23 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

23 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

| | k K Ş $ k. k | : y / - YusufRızaOkulu ESKİ .. . ; DARUL'İRFAN | Memleketimizin en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK | kısımları havıdjı. ANA kısmı 4 - 5 - 6 yaşındaki çocukları Dük Lodovik, fevkalâde za- ür fıyelıne rağmen, protesto eden bir sesle söz söyliyordu. Pi- — bulet hasta Dük'üne ümitsiz- likle bakıyordu. Yanıbaşında ölmek ve sönmek üzere bulu- nan bu genç adamı, bu köylü kızı delicesine seviyordu. Ve eğer imkân ve fayda olsaydı, Pibulet kendi canını sevgili Dük'üne vermekte bir an te- reddüt etmiyecekti. Monsinyor, heyecana — düşmeyiniz rica ederim, istira- hat ediniz? diyebildi. Fakat Dük Lodovik hare- ketlerile bu karara uymamak istediğini anlattı; ve: — Kızım, acele lâzımdır dedi. Kaybedecek hiç bir da- kikamız yoktur. Pibulet, beni — iyi dinle! Ben vııiyeti tama- men biliyorum; ve iyi tetkik etmiş olduğum bazı hususlar- da, söyliyecek mühim sözle- rim var. Sen yalnız beni dinle, kızım.. Fakat bedbaht Dük'te, he- defini bulamıyan, hangi hede- defe yürüdüğünü tayin ve tak- — dir edemiyen bir adam hali — vardı. Derin bir nefes aldık- tan sonra: — Sen benim her zaman en samimi dostum oldun, de- gil mi? Diye sordu. — Oh.. Her zaman, ve her vakit için de böyle olacağım monsinyor! — Evet, ben de böyle bi- liyorum. Hattâ birazda daha fazla.. Genç kız kızardı ve: — Ne demek arzu buyuru- — yorsunuz? Diye sordu. — Artık ölüme mahküm bir idam imişim gibi görüşüyoruz, değil mi ya? Bunun için bana müsaade ver, sana sorayım: , Kalbinde bana karşı dostluk- — tan daha derin ve daha başka ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yanı içleri müdürü: Hamdi Nözhet İzmir İkinci Beyler sokağı ,c. Halk partisi binası içinde ANADOLU Ş « Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ liğı 1200, lti aylığı 700, İzmir üç in senelik radır , kuruştur. BASILMIŞTIR âhbul eder. | okul tahsiline hazırlar. itibaren başlanacaktır. — Müracaat zamanları : Siyaset.. Aş Edebi, Tarihi, macera romanı 122 B bir his var mıdır? Dük'ün sözlerinde ve bakış- larında o kadar derin bir mü- lâyimet ve tatlılık vardı,ki genç kız bu vaziyet karşısında dur- mak mecburiyetini hissetti; fa- kat birden iki elini yüzüne götürdü — ve hıçkırıklarla ağ- İamıya başladı. Dük: — Pibuletl. Dedı Ve elini, genç kızın eli üzerine koydu. Ve sonra, hararetten kavrul- muş dudaklarını bu güzel el- lere değdirdi: — Pekâla.. İtirafa karşı iti- raf lâzımdır! Dedi. Ben de seni seviyordum ve seviyorum! Sen hayatımın en az kısmını işgal eden fakat çok derin iz bırakan bir sevgilisin! Senin saflığın, senin temiz ruhun, senin masumiyetin beni sana bağlamıştır. ÂAh.. Ne için ben bir Dük oldum, sen de bir çiftçi kızı?. Böyle olmasaydı, çok mes'ut olacaktık. Sanıyo- ruml. Pibulet, Dük'ün ölüme en yakın olduğu şu anda, kendi hayatının en mes'ut bir. dev- rinde olduğunu hissediyordu. Dük'e: —Maamafih, yine bu mes'ut hayatı bulabiliriz. Ben eminim, siz her halde iyileşeceksiniz. Goderos'a gene geleceksiniz; ben de sizin en sadık ve siz- den hiç ayrılmaz cariyeniz ola- cağım! Dedi. Pibulet bu âni saadetile adeta sarhoştu; Dük Lodovik'te Pibulet'e gaşi olmuş gibi ba- kıyordu: Tam cevap vereceği sırada, bir sancı ile kıvrandı ve: — Oh.. Çok fenayım! Diye bağırdı. Pibulet, Doktorun tavsiye ettiği sükün verici bir ilâçtan biraz aldı, bir kaşık ile Dük'e verdi. Dük, bunu içtikten sonra, kendisini biraz daha iyi his- setti; ve: — Evet, azizem.. Dedi, Eğer iyi olursam, böyle yapacağız, Buna emin ol. Goderos veya başka bir yerde beraberce yaşarız. Yerin bizim için ne ehemmiyeti — olabilir, sanki?. Hayatımı, senin genç ve gü- zel hayatının güneşi altında yaşatacağım. Fakat.. Eğer ölür- sem. —» — Heyhat.. Bu çok mühte- meldir! Jan Lebesgü ile evle- neceksin. Sonu var — Bu akşam Kemeraltında Hi- lâl, Güzelyalı'da Güzelyalı, Tilkilik'te Faik, Eşrefpaşa'da Eşrefpaşa eczaneleri açıktır. | OKUL, en yeni uüsüllerle çocukları hayııı ve ORTA Fransızca dili İLK kısnın ikinci sınıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden a Saat dokuzdan on yediye kadardır. ! “Kestelli caddesi, No. 76, aa elefon ; 2914 ANADOLU YABANCI SAZETELERDEN Avrupa müvazenesi, Alman silâhlanması karşısında Fransa.. Ciyornale d' Iuhı gazetesi- nin baş muharriri ve - İtalya politikasının bellibaşlı bir fi- kir yayıcısı olan Vijinio Gay- da, Noye Fraye Prese'de neş- rettiği bir makalede İtalyanın Avrupa politikasiyle ve husu- siyle Orta Avrupa devletleriy- le olan münasebetini izah et- mektedir Bu makalede kısaca denil- mektedir ki, son iki yıl içinde İtalya'nın orta Avrupada güd- mekte olduğu politikanın çisti- kameti üzerinde en çok tesiri- ni yapan unsur zecrijtedbirler olmuştur. Habeş kavgası dola- yısiyle tatbik edilmiş olan zcc- Ti tedbirler ise, iktısadi ve mali mahiyette idi;fakat siya- si maksatla tatbik edildi. An- cak, bu tedbirler, İtalya'ya, iktisadi ve siyasi bir ders verdi. İktisadi bakımdan, İtalya, kat'i surette bir iktısadi otarşi kurmaya karar verdi. Siyasi bakımdan da, zecri tadbirlere karar veren büyük devletler sayesinde, zecri tedbirlere ta- raftar olmıyan devletlerin ta- rafına katıldı ki, bu devletler bilhassa Almanya, Avusturya ve Macaristandır. Bundan|! böyle Avrapanın anaprensip mes'elelerinde - İ- talya politikası Almanya ile birlikte yürüyecektir. Nitekim dış bakanı Kont Ciyano, Bel- çika hükümet reisine verdiği cevapta mezara gömülmüş o- lan Jokarno andlaşmasının ye- rine başka bir andlaşma bu- labilmek maksadiyle, Fransa- nın israrı üzerine — yapılacak olan diplomasi görüşmelerine, daha başlangıçta Almanyanın da çağırılması lüzumunu kati- yetle bildirmiştir. Batı Avrupasındaki — yani Ren sınırlarındaki sulhun ga- rantisi üzerinde toplanmış o- lan Lokarno mes'elesi, bugün yeniden, Avrupanın diploma: tik faaliyetine esas teşkil —et mektedir. Bu görüşmeler ise çok zor- lu olacaktır. Avrupanın bugün- kü vaziyeti, ilk Lokarno and- laşması yapıldığı 1925 — yılın- daki vaziyetin ayni değildir. Lokarno mes'elesi bakımın- dan, İtalya ile Almanyanın fi- kir ve vaziyetlerinde apaçık bir yaklaşma vardır. Bu yak- laşma ise, ne iki devlet ara- sında sırf tedbir. mahiyetinde bir yaklaşmayı, ve ne de, İn- giltere ve Fransa'dan ayrıl- mak arzusunu ifade etmek- tedir. Almanya'nın silâhlanması karşısında Fransa: Noye Zürher Saytung yuka- rıdaki başlık altında neşrettiği bir başmakalede, Almanya'nın I askerlik hizmeti müddetini iki | yıla çıkarması - üzerine, Fran- sa'nın gütmek istediği politi- “kayı ele alarak demektedir ki, *Almanya'nın askeri hüküm- ranlığını tahdid eden son an- laşmada, bu yıl 7 martta or- tadan kalktıktan sonra, huku- ki esaslara dayanılarak Al- manya'nın silâhlanması enter- nasyonal bir mevzu haline ko- nabildiği devir çoktan geç- miştir.,, İsviçre gazetesi, Fransız sos- yalistlerinin şimdi hükümetle- hiç yaklaşmıyacağını — söyle- OD TYELCRAF A BER K TELSiİZLE Ispanya ihtilâlcileri Madrıd üzerine yürüyorlar. Katalonya reisi de maktul düştü, Rus tayyareleri İspanya'ya vâsıl oldular. Burgos, 22 (Radyo) — talonya hükümet reisi M.Kum pani, dün akşam Barselon'da bir suikasd neticesinde mak- tul düşmüştür. Burgos, 22 (Radyo) — Bil- bao, general Mola'nın ültima- tomuna henüz cevap verme- miştir; Bunun için umumi hü- cumun bugün başlıyacağı söy- lenmektedir. Sevil, 22 (Radyo) — Ge- neral Kepo Delyano beyana- tında: — Madrid hesabına Valan- siya'ya 37, Kartajene 3 ve birçok ta Barselon'a Rus tay- yareleri vasıl olmuştur. - Bun- ların - pilotları - bile Rus'tur. Bundan başka Fransa ve Bel- çika'dan da birçok silâh ve mühimmat gelmiştir. Bunlar bizce kat'i surette malümdur. Demiştir. Londra, 22 ( Radyo ) — Deyli Meyl gazetesine göre; Madrid, âsilerin son muvaf- fakıyetleri hasebile büyük en- dişe içindedir. Ayni zamaı.da Largo Kabalaro kabinesi de istifa etmek üzeredir. Çünkü komünistler hükümetin mukar- reratını dinlememektedirler ve bir amnele icra komitesinin ik- tidar mevkiine geçmesini is- temektedirler. h Şevil, 22 ( Radyo ) — Âsi kuvvetler, Madrid üzerine ha- reketlerine devamşetmektedir. Bu kuvvet 180,000 - kişiden mürekkeptir. Bilbao'da, âsilere karşı hare: ket eden kuvvetler Madrid'den ayrılmışlar ve muhtar bir idare teşkil etmişlerdir. Bilbao mü- dafileri arasında ihtilâf vardır. Halen Bilbao'da 40 — bin mülteci vardır. Vaziyet çok buhranlıdır. DERETMTE LA YEE M Y selesini yeniden ortaya atma- ya zorlamakta ve bu kanaldan geçtikten sonra, Almanya'nın iki yıllık askerlik hizmeti müd- detini milletlerarası bir mevzu haline sokmağa çalışmakta ol- duklarını söylemektedir. Yazıda, Fransız dış bakan- lığının böyle bir - teşebbüsün müthiş bir muvaffakıyetsizlik- le neticeleneceğini bilmiş ol- ması lâzımgeldiğine işaret edi- lerek, Hitler'in, böyle bir tek- lifi başlangıçta ulu orta red- detmiyeceği, ancak bundan çok daha karışık diplomasi oyunlarının içinden - sıyrılma- sını bildiğini, bu defaki tuza- ğa doğrudan doğruya acemi sosyalistlerin düşeceği kayde- dilmektedir. Böyle bir inisiyatifin Büyük Britanya'nın da yardımını gö- remiyeceğini — yazan gazetc, Büyük Britanya'nın, cesaret- sizlikleri ve azimsiz olmaları yüzünden, askeri müvazenenin korunması etrafında kaçamak yollarda dolaşan Fransız sos- yalistlerile diplomatik bir te- sanüdde bulunamıyacağı ve hele Leon Blum'un silâhların tahdidi hakkındaki inisiyatifine T — e— Madrid, 22 (A.A) — Bir İngiliz gazetesi Barselon'a için- de 200 tayyare bulunan bir Sovyet vapurunun geldiğini bildirmiş olduğundan başba- kan Kaballere bu haberi kat'i olarak tekzib etmiştir. Seville, 22 (ALA) — Resmi bir tebliğe göre, Nasyonalist- ler Toledo cephesinde :Mad- rid'den 80 kilometre mesa- fede bulunmaktadırlar. Diğer taraftan Marjorguec- daki Nasyonalistler Biza adasını ele geçirmişler ve halk - tara- fiından - sevinçle - karşılanmış- lardır. Malaga'da bahriyelilerle Mar- kisistler sokaklarda çarpışmak- tadırlar. Madrid, 21 (A.A) — Hükü- met azası süel muvaffakıyet- sizlikler karşısında tek kuman- da istemekte — mütteliktirler. Fakat her parti bu kumanda- nın kendisinden olmasını is- tiyor. Barselon'da Generalite anar- şistlerin elindedir. Rabat, 21 (A.A)— Madrid- de milisler Toledo cephesin- de hareket emirlerine itaat etmiyorlar. Şimal cephesinde general Mola'nın kıtaatı Bil- bao ve Santander'e doğru yürüyüşlerine devam etmek- tedir. Oviedo'da general Aran- da'nın kuvvetleri Galis kolu ile temasa girmekte gecikmi- yecektir. Barselon, 22 (ALA) — talonya hükümeti reisi Kum- pannin öldürüldüğüne ve diğer hükümet azasının kaçtığına da- ir hariçte çıkan haberler tek- zib edilmektedir. Paris, 22 (A*A) — Huma- nite gazetesintn bir tahminine göre, Komünist partisinin İs- panyol Cumuriyetine yolladığı yardım 500,000 frangi bul- muştur. Populaire gazetesinin bildir- diğine göre, Sendikalar fede- rasyonu ile tesanüd komitesi 4,228,180 franklık bir meblâğ toplamıya — muvaffak — olmuş- lardır. Bu gazete Belçika'dan İs- panya'ya deniz yolu ile 14,000 kilo gram et yollandığını ilâve etmektedir. Londra, 22 (A.A) — İs- panya'ya gönderilen silâhlar üzerine konulan ambargoyu murakabe etmek üzere teşek- kül eden beynelmilel komite dün - toplanmıştır. Komitenin tâli komisyonu — ambargoya muhalif - hareket edecek her hangi memleket — hakkında tahkikat yapılmasına dair bir teklif vermiş ve bu teklif ko- mite tarafından tasvib edil- miştir. Komite hemen hemen bütün — devletlerin — ambargo konulmasına razı - olduklarını kaydetmektedirler. Paris, 22 (A.A) — La Ro- cheli belediye reisi İspanyol mültecilerine bir tamim gön- dererek her türlü siyasi faali- yetten içtinap etmelerini söy- lemiştir. tesi akşamındanberi Saint Na- zari önünde iki İspanyol ge- misi daha demirlemiş bulun: maktadır. Bu iki gemi Santa Oruz ve Capricora vapurları- dır. Ancak muayeneden sonra limandan çıkabileceklerini teb- liğ etmiştir. Vapurlar limana girmişlerdir. Madrid, 22 (Radyo) —Bey- nelmilel Kızılhaç teşkilâtı he- yeti Madrid dahiliye nezare- tile konuşmuştur. Bu konuş- malar, (Koledo) da mahsur bir halde kalmış olan çocuk ve kadınlarla ihtiyar ve alille- rin, muhasaradan kurtarılması mes'elesi etrafında cereyan ey- lemiş ise de bir netice ver- memiştir. Paris, 22 (Radyo) — İhti- lâlci kumandanlardan general Baye'nin orduları; Madrid'e 60 kilometre yakın olan ve çok büyük ehemmiyeti haiz bulu- nan Makonera kasabasını işgal eylemişlerdir. Burgos, 22 (Radyo) — Al- kazarda mahsur bulunan ihti> lâlciler, şiddetle mukavemet ediyorlar. Hükümet taraftarı kuvvetlerin bütün gayretlerine rağmen Alkazar işgal edile- memektedir. Son haberlere göre, ihti- lâlci kuvvetler, mahsur bulu- nan kıt'atı kurtarmak için ileri harekete başlamışlardır. Mahsar ihtilâlciler, şimdiye kadar görülmemiş derecede büyük kahramanlık göstermek- tedirler. Burgos, 22 (Radyo) — İh- tilâlciler hertarafta ilerlemekte devam ediyorlar. Bilbao civa- rında yeniden üç kasaba işgal etmişlerdir. Hükümet kuvvet- leri, mukavemetsiz teslim ol- mağa başlamışlardır. Paris, 22 (Radyo) — Fran- sız ameleleri, İspanya'ya gön- derilmek üzere dörtyüz ellibin frank iane toplamışlardır. Sevil, 22 (Radyo) — 8,22 de âsiler şu tebliği neş- retmişlerdir: Barselon'da komünistler ta- rafından büyük bir miting ya- pılmiış ve hükümet aleyhine kararlar verilmiştir. Bu miting ve hareketin sebebi, Aragon cephesinden! hiçbir haber ve- rilmemesidir. General Mola, Guadarama cephesinde Bilbao üzerine ile- rilemiştir. Milislere mensup bir kıt'a imha edilmiştir. Brüksel, 22 (Radyo) — panya'ya sevkedilmek üzere hazırlanmış mühim miktarda tayyare, bomba ve sair mü- himmat ile beyannameler tu- tulmuştur. Bunlar, bir İspan- yol zabitinin Anvers istasyo- nunda unutup — biraktığı bir çantadaki” evrakın yardımile meydana çıkarılmıştır. Burgos. 22 (Radyo) — Nas- yonalist tayyareleri, Madrid üzerinde uçarak valinin sara- yında yangın çıkaran bomba- lar ve ayni zamanda Madrid taarruzunun yakın — olduğunu bildiren beyannameler atmış- ;