26 Ağustos 1937 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Ağustos 1937 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Satander şehrinin ihtilâlci- lere geçt Son haberler, Yihan kasaba_smın da işgal edildi- ği ve bu suretle Şimali İspanyanın tamamen .w .. IğI sO A | 26 Ağustos leniyor Frankonun hâkimiyetine geçtiği bildirmektedir Madrid, 25 (Radyo) — Ge: Madridi şid- bombardımana ce yarısı asiler detli başlamışlardır 75 lik obüsler arasında 155 surette ve 210 luk obüsler de vardır. | Maddi zarar çok büyüktür Valânsiya, 25 (Radyo) — Kastelyandan - bildiriliyor: “Hüviyeti meçhul bir de- nizaltı gemisi, küçük Boryago | limanında bulunan - vapurları torpillemiş fakat bir zârar vermeden kaybolup gitmiştir.. 25 (AA.) — bildirdiğine Satander hareketle Salamanka, Milli göre, cebhesindeki rine devam ederek Torrelave go civarındaki mevzileri işgal etmişlerdir. Londra, 25 (Radyo) - giliz parlâmento azasından mü- rekkep bir — grup Satander sivil halkının İngiltereye ve Fransaya alınması " hususunda teşebbüsatta bulunmuştur. Salamanka, 25 (Radyo) — Asi kuvvetler Satanderi sar- makta ve şiddetli yapmakta devam ediyorlar Milisler, son kuvvetleri ile mütearrızları durdurmağa ça- lışmışlarsa da; hiç bir netice elde edememişlerdir, | Şehrin ablukası tamamlan- | miş demektir. Yalnız dağlık yerlerden muvasala - bakidir. Müstahkem hatlar birer, birer sukuta başlamışlardır. Asiler Bargaza doğru — ilerlemekte- dirler. Asi kuvvetler halen Vargasa! ve Sannome vasıl olmuşlardır. Asi kıtaların bir kısmı da Redo üzerine yürümekte ve deniz istikametine - ilerlemek- tedirler. Paris, 25 (Radyo) — Ko- reladoganın sukutundan sonra Satander — şehrini tamamen muhasara eden ihkilâlcilcr: yırmi dört saattanberi şiddetli bir hücuma geçmişlerdir. Bir taraftan — ihtilâlcilerin tazyikı ve diğer taraftan şe- hirde başlıyan açlık, müdafaa kıtaatile halkı teslime mecbur etmiş ve bu yüzden isyan çıkmıştır. ___U- ANADOL Günlük siyasal gazete Sahip ve Dbaşyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri Müdürü: Hamdi Nüzhet Çançar İdarehanesi : İzmir İkinci Beyler sokuğa C. Halk Partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 » Posta kutusu 405 ABONE ŞERAITİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç ylığı 500 kuruştur. Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 Hiradır Het yerde 5 kuruştur d geçmiş nüshalar 25 kuruştur. K arr n a0i radyonun kıtaları ileri asi İn- hücumlar ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR | yedodan alman son bir Son gelen haberlere bugün saat 15,30 da, milli kıtaatından — önbeş bayrak çekmiş- rile beraber ihti- im olmuşlardır. İl lerden General Da- villâ ve General Sükpakonun kuvvetleri vasıl olmuşlar Paris, 25 (Radyo) — Ovi- ha- göre, Yihan limanı da, ihtilciler tarafından işgal edil- Milâs Belediye dairesinde göre; | kuvvet, şartsız miş ve bu. suretle şimali İs- panya, Franko hükümetinin hâkimiyeti altına geçmiştir. Paris, 25 (Radyo) — San- tander — cephesinden kaçan cumhuriyetçi subaylardan ba- zıları, balıkçı kayıklarile (Ar- kason) kasabasına varmışlardır. Madrid, 25 (Radyo) — İhti- de Madridi bombardıman etmişlerdir. Seh- rin muhtelif yerlerine beş yüz mermi düştüğü ve büyük tah- ribat yaptığı söyleniyor. lâlciler, bugün yangın ve infilâk Milâs, 25 (Hususi) — Bugün, belediye deposunda yangın çıkmış ve depodaki olduğu gibi uçurmuştur. Küçük antant Konferansı Bükreşte top- lanıyor.. Bükreş, 25 (Radyo) — Yu- goslavya Başvekili ve Harici- ye Nazın B. Stoyadinoviç ile Çekoslovakya Hariciye Nazırı B. Krofta 30 Ağustosta Bük. reşe geleceklerdir. Küçük an: tant Hariciye Nazırları konfe- ransı ayni akşam üzeri Sinayada toplanacaktır. Bu konferans 31 Ağustosa kadar devam edecek ve resmi bir tebliğ neşriyle nihayet bu- lacaktır. Hariciye Nazırları şerefine hariciye dairesinde br de zi- yalel verilecektir. Bay Stoya- dinoviç ve B. Krofta birlikte 31 Ağustos akşamı Bükreşi terkedeceklerdir. Portekiz Başvekili Aleyhine ikinci bir suikast Lizbon, 25 (Radyo) — Dün Başvekil Bay Olivar Salazar aleyhine yeni bir suikast mey- dana çıkarılmıştır. z Suikastçılar, Başvekile araba ile geçerken bir bomba ata- gaklardı. Bu bomba yeni ter- tip bir el bombasıdır. Bu se- beple dört dişi tevkif edilmiş | ve tahkikata başlanmıştır. Yugoslav denizcileri Taksim abidesine çelenk gün dinamitler Yangın | reisi, infilâk neticesinde ağır surette yaralanmıştır. patlıyarak, binanın yerinde çatısını bulunan Belediye Amerikalılar aleyhine isyan Londra, 25 (Radyo) — Ya- hama adaları ahalisinin, Ame- rikalılara karşı isyan ettiği haber verilmektedir. Son sistem Yeni bir bombardıman tayyaresi daha getirdik İstanbul, 25 ( Hususi ) — Yeni ve son sistem bir bom- hardıman tayyaresi daha ge- tirdik. Başvekilimiz General İsmet İnönü, bu tayyareyi biz- zat görmüş ve tetkik etmiştir. Grev devam ediyor Varşova, 25 ( Radyo ) — Köylülerin grevi devam et mektedir. Bazı yerlerde hâdi- Bu hâdiseler- de 3 ölü ve 10 mecruh var- dır. İhtilâf tetkik olunuyor Berlin, 25(Radyo) — Prag- dan alınan haberlere göre, Çekoslovakya — Cumhurreisi Bay Edvar Benes ve Başvekil Bay Milan Hodza Praga av- det etmişlerdir. Çekoslovakya hükümeti, Por- tekiz ile olan ihtilâhı müzakere ve tetkik etmektedir, Çünkü Lizbon Ticaret Odası Çekos- lovakya ile ticari münasebet- eler olmuştur. koydular.. İstanbul, 25 ( Hususi ) — Dün limanımıza gelen Yugos- | lavyanın Dubrovnik kruvazörü kumandanı, bu sabah valiyi | ve kumandanı ziyaret etmiştir. Bu. ziyaretlerde;demiz' külmi danı da hazır bulunmuştur, Vali ve İstanbul kumandanı, Dubrovnik kruvazörüne gide- rek iadciziyaret etmişler, top- | la selâmlanmışlardır. Dolmabahçe sarayına gide- rek defteri mahsusu imzalıyan kumandan, öğleden sonra ban- do muzıka ve Yugoslav bah- riyelilerinden mürekkep - bir müfreze ile Taksime gelmiş ve Cumhuriyet abidesine bir çelenk koymuştur. lerin kesilmesine karar ver- miştir. B. Sandler Varşovaya vardı Varşova, 25 ( Radyo ) — İsveç Hariciye Nazırı B. Sand- ler, bugün buraya gelmiş ve merasimle karşlanmıştır Yugoslavya Kabinesinde tadilât olmıyacak Paris, 25 ( Radyo) — Yu- göslavya kabinesinde bazı ta- dilât yapılacağı hakkındaki şa- yialar, tamamen yalandır. Yugolavya sefarethanesi, bu hususta neşrettiği Tesmi bir tebliğde bu haberleri tekzip eylemiştir. SÜ A Kahbe bir kader, cihan har binden bizi mağlâb çıkarmıştı. Milletlere istiklâl vadeden Vil- son prensiplerinin acısını, en ziyade duyanlardan biri de biz olduk. Anadolunun cenubunda Ce belilübnan, dan maada yedi hükümet teessüs etti. Cebeli- lübnan da hududları büyütül- dü, ihya edildi, sekizinci bir hükümeti teşkil etti Yurdumuzun — şimalinde de Ermenistan ile Pontos namları altında kurulması kararlaştırı- lan iki hükümetin de harita- ları yapıldı. Bunlar yetişmiyormuş gibi Akdenizin güzel incisi İzmir de yabancı illere peşkeş çe- kildi. Adana, Gazianteb, An- talya, İskenderun gibi Türk- ratacak morfinlerle enjeksiyon- lar yapıldı. Yer yer istilâlar; çeşit, çeşit zülümler — başgösterdi. Ordu- nun elinden silâhları alındı. Katiller iki günde bir çıkan iradelerle affedilmek - suretile şımartıldıkça azgınlıklara yol verildi. Kasabalarda, şehirler- de ve yollarda hayata, namusa emniyet edilemez oldu. Padişahtan hayır yoktu. O, ömrünün son günlerini ezasız, cefasız geçirmek istiyor, şeh- vet kaynıyan yatağına alacağı kızların visalile meşgul olu- yordu. Bütün düşüncesi ken- disine ilişilmemek idi. Hükümette de mecâl kal- mamıştı. İstanbuldaki itilâf dev- letleri. kuvvetlerinin. kuman- danı herşeye hâkimdi. Padişah (gözünün içine bakıyor, hükü- met kendisinden merhamet bekliyordu. Bu gidiş, gidiş değil; hus- ranâ yuvarlanıştı. Aklı erenler, eli silâh tu- tanlar “Türke husran yakış- maz, öleceksek öldürerek öle- lim, dediler. Yer, yer kımıl- dandılar, şahlandılar. Anadolunun her tarafı ölüm havası çalmağa başladı. Bine karşı birle çarpışma başgös- terdi. Silâhını kapan milli or duya ekleşiyordu, — cepheler çoğaldı. Bu aslanlar yığınına bir baş- buğ lâzımdı. Ulu Tanrı onu da gönderdi. Kızıl tuğlu, tunç çehreli başbuğ günün birinde Samsuna ayak bastı. Bir başa bağlanan yurdun kahraman ordusu büyüdü. İn- önleri, Sakarya boyları kopa- cak kıyametin kasırgaları idi. Bir gün Kamutayda ulu baş- buğ, ulusa karşı söz — verdi, andiçti: (Düşmanı vatanın ha- rimi ismetinde boğacağım.) dedi. Bu, kopacak kıyametin dehşetini gösteriyordu. Çok geçmedi. 338 yılında Ağustos eyının 26 ıncı salı günü sabahı fe- cirle beraber başbuğ kahra- man ordusuna hücum! emrini vermiş, kıyamet te kopmağa başlamıştı. On beş yıl evel bugünkü günde kopan kıyamet, beş gün, beş gece devam etmiş, gök- ler inmiş, yerler yarılmış »“iki yüz bin kişilik düşman ordusu, vatanın harimi ismetinde bo- ğulmuş, başbuğun sözü yerini bulmuştu. Bu on beş yıl içinde cum- huriyet ve Kamalizm, asırlar- ca başarılamıyan işleri yapmış, yurdumuz imar edilmiş, tüten ilim ve san'at ocakları; demir- lüğün kan damarlarını felce uğ- 65 yaşını bitirenler 't eka- üde sevkddiliyor Terfi edecekler için de bu ayın. 31 inde bir terfi imtihanı açılacak Finans bakanlığı, bu yıl 65 yaşını dolduran memurlarının resmen tekaüde sevkedilmele- rini kararlaştır"aıştır. Şimdiden sonra bütün finans memurları, her sene ayrıca tebligata lü- zum kalmadan kararlaştırılan esaslar dahilinde üde sevkolunacaktır. Bakanlığın kararına göre: Ellerindeki nüfus kâğıtlarında doğum senesinin tesadül ettiği ay yazılmamış olan 1288 Ru- mi doğumlular — 13 temmuz 1937 tarihinde, nüfus kâğıtla- rında doğum senesi hicri olup ayı yazılmamış olanlar 1283 hicri diye yazılı ise 13 ağus- tos 1937 tarihinde, nüfus tez- kerelerinde doğum tarihi hicri olarak 1288 yazılı olanlar 28 teşrinievvel 1937 — tarihinde, nüfus — tezkerelerinde şevval 1289 hicri yazılı olanlar 18 kânunuevvel — 1937 — tarihin- de nülus tezkerelerinde bir Ramazan 1283 yazılı olanlar 13 Teşrinisani 1937 tarihinde, nüfus tezkerelerinde doğum senesi ve ayı rümi olarak vazılı olmıyan 1288 doğumlular 25 Eylül 1937 ta- rihinde, bu tarihlerin dışında kalan doğumlular 31 Ağustos 937 tarihinde tekaüde sevk olunacaklardır. Bu yılı takib eden senelerde hicri ve rumi seneler birer sene fazlalaştırılmak suretile, yukardaki esaslar aynen tatbik olunacaktır. Memurların yaptırmış olduk- ları yaş tashihleri resen te- kaüde sevkedilmelerine mües- sir olamıyacaktır. Terfi imtihanı Finans Bakanlığı, kanuni terfi müddetini doldurmuş olan 31 Ağustosta bir terfi imtihanı yapacaktır. Bakanlık memurların terfileri- ne esas olacak mevzuun, me- murların mensup oldukları da- iredeki işlerine göre tayinini kararlaştırmıştır. Bu. — suretle Finans memurlarının mensub oldukları dairelerdeki — vazife- lerine karşı rabıta ve alâka- ları arttırlmış olacaktır. hicri memurları Sualler, imtihan heyeti ta- rafından memurun mensup ol- duğu daire âmirinin de işti- rakiyle tanzim olunacaktır. Bakanlık, bu — imtihandan sonra taşra teşkilât memurları için de bir imtihan açacaktır. Diğer taraftan Finans Ba- kanlığı, teşkilâtını iyi eleman- larla takviye ve bu suretle istenilen randımanı temin et- mek üzere yeniden memurlar ——— yolları her tarafı kaplamış, madenlerimizin bir kısmı iş- lemeğe, adımız büyük dev- letler arasında saygılarla aml- mağa başlamıştır. Böylelikle 26 Ağustos em- salsiz bir zaferin ilk günü ol- duğu gibi inkılâb hamleleri- mizin — inkişafına da başlıca sebeb ve âmil olmuştur. Bu günü yaratan Başbuğ ve Büyük Önderimiz Atatürke, kahraman orduya minnet ve şükranlarımızı — sunarken bu uğurda aziz canlarını veren şehidlerimizi de hürmetle analım. resen teka- .—— : almağa karar vermiştir. Yeni- |) | den alınacak memurların du- — | | hul imtihanı 25 Eylülde yapı: | lacaktır. | Müruru zamana | ; uğrayacak vergiler — B tahakkuk senelerine nazaran — beş yılı tamamlamış - olanları 1937 sonunda müruru zama- na uğramaktadır. İç Bakanlık vilâyet hususi idarelerinin en — mühim gelirlerinden bulunar bina ve Aarazi vergilerin: den henüz tahsil edilmemiş olanlarının müruru — zaman müddetlerini önlemek üzere alınması lâzimgelen tedbirler hakkında teşkilâtına bir emir göndermiştir. Bakanlık bu emrinde; ka- |) nunda mükelleflerin haczi caiz malları, alacak ve hakları üze- rine konulacak hacizlerin mü- — ruruzamanı keseceği yazılı ol- duğundan ve bu tarihe kadar — yergilerini vermemiş mükellef: ler hakkında kanunda yazılı — takibatın" yapılmasını ve bu — suretle vergi müruruzamanına meydan - verilmemesini bildir- mektedir. 32 inci cihan sulh kongresi toplandı Paris, 25 (A.A.) — 32 inci cihan sulh kongresi dün ak- şam Sorbonun büyük salonun- da mutantan bir surette açıl: — mıştır. Kongreye iştirak eden- leri Fransa hükümeti namına selâmlayan B. De Tessan, köngrenin müslihanc idealini tamamiyle tasvip etmiştir. Mamaileyh bütün devletler rin sulha merbat olduklarını ilân etmekte bulunduklarını kaydettikten sonra Fıansanın sulhu, yalnız sulhu, gunü kemali itimat ile itimat etmekte olduğu kuvvetlerini kendi varlığını ve cihandaki — mevkiini muhafaza etmek ve — beynelmilel taahhüdlerine sa: dık kalmaktan başka bir hu- susta kullanmağı asla düşün- — mediğini beyan etmiştir. ğ Fransa, herşeyden evel har- bin mukadder birşey olduğu fikrini reddetmekten ve sulhun — inkişafına ve tarsinine çalış- maktan ibaret olan bir dok: trini müdala etmektedir. Hatib ilâveten demiştir — Sulh fikri bizim müta- leamıza göre, demokrasi ve hürriyet fikrine de - bağlıdır. ŞBu fikir boşluklarına ve naki- selerine rağımen tecezzi kabul etmez ve feyyaz sulh için mesned ittihaz etmek - istedi- ğimiz Milletler cemiyeti tara- fıadan temsil edilmektedir. TAKVİM Rumi - 1353 Arabi- 13 Ağustos 13 | Cem. ahar 18 Ağustos 26 Perşembe ina ve arazi vergilerinden — || bütün — sulhu temenni etmekte oldu: —