16 Nisan 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

16 Nisan 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

ı Sayfa 4 İspanyada son durum ceeccçccccccccccccccccccıı Cumhuriyetçiler, son ;bir ! muvaffakıyetle mevzile-| Yaramaz çocak rini genişlettiler — İhtilâlcilerin 30 kamyonu ile 8 tanktan) bir kaza ölmuş, Vedad ismin- mürekkeb bir kolu bombardıman edildi. Madrid, 14 (A, A.)—Cum- huriyetçiler Carabancheli ge- çerek Çarabanchelaltoda 100 ev zaptetmişlerdir. Asiler ricat etmek için ancak yer altında dar bir geçitten istifade ede- bileceklerdir. Londra, 14 (A. A.)—Şimdi Londrada bulunan Bask hü- kümetinin deniz ticaret nazırı Son Santiago, Aznar, Bilbao civarı kara sularında hiç bir mayn olmadığını ve Bask hü- kümetinin torpil tarama ge- milerinden mürekkep bir filo- sunun faaliyette bulunduğunu beyan etmiştir. Barselon, 14 (A. A.)— Hü- kümet kuvvetleri Saragosseun cenubunda kâin Tosos adın daki çok ehemmiyetli bir ka- sabayı işgal etmişler ve bu suretle cumhuriyetçilerin Ble- ehite mıntakasındaki faaliyet mıntakalarını genişletmişlerdir. Görünüşe nazaran cumhu riyetçiler asilere bütün cephe- lerde aynı zamanda hücum etmek suretile hemen hemen bütün Aragon cephesinde ta- arruzlarını teşdit etmektedirler. Madrid, 14 (A.A.) — Mad- ride gene birçok obüs düşmüş ve birçok kimselerin ölümüne sebebiyet vermiştir. General Miaja gazetecileri kabul ederek - infialini izhar etmiş ve şöyle demiştir: — Asilerin tanelerine Mad- rid cephesinde bedef teşkil eden noktalar sırf askeri olan noktalar değildir. Madrid cephesi, 14(A.A.) — Neşredilen bir tebliğde bil- hassa şöyle denilmektedir: Dünkü — gün sükün içinde geçmiştir. Cumhuriyetçiler dün öğleden sonra ve gece asilerin Case Del Compodaki mevzi- lerini bombardımzn etmiş ve Cerro De La Guila ile Mont Carabitası müdafaa eden mit- ralyözleri tahribe çalışmıştır. Saat 22 de asilerin üniver- site mahallesindeki bir taarruz teşebbüsleri süratle — tardedil- miştir. Cumhuriyetçilerin tay- yareleri Aragon cephesinde Ariza istasyon ve kasabasını ve asilerin 30 kamyon ile 8 tanktan mürekkep olan bir kolunu bambardıman etmiştir. İhtilâlciler de kendi mu: vaffakıyetlerinden bahesediyorlar Malaga, 15 (Radyo) — ler evelce Malagada batmış olan C, 3 tahtelbahirini yüz- dürmeğe muvaffak olmuşlardır. Tahtelbahirin içinden birçok mürettebat ve zabit ölüleri çı- karılmıştır. Cebelüttarık, 13 (Radyo)— Ösyandiyanodan alınan ha- berlere göre, Bilbaoda vazi- yet'çok müşkül “bir şekil 'al- mıştır. Bir taraftan deniz ab- lukası; diğer taraftan kara ordularının üç cepheden ha- reket ve tazyiki, aynı zaman- da sâair yerlerden — Bilbaoya binlerce mülteci gelmesi ev- velâ erzak vesaire fıkdanı hu- sule getirmiştir. Bu sebeple şehrin uzun müddet mukave- meti imkânsız addedilmektedir. Cebelüttarık, 15 (Radyo) — Altı günlük mütemadi hücum- dan sonra Madrid cephesinde milislerin taarruzu durmuştur. Bugün Madrid — cephesinde sükün . hükümfermadır. — Bu taarruz pekçok zayiata mal olmuş ve hiçbir. fayda temin etmemiştir. Nüfus zayiatından başka 25 tank harab olmuş birçok mühimmat — asilerin eline düşmüştür. Aragon cephesinde asiler milislerin taarruzunu durdur- muşlar ve 400 zayiat verdir- mişlerdir. Harp meydanında kalan maktuller arasında bü- yük rütbeli zabitler de vardır. Milislerden birçoğu silâhlarile asilere iltihak etmişlerdir. Navalçe Markes — milisler tarafından tahliye edilmiştir. Sevil, 15 (Radyo) — Gene- ral Keyodo - Liyano, Bilbac sahillerinin ablukasından bahs- ederek: *—İngiltere hükümeti vazi- yetin vahametini takdir etmiş ve vapurlarının bu - sahillerde seyriseferden tevakki etmeleri lüzumunu alâkadarlara bildir- miş ve bu sularda bulunan ticaret sefinelerini Londraya avdete davet etmiştir.. Demektedir. Londra, 15 (A.A.) — Roy- terin öğrendiğine göre, Bask sahilleri açıklarında bir deniz muharebesi — vukua gelmesi muhtemel görülmektedir. Zira haber alındığına göre, İspan- yol hükümetine mensup filo- dan bazı gemiler Gaskonya körfezine — doğru yola - çık- miştir. ınDefinesi Atillâ'nın Tarihe müstenid zabıta romanı TTvccAoo0cyY 56 geliyoruz. Doktor Bilz, — şato- nun güzel kızı — madmazel Gizeli seviyor. Bu kız şatonun Ç Vikontu ve maymuna benri- ' yen Ploça cebren zevce - ola- rak verilecektir.. Doktor bu — kızı bu menhus berifin elinden | | kurtarmak istiyor. Aynı za- manda seni ve patronun Lü- kü de kurtaracaktır. Fakat - bu sabah Ploç doktorun bu sırrına — vâkıf oldu; — zavallı doktoru bir yumrukta yere yıklı. kendı oduınn ıınıııdı Nakleden : F. $. Benlioğlu mâk sırası bana geldi. ve patronun bu hususta bana yardım edeceksiniz! Bu işi yapmak için büsbü- tün vasıtasız değilim. — Beş gündenberi doktor Bilz esra- rını bana tevdi etmiş bulu- nuyor. 3 numaralı tahtezzemin dairenin anahtarları da elim- dedir. Bu dairenin makaniz- malarının esrarına da vâkıfım. Bu suretle bir firar imkânı elde demektir. Zevcem — ve oğlum da hıberdııdırlır Bun- r da ormand lıeıı- Sen | Karpitle “oynarkan ellerini ve yüzünü yakmış Güzelyalıda cami sokağında de bir çocuğun yüzü ve elleri yanmıştır. 8 yaşlarında bulu- nan Vedad, diğer arkadaşlarile mahallede oynarken ellerine bir parça karpit geçirmişler, bunü bir tenekeye koyarak ateşlemişlerdir. Karpit birden- bire parlamış ve tenekenin başında bulunan Vedadın el- leri ve yüzü yanmıştır. Yaralı çocuk tedavi altına alınmıştır. Esrar içiyormuş Yangın yerlerinde nargile ile esrar içen sabıkalılardan topal Alâeddin yakalanmıştır. Kız kardeşini yaralamış Çorakkapıda oturan Hasan oğlu Ali, kız kardeşi Hikmetle kavga etmiş ve başından de- mirle yaralamıştır. Esrar taşıyormuş Hapishanede mevkuf bulu: nan Fuad namında birini zi- yarete giden Mustala oğlu Zühdünün üzerinde 90 gram esrar bulunmuş, zabıtaca mü- sadere edilmiş, Zühdü adliyeye verilmiştir. Montrö konferansında Teknik komitesinin içti- maında ihtilâf çıktı Fransız delegesi, “statükonun muhafazası. nt teklif etti. Komite bugün de toplanacak!| havadis, 13,05 muhtelif plâk Cenevre, 15 ( Radyo ) — Montrö konferansı teknik ko- mitesi, bugün toplanmış ve iki buçuk saat kadar müzake- rede bulunarak, Mısır kapitü- Tâsyonlarının lâğvı hakkındaki projenin ikinci — maddesinin esaslarını teşbit eylemiştir. Bu maddeye göre, Mısırdaki ce- nebiler, diğer memleketlerde olduğu gibi mahalli kanunlara tâbi olmak mecburiyetindedir- ler. Bu meselede komite ikiye ayrılmıştır. Bitaraf, Mısır, İn: giltere ve diğer taraf da, Mı- sı da kapitülâsyonları olan dev- letler delegeleri vardır. Bunlar, bazı itirarlarda bulunmuşlardır. Fransız delegesi; statükonun muhafazasını, «olamadığı tak- dirde kapitülâsyonların, tedrici surette kaldırilmasını veyahud da ecnebi mahkemelerin kal- dırılması için muayyen bir za- man tayin edilmesini teklif etmiştir. Mısır delegeleri, — bu teklifi reddetmişler ve yalmız ecnebi Ispanyada darbei hükü- met mi ha Yeni hükümetin ızırlanıyor? başına General Miajanın getirileceği söyleniyor Londra, 15 (A.A.) — Daili Herald gazetesinin diplomatik muhabiri bu sabah aşağıdaki | haberi vermektedir: İspanyada sulhu temin için bir hükümet darbesi hazırlan: maktadır. Güdülen hedefin yegâne vazifesi memlekette sükünu tesis etmek olan siya- setçe bitaraf bir askeri dik- tatörlük - kurmaktır. Madrid müdafii General Miaja bu ye- ni hükümetin başına getirile- cektir. Bu plân Frankonun ve | Caballeronun — istifalarımı — ve yabancı askerler ile müşavir- lerin harice çıkarılmalarını na:- zarı dikkate almaktadır. Plân ciddidir ve halen ya- bancı memleketlerde bulunan müteaddid siyaset ve iş adam- ları grubları tarafından düşü- Hülerek tedvin — olunmuştur. İki taraf askeri şefleri nez- dinde gizlice sondajlar yap:- ımağa başlanmıştır. Bu plânı vücude getirenler bu suretle ancak ya kızıl, ya beyaz bir tedhiş devresi ile nihayet bu | sadık kalmakta devam Zira Generalin nü- | lacak uzun ve tahripkâr bir harbe nihayet vermeyi düşün- mektedir. Yeni hükümetin is- mi Teskin ve yapıcılık cum- huriyetçiler ittihadı hükümeti olacaktır. Frankonun General- lerinden bir kısmı ile asi kuv- vetlerin ekseriyetinin bu plânı Hacintütiyetlö kabül tahmin olunmaktadır. General Miajanın kuvvetle- rine gelince, bunlar Miajaya ede- edeceği ceklerdir. fuzu ve şöhreti pek büyüktür. Fakat en mühim unsur bizzat General Miajadır. Kendisi daha evel: “Ben siyaset adam deği- lim. Yalnız askerim,, demişti. Generalin Valensiyaya karşı olan sadakati her türlü şüp: hetlin fevkinde telâkki — olün- makla beraber bu plânı vü- cude getirenler kendisini ni- hayet ikna edebileceklerini ümid eylemektedirler. birkaç gün Gardiyan sustu. Bu suretle | söyliyeceklerini tamamen söy- lediğini anlatmak istedi. Piyer, Lük Oberten — ile geçen uzun müşareket sene- lerinde pek çok şeyler öğren- miş ve bilhassa ihtiyatkârlıkta çok ileri " gitmişti. Gardiyana dikkatle bakarak: — Vay... Vayl.. dedi, söz- lerin cidden iyi nevinden! — Ne?. Ne dedin? — Hiçbir şeyl. Fakat senin için çok aydınlık görünen bu yol, benim için kâfi derecede | karanlıktır. Müsaade et te ben de sana bir iki şey s0- rayım. — Sor! Breşvonçun doktor Bilzle beş gündenberi bir firar plânı üzerinde çalıştığına tamamen kani öldu; ve: — Pekâlâ, dedi, fakat işle- rin kötü gittiğine de emin bulunuyorum. Çünkü Ploçun bu sırra vâkıf olduğunu söy- ledin ve doktorun da Ploçun elinde bulunması fevkalâde | bir manidir. — Bence öyle, son vaziyet fenadır. Maamalih, vaziyeti düzeltecek mevkideyiz. Mak- sada vusul için ölümü göze alanlar, herhalde — muvalfak olurlar. Hile ve cesaret lâ- zımdır. — Âlâ. Fakat bir plân İki adam arasında on da kikaya kadar çok seri bir mü- ulzıııe yıpld bu mı'.'ılulr.me- hazırladın mı? mahkemeler - için 12 genelik bir intikal devresi kabul edil- mesini istemişlerdir. Müzakereler, geç vakte ka- dar devam eylemiştir. Delegeler arasında - ihtilâf çıktığından, Amerika delege- sinin teklifi üzerine celse ya- nna talik edildi. Montrö, 14, (A. A.)—Mısır kapitülâsyonları konferansı Mı- sır heyeti tarafından verilen mukavelename projesi üzerinde | umumi müzakerelerde bulup: maktan vazgeçerek doğrudan doğruya projelerin maddele- rinin tetkikine başlamıştır. Evvelâ kapitülâsyonların il- gası prensibini tesbit birinci madde konuşulmuştur. Fransa ve Belçika heyetleri eden kapitülâsyonların mutlak bir ilgası bahsinde ihtiraz kayıt- ları koymuşlardır. Fransız delegesi B. De Tas- san kapitülâsyonlar rejiminin üzerinde mutabık kalınacak başka bir rejimle değiştirilme- ini ileri sürmüştür. İngiliz heyeti kanunlar, adli teşkilât ve Mısırda ikamet şe- raiti meseleleri üzerinde umumi bir müzakere istemiştir. Bununla beraber bütün mu- rahhas heyetlerin dünkü be- surette yanatlarına — muvalık fikirlerini bildirmeleri üzerine | umumi komisyon reisi neticeyi bildirmiş ve birinci maddenin | ittifakla ve ilk kıraatte kabul edilmiş bulunduğunu ilân ey- lemiştir. Bu maddenin ikinci kiraatte caktır. Mısır mehafili kapitülâsyon- ların ilgası prensibini - tesbit kat'i tesbit metni oluna- eden birinci maddenin kabulü | dolayısile memnuniyet — izhar etmektedir. (Elmısir) gazetesi İtalyadan şükranla bahsediyor Kakire, 15 ( Radyo ) — *“Elmısır, gazetesi neşrettiği bir makalede İtalyan murah- haslarin Montrö konferansın- daki hattı hareketlerinden şük- ranla bahsetmektedir. Aym gazete; Fransız murah- haslarının mesaisinin Mısırda sukutu hayal husule getirdi- | ğgini de yazmaktadır. Gardiyan iri fakat saniye şaşmaz saatine baktı ve: — Sinyor Sigisbert ile kar- deşi Vikont Ploç, on dakika daha yemek masasında kala- caklardır. Dedi — İyi. Bu kadari az zaman sayılamaz. Hemen Li ke gidecek ve bana bu sü lediklerini ona da — söyliye- ceksin. Bu suretle kurtuluş çaresini üç kisi — arıyacağır. Lükün düşünceleri senin ve benim düşüncelerimden yüz defa dela daha kuvvetli ve isabetlidir. Fakat dur, benim de sana söyliyeceklerim var, dinle ve tekrar et. hıçbıı şey unüutma, — Çünkü hepsi de çok mulıınıdır. k ve or: bir | Söyliyeceklerimden | i 'Bu akşamkı program | İstanbul radyosu Öğle neşriyatı: Saat 12,30 | plâkla Tüyk müsikisi, 1250' y j | neşriyatı, İ Akşam neşriyatı: Saat 17 İ İnkılâp dersleri üniversiteden | naklen Reçep Peker tarafından, 18,30 plâkla dâns “musikisi, 19,30 spör müsahabeleri Eş- | ref Şefik tarafından, 20 Türk musiki heyeti, 20,30- Ömer Rıza tarafından Arapça söylev, 20,45 Vedia Rıza ve arkadaş- ları tarafından, Türk müsikisi — ve halk - şarkıları, saat ayarı, 21,15 örkestra, 22,15 Ajans | ve borsa haberleri ve ertesi | günün programı, 22,30 plâkla sololar, opera ve operet par- çaları. aat Çimento Hakkında ik !'sad Vekâle- tinin teb'iği Ankara, 15 (AA.) — İkter sad Vekâletinden: “Tesis sermayesini ucuzlat- mak maksadile alınmış olan plân aşağıdaki prensip kararı alâkalıların bilgisine sunulur: 1 — Tesviyesi sanayi ka- nunundan — istifadesi — kabul edilmiş sanayiin tesis ve tev- sii için lüzum görülecek tesis malzemesinden — çimentonun klering veya benzeri anlaşma mevcud memleketlerden idha- line müsaade edilecektir. 2 — Alâkalıların gir kararı hükümlerine tevfikan müsaade istihsali için İktıisad Vekâle- tine Müractat etmeleri lâ- — zımdır. 3 — Müracaatın gir kararı ve teşvik sanayi kanunu hü” | kümlerine tevfikan yapılması icap eder. ğ 4 — Bu prensip karari Anadolu Ajansı ile neşri tari- hinden itibaren tetkik oluna: caktır. Negüs Assamblenin mayıs top: lantısına delege gönderiyor Cenivre; 15 (A sırı kabul etmek için Milletler cemiyetinin aktedeceği fevkalâ: de içtima mayıs ayının 26 sında yapılacaktır. Haile Selâsiyenin bir heyet gönderip göndermiyeceği ma lüm — değildir. Gönderecek olursa Habeş heyetinin salâ- hiyetlerinin muteber olup ©F madığını — müzakere — etmek üzere hususi bir komite top” lanacaktır. manda gördüklerini gardiyana anlattı ve sonra: — İyi anladın değil mi? Diye sordu. — Evetl Gardiyan hemen bitişik odaya geçli; ve sekiz dakikâ sonra Lük herşeyden haberdar oldu. Fakat Lük, çök Teti Bir Ve ziyete düşmüş oldu. Bu gar* diyanın hazırladığı bu - fırsat> tan istifade ederek hemen faaliyete geçmek — mümkün olamıyacaktı, çünkü bu teklif dahilinde — faaliyete geçmzk) Gizeli doktor Bilze terketmek demek olacaktı. Kendi kendisine şöyle dü- şündü: j —Beni ve Piyeri kurtarmak için