16 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

16 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

T -ayla 6 Doktor Şaht, dün Ber- line vâsıl oldu Fransız gazctelen, B Şahtın Brüksel se, tur'ü temlzıeyemeZdİm yahati için muhterizane yazılar yazıyor Berlin, 15 (Radyo) — Bel- çika Başbakanı B. Van Ze- landla konuşmak üzere iki gün evel Brüksele gitmiş olan Almanya Maliye Nazırı Rayş- bank genel direktörü doktor Şaht, bugün saat 9 da hususi tayyare ile buraya dön.nüştür. Paris, 15 (Radyo) — Siyasi mchafil ve Paris gazeteleri, doktor. Şahtın seyahati ve gazetecilere yaptığı beyanat etrafında mmuhterizane yazılar yazmakta ve şu mutalcayı dermeyan eylemektedirler: “Alman ricalinden ve en selâhiyettarlarından biri olan doktor. Şahtın beyanatı dik- kate şayandır. Almanya, . şimdiye kadar münferit bir siyaset takib edi- yordu. Şimdi B. Şahtın ağzın- dan işittiklerimiz; Nazilerin, bilhassa iktısadi - siyaseti de- Biştirmeğe karar — verdiklerini ima ediyor. “Entran Sijan,, gazetesi di- yor ki: “Şimdi iki Almanya muva- cehesinde bulunuyoruz. Gene- ral Göring, sadeyağına top ve tüfek tercih ettiğini söylü- yor. Dr. B. Şaht ise, bunların Dr. Bay Şıhkın Brükselde verdiği beyanat, bize emniyet telkin etmiyor., Brüksel, 15 (ALA.) — Dr. Şaht dün akşam Belçika ve yabancı memleketler gazete- cilerini kabul edrek aşağıdaki beyanatta bulnmuştur: * — Brükselde Belçika dev: let bankası genel direktörü B. Franka yaptığım ziyaret birkaç haftadanberi hazırlan- makta idi, Yalnız bu keyfiyet seyahatimin her türlü Sansas- yönel mahiyetini - tekzibe kâ- fidir. Bu noktai nazardan se- yahatim — etrafında çıkarılan bütün sansasyonel haberler ha- kikate hiç te uygun değildir. Belçikada bana karşı göste- rilen hüsnü kabulden - dolayı çok mütehassisim. B. Frank tarafından verilen öğle ziya- fetinde birçok Belçikalı ban- ger, endüstriyel ve armatörle bulustum ve tanışdım. Görüş- melerimin yegâne hedefini iki memleket arasındaki ekonomik ve umumi münasebetlerin tak- viyesi ve iyileştirilmesi teşkil eylemiştir. Bunu bilhassa te- barüz ettirmek isterim. B. Van Zeland ile aramda her hangi bir müzakere vu- kua gelmemiş, yalnız umumi ekonomik vaziyet ile bu vazi- yeti iyileştirecek tedbirler üze- rinde fikir teatileri yapılmıştır. Şurasını bildirmek isterim ki B. Van Zelandda büyük bir hüsnü niyet ve anlayış zihniyeti buldum. Ben'm şahsi düşüncelerime göre, h eynelmilel ekonomik salâh anca, ” Siyasi bir anlaş- madan n::;. elde - edilebilir. Büyük ve küçük devletler ara- sında Avrupanın umumi sulhu üzerinde anlaşmalıyız. Ben bü- tün kuvvetimle kaniim ki harp istiyen hiçbir. kimse mevcud değildir. Böyle bir sulbun icabettirdiği garantilere gelin: ce bunları henüz bilmiyorum. Fakat şuna eminim ki bugün bu sahada varılacak bir hal suretine birkaç zaman evelin- den daha ziyade yakın bulu- nuyoruz. Bay Van Zeland bu yolda üzerine aldığı vazifesin- de kendisine kalptet muvaffa- kiyet temenni ederim. Şu fi- kirdeyim ki Bay Van Zeland aramakta olduğu ekonomik salâhtan evel umumi bir sü- künun tesisi lüzumuna pek yakında kanaat getirecektir. Bu bakımdan Belçikanın yeni bir siyasi istiklâl havası ya- ratmak suretile başardığı te- şebbüs bu sükünu temin ede- cek şartların birincisi olan karşılıklı hürmete varacak ta- rihi devrenin başlangıcı telâk- ki olunabilir. Almanyanın silâhlanma - si- yaseti bu anlaşmayı işkâl et- mek şöyle dursun bilâkis bu siyasete yol açmış bulunmak- tadır. Almanya silâhsız bulun- duğu — müddetçe — kendisine ehemmiyet verilmemiştir. Hal- buki bugün -hepimiz aynı se- viyede bulunuyoruz. Almanya ekonomik yapıcılık eseri üze: rinde işbirliği yapmıya hazır- dır. Almanya bundan hiç kim- seyi hariç tutmamaktadır. Almanya işbirliği ile de da- ha ziyade inkişafını temenni ettiğim çok faal bir ticaret yapmaktadır. BORSA Üzüm satışları Ç. Ahıcı K $Ğ 62 J. Kohen — 10 14 50 45 S. Ergin 12 16 75 43 İnhisar gA 41 M. J. Taranto 9 50 14 50 31 Ş. Rızaha. 1475 15 26 F. Solari 12 50 16 75 16 F. Sabit 14 M 12 E. Feher 1275 12 75 9 J. Tara, mah.14 4 285 Yekün 427325 Eski satış 427610 U. satış Z. yağı satışları Kilo Alıcı K. & * 51600 F. Solari 44 50 49 75 27900 M. Mihalef 44 50 46 50| *8700 A, Muhtar 46 S0 49 50) 5000 Jiro ve şü. 45 45 3000 Şark halı 46 46 2100 Ö, Muhar. 45 45 98300 Zahire satışları Çu. Ginsi K &KS 1112 Buğday — 6 6 375 99 Kumdan — 4 5 17923 P. çekirdek 3 25 3 25 141 B. Pamuk 27 42 717 Ken.pala.200 — 5 — 45 lzm. e Lj 'nan ışîetme müdür- lüğünden: n Pılıeılıı..- Açık el(ıılnm Öle sak Ömürünün ; üı:l::ı msâ/l:/'”. İ e karaltke y lainiği X SST "'*'“"pl arının . S0/Nisan/937 - remize yerilmiş: olması sağımız üç bin ton lâvemarin ma- 7 guma günü saat 16 da ya- cuma günü saat 15 şe “nakasaya girecekler : istiyenler ANADOLU rıa katili ne diyor? Ana katili Kemalin babası ve bir arkadaşı zan altındadır — Başı 1 nci sahifede — kaçmış, sonra tekrar eve dönmüştü. Kahveden kazandığım parayı ocak: çıda biriktiriyordum. Bir gün Kon. yalı bir adam geldi. Bir tabanca satmak istediğini söyledi, üç Hiraya bu tabancayı satın aldım, fakat bunu babamdan gizledim. Bir gün babamla konuşurken: — Anamın vaziyeti we olacak? Diye sordum. Bana: — Sakın anana bir fenalık yapmağa kalkışmayasın. O, cezasını Allahtan bulacaktır. Dedi, — Seni bu cinayete teşvik eden olmadı mı? — Hayır. Yalnız bir gün Çolak Hüseyin, yanıma geldi. Bana dedi ki: — Sen anan Hediyeyi öl- dürmek — istiyormuşsun. Ona Bergamaâ; Atatürk günü kutlulandı — Başı 1 nci sahifede — şehir — tiyatrosunun — Kermes haftasında üç temsil verecek- leri de kat'ileşmiştir. Kalkanlar hazırlanmış, ok- lar da yapılmaktadır. Celen misafirlerin her şeyden önce yatmaları işi ehemmiyetli gö- röldüğünden bu hususta müm- kün olduğu kadar istirahatle- rinin temini için çareler aran- maktadır. Oteller, evler - tesbit olun- maktadır. Bununla beraber belediyemiz birkaç yüz kar- yola almağa da karar ver- miştir. Diğer taraftan (ilimevi) ya- pılmaktadır. - İçinde altı ban- yosu olan bu otel bütün kon- forunu taşımaktadır. İlim adam- ları için artık Bergamada hu- zuür ile tetkikat yapmak im- kânı bir ay sonra temin edil- miş olacaktır. Haftanın bir günü de, çam lar diyarı Kozakta geçeceği için oraya giden 25 kilamet- relik yolun bozuk yerleri de düzeltilmektedir. Sayın ilbay Fazlı Güleçin yüksek buluşlarile meydana gelmekte olan bu Kermes haf- tasının kat'i programı bu haf- ta içinde yapılacaktır. Resim sergisi: 23 Nisan bayramı münse- betile Halkevi müze kolu ta- -| rafından bir resim sergisi açıl- mak üzere işe başlanmıştır. Bergamada bulunan istidat- kimselerin iyi eserleri bu ilk sergide oldukça iyi neti- celer vereceğe benzemektedir. Sergi, elişi ve fotograf ol- mak üzere iki kısım olacaktır. Satış yerleri: birşey yaparsan seni altın ka- feste mubhafaza etseler bile bulur, öldürürüm. Dedi. Beni tehdid etti, anamı neden öldürmek iste- diğimi ve beni kim teşvik ettiğini sordu. Fazla tehdid edince: — Beni kahvede beraber çalıştığım Osman teşvik etti. Dedim. Halbuki, Osman da beni teşvik etmemişti. Ben bu namus Jekesini temizle- mek için kendim karar verdim, çünkü çok üzülüyor ve ana- mın, bu fena hayattan vaz- geçmesini bekliyordum. Son zamanda bir karısı da olan Çolak Hüseyinin evine kaç- mıştı. Vak'adan bir gün evel Çolak Hüseyinin evine gittim, anama eve dönmesini - teklif ettim. O sırada evde Çolak Hüseyinin küçük çocuğu da vârdı. Anam: — Eve geleceğim, dedi. Gelmiyeceğini bildiğim -halde inanır gibi göründüm. O sırada anamı vurursam küçük çocu- ğun ne vaziyet alacağını dü- şünerek cesaret edemedim. Ertesi gün tekrar gittim, anam evde yalnızdı. Ayağımdaki ço- raplar yırtıktı, dikmesi için verdim. Dikti, o sırada konu- şuyorduk. — Eve dönecek misin? Diye sordum. — Sen karışma! Dedi. Zaten heyecan için- deydim. Tabancamı çektim, bir el ateş ettim. Neresinden vurulduğunu — bilmiyorum ve derhal evden kaçtım. Sonra beni yakaladılar. — Anan ölmüş mü? — Bilmiyorum. — Ölürse müteessir olm- yacak mısın? — Nasıl müteessir olurum. Bu namus meselesidir. Bunu başka türlü temizlemenin yo- lunu bilmiyorum ve bulama- dim, Memleket hastanesinden al- dığımız malümata göre, otuüz altı yaşında bulunan Hediye- nin hayatı tehlikededir. Mu- cize kabilinden kurtulması da mümkündür. Adliyece yapılan tahkikatla onüç yaşındaki bu çocuğu ci- nayete teşvik edenlerin mey- dana çıkarılmasına çalışılmak- tadır, 23 Nisan çocuk haftasının ilk günüdür İMEVSİM DOLAYISİLE YENİ ÇIKARILAN KUMAŞLAR Sağlam, zarif ve ucuzdur YENİ YAPTIRACAĞINIZ ELBİSELER İÇİN BU MAMULÂTI TERCİN EDİNİZ Birinci kordonda 186 numarada Şark halı Türk anonim şirketi Mimar Kemaleddin caddesinde FAHRİ KANDEMİR oğlu — | şehrimizi ziyareti bizim 16 4/537 G. ismet İnönü, Yugos- Aile namusumuzu başkalavya dahilinde seyaha: te devam ediyorlar — Başı | nci sahifede — İsmet İnönünün ziyaretinden bahsedilmektedir. Makalede, bu ziyaretin bir nezaket ziya- reti. olmakla beraber gayet geniş siyasi ehemmiyeti haiz bulunduğu kaydedilmektedir. Neşredilen resmi tebliğin bu- nu açıkça gösterdiği, Balkan antantı tesanüdünün Belgrad ziyareti ile bir kere daha te- yid edildiği zikredilmektedir. Yugoslavyanın, Bulgaristan ve İtalya ile imzaladığı mua: hedelerin Belgradda mevzu bahsolduğu ve bu muahede- lerin Türk ricali tarafından tasvip edildiği yazılan maka- lede, Türk-Yugoslav — dostlu- ğunun — sarsılmaz bir halde bulunduğu ilâve edilmektedir. Vreme gazetesi, neşredilen resmi - tebliğin, Türk-Yuyos- lav dostluğu ve Balkan an- tantının sağlamlbığı hakkında tarihi bir vesika olacağını yazmaktadır. Belgrad, 14 (AA)— Tür kiye Hariciye Vekili Bay T. Rüşdü Aras ile B. Stoyadinoviç ve maiyetleri Trejevo ve Kro- kacevaç adalarına gitmişlerdir. Yarın General İsmet İnönü, Bay Aras ve Bay Stoyadino- viç Saray Bosnaya ve oradan da Yugoslavya sahillerine gi- deceklerdir. Bu ziyaret müna: sebetile gerek Saray Bosnada ve gerekse diğer şehirlerde mümtaz Türk misafirlerini ka- bul için büyük hazırlıklar ya- pılmaktadır. Belgrad, 14 (A.A.) — Sa- bah gazeteleri ve akşam ga- zeteleri ilk sayfalarını Türkiye Başvekili İsmet İnönü ve Ha- riciye Vekili Bay Rüşdü Ara: sın ziyaretlerine tahsis etmekte devam ediyorlar. Gazeteler Oplenatzda kral Aleksandrın ve Avalada meç- bul askerin hktırasını — taziz eden dost ve müttefik Türki- yeden gelen mümtaz misafir- lere Samadia halkının göster- diği hararetli kabulü tebarüz ettiriyorlar. Vadinovatzın - sokaklarında sayısız bir halk kitlesi toplan- mıştı. Başvekil İsmet İnönü otomobilinden inmiş “yaşasın Türkiye, yaşasın Kamâl Ata- türk, yaşasın İnönü,, avazeleri arasında şehiri yaâya olarak gezmiştir. Gazeteler, güzide Türk mi- safirlerinin ziyaret edecekleri başlıca şehirlerde teşkil — olu- nan kabul heyetlerinin de halka hitaben — neşrettikleri beyannameleri de neşretmek- tedirler. Bu beyannamelerde ezcümle dost ve mültefik Türkiye — devlet adamlarının için buyuk bir şereftir, denılmeiı tedir, Matbuat aynı zamanda - İşr met İnönü ve Dr. — Arasıt Belgradı ziyareti münasebetile ecnebi — matbuatında intişaf eden yazıları da iktibas eyle* mektedir, Politika gazetesi diyor ki: Gerek Yugoslavyanın siyasi mahafili herekse ecnebi mem* | leketler Türk devlet adamla: rının Belgrada yaptıkları dost* luk ziyaretinin Balkanlarda suk hun takviyesine mühim surette yardım ettiği mütaleasında- dırlar. Samo Prava gazetesi de başmakalesinde şöyle yazıyor: “Türk Başvekili İsmet İn önünün hükümet merkezinde bulunuşu ecnebi memleketler: de birçok teisı Tere yol açmış- | tır. Bütün bu neşriyat Türk devlet adamlarile Stoyadinoviç mülâkatının mühim bir hâdise olduğu merkezindedir. Türk devlet adamlarının Belgradda gördükleri hararetli kabul res: mi ziyafette söylenen nutukla' rın samimiyeti mükâlemelerin | dostluğu hep bunlar Türkiye ile Yugoslavyanın mütekabil münasebetlerini inkişaf ve tar siD ettirmek ve Balkan antan" tının kurucu siyasetinde sebât etmek hususundaki azimlerinit birer delilidir. Bu gazete makalesini şöyle bitirmektedir: * Türk Yugoslav dostlunun” takviyesi eski balkan balkan> hlarındır. prensibinin - tarsitt bulmasıdır. Balkanlar, balkan antantını yaratan ve onu kuv" vetlendiren devlet adamlarınıt kıyaseti sayesinde sulhun et ziyade müemmen bulunduğu Avrupa mıntakası olmuştur. « B. Daladiye İhtiyat zabitleri birliği kongresini açacak Nis, 15 (Radyo) — İhtiyat | zabitleri birliğinin on yedinti kongresi bugün toplanacaktır: Kongreye Bay Daladiye ri" yaset edeceklir. Fransanın mub" telif yerlerinden 1200 ıhlıy* zebiti gelmiştir. - pOROMDTKKLKRLAADTURTAKILAAKCAKKAKKAAII AD FOTO OR Refik Lütfi Or Zevkinizi okşayacak pot Temiz işçilik Hükümet civarı Kaymakat Nihad bey caddesi No, 20 ALARTATAYAKDCRAKCAKTAAKA AY IAKK Cü ı Izmir Yün Mensucatı Türk Anonim Şirketi &| Halkapınar Kumaş Fabrıkası Pamuk Mensucatı'Tirk Anonim Şirketi YERLİ PAMUĞUNDAN AT, TAYYARE, KÖPEKBAŞ, DEĞİRMEN, GEYİK | şııuıırh MERKEZ VE nııluıı lnııı»ı HALKAPINARDADIR. . — Evİ APOT BEZİ İMA OLUP MALI VRUPANIN TIN İKT |