6 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

6 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sene 19 — No. 6601 — Fiati ber yerde 5 kuruş Frankonun bir notası Fransa İspanyol Fasına girmeğe hazırlanıyor muş Bu maksatla Ispanyol Fasında kargaşa- lıklar çıkartmıya çalışıyor muş Paris 5 — General Franko, Elcezire Muahedesini imza etmiş olan devlet- bir nota vermiştir. Notada Fran- İspanyol Fasında o kargaşalık- lar Çıkarmak, bu suretle Fransiz a$- kerlerinin İspanyol Fasnı işgal et- yol açmak için çalıştığı bik “rilmekte ve bu tareket protesto edil mektedir. Bu hota Pariste hayret uyandır. Miştır. Gazeteler uzun makaleler #yorlar, Ocuvre . gazetesi diyor “Spanyanın yalnız Valensiyada meş- YU bir hükümeti vardır. Onun hari- de olan töşekküllerin verecekleri Yota kabul edilemez » Humanit& «Şimdi İspanya dahili Arbi esnasında vuku bulan hadise- Verin en vahimi karşısında bulunuyo- Miz» diyor, LONDRA MAHAFİLİNİN MÜTALEALARI Yondra 5 (A.A.) — Havas ajansı Rin muhabiri bildiriyor Tanconun protestonamesi henüz mdraya vasıl olmamıştır, Siyasi ma» fil, ne olursa olsun, Burgos hü Metini tanımayan. devletlerin bu te- #“bbüsü nazarı itibaro almıyacakla- Tın bildirmektedirler, Bundan evvel- nı dan imza edilen Söynelmilel ftilarlar mevzuu bahset- 3 ancak Valencia hükümeti “me- ur. İNGİLİZ GAZETELERİ NE DİYORLAR Londra 5 (A.A) — Salamanca hü- kümeti tarafından Algesiras muahe- denamesinde imzası bulunan devlet- Were verilen ve Fransanın İspanyol Fası hududundaki faaliyetlerini pro testo eden nota, bu sabahki gazetele- rin göze çarpacak sütunlarında neğ- redilmiştir. Gazeteler, nola metninden sonra Paris gazetelerinin mütalealarını neş- retmektedirler. Manchester (Guardian, diyor ki: «Londrada bu notaya hiçbir mâna verilmemektedir. Her halde mevzuu bahis nota, birtakım saçma iddialarla doludur. Eğer Fas hakkında şikyet- te bulunmak için bir sebeb mevcud | olsaydı, Fransızlardan değil, İspanyol asilerinden şikâyet etmek icab ederdi. Fransız Fasında gönüllü kaydedil- mekte ve Fransızlar hududlarını ka- palı tutmak hususunda müşkülâta uğramaktadırlar. Buürgos hükümet komitesi, Fransa» yı İspanyol Fasını istilâ için behane aramakla ittiham etmektedir. Asile- rin İdaresi altında bu mınlaka, bir şüriş kaynağı olmuştur. Eğer Fran- sızlar, istilâ arzusunda bulunsalardı kâfi mikdarda behaneler bulabilirler- di ve behane aramağa hiç te muhtaç olmazlardı.» SON MUHAREBELER Madrid 5 — Madrid cephesinde asl- lerin töarruzu püskürtülmüştür. 'To- ledonun bombardımanı devam ediyor. Ovledoda hükümet kuvvetleri taarruz etmektedirler. Asiler burada tutun- mağa çalışıyorlar. Mekteplerimizde tedris usulünde * değişiklik yapılacak mı? Maarif şürasının yakında toplanarak bu meseleyi tedkik etmesi muhtemeldir Alman lisesi Yatallimlerin - Ni mürekkeb Erupun maa- YİL vekületine Müracaat ede- Yek ik, orta Mekteblerle. 1i- Selerimizde Al Manyada — tat- bik edilmekte “lân talim ve terbiye usulle- Thin tatbikini teklit © ettikleri VE bir de rapor Verdikleri ya. Riluştı. Vekâlete böyle bir teklif yar Dudığı bentiz kı profesörlerinden : malâm olma- takin beraber £ ine müracant “ğimiz tedris hayatına mensub ba» Ü zatlar böyle bi Bün tatbik kabi atindedirler, t İs anbul üniv si pedagoji ens- tüsü profesörlerinden bay . Sadred- ih Celâl bu mevzu etrafında kendi: © görüşen bir muharririmize şunla- İ söylemi > Mekteplerimizde Alman usulle- #klif olsa bile bu- ti olamıyacağı kas nin tatbik edilmesi için bir teklif ya- lldığını ben de g erde okudum. ki kat yapıları bu teklif mekteblerde- teşkilât sistemine mi, yoksa takib va ecek tedris usulüne mi datrdir, an- larnıyor. e her hangi bir memleketin rif teşkilâlırı, mekteblerin dere- Pedagoji enstitüsü celerini ve taksimatını ihtiva eden bir 3istemi tatbik etmeğe çalışmak doğru değildir ve zaten buna imkân da yok- tur. Her milletin kendine göre bir tek- nik seviyesi de vardır ve mektehle- Ti de buna uygundur. Meselâ Alman. ların teknik seviyesi Fransızlardan, İngilizlerden ve bizden büsbütün baş- kadır. Her. memleketin maarif siste. mi kendi seviyesine ve iktisadi bünye. sine uygun olarak kendiliğinden yü- cuda gelmiştir. TTedris usulüne gelince; Alman, Fransız, Belçika tedris usulü diye bir şey yoktur. Her milletin zekâ, anlayış kabiliyetleri başka başka olduğu için tedris usulleri de başkadır. Ve her mil- let birbirinden kendisine uygun gelen usulleri almaktadır. Yalnız Almanlar Son senelerde fer- di tedris usullerini fazla olarak tat- bik etmektedirler. Bu ise her talebe- nin zekâ ve anlayış kabiliyetine göre ders yapmak usulüdür. Bundan baş- ka Almanlar talebeyi sabahleyin çok erken mektebe alarak öğleye kadar tedrisat yapmakta ve telebeyi öğle- den sonra tamamen serbest birakmak- tadırlar, Ben şahsen başka memleketlerde bizim memleketimizde uygun usuller bulursak onların kabili tatbik olan- larını almak tarafdarıyım. Tödrisata aid bu gibi meseleleri tetkik etmek üzere yakında maarif şürasının top- lanacağı ve burada beş ve on senelik muayyen tedrisat programları tatbi- ki meselesinin mevzuübahis edileceği söyleniyor, (Devamt $ üncü sahifode) CUMARTESİ — 6 MART 1937 MAKSİM GORKİ Çeviren : MUSTAFA NİHAD Fiatı 50 kuruş REMZİ KİTABEVİ ST 6-Pk E ( Serseriler hayatı hikâyeleri ) Telefon: 24240 (İdare) » 24249 (Tahrir) - 24248 (Müdür) « 20113 (Kliş*) Haydarpaşa yangınında esrarlı hiç bir nokta olmadığı anlaşıldı Suçları görülmiyen Diruhi ve kızı Hayganuş dün serbes bırakıldılar Yapılan etraflı tahkikattan anlaşıldığına göre yangın, âsap bozukluğundan mütevellid şuursuzca bir hareket neticesidir .. » 0. Müşahidler dün : hareket ettiler Buradan doğruca . Cenevreye gidiyörlar Sancaktaki tedkikler esnasında, Ha- tayın ana yasasını hazırlamakta olan komisyonun daveti üzerine evvelki gün Toros ekspresile şehrimize geldiklerini haber verdiğimiz bitaraf müşahidler dün şehrimizde gezintiler yapmışlar- dır, İki müşahid saat ona doğru Perapâ” lasdan çıkmış ve mensup oldukları İs viçre ve Halanda konsoloshanelerini zi- yaret etmişlerdir. Holandalı müşahid bay Karon öğle yemeğini Holanda kon- soloshanesinde, İsviçreli bay Vatil de İsviçre konsoloshanesinde yemişlerdir. Müşahidler öğle yemeğini müteakip 0- tomobillerle şehir içinde gezintiler yap- miş ve akşam üzeri tekrar otele döne- rek bir müddet istirahatten sonra dün geceki trenle Cenevreye hareket etmiş- letdir. Holanda ve İsviçre sefarethane- leri erkânı müşahidleri Sirkeci istas- yonunda uğurlamıslardır. Üç kişilik müşahid heyetinden bay Holştad iyleşince hemen Antakyadan haraket ederek şehrimize gelecek ve ar- kadaşlarına iltihak etmek üzere Ce- nevreye gidecektir, kal Sovyet - Litvanya anlaşması Sovyet ordusu icabında Litvanyadan , geçebilecek Varşova 5 (A.4.) — Sovyet mareşali Jagorovun Baltık memleketlerine yap- tığı seyahallerden bahseden Kurjer Polski güzetesi bilhassa şöyle demekte: dir; «Resmi süküte rağmen Litvanyanın silâhlanmasını derpiş eden ve Sovyet- lere bu memleketten geçmek hakkını veren askeri bir misakın Kovnoda im- 2a edildiği kuvvetle zannedilmektedir. Gi Kadıköyünde bir kâdının ölümü ve bir evin yanmasile neticelenen fada etrafında adliye tahkikatı ikmal edil miştir. İlk bakışta çok esrarengiz bir mahiyet arzeden ve bu yüzden de etra- fında bir çok şayialar uydurulan bu hâdisenin, hiç bir esrarlı mahiyeti ol- mayıp alelâde bir mahalle kavgasın- dan mütevellid âsap bozukluğu neti- cesinde bir kadının çılgınca bir hare- keti olduğu tesbit edilmiştir, Ev sahibi ihtiyar Diruhi ile kızları Hayganuş ve ölen Maryam yirmi s6- neye yakın bir zamandan beri Kadı- köyündeki bu evde yalnız başlarına yaşamaktadırlar. Geçinme darlığının da inzimamile sık sık âsapları bozul- makta, bilhassa bunlardan Maryam dalma komşularile kâvgalar etmekte ve bir çoklarile dargın durmakta idi. Vakadan bir gün evvel bunlar gene komşularından birile kavga etmişler ve Maryam bu kavgada fazla asebileş- ma miştir. Komşularının: «— Sizi polise haber vereceğiz. Ka- rakollara gölüreceğiz.. şeklindeki Söz- leri esasen Asabi bozuk olan Maryamı büsbütün hiddetlendirmiş ve evine gi- rerken komşularına: «— Ben size gösteririm.. Yolunda bazı tehditler de muştur. KAÇAK EŞYA İHBARI Maryamla kavga eden koruşularının bu evde kaçak eşya bulunduğu hak- kındaki ihbarları üzerine dün de yaz- dığımız şekilde zabıta usulen takiba- ta girişmiş ve araştırma yapmak üze- re polisler eve gitmişlerdir. Kavgada son derece sinirlenen Mar- yam kapıda “polisleri görünce büsbü- tün kendisini kaybetmiş ve-her-hal- de bütün mahalleyi yakmak suretile komşularından intikam almağa karar vererek -eline geçirdiği gazı evin bir (Devamı 4 üncü «ahifede) savur. İnşaatta garip bir usul; — Yapı bittit... Şimdi bir mimar bulup fikrini alalımi..