6 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

6 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

— Fransa'dam — |Yahudi'ler — | — İspanya'da olanlar Ş Fransa'da mali vaziyet Frangın yenidden düşü-ve Türkçe — rüleceği söyleniyor. Kabine, dün reisicumhurun riyasetinde toplanmış ve bir resmi tebliğ neşretmiştir Paris; 5 (Radyo)— Kabine * bugün Elize'de Cumur reisi Bay Lebrun'un riyasetinde top- lanmış ve mali vaziyet ile işti- gal etmiştir, Öğle üzeri Bay Blum, Dahi- liye Bakanlığına gitmiş ve bir tebliğ neşretmiştir. Bu tebliğde: Kabine, mali vaziyeti dikkat ve chemmiyetle tedkik etmiştir. Büdçe ve hazine vaziyeti kar- şısında hükümet, Fransa, İngil- tere ve Birleşik Amerika dev- letleri uzlaşması esasına sadık kalmıya karar vermiştir. Bank Dö Frans ile altın memleket dahilinde serbest tedavül edecek ve memlekete giren altın üzerine hiç bir kayt konmıyacaktır. Büdçe için Kânunu sanideki tahsilât esas ittihaz edilmiştir ve bu ayın tahsilâtı ümidbahş- tır, varidatın masarifatı karşı- liyacağı anlaşılmaktadır. Fev- kalâde masraf ihtiyar edilmi- yecektir. Bu hususta bütün devair ve vilâyetlere emir ve- rilmiştir. Küçük tacirlere imkân de- recesinde kredi açılması karar- laştırılmış ve spekülâsyonlar hakkında şiddetli — tedbirler ittihaz edilmiştir. İşsizlik azalmıştır, bu se- beble büdçe encümeni bir Masraftan kurtarılmıştır. İşsizlik dolayısile büdçeyi 6 milyar frank bir yükten kur- tarmak mümkün olacaktır. Şimendiferler — varidatı kâ- nunusanide 8 milyar frank ol- Muştur; bu çok ümid verici bir miktardır. Binaenaleyh ya- Pacağımız — milli bir istikraz ile büdçe ve mali vaâziyet ta- Mmamen düzelecektir. Milletin bu istikrazi hüsnü kabul ede- Ceğine eminiz. Hükümet vazifesini yapmış- tır, şimdi vazife milletindir..,, denilmiştir. Bay Blum'un tebliğ resmide Mevzuubahs ettiği Fransız is- tikrazı pazartesi günü halka arzedilecektir. Cumhur reisi Bay Lebrun Pazar sabahı radyo ile Fran- sız'ları bu — istikraza istirake davet edecektir. Görünüşe göre frangın kıy- Meti yeniden düşürülecektir. İstanbul, 5 (Hususi) lerika, Fransa ve İngiltere, Para kıymetlerinin — düşürül- Mmesi hakkında evelce verdik- Fırtına Ali leri karara sadık kalacakları, Fransız finans bakanı Bay (Nensal Oriyol) — şarafından irad edilecek mühim bir nu- tukla ilân edecektir. Pazar günü de Fransa Re- isicumhuru Bay Lebrun tara- fından finansel işler hakkında mühim bir söylev verilecektir. Bu söylevde, Fransa'ın çı- karacağı milli müdafaa tahvil- lerinden bahsolunacaktır. Ayni zamanda, Fransa altınının ser- bestçe ithaline müsaade edi- lecektir. Paris, 5 (A.A) — Nazırlar meclisinin tebliğinde ezcümle şöyle denilmektedir; *6 milyar mikdarındaki ten- zilât hükümetin bu sene içinde demiryolları işletmesinin açığı üzerinden yapmıya karar ver- miş olduğu tenzilât vel İkinci kânunda tediye edilmiş olan 8 milyar hysaba katılacak olursa hazine ihtiyacının hazi- nenin piyasaya para çıkarmak veya istikraz akdetmek kabili- yetini aşmaması lâzım gelen bir mikdara irca edilmiş oldu: ğu görülür. Bu ihtiyaçların takriben yarısı hükümetin bir milli müdalaa istikrazile ka- patmıya karar vermiş olduğu fevkalâde teslihat kredilerine tekabül etmektedir. Bu istikraz garantili ve kambiyo almak hakkıhiyarı ile aktedilecek ve hiçbir Fransız'ın medeni mü- kellefiyetinden kaçınmasına im- kân bırakmıyacak bir. takım şerait altında yapılacakır, Ha- zine ihtiyaçlarının fazlası kısa vadeli piyasanın normal mua- melelerile kolayca kapatıla- caktır. Bu tedbirler eczası ara- sındâ vâhdet ve irtibat bulu- nanan bir heyeti mecmua teş- kil etmektedir. Bu - tedbirler millete mali emniyeti temin eyliyecek mahiyettedir..,, Tebliğ, hükümetin vazilesini yapmış olduğuna kani ve her Fransız'ın kendisine düşen va- zifeyi yapacağına emin bulun- duğunu beyan etmek suretile hitama ermektedir. Paris, 5 (A.A) — Nazırlar meclisinin bu sabahki toplan: tısının sonunda neşredilen bir tebliğte geçen Eylül ayının 25 de aktedilmiş olan İngiliz-Fran- sız ÂAmerikan para - itilâfının Fransa'nın — mali siyasetinin esasını teşkil etmekte berde- vam olduğu beyan olunmak- tadır. Bu sebepten dolayı Büyük Korsan Romanı / ; F VA NU 5i * İME Â lü, Füik Şeiideddin binde, derin bir kin ve hiddet Yazan Allah böyle yaratmış.. Am- | hakkak bir felâket getirir. Ayni Ma, bu noksan aklın işe ya- zamanda sana yüz verdiğim, Tadığı ve yarıyacağı zaman da |şımarttığım zannını da uyandırır. Vardır., Zeliha, Vaziyetin bu şekil almasından memnun olmuştu. F'hl bir daha , Mustafa'ya ;'" vermemeği kararlaştırmıştı. ttroda muhakkak bir felâ- ti atlatmıştı. — Bak 'Mustafa, sana şu- Pu da söyliyeyim: _B'l meseleyi hiç bir ki use- yanında — açmıyacaksın, —Ç—Ekğ bunun duyulması, sen — Pt söylersen söyle, başına mu- — Peki Sultanım. Öyle ol- sun.. Ben garib bir adamım, bana merhamet edin.. Artık kasabaya girmişlerdi. Hiç konuşmıyorlardı. Petro önden koşarak cümle kapısını açtı ve Zeliha atla beraber içeriye girdi. Avluda inince üzengileri fırlattı ve hiç bir şey söylemeden, etrafına da bakmadan harem dairesine doğru, acele acele, yürüdü. Petro, atları dama çektikten — Başı 3 üncü sahifede — Meselâ Türkçe konuşmamakta, yabancı kalmakta inad eden- leri, hükümet, Türk kitleleri içine katmağa ve onları karış- tırmağa esasen salâhiyettardır. Bu - maddeyi - kullanmak ve tatbik etmek kâfidir, yenisine hacet yokltur. Bence bu gibi anasır, Türkçe konuşmamak suretile şahsen Türk'leri ve gençliği incitmiş olmakla kal- mıyor, ayni zamanda Türk kanunlarına kuvvet ve - ilade- sine hürmelsizlik göstermiş oluyorlar. Onların asıl kaygı- ları da bu olmak icabeder. Maamafih, buna ilâveten, dost- ça nasihatlar, dürüst yolu gös- termek teşebbüsleri de, yar- dimi olarak, faydadan - hali kalamaz. Eski tecrübeler pek etraflı ve ısrarlı olarak tatbik edilmemekle beraber, muvak- kat zamanlar için, zahiri bazı faydalar vermişlerdi. Devamlı takiple belki daha şümullü ve uzun zamanlar süren salâhlar da elde edilebilir.. Ka Ağaç düşmanı Kâzım Özalp parkında be- lediyeye aid ağaçları kesen Hüseyin karısı Emine zabıtaca yakalanmıştır. ezne kambiyoların her ne suretle olursa olsun kontrolü keyfiyeti bertaraf edilmiştir. Hükümet Bank De Frans'tan memleket altınının serbestçe idhaline ve serbestçe alınıp - satılmasına ruhsat vermesini istemektedir. Bu ayın 8 inden itibaren Bank De Frans altını günün fiati üzerinden satın alınacaktır. B. Labeyric, B. Rist, B. Bsudotin ve B. Ruefi'den mü- rekkep bir komisyon frangın müdafaasını temin etmek ve devlet eshamı piyasasını mu- rakabe altında bulundurmak maksadile kambiyoların müsa- vileştirilmesi sermayesini ida- reye memur edilecektir. Büdçeyc munzam hiçbir kredi konulmıyacaktır. Yalnız milli müdafaaya Jlâzım olan para temin edilmek üzere bir istikraz aktolunacaktır. B. Blum yarın akşam saat 19,30 da bugün Nazırlar mec- lisi tarafından verilmiş olan kararlar hakkında bir nutuk söyliyecek ve bu nutuk radyo ile neşredilecektir. Milli müdafaa istikrazı tah- villeri piyasaya pazartesi günü çıkarılacaktır. Bu iş yapılma- dan evel Pazar günü saat 19 da Reisicumur Bay Lebrun radya ile bütün Fransa'ya hitaben bir nutuk söyliyecektir. sonra uşak odalarına çekildi. Rengi çok uçuktu. Sersemle- mişti. Böyle bir neticeyi hiç ummamıştı. Maamafih, paçayı ucuz kurtarmıştı. Şimdi. Kal- duyuyordu. — Sana göstereceğim -diye mırıldandı- hem de öyle gös- tereceğim ki.. Elimi yakandan ayıracağımı sanıyorsan - alda- nıyorsun Türk güzelil. Biz kor- sanız. İyilikle olmazsa, zorluk- la da işimizi beceririz. Vazi- femi sonuna kadar götürece- ğim ve sonra, avuçlarıma dü- şeceksin.. Gayretimin mükâlatı olarak, seni istiyeceğim. Benim olacaksın, benim! Petro bunu mütcakıp soka- ğa çıktı, limana gitti. Akşam karanlığı basmıştı. Kale yaki- ninde küçük bir kahvehane İ v Üa el Ve Ü l dĞ Ecnebi gönüllülerin çı- karılması kabul ediliyor 8« Söylendiğine göre, î(îmarya adalarına da kontrol vaz'ı düşünülüyor İspanya'ya giden Alman harp gemileri Paris, 5 (A. A) — Havas ajansının verdiği malâmata gö- re bugün Franko'cuların elinde bulunan arazi İspanya'nın yüzde 60 şıdır. Bu toprakların nüfusu 13 milyondur. Hükümetçilerin elinde bulunan nüfosu ise 9 milyondur. Valâns, 5 (Radyo)— İspan- yol kabinesinin son içtimamn- dan sonra, İspanya hükümeti resmi bir tebliğ neşretmiş ve bu tebliğde: İspanya cumuriyeti davası için cephelerde çalışmak üzere gelen ecnebilerin, âsiler nez- dindeki — ecnebilerle birlikte İspanya'yı terketmelerini İngil- tere ve Fransa hükümetlerinin talebi üzerine kabul etmiye hazırız. “ Bu kararı, beynelmilel ka- nunlara ve sulha hürmetimizi göstermek üzere vermiş bulu- nuyoruz.., Denilmektedir. Londra, 5 ( Radyo ) — İs- panya işlerine ademi müda- hale komitesi bugün toplana- cak ve kontrolün tatbiki için yeni bir tarih tesbit edecektir. Portokiz — İspanyol hudud- ları kontrol plânı bazırlanmıştır. Fakat 6 Martta konrolün tat- bik edilemiceği cehetle geri kalmıştır. Kana! adalarına kontrol vaz'ı düşünülecektir. Madrid, 5 (Radyo) — Al- man gemilerinin bir kısmı, İspanya sularına varmışlardır. İhtilâlciler, (Zarama) havali- sinde açtıkları top ateşine bu- gün de devam etmişlerdir. Di- ğer cephelerde bugün sükünet kaydedilmiştir. Bayon, 5 (Radyo) — Fran- sız hudud muhalızları, İspan- ya'ya geçmek istiyen Finlân- diya gönüllülerinden yedi kişi vardı ki, orada gizlice içki de içilirdi. ve buraya, tamınmış, genç bazı gemiciler ve korsan: lardan başka kimse girmezdi. Fakat Petro da burada kendisi için bir mevki teminine muvaf- fak olmuştu. Şaklabanlık ya- par, akla zor sığan efsaneler, kahramanlıklar anlatır, hattâ bedavadan içer, eğlenirdi. Ba- zan saz çalar, şarkı da söy- lerdi.. Onun bu vaziyeti, her- kesin hoşuna gidiyordu. Petro kahvehanenin kapısından ba- şıni içeriye uzatınca, sadece iki kişi file kahveciyi gördü. Her üçü birden: — O8000 -dediler- Mustafa, iyi ettin de geldin. Her üçü- müz de şurada kara kara dü- şünüyorduk, edecek lâf bula- mıyorduk.. Mustafa daldı ve birden, toprakların | akşamki progra İstanbul radyosu $ 12,30 Türk musikisi, 12,50 — havadisler, 13,05 hafif musikiğ 13,25 muhtelif parçalar. * 18,30 Dans musiki, 19 Şe: bir operetinden nakil, 20 Ba: yan Müzeyyen ve arkadaşları, — 20,30 Arapça söylev Bay Ömer Rıza tarafından, — 20,45 Bay Münir Nurittin ve arkadaşları, 21,15 Stüdyo orkestrası, 22,10 Ajans ve Borsa haberleri ve 22,30 sololar, Yeni radyo İstasyonlarımızın inşasına başlanıyor. Ankara, 5 (Hususi) — Burada Kurulacak olan - biri 120 ve diperi — tutarak tevkif etmişlerdir. Cebelüttarık, 5 (Radyo) — Hükümete mensup donanma, Kartajen limımnân çekilerek Barselon limanına geçmiştir. Salamanga, 5 (Radyo) — Neşrolunan resmi tebliğ, hü- kümet kuvvetlerinin (Talade- ra) yı işgal ederek (Toledo) ya doğru — ilerledikleri hakkında çıkan şayiaları resmen tekzip etmektedir. Paris, 5 (Radyo) — İngiliz gemileri, gerek Franko ve ge- rekse İspanya hükümeti tara- fından serbest bırakılan siyasi esirleri alarak Bilbao'dan ha- reket etmişlerse de, şiddetli fırtına yüzünden tekrar limana dönmüşlerdir. Üzüm kongresi Murahhaslar Anka. 20 kilavatlık uzun ve kısa dülgali — radyo istaayonlarının inşası Markoni şirketine verilmiştir. Ba husustaki mokavelename Nafın Bakanlığında imzalanmıştır. Bu radyo istasyonları faaliyete — geçtikten sonra sesimizi dünyanın her tarafına işittirebileceğiz. Halkevi köşesk Bugün saat 17 de, Konya — saylavı B. Ali Rıza Türel ta- rafından Teşkilâtı Esasiyemiz hakkında gayet kiymetli bir — konferans verilecektir. Yurddaşlarımızın, Halkevini teşrif etmeleri rica olunur. $ Bugün, saat 15 de Tem- sil komitesinin toplantısı, saat 17 de de Güzel san'atler ko- mitesinin ve şubesinin umum! toplantısı vardır. $ Ayın yedinci Pazar günü saat 15 de Temsil şubesinin umumi toplantısı, B inci Pa- ra'ya hareket ediyor. 10 martta Ankara'da top- lanacak olan üzüm kongresine İzmir'den iştirak edecek ihra- catçılardan bir kısmı, bugün Ankara'ya hareket edecekler- dir. Ticaret odası genel sek- reteri Bay Mehmed Ali Eten, borsa komiseri Bay Şevki ve borsa reisi Bay Mazhar İzmi- roğlu da bugün yola çıkacak- lardır. Pazartesi günü dî%cr murahhaslar ve ihracatçılar hareket edeceklerdir. Kongre- ye bilhassa Manisa'dan mü- him miktarda bağcı murah- has gidecektir. Kaçakçılık Ankara, 5 (ALA) — Geçen bir hafta içinde gümrük mu- hafaza örgütü tarafından ikisi ölü, ikisi yaralı 105 kaçakçı, 2891 kilo gümrük kaçağı. 93 kilo inhisar kaçağı, 8705 def- ter sigara kâğıdı, 10 silâh 62 mermi, 422 Türk lirası 114 kesim hayvanı ile 53 kaçakçı hayvanı - geçirilmiştir. beşuş, neş'eli bir tavır takındı: — Dut yimiş bülbül gibi kala kalmışsınız. hal İçmiyor musunuz? — İçiyoruz amma, eğlene- miyoruz senin anlıyacağın! Kahveci, bir dolap açtı ve oradan teneke maşraba içinde şarap çıkardı: — Haydi bakalım, sen de başla çekmiye.. Aradan yarım saat geçmişti- ki, Petro da hafifçe sarhoş olmıya başlamıştı.. Tam bu sırada içeriye pala bıyıklı, uzun boylu iki gemici daha girdi. — Tamam -dediler: Musta- fa da burada.. Eski müşteriler, onları; — Hoş geldiniz, hoş gel- diniz! - diye karşıladılar - ne var, ne yok? Sefer nasıl gitli? zartesi günü saat 17 de Spor komitesinin toplantısı ve 10 cu Çarşamba günü saat 18 de de Spor şubesinin umumi toplan: Utisı vardır. BORSA 3 Üzüm satışları Ç. Alıcı K.S. K.S. 179 Hüseyin Av, 10 75 10 75 32 İnhisar 10 25 10 5S0 28 A.R.üzüm. 11 50 12 7 S. Ergin — 16 50 16 50 246 Yekün 417578 Eski satış 417824 U. satış Zahire satışları Çu. Ginsi K.S. K. SA 20 Arpa 450 4 50 S0 Susam 17 17 Ğ 135 Ton p. çekir. 3 55 2 60 343 B. pamuk 44 46 25 345 Ken. pala. 270 — 460 — Eh, fena değil. Her yerde işler biraz durgun gidi- yor.. K — Siz gideli birkaç ay oldu galibal y — Tam üç buçuk ay.. Ne ise, kış nevalesini bol bol çı- kardık.. Midilli'ye yaklaşırken uzaktan bir gemi gördük, fa- kat kimindi anlıyamadık, Ol: duğu yerde - dürüyordüu. Ne - yapıyordu, ne bekliyordu bell değil.. Petro, heyecanını gösterme- mek için, başını kahvehanenin karanlık köşesine doğru çe- virdi. Tahmininde aldanmı- yordu.. Bu, Mariya'nın gemisi ola- caktı.. — Mustafa; haydi şu sazı al da biraz çal Allahaşkınal — — Sonu var — —