23 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

23 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

—Başı 4ım:ü sayfade— Carthağne, 21'( AA ) — Halk mahkemesi âsilerden 11 topçu zabitini idama mahküm — etmiştir. ndra 21(A.A) Deyli Telgraf — gazetesine Cebelüttarık'tan bil- dınlıynr General dö Llano tarafın- — dan dün yapılan bir tebliğe — göre, İspanya'ya 47 Sovyet - tayyaresi gelmiştir. Bunun 37 — si Valansiya'ya, üçü Barselon'a — ve 7 si Kartajen'de vapurdan — çıkarılmıştır. — Paris 21 (A.A) — Nasyona- listlere mensub iki uçak dün — Toledo'nun Alkazar — sarayi — üzerinde bir kaç defa uçarak müdafilere yiyecek atmıştır. Burgos'tan bildirildiğine gö- — re, General Mola kıtaatı San- — devam etmektedir. Dünkü pa- — zar günü sekiz mevki bu kı- — taat tarafından işgal edilmiştir. Paris, 21 (A.A) — İspanya — cumuriyet müddeiumumisi süel — (İsyana iştirakten suçlu eski iç — bakanı B. Salazar Alonson'un — idamını istemiştir. Seville, 21 (A.A) — Kaltli- - amlardan, büyük tehlikeler — arasından kurtulabilen Karta- — GEAGERERTEET KNN < lanmış bulunacağız. (Sürekli alkışlar) — Kadehimi Atatürk'ün. İnö- — Nü'nün, Celâl Bayar'ın ve dost _:_Sovyrt. Elen, Mısır uluslarının — ve siz aziz kardeşlerimin şe- — refine kaldırıyorum. (Alkışlar) — Bunun üzerine herkes ayağa kalkarak kadehini boşaltmış ve orkestra İstiklâl marşını — galmıştır. Mütcakıben - ekspo- zanlar namına ayağa kalkan — Ege mıntakası Ölçü ve ayarlar müfettişi Lem'i bir söylev / vererek mukabelede bulunmuş, | Büyük Şef'e, Başbakanımıza, / Celâl Bayar ve Behçet Salih'e “teşekkürden sonra fuarın kısa bir zamanda daha şümullü bir şekil alması temennisinde bu- muş, bu hususta vatandaş- | '_lıu düşen miştır. Bu söylevden sonra İstanbul - Sanayi birliği reisi Yahya Yıl- /maz ayağa kalkmış, İstanbul — sanayicilerile, dokuma ve tri- kojcuları namına söz söylemiş, busene vilâyetlerle Ticaret oda- rının istenildiği derecede ka- balık bir şekilde fuara işti- rak edememiş olduklarını ve ' gelecek sene yalnız İzmir'den 300 den fazla sanayi, dokuma € trikotajcının iştirak edece- ni bildirmiş ve: yazifeleri anlat- S — Sizlere, büyüklerimize | Wi krler vdeiz — Demiştir. — Ziyafet esnasında belediye — tânder'e doğru yürüyüşlerine | | | Pari gazetesine göre, jen ve Mılagn mültecileri Al- man ajansının muhabirine şun- lan anlatmıştır: — Albasata şehri — isyan edince Muris, Kartajen, Ali- kante ve Lorkan'ın kızıl kuv- vetleri bu şehire gönderilmiş ve şehir dört bin kişilik bir markisist kuvvetin hücumuna uğramıştır. Oradaki 650 milliyetperver 6 gün mücadeleden sonra tes- lim — olmuşlardır. Bunlardan biri bir ağaca çivilenmiştir. Kızıl milisleri Alikante'ye götüren bir kamyon Albasata- da öldürülen milliyetperverle- rin kesilen etlerini teşhir et- mişlerdir. Alikante'nin kızıl tedhişçi- leri 140 deniz subayı ile ordu ve polisten 100 subayı el ve ayaklarını demir - telle bağla- dıktan sonra denize atmış- lardır. Paris, 21 (A.A) — Eko dö Marki- sist şefler emniyet altında bu- lunmak için mütemadiyen İs- panya'dan yabancı memleket: lere hareket ediyorlar. Paris'teki İspanya büyük elçiliği hususi — vazifeyi hamil olduklarını söyliyen İspanyol mebuslarile doludur. 'Belçika'da isyan Hazırlığı mı? Vesaik ve Silâhlar bulundu.. Brüksel, 21 (ALA) — Polis ihtilâlci Sosyalist aksiyonu z mamdarlarının evlerinde mü: him mikdarda tescil edilme- miş silâh bulmuştur. Ayni za- manda köylü milisler vücuda getirilmesine ve bunların teci- line dair müteaddit projeler ele geçirilmiştir. Komite Habeş mes'e. Tesini konuştu... Cenevre, 22 ( Radyo ) — Milletler Cemiyeti - selâhiyetli komitesi, Habeş mes'elesini görüşmüş ve bu mes'eleyi Lâhey âdalet divanına göndermiye ve gene ayni mes'eleyi daha esaslı TFANT A DT sürette tetkik için tâli bir ko- misyon - teşkil vermiştir. Londra, 22 (Radyo)— Ingi- Bz gazeteleri son hâdiseler münasebetile muhtelif müta- lealarda bulunmaktadır. Niyoz Kronik| gazetesi, Habeşler'in Milletler Cemiyetinden çıka- nılması tasavvurunda bulunul- duğunu, Morning Post gaze- etmiye karar reisi muhtelif grupların masa- darına ayrı ayrı giderek eks- |pozanlarla görüşmüştür. N * .* — Fuar münasebetile İzmir'e gelen ecnebi devletler tebaa- ların miktarı 3312 dir. 'emleketimizin ellikleri.. Kültür bakanlığı umumi mü- âşlerinden Nuriddin şehri- ze gelmiştir. Bir Amerikalı memleketimizin — muhtelif izelliklerini filme çekmek üze- € kendisile İzmir'e gelmiş ve faaliyete geçmiştir. Fuarı filme aldığı gibi birçok kültür mües- tesi de son hâdisatın müna- kaşa götürmez bir şekil aldı- ğını yazmaktadırlar. Sa Majeste için bir filim. Belgrad, 22 (Radyo) — İn- giltere Kralı Sekizinci Edvar- dın Dalmaçya sahillerindeki ziyaretlerine ve istirahatlerine ait bir filim hazırlanmaktadır. Filmin adı (Kral Edvard'ın adımı) olacaktır. Macaristan - Yugoslavya Belgrad, 22 (Radyo) — Bu sene müddeti bitmiş olan Ma- caristan ve Yugoslavya ticaret muahedesinin tekrar akdi için TÜ ANADOLU spanya ihtilâlcileri Mad-; Alman manev- rid. üzerine yürüyorlar raları başladı *0. n —. —Baştarafı 1 inci sayfada— Londra, 21 (A.A) — Nevs Cl- roniele gazetesinin bir mahabirine geçenlerde M. Hitler'e yapmış ol duğü ziyaret hakkında beyanatta bulunan M. Loyd Corç demiş! : —Almanya — Avrupa'nın lırrlııngı hır mıntakasına taarroz etmek niye- tinde değildir. M. Hitler - memle- ketini taarruz için değil müdafan için teslih etmektedir. Kanaatım şudur ki Almanya ile Sovyet Rusya arasında daha on yıl harb olamaz. Alman ordusu müthiş müdafaa techizatına maliktir. Fakat bu ordu hudutlarda muvaf fakıyetle çarpışa- cak kabiliyette değildir. M. Hitler gayet tabit olarak Memel'i, Danzig'i istiyor. Çünkü Hul nasıl bir İngiliz şehri ise bu şebirler de birer Alman şehridir. Fakat milyonlarca iş islavları belg etmek istemez, Kendisinin ırk dok- trini buna manidir. İngiltere'nin Almanya'ya göndermiş olduğu sual- nameden bahseden M. Loyd Cerç şöyle demiştir: Bu sualname — gönderilmemeli âdi. Çöünkü böyle bir sualaameyi Almanya'dan çok daha iyi bir sn- rette müsellâh olan Fransa — ve halya'ya göndermedi. * Londra, 21 (A,A) — Vrad Pri- €0, Deyli Meyl gazetesinde yeni Almanya hakkında bir makale neşr- iştir. Makalede ezcümle — deni- liyor ki: — Yüz elli yıl evel Fransız ihtilâli Avrupa'nın mukadderatımı i. Bugün de Hitler Av. dderatını tanzim et- medeniyete yeni bir yol gösterdi. Modern Almanya yeni bir millettir. Ve bir İngiliz hükümetinin hiçbir zaman — göz- önünde tutmadığı ea mühim unsuru teşkil etmektedir. Avrupa barışı ve belki de he giltere'nin mevcudiyeti büyük Bri- tanya'cın yeni Almanya'ya karşı olacağı vaziyete —hağlı — bulunmak- tadır. İmgiltere Almanya - ile ivi münasebat güderse Avrupa'da harb olmıyacaktır. — Fakat — Almanya'ya karşı vaziyet ulırsa harb sakınılmaz hale gelir. Hitler'le görüşen — kimselerin ekserisi onun samimiliği hakkında derin bir inliba hasıl etmişlerdir. | İngilir bükümeti Hitler'e geçen Martta barış plânını verdiği zaman onun teşriki mesaisini temin fırsa- tım ihmal etmiştir. Almanya ile bir teşriki me- sainin — tehlikesi nerededir? Hitler maksadlarını sır halinde gizlemiyor. — Bilâkis — bunları açıkça söyliyor. Onun çok açık bir amacı var. O Nu- remberg'de bütün Almanya'yı silâhsız olarak propaganda veya küvvetle vaki - olacak bolşevik taarruzuna karşı se- ferber etmiştir. Bizi bu ka- rârın aleyhinde bulunmağa sevkedebilecek mahiyette hiç- bir İngiliz menlaatı yoktur. İngiliz imparatorluğu için bol- şevizm Almanya'dan daha va- him bir tehlikedir. Hitler mevcut olmasaydı batı Avru- pa'sı böyle bir adam ihtiya- cını pek yakında haykıracaktı. İtalya - Yunanistan ticaret muahedesi Roma, 22 (Radyo) — Bu- gün Yunan ticaret heyeti, yeni ticaret mukavelesi müzakeresi “için Brendizi'den buraya gel- miştir. Gaz maskeleri Londra, 22 (AA) — İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesi dün Lord Pli- mut'un riyasetinde hariciye dairesinde — toplanmıştır. » Bu içtima hafi olmuştur. Henüz bir. tebliğ neşredilmemiş ol makla beraber gaz maskele- rinin ambargoya tabi tutul- mamasına karar venldığı ıöy— lenmektedir. : OŞ İtalyan heveti Ce- nevre'den ayrıldı —Başı 1T inci sahifede— miştir. Burada Yunan murah- hası M. Politis'te vardır. Gü- nün mes'elesi, Habeş murah- haslarının kabul ve ademi kabulüdür. Dokuzlar komitesi asıl raporunuyarın verecektir. Bu tereddüt, İtalya'da aksül- amel yapmaktadır. Müzakeratı radyoda veren İtalyan ko- mitesi, hiçbir. makama haber vermeden — vazifesini terket- miştir. Bu hareket, Romanın tesirini ifade içindir. Bu akşam büro azaları ve ikinci reisler — seçilecektir. M. Eden ve Fransız dış bakanının nutukları Perşembe günü ve- rilecektir. Fransız murahhas- ları, teslihatın azaltılmasını ve silâh —imalâtının kontrolünü istiyeceklerdir. Bir komisyonun bu - teklifi tetkik etmesi muhtemeldir. Finansel komitesinin raporu, cihanın sükün ve salâha ka- vuşması için herşeyden evel fiat ve kambiyo mes'elelerinin hallini esas şart olarak gös- termektedir. Rapor ayni za- manda muhtelif memleketler arasındaki iktısadi münasebet- lerin aislâhını da lüzum gör- mektedir. Bu raporda, bazı devletle- rin enflâsyon yaptıkları ve bü süretle sterlin ve dolar #e çalıştıkları zikredilmiştir. Cihanın mali ve ekonomik | vaziyetinin ıslâhi için bu şart- | Tarileri sürülmekte ve hususi menafie umumi menafiin feda edilmemesi istenilmektedir. Finansel — komite — raporu, Avusturya maliyesinin sosyete tarafından kontrolüne lüzum olmadığını kabul etmektedir. Cenevre, 21 (AA) — B. Avenol dün öğleden sonra muhtelif heyetlerin başkanla- rını evinde - topliyarak kendi- lerile müstacel mes'eleleri gö- rüşmüştür. Neticede hiçbir şey tasdik edilmemiştir. Paris, 22 (AMA) — Neca- şi'nin eski hukuk müşaviriM. Joje Habeş delegesi sıfatiyle Milletler cemiyeti toplantısına iştirak etmiyecektir. Fransız hükümeti Fransa'daki resmi | mişler ve uzun müddet gö- memvriyetinin Necaşi'nin Ce- nevre delegeliği ile kabili telif olamıyacağını M. Joje'ye, bil- dirmiştir. Cenevre, 22 (Radyo) — Delbos ve M. Eden bugün Portekiz hariciye bakanı dok- tor Monte Hirob'u kabul - et- rüşmüşlerdir. Fransa ve İngiltere hariciye bakanları, Portekizin de - İs- panya işlerine ademi müda- hale — konferansına — iştirakini temine çalışmaktadırlar. Madrid hariciye bakanına gelince: Sosyete asamblesine İspanya'ya - silâh gönderilme- sinin teminini teklif edecektir. Fakat sosyete Aasamblesi bu mes'eleyi selâhiyeti haricinde görecektir. Asamblenin 17 inci içtimar, gayri müsaid bir cereyan al- tında açılmıştır. Maamafih va: ziyetin ve bu betbinliğin önü- müzdeki celselerde izale edi- leceği tahmin edilmektedir. Paris, 22 (Radyo) — Ulus- lır ıoıyeteıı 9 lar komitesi, gruplarile tevazün elde etme- | leye iştirak ve ademi iştiraki mes'elesi üzerinde henüz bir karar vermemiştir. Cenevre - siyasi mahafilinin kanaatına göre bu mes'eleyi ne asamble ve nede 9lar komitesi hal salâhiyet ve kud- retine malik değildir. Bu mes- leyi ancak Lâhey hakem mah- kemesi halledecektir. Bu mes'elenin Lâhey'de halli mes'elesi de kolay olmıyacak ve en seri bir mesaiye rağmen bile onbeş gün sürecektir. Fransız gazeteleri, İtalya'nın sosyete asamble ve konseyine işliraki geri bırakan bu vazi- yetten memnun değillerdir. Maamafih, Lâhey hâkem mes'elesinin Necaşi'nin hâlâ bir hükümdar olub olmadığını tayin ve tesbiti de vaziyeti halle medar olacaktır. Paris, 22 (Radyo) — Pari Midi gazetesi neşrettiği bir makalede: “Cenevre'deki mesai tarzı, Asamble'nin mesaisini boz- maktadır. Necaşi'nin hüküm- darlığı hukuki bir mes'ele de- ğildir, fakat meydanda - bir emrivâki vardır. Necaşi, mem- leketini bir harb neticesinde bırakarak kaçmıştır; şu vazi- yete göre Habeşistan namına Asamble'ye murahhas gönder- mesinde esas itibarile bir mâ- na yoktur. M. Eden'den ilham alan | Deyli Telgraf gazetesi de: “Necaşi'nin hukuki vaziye- İtinin tayini için icabeden karan Asamble vermelidir. M. Eden Avam kamarasında da Habe- şistan'da artık hitaba lâyık bir hükümet - olmadığını söy- lemiş bulunmaktadır.,, Demek- tedir. Cenevre, 22 ( Radyo ) — Milletler cemiyeti asamblesi, bugün saat 10,15 ten 10,50ye kadar süren bir toplantı yap- mıştır. RuZname üzerinde gö- rüşülmüştür, ruznamede 27 mes'le vardır. Londra, 22 (Radyo) — Bu- rada bulunan Fransız Dış Ba- kanı M. Delbos, bugün İngiliz Dış Bakanı M. Eden ile gö- rüşmüştür. Paris, 21 (AA) — Dün Cenevre'de Habeş heyetinin kabulü mes'elesinde zorluklar belirmiştir. Bu sabah gazete- ler bu mes'eleden bedbinlikle bahsediyorlar. Bütün gazeteler mühim zorluklar ve hattâ bazı hâdiseler derpiş — ediyorlar. Çünkü salâhiyetnamelerin tet- kiki komisyonu için lâzım olan 8 aza dün tedarik edilmemiş bulunuyordu. * Jour gazetesi asamblenin taliki ahkâmından bile bahse- diyor. Jurnal gazetesi Habeş he- yetinin kabulünden doğacak başlıca tehlikenin bu yüzden İtalya'nın Avrupa teşriki me- saisinden — uzaklaştırılmış — ol- masında görüyor. Paris, 21 (A.A) — M. Eden beraberinde zevcesi olduğu halde dün öğleden sonra Le Bourget tayyare meydanına gelmişir. M. Eden dahiliye nezaretine giderek orada saat 18,10 dan 19,30 a kadar M. Blum ile görüşmüştür. Mülâkatın sonun- da M., Blum ile beraber umu- mi bakımdan diplomasi vazi- yeti ve bilhassa milletler ce- TR CA ŞAY c 23/9/936 | Titulesko'yu nasıl zehirlediler? .ik e —Başı 1 inci sahifede— — Titulesko'nun hastalığı hak- — kındaki rapor neşredilmiştir. Rapora göre M. Titulesko, temmuzun son günlerinde baş- hyan had fakrüddemden has- talanmıştır. Son zamanda ken- disine üç defa kan - verildik- ten sonra salah ümid edile- cek bir vaziyet hasıl olmuştur. Sen Moris, 22 (Radyo) — M. Titulesko çok buhranlı bir gece geçirmiştir. Doktorlar yeniden sükün verici enjeksi- — yonlar yapmışlardır. Dördüncü kan nakli için doktorlar kon- sültasyan yapmaktadırlar. Hastanın hali, vahim olmak- tan henüz kurtulmuş değildir. Romanya prensi Nikola ve prenses Elena Titulesko'ya teessür telgrafları çekmişler ve şifa temenni etmişlerdir. Londra'da sis Paris, 22 (Radyo) — dra'da emsali görülmemiş bir sis hüküm sürmekte ve müna- kalâtı bozmaktadır. Ayni sis Paris ve mülhaka- tında da vardır; fakat Londra- daki görülmemiş derecededir. Birçok trenler yollarından kal- mışlar, ve birçok trenler de büyük teehhürlerle Londra'ya gelebılmışlcrdıı Isveç te Ka- İbine Buhranı. Yeni kabineyi M. Hatson teşkil edecek Stokholm, 22 ( Radyo ) — Milli meclis yeni intihabattan sonra, İsveç Başvekili M. Fer- son Sosyalist partisine, Kral Güstav'ın Çarşamba günü av- detinde istifasını vereceğini bildirmiştir. Yeni kabinenin Sosyal De- mokrat fırkası mensublarından ve sabık Hariciye Bakanların- dan M. Hatson'un riyasetinde teşekkül edeceği kat'i olarak temin edilmektedir. Buna rağ- men, buhran bakidir; Çünki Çiftçi partisi intihabatta mağ- lâüp olduklarını kabul etme- mektedir. B S YOT SADA SADA nin müzakerat — ruznameleri bakkında görüşmüş - oldukla- rını söylemiştir. Bu mülâkatta lokarnocu devletlerin akdetmeleri muh- temel konferansta mevzuubahs olmuştur. M. Eden ile M. Blum görüşmelerinin neticele- rinden memnun olduklarını ve Fransız-İngiliz noktai na- zarları arasında tam bir mu- tabakat mevcud olduğunu mü- şahede eylediklerini söylemiş- lerdir, Cenevre, 21 (AA) — M. Eden ile M. Halifaks Avus- turalya ali komiseri M. ce vz cenubi Afrika mğrz::- hası M. Tevater bu sabah bu- raya gelmiştir. Konsey saat 10,30 Ha top- lanacaktır. Murahhasların se- lâhiyetleri tedkik komitesinin teşkili mes'elesinde mutabık kalabilmeleri için reis Vicu- nanın nutkunu mütcakip kon- seyin içtimalarını tehir etmesi muhtemeldir. Cenevre, 22 (A.A) — Por- tekiz Dış Bakani Montciro Portekiz'in İspanya — işlerine ademi müdahale anlaşmasına sadık bulunduğunu teyid et- miş fakat Portekiz'in coğrali vaziyetinin isabet ettirdiği ga- rantiler olmaksızın Londra kontrol komitesine iştirak ede- SKETE LO © > ÇE SN Ş” ZÇEPE FAZE X BU 2 / ;Lrı-:f y