17 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

17 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

—— ANADOLU Rejimlerin değişip durduğu devir, ihtilâl ve suikcsdlar devridir 'Romanya Tarihte suikastlar asrı ve N. Bonapartın kurtuluşu General İlîale, Divanıharp reisine dedi ki: Muvaffak olaydım, başta siz olmak üzere bütün Fransa benim- Je beraber olacaktı İmiRİ Fransa, rejimlerin sık — sık değiştiği devri, şüphe yoktur ki, geçen asırda yaşamıştır. Bu asırda, her on beş veya yirmi senede suikasdlar, gizli cemi- yetlerin — tedhişleri ayı, bilhassa Parisi — karmakarışık yapmıştır. Çok garibdir ki, bu h_nihıdhnn. bu isyanların ar- î_ can verdikleri halde; asıl mü- | daima ecnebi parmağı da görülmüştür. Suikasdların failleri ekseri- yetle giyotin baltası — altında “ şevvik olan yabancılara bir şey olmamıştır. Napolyon Bonapart “Birinci Konsül, olduğu zaman, müfrit cumhuriyetçi Üdetin idaresin: deki “Filadelfler, gizli cemiye- ti, Jorj Kadadal gibi insanlarla da mesai teşrikinde tereddüd — göstermemiştir.. Bu adam da e:nde eyaletindeki Şuan çete- lerile ve bu çeteler de İngiliz direktifi ile alâkadardı. 1800 senesi kânunuevelinin 24 üncü günü Napolyon Bonapartın yor " hu üzerine kurduğu “cehennem makinesi, patlamış, fakat Na- polyona bir şey olmamıştır. Bu infilâk ile tarihin cephesi de- Hişmemiştir. Çünkü arabacının umulmıyan bir acelesi, Napol- yonu infilâk saat ve yerinden bir az evel geçirmiştir. Napolyonun bu çok mahirane tertib edilmiş suikasttan sağ ve salim çıkması, İngilterenin imha etmek hususundaki mesaisine ni- — hayet vermiş değildir. Napolyon Bonapart İngiltere- “ pin umumi siyasetinde “bir nu- — maralı düşman,, idil İngiliz Başvekiii marul Pit, bu krâliyetçiler lehine çalışan Kadodaldan başka, konvansi- “ onun “vatan halâskârı,, tanıdığı bir haini vatanın, General P- şegrünün de yardımını — temin etmiş idi. Bu hain adam, birçok senelerdenberi — “kadrü kıymeli bilinmediği iddiasile, vatanına hainlik etmekte idi, Konvansionun bu sabık ge- nerali, ilk iş olarak Şuan çete- “ deri roislerile anlaşmıştır. Pa: giste, cumhuriyetçi — generaller- len Morö ile de anlaşmıştır. iladelflerin - başına kolonel eti geçren G. Morö idi, Haris ve kibirli bir kâdın tara- fından mütemadiyen tahrik edi- len bu general, Napolyonun oynadığı tolün ancak kend sine mahsus olebileceği kanaâtınde idi. İşte, bu suikasd, İngilizlerin direktifi ile ve general Pişegrü Kadudal ve Morü - tarafından her ihtimal nazarı dikkate alı- narak - tertib edilmiştir. - Sui» kasttan sonra iki general ve Kadudal tutulmuştur. Napolyon bu <ki generali idam makinesi önüne sevketme- mek fikrinde idi. Fakat general Pişegrü 1804 şubatının beşinci günü kendisini zındanında bo- yunbağı ile boğmuştur. Morü de, iki senelik zından hayatından sonrâ İspanyaya ve oradan da Amerikaya gitmiş ve 1813 senesine kadar Amerikada kalmıştır. Kadudal - on bir birlikte 25 Haziran 1804 de Grev meydanında idam edik miştir. Kadudal evvelâ kendi- sinin başının kesilmesni iste- m ştir. Bu suretle Şuanlar tamam'le denecek şekilde imha edilmiş- tirş fakat Filadelfler faal kal- mışlardır. Bunlar, idama mah- küm edildiği takdirde general Morüyü cebren kurtarmağa bile karar verm'şlerdr. Cumhburiyetçilerle Meşrutiyet- perver kraliyetçilerden mürek- kep bir “suikast ittihadı,, İtal- ya kralına taç giydirmek üzere Jüra dağlarından geçerken Na- Polyonu ortadan kaldırmağı dü- şünmüştür. Kolonel Udetin yerine Fila- delflerin başna geçen general arkadaşile Male, 22-23 Teşrinisani 1812 gecesi zındanından kaçmış ve çok cesurane bir hükümet dar- besi teşebbüsünde bulunmuş, kendisi gibi zındanda bulunan diğel general, Lahori ile Gidali kurtarmıştır. Napolyonun ö düğünü ileri sürerek muvak. kat bir hükümet teşkili lüzu- mundan bahsetmiş ve buna ev- velâ piyade - taburu kumanda- nını inandırmış, sonra da diğer makamlara başvurmuştur. Fakat Male, polis müdürünü bile al- dattığı halde polis komiserle- rinden Pask tarafından tev. edilmiştir. Bu hareket de seri ve kanlı bir şekilde bastırılmıştır. Diva- niharp reisinin: —-Suç ortaklarınız var mıdır? Sualine Male: — Eğer hareketimde muvaf- fak olsaydım, en başta siz ol- mak üzere bütün Fransa be nimle beraber olacaktı! Ceva- bını vermiştir. General Lahori de: — 18 Brümerde de tıpkı bu- na benzer bir ihtilâlin şahidi oldum. Bu dela aldanmış ola- bilirim! Demiştir. — Sonu yarın — Bir suüstimal davası Akademi, imzanın taklit olduğunu söylüyor Çeşme Belediye reisi B. Mus- tafa Barbarosun, tayyare cemi- yeti relsi iken z.mmetine 174 lira gaçirmekle maznun olarak muhakemes ne, dün de şehrimiz Ağırceza mahkemes'nde devam edilmiştir. Dünkü duruşmada — makbu- zuada görülen ve B. Mustafa- nın kendisine ait — olmadığını iddia eyled.ği imzayı tetkik ey. liyen ehli vukufu raporu okun- muş'ur. Raporda imzanın ayni zata ait olduğu bildirildiğinden maznunun vekilleri buna itiraz etmişler; Güzelsan'atlar akade- misinin aksi olan rapörunu ha- tırlatmışlardır. Muhakeme baş. ka bir güne bırakılmıştır. Kumar oynıyanlar Kemalpaşa kazasının - Ören köyünde sabıkalı kahveci Hü. seyin ile Manav Mehmed, Lütfü ve Şemseddin kahvede alenen kumar oynarken vakalanmışlardır. Bir mütercim arıyoruz n ea Gazetemizi Fransızca — ve Türkçeye iyice Vakif, tercüme. ye müktedir V& — gâzetecilik mesleğine hevesli bir arkadaşa ihtiyacı vardır. talip Olanların | idarehanemize Müracaatları, kabinesi Kral Karolun riöyasetinde toplandı Bükreş, 16 (Radyo) — Roe manya kabinesi, bugün kral Karolun — riyasetinde — toplan: mıştır. Kabine, mühim kararlar ver miş ve bilhassa devlet memur- larının siyasi partilere girme- sini meneden bir kararname kaleme almıştır. Matbuatın - kontrolu, Üüniver- site talebesi “cemiyetinin feshi ve adliye memurlarile hâkim- lerin değiştirilmemesi gibi me- seleler müzakere edilmiş, ka- rarlar alınmıştır. M. Hover Avrupanın muhtelif şehirlerini ziyaret edecek Paris, 16 (Radyo) — Ameri- ka sabık Cumhurreisi M. Ho- ver, dün Havere muvasalat et- miş ve Amerikan tabaası tara- fından istikbal edilmiştir. M. Hover, Haverden Brüksele hareket etmiştir. Belçika kralı Leopold, bu ayın 22 sinde M. Hover şere- fine bir ziyafet verecektir. Sabık Cumhurreisi, Avrupa- nın mühtelif şehirlerini ve ez- cümle Pragla Cenevreyi ziyaret edecek, fakat Uluslar Sosyetesi mehafilile temasta bulunmiya- caktır. Von Ribentrop İşe başladı Von Ribentrop Berlin, 16 (Radyo) — Von Ribentrop, evelki gün Hariciye Nezareti işlerini tedvire başla- mıştır. Yeni Hariciye Nazırı, ecnebi devletler — sefirlerini ayrı ayrı kabul etmiş ve kendilerile tar nışarak konuşmuştur. Rodos adasına İtalyadan çiftçi getirildi Rodos, 16 (Rıdyo) — 12 ada valisi Deveki Divaldizmon, bu« gün Korınıbı köyüne gitmiş ve İtalyadan adaya yerleşmek üzere getrilen çiftçileri teftiş ederek, yapacakları işler hakkında ken- dilerine direktiller — vermiştir. Rodosa İtalyanın muhtelif yer- lerinden daha bir çok çiftçi aileleri gelecektir. Boğulan balıkçilar Oslo, 16 (Radyo) — Fırtına yüzünden iki balıkçı kayığı bat- mış ve 8 balıkçı boğulmuştur. Anverste arbede Brüksel, 16 (Radyo) — An- verste, üniversite talebesile za- bıta memurları arasında arbede çıkmış, iki taraftan da bir çok kimseler yaralanımıştır. Beş 19 Şab Çin alayı Japonlarla boğaz boğaza geldi Japonlar; mühim zayiata uğradılar, son günlerde ilerliyememişlerdir Japon askerleri Eski mîıarı'bler | ——— — Cemiyetlerin2 bizim de iştirakim!zi istiyorlar Cenova, 16 (Radyo) — Bey- nelmilel eski muharibler kom'- tesi; bügün ( Karlodel Kruva) nin - riyasetinde — taplanmıştır. Toplantıya 14 memleketten ge- len murahhaslar iştirak etmiştir. Uzun müzakerelerden sonra, bütün memleketlerde eski muha- ribler için senede bir gün tah: sis edilmesi ve o gün, sulh için münasip şekilde konferanslar verilerek propaganda yapılması kararlaştırılmıştır. Komite; Türkiye eski muha- riblerinin de beynelmilel — eski mubaribler teşkilâtına' dahil ok masını tensib etmiş ve bu hu- sustaki kararını, Türkiye cum- huriyetine bildirmiştir. Japonlar Fransız vapurunu ser. best bıraktılar Şanghay, 16 (Radyo) —Fran- sız hükümetinin müdahalesi üzerine Simotojaki İimanında Japonlar tarafından tevkif edil: miş olan Projdan Dömmer vapuru, bugün serbest bırakıl: mıştır, Mussolini Almanyada fakirlere Habeşistan kahvesi gönderdi Hamburg, 16 - (Radyo) Habeşistan mahsulü yüz bin kilo kahve buraya vürud et- miştir. Bu kahve, Almanyadaki fakirlere tevzi edilmek üzere İtalya Başvekili Mussolini tara- fından gönderilmiştir. Bir infilâk ve 18 idam Paris, 16 (Radyo) — Rusya- nin Çel Aptiskteki tank fabri- kası, ansızın infilâk etmiş, 18 kişi ölmüş ve 120 kişi de ağır surette yaralanmıştır. Hâdisenin, bir suikasd neti- cesinde vukubulduğu tahakkuk etmiş ve iki mühendisle 16 amele, derhal muhakemeden geçirilerek idama —mahküm ol- muştur. Mahkümlar, henen kur: şuna dizilmiştir. Mareşa! Graçyani hastı Mesina, 16 (Radyo) — Mare- şal Geaçyani buraya muvasalat etmiş ve gripten hasta olduğun: dan, Roma seyahatini br kaç gün için tehir eylemistir. Hankov, 16 (Radyo) — Çin askeri membalarının neşrettik- leri resmi tebliğlere göre iki Çin alayı Ti-Ning şehrine gir- m slerdir. Bu şehri daha evel - işgal etmiş olan Japon kuvvetlerile sokaklarda vahşiyane ve görül- memiş bir boğuşma devam etmektedir. Üç Çin alayı da Japonlarla çok şiddetli harbler yapmak- tadır. Çintao şehrine yapılan Japoa hücumları, bu yüzden durmuştur. Japonların münakâale yolları kesilmiştir. ve Japonlara mühim — zayiat — verdirilmiştir. Şansi hava meydanını bömbar- dıman eden Çin tayyareleri, meydandaki on Japon tayyaâre. sini — kullanılamıyacak - şekilde tahrib etmişlerdir. ö Peng-Po şehrini işgallerinden- beri Japon kuvvetleri hiç iler« liyememişler ve şimalde bir muvaffakıyet elde edememiş- lerdir. İki gün evel Kuvay neh- rini geçmeğe teşebbüs eden 500 Japon askeri, mitralyöz ateşile öldürülmüştür. İtalyada Bir Yahudilik mese. lesi yokmuş Roma, 16 (Radyo) — İtak yada Yahudiler aleyhine bir cereyan başladığı hakkındaki şayialar, bükümetçe tekzip edil- miş ve İtalyada bir Yahudilik meselesi mevcud olmadığı ilân olunmuştur. İhtilâf kalmadı, M. Eden M. Çember. laynla barıştı Londra, 16 (Radyo) — Bap vekil M. Çemberlayn ile Hari- ciye Nazrı M. Eden arasındaki ihtilâf, tamamen zail olmuştur. İngiliz kabinesi, harici ve dahili meselelerde — yekvücud br halde hareket edecek ve İtalya imparatorluğunu tanıya- caktır. Telâş veren bir haber Pekin 16 ( Radyo ) — Son alınan haberlere göre Ruslar, Viâdivostok, dış Mongolistan ve Sibirya hudutlarında 1500 harb tayyaresi - bulundurmaktadırlar, Bu haber alâkadar mehafilde telâş uyandırmıştır. Bir sarhoşun marifeti Kemalpaşa kazasının yukarı Kızılca köyünde Ali oğlu Hü- seyin Çakır fazla sarhoş olarak nara atmış ve köy bekçisi B. Tahirin boğazına sarılarak tır- “