10 Mart 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

10 Mart 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

BH kikatın karşısında ne Sayfı 6 Teşkilâtı Esasiyedeki değişiklik nasıl oldu? amutayın bu celsesinde dikkate şayan müzakereler geçmiştir Bak nn O halde şerrin ehvenini ih- Hiyar etmek lâzım, tabii Dev- | Ş Tet yapacaktır. Binaenaleyh ha- kadar inad edersek edelim bugunün Zaruretleri bizi hak - yoluna | kadaşlar; götürcecek yaşıyacaktır Yeyahut ta yaşamıyacaktır. Buna imkât yoktur, bu böyle ve P olacaktır. Yalmız bugünkü za- ği nün zaruretleri devam etmiye- Fürüretle devam edecek - mi Mesele bundadır. Belki bugü- | cek, belki yarın değişecektir. Mesele yalnız ekonomik ba- j kımdan mütaleca edilseydi ben burada Fırkanın Bu ümdeyi Devlet ümdesi arasına sokma- Masını teklif edecektim, Fakat $ mesele bundan ibaret değil. dir. Bizi Devletçilik yolunu Sramağa sevkeden şey — velev mahzurlu olsun, şimdiye kadar tuttuğumuz yolda bizi bu yolu muahakkak aramağa sevkede- — cek şeyin burada kemali ce- saretle ve şevkle reyimizi kul- lanmağa — sevkedecek kadar Mmüsbet olduğuna kani değilim. Hepimiz biliyoruz ki daha şe- ker meselesini halledemedik. Bugün bir sınif imücadelesi karşısındayız. Milletimiz sınıfsız bir millettir. Fakat bunu de- mek kâfi değildir, Bugün sı- nifsız, yarın sınıflı olabiliriz. Bünün önüne evvelden geç- mek lâzimgelir. Bu noktai na- zardan pek vazıh prensip ol- mak Üüzere Cenabihak bu memlekçte göstermesin, yarın bu memleket zengininin elin- deki tekmil servetinin elinden | den giderek karnının aç kal- t maması için bugün fakirin za- rüretini — defetmek - lâzımdır. Onun için ben reyimi ekono- mik noktai nazardan değil, doğruda doğruya politik, si- yasi noktai nazardan memle- ketimin âtisini düşünerek, bu- rada kat'i bir kanaâtla vicdan istirahatı ile muvafık olarak kullanacağım. Buna ilâve edecek yalnız bir sözüm vardır: Menteşe ar- kadaşımın - bahsettiği — toprak meselesi bence de çok mü- himdir. Bir- defa herşeyden evvel insanlık — noktai — nazarından mühimdir. Bir “tarafta sürül- miyen yığın yığın topraklar varken, bir tarafta da toprağı olmadığı için aç kalan insanlar -buünlar ne kadardırlar, — bil- mem - var.. Birçok köylüler gördüm ki, kendilerinin top- rağı — olmadığı için - dikkat büyürün - toprak amelesi ol. madiklri halde, ev bark &a: hibi 'bulundakları halde, ciyâr köylere gidib amelelik ediyor- lar. Hangi memleketteyiz? Nü- fusu toprağına nazaran âz olan bü tmemlekette bir - taraftan boş topraklar durürken, diğer taraftan topraksızlık yüzünden âç kâlan insanlar — bulunsun. Bu, siyasi nöktai narardan bir mütalea değildir. Agrer mos- ele birçok yerlerde - insanlık noktai nazarından değil belki iyasi noktai nazardan görül- Belki merhamet mese- lesi, âtiyi görme meselesi te- lâkki edilmiştir. Bu — sebeble toprak — meselesinin de — bir âtiyi görme meselesi olması Şarttır. ke I çok büyük bir dikkatle din- yetinin koyduğu rejimin esası sitibara alınmıştır. Zaten elde Teşkilâtı Esasiye kanımunda yapılacak tadilâtın heyeti umu- miyesine dair söyliyeceklerim bundan ibarettir. DAHİLİYE VEKİLİ ŞÜKRÜ KAYA (Muğla) — Sayın ar- Teşkilâtı Esasiye kantnunda yapılacak - tadilât üzerinde saym — arkadaşımın kıymetli fikir ve mütalealarını ledim. Çok teşekküre şayan- dır ki Partimiz umumi bir ide- alin ifadesini burâya getirmiş. Gördüğüm manzara budur. Gerek müstakil ve gerek pârtiye mensub arkadaşlarımız bu işin tam olarak ve tam zamanında getirildiği kanaatin- de bulundular ve Büyük Mec- lis huzurunda bunu - teyid et- tiler ve millete bunu — söyle- diler. Bundan dolayı partimi- zin lüzumlu ve iyi bir işle hu- zurunuza — çıktığına müftehir olalım. Arkadaşlar; Türk Cümhuri- ve prensipleri evvelce de arz- ettiğim gibi, geçmiş zaman- larda — filozofların, — ulemanın kendi hücrelerinde hassas vic- dan ve dimağlarında hazırla- dıkları mücerred mefhumlara uydurmak için yapılmamıştır. Tarihin yeni şartlarından ve ıstırablarından ve zaruri iera- atından alınmış esaslardır. Re- aliteye müstenid bir yürüyüşün bir tatbikıdır. Tabii konurken fikirlerden yüksek nazariyeler mütalea edilmiş diğer mem- leketlerde geçen hâdiseler ve görülen tecrübeler de nazarı edilen neticedeki isabet de bunu göstermektedir. Bizim Cümhuriyetimizin esaslı pren- sip ve vasıfları harb meydan- larında, meydan — muharebele- rinde düşünülmüş (ve tatbik edilmiştir. Zafer âmili ve za- fer eserleridir.Kuvveti de bun: dadır. Bunun ilk esası İnön- lerinde, Sakarya'larda, Dumlu-— pımar'larda tesbit edilmiştir. Onun için reeldir ve onun için dinamiktir. Devletçilik —vasfı da oradan alınmıştır. Her Dev: letin bir zaman tatbik”edeceği yegâne yol bu olacaktır. Za- ten Devletlerin gidişi budur. Kehaneti sevmediğimiz ve ken- di prensiplerimizi başkasına telkin etmiyecek kadar kendi işlerimizle uğraşmağı - tercih ettiğimiz için kendimizi bunun hariçte telkinile mükellef ad-J detmiyoruz. Bir Devletin ya- pacağı en müşkül iş en çok tekniğe Mmütevakkıf iş, ordu kurmak işidir. Devletin eline ordu ve hükümet veriyoruz 'da ordu işlerinin binde biri ka- dar da haizi ehemmiyet ol mıyan işleri Devlet yapamaz diyoruz. Bu lojik ile kabili tevfik değilir. Mantık bunu kabul etmez. Devlet bugünkü teşekkülü itibarile mademki ordu gibi gayet çetin, ince, girift, modern tekniklerin hep- sine istinad eder nazik bir makinayı elinde bulunduruyor ve Türk devleti de en ziyade bunda — muvaffakıyet — göster- miştir. Türk Devletinin icabın- da eline alıp da muvaffak ol- mıyacağı hiçbir iş yoktur ve olamaz. Bir taraftan Türk'te — Sonu Var — # ANADOLU İzmir Komutanlı ğ ilânları r hkem mevki satın kol dan: zarfla ığı alı yonUN; Mst. Mv. 200: kilo Un kapı alınacaktır. İhalesi 17 Mart 937 çarşamba günü saat 11 de Mst. | Mv. satın alma komisyonunda yapılacaktır. Tahmin edilen bedeli 26967 lira 25 kuruş ve muvak- kat teminatı 2022 lira 55 kuruştur. Şartname ve evsafı her gün komisyonda görülebilir. İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı olmaları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunün 2 ve 3 üncü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikalarile birlikte teminat ve teklif mektuplarımı ihale saatinden en az bir saat evvel komisyona vermeleri. 28 $ 10 14 İzmir Müstakkem Mevki satın alma Komisyonund. 1 — Tayyare alayinin Reşadiye Garnizonunda 1992 Lira 8 Kuruş bedel keşif su tesisatı açık eksiltmeye ile yap- tırılacaktır. 2 — İhalesi 22 'Mart /937 Pazartesi günü saat .11 de Mst. Mv. satın alma Komisyonunda yapılacaktır. 3 — İlk teminat parası 149 Lira 41 Kuraştur. 4 — Keşif ve şartnamesi Mst. Mv. satın alma Komisyonun- da ve ümümi plânı Tayyare alay inşaat şubesinde görülebilir. $ — Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında Kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber- 2490 sayılı kamunua 2 ve iyacı içi Gikk #ti a 3 üncü maddelerinde ve şartmamelerinde yazılı vesika- larla birlikte teminat makbuzlarını ihale gün ve-saa- tından en geç bir saat evvel Komisyona vermeleri. 19 5 10,14 633 İzmir Mst. Mv. K. sat. al. ko. *s. den: 1 — Beherine biçilen ederi 380 — kuruş 10000 tane kilim kapalı zarfla alınacaktır. 2 — Şartnamesini 165 kuruşa almak ve örneğini görmek istiyenlerin her gün öğleden sonra M. M, V. sat. al. ko. nöna gelmeleri. 3 — Tahmin bedeli 38000 lira solup muvakkat teminat parası 2475 liradır. 4 — İhalesi 15 /3/ 937 pazartesi günü saat 15 te M. M. V. sat. al. ko. da yapılanaktır. 5 — Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayilı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazilı vesi- sikalarla teminat ve teklif mektuplarını ihale saatin- den en geç bir saat evvel M. M. V. satın salma ko- misyonuna vermeleri. 27 $ 10 13 542 İzmir Müstahkem Mevki Satınalma Komisyonundan: 1 — Her bir kilosuna biçilen ederi 150 kürüuş olan 16500 kilo pamuk çorap ipliği kapalı zarfla caktır. Şartnamesini parasız almak ve örneğini görmek - isti- yenlerin her gün öğleden 'sonra M: Mi V. satın Alma Komisyonuna gelmeleri. 3 — İlk teminat mıktarı 1856 lira 25 kuruştur. 4 — İhalesi 19/3/937 Cuma günü saat 15 dedir. 4 — Eksiltmeye gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesi- kalerla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatından en az bir saat evel M.-M. V. satın Alma Komisyonuna gelmeleri. 1 AD 582 İzmir Müstahkâm Mevki Satın Alma Komisyonundan: 1 — Beher çiftine biçilen ederi 450 kuruş olan 30000 ilâ 40000 çift asker kundurası kapalı zarfla alınacaktır. 2 — Şartnamesini 900 kuruşa almak ve örneklerini görmek istiyenlerin her gün M. M. V. satın Alma Komisyo- nuna gelmeleri. 3 — İlk teminat miktarı 10250 liradır. 4 — İhalesi 20/3/937 Cumartesi günü saat 11 dedir. $ — Eksiltmeye gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesi- kalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını — ihale saatından en az bir saat evel M. M. V. satın Alma Komisyonuna vermeleri. AT NS" . 20 İzmir Mst. Mv. K. Sat. Al. Ko. Rs. den: 1 — Her birkilosuna biçilen ederi (230) kuruş olan (25000) ilâ (30000) kilo sarı sabunlu kösele kapalı zarfla alı- nacaktır. 2 — Şartnamesini 345 kuruşa almak ve örneklerini görmek istiyenlerin her gün öğleden sonra M. M, V, Sat. Al, komisyonuna gelmeleri. 3 — İlk teminat miktarı (4700) liradır. 4 — İhâlesi 24/3/937 Çarşamba günü saat 11 de M.'M. V. Sat. Al. Ko. da: yapılacaktır. 5 — Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 cü maddelerinde ve şartaamelerinde yazılı vesika- larla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale gün ve saatından 'en geç bir saat evel M. M. V. Sat. Al. Ko. nuna vermeleri. 5 10 16 20 645 İzmir Müstahkem Mevki Satın Alma Komisyonundan: 1 — Her bir metresine biçilen ederi 26 kuruş olan 700000 metre çamaşırlık bez kapalı zarfla alınacaktır. 2 — Şartnamesini 910 kuruşa almak ve örneklerini görmek istiyenlerin her gün komisyona gelmeleri. 3 — İlk teminat miktarı 10350 liradır. 4 — İhalesi 22/3/937 Pazartesi-günü saat 15 dedir. S — Eksilttmeye gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde — yazılı - vesi- kalar ile birlikte-teminat ve teklif mektuplarını ihâle saatından en az bir saat evel M. M. V. satın Alma komisyonuna verimeleri, 2 7 10 416 580 İzmir Müstahkem mevki satın alma komisyonundan: 1 — Mst. Mv. Seferihisar, Abdullah ağa ihtiyacı için 76500 d kilo Un kapalı zarfla alınacaktı 2 — İhalesi 17 Mart 937 çarşamba günü saat 17 de Mst. Mv. satın alma komisyonunda yapılacaktır. 3 — Tahmin edilen -mecmu » tutarı 10480 lira 50 kuruş,| muvakkat teminatı 786 lira 04 kuruştur. 4 — Şartname ve evsafı her gün komisyonda görülebilir. 5 — İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı- olmaları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikâlarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale eaatinden en az bir saat evvel komisyona vermeleri. 28 6600 İ07 H 562 Mst. Mv. Sat. Al. Ko. Rs. den: 1 — Manisa Tümen kıtaatının ihtiyacı için (230) adet nö- betçi muşambası açık eksiltme ile alınacaktır. Beherine tahmin edilen fiat 21 lira olup ilk teminat parası (363) Jiradır. 2 — 3 — İhalesi 22 Mart 937 Pazartesi günü saat 15 de Ma- nisa'da Tümen satın alma komisyonunda yapılacaktır. 4 — Nümune ve şartnamesi Manisa'da Tümen satın alma komisyonunda görülebili 5 — Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmağla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 cü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesika- larla birlikte teminat makbuzlarını ihale saatından en az bir saat evel Manisa Tümen satın alma komisyo- nuna vermeleri. 6 10 16 20 644 İzmir Müstahkem mevki satın alma komisyonundan: 1 — Mst. Mv. Ada, Foça, Söğütcük - ihtiyacı için 113300 kilo Un kapalı zarfla alınacaktır. 2 — İhalesi 17 Mart 937 çarşamba günü saat 16,30 da Mst. Mv. sat. al. komisyonunda yapılacaktır. 3 — Tahmin - edilen bedeli 15522 lira 10 ve muvakkat teminatı 1164 Dra 16 kuruştur. 4 — Şartname ve evsafı her gün komisyonda görülebilir. 5 — İsteklilerin Ticaret odasında kayıtlı olmları şart ol- makla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü mad- delerinde ve şartnamelerinde yazılı vesikalarla birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatinden en az bir saat evvel komisyona -vermeleri.| 28 5 10 14 563 İzmir Müstahkem Mevki Satın Alma Komisyonundan: 1 — Her bir kilosuna biçilen ederi 240 kuruş olan 10000 kilo yün çorap ipliği kapâlı zarfla alınacaktır. ' 2 — Şartnamesini parasız almak ve örneğini görmek - isti- yenlerin her gün öğleden sonra M. M. V. satın Alma Komisyonuna gelmeleri. 3 — İlk teminat miktarı 1800 İiradır. 4 — İhalesi 18/3/937 Perşembe günü saat 15 dedir. 5 — Eksiltmeye gireceklerin 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü mm'!ıî(ı'luîndc ve şarinâmelerinde yazılı vesi- kalarile birlikte teminat ve teklif mektuplarını ihale saatından en az bir saat evel M. M, V. satın Alma komisyonuna vermeleri. 27 579 İzmir Mst. Mv. Sa, Al. Ko. dan: 1 — Tayyare alayının 11,000 ilâ 12,000 kilo pamuüğu pa- zarlıkla attırılacaktır. 10 16 2 — Tahmin edilen mecmu tutarı 600 lira olup ilk temi- natı 45 |iradır. 3 — İhalesi 12 Mart 937 cuma günü saat 11 de Mst. Mv. satın alma komisyonunda yapılacaklır. 4 — Evsaf ve şeraiti Mst, Mv. satın alma komisyonunda her gün görülebilir. 5 — Eksiltmeye gireceklerin Ticaret odasında kayıtlı olma- ları şart olmakla beraber 2490 sayılı kanunun 2 ve 3 üncü maddelerinde ve şartnamelerinde yazılı vesika: larla birlikte teminat makbuzlarını ihale saatından bir saat evvel komisyona vermeleri. 699