18 Şubat 1938 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

18 Şubat 1938 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

iver v meyem z * İngiltere ve Fransa, Alman- yaya bir nota vererek izahat istediler -. Avam kamarasında münakaşalar, M. Hitler Viyanaya gidecek, Avusturya Dahiliye Nazırı Bsrliııda.__l_)e!boıun beyanatı bekleniyor Cenevre toplantısı Londra, 17 (Radyo ) — İn- giltere Hariciye Nezaretinde vukubulan — fevkalâde bir içti- mada, Avusturya-Almanya mu- kareneti - otrafında uzun müza- kereler - olmuştur. Hariciye Nazın M. Eden, öğleden sonra toplanan avam kamarasında buna dair söz söyle- zla izahat veremi Avusturya — kabinesinin değişmesinden başka bir ma: lümatı olmadığını ve cünkü resmi bir tebliğ çıkmadığını bildirı h Saylavlardan (Arnald), uzun bir nutuk irad etmiş ve Avus- turyada Cereyan eden siyasi hâdiselerin, Uluslâr sosyetesi ve Belçika ile Fransanın muhafa- zası bakımından da çok mühim olduğunu, her hangi bir tehli- kenin, gözönünden uzak tutul- maması lâzım geldiğini söyle- miştir. B. Eden, bu nutka cevap vermiş ve İngilterenin, hiç bir devleti himaye için taahhüde girişmemiş olduğunu, maamafih Almanya ile münasebatını bir kat daha düzeltmeğe çalıştığını beyan eylemiştir. Paris, 17 (Radyo) — Hariciye encümeni, bugün reis B. Misle- rin riyasetinde toplanmıştır. B. Misler, Merkezi Avrupada husüle gelsa vaziyelten encü- mene izahat vermiştir. Encümen, yarın ve olamadığı takdirde gelecek hafta Hariciye Nazırı B. Delbosun - izahatını dinliyecektir. Berlin, 17 (Radyoa) — Avus- turya kabinesi erkânı arasında kuvvetli bir Alman dostu ol- makta tanınmış Dahbiliye Nazırı M. Saytn Kova, bugün buraya gelmiş ve M. Hitler tarafından kabul edilmiştir. Paris, 17 (Radyo) — M. Hit- lerin, yakında Viyanayı resmen ziyaret edeceği ve Almanya- Avusturya — yakınlığını — takviye için lâzimgelen teşebbüsatı ik- mal edeceği söyleniyor. Paris, 17 (Radyo) — İagil- tere ve Fransa Hariciye Neza- retleri; Almar yaya dostane dille yazılmış bir nota vermişler ve Hitlerle doktor Şuş yig arasında Bergezhalende cereyin — eden mükâlemelerin mahiyeti —hak- kında at istemişlerdir. General Miyaha Tekrar Madride döndü.. Madrid, 17 (Radyo) — Cum- huriyetçiler ordusu başkuman- danı general Miyaha, o0 beş gün evel gitmiş olduğu Barse- londan dönerek, bugün tekrar vazilesine ba, ştır. Amerzika generali cğır hasta Vaşingtoa, 17 ( Radyo ) — Amerikı ordu generallerinden “Persin, ağır hastadır. Doktorlar, hastanın sıhbi ah vahaden end şe etmektedirler. geri bı rakıldı Toplantı, Balkan k;nııyi sona erdikten sonra yapılacaktır İstanbul, 17 (Hususi) — Hatay intihabatı için tanzim olunan nizamnamede yapılacak tadilâtı tesbit etmek üzere Cenevrede yapılması mukarrer toplantı, bu ayın 25 inde Ankarada içtima edecek Balkan Konseyi münasebetile geri bırakılmıştır. Cenevre toplantısı, Balkan Konseyi sona erdikten sonra ya- pilacaktır. Başvekilimiz Ankaradan Istanbula gidecek B. Celâl Bayar, Türkkuşu ile Hava kuru- mu uçuş meydanını gezdiler İstanbul, 17 (Hususi) — Başvekilimiz B. Celâl Bayar, bugün Ankaradakl Türkkuşu meydanı ile Hava Kurumunun Etimesud- daki uçuş sahasına gitmişler ve uzün - tedkikatta bulunduktan sonra alâkadarlara emirler vermişlerdir. Başvekilimiz, refakatlerinde Dahiliye Vekili B. Şükrü Kaya olduğu halde iki güne kadar İstanbulu teşrif edeceklerdir. Madrid sefaretimizden 160; mülteci zorla alınmış — yahkâm — Henüz tahakkuk etmiyen bu haberi, bir Berlin radyosu vermiştir İstanbul, 17 (Radyo) — Bir Berlin radyosu; Madriddeki sefa- retimize HHtica eden- 160 kadınla küçük çocukları alıb götürdük- lerini ve bazi tecavüzlerde bulunduklarını haber - veriyor. Bu ha: ber ihtiyat kaydile telâkki olunm, İIspanyol limanlarında Mevkuf bulunan va- purlar İ giliz değil Londra, 17 (Radyo) — Avam kamarasının bugünkü içtimam- da, bazı İspanyol limanlarında mevkuf br halde bulunan İngi- liz vapurları hakkında münaka- şalar olmuş; bazı saylavlar, Ha- riciye Nazırı B. Edenden izahat | istemiştir. İngillere Hariciye Nazırı; ver- | diği cevapta, bu vapurların İn: giliz o'mad ğını ve bu mesele- nin, mahkemece halledild kten sonra vapurların hakiki sahip- lerine iade olunacağını söyle- miştir. Tekirdağlı Koca Yusufu hatırla. tan ilk pehjivanmış / İstanbul, 17 (Hususi) — Pa: risli organizatörler, Tekirdağ'ı Hüseyinin kazandığı muvaffakr yetten bahsederlerken: y Koca Yasufu — hatırlatan ilk .P:h!vvın budur,, diyorlar. Hindistan parlâmen. tosu dağılacak mı? Londra, 17 (Radyo) — Hin: distan — pari3mentosunun, — son günlerde çıkan ihtilâf yüzünden yakında dağılacağı, Bombaydan haber veriiiyor. aktadır. Maslahatgüzarın ailesi —— .. —— Ve Bükreş Rus sefa. rethanesi erkânı tsvkif edildiler Varşova, 17 (Radyo) — Bük- reşten kaçarak Romaya - iltica etmiş olan Rusyanın Bükreş mas'ahatgüzarı Teodor Bonen- konun Leningradda oturan ai« lesi efradile bütün akrabası tevkif edilmiştir. Rus taharri memurları; Bük- reşteki Rus sefarethanesi erkâ- nından üç Şelle 18 memuru tev- kif etmiş ve Bükreşten Mosko- vaya götürmek üzere yola çı- karmıştır. Bunlar, Bonenko ile gizli muhaberede bulunmakla ittiham ediliyorlar. Mısır kralı Mayısda Ankarayı ziyaret edecek İstanbul, 17 (Hususi) — Mı» sır kralı Farukun, Mayısta An: karayı ziyaret edeceği söyle- niyor, Bizden mimar istediler İstanbul, 17 (Hususi) —Mes- cidi Aksanın tamiri için mem* leketimizden mimar istenmişt'/- ANADOLÜ Dahiliye Veki- limiz Bir söylevle yeniHalk evlerini açacak Ankara, 17 (Hususi muhabi- rimizden) — 20 Şubat Paezar günü, Dahiliye Vekili've Parti genel sekreteri B. Şükrü Kaya, Halkevinde bir söylev vererek 42 Halkevini açacaktır. Bu su- retle adetleri iki yüzü geç Halkevlerinin altıncı yıldönümü kutlulanacaktır. Yurdun muhtelif yerlerinde Halkevlerinin — temsil, konser vesair şubelerinde altı milyon yurddaş çalışmaktadır. Halkev- lerinin bu yılki faaliyetleri da- ha faydalı ve şümullü — olmuş, müsbet neticelere varılmıştır. En fazla faaliyet gösteren Halkevlerinin başında Ankara, Balıkesir, Artvin, Denizli, İz- mir, Beyoğlu, Diyarbakır, Ke- şan, Zonguldak ve Bursa Halk evleri gelmektedir. Beyaz zehir satan şebeke yakalandı İstanbul, 17 (Hususi) — Bey- oğlunda beyaz zehir satan bir şebeke yakalanmıştır. Bu şebe- keye, bazı kadınlar da dahildir. Yakalananlar, derhal adliyeye verilmişlerdir. Yalan haherler Moskova, 17 (A.A.) — Tas Ajansı, Japon gazeteleri tara- fitdan neşredilen ve 14 Şubat tarihinde Progranitnnaya yakı- nına Sovyet-Mançuko hudadun: da bir hâdise vukubulmuş ol- duğuna dair olan haberi tekzip etmektedir. Avusturya — Başı Tinci sahifede — yapmakta olan Almapya ile iter ie temez uyuşmak zarüretine düştü ve bittabi Almanyanın müzaharetini an cak bu bükümeti Avusturyaya kargı serbest bırakmak şartile temin ede- bildi. İşte o günden yani 1936 tem- müzündeanberi — merkesf — Avrapada Almanya lehine Bir tebeddül hanl olmuş, Avustarya istese de istemese de büdisatın sevkile yavap yavaş Al: manyanın kucağına doğru yörümeğe başlamıştır. Son Bitler-Şuşaig mülükatı bu edımların en — mühimlerinden birisi sayılabilir. Mülâkat hakkında bir şey tereşı gah etmemiş olmasına rağı turya Başvekilinin meml, $ yeniden Yof yeni Nazırların. al sosyalistlere mubabbet ve merbutiyetleri kimse- min meçhulü olmıyan dan intihab etmesi fus hâdisesindeki mahkeme karar ve sabit bulunan sevata Üzere geniş bir affı w teşobbüs etmesi mülükatın Avustur. yanın Almanyaya tam bir tetümiyeti ile neticelenmiş oluğunu göslermeğe kâfidir. Vakıa ortada — Şansölye Hitlerin Avusturya istiklâlini #lmaş olduğuna dair bir imat Va var. Fakat bu vazi. yetin eli ayağı sincirlerle bağlanmş bir mahküma “baydi bayım serbes. sin, istediğini ya pabilirsin,, — demek. tea hiç de farkı yoklur. Almanyanm büyümesine ve mer. kezt Avrupada nüfuz peyda etmesi. ne hiç de taraftar olmadıkları ma. lüm olan Franuzlar istese de — iste, meso de İtalyanın lakaydisi karşımın, da Avusturya için artık Almanyaya iltlea etmekten ve o00N nüfazu al. toda yaşamaktan başka çare ve çı, kar yel kalmamıştır. — İşte Kurban Bayramında — vokubulan mülükat ta bu yolda sulmiş mühim bir #dım. Te Büşka bir çey. değikdir. (S. H. 2) tayyaresi, P: rına oN gi Buzlar arasında mahsur kalan profesör Smit ve tayyaresi Moskova, 17 m:) — Timir buzkıranından Ş$ŞH2 tayyaresi, Papanin ve arkadaş- larile tomasa muvaflak — olmuş ve Papanin grubuna on günlük erzak atınıştır. Papanin grubunum, daha üç ay buzlar içinde kalabileceği anlaşılmıştır. Moskova, 17 (A.A.) — Tay- yareci Cerevisni idaresinde Mur- man buzkıranından kalkan S H 2 tayyaresi dün Papanin kam- ınâ inmiştir. Bu hâdise 21 irandanberi Papanin grubu- nun bariç dünya ile ilk tema- teşkil etmektedir. Ege mıntakası tetkik seyaha- tinden Ankaraya dönmüş olan İktısad Vekili B. Şakir Kesebi: Bazıcüretkârlar Altın meselesi üzerin- de şayialar çıkardılar — Başı 1 inci de — — Altınları bilâhare bank- nota vereceğiz. Altınlar — ortar larından ikiye kesilerek — iptal olunacaktır. Şeklinde, küstahca marifetler savurmağa kadar yeltenmişlerdir. Dün, eşasen bu mevzu üze- rinde çok hassasiyet gösteren makamlarâ sorduk, şu cevabi aldık: — Bu şayidan haberdârız. Bunun asıl ve esastan - kat'iyen âri olduğunu söylemeğe — bile hacet yoktur. Vatandaşları iğ- fal için şayia çıkaranlar hakkın- da derhal katuni takibat yapı- lacaktır ve faaliyete de geçi- miştir. İşte vaziyet, Ellerinde altın bulunan vatandaşlar, — kat'i su- rette müsterih olsunlar. Bütün bankalar, normal fiatlerle, me- selâ 1000-1025 kuruş üzerinden altın alıp satmaktadırlar. Altı- nın bir banknota mübadele edi- leceği vesaire şayiaları, tama- men yalandır, bu gibiler derhal zabıtaya ihbar edilmelidir. Hü- kümet, halkın hak ve menfaatini tamamen kendisinin ve banka- ların kefaleti altına almıştır. Elhamra 2 Büyük film birden Gary Cooperin Deniz Sonya Henienin 5-9 da Devlet Kuşu. l kutbunda Papanin grubile temas hasıl oldu Liman işletme müdürlüğü teşkilâtı ve Denizbank Bayraklı vapuru yazın Foça ve Çeşmeye seferler yapacak Kahramanları Sakile * ve arkadaşla- erzak attı Tayyareci Cerevisni Papanin grubuna on günlük yiyecek ge- İ..'ıl. ür. ni zamanda U 2 tayyaresi ile Taymir buzkıranında9n - kal- kan — tayyal Vlasov da saat 18/55 de a kampı yakı: nine inmiş isede — oldukçâ uzakta yere inmiş olduğundan yeniden Taymire dönmek mecr buriyetinde kalmıştır. Papanin grubu buzkıranlara alınması plânı etrafında dün radyo ile Tığ.miı buzkıranı ile görüşmüştür. Kat'i karar bugün alınacaktır. rin riyasetinde toplanacak ko- misyon, İstanbul ve İzmir liman işletme idarelerinin idare şekil« lerini kararlaştıracaktır. - lerde şehrimize gelmesi - nen D:.niıbınk umum müdürü B. Yusuf Ziyanın, İstanbuldan Ankaraya geçtiği haber alınmış- tır, İktisad Vekâletinde topla» nacak komisyona iştirak ede- cektir. İzmir Liman işletme müdür- lüğünün Deniz banka bağlı müs- takil müdürlükle idare edileceği kuvvetle söyleniyor. Bayraklı vapuru: Londradan satın alınan Bay- raklı vapurunun gümrük mus- melesi neticelenmek üzredir. Bu muamele bitince vapur, tersa- neye çekilecek, boyanacak ve içinde bazı tadilât yapılacaktır. Haber aldığımıza göre, Li man işletme müdürlüğü, teşkilât ve taksimatı müsait olan bu va. puru, yaz mevsiminde Foça ve Çeşmeye işletmeği kararlaştır. mıştır. Vapur, Cumartesi akşamı İzmirden hareketle Foça ve Çeş- meye gidecek, Pazartesi sabahı İzmire dönecektir. Kurçşun çalmış Girid hanında B. Faruğun 20 kilo kurşun levhasını çalan Ahmed oğlu Muzaffer zabıtaca yakalanmıştır. Bira şişesi çalmışlar Şehir gazinosundan boş 23 i ini çalan Cumhur, Emin, Remzi, Abdurrahman ve Remzi tutulmuşlardır. L Milli Kütüphane Sineması W“"?