23 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

23 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

|a 23191 936 Düşündüklerim Şu bizim edebiyat.. Ş Edebiyat, lâf kıtlığında bu- Ganan bir asma gibi, çubu- Bundan yaş akıta akıta, gene Matbuat pazarına döküldü. “Zavallı edebiyat, yerli hâ- elerin gazete sütunlarında lık ve buhran geçirdiği gün- İötde, deve midesinde duran İhtiyat bir nevale gibi hemen Oğiza alınır ve bir. sakız ha- inde çiğnenir. Edebiyat, ilmi ve yüksek bir mevzu olmaktan ziyade, Zündelik hayatın kuyruğunu 'mıldatan bir Voronof aşısı aline getirilmiştir. Bu, bence, tdebiyatın bizde bir meslek İ ttlmırnuından, bir ilmi oto- Nte taşımamasından ileri geli Ylğr. Bizde her yazı yazan bir edib olduğu iddiasındadır Ve edipleri yaratanlar, gazete- lerin reportaj muharrirleridir. Falan veya filân zatın aruz- | iyazılmış bir gazeli, falan dj)s(urı hece ile yazılmış bir Şiiri, şu veya bunun edebiyat Mevzuu Üzerinde iki sütunluk ir tercümesi, falan kişinin bir hikâye veya roman müsved- desi sahibi olması, ona bir edip payesi vermek için yeter, artar bile.. Ve binaenaleyh, reportaj Muharriri, kahramanını bulmuş Veya yaratmış demektir. Hâ- dise kıtlığında, bu uydurma edibi yakalar, yüzüne mükem- Mel bir makyaj vurur ve sah- heye çıkarır. Bu çıkışın iğreti, hazin aksaklıklarını da kendi uluşlarile örter, malar, Edebiyat için kültüre, artist Olmağa da lüzum yoktur. Biz- de şöhretleri yapan esasen temiyetin kendi ölçüsü değil, $U veya budur. Edebiyatın dünkü perişan halini bilenler, bugünkü ede- biyal âlemini tedkik ederlerse ikisini mukayeseden bile çeki- hirler.. Ben de, edebiyatı tezyilf eden riyaziye hocasına çatmı- şimdir amma, ne yalan söyli- Yeyim, onun da haklı olduğu cepheler eksik değil! 'Uıun saçla ve derbeder: likle, dört zoraki kafiyeli bir Nazımla şâir yetişmiyor artlık! Felsefe kültürü gıdasım ala- sarar, sar- Mamış, yani san'atın manevi | âlemine çıkamamış ve ruhen, ğ . ğği | fikren artistleşememiş bir in- | san, her halde edip olmaktan Çok uzaktır. feden vareste bir edebiyat ha- Yatı kabul ettikten sonra, onun Otomatik kuluçka makinelerin- | den ne farkı kalır? Yazdığım — tipleri istese de istemese Yaparız onul. Bunları yazdıktan sonra şöy- le bir düşündüm : Acaba ben de lâf kıtlığında asmalar mı budayorum? G, ——— r — —— yakalar, de - edip Biçak taşıyanlar Çorakkapu'da Hasav ve Ça- | kır Mehmed'de birer bıçak ve Mehmed'de bir kama buluna- rak zabıtaca alınmıştır. | eden | risat San'at ve felse- | | tebinde SEHİR HABERLERİ C B DMMEETTENEL Yeni ortamekteplerde Köyler kalkınması pro muallim ihtiyacı İzmir'den Karşıyaka ortamekte- bine talebe gitmiyecek. Şehrimiz ortamektepleriyle liselerinde 1 birinci teşrinde derslere başlanacaktır. İzmir- de ihdas edilen yeni ortamek- teplere Kültür Bakanlığınca tayin edilen muallimlerin isim- leri bildirilmekte ve şehrimiz Kültür — direktörlüğünce her mektebin kadrosu hazırlanmaktadır. Buseneki ortamektepler ta- İsbisitin /çokluğu' karjesinda açılacak yeni ortamektep'ere haylı muallim lâzimdır. Bil- hassa Fransızca ders - mualli- mine fazla Orta muallim htiyaç vardır. ekterlere müracaat erkek talebe miktarı binden ve kız talebe de 700 | den fazladır. Lâğvedilmiş olan Erkek Muallim mektebi binası, tamamen Ortamekteb haline getirilecek ve. Kız. Ortamek- tebi halinde açılacak olan Ka- rataş'taki Ortamekteb talebe- leri, bu mektebe nâkledile- cektir. Basmahane'de ayrıca bir Ortamekteb binası tutul- muştur. Bu mektepler, tamamen ih- tiyacı karşılıyacak, fakat bun- lar da Ankara ve İstanbul'da tedrisat usulü Erkek Mu- binasında açı- olduğu gibi çi tatbik edile allim mektebi lacük olan mında bazı sımıflarda tam ted- usulü tatbik edilmesi muhtemeldir. İzmir'deki İsmetpaşa, Ülkü, Topaltı, Yusuf Rıza, Vali Kâ zımpaşa, Şehid Fethi, Yildı- | ilkmek- | nn Kemal ve Gazi teplerinden bu sene mezun olanlar, Karşıyaka'da yeni or- tamektep olarak açılan Dam dösiyon mektebi binasında okuyacaklardı ve fazla talebe karşısında bıuma kârar veril- mişti, fakat son vaziyet bu talebelere İzmir'de yeni' açılar cak ortamekteplerde yer bu- | hunabileceğini göstermiştir. Bu ütemadi- | talebelerin velileri yen kültür direktörlüğüne mü- racaat ederek çocuklarının İz- mir'deki ortamekteplere alın- masını istemekte idiler. Bu suretle şikâyetlerin önüne ge- | iki orta- Bu talebelerin Karşıyaka müracaat çilmiştir. gün içinde mektebine İzmir'deki ortamekteplere na- kil muamelelerini yaptırmaları Hlazımdır. Karşıyaka ortamek- tam tedrisat usulü tatbik edilecektir. Lise birinci sınıfından — ih- tiyaç nisbetinde şubede mülga erkek muallim mektebi bina- | sında vücuda- getirilecektir. Yeni orta- mektebler - için Tâzım olan sıraların şimdiden yaptırılması için teşebbüslere girişilmiştir, Kültür. bakanlığı, ura yerine dörder; kişilik iş | ELHAMRA Bugün yalmz üç ve beş seanslarında Amerikan donânmazmın iştira, kile aşk, vazifc ve heyecanlı fedakârlık DONANMADA CİNAYET Robert Taylor - Jean Parker Ayrıca çok güzel iki kısımlık ilâve filmi ve yeni Paramunt Jurnalda ea son dünya hâdiseleri. Karataş | ÖOrtamekteb - kıs- | ederek | masa'arı yaptırılmasını da mü- modellerini göndermiştir. Bun- ların inşası için kültür bakan- lığı Tâzimgelen — tahsisatı da göndermiştir. İlk mekteblere gelince, bazı talebe velilerinin 15 Eylüle kadar gelip kayıd yaptırmamaları yüzünden hâlâ 'kayıd muamelesine devam edil- | mektedir. Sınıf kadroları dol- duğu için bazı talebe velileri sızlanmaktadırlar. Bu vaziyet karşısında müracaat edenlerin hepsinin de kayıtları! ması, kültür direk! mekteplere bildirilmiştir. Ayın sonlarında kültür direk- törlüğünde bir toplantı yapı- talebenin, diğer mekteplere ne suüretle dağıtılacakları ka- rarlaştırılacaktır. Büyük yol Ve köprüler. İzmir'i Manisa vilâyetine | bağlıyan Menemen - Muradiye- Manisa yolu ü | mendere köprüsi Ayvalık yolundaki Altınova | köprüsünü Nafıa Vekâleti, bu sene içinde inşa ettirecektir. Bu iki köprü, gayet büyük ve | İktısadi ehemmiyeti çok köp- rülerimizden olacaktır. Altinovâ | köprüsünün inşaatı şimdiden münakasaya çıkarılmıştır. Di: | kili - Ayvalık yolunun henüz | inşa edilmemiş olan kısımı da Vilâyetce mürmakasaya çıkarıl- mak üzeredir. Ziraat U. müdürü tetkikleri Ziraat umum müdürü Abi- din Ege, İstanbul'dan şehri- mize gelmiş ve İzmir vilâyeti ziraat işleri üzerinde tetkikle- re başlamıştır. İzmir vilâyeti- nin zirai ihtiyaçları üzerinde yerlerinde tetkikler yapacak ve buradan İstanbul'a dönecektir. Yeni muallimler Muhtelif muallim mekteb- lerinden bu sene mezun olan imuallimlerden İzmir - vilâyeti Kültür bil emrine verilenler kanlığından vilâyete miştir. İzmir kız muallim mektebin- den Faliha, Lütlfiye, Bezmiye, Şadiyo, İstanbul kız muallim mektebinden Sabahat, Naciye, Neriman, Nihal, Naciye, Edir- ne kız muallim mektebinden Mesrure, Bedriye, Muzaffer ve Halet Altay İzmir - vilâyeti emrine verilmişlerdir. İzmir ve Adana erkek mu- allim mekteblerinden de Ke- nan, Bedriddin, Tevfik Cihad, Şaban, Selim, Ali Nihad ve Fethi İzmir vilâyetine veri- mişlerdir. Memlekette hava vaziyeti Ankara, 21 (A.A) — Mete- oroloji enstitüsünden verilen malümata göre, bugün şehri- mizde biri saat 13,42 de 30 saniye şiddetli ve ufki diğeri de 14,24 de oönbeş saniye süren şakuli iki yer sarsıntısı olmuştur. KB üüi ? | | rami hazırlanıyor. Köylerde hayvan mezarlıkları ve süprün- tülükler yapılması tasavvur ediliyor. Köy kalkınması için vilâ- yetçe beş yıllık bir kalkınma nasip görmüş ve bunların | programı hazırlanmakta oldu- ğunu yazmıştık. Bu program için muhtelif dairelerden mü- talcalar istenmiştir. Bilhassa ziraat işlerinde köylünün kal- kınmasına ehemmiyet cektir. Köylerde birer (hayvan m zarlığı) tesisi muvafık gi verile- mektedir. At gübresi, bütün | gübreler arasında en mükem- mel ve en kuüvvetli - bir gübredir. Ayni zamanda bu suretle hastalıklı hayvanlardan | ölen; veyi telekedilenlerinide | vücutlarından hastalık intişa- ğçuk'ta güzel bir larak bazı mekteplerdeki fazla |$ehircilik faaliyeti.. Selçuk, (Hususi) — Başta muhtar Halil olduğu halde köy ihtiyar heyeti kamunbay Etem'le teşriki ile meşguldür. Busene köyü- müzüön bütçesi oniki bin lira- dır. Mesai programına koydu- gu işlerden mühim olanlarım başarmağa başlamıştır. Muh- telif mahallerde yapılması ka- rarlaştırılan sekiz çeşmeden dördü yapılımış ve suları ak- maktadır. Mevcud su halkın ihtiyacına Vöft 'olmadiğından Selçukiler den kalma suyun eski bamndan boru vasıtasile köye akıtılması için köy bütçesine 600 lira konulmuş ve faaliyete geçilmiştir. $ — Altıyüz lira sarfile ya- pılmakta olan asri mezbaha- nın inşası ikmal edilmiştir. $ — Cumuriyet meydanında yapılmış olan âbidenin etrafı demir tellerle sarılmıştır. Şim- di de Atatürk'ün mermerden büstü yaplırılmak — üzeredir. Önümüzdeki sene çarşı - kıs- minin tozdan kurtulması için köy haricine kadar muntazam kaldırım yapılacağı gibi behe- mehal elektrik te temin - edi- lecektir. $ — Burada peyda olan haşere, mahsulü mahvetmiştir. Geçen - seneye nazaran bu sene ancak — yarı yarıya mahsul temin edile- bilecektir. Ziraat dairesi bu haşereleri imha etmezse gele- cek sene de ayni vaziyet kar- şısında kalınacaktır. $— Kuşadası eşrahından Nu- ri oğlu Ali, Selçuk suyunun azlığını nazarı dikkate alarak ühdesindeki memba suyunu köye teberru etmiştir. Selçuk istasyonunda — bulu- nan ÂAydın demiryolları dok- torlarından İhsan, köyde bu- lunan fakir halkı haftada iki gün meccanen tedavi etmek- tedir. $ — Burada istasyon ci- varında bir kahveci bütün gün ecnebi dillerle doldurulmuş pilâklar çaldırmakta bu suretle Türk — müşterilerin — hissiyatı milliyelerini rencide etmekte- dir. Alâkadarların nazan dik- katini celbederiz. Sarhoşluk İkiçeşmelik caddesinde fazla sarhoş olan Hasan tutulmuştur. mem- zeytinlerde rına mani olacak — tedbirler alınması mümkün olacaktır. Bir kilo et gübresinin iki araba hayvan gübresi derece- | sinde kıymeti vardır. Köylerde süprüntülerin bir yerde toplanması için bir de süprüntülük yapılması progra- mın ziraf maddelerinden birini teşkil edecektir. Evin sü e sonra iHade edile- Köylerin baştan başa ağaç- landırılması ve nümune fidan- Düğünde çı- Ş kan bir kavga.. Keçeci'er'de Pastika ale evinde sünnet düğününde bu- lunan İzmir'li Osmar, Ahmed, | Hasan ve Ali Muharrem eğ- | lenti yaparken bunlardan dü- hibi Ahmed vaktin ge- ylemiş ve dağılma- ğgün ciktiğini Ş larını istemiştir. Bundan hid- detlenen Osman Ahmed'in yakasma sarılmış - ve taşıdığı bıçakla Hasan ve Ali'yi elle- rinden yaralamıştır.. Osman bıçağile birlikte tutulmuştur. Kömür imali Kış mevsimi yak'aştığından birçok kömür tüccarı ve köy- lüler, ormanlarda kömür imali için İzmir orman müdürlüğün- den müsaade istemişlerdir. Vukubulan müracaatler üzeri- ne hangi ormanlardan kat'i- yala müsaade edileceği tesbit edümek üzere tetkiklere ve keşiflere başlanmıştır. ZABITA: ea ERacsan Hırsızlık Damlacık caddesinde Naci- ye ve anası Şadiye'nin evle- rine hırsız girmiş, sekiz İira para ile bir çift çizme vesaire- si çalınmıştır. Hırsız aranıyor. Kavga Çukurçeşme'de bayram ye- rinde Hüseyin, Mustafa ve kar- deşi Hasan'ın fırınlarına sarhoş olarak giden Muharrem'le ara- larında kavyga çıkmış, kırılan fırın camlarından Muharrem'in başı ve burnu yaralanmıştır. Kavga Dolma'da İhsanıhüda yel- kenlisinde gemici Hasan oğlu Ali sarhoş olarak arkdaşı Mustafa oğlu Kemal'le kavga etmiş ve zabıtaca tultulmuştur. | Kadının sarhoşu Tepecik'te Sürmeli soka- ğında topal Nazmiye serma- yelerinde Üsküp'lü Mühibe sarhoş olduğundan - zabıtaca tutulmuştur. Para çalmak Kemeraltın'da Sadullah ha- nında yatan Bekirin odasından 21 lirasını çalan arkadaşı Sa- Hh tutulmuş ve - hakkında takibata başlanrmıştır. Kayıktan çalınan eşya Salapuryacı Yusufun güm- rük önünde bağlı bulunan kayığından 13 lira kıymetinde iki zenciri ile 25 lira kıyme- tinde bir. muşambası çalın- miştir. N #l' -. | Borsada | | Üzüm satışları: Ç. Alıcı K. S. 1099 F, Solari — 9 g- 944 K. A, Kâzım 7 50 561 A.R. Üzüm. 10 50 471 M. ). Taran. 8 332 Ü. kurumu 12 25 321 Beşikçiz.M. 8 50 209 T. Debbas 8 50 169 Albayrak 9 25 156,5 Mani. B. ko.9 154 D. Arditi. 12 146 M. Arditi —10 75 144 S, Gomel — 12 75 131 Şerif Remzi 9 75 123 $Ş. Riza H. 8 25 121 B. Alazraki 12 1120 S. Celârdin 10 50 68 A. Papağıla 15 63 H. Alyoti — 13 25 56 J. Kohen 1175 52 5. Emin 11 375 50,518T. S. Sü. 14 S0 45 P. Paci 9 75 33 Ahmet Muh. 9 50 32 H. Güneş 1i 75 21 C. Mikridis 12 25 20 H. Besim —10 16 ). Tara. mah.10 15 Şınlak z. — 10 10 Vitel ve şü. 12 10 Yemiş. M.A.11 8 İlya Galami. 9 7 Şerbet. 2.G. 11 57108 18 T. Yekün 132579 Eski yekün 138287 18 T. U. yekün İncir satışları: Ç. Alıcı K. S. 75 75 3875 Ş. Remzi — 7 296 K. 2954 Buğday 3674 Ş A. Kâzım 8 875 185 S. Süleyma. 8 75 98 H. Şeşbeş 10 90 M. J. Taran. 8375 Ş. Riza ha. 9 Papağna 9 75 min iyoti bira, Bayazit 4 B. Alazraki 10 SO0 F. Pakers 14 5 C. Alanyalı 8 5 J.Tara.mah. 13 Zahire satışları: Ç. Cinsi K.S. 5 25 182 Arpa 3 50 2 M. darı 4 50 4 Bakla 6 240 Bakla 4875 63 Nohut 5625 249 K. darı 4 45 Akdarı 3 8 Araka 8 216 B. pamuk 44 108 Ken. pala. 385 150 Kepek 3 Kilo Yapa. 45 S0 Gram çalmış Doktor Hulüsi seyyar satıcı $i gramını çalan Ali tutulmuştur. Te ae Rebia A.B, öldü Yeni Asır ga: sahib ve neşriyat müdürü Ali Şevket'le gazeteci arkadaş- larımızdan Behzad Aril'in hemşireleri Rebia Arif Bil- gin, uzun süren bir hasta- hğın sonunda, dün - İstan- bul'da Sıhhat yurdunda göz- lerini hayata — yummuştur. Rebia Arif, roman telif ve tercüme eden, içtimai mev- İf — zular üzerinde titizlikle ve Ş vukufla duran münevyer, mütevazi ve nezih bir arka- İ— daştı. Ölümü bizi çok müte- l essir etti. Kardeşleri Ali Şevket'le Behzad Arif'e ve BB meslek ailesine taziyetleri- İ mizi sunarız. ğ Â