16 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

16 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

SF a B DÜD S SO e" VC g | Ç3 Doktorlar ve fakir hastalar Bir İstanbol — gazet inde, *“akir hastalar, yüksek- ve tamıımış dok- torlara da başvarub muayene ve tedavi imkâmoı bulamıyacaklar mi?,, Şeklinde bir başlık gördüm. Sizi temin ederim; yazıyı okumadım. Bence böyle başlık kullanan bir muharririn, yazı kısınında — yürütebilö- ceği mutalca aocak çu olabili: — Memlekette, ayrı ayrı zengin, fakir. caridir. mezarda sımf merasimine ve tarifeye tabi — tutulan ölüler naml ki varsa, hastalarda da aynı edas Anadolu toprağında hastalanmış tek fakir gösterememsiniz ki, bir talili rüzgârile tb fakültesine düşmeden, kendisini yüksek, tanınmış ve Üstad bekimlere göstermiş olsun! Halbuki memletin herhangi bir köşe- sinde burnunun ucu kaşınan bir vatandaş, parasına güvenerek o büyük fen adamlarından birinin karşısına gelir: -— Benim buranum kaşımyör, muktarib olayor, «inirleniyorum, lütfen şanü bir masyene eder misiniz? Diyebilir. Birisi, parası ile burnundaki evhamı devirmeğe çalışırken diğeri..... Evet, 6 muhartirin böyle bir başlık altındaki yazımmıan, başkı türlü olmasına ihtimal vermiyorum.. Ancak, cümleyi kestiğim — yerden — sonra, belki o başka türlü yazacaktır. Fakat ben olsaydım, şöyle devam ederdim: Kendi kasabasında ve vilâyet merkezinde çalışan döktora — bile baş- vuramıyacak.. Çünkü, vizite ve ilâç masralı ile kendi kazanç — soviyesi arasında onun elinde olmıyan bir aheoksizlik sırıtmaktadır. Hastalık ve hasta varılır ki, belki bir doktora on defa, belki de ayrı ayrı beş altı doktora birer, ikişer defa gösterilmek iktiza eder. Bunun imkâa foc mülü nedi:? Umumt hastaneler!.. Hangi hastaneler; sorabilir miyim? Kaldı ki muayene başka, tedavi başka, ilâç masreli da başkadır ve bu başkalıklar içinde, derin, düşündürücü bir mana vardır.. Vaktile hekimler, halkta üfürük, tükürüğe karşı gösterilen — tercikle uzün uzadıya — mücadele etmişlerdi. Şimdi vatandaş, hastalığını anlayınca doktora gitmek istiyor, bir - kesesi- Halk, hocaya, muüskacıya koşardı. me, bir de vizite ücretine ve ilâç maşrafına bakıyor, hastaneye tapınmak orsusunda bulunuyor, hastane tabelâsı ise müsaid değil... Garib kararlari Vakıa adalet, her yerde müc- rimlerin cezalandırılmasını is- tihdaf eder; fakat her mem- lekette adalet aynı şekilde an- şılmamaktadır. Bazi yerlerde verilen adli kararlar, pek çok yerlerde pek garib görünür, Meselâ; cenubi Afrikada Nilstronda on beş yaşında bir. çocuk yerli bir adamı öldürdüğü için cezaya mahküm olmuştur. Bu ceza nedir bilir misiniz? Çocuğun tabanlarına sekiz sopa vurmak! Birleşik Amerikada Den- verde Alber Füston adında birisi 300 dolar çalmış, cürmü sabit olmuş ve 28 dolar para cezasına çarptırılmıştır! Jamayıkta Kingstonda Alis Türtle isminde ve on dört yaşında bir çocuk mektepte arkadaşının boğazını bir cam parçasile kesmiş, öğretmen ta- rafından da bu hareketine mukabil yüz defa “ben artık boğaz kesen değilim!, cümle- sini yazmağa maküm edilmiştir. Yeni bir devriâlem tecrübesil! Yayan, bisikletle, otomobil- le, bir senede seksen veya beş günde devriâlem duyduk; şu halde terlikle devriâlem neden olmasın? İşte, Yezo Anderson isminde bir akıllı, terlikle dev- riâlem yapmıştır. Bu adamcağız; bundan $ sene evel Kopenhağdan kalk- miş, terlikle yürüyerek yine Kopenhağa gelmiştir. Bu müd- det zarfında 14 takım elbise eskitmiş, 17 baston aşındırmış ve 936 terlik parçalamıştır. Kadın zulmüne karşı ! Birleşik Amerikada, erkek- ler kadın tahakkümünün artık tahammül edilmez bir zulüm haline geldiği kanaatindedir- lerf Ve bunun için de bir mücadele teşkilâtı yapmağa karar vermişlerdir. Bu cemiyeti kurmağa karar Pa. a AD abi Saime Sâdi karşilanmak hiç te iyi birşey değildir! Doğrusu, bu Amerikalılara biz de acıdık; ve... halimize bin şükür! Diyoruz. Bir günde 11 düello! Kurunuvustadan bahsede - ceğimizi sanmayınız. Mevzuu- muz bu asrın, bügünlerin bir meselesidir: Macaristanda düello yasak değildir; düne kadar meçbul bir otel memuru - olan Teren Sargada bu yüzden meşhur bir adam olmuştur. Bu adamcağız, bir kolayımı bulmuş ve oldukça maruf bir kızla nişanlanmıştır. Fakat bu kızın bir kuzeni bu izdivaca taraftar olmadığından damadı tahkir etmiştir, Bu tahkir bir düelloya —müncer olmuştur. Düelloda çıkan ikinci bir hâ- dise şahidlerden birisini gene kızın akrabasından — birisile düelloya icbar etmiştir. Hasılı, bir gün içinde ve tek mesele yüzünden tam 11 kişi hafif dücllo etmiş on dört kişi ha- fif veya ağır surette yaralan- mıştır. Macar gazeteleri, hâdise zencirlemesinin ölüsüz nihayet bulmasından — dolayı beyanı memnuniyet etmekte fakat... Düğünün neticesini yazmayı unutmuş görünmektedirler. a Bugün doğacak çocuklar.. Eğer bugün için bazı mesud anlar geçireceğimizi tahmin etmiş isek, emin olmalıdır ki bu tah: min yanlıştır, çünkü yıldızların birçok — tesirleri, bugün arz üze- rinde muvaf fakıyetli ve bahtiyar bir gün yaratımıyacaktır. için en İena neticeler, bilhassa kalb işlerinde mukadderdir; alın: müş her sadakat vadi bugüa ihlâl edilmek tehlikesine kuvvetle ma: ruzdur. Bugün doğacak — çocuklar ça- Tışkan, sakulgan olacaklardır. Para işlerinde babiları yaver - olacaklar ee G a9 Mi Yananistanda et ihtiyacı Kümes hayvanlarına' rağbet var Atina Türkofis şubesinden İzmir şubesine - bildirildiğine göre, Yunanistanda haftada iki gün kasaplık et yimenin yasak edilmesi yüzünden ta- vuk, hindi vesaire gibi kümes hayvanlarının istihlâki çok art- mıştır. Canlı olarak sif Pire okkası (Yunanistanda hâlâ ok- ka caridir) 41 drahmi (kilosu takriben 48,5 kurüş) üzerinden teklif yapılırsa Yunanistan pi- yasasında geniş işler yapmak mümkün olacaktır. Alâkadarların vapurlardaki firigorifik tesisattan istifadeleri suretile kümes hayvanlarının kesilmiş olarak da Yunanis- tana sevki mümkündür. Atina Türköfis şubösi, bu gibi sev- kıyat için tavassut ve delâlet- te bulunmağı kabul etmiştir. Vapur Navlunları meselesi Berlin Türkofis şubesi; Day- çe Leventa Lin vapur. kum- panyasirim - Betlin Mmerkezine müracaat ederek, 937 mayıs sonuna kadar vapur navlunla- rına zam yapılmamasını iste- miştir. Kumpanya idare meclisi, Türkofis şubesinin bu talebini kabul etmiş ve İzmir acenta- lığına gönderdiği bir emirde, tarifelerin değiştirilmesini bil- dirmiştir. Bu haber ihracâtçı- larımızı sevindirmiştir. Bay Âli Akkaya Mezuniyetle İstanbulda bu- lunmakta olan müddeiumumi muavini Bay Âli Akkaya şehri- mize dönmüş ve vazifesine devama başlamıştır. Çeçmede memuriyet Çeşme kazasında on Jlira maaşlı' zabıt . kâtipliği inhilâl ettiğinden 26 Nisan Pazartesi günü İzmir adliye encümeninde talibler arasında seçme imti- hanı yapılacaktır. Serbest bırakıldı Rüşvet almak suçundan As- liyeceza mahkemesinde dört ay hapse ve 33 lira para ce- zasına mahküm edilmiş olan Sulhceza mahkemesi zabıt kâ- tiplerinden Bay Hakkı, mahkü- miyet kararını temyiz etmiş ve 100 lira kefaletle dün serbest bırakılmıştır. ehir, Meclı'ıı'de Belediye varidat büdçe- si 1,112,770 liradır V. M. cemiyeti, verem hastanesi için yardım istiyor Şehir meclisi, dün öğleden sonra belediye salonunda top- lanmtış, belediyenin 937 senesi varidat bütçesi ile Karşıyaka tramvay bütçesini müzakere ve tasdik etmiştir. Celse, reis Bay Behçet Uz tarafından açılınca Yamanlar suyuna ilâveten Çarıkdere ve Dümbüldere kaynak- suların- dan istifade edilmesi için te- sisat yapılması ve bu hususta tahsisat ayrılması hakkında Dahiliye- Vekâtetinden müsa- ade istenmesi kabul edilmiştir. Verem mücadele cemiyeti tarafından İzmirde açılacak ve- rem hastanesi - için belediye bütçesinden 5000 lira yardım- da bulunulması hakkındaki cemiyet reisliğinin teklifi aid olduğu encümene havale olun- Mmuş ve Kültürparkta fuar sa- hasında sermayedarlar tarafın- dan yapılacak büyük tesisat ve moderm binâlar, eğlence yerleri vesaire için sekiz se- neye kadar intifa hakkı veril- mesi hususunda fuar sabasının sekiz sene müddetle komite emrine verilmesi için hazırla- nan riyaset teklifi okunmuştur. Sekiz sene veya daha az bir müddet için verilecek in- tifa hakkından sonra buradaki tesisatın tamamen belediyeye intikal etmesi isteniyordu. Be- lediye, Kültürpark sahasında mübim tesisat ve inşaat yap- mak mecburiyetindedir. Bunun için pârası mevcud olmadı- gıtdan para sahiplerine mu- ayyen müddetler için intifa hakkı vermek - istemektedir. Bu teklifin evelemirde ni- zam encümenine gönderilmesi muvafık görülmüştür. Bundan sönra varidat bütçesinin mü- zakeresine başlanmış; Bay Ah- nted Şükrü ayağa kalkarak: Belediyenin yeni yıl içinde geçen senekine nazaran fazla neler yâpmak istediğini, vari- dat büdçesinin hangi esaslara istinad edilerek hazırlandığını sormuştur. Büdçe encümeni reisi tarafından uzün — izahat verilmiş, muhtelif yıllar tahsi- lâtı nazarı dikkate alınmak Meyvacılığın inkişafı için tedbirler alındı Hükümet, mıntakamızda tedkiklerde bu. lunmak üzere bir mütehassıs gönderdi Hükümet, meyvacılığın ıslahı ve inkişafı işine büyük ehem- miyet vermektedir. Ziraat Vekâleti, İzmir ve havalisinde mey- vacılık üzerinde tetkiklerde bulunması için, Ankara Yüksek ziraat enstitüsü meyvacılık mütehassısı, Profesör Von Klayz- bergi İzmire göndermiştir. Evelki gün şehrimize gelmiş olan profesör, Burnavada Zi- raât mektebini, zeytincilik ıslah istasyonunu ve bağcılık müca- dele enstitüsünü gezmiş, alâkadarlarla temaslarda bulunarak izahat almıştır. Dün, muhtelif yerlerde tetkikatta bulunan profesör, Akhisar, Kasaba, Manisa, Kemalpaşa ve diğer kazalardaki meyvacılık durumunu da gözden geçirecek, on gün sonra Ankaraya döne- cektir. Mütehassıs Profesör gör Vön Klayzbergin, iraât Vekâle Whh neticesi n mk e şartile yeni varidat büdçesinin 1,112,700 lira üzerinden tes: bit edildiği bildirilmiştir. İz- mitde yapılmasi İâzim gelen muhtelif işlerin çok olmasına rağmen belediyenin borç yap- madan iş yapmak kararında olduğuünu ve mevcüt kanün- lara göre varidatını tesbit et- miş bulunduğunu, belediyenin fevkalâde “büdçedeki — İstik- raz borcundân şimdiye kadar 2,086,412 lira södendiğini, bu- nün 1,471,000 lirasının kendi varidatındahn verilmiş olduğunu, 611,000 Tirâsinın da - hazine tarafından verildiğini — söyle- miğ ve: — Varidatın daha fazla ol masını, şehre- daha — faydalı işler yapmamızı çok arzu eder- dik. Fakat büdçenin vaziyeti buna manidir. Yalnız kaldı- rım, yol, lâğım inşa ve tamir masrafları geçen seneye naza- ran masraf büdçesinde daha fazladır. Masrat büdçesine şe- hir garajı için 17 bin lira, hal santralı ilçin 25 bin, çocuk hastanesi ve doğüm evi için için 10 bin lira konmuştur. Bu izahat kâfi görülmüş ve varidat büdçesi, bina vergi- sinden belediye hissesi 105,000 lira, kazanç vergisinden 42,500 Hira, tanzifat vergisinden 92,000 lira, tenvirat resminden 70,000 Kra, pazar, panayır ve mey- danları işgal resminden 8500 lira, dellâliye resminden 12 bin lira, mevaddı müşteile is- tihlâk resminden 25 bin lira, Karşiyaka tramvaylar varida- tından 750 lira olmak üzere 1,112,770 lira üzerinden tes- bit edilmiştir. Sonra Karşıya- ka tramvayları - varidat ve masraf büdçesi müzakere ve kabul edilmiştir. Meclis, haf- taya perşembe günü toplan- mak üzere dağılmiştır. Dünkü Lodos fırtınası Dün sabah başlıyan lodos fırtınası, öğleye doğru şiddet- lenmiş ve akşama kadar de- vam etmiştir. Fırtına, şehirde ufak, tefek tahribat yapmış, bazı evlerin kiremidleri uçmuş, sokaklar tozdan geçilmez bir hal almıştır. Lodos fırtınası, meyva bah- çelerinde ve bağlarda da za- rarı mucib olmuştur. Henüz mahsul bağlamış olan Badem, Kayisı, Erik ağaçları rüzgârın şiddetinden meyvalarını dök- müş, henüz gelişmiş olan bağ- ların filizleri kırılmıştır. Fırtına akşam 17 ye doğru hafifle- miştir. Alâkadarlara gelen ma- lümata göre, civar vilâyetlerde olduğu gibi İzmir havalisinde do yağmura fazla ihtiyaç vardır. Vilâyet sıhhat meclisi Vilâyet sıhhat meclisi bugün saat onda sıhhat müdürlüğü binasında Vali Bay Fazlı Gü- leçin riyasetinde toplanacak ve vilâyetin muhtelif sıhbat üzerinde | müzakerede 16/4/937 Bi Katarlarda Sıhh? levazım çantası mevcuddür Dünkü nüshamızda işaretler sütununda, pâzâr günü Afyon- dan İzmire gelmekte olan trende bir yolcunun şişe pat- laması yüzünden ayağından İ İ İ j î , müdavatı eveliye - yaralandığını, için birşey bulunmadığını yaz- miştik. Dün alâkadarlar, bi- zimle temasa geldiler. Mem- nüniyetle öğrendik ki, bütün katarlarda hatta ikişer tane sıhhi levazım çantası — vardır. Yani idare, bunu daha evel- den düşünmüştür. Ancak, bu son hâdisede hangi sebeple bu çantalara başvurulmadığı da ayrita - üraştırılmağa baş- lanmıştır. Göstetilen alâkayı memnu- niyetle karşıladığımızı kayde- Göztaşı Hatını yükseltmek iste- mişler amma.. Dünya piyasalarında göztaşı fiatlarının yükselmesi üzerine, buradaki tacirler de mâllarını yeni piyasa üzerinden satmak istemişler ancak vilâyetin te- Şebbüsü üzerine bundan vaz- geçmek mecburiyetinde kal- mışlardır. Eskiden 205 kilölük - bir fıçı göztaşı 22 Jiraya satılır- ken, bu delfa yeni piyasaya göre, 35 liraya çıkmıştır. Halen — piyasada ihtiyaca yetecek kadar yöztaşı mevcud bulunduğundan, eskiden getir- tilmiş malların 27, yeni geti- , rilecek malların da 35 liradan satılması kararlaştırılmıştir. Muhtelif memleketlerden it- hal edilen göztaşlarının fiat: ları biribirine müsavi olduğu - gibi, kullanış derecelerinde de bir fark yoktur. Esasen tâhlil * neticesinde, kuvveti yüzde 98 den aşağı olan göztaşının it- hali de menedilmiştir. Bu se- beple bağaılarımızın - alacak- Jarı her nevi - göztaşları, aynı derecede olacaktır. Menilhtikâr komisyonü son . toplantısında, — göztaşı işini tetkik etmiş ve piyasada fazla mal olduğundan bu göztaşi buhranı mevzubahs olamıya: câği kanaatine varmıştır. Fa- kat her ihtimale karşı bu hu- susta tedbirler almağı faydalı görmüş ve gelecek toplantıya kadar tetkikata devam edil- mesine karar vermiştir. Akhisarda Yeni bir mektep kuruluyor” Akhisar, (Hususi) — Akhi- sarımızın üçüncü ilkokulun te- melatma merasimi bütün mek- - teplilerin ve binlerce - halkın iştirakile ve çaeşkun l:ııhw_ ratla yapıldı. b Parti bandosunun - çaldığı İstiklâl marşı ile törene başı landı. Bundan sonra maarif memüru Rahmi, Uray mimarı Talât Özişik, Gazi okulündan Münevver Oral ve Misakımil- , ve minnetle anıldıi, kurbanlar kesildi. İlk- taşı kaymakam” mız attı. Merasime ecumhüriyet mar: şını söylemek süretile niha