September 23, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

September 23, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

VAl Sayla? Belçika -— parlamento- su toplanıyor. ———a .o a— | Askerlik müddetini arttıracak.. Brüksel, 22 (A.A) — Par- — lamentonun — milli müdafaa mes'elesini müzakere — etmek üzere sonteşrin — toplantısını beklemeden 15 ilkteşrinde fev- kalâde —içtimaa çağırılması mevzuubahistir. Milli müdafaa bakam asker- lik müddetinin piyadeler için 18 aâya ve diğer sınıflar için 22 aya çıkarılmasını — teklif edecektir. - Kastamoni - ve Sinop'ta şid | detli zelzeleler Kastamoni, 22 (AA) Dün saat 14,50 de cenuptan gelen ve 5 saniye devam eden şiddetli bir zelzele olmuştur. Saat 14,44 te 4 saniye süren ve gene cenuptan gelen ikinci — bir zelzele daha olmuş ve sarsıntınınşiddetinden bazı dı- varlar çatlamıştır. Sinop, 22 (AA) — Dün saat 13,34 te ve 15,4 te şid- detli fakat az devamlı iki zel- zele olmuştur. Zarar yoktur. Kastamoni, 22 (Hususi mu- habirimizden) — Bugün saat 12,50 de beş saniye ve 14,40da dört saniye devam eden iki şiddetli zelzele olmuştur. Zel- zele Cenup tan Şimale doğru olmuş ve şehirdeki bazı ev ve mağaza dıvarları çatlamıştır Sinob, 22 (Husust muhabi- rimizden) — Bugün saat 12,35 ve 14 de Sinob'da şiddetli ve az süren iki zelzele olmuştur. Nüfusça zayiat yoktur. Feci bir müsademe , Marsilya, 22 (Radyo) — - Bir trenle bir otokar müsa- deme etmiştir. On kişi ölmüş — birçok kişi yaralanmıştır. -İzmir Hava is- - tasyonu inşaatı Z3i ee Hangarın zemini -Beton döşeniyor.. Halkapınar'da inşa edilmek- te olan Hava istasyonunda de getirilen hangarın be- — fton zemininin dökülmesine — başlanmıştır. Bu suretle han- O garin inşaatı, pek yakında — bitecektir. Hava yolları umum müdür- lüğü, hava postaları İzmir is- - tasyonunda yapılacak 80 san- — timetrelik imlâ ameliyesinin kaça mal olacağını şehrimiz- deki alâkadarlardan sormuş- — tur. Yapılan tetkiklere göre O bu imlâ ameliyesi, — devlet vasıtalarile yaptırılacak olursa elli bin liraya, müteahhide — verilmek suretile yaptırılacak — olursa 160 bin liraya çıkacak- tır. Bu suretle. imlâ ameliyesi sayesinde Halkapınar batak- — lığı da tamamen ortadan kalk- — miş olacak, ileride burada bir — de gazino inşa edilecek ve burası, İzmir'in en güzel bir — gezinti yeri halini alacaktır. — Nafıa fen memurları — Şehrimiz Nafıa müdürlüğü - Nafıa fen memurluğuna Bayan Meziyet Özil ve Ali Çetinay 'tayin edilerek şehrimize gel- /mişler ve işe başlamışlardır. ANADOLU Günün Telgraf Haberleri İspanya nazırı diyor ki: Asiler dahilden değil,ha- riçten yardım görüyorlar Onların herhangi bir muzafferiyeti, İs- Arap'ların lideri, sonuna kadar harbede- ceğiz diyor. İngiliz'ler tedbir alıyorlar. panya mes'elesini halledemez. Cenevre, 21 (A.A) — Mil- letler cemiyeti nezdinde bulu- nan beynelmilel gazeteciler cemiyeti komitesi dün İspanya hariciye nazırı ve cemiyetin eski reisi M. Delvayo şerefine bir ziyafet vermiştir. M. Delvayo Cenevre'ye gel- diği gündenberi gazetecilerin sormuş oldukları muhtelif sual- lero-cotab: vermümüş olduğul dan dolayı özür dilemiştir. Mumaileyh demiştir ki: İspanya'yı terkederken — ilk beyanatımı Milletler cemiyeti kürsüsünden yapmağa karar vermiştim. Orada ahvalin ica- beylediği sarahat ve vüzuhla davamızın haklı olduğunu söy- liyecektim. İspan'da dahili harbın de- vamı âsilerin memleketten yar- dim görmemelerine mukabil hariçten muavenete mazhar olmalarından ileri — gelmek- tedir. M. Delvayo isyan hareketi- nin bir yıldanberi hazırlanmış olduğunu söylemiş ve sözlerine şu suüretle devam etmiştir: Hükümetimin takibetmekte olduğu gaye muzafferiyeti ve ayni zamanda memleketin is- temekte olduğu demokrasinin beka ve mevcudiyetini temin etmektir. Biz galib geleceğiz. Çünkü millet bizimle beraber- dir. Çünkü zaman bizim he- sabımıza çalışıyor. Kaldı ki ihtilâlciler arasında daha şim- diden ihtilâflar, nifaklar çık- mağa başlamıştır. Asilerin askeri bir zafer kazanmaları ihtimalinden bah- seden M. Delvayo şöyle de- miştir: — — Âsilerin kazanacakları bir muzafferiyet İspanyol mes- elesini halletmez. Bu mes'ele Bulga;' ira gazetecileri dün geldiler.. İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — Bulgar matbua- tına mensub 20 kişiden mü- rekkeb bir heyet Sofya'dan İstanbul'a gelmiştir. Bugün İs- tanbul matbuat cemiyetini zi- yaret etmişlerdir. Cemiyette iki taraf da samimi müsahabelerde bulunmuşlar ve iki millet ve devletin dostlukları hakkında nutuklar söylemişlerdir. İhracat mal- larımızda fiatler İngiltere Mü- bayeatı üzerine yükselmeğe başladı İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — Türkiye - İngil- tere anlaşmasına göre İngiliz- lerin memleketimizden muh- telif mallar satın almağa baş- lamaları üzerine ihracat mal- larımızdan bir kısmının fiatı yükselmeğe başlamıştır. Bu ticaret muahedesi, ihra- cat mahsullerimizin fiatlerini himize olarak yükseltecektir. ancak İspanyol milletinin ken: di iradesile vücuda getirmiş olduğu hükümetin kadın ve çocukların çıkarılmasına dair olan tekliflerini ve sefirler he- yetinin tavassutlarını hatırlat- miştir. Nihayet M. Delvâyo vazife- lerini ifa ettikleri esnada İs- panyol cephesinde maktul düş- müş olan gazetecilerin hatıra- larımı selâmlamıştır. d Filistin'de vaziyet vehamet kesbediyor Iyi teçhiz edilmiş bir Arap ordusu mevcutmuş. Küudüs, 22 (Radyo) — Âli Arap komitesi reisi beyanatta bulunarak: — Hateket ve kararlarımız- dan en küçük kısmını durdur- mıyacağız. Elimizde, sonuna kadar harbe devam edecek iyi silâhlanmış bir Arap or- dusu vardır, demiştir. Londra, 22 (A.A) — Filis- tindeki kuvvetlerin arttırılması için başlanılan hazırlıklar bit- N İsparta - Burdur demiryolu. 1 Birinci teşrinde büyük merasimle açılacak. İsparta - Burdur demiryolunun inşaatı tamamen bitmiştir. 1 Birinci teşrinde bu hattın açılma merasimi yapılacaktır. Açılma merasimi için geniş bir program hazırlanmaktadır. Merkezi Avrupa komünist faaliyet Macaristan'da ve Belçika'da te kifat yapıldı. Gizli silâh imalât- haneleri meydana çıkarıldı. Brüksel, 22 (A. A) — Polis tarafından Belçika'nın her ta- rafında yapılan taharriyat ne- ticesinde tabarıca ve sair si- lâhlarla ecnebi bir memlekete silâh gönderildiğini tesbit cden vesikalar ele geçirmiştir. İhtilâlci sosyalistlere ait olan bu vesikalar mezkür parti ile Troçki arasında da münasebat bulunduğunu tesbil etmektedir. Keza polis bir ihtilâl hazır- lanması ve çıkarılması hak- kında da muhabere evrakı ele geçirmiştir. Budapeşte, 22 (A.A) — 22 Genç komünist Sosyalist sen: dikasının bodrumunda - gizli bir toplantı yaparken yakar lanmışlar ve tevkif olunmuş- lardır. Brüksel, 22 (Radyo)—Silâh kaçakçılığı meselesinde yapı- lan taharriyat üzerine polis gizli bir silâh imalâthanesi meydana çıkarmıştır. Bu hu- ilât verilmemektedir. Bu imalâthanenin komünistlere ait olduğu söylenmektedir. Budapeşte, 22 (A.A)— Bir çok endüstri mıntakalarında komünist faaliyeti yeniden art- mıştır. Sosyal Demokrat par- tisinin bir içtimada Madrid hükümeti lehine dostluk teza- hürleri yapılmıştır. Komünistlere çok mütema- yil olan köylü işçiler sendikası son zamanlarda artan faaliye- tinden dolayı polis tarafından kontrol altına alınmıştır. İşçi- ler umumiyet itibariyle komü- nistlerin grev ilân etmek hu- susundaki davetlerine icabet etmemişlerdir. Brüksel, 22 (Radyo) — An- * vers'teki vapurlardan birinde ! Belçika zabıtasınca taharriyat yapılmış ve cam yerine silâh dolu birçok sandıklar bulmuş- tur. Bu sandıklar, tamamen müsadere edilmiştir. Karadeniz Mıntakasın- daki Nüfus... —a ea Fazlalık var. Kıs- men nakledilecekler. İstanbul, 22 (Husust muha- birimizden ) — Bir habere göre Karadeniz mıntakasında nülus kesif ve arazi ise gayri müsait olduğundan Karağcnîz mıntakasında oturan bir kısım halkın iç Anadolu'ya nakli tezekkür ediliyormuş. Bravo! Bir Türk gencinin Muvaffakıyeti.. İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — İnönü Türkkuşu kampında gençlerimizden Fe- | rid, motörsüz bir tayyare ile | (4000) metre yükseğe çıkmış ve dünya rekorunu kırmıştır. Bu değerli gencimizin mu- vaffakıyeti, büyük takdirlerle karşılanmıştır. V. Nöraht Naip Horti ile av- lanmağa çıktı. Budapeşte, 22 (A.A) — Al- man dış bakanı Von Nöraht Naip Amiral Horti'nin dave- tine icabet ederek geyik avı yapmak üzere Budapeşte ci- varındaki Godollo şatosuna gitmiştir. —— Hat miş bulunmaktadır. General Dill Hayfa'ya gelecek olan ilk taburları selâmlıyacaktır. Askeri otoritelerin kontrol- leti altmda bulunan demir- yolları gelecek kuvvetlerin nak- | line tahsis olunacaktır. İhti- lâlcilerin trenleri hücum ile | tahrib etmelerine mani olmak için lâzımgelen bütün tedbir- ler alınmıştır. Suriye ihtilâlciler reisi Fevzi; Tulkerim-Jevin arasında bulu- nup dehşet müsellesi namile yadedilen mmtakada — bulun- duğu söylenmektedir. İngiliz membamdan geleniğ haberlere göre, Fevzi Filistin Arab'larına İngiliz otoritelerine karşı hiçbir. müsaadekârlıkta bulunmamak — hususunda — ih- tarlarda bulunmuştur. Fevzi kumandası altında bulunan kuvvetlerin bir Arab ihtilâl ordusunun nüvesini teşkil ede- ceğini ümid etmektedir. Başbakan ve vekiller An- i_ karaya döndüler! İstanbul, 22 (Hususi muha- birimizden) — Başbakanımız Ü-| İsmet İnönü İle burada bülun: makta olan vekiller, bu ak- akşamki ekspresle Ankara'ya dönmüşler ve teşyi edilmiş- lerdir. Profesörlük ve politika P. Joze Habeşistan'ı 'müdafaaedemiyecek Paris, 22 (Radyo) — Fran- sız kültür bakanlığı, profesör | Joze'ye gönderdiği bir mek- | tupla, profesör — bulunduğu | müddetçe Habeşistan'ı müda- | faa etmekten menedildiğini | bildirmiştir. Sol cenah, bun- duymuştur. A.U.ticaret kon- feransı kapandı. |Be_ynelmı'lel /kredi enstitüsü kurulacaktır. Bükreş, 22 (A.A) — Bey: | nelmilel ticaret parlamento | konferansı eski Fransız bakan- | larından Lazdy ve Ronnorat'ın . iraat borçları ve beynelmilel bir mütekabil kredi enstitüsü kurulması hakkındaki tebliğ- | lerinden sonra kapanmıştır. Belçika maden ame- lesinin protestosu Brüksel, 22 (Radyo) Maden amelesi, İspanya'ya muavenet edilmemesi hakkın- | da hükümetçe - verilen kararı | protesto etmişlerdir. Komünist tahrikâtı Budapeşte, 22 (Radyo) — Macaristan'ın birçok sanayi merkezlerinde amele arasında komünist tahrikâtına ait hâdi- dan dolayı büyük bir infial l 23 İ " Uzak Şark'ta Vaziyet nazik — ai Japon'lar Çin'e Asker sevkediyor.. Tokyo, 21 (A.A) — Bahri- ye nazırı imparatordan Çin'de- ki Japon kıtaatına takviye kuv- vetleri göndermek müsaadesini istihsal etmiştir. Tokyo, 21 (A.A) — Japon bahriye askerlerini nâkleden müteaddit distroyerler Çin'e doğru yöl almaktadır. Tokyo, 22 (Radyo) — Ja- ponya hükümeti, Nankin hü- kümetinin ittihaz ettikleri ted- birleri kâfi ve itimada şayan görmediği için Hankeoy'a Ja- pon tebaasının menafiini ve hayatını muhafaza için bir filo göndermeğe karar vermiştir. Zaimis'in Ce- naze Merasimi. Metaksas nutkunda Müteveffanın hiz- metlerinden bahsetti Atina, 22 (Radyo ) — M. Zaimis'in cenaze merasimi bu- gün saat 10,30 da yapılmıştır. Merasim, resmi mahiyette ve çok tantanalı olmuş Kral, ka- bine, resmi ve bütün yüksek rütbeli memurlar ve sefirler hazır bulunmuşlardır. Cenaze merasiminde pek çok kalabalık bulunmuş ve Atina'da mevcut askeri kıt'a- lardan bir kısmı asayişi muha- faza etmiştir. Başvekil M. Metaksas bir nutük irat ile müteveffanın Yunanistan'a yaptığı büyük hizmetlerden sitayişle bahset- miştir. Kral Kostan- tin'in kemikleri.. Atina, 22 (Radyo) — Kral Kostantin'in ve kraliçe Olga ve Sofiya'nın kemikleri Floran- sa'dan Atina'ya Teşrinisaninin ortalarında getirilecektir. Bu münasebetle kral, veliahd prens Pavlo ve bütün hanedan er- kanı Atina'ya gelecek ve ce- naze merasiminde hazır bulu- nacaklardır. Âlim Şarko için toplantı.. Paris, 22 (Radyo ) — Fü- nun — akademisi — toplanarak mütveffa doktor Şarko'nun bayat ve eserlerinden bahs- etmiş ve ayni zamanda matem ilân etmiştir. Doktor Şarko, gerek Fran- sa'ya ve gerek bütün beşeri- yete çok büyük hizmetler etmiş büyüklerden addedil- miştir. Ami Molison Yeni rekorlar peşinde Landra, 22 (Radya) — Tay- yareci Ami Molison Prostmut, Yuhansburğ arasında yapıla- cak yeni rekor teşebbüsüne iştirak talebinde bulunmuştur. Ami Molison geçen hafta ölen bir kadının tayyaresi ile bu müsabakaya girecektir. Faşist aleyh- tarlarının tevkifi.. Havan, 21 (A.A) — Faşist taraftarı bir gazete binasında vukua gelen bir infilâk üzerine — zabıta faşizm aleyhtarlığile ma- — ruf olan yüz kadar İspanyol'" BM.