileri yüzünden vazifesini yapmakta tereddüt eden yurd- daşı harekete geçmiye teşvik etmekle. kollektivite için fay- dalı bir hizmette görmektedir. İnkılâb gazetelerinin sütun- larını ortaçağ ahlâk telâkki- lerinin hortlamasına — vasıta yapmıyalım. Yaşar Nabi Bağ mıntakalarınaı W ha yağmur yağdı. Epi zarar var, incir piyasası 17 ağustosta açılacaktır. z Dünkü hava bulutlanmış ve | yağmur - tehlikesi. başgöster- mişti. Türkofis müdürlüğü, ültün üzüm mıntakalarındaki ücaret — odalarından yağmur | vaziyetini ve yağmurun üzüm” lere zarar iras edip etmediği- ni, sergilerde ne kadar üzüm bulunduğunu — telgrafla — sor- muştu. Gelen cevaplarda mantaka- nın bütün bağlık yerlerine sergilerde bulunan 100 çuval, Turgutluda 20 çuval, Salihli- de yüz çuval üzüm bulunduğu bildirilmiştir. Üzümler şimdi tam kemale ğundan yağmurlar bunları çü- rütmek suretile kısmen mah: vetmiştir. Bununla beraber as- malardaki üzümlerin yağmur- yağmur yağdığı ve Manisada | gelmiş bir halde bulundu- * kat'i bir tahminde bulunmak mümkün değilse de - zararın büyük mikyasta olduğu — zan- nedilmektedir. İzmir'de —yeni mahsulden 120 çuval kadar mal vardır. Piyasanın açılması için birkaç | bin çuval üzüm toplanması lâzimgelmektedir. Bu miktarın gelecek hafta dolacağı 14-15 ağustos tarihinde piya- sanın açılacağı kat'i gibidir. | İncir piyasası da 17 ağus- tosta açılacaktır. ü Buseneki incir rekoltesinin 7000 ton hurda ve 33,000 ton muhtelif cins olmak üzere 40,000 ton olduğu tahmin | edilmektedir. Geçen seneki rekolte 38,000 - ton idi. Bu | sene, incir mahsulü çok ne- | fistir ve alivre satış'ar mühim- ve dan gördüğü zarar hakkında İ ce ıryıâktırdn yüku!Tiştir. DA Ankara — İstanbul ve İzmir arasında işliyecek Hava pos- taları için Halkapınar batak- lığı civarında hazırlanmakta olan meydanda işler kısa bir zamanda bitirilecektir. Haber Aldığımıza göre 15 Ağustos- tan itibaren Ankara — İstan- bul ve İzmir arasında munta- zam Hava postaları işlemeğe zırlanmasına — devam — edilen meydanın, bu tarihe kadar yetiştirilmesi için çalışan amele başlıyacaktır. Bunun için hâ- | | İzmir'le Ankara ve İstanbul arasında.. Hava postaları 15 ağustosta mun tazam seferlere başlayacak. mikdâri 75 e çıkarılmış — ve | Nafia müdürlüğünün birçok silindir. vesair aletleri bu işe tahsis olunmuştur. Vali Fazli Güleç, dün sabah Halkapınar'da hazırlanmakta olan tayyare istasyonu işlerini yerinde tetkik etmiş, alâka- darlara lâzımgelen direktifler verilmiştir. Hususi — sürette — aldığımız malümata göre tayyare istas- yonunün açılma Merasimi 15 | Ağustosta yapılacaktır. İ * İnhisarlar idaresinin, busene hususi tipte imal edeceği mis- ket şarabı için Burnava ha- valisinde yetişen misket üzüm- lerinin mübaycasına birkaç gün içinde başlanacaktır. İnhisar- lar idaresi, Burnava - havali- sinde satın alacağı şaraplık misket üzümlerinin vaziyetini ve miktarını memurları — vası- tasile müstahsillerden — tesbit ettirmiştir. Busene - idarenin yalnız misket üzümünden çt- karacağı hususi tipteki şara- bın, fevkalâde nefis olacağı tahmin edilmektedir. Bağcılar, misket üzümlerini inhisar ida- resinin Şehitlerdeki şarap ima- lâthanesine getirip teslim ede- ceklerdir. Haber - aldığımıza göre inhisar idaresinden baş- ka İzmir'deki husust şarap âmilleri de Burnava havali- sinde yetişen misket üzümle- rinden külliyetli miktarda mü- bayeada bulunarak şarap imal edeceklerdir. Hususi misket şa- rabı yapılacak. İnhisarlar idaresi misket müba-. yeasına bugünlerde başlavacak. Onun - için fabrikatörlerin , adaraları, Burnava bağlarında misket üzümlerinin vaziyetini | tetkik etmektedirler. Ödenıi;'k hırsızlık Ödemiş'in Cumuriyet mahal- lesinde Mehmed karısı Hami- de'nin bahçe evinden bazı eşya çalan 10 yaşında Şevket zabıtaca tutulmuştur. Nafıa ko- miserliğine 0 ĞŞ Müfettiş Süruri tayin edilmiştir.. Şehrimiz Nafıa müessese komiseri vekili ve Nafıa mü- fettişi İlmt vekâletçe tekaüde sevkedilmiştir. Yerine Nafıa vekâleti idari müşaviri ve mü- fettiş Süruri tayin olunmuştur. Süruri, evvelce İzmir - Kasaba hattında komiser, ve sonra üğünde bulunmuş, de- ğgerli bir gençtir. Mezun bulun- duğundan 1 Eylülde gelerek vazifeye başlıyacaklır. Elektrik kilovat tarifesi. Elektrik kilovat tarifesinin, altı ayda bir yeniden tespiti | lâzımgeldiği malümdur. İki ay fazla geçtiği halde kilovat ta- | rifesinin yeniden tespit edil memiş olması, alâkadar ma- kamların nazarı dikkatini celk- betmiş ve komisyonun derhal toplanması bildirilmişti. Kilo- vat tarife komisyonu, toplan- tılarına başlamıştır. Komisyon, Nafia komiser vekili Asaf'ın reisliği altında belediye mu- rahhası Reşad Leblebici ve şirket müdürü M. Garmeza- no'dan müteşekkildir. Şirketin imtiyaznamesindeki — formüle göre kilovat tarifesinin yeni- den tespiti için kömür, amele ücretleri ve amortisman payı üzerinde tetkiklere başlanmış- tir. Tarifenin bir miktar tenzili mümkün olup olmıyacağı he- nüz kat'i surette anlaşılama- mişsa da âzaların bir miktar tenzilât yapmak istedikleri ha- ber alınmıştır. Halı ipliği Vergiden muaftır.. Halı ipliklerinin diğerlerin- den ne suretle ayırt edileceği hakkında maliye vekâletinden vilâyete bir. tamim gelmiştir. 2731 sayılı kanunun 2 inci maddesinin 4 üncü fıkrası mu- cibince vergiden istisna edi- len halı ipliklerinin diğer iş- | lerde kullanılanlardan ne su- retle ayırt edileceğinde tered- düt edildiği görülmüştür. Ver- gi muafiyeti bahşedilmiş halı ipliklerinin diğer işlerde sar- folunan ipliklerden tefriki için mülga 2458 numaralı Kanu- nun tatbik suretini gösteren izahnamenin 12 inci madde- sinde kabul olunan usullerin tatbikine devam edilmesi mu- vafık görülmüştür. Halı ima- linde kullanıldığı tayin ede- cek ipliklerin tahakkuk etmiş olan vergileri bu usul dairesin- de terkin edilecektir. 8 Ağustos cumartesi akşamı Şehir Gazinosunda Göztepe Spor Kulübü Senelik Gardenpartisi Fevkalâde olarak yapılacaktır. Geçen sene Güzelyalı'da verilen bu ,gardenpırti. çok bü- yük bir rağbet ve memnuniyet kazanmış idi. Bu seneki ha? zırlıklarda azami fedakârlıklar gösterilmiştir. Muvaffakıyet daha büyük olacaktır. Çeşme'ye gelen muhacirler | ricilik yapanların umumi bir hrıhl_;ü Sınır mes'elesindei kavga çıktı Foça kazasının Yeniköyün Mustafa oğlu Muharrem, ma ile ayni köyden oğlu Mehmedi başından yara: hyarak öldürmüştür. Cinayetii sebebi, iki kişi arasında b bağ sınırı mes'elesinden çıl ihtilâftır. Katil Muharrem, tularak adliyeye verilmiştir. Şehirde bir vak'ı ııı Bir kişiyi soymak istediler - Evelki gece Elhamra si ması karşısında bir vak'a ol- muştur. Hüseyin oğlu İsmaib | ve Hakkı oğlu Şakir, birahar — ne garsonu Abidin'in yanına — yaklaşmışlar, İsmail bıçağını — çekmiş, parasını almak - için © ceplerini yoklamıştır. Abi t bu harekete mani olmak için — İsmail'in elindeki bıçağı yakas — lamış ve ellerinden hafif sur ğ rette yaralanmıştır. Suçlulır—._ bıçakla birlikte tutularak ad- liyeye verilmişlerdir. A Yugoslavya'dan — Çeşme'ye gelmiş olan 40 Türk muha-- citi, hükümetten yardım îsıeâ'l medikleri için muhtelif vilâ- — yetlerdeki akrabaları nezdine r gitmişlerdir. Çeşme'de şimdiki — halde muhacir kalmamıştır. İzmir defterdarlığı — İzmir defterdarı İhsan Pır — nar maliye vekâletince maliye — vekâleti muhasebat umum mü- dürlüğüne tayin edildiğinden — İzinire defterdar olarak mali- ye vekâleti tahsilât müdürü — Nazif tayin olunmuş ve emri dün vekâletten vilayete gel miştir. Ekmek pişirenler Belediyece, fırınlarda pişi- — imtihana tibi tutulması karar- laştırılmıştır. Pişiricilik yapan- — lar için bir de talimatname —— hazırlanmaktadır. 7 Pişiriciler, belediye kimya- — hanesinde ekmeğin nasıl pişi- rildiği hakkında imtihan vere- — — cekler ve muvaffak - olanlara _’ birer ehliyetname verilecektir. — Ehliyetnamesi olmiyan pişiri- —— cileri çalıştıran fırın - sahipleri — belediyece cezalandırılacaktır. — — Yün ve ham deriler ç Madrid'den şehrimiz Türk- — ofisine gelen bir telgrafta has- — talık bulunduğu beyanilç ye, kanmamış yünlerin ve ham iğİ derlerin İspanya'ya — ithalinin — menedildiği bildirilmiştir, Gön- — derilecek tiftik ve yünlerin yır —— kanmış ve hastalıksız. olması —— lâzımgelmektedir. e Davutlar Cinayeti f Kuşadası kazasının Davud- — lar nahiyesinde Çoban Memiş ile hüviyeti mechul diğer bir — çobanı öldürmekle maznun Gi- — rid'li Mehmed Ali ile Ahmed ve İsmail'in muhakemelerine —— dün ağırcezada devam edil- miştir. Muhakeme, son safha- ya gelmiş olduğundan dünkü celsede maznunların - vekilleri — müdafaalarını yaparak - müek- killerinin suçlu olmadıklarını —— ve masum olduklarını şöyle: — mişlerdir. Kararın tefhimi için S süğl muühakeme, başka bir güne — ö