17 Haziran 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

17 Haziran 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayk 1 Başvekili- mizin beyanatı ARÖĞA Ajansın noksan ver. diği kısımlar ilâve olunuyor.. Ankara, 16 (ALA.) — Ana: dolu Ajansı aceleye mebni Başvekil İnönünün beyanatını kendi notlarile neşretmişti. Meclis zabıtlarına göre, eksik olduğu görülen kısımları ilâve olarak neşrediyoruz: Sovyet ittihadile olan mü- nasebatımız. hakkındaki beya:- natın son cümlesi olan: Bu hususiyet bizim taahhüt- Jerimizle, mücsses dostlukları- mızla ve ilk gündenberi yakın bir dostlukla biribirimizi tak- dir ettiğimiz Sovyetlerle mü- nasebatımızla asla tearuz — et- memiş ve tearuz etmiyecektir. Cümlesinden sonra aşağı- daki fıkra ilâve edilecektir: “B. Litvinofla mutabık ola- rak müşahade ettik ki, Türk- Sovyet dostluğu her iki mem- leketin siyasetinde — devamlı olarak payidar kalacaktır.,, Alganistan hakkındaki be- yanatın son cümlesi olan: Şüphe yoktur ki, Hariciye Vekilimiz Kâbilde Afganlı dost- larımızı ziyaret etmek — için eline geçecek ilk fırsattan is- tifade edecektir. den sonra sehven - tamamile unutulmuş olan aşağıdaki fıkraların ilâvesi lâzımgelmektedir: “Irak, İran, Afganla bizim aramızda son zamanlarda çok sözü geçen şark paktı ademi tecavüz ve müşavere esasın- dadır. Şimdilik üç devlet ara- sında parafe edilmiş bulunu- yor, Bu pakt hakkında işbu devletlerin - bitişik komşusu olan Sovyet ittihadı ve İngil- terenin malümatı olduğu gibi onların hüsnü telâkkilerini far- zettirecek sebeplere de mali- kiyet rabıtası ve yakın müna- sebetleri ayrı ayrıdır. Arasımı- zın seyahati bu pakt mevzu- undan ayrı ve müstakil bir- şeydir.,, Anadolu Ajansı bu noksan- lardan dolayı Başvekil İsmet İnönünden özürler diler. Rus tayyareleri Kutub seyahatinden sali- men döndüler Moskova, 16 (A.A.) — Bu: gün saat 4te Şmit sefer heye- tinin bütün tayyareleri Am- derma tayyare meydanına in- miştir. Rudolf adasındasında yalhız. Mazurukün — tayyaresi kalmıştır. Bu tayyare kutupta buzlar üzerinde kışlayacak olsn ilim adamlarının - orada kal- dıkları müddetçe Rudolf ada- sında bekliyecektir. DA İ gidan Başvekil, kara, deniz ve hava kuvvetlerinden mutlak itimad istedi, fakat niçin? Milli müdafaa bakanı ve erkânı harbiye reisleri başve- kili çok beklemediler. Pekaz sonra kapının siyah ve ağır perdesi açıldı. ve başvekil göründü. Çelik kartal ve 6 arkadaşı Başvekil ağır adımlarla ve esrarengiz bir tavırla masanın başına doğru yürüdü ve yerine oturdu. Bir an için, kartal ba- kışı ile salonda bir yarım kavis çizdi, sonra... — hazır olanların Yüzlerina biver birer Romanya kralı B, Milan Hodzayı kabul etti., Bükreş, 16 (A.A.) — B. Had- za ve Tataresko dün İki asat gö rüşmüşlerdir. İki devlet adamı hu görüşmeleri osnasında Çekoslovak- ya ve Romanyayı doğrudan doğru- | ya alükadar eden meseleleri ve e- cümle Ramanyanın Çekoslorakya- dan sipariş ettiği harb levazımının Tinansmanı meselesini mevzubaha etmişlerdir. İki Başvekil aymı zamanda bü- tün siyasf moselelere de kısa bir göz atmışlardır. B. Hodza bilâhare kral Kuyol tarafından kabal olunmuştur. Belgrad, 16 (A.A.) — Gazete. ler, Çekoslovakya Başvekili B. Hod- zanın Bükreşteki ikameti hakkında habarlar neştetmekte ve Yugoslav, Rumen ve Çokoslovyak Başvekilleri arasında yakında Tuna üzerinde vukubulacak mülâkatın ehemmiye- tini tebaröâz ettirmektedirler. El 'ya ve_A!man ya Ademi müdahale ve kon- trol komitelerine döndüler Bay Eden Londra, 16 (Radyo) — İtal- ya ve Almanya sefirleri mat- buata bir tebliğ vermişlerdir. Bu tebliğde şu cümleler vardır: “İki hükümet sefirleri, Lon- dra ademi müdahale komite- sine son uzlaşma üzerine Al- manya ve İtalyanın komitede ve kontroldaki mevkilerini tek- râr işgal ettiklerini ilân ederler., Londra, 16 (Radyo)—Hari- ciye Nazırı B. Eden Avam Kamarasında beyanatta bulu- narak: — Geçen Cumartesi günün- denberi dört devlet arasındaki müzakereler neticesi olarak Almanya ve İtalya hükümetle- rinin de İspanya sularında kontrola iştirake devama ka- rar vermiş olduklarını yüksek meclise haber vermekle yük. sek bir zevk duyuyorum. İs- panyol sularındaki kontrol ge- milerinin emniyette bulunduk- larına dair İspanya sefiri de teminat vermiştir. Demiştir. Nakleden: Fiomıoddin Benlioğlu ve uzunca bir müddet baktı. Bu adam hakiki bir şef idi. Hükmü altında bulunan bu altı harp şefi de henüz genç denecek yaşta hep kendi yetiştirmesi idi. Bu — harp adamları da herşeyden - evel kendisine ve ondan sonra va- tanlarına bağlı idiler. Kendi- sinden çok korkuyorlar, fakat korktuklarından fazla da ken- disine bir mabud kadar tapı- nıyorlardı. — Baylar, dedi, — buraya davet sebebini izah etmeden sizden — izahaât ve — teminat istiyeceğim, Bara Köri ANADOLU Yankesicilik Cafer oğlu Hüseyin, Ka- Tantina tramyay caddesinden geçen İbrahim oğlu Alinin cebinden saatini aşırmış, kâ- çarken yakalanmıştır. Cablerini boşaltmış İsmetpaşa bulvarındaki Ege tiyatrosunda Abdullah - oğlu Hayri, Gazi oğlu Ahmedin cebinden 665 ve marangoz Etemin — cebinden de 450 kuruş para çalmış, tutulmuştur. Keserle yaralamış Mehmed oğlu İhsan; Me- zarlıkbaşında Receb oğlu Ha- san ile bir iş meselesinden kavga etmiş ve Hasanı keserle yaralamıştır. Kaza Ali oğlu İbrahim, idaresinde bulunan beş sayılı arabasile Güzelyalıya tuğla götürürken, araba duvara çarpmış, İbra- him yere düşerek başından ve vücudunun muhtelif yerle- rinden yaralanmıştır. Arabacı hastahaneye - kaldırılarak - te- davi altına alınmıştır. İş yapmışl Lâle sokağında Zehranın genel evinde bulunan Tahsin oğlu Esad, umumi kadınlar- dan Hamidenin kendisine yüz vermediğinden müteessir ola- rak kadını korkutmak maksa: dile eline bir bıçak almış; avucunu yarmıştır. Esad has- taneye kaldırılmıştır. Pariste Haftada 40 saallik mesai Paris, 16 (Radyo) — Otel müstahdemini haftada kırk sa- atlik mesai hakkındaki kanu- nun hemen tatbikini istemiş- lerdir. Paris belediyesi bu hususta noktai nazarını bildirmiş ve kahvehane, otel ve lokantalar- da bu kanunun tatbikine im- kân görmediğini bildirmiştir. Çünkü bu usul tatbik edilirse fiatlerde yüzde yirmi bir tereffu husüle gelecek - serginin mu- vaffakıyetine mani olacaktır. Bu suretle ne yeni ziyaretçi gelecek ne de gelenler uzun müddet Pariste kalabilecek- lerdir. Fakat müstahdemin hiç bir şey dinlememektedir. Bu sebeple bugün bir miting ya- pacaklardır. Dükler Bled şehrine gidecekler Belgrad, 16 (Radyo) — Dük ve Düşes Dö Vindsor ile Dük ve Düşes Dö Kent, 3 Tem- muzda Yugoslavyanın — Bled şehrine geleceklerdir. itimadınız var mı? Altı davetli bir anda: — Mutlak surette itimadı- mız vardır, Cevabını verdiler. — Sizden ne istersem ya- pacak mısınız? — Evet. — Sizden makul haddin üstünde de şeyler istersem, aynı şekilde bana itimad gös- terecek misiniz? Başvekil, yeniden ve birer birer nazır, kumandan ve er- kânı harbiye reislerinin yüzle- rine, gözlerinin içlerine baktı ve kelimeleri ağır ağır telâffuz ederek: — Bu hususta bana veriyor musunuz? Diye sardu. Hepsi birden: söz İngiltere ai İtalyanın, Haheşistana mis- yöoner kabul etmeme- sinden müteessif Londra, 15 (A.A.) — B, Eden avam kamarasında yaptığı heyanat- ta, İngiliz misyonerlerinin Habeyis- tana dönmesi hakkındaki İngiliz- İtalyan müzakerelerinin henüz ne- ticelenmediğini bildirerek demiş- tir ki; İtalyan hükümeti meslek- leri ne olursa olsun — yabancılara Habeçistanda mekteb açmak — sali- hiyeti vormok niyetinde olmadığını Togiliz büyük elçizine bildirmiştir, lagiliz hükümeti ba hattı ha reketten — müteessil'tir. Ve İngiliz arazisinde ikamet —eden İtalyan misyonerleri bakkında da buna benzer tedbirler ittihazı bakkını muhafayza etmektedir. Bülgar Veliahdı doğdu Sofya, 16 (A.A.) — Bulgar Telgraf Ajansı bildiriyor: Bu sabah Bulgar kraliçesi İyohanna bir veliahd dünyaya getirmiştir. Kraliçe ile veliahd prensin — sıhhatleri mükem- meldir. Sofya, 16 (Radyo) — Ve- liahdın doğması sebebile şe- hirde tezabürat yapılmaktadır. Kraliçe ve veliahdın — sıhhat- leri iyidir. Almanya Cumhur- reisi B. Hitlerden kral Borise bir tebrik telgrafi gelmiştir. Sofya, 16 (A.A.) — Bugün kralın bir erkek çocuğunun doğması yüz bir pare top ate- şile ilân edilmiştir. Bütün res- mi daireler ve evler - donatıl- mıştır. Bütün kiliselerin çanları çalmaktadır. Kral Borisin İtalyan — pren- sesi İyobanna ile izdivacından şimdiye kadar iki çocuk doğ- muştur. Biri bugün beş ya- şında olan prenses Maria Luiza ve diğeri de bugün doğan ve- Hahttır. Denizli lisesinde resim sergisi Denizli, 16 (Hususi) — De- nizli İisesinde talebenin bir senelik emeklerini teşhir - için bir resim sergisi açılmıştır, Küşad resminde ilbay ve da- vetliler bulunmuş, talebe Haş- met tarafından irad edilen nutka ilbay cevab vermiştir. Sergi çok alâka görmektedir. Tayyare kazası Paris, 16 (Radyo) — Dün akşam üzeri tayyareci Lüi Ma- zot, Bis Edroda bir kaza neti- cesinde ölmüştür. Fransanın en eski ve muktedir. bir tay- yarecisi idi. 200 metre yük- sekte tayyarenin bir. kanadı ve pervanesi kopmuş, - tayya> reci de paraşüt kullanmağa vakit bulamıyarak düşüb öl- müştür, — Evet! Diye cevap verdiler. — Pekâlâ oturunuz, dinleyinizi Salonda derin bir süküt hasıl oldu ve süküt epeyce bir zaman sürdü. Başvekil bü- tün irade ve benliğini topla- mağa çalışıyormuş gibi başını kaldırdı, düşünüyordu. Kumandan ve erkâm har- biye reisleri çok büyük bir sır, çok mühim bir hâdise karşısında bulunduklarını an- ladilar. Bu sırâda, başvekil — kati kararını vermiş, belki de vic- beni | danından geçen bir mücade- hâkim baş- leden sonra iradesine olarak çıkmış gibi söze ladı: — Arkadaşlar; dedi, kenişu Japonya Amerikaya altın gönderiyor Tüokyo, 16 (A.A.) — Domci Ajansı bildiriyor: Maliye Nazır ve Japon ban- kaları direktörleri memlekette mevcut bütün altın stokunun ye her türlü yeni altın istih- salâtının — devletleştirilmesini düşünmektedir. Dün de Ame- rikaya 17 milyon yenlik altın ihraç olunmuş ve bu suretle sene başındanberi ihraç edilen altın miktarı 177 milyon yen kıymetine çıkmıştır. Londra gazeteleri İmparatorluk konferansı hakkında uzun makaleler yazıyorlar Londra, 16 (A.A.) — Ga- zeteler, dün kapanan impara: torluk - konferansı - hakkında uzun mütalâalar neşretmekte- dirler. Times gazetesi diyor ki: *Bu toplantının. en mühim neticeleri harici siyaset hak- kında yapılan beyanat ve mü- zakeredir. Bu suretle tesbit edilen eşas üzerinde bütün imparatorluk devletleri işbirliği yapmakla bugün mevcut ger- ginliğin mühim bir kısmını izale edebileceklerdir. Daili Telgraf da aynı fikir- leri tafsil ettikten sonra ay- rıca imparatorluğun mühimmat istihsalinin - iptidai madde ve yiyecek — stoklarının — bütün İmparatorluk — devletleri — için aymı seviyeye yükselebilmesi için büyük ehemmiyet veril- diğini tebarüz ettirmektedir. Morning Post diyor ki: “İmparatorluk — konferansı kıymetli ve sağlam — çalışma- larda bulunmuştur. Bunların semereleri sonradan daha iyi anlaşılacaktır. Daili Herald dünyanın umu- mi vaziyetini tahlil ettikten sonra diyor ki: “İmparatorluk devletlerinin yeniden - silâhlanması büyük bir mecburiyettir. Bununla be- raber hazırlanmış bir hücuma karşı yalnız başına kendisini müdafaa edecek vaziyette bu- Tunmıyan imparatorluğun em- niyeti için daha sağlam bir garanti daha lâzımdır. Bu ga- ranti de ancak ıslah edilmiş bir Milletler cemiyetidir. Neva Kroniki diyorki: İmparatorluğun bu konfe- ransında birçok neticeler elde edilmiştir. Ve bunların neşre- | dilmesi lâzımdır. Aksi takdir- de imparatorluğun gizli dip- lomasi usülü — ile idare edil- mekte olduğuna dair tenkid- lerle karşılanacaktır. ve büyük devletlerle sulh na- mına bir uzlaşma imzaladığı- mızı biliyorsunuz. Bu iki en büyük ve en kuvvetli devletle aramızdaki rekabet ve müna- sebetlerin şeklini de size izaha lüzüum — görmüyorum. Vakıa, bu iki büyük devletle ara- mızda doğrudan doğruya düş- manlık ve harp bali yoktu. Fakat gizliden harp halinde idik; biribirimize karşı neler bazırlamadık, neler yapmadık, değil mi? Her hâdisede biri- birimize gösterdiğimiz tehdid- ler de henüz unutulmadı. İşin asıl mühim ciheti bu iki dev- letin çok defalar bize karşı birleşmiş bir halde hareket etmesi idi. Bizim hakkı haya- tımız, bizim kuvvetimiz - onla- Fin işine hiç gelmiyordu. Bi- 17 Haziran 9?7 Bugünkü program İstanbul Radyosu Gündüz: Saat 12,30—14) Halk türküleri, havadisler, haf fif musiki, Akşamı Saat 18,30 Dal musikisi, 19,30 Spor musah beleri (B. Eşref Şefik tal fından), 20 (B. Sadi ve arki' daşları tarafından) Türk muf| kisi ve halk şarkıları, 20,5 (B. Ömer Rıza tarafındı arapca söylev ve saat ayarlı 20,45 (Bn, Safiye ve arkadaf ları tarafından) Türk musiki ve halk şarkıları, 21,15 stüd! orkestrası, 22,15 Ajans borsa haberleri ve ertesi nün programı, 22,30 Ke konseri, Belgrad radyosu (Kısa dalgalı) Saat 21,45 te Türkçe nef| riyat. Ankara radyosu Gündüz: Saat 12,30 plit neşriyatı, 12,50 Halk türkülerft| 13,15 Dahili ve harici Hwi berler. Akşam: Saat - 18,30 Plil neşriyatı, 19 Bn. Müzeyyen arkadaşları tarafından Ti musikisi ve halk şarkılaft 19,30 Saat ayarı ve arap' neşriyat, 19,45 B. Servet Af nan ve arkadaşları tarafınd/ Türk musikisi ve halk türk leri, 20,15 - Konferans (28'| lav Bay Kâzım Nami Dü tarafından (terbiye mevzu 20,30 dans musikisi, 21 ajâf| haberleri, 21,15 Studyo orkestrası. Yunanistandü Kiliseler de hasıl? larını tayyare ce yetine veriyorla' Atina, 15(AA) — Ö müzdeki pazar günü orlndf ların Pantkot yortusu mi sebetile Yunanistan kili! nin bütün hasılatı Yunan wr| yare cemiyetine verilecek Tiyatrolar da aynı veçhile reket edeceklerdir. Asiler İngiltereye demir mi | ediyorlar? "a Londra, 16 (A.A.) — İNi tere tarafından tedarik ©d İspanyol demirleri mest hakkında avam kımırl:ej vukubulan bir istizaha “ld veren Ticaret Nazırı B. 5 y) İspanyol milli)'ı:lprrverlüflj kamları idarelerinde b“laal ilt | topraklar üzerinden İngi yapılan demir ihracatının ” görmiyeceği hakkında © vermişlerdir. Demiştir. zim siyasetimiz, bizim "'"i isteklerimiz — onlarınkif€ g) uymuyordu ve gene d'*ı mamaktadır. Biz, bu iki g letin her zaman taarf”, maruz kalmak — tehlik& V idik.Bu taarruzdan masvf /| mak için ne maırl""'ı' 4 fedakârlıklar yıpnğ"n_'_" de benim kadar b""ğ Şükür ki biz onlara '::/ mıza her zaman — mükâ” WE kudretini gösterdik. BU lar da anladılar. Bil'”'. istediğini yapan, ır!'_'ngv' # desine hâkim bir mi' , edemiyeceklerini kabu! , raf ettiler. Bugünden gi de siyasetlerini d.ğî fikirleri gene eski yalnız siyasetlerini V" mizde kullandıkları — Sonu var