7 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset..Aşk Edebı, Tarıhı, macera romanı 88 KA | Kora, uzünce bir sükütttan sonra başını sallıyarak: — Ben, bu serseri kadının — bu işe karıştinış olduğuna emi- nim! Dedi. Bu kadın uzun bir ğ — müddet Fransa'dan hariçte — ka'dı; Rusya'da olduğunu söy- liyorlardı. Buna emin olabi- lir misin? Sen Pibulet'e emin- sin, ve ben de bu kızdan kö- tü bir hareket beklemem! Şu halde bu dosyayı zavallı Han- fi'nin evinden aşırmak için ' menfecattar olan kimdir?. Bu kadından başka kim akla ge- lebilir? Dedi. ' İngiliz dilberinin - kanaatı çok kuüvvetli ve sözleri sertti. “-Dük Lodovik bunun üzerine: — Şu halde.. Dedi. Aldo- Ilıyl görmeliyim.. — — Adam sen de.. Bundan bir fayda elde edeceğine ina- nıyor musun?. Bu hususta söz söylemekten, izahat vermek- ' ten istinkâf ettiğini söyliyen — sen değil misin?. — Doğru! Mamafih, görüş- » mekten bir zarar da gelmiye- — cektir. Bu akşam herifi kulüb- /— te görürüm.. Belki bir iz elde “ederiz! Lodovik'in kulüb — dediği Royal sokağındaki kulüb idi. Lodovik saat yedi de ku- — lübe vasıl oldu. İlk olarak — Oyun salonunda bir akşam evel bakara da dokuz bin frank kazanan ve ayni akşam hep- sini de kaybeden Baron Plan- si'yi gördü. Baron'dan başka, çok zengin olduğu rivayet edi- — len ve Paris kadınlarının ken- | disini bir türlü paylaşamadık- ları Halil beyi, Osmanlı sefa- rethanesi erkânından birisi olan bu miras yidiyi, Prens Naris- — kini, Paris'in en maruf kumar- — cisi Dük-Dö Hamilton Ho- — pi'de gördü. Bunların arasın- — da Lord Hovar ve Aldoma'da — vardı. — Dük Lodovik Küba'lı spor- — cunün yemek - salonuna - geç- — Mesine kadar bekledi. Yemek salonunda Dük Lo- dovik Aldoma'ya: — Bonjur! Dedi. Düelladan sonra sizi hiç görmedim. Bra- vol Kadınların haysiyet ve şe- refini kılıcınızla mükemmelen — Müdafaa cdiyorsunuz.. — Aldoma gülerek ve mem- nun bir tavurla: — Fakat kılıç şile düello etmedik.. Dedi. — — Fakat.. Bir kadın için idi. Değil mi? Küba'lı buna red cevabi ANADOLU Günlük siy Sahip ve ba Haydar Rüşdü OKTEM Ümumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: lhuıvlı Nüzhet İzmir lbnd Beyler soki C: Halk'partiet Tbinatit Sçlede | . Tagraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 -- Pesta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, * “ aylığı 500 kııı,:'ue:uıx * | Yebanci memleketler için senclik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur ü geçmiş ıüıluıl.ıı- 25 kuruştur. — —a ANADOLU HATBAASINDA vermedi. Dük sözüne devam etti: — Bir esmer mi idi? Yok- sa.. Bir sarışınl. — O.. Dostum.. Bu kadını öğrenmek için bu kadar me- rak mı ediyorsunuz? — Bu düelloda vakıa biraz. kan aktı, Fakat birçok çene- ler yorulmakta ve 'pek çok mürekkep sarfedildi! Hem ha- beriniz 'yok mu? Rakibinizin evinden mühim bir dosya da çalındı! Ve işin garibi, raki- biniz o gece evine bir kadın ziyaretçi de kabul etmiş.. — Yoksa.. Uğurunda vuruş- tuğumuz kadının bu dosya sir- katı ile alâkadar olduğunu mu söylemek istiyorsunuz? —Bu hususta hiç bir düşün- cem yok. Bu iş bana ait değil, Polis müdürüne aiddir. Mamafih, bugün Fransa'nın — emniyeti mevzuu bahsolduğuna ve si- zin de Fransa'nın misafiri bu- lunmanıza göre sizin verece- giniz bazı malümat çok kıy- metli olacaktır, diye düşünü- yorum, Küba'lı yine güldü: — Aldanıyorsunuz Dük haz- retleri. Ben ve Müsyü Dö Bua- gemon bu hususta susmak için uzlaştık. M. Buagemon müsa- ade etmedikçe ben de sus- makta devam edeceğim. Fakat sevdiğim için düelloya teşebbüs ettiğim ve belki de hala sev- mekte olduğum kadın, bence bu işi yapacak bir kadın de- ğildir. Bunu söyliyebilirim! Dük artık sabırsızlanınıya ve sinirlenmiye başladı: Fakat, dedi. Bir zabitin ve bir âsilzadenin şeref ve namusu mevzuu bahstır! — Mamafih bir kadının da şerefi mevzuu bahstır! Buna rağmen merak etmeyiniz. Ma- dem ki M. Pietri bu işi üze- rine almıştır; mesele yakın bir zamanda tenevvür edecektir, Aldoma bu mülâkatı hiha- yete erdirmek için de: — Beni mazur görünüz; bu akşam. Dük Dö Frias'ı davet ettim, kendisini bekliyorum. Size muvaffakıyetler diler ve bu kadının isminden başka herhangi hususta size her yar- dıma hazır olduğumu - bildin- rim... Dedi. — Sonu var — ğîs;;yu üzerinde tedkikler.. Ankara — Denizli ve Kas- tamoni'de el sanayiini teşki- lâtlandırmak için iktısat vekâ- leti tetkiklerine devam etmek- tedir. El sanayüi erbabını mınta- kavi kooperatiflere raptederek satışları bir elden idare - et- mek, mamüllerin gerek boya ve gerekse terbiyesini, bilâ- hare kendilerine devredilecek bir fabrikada yapmak husus- ları düşünülmektedir. Bu su- retle el tezgâhlarının mamulâtı islâh ve ayni zamanda da ucuza mal edilmiş olacaktır. Tirede yangın Tire kazasının Paşa mahal- lesinde Yukuş sokağında mestci Şakir olu Alinin 4 numaralı evinde yangın çıkmış ve et- rafa sirayetine meydan veril- ANADOLU Elâzizde bayındırlık Elâziz, (Hususi muhabirimiz yazıyor) — Harput ovasında kurulmuş olan Elâziz yeni bir şehirdir. Cadde ve sokakları geniştir. Tevfik Uğur'un Elâ- ziz valiliğine tayini ve güzelleşmiştir. Ana caddeler hususi muha- sebenin- yardımile parke dö- şenmiştir. Hükümet, belediye, fırka ve çocuk bahçelerile aile parkı tesis edilmiş, caddelere süs ağaçları dikilmiştir. Eski memleket hastanesinin ihti- yaca kâfi gelmediği görülerek büyük ve modern bir sağlık yurdu, çok muhteşem bir halk evi kurulmuş, cumuriyet mey- danına Atatürk'ün bir heykel- leri dikilmiştir. Belediyece yüz bin lira sar- file iki apartman ve bir şehir tiyatrosu inşa edilmiştir. Elek- tirik şirketine elli bin lira ile ortak olunarak 327 lâmba ile tenvir olunmuştur. Yangın teş- kilâtı kuvvetlendirilmiş ve te- mizlik için arazozlar celb olun- muştur. Belediye bu yıl su tesisatını başaracak, yeni ve fenni bir mezbaha kuracak ve şehir haritasile plânını ihale edecektir. Fevkalâde olarak toplanan şehir meclisi, bele- diyeden yardım göremeyen şehre uzak beş mahalleyi köy haline ifrağ etmiştir. Elâziz gittikçe bir göçmen mıntakası olmaktadır. Son üç yıl zarfında 5600 — nüfustan mürekkep 1419 göçmen ailesi gelmiş ve bunlar için dört müstakil köyle 687 ev yapıl- muştır. Türk muhacirleri üret- men durutuna getirilmişlerdir. Elâziz'de maarif hareketleri de ilerlemektedir. Köylü ve şehirlinin maarife gösterdiği alâka, her türlü takdirin fev- kindedir. Orta okulun altıyüz küsur mevcudu vardır. Liseye duyulan — ihtiyaç fazladır. Bü sene on dersaneli bir okul binası merkezde ve beş der- saneli bir okul binası da Siv- rice kazasında kurulmaktadır. Kültür direktörü Cemal Ataç, çalışkan ve değerli bir maa- rifçidir. Busene Elâziz, kaza, nahiye ve köylerinde de yeni imar işleri — başarılacaktır. İlçebay ve kamunbay evleri bitirile- cek, belediye daireleri kuru- lacak, yol ve su ihtiyaçları temin olunacak, temsil salon- ları inşa edilecektir. Toksoy E:kışehır 'de buğday rekoltesi Eskişehir, 5 (A.A) — Bor- saya günde 15 vagon buğday ve arpa gelmektedir. - Bu yıl rekoltesi geçen yildan üç misli fazladır. Buğday fiatları 4 ku- ruş 80 santime kadar düş- müştür. Zeytin fidanlığı Ziraat vekâleti, İzmir'de bir Zeytin fidanlığı tesisini muva- fik görmüştür. Bunun için Bur- nava ile* Mersin'li arasında geniş bir bahçe hazırlana- caktıı Zahire satışları: Ç. Alıcı K.S. KS 413 Buğday < ” İ h) 442 Bakla 4125 4 25 4 Nohut 475 475 57 Kumdarı # 3 S 8 B. pamük 44 44 %ON PHABER 'î ELSİZLE İtalya, âsilere mühimmat dolu beş askeri tayyare Eö"df'd' Alman'lar Fransa ve Bel- çika'yı itham ediyorlar. Harptan dem vuruyorlar. İngiltere Fransa'ya 3 şart teklif etti. Rus amelesi İspanyol amelesine yardım etmektedir. Rusya cevap verdi. Fakat İtalya! Madrid, 6 (Radyo) — Dış bakanı, Havas ajansı muha- birine beyanatta — bulunarak âsileri harbı kazanmaktan çok uzak bulunduklarını, Madrid civarında yapılan harpte 2700 telefat vererek teslime — mec- bur. olduklarını - söylemiştir. Âsilerden mühim miktarda mühimmat iğtinam olunmuştur. Paris, 6 (Radyo) — Fransa hükümeti bir tebliğ ile İtalya: nın beş tayyareyi Fas'taki âsi kuvvetlere gönderdiğini bildir- miştir. Bu tayyareler askeri tayyareler olup mitralyöz ve bombalarla mücehhez ve mü- him mikdarda mühimmatı hâ- mil idiler. Münih: 6 (Radyo)— Volki- şer Beobahter gazetesi, Fransa ve Belçika'yı Moskova'nın aleti olarak İspanya hükümetine si- lâh ve mühimmat vermekle ittiham etmektedir. Bu gazeteye göre bütün as- keri' siparişlerini evelden ken- disi için Fransa'ya sipariş et- miş idi; Şimdi bu mühimmat ve silâhların İspanya hüküme- tine verilmesini - cmretmiştir. Bu hareket avrupada harb uyandıracak — bir harekettir. Fransa'nın notası da bu ci- hetten bilhassa nazarı dikkali caliptir. Paris, 6 (Radyo) Daç- land Alman zırhlısının verdiği bir telsize göre, İspanya'nın Almirante valide muhribi, Al- man Sevilya vapurunu bililti- zam bombardıman etmiştir. Paris, 6 (A.A) — Saylavlar kurulu dış işleri bakanlığı en- cümeninde bütün hatipler İs- panya hâdiselerine karışılma- ması lehinde söz söylemişler» dir. Yalnız bir sosyalist bir komünist meb'us B. Delbosun saylavlar kurulundaki beyana- tındanberi vaziyetin değişmiş. olduğunu ve yabancı devlet- lerin bitaraflığı tamamen mu- hafaza eylemediklerinin artık bugün Aaşikâr bulunduğunu ileri sürerek ademi müdahale aleyhine vaziyet almışlardır. Cebelüttarık, 6 (A.A)— İs- panya hükümeti bahriyesine mensub Lepanto distroyeri bu sabah buraya gelip Algkiranın yanında demirlemiştir. Paris, 6 (A.A) — Gazete- ler İspanya işlerine karışılma- ması hakkında Fransa tarafın- dan yapılmış olan teklife İngil- tere'nin vermiş olduğu cevap dolayısile memnuniyetlerini iz- hâar etmekte fakat- İtalya'nın vereceği cevabın müşkülât çı- karmasından korkmaktadirler. Övr gazetesi diyor ki: İtalya Fransız teklifini — ka- bul etmek için üç şart - ileri sürmektedir: 1 — Üç taraflı müzakere- ler yapılmaması, Sovyet iştirak 2 — Almanya ve Rusya'nın da bu işe etmeleri, 3 — Fransa hükümetinin İspanya vekayünden — bilisti- fade faşizm aleyhine mütevec- cih bir ehlisalip vücuda ge- tirmek tavrını takınınaması. Moskova, 6 (A.A) — Sov- yetler birliğinin her tarafında İspanyol halkı ile tesanüdünü gösteren büyük mitingler ya- pılmaktadır. Bu mitingler es- nasında — İspanyol — milletine selâm gönderilmesi ve istiklâl ve serbestisi için mücadele eden bu millete yardım için iane toplanması - kararlaştırıl- mıştır, Kiyefteki — miting - 30,000 Minskdeki miting 30,000, Ros- tovdaki miting 35000, , Gor- ki'deki mitinge 60000 ve Le- ningrad'daki mitinge 100,000 den fazla kişi iştirak etmiştir. Moöskova, 6 (Radyo) — Sov- yet hükümeti, İspanya işlerine ademi müdahale esasını, bazı devletlerin - âsilere silâh ve mühimmat gönderilmesine he- men nihayet verilmek şartile kabül etmiştir. Paris, 6 (Radyo) İngil- tere'nin Frânsa'ya verdiği ce- vabı nota, İspanya'ya silâh ve mühimmat verilntemesini kabul etmekte, fakat ticaretin serbest kalmasını istemektedir. Ve ayni zamanda umumun tam muva- fakatını istemektedir. Fransız'lar bu cevabı mem- nuniyeti mucib bulmuştur. İtalya'ya gelince; Fransa'nın Roma sefirine şifahi bir cevab verilmiş ve esas itibarile nota- nın muvafık görüldüğü, fakat bu uzlaşma hudutlarının ge- nişletilmesi İlüzumu — bildiril- miştir. İtalyan gazetelerinin neşri- Samldıh_ıım göre, Nörat, Al- manya'nın Sovyet Rusya'nın da kabul etmesi şartile İspan- ya hakkındaki bitaraflık ittifa- kına iştirak etmiye hazır ol- “duğunu Berlin Fransız büyük elçisine bildirmiştir. İtalya'n ademi müdahaleye dair olan Fransız notasına vereceği cevabin İngiliz ce- vabına benziyeceği ihtimali vardır. M. Leon Blum Mes'uliyet kabul etmiyor Paris, 6 (Radyo) — Fransız Başbakanı M. Leon Blum, kendi malı olan (Popoler) ga- zetesinde yazdığı bir maka- lede Fransız hükümetinin, İs- panya — hadisesinden — dolayı mes'uliyet kabul etmiyeceğini bildirmiştir. Fransız parlâ- mentosu toplandı.. Paris 6 (Radyo) — Fransız parlâmentosu, bugün reisi M. Heriyonun - başkanlığı altında toplanmış ve dahiliye nazırı M, Salengro, İngiltere kralının suikasddan kurtulması müna- sebetile Fransız hükümetinin çektiği telgrafla alınan cevabı okumuştur. Paris saylavlarından bazıları sual takrirleri vererek grev hakkında dahiliye nazırından izabat istemişlerdir. Parlâmen- to, bır izahatın tehirine karar —— vermiştir. Yunanistan'da grev akim kaldı Atina, 6 (Radyo) — Umu- mi grev akim kalmiştır. — Va- ziyet bir dereceye kadar sa- lâh bulmuştur. yatı, Fransa'da suitesir husule Ja getirmektedir. İtalya hükümeti İspanya'ya karşı bitaraflığın sade üç dev- let arasında kabulünden bir fayda görmediğini de - bildir- miş bir daha İazla izahat iste- miştir. Londra, 6 (A.A) — İspan- ya işlerine ademi müdahale hakkındaki Fransız notasına verdiği cevapta İngiliz hükü- metinin bir bitaraflık beyan- namesi neşretmiye hazır bu- lunduğunu - bildirdiği, fakat bunun için Fransa'nın İtalya- nın da iştirakini temin etmesi şartını koştuğu söylenmektedir. İngiliz hükümetinin kanaati- ne göre, İngiltere, Fransa ve İtalya tarafından neşredilecek böyle bir beyannamenin bü- tün alâkadar devletler ve bil- hassa İngiltere, Fransa, İtal- ya, Almanya ve Portekiz ta- rafından yapılacak bir ittifaka başlangıç teşkil etmelidir. ha A EE TU ZEMIYIMI. T GKU L Muvazzaf hesab me- murları Askerlik şubesinden: Muvazzaf hesap memuru ye- tiştirmek üzere 1/11/ teş. 936 da İstanbul'da harp akademisi emrinde açılacak olan hesap memuru — okulunün , sekizinci devresine elli talebe alına- caktır. İsteklilerin dilekçe ve aşağıdaki vesikalarla İzmir as- kerlik şubesine acele müraca- atları ilân olunur. 1 — İhtiyat subayı olmak. 2 — Yaşı 32 den fazla ol- mamak (320, 321) doğumlu. 3 — Noterlikçe tasdik edik miş taahhüt senedi. 4 — Siyasi haklarının kayb: olmadığını ve ecnebi - kız ve kadınla bulunmadığı ve kötü hali bulunmadığı mahkümiyeti olmadığını polis - tahkikatile tevsik etmek. 5 — Siıhhi rapor.