4 Kasım 1949 Tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

4 Kasım 1949 tarihli Büyük Doğu Dergisi Sayfa 3

Öl çü İ Eski valiye ait bu ifşamız, idare ölçümüzün bütün ruhunu belirtecektir. İşte bu ölçü- nün müsaadekârlığına dayanan Lütfi Kır- dar, resmen hükümete verdiği mal beyan- namesinde hakikati topyekün gizlemiştir. J DEDEKTİF X BİR 1 — Eski İstanbul Valisi ve Be- lediye Başkanı Dr. Lütfi Kırdar meselesi, bir devlet mevzuu olarak, fevkalâde nazik bir mânâ taşır. -— Bu zat, binbir tatmin yolu ile elde ettiği İstanbul matbuatı- nın taşkın methiyelerine rağmen, 11 yıldır gediğini muhafaza ettiği İstanbul müstakil emaretini, niha- yet bugünkü hükümet içinde ken- disine tahammül edemiyen bazı Bakanlar vüzünden kaybediver- miştir. 3 — Doktor Lütfi Kırdarın, bü- tün Bakanlar Heyetine rağmen mevkiini muhafaza edebileceği hakkında bir ümitciği vardı. Onun llyıldır beslediği ve beslettiği, sa- dece bu ümittir; başka bir şey ve dâva değil... 4 — Şehir manzarası adına, Sa natkârane boyattığı birkac dekor gerisinde tam bir eyyamgüderlik siyaseti idare etmiş olan Lütfi Kır- darın bütün ruh ve iş ölçüsünü belirtecek, böylece fevkalâde na- zik olmakla vasıflandırdığımız devlet meselesini gösterecek olan bilgileri takdim ediyoruz: 5 — Son Hükümet, Lütfi Kır- darın ifade ettiği 11 yıllık gedikli manâsına tahammül edemiyen bazı Bakanları ihtiva ediyor; onlar da dikkatlerin en titiziyle mumaileyhi uzaktan uzağa takip altında bu- lunduruyordu. 8 — İstanbulda, Veliefendi ça- yırındaki meşhur at yarışları re- zaleti olunca, Lütfi Kırdar, hemen Bakanlık emrine alındı ve durum mucip sebeblerile o birlikte Cum- lunu tahrik etmek suretiyle imkân ve kuvvet vermiş oldu. Aynı yersiz ve haksız taassubun ters tarafından tecellisi olan bu aksülâmel de, tam bir asırdır, bizi ters tarafımızdan yakıp kül etmekte... Şeriat ve hakikatin büsbütün dışında ve insanın mak mânasına satıhçı ve kı şırcı şeriatçiler, encamlarını asırlarca tecrübe etmiş- o sathında ve kışrında kal hurbaşkanına arzolundu. 7 — Cumhurbaşkanı mucip se- bebleri zayıf buldu ve Lütfi Kır- darın Devlet Şurası vasıtasiyle hak - kazanabileceğini bildirerek başka bir şekil bulunmasını tavsiye etti. 8 — Bunun üzerine Lütfi Kır- darın ellinci sınıf bir elçilikle memleketten uzaklaştırılması dü- şünülmüş ve Suriye Elciliği ten- sip edilmistir. Fakat Bakanlardan biri meseleyi ağzından kaçırınca iş, alelüsul hep ölü malümat olan matbuata aksetmiş; o ân için canlı olan bu bilgi de, tayin işinden he- men rücu edilmek suretiyle öl- müştür. Yani Lütfi Kırdar, Suri- ye Elciliğinden, haberin daha ev- vel tereşşuhu sayesinde kurtul- muştur. Nihayet ne şekilde Vali- likten alındığı malüm... 9 — Bize bu ifşa yazısını yaz- S) dıran tek saik, belirttiği devlet, çapındaki ehemmiyetin gözden kaçırılmamasını bilhassa rica etti- gimiz, başka bir meseledir. Bu mesele, esasların esasıdır; ve Devletin aldığı bir tedbire karşı nüfuz sahibi insanlarca nasıl ha- reket edildiği bakımından mu- azzam bir çaptadır. 10 — Doktor Lütfi Kırdarın, Hükümete verdiğini bildirdiği ve bir müddet evvel bazı İstanbul gazeteleri tarafından müdafaalı bir lisanla yayınlanan beyanname hakikate zıddır. Güya Lütfi Kır- darın müthiş bir servet yığdığı de- dikodularına cevaben yayınlanan bu yazıda, Lütfi Kırdar, Hüküme- te verdiği mal beyannamesinin bir kopyasını matbuata intikal et- tiriyar ve bu arada şöyle diyor: «İstanbula gelmeden evvel, hu- susi doktorluk gelirimden ve dev- let hizmetinde calışırken aldığım ücret ve maaşlardan tasarruf ede- bildiğim para ile İzmirde, Karşıya- kada mütevazı bir ev sahibi olabil- miştim.» Sabık Bay Vali, İstanbula gelince bu evi satarak onun pa- rasiyle Mackada bir arsa satın al- dığını da ilâve ediyor. 11 — İzmirdeki evin kaç para tuttuğu ve bu parayla İstanbulda kaç paralık bir arsa satın alına- bildiği üzerindeki incelikleri bir tarafa birakarak, doğrudan doğ» ruya alın terivle kazanılmış oldu- ğu söylenen İzmirdeki evin haki- katine gelelim! 12 — Lütfi Kırdar vaktile İz- mirde Belediye doktoru idi. Ora- da, Ali Rıza adlı bir de İskân Müdürü vardı. Kerkük göçmen- leri hakkındaki ileriye sürerek, Doktor Lütfi Kırdar, iş- bu Ali Rıza Beyden bedava bir mülk istedi. İskân Müdürü, ken- disine vaki olan nivazlara karşı Doktorun memur bulunması nok- tasından kanundan faydalanamı- yacağını bildirdi. Çare, ancak Doktorun Hükümet memurluğun- dan uzak olmasivle imkân saha- sına girebiliyordu. 13 — Binbir vasıtava baş vuran , Lütfi Kırdar, nihayet, resmi dok- (Devamı 16 ncı sayfada) ler; sabit, mutlak ve mukaddes emaneti, değişik za- manlar ve mekânlar boyunca insan hayatına tatbik edememişler, bu emanete lâyık olamamışlar ve niha- yet devirlerinin kapatıldığını görmüşlerdir. Zira Allah âdil ve her şeyden ganidir. © Ücüncü hüküm: İslâm inkılâbı bunlarla olmaz. İdeolocya örgüsü — BÜYÜK DOĞU 3