6 Mart 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

6 Mart 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

e . AKŞAM 6 Mart 1957 İngiltere hava kuvvetini müthiş surette artırıyor Bu senenin hava bütçesi geçen seneden 3İ milyon küsur lira fazla Londra 5 (A.A) — 1937 senesi havakuvvetleri bütçe tahminleri gayri safi 83,588,600 sterlinge ve sâfi 56,500,000 sterlinge baliğ olmaktadır. Safi yekü- na, müdafaa istikrazının bir kısmı olen 26,000,000 da ilâve edildiği takdirde bu yekün 82,500,000 sterlingi bulmaktadır ki, bu mikdar 1936 senesi bütçesin- deki 50,700,000 sterlingle mukayese edildiği takdirde arada 31,800,000 İn- giliz VUrasını bulan bir fazlalık meydana çıkar. Gelecek nisanın birinde bava kuvvetleri büyük Britanyada 100 tayyare tilosile, deniz kuvvetlerinde 20 tayyarefilosu ve denizaşırı memleketlerde 26 tayyare filosundan müteşekkil olacaktır. Bu filolann zabitlerinin adedi 4 bin 850 ye ve tayyarecileri 51,000 e çıkarılmıştır. 8 tane motör fabrikası inşa edilmeğiedir. Bunlardan 2 - 3 tanesi birkaç aya kadar hazır olacaktır. Bilhassa muayyen tipte bombalar İmal etmek için yeniden birkaç fabrika daha yaplacaktır. Fransıztaraftarı araplarla vatanilerin arası açılıyor Eytam ve âramil maaşları Maaşların hiç bir vergi kesilmeksizin verileceği doğru değildir Ankara 5 (Telefon) — İstanbulda çıkan bir gazetede Eytam ve aramil maaşlarının hiç bir vergi kesilmeksizin verileceği hakkında bir haber çık- mıştı. Bugün Maliye vekâleti müste- şarı bay Faik ile görüştüm haberin ka- tiyen aslı olmadığını söyledi. Merzifonda sivil tayyare mektebi açılıyor Ankara 5 (Telefon) — Merzifonda bir sivil tayyare makinist mektebi açıl- ması kârarlaştırılmıştır. Alâkadarlar bu hususta hazırlıklara başlamıştır. Mektep yakında açılacaktır. Donanmamızın İtalyayı ziyaret ede- ceği hakkında resmi mahafilde ma- yok Ankara 6 (Telefon) — İstanbulda Fransızlar iç Suriyeye tayyare parçaları! şi: çasite donanmemın tisiyayı #- ve silâh sevketmeğe başladılar Adana 5 (Hususi muhabirimizden) .— Suriye komiseri Martel Halepte, Lâzkiyede ve Sancak hududlarında demir gömleklilerin çıkardıkları hadise- lerden harekete gelmiş ve bu işin tahkkini askeri muhakemat divanma em- retmiştir. Tahkikat sonunda üç elebaşı tevkif edilmiştir. Sancakta çarşılar kapalıdır, Suriye çok karışık bir vaziyettedir. Bugün Suriyeden Adanaya gelen bir zatın anatlığına göre Suriyedeki dört ayrı zihniyetli fırka Cenevrede Hatayın ana yasasını hazırlıyan komisyonun ka- rarlarına intizr. ediyor. Bu fırkalar çarpışma emelindedirler. Fransızların İskenderuna oradan da iç Suriyeye silâh ve tayyare parçaları getirtip sev- kettikleri görülmektedir. Şam 5 (Hususi) — Suriyede Fransiz taraldarı Araplar İle vatanilerin arası gittikçe soğuklaşıyor. Hattâ bu iki zümre arasında münazaalar vu- kubulmaktadır. o Nitekim Arabpmarında iki taraf sopalarla ve bıçaklarla birbirlerine hücum etmişlerdir. Bu vaziyet karşısında iki taraf birbirlerinden geri kalmıyacak derecede silâhlanıyorlar. Haleb $ (Hususi) — Elcezire mıntakasmda vatanilerle yerli halk arasın- daki ihtilâf gitgide artmaktadır. Bilha$a son zamanlarda Arablar arasında- ki muhalefet yeni şekillerde tebellür etmeğe başladığı gibi vatanilerin fazla şöven hareketlerinden dolayı Arab olıriyan unsurlar da Arablarla iş birliği yapmaktan çekinmektedir. Lâzkiye 5 (Hususi) — Burada çizlicen gizliye beyannameler dağıtılmak- tadır. Bu beyannamelerde büyük bir Arab İmparatorluğu kurulması hülyası beslenmektedir. Humus 5 (Hususi) — Mahalli hükümet tarafından Sancağa evvelee sev- kedilmiş olan silâhlı kuvvetler Sancakdahilindeki meğe başlamışlardır. gamizonlarını değiştir. Nev York belediye o Habsburglar reisi M. Hitlere | Bavyeraya da göz hakaret etmiş Amerika Almanyaya tarziye verdi Berlin 5 (A.A) — Nev-York bele diye reisi Laguardia'nın nutku, Alman Matbualını harekete getirmiştir. Deutsche Allgemeine Zeitung, diyor ki: «Eğer LaguardIa, 80 milyon nüfu- su olan bir milletin şefini tahkir etmek, ihtiyatsızlığında bulunursa, onu filen yapılamıyacağı için, manen tokatla- Mak lâzımdır. Ecnebi bir devletin reisi- ne karşı yapılan bu tahkir, Vaşington- da sükünetle geçişlirilmemelidir. Bu hususta İcab eden tedbirlerin ittihaz edileceğini ümid ederiz.» AMERİKA TARZİYE VERDİ Vaşinglon 5 (A.A.) — Amerika hü- kümeti, Nev York belediye reisi Lagu- ardia'nın Hitlerin şahsı hakkındaki sözlerinden dolayı Almanyaya tarziye vermiştir. Bu tarziye nota halinde ve- rilmiştir. Jponya, tuza mukabil elektrik malzemesi verecek "Ankara 5 — Japonyanın bizden al- mağa devam ettiği tuza mukabil bize elektrik malzemesi vermek için bir mukavele yapılacaktır. Tuz inhisar #daresi, Yugoslavyanın açtığı 66 bin tonluk tuz münakasasına iştirak ede- koymuşlar Cenubi Almanyada | Habsburg 'almanakları dağıtılıyormuş “Münih 5 (A.A.) — Avustüryadan getirildiğine şüphe edilmiyen «Habs- burg Almanakları» birkeç zamandanbe- Ti, Habsbürgların avdeti lehinde pro- paganda yapmak maksadile conubi Al- manyanın bazı şehirlerinde elden ele dolaşmaktadır. Bu almanaklar, kraliyet taraftarı bir Avusturya teşkilâtı tara- fından dağıtılmaktadır. Cenubi Almanya siyasi mahafili, bu hâdisenin zahiren Almanyanın cenü- buna da göz dikmiş olan Habsburgla- rın bir <kafolik Almanya vücude ge- tirmeleri lehinde bir propaganda mahi- yetinde olduğunu beyan etmektedir. ler. Fransız kabinesinde değişiklik haberi doğru değil Paris 5 (A.A.) — Salâhiyetter ma- hafil, kabinede değişiklik olacağı hak- kımdaki şayiaları katiyetle tekzip et- mektedir. Şimdiki nazırlar listesinde yeni bir nazır ilâve etmek veya bu Ws- tede bir değişiklik yapmak mevzuu ba- ha değildir. Bay Şükrü Kaya Silifkede Mersin 5 (Hususi) — Dahiliye ve- kili ve Parti genel sekreteri bay Şükrü Kaya bugün buradan Silifkeye git- miştir, yaret edeceğini yazmıştı. Burada ne Hariciye vekâleti ve nede Erkânı harbi- yel umumiye mahafilinde buna dair malümat yoktur. Tunusta hâdiseler Amele ile çarpışmâlar oldu, 13 kişi öldü Tunus 5 (A.A.) — Ecnebi Tunusta Meltaoui'de kömür madenlerinde zuhur; eden vahim hâdiseler esnasında âmele- den 13 kişi ölmüştür, Bu mevkide ma- den kuyularını işgal etmekte olan grev- ci amele, Kendilerini kuyulardan çr- karmak için gelen jandarmaları taban- calarla karşılamışlardır. Ayrıca 3 jan- darma ve 12 amele yaralanmıştır. Vergisiz sirecek iptidai maddeler Iktisad vekâletinin projesinde hangi maddeler bulunuyor? Ankara 5 — İktisad vekâleti hem sa nayiimizin inkişafına yardım etmek, hem de sınai mamulâtımızın maliyet fiatini indirerek hayatı Ucuzlatmak için bazı iptidai maddelerin vergisiz olarak memlekete ithali için bir lâyi- ha hazırlamışlır. Bu lâyihaya güre, sanayide kullanı Jan külçe ve mamul her nevi demir, iplik imaline yarıyan nebati maddeler, hayvani yağlar, yağ asidleri, donmüz kılı ve döküntüleri, tımak ve boynuz- dan mamul eşya, jelâtin, gomalika, yaş deriler, kuzu derileri, balı ipeği, kakao, çam yağı, sellülold, galanit ve emsali memleketimizde yetişmiyen ağaçlar, kauçuk, alüminyüm, salon tez yinatı. eşyası, nikel, antimuan, kobal, uzvi ve suni boyalar, kükürt ve mü- rekkebalı, sınai ve kimyevi müstahza- rat gümrüklerde ve memleket dahilin- de hiçbir isim altında vergi alınmak- sızın ithal olunacaklardır. Geyşa opereti Memleketimizde oynatıl- masına müsaade edilmedi Ankara 5 — Matbuat müdüriyeti şark memleketlerini bir panayır gibi gösteren Geyşa operetinin memlekö- timizde oynatılmasına müsaade etme- miştir, Operetin mevzuu, Japon çay- hanelerinde hizmet eden Geyşa na- mındaki kızların hayatına dairdir, Maliye vekili Avrupada tedaviye gidiyor Ankara ö — Maliye vekili B, Fuad Ağralı, Avrupada tedavi edilmek için bu akşamki trenle İstanbula hareket etmiştir. s o LA 4 ade çe Dün Geceki ve Bu Sabahki Telgraflar Fransa, frangı müdafaa “için tedbir alıyor Fransa 10 milyarlık bir istikraz yapıyor Londra borsasında heyecan uyandı Paris 5 (A.A.) — Nazırlar meclisinin bu sabahki toplantısının sonunda neş redilen bir tebliğde, geçen eylül aye mın 25 inde akdedilmiş olan İngiliz - Fransız - Amerikan para itilâfının Fransanın Mali siyasetinin esasını teş- kil etmekte berdevam olduğu beyan olunmaktadır, Bu sebepten dolayı kam. bioların her ne suretle olursa olsun kontrolu keyfiyeti bertaraf edilmiştir. Hükümet, Bank de Frans'tan memle- ket altınının serbestçe ithaline ve ser- bestçe alınıp salılmasına ruhsat ver- mesini istemektedir, Bu ayın 8 inden itibaren Bank de Frans, altını, günün flatı üzerinden satın alacaktır. M. Labeyrie, B. Rist, B. Baudouin ve B. Ruelf'ten mürekkep bir komis- yon, irankın müdafaasını temin etmek ve devlet eshamı piyasasını mürakabe altında bulundurmak maksadile kam- biyolarım müsavileştirilmesi sermayesi» ni idareye memur edilecektir. Bütçeye munzam hiçbir kredi konulmıyacaktır, Yalnız milli müdafaaya lâzım olan para temin edilmek üzere bir istikraz akdolunacaktır. - B. Blum yarın akşam saat 19,30 da, bügün nâazırlar meclisi tarafından ve Trilmiş olan kararlar hakkında bir nu» tok söyliyecek ve bu nutuk radyo ila neşredilecektir. Mini müdafaa istikrazı tahvilleri, pir yasaya pazartesi günü çıkarılacaktır. Bu iş yapılmadan evvel, pazar günü saat 10da reisicumhur, radyo ile bütün Fransaya hitaben bir nutuk söy« liyecektir, # FRANSANIN 10 MİLYARTIK İSTİKRAZI i Paris 6 (Akşam) — Fransız hükü- metinin aktine karar verdiği istikras 10 milyar franktır. Debats gazetesi Fransiz mali vaziyetinin müşkül ol- duğunu itiraf ediyor, LONDRA BORSASINDA HEYECAN Londra 6 (A.A.) — Fransız hükü- metinin aldığı yeni iktisadi tedbirler Londra borsasında büyük bir heyezan uyandırmışlır, Bu tedbirlerin müessif olabileceği hususunda şüpheler izhar olunmaktadır. Mısırda bir manastırda papaslar isyan ettiler Isyana sebeb başpapasın, eğlenceye gitmelerine müsaade etmemesi imiş! - Londra $ (A.A.) — Yukarı Mısırda Assiut civarındaki çölde bulunan Deirek Mohorral manastırı papazları, baş pafıza isyan etmişlerdir. Hükümet ma- nastırı işgal için üç yüz kişilik bir kuvvet göndermiştir. İhtilâfın sebebi, papazların civardaki bedevi ve Müslüman köylerinde eğ“ lence gezintileri yapmaları üzerine bu köyler ahalisinin baş papaza şikâyette bulunarak, köylerinde görecekleri hiristiyan papazları öldüreceklerini bildir- meleri ve kendilerine bu hususta tebiğat yapılan papazlarin isyan ederek baş papazın istifasını istemeleridir. 1400 tarihinde tesis edilen bu manatır çok iyi tahkim edilmiş ve içine girilmesi mümkün olmıyacak şekilde beş metre yükseklikte duvarlarla çev- rilmiştiz. Deir - el - Antenle ismindeki diğer br manastırın papazları da tesanüd grevi yapacaklarını bildirmişlerdir, Mısır çölünde | Sovyet müdafaa hava yarışı Yarışa giren dört ecnebi tayyaresi Yeşilköye geldiler Mısır sahrası etrafında yapılan ha- va yarışma işlirak eden ecnebi tay- yarelerden dört tanesi dün Kahireden Yeşilköy hava istasyonuna gelmişler- dir. Bunlardan biri (Messershmitt 108) namında olup, yarışta ikinciliği kazanmıştır. İki tanesi Fransız, dör- düncüsü de Leh tayyaresidir. Sekiz tayyareci Londra oteline inmişlerdir. Yarışta ikinci gelen tayyarenin pilot ve rasıtları, şu izahatı vermişlerdir: — Misir sahrası etrafındaki hava yarışı Kahireden başlamış ve üç gün sürmüştür. Yarışa 12 millete mensup 48 tayyare iştirak etmiştir. Bu tayya- relerden ancak 32 si yarışı bitirmiş- Jerdir. Birinciliği 13 yolcu taşıyan bir Yun» kers, ikinciliği beş yolcu taşıyan bizim tayyaremiz, üçüncülüğü dört yolcu taşıyan Godron-Simon sisteminde bir Belçika tayyaresi kazanmıştır. Bugün memleketimize müteveccihen hareket edeceğiz.» Ecnebi ve Ekalliyet mekteplerinde Türk muavinler Ankara 5 — Maarif vekâleti ecnebi ve ekalliyet mekteplerinde umumi terbiye ve kültür işlerile meşgul ol- mak üzere Türk muallimlerinden bi- rinin muavin olarak çalışmasını lü- zumlu görmüş ve, maarif müdürlükle- rine tamim etmiştir, bütçesi Bu sene yüzde elli dere- sinde zam yapıldı Tunus 5 (A.A.) — Cenubi Tunusta liği devlet bütçesinde müdafaaya tah- sis edilen krediler geçen yıl bütçesinde 14,900,000,000 ruble iken, 1937 da 20,102,200,000 rubleye varmıştır, Bu yükselişin en mühim sebeplerin” den biri, 1936 danberi Kızılordu mev- cudunun fazlalaşmasıdır. Bundan baş” ka Sovyet ağır endüstrisinin inkişafı ve ayrıca bir müdafaa endüstrisi ko- miserliğinin tesisi, 1937 de ordunum techizatının daha ziyade iyileştirilme- sini de mümkün kılacaktır. Bundan başka, 1937 de, eski kışlaların ve zabib ikametgâhlarının tamiri ve ayrıca yeni kışla ve ikametgâhlar yapılması faali” yeti de fazlalaştırılacaktır. 4 Umumi mağazalar 200 bin lira sermayeli bir şirket kurulacak Ankara 5 — İktisat vekâletinin t©* sisine lüzum gördüğü umumi Kazaları inşa elmek için Ziraat, İş Emlâk ve Eytam, Adapazarı nın iştirakile 200 bin lira sermayeli bir anonim şirket kurulmak üzeredir” Bankalar, bü şirkete W sermayeyi, pazartesi gününe İktisat vekâletine bildireceklerdir. umumi mağaza Mersinde ki tır, Şirket | İskenderunda da büyüğ bir transit deposu açacaktır. 3