17 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

17 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

( Mâkkilerine gö Aşk nedir? ——— Doktora göre, Romancıya göre, ahlâkçıya göre, ana ve babaya göre, gemiyete göre ve ayaı zamanda her şk o kadar tehalüf Bazan mat peyi hamakatiir, Daktor vardır ki, aşkı tamamile cemiyetin verasetine, teamill ve te- eden bir netne, birşeydir ki!.. ist bir ölçü ile, aşk namına birşey kabol etmek bir fizikf bir ihtirasın âaabı, Tobu ve puuru kırbaçlıyan muayyen bir inbimak uçurumuna doğra saldırmasdır, diye kabul eder, Aşk Tâzım midir, değil midir?. Bu da ayrı bir bahistir. Çünkü aşkı inkâr etmiş bir. k. veya Rabiatan aşka üşık olmıyan bir gönülde, böyle bir lüzuma da mahal ta. #avvur olunamaz. Çünkü © “aşk., mamına birşey kabul etmez, onun fik. Finco, yemek, içmek, yatmak, kalkmak, uyumak, uyanmak gibi gayet Şabil çartlarla doğan bir cin? büdise Jaştıran şey iso, bu — değildir. İnsan, vandır. Onun diğer hayvanlardan vasfını taşımasındadır. Halbuki * Ve guur, başka bir idrak, başka vardır. Kadınla erkeği maneo, yak- fiziki varlığı ile düpedüz bir hay: yrılığı sadeco içtimaf bir mahlük aflik,, başka bir terbiyo, bir ruh sevgi keyfiyetidir. Erkekle kadın arasındaki yakınlık -evliler de dahil olduğu halde. ancak bunlar üzerinde mütalea edilebilir. Ben de şehsen bu mütalesdayım.. Bugün ginsi tezabürlere gevi müsamaba gösteren yeni ve ileri terbi Keza, kökü göklerde duran bir taba aşk tasavvur etmek te, bugünkü müabet ( bir davaları hakikatte çok muzırdır. cinın mevyası halinde ilâhi hir n kafasının ve bütün varlığı: y mazı ayrı ayrı tetkik eyliyon pisikoloji ilminin “batıl ve abes,, damgasım vurduğu bir nesnedir. Böyle bir aşk, olsa olsa, bir vahimeye inanış gibi, devamlı bir kafa ağrısına tatulmak gibi, bir hastalıktır ki, doktorlar bu- nu pekâlâ bilirler veya bilmelidirler, Notlarım gayot kısa olacaktır; çü: nkü bu mevru üzerinde öyle şeyler saçmalanıyor ki... Aşkı bu süretle inkâr edince karşımısa bir mevzu çakıyor: Şu halde cinsi zaruretlere karşı ?.ı_ buruda ahlâki bir manivelânın zarüretine ka «i bâdiseleri murakabe ve kontrol ha: inbitata sörükler... ne yapmalı?. evvelâ Fröydün nazariyesine karşıyım, saniyen de, içtimaf, miim, Çünkü aşkı tabif görerek cin- ricinde bırakmak ahlâk ve cemiyeti Dünyada aşk yoktur, buna mukabil, tanzimi ve içtimaf, ablâkf çer- geveler dahilinde mütalcası Tâmmgelen bir cinsi münasebetler hâdisesi yardır. Arzın en büyük çiçeğil! Nevyorktan bildiriliyor: Cihanın en büyük çiçeği Nevyorktadır ve bunun adıda “Amorfallüs irtantün,dür. Çi- çek on senedenberi yaşamakta ve boyu iki metre 52 santimi bulmuş ve ağırlığı da 46 kilo idi Fakat geçen gün ani olarak solmuş ve seyircilerin hayret- leri önünde kurumuştur. Bu hâdise Nevyorkta çiçek dostları, çiçek mütehassısları arasında hayret ve teessür uyandırmıştır. Akıllı işil Sinema, herkesin çok sev- diği ve âdeta umumi ihtiyaç: lar arasına girmiş birşeydir. Fakat birçok genç valideler, küçük yaştaki çocuklarını bir vasıtaya —malik (olmadıkları için sinemaya gitmekten mah- rumdurlar. Avustralyada Sid- ney şehrinde akıllı bir adam bunun da kolayını bulmuştur! En maruf sinemaların he- men yanıbaşında birer daire açmış ve burada bulundur- duğu sütanneler ve himetçi- lerle sinemaya girecek bayan- ların - çocuklarını bakmağa başlamıştır. Bu çok pratik pratik usul sayesinde adam- cağız kâfi derecede para ka- zanmağa başlamıştır. Cazband aleyhine harp! Evet, haberiniz olsun, caz- band aleyhine harp ilân edil- miştir! Ve Amerikan cazbant- ları kralı, maruf Maestro Pol Uayman, Birleşik Amerika kon- gresinden himaye istemiştir! Bu himaye talepnamesinde, haşmetlü Maestro diyor ki: “ Avrupada — bulunnyorum. Avrupada Amerikan fikir ve icadı olan cazband aleyhine şiddetli bir harp ilân edildi- diğini gördüm. Bu harekete ne resmi ve ne de hususi Amerikanın tahammül edemi- yeceğini umuyorum. Biz de Av- rupa musikisine ayni muame- leyi tatbik edelim!,, Aşçıbaşı ne olmuş? Darlinken şehrinde bundan az zaman evel aşçı yamaklığı yapan ve henüz 17 yaşında bulunan - bir delikanlı vardı. Adı Lidit Klemanto olan bu çocuk bir gün bir kadın fut- bol kulübünün kadın reisi ta- rafından görülmüş ve futbola teşvik edilmiştir. Delikanlı, kadınlardan mü- rekkep takımlarda -bıyıksız ve tüysüz olmak — münasebetile olsa gerekl- yer almış ve pek az zamanda bu takımların re- kortmen - ve yıldızı olup çık- mıştır. Şarta muallâk bir vasiyetname Bundan 9 sene evel, yani 1928 de Estonyada büyük bir zengin ölmüş ve bütün serve- tini o zaman 16 yaşında bu- lunan yeğeni bir kıza bırak- mıştır. Fakat vasiyetnamesine bu kızın nihayet on sene içinde evlenmesini şart koy- muş, aksi halde bu kızın mil- yonlar teşkil eden mirasından mahrum kalacağını yazmıştır. Mühleti bitmesine bir sene kadar birşey kaldığı genç kız da 25 yaşımı aştığı halde va- siyetnamenin bu şartı yerine getirilmemiştir. Estonya gazetelerinden bi- risi bu hususta son olarak şu haberi veriyor: “Bu kız, milyonlarca mirasa konmuş olmakla beraber 9 senedir maişet ve hayat şekil- lerini hiç değiştirmemiştir. Ev- lenmek için de hiç acele et- memektedir. Çünkü dayısının mirasinm iradına bile Heni ANADOLU HABERLERİ Eiş kanunu —. . oe Tatbik'şekli teftiş | ediliyor İş kanununun tatbikine baş- lanalı iki gün olmuştur. İş bürosu mülettişleri, iş kanı- nunun ne süretle tatbik edil- mekte olduğunu tetkik için iş dairelerini — teftişe başlamış- lardır, Mülettişler, iş — verenlerle işçilerin vaziyetlerini tetkik ve teftiş etmektedirler. Hayvan sergisi Bu sene eylülde Bu- cada açılacak Bucada bir (ehâ hayvan sergisi) binası inşa edildiğini yazmıştık. Sergi binası, üç sene büdceden ayrılacak tah- sisatla tamamlanacaktır. İlk kısmı inşa edilmiş olan sergi binasında 8 eylülde ehli hay- van sergisi açılacak ve üç gün devam edecektir. Dr. B. Kemal Saracoğlu Mersin hastanesi başhe- kimliğine tayin edildi.. Şehrimiz Memleket hasta- nesi dahiliye mütehassısı Dr. Bay Kemal Saracoğlu terfian Mersin Memleket hastanesi başhekimliğine ve dahiliye mü- tehassıslığına tayin edilmiştir. Bay Kemal Saracoğlu bugün Mersine hareket edecektir. İzmir muhitinde değerli bir hekim olarak tanınan arkada- şımıza, yeni vazifesinde de muvallakıyetler dileriz. Tayinler İzmir Memleket hastanasi dahiliye mütehassıslığına Sıvas Nümune hastanesi — dahiliye Yamanlar ve Foçada Yakında iki kinderhaym açılacaktır Zayıf ve kimsesiz yavrular bu kamplarda sağlık kazanacaklar Halkın zayıf ve bakımsız çocuklarile zayıf ve cılız mek- teb talebelerini programlı ve eğlenceli bir hayata kavuştu- rarak sağlamlaştırmak ve bu yavrulara sıhhat kazandırmak için biri, Yamanlar dağındaki çamlıkta, diğeri Foçada deniz kenarında iki kinderhaym ku- rulacaktır. Sıhhat müdürü Dr. Bay Cevdet Saracoğlu — ile Eşrefpaşa hastanesi başhekimi Cevdet Özyar, Emrazısariye hastanesi — başhekimi — Lütfi Sabri Seringen; Kültür direk: törü Ali Rıza Yamanlar da- ğına giderek on iki yaşından küçük çocuklar için kurulacak kinderhaymın yerini tesbit et- mücadele cemiyetinin kamp kurduğu yerin arkasında çam- lıklar altında, düz bir yerde kurulacaktır. Çocuklara sabah ve ikindi vakitleri olmak üzere iki kah- valtı ve öğle, akşam olmak üzere de iki yamek verilecek, istirahat, oyun gezinti ve eğ- lence zamanları programla ta- yin edilecektir. Çocuk kamp- larında birer radyo da bulun- dİörelmimı Yüşünükmekledir. Foça kinderhaymına vücud- ları deniz banyosundan isti- fade edecek çocuklar topla- nacaktır. İki kinderhaymda yüz çocuk bulunacaktır. Kin- derhaymlar masrafı, vilâyet büdcesinden verilecektir. mişlerdir. Kinderhaym, Verem Tütün rekoltesi Dit y Geçen seneden az olacağı söyleniyor Ege mıntakasının buseneki tütün rekoltesinin, ilk tahmin- lere göre 40 milyon kilo ola- cağı söyleniyordu. Çünkü ge çen sene, iyi fiatlerle tütünlerini satan — müstahsiller, busene fazla miktarda tütün ekmiş- lerdi. Hatta yalnız tütün zer- iyatile iştigal etmiyen birçok kimselerin bile tütün ekdikleri görülmüştür. Bu yüzden tütün rekoltesinin yüksek - olacağı tahmin edilirken havanın fazla kurak gitmesi yüzünden ancak geçen seneki miktarı, yani 30 mütehassısı Dr. B. Celâl Yer: kinöz tayin edilmiş ve şehri- mize gelerek yeni vazifesine başlamıştır. İzmir belediyesi doktorla- rından B. Saib Kaşıkçıoğlu, İzmir belediyesi Başhekim mu- avinliğine, İzmir belediye dis- panseri doktoru B. Ali Rıza 200 lira ücretle terfian İzmir deri ve tenasül hastalıkları dispanseri mütehassıslığına ta- yin edilmişlerdir. . Halkevi İkmal kursları açıyor Halkevi, ortamektep - tale- besinden riyaziye ve tabiiye ile yabancı diller derslerinden ikmale kalanlar için 1 tem- muzdan itibaren ikmal kursla- rı açmağa karar vermiştir. Kaydolmak — istiyenlerin, bu ayın 21, 25, 28 ve 29 uncu günlerinde saat dokuzdari on bire kadar Dumlupınar okulu başöğretmenliğine — müracaat edebilirler. el sürmemiştir. Bu irad ban- kada üç milyon koron gibi büyük Lir servet teşkil et- miştir. » 50 milyon fidan! Birleşik Amerikada ağaç- landırma faaliyeti başdöndü- rücü bir hal almıştır. En son karar ve tedbir. olmak üzere bu sene Amerikada tam 50 milyon fidan dikilecek ve bunların hepsinin de bozul- madan tutması temin oluna- caktir. milyon kiloyu bulacağı netice- sinde durulmuştu. Fakat ha- vanın kuraklığı devam ettiğin- den rekoltenin, daha noksan olacağı söylenmektedir. Tavukçuluk ve yumurta- cılık kooperatifleri Vilâyetimizin dokuz kaza ve nahiyesinde teşkil edilmiş olan tavekçuluk ve yumurta- cilk - kooperatifleri yakında faaliyete geçecektir. Bütün ha- zırlıklar bitmek üzeredir. Bu kooperatifler, besili tavuk ve çins tavuk yumurtaları sata- caklardır. Ereğli kombinasının ma- Afili Mehmed —a — Karşıyaka polis nezaret- hanesinden kaçtı İzmirde mütcaddid hırsızlık vak'alarının faili olan sabıka- hlardan Afili Mehmed, zabı- taca tutulmuş ve yapılan tah- kikatta —bütün hırsızlıklarını birer birer itiraf etmiştir. Afili Mehmed, hakkında — tutulan tahkikat evrakile adliyeye ve- rileceği sırada Karşıyaka po- lis nezarethanesinden kaçmış ve zabıtaca aranmasına baş- lanmıştır. Bucada bir hırsız- lık eak'ası Dokuz ay evel Kızılçulluda B. Basri Yasakçının evinden bir kanape çalınmıştı. Buca jandarma karakol K. Mehmed Onbaşı, yaptığı tahkikat neti- cesinde çalınan kanapeyi Bu- cada Osman Kâhyanın evinde bulmuş ve sahibine teslim et- miştir. Osman Kâhya hakkın- da tahkikat yapılmaktadır. Dokuz ay evelki bir hırsız- lık vak'asının failini meydana çıkarmağa muvaffak olan Meh- med onbaşıyı takdir ederiz. mulâtı geldi. Geçenlerde Başvekilimiz tarafından "remi küşadı yapılan Konya Ereğlisindeki yünlü mensucat fabrikamız faaliyete geç- miş ve ilk mamulâtı piyasaya çıkarılmıştır. Şehrimize de gönderilen bu yeni fabrikamız mamulâtı, Sü- mer Bank şubesi tarafından hususi bir vitrinde teşhir edilmek- tedir. Fabrikanın patiskaları, siyah ve renkli setenleri ile renkli ve beyaz işlemeli sofra takımları fevkalâde güzeldir. Resmi- müz; Sümer Bankın “Ereğli kombinası,, vitrinini gösteriyor. 17 Haziran 937 Çuval meselesi -———O Kanaviçeden çuval imal edilecek.. Dahili ticaret işlerinde ve ihracatta kullanılan çuvallar için sarfedilmek özere İktısad Vekâleti emrine yerilen 70,000 İngiliz İiralık serbest döviz ile çuvalların bir kısmı yerine kanaviçe alınarak dahilde çu- val imal ettirilmesi faydalı gö- rüldüğünden 2-5159 numaralı kararnamede yazılı (çuvallar) kelimesinden sonra (ve çuval imaline mahsus kanaviçe) iba- resinin ilâve edilmesi İktısad Vekâletinden şehrimiz Türko- fisine bildirilmiştir. Memlekete kanaviçe idhali ile çuval imali sayesinde mü- him miktarda paramız, mem- lekette kalmış olacaktır. Vilâyet sıhhat meclisi Vilâyet umumi sıhhat mec- lisi, dün öğleden evel sıhhat ve içtimai muavenet müdür- İ lüğünde toplanmış ve vilâye- Ş tin sağlık işleri üzerinde mü- zakerede bulunmuştur. Mezuniyet İzmir belediye doktorların- dan B. Rasim Toprağa bir ay ve B. İbrahim Akmana on bef gün izin verilmiştir. Adliye memurları arasınd Ağırceza mahkemesi zabıt kâtiblerinden B. Hüsnü Uğur lu ve Rauf Benliye birer ay mezuniyet verilmiştir. slmiştir TAHKEMELERDİ Kız kaçırma Musa mahküm oldü Kemalpaşa kazasının Ulur cak köyünde Emine adındâ& bir kızı zorla kaçırmağa teşeb* büs eden Musa ve kendisin€ yardım etmekle maznun Meh* medin Ağırcezada muhak& meleri sona ermiştir. Musanıflı suçu işlediği sabit olmuş VE bir ay altı gün hapse mıh_' küm edilmiştir. Ceza, tecil olunmuştur. Diğer suçlu Mel” medin beraetine karar veri” miştir. Polis Fatmayı öl düren imam Ağırcezada mahküm ol_’ Menemen kazasında Polf Fatma adındaki ihtiyar kadil” döğerek ölümüne - sebebii vermekle maznun Dede köyü imamı Mustafanın şek rimiz Ağırceza mahkemeü”” cereyan etmekte olan mu kemesi neticelenmiştir. Mustafanın, şiddetli uhıik&, ticesinde Polis Fatmayı yef ğerek ölümüne "bzbiydgk' diği sabit olduğundan d! d ay müddetle hapsine verilmiştir. Beraet ettiler Memuriyet vazifelerini $” Çdf timal etmekle maznun bt ye temizlik işleri müdürü Hasan Fehmi ve ırkıd'?; B. Ahmed Hilmi ve Al:;, Reşadın - şehrimiz Ağ'wr mahkemesinde cereyan © ol te olan muhakemeleri çi ermiş ve suçları sabit 07 (e gından beraetlerine kâ! rilmiştir. B. Şuşing İ“'b'"'. sinde tadilât mt Çiç Belgrad, 16 (A.A.) ;,ıl H da gazetesinin ViyanaC” | susi muhabirinin - bile göre, yakında B. Ş“"n’ li nesinde mühim değif” olacaktır. ni