22 Mayıs 1935 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 10

22 Mayıs 1935 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 10

Cumhuriret 22 Mayıs 1935 = » Işçilere iş verenler arasmdaki ihtilâf lar Atatürk spor Altay nasıl şampiyon oldu İlk devreyi üç puvan geride bitiren Altaylılar ikin bayramma hazırlık ci devrede bir puvan farkla şampiyonlugu kazandı Cuma pünü yapılacak müsabakalar çok güzel olacak Önümüzdeki cuma günü Fenerbahçe stadında yapılacak olan Atatürk spor bayramına iştırak edecek kulübler bayrama hazırlanmaktadırlar. Yapılacak merasım öğleden evvel ve öğleden sonra olmak üzere ikiye aynlmıştır. Öğleden evvel merasıme iştirak edecek kulüblerin murahhaslan saat 10,30 da Güneş kulübünden Taksim abidesine gidecekler, kulübleri namına abideye çelenkler koyacaklardır. Bu merasime şehir bandosu da iştirak edecektir. Öğleden sonra saat 14,30 da Fe nerbahçe stadında bu bayrama gıren kulübler alfabe sırasıle bir geçid resmi yapacaklar ve geçid resmınden sonra sahada yer alacaklardır. Tuzun Ba kanı Şükrü Saraç ve Bolu saylavı Cevad Abbas Gürer birer söylev söylı yeceklerdır. Bu söylevlere sporcular namına yurdun en eski müessesesı olan Galatasaraydan bir sporcu cevab verecek, Beşıktaşlı bir sporcu da and içecektir. Bundan sonra oyunlara geçilecek muhtelıf eskrım, güreş, boks musaba kaları yapılacaktır. Saat on yedıde, G. S. F. B. muhteliti Beşiktaş Gü neş muhtelitile bir futbol maçı yapa caktır. Bu bayramda Fenerbahçe stadyo muna parasız girilecektir. Yalnız tri bünler için hususî davetiyeler dağı tılmaktadır. Atatürk spor bayramının en cazib kısmı muhtelıt takımların yapacaklan maç olacaktır. Talıhin bır cılvesi ola rak Galatasarayla Fenerbahçe, es kıden olduğu gıbı cuma günü gene ayni formayı giyerek yanyana oynıyacaklardır. Birkaç sene evvelsıne kadar milli takımı, bu iki güzide kulübün oyuncuları teşkfl ederdi. Takımdaki yerlerin oyuncusu herkesin ezberinde idı. Fakat bugün takım teşkîlınde her iki taraf uyuşamamaktadır. Galatasaraylılar, takımın Avni, Lutfi. Yaşar, Kadri, Ali Rıza, Esad, Necdet, Niyazı, Münevver, Fıkret, Danyal şeklinde olmasını istiyorlar. Fenerbahçelıler ise takımın Bedı, Lutfi, Yaşar. (birer devre Kadri Re şad) Ali Rıza, (birer devre Esad îbrahim) Niyazi, Necdet, Münevver, Şaban, Fıkret şeklinde olmasını iste mektedirler. Cumaya kadar anlaşıp ortaya her halde bir takım çıkaracak lardır. Beşiktaş Güneş muhteliti ise ihti mal; Mehmed Ali, Faruk, Nuri, Enver, Hüsnü, Faruk, Şeref, Eşref, Rasih, Hakkı, Salâhattin şeklinde oymyacakür. Her iki takım îstanbulun en iyi oyunculanndan teşkil edileceği, ara larında da kuvvet müsavatı olduğu için maçın heyecanh olacağmı şimdiden tahmin edebiliriz. 'Cumhuriyet,, in müsabakası (Baştarafı 1 inci tahifede) ku görülen Bakanlıklarca erkândan seçilecek bir kişi. Yüksek uzlaştırma heyetî reisi mevzula alâkadar gördüğü devlet daıreleri erkânmdan herhangi birini de kezalık iş ve istihsal meselelerinde vukuf sahibi zevatı istişarî mahiyette mutalea beyan etmek üzere heyete çağırabilir. Yüksek uzlaştırma heyetinin yazı ışlerine, Ekonomi Bakanlığınca bir zat : memur edilecektir. Umumî iş ihtilâflan, yüksek Syete gelmeden evvel vilâyet ve kazalardaki uzlaştırma heyetlerinden geçecektır. Maamafih bu heyetlerin, herhangi bir ihtilâfa bakabilmeleri için. her türlü iş müesseselerinde ve teşebbüslerde çalışan işçilerden en az beşte birinra. iş şartlannın hepsi veya herhangi biri hakkında itirazı icab «der. Bu suretle iş sahabile araFannda çıkacak ihtüâfı, vilâyet ve kazalardaki uzlaştırma heyeti tetkik edecektir. Bu heyct, vali, kaymakam veya tevkil edeceklerı kimsenin baskanlığında şu suretle topîanacaktır: îş müfettişi veya tktısad Vekâletince iş teftiş ve murakabesini ifa ile tavzif edilen memur, belediye reisi veya belediye reisliğinin mülkiye memurlanna* tevdi edildiği yerlerde belediye encümenince azadan intihab olunacak bir zat, kazanın meclisi umumî azasından kaymakamlıkça tesbit edilecek birisi, mevcud olan yerlerde ticaret ve sanayi odalan reisi, ihtilâf ile alâkadar iş sahibi ve işçiler arasından kendılerince seçilecek iki zat. Lâyihadaki hükümlere göre, aza sıfatile heyete dahil olan işçi mümes silleri heyette vazifelerini ifa ettikleri zaman için ücretlerini mensub oldukları müessese veya teşebbüsten bizzat iş basında çalışmış gibi alacaklard'r. İstanbul belediye mıntakası dahilindeki iş ihtilâflannda uzlaştırma heyeti yukarıki tarzda, valinin veya vekil edeceği bir zatın baskanlığında toplanacaktır. îşçiler; vali veya kaymakamlara verecekleri müşterek imzalı arzuhalle. ihtilâfı heyetin takdir ve hükmüne havale edeceklerdir. Bu istidaya. Ihtilâfı mucib olan meselenin izahındao baska, îddialarını uzlaştırma heyetin^fliji dafaa ve takibe salâhiyettar olmak üzere aralarından seçmiş olduHarı en çok üç murahhas işçinin isim ve hüviyetleri de dercedilmiş olacakhr. Isçiler, herhangi bir ihtilâf için verecekleri arzuhali hazırlamak ve haklarını müdafaaya memıir edec^kleri üç işçi murahhas seçmek üzere topla nabilirler. Ancak bu toplantınm. iş yeri ve iş saatleri haricinde olması, en az 24 saat evvel de mahallî zabıtaya bildirilmesi mecburidir. Toplantıda hazır bulunmak üzere zabıta tarafından gönderilen memurlar, toplantıdak: müzakereleri ve bu müzakerelerde söz söy t liyenlerin hüviyetlerini gizli tutmakla miikelleftirler. îşçilerin müracaatinden itibaren 3 gün zarfında uzlaştırma heyeti toplanacaktır. Uzlaştırma heyeti, lüzum görürse meselenin tenevvürü için ehli vukuf ta çağıracaktır. Heyetin vcdiğî karara, her iki taraf ta 3 gün zarfında itiraz edebilirler. Itiraz arzuhali vılayet ve kaymakamlık makamma veıi'erek mukabilinde makbuz almacakhr. Vali de bu arzuhali 48 saat zarfında kendi mütaleasını da ekliyerek Ankara * daki yüksek uzlaştırma heyetine gönderecektir. Bu merciler ihtilâfı kat'î hükme bağlıyana kadar iş şartlan es kisi gibi devam edecektir. Bu müddet içinde işi bırakan işçiler veya işi durduran iş sahibleri grev ve lokavt hususlannda terettüb edecek cezaian göreceklerdir. Marquise de Pompadour Bir kasab kızı idi. Anası çılgın bir ihtırasla gözünü yükseklere diken ve kızım yıldız yapmak istiyen bir kadın olmasaydı Parisin kuytu bir köşesinde dünyaya gelmiş olan Antuvanet belki bir kasab karısı olurdu, ömrünü kan ve koku içinde geçirirdi. Anası, ruhunu kavuran ihtirası yüzünden kızına parlak bir hayat yolu actı ve bu suretle de bir kasab kızından kırk milyon Fransızı yıllarca kendı adma boyun iğdiren bir Markız dö Pompadur çıkb. înanılmaz gıbi görünür ama gerçektir: Kasab kızı Antuvanete gelecek günlerin yüceliğini ö'nceden müjdelıyen bir falcıdır. Anası. bütüa ihtırasları için güzel bir mihver teşkil eden, biricik kızını pek kü çükken o falcıya götürmüş, talihin Antuvanete neler saklamakta olduğunu sormuştu. Falcı, «kızınız kraliçe olmıyacak, fakat kraliçeler seviyesine yükselecek» dedi. Yücelık delisi kadın, bu söze büyük bir değer verdi, kızını kraliçeliğe yakışır surette terbiye etmeğe koyuldu. Artık kasabın evinde Antuvanet yoktu, «Küçük kraliçe» vardı. Çılgın ana, güzel yavrusunu hep (kraliçem» diye anıp çağırıyordu. Falcınm sözünü gerçeğe çıkarmak istiyen ananın kızına verdiği terbive cidden büyüktü. O devrin en ünlü bilgenlerini hoca olarak tutmuştu, kocasının bütün kazancını ve belki sermayesini tehlikeye koyup kızını okutturuvordu. Volter, Dalamber, Dıdero. bu hocalar içindedir. Kasab kansının verdiği para mı, yoksa kasab kızının yüzünde pınldıyan güzellık ışığı mı, o adamlan hoca yapıyordu?.. Burası bilinemezse de Antuvanetin çok iyi bir tahsil gördüğüne kuşku yokrur. Gene kasab kızı kısa bir zaman içinde bir salon kadını oluvermisti. Güzel konusuvordu, edebiyattan kuvvetle bahsedebıliyordu, jestler alarak söylevler verivordu, şarkıokuyordu. dans edi • frordu, resim yapıyordu, piyanö" çahyorduı He>e şarkı söyleyişi pek pariaktı. Sesındeki ahenk, edasındaki incelıkle karışınca dınliyenleri çileden çıkanyordu. Gene hocalannın kılavuzluğile olacak, bu kasab kızı kıbar salonlara da girip çıkıyordu. Güzelliği ve terbiyesindeki vükseklık dillerde dolaşır olmuştu. Fakat falcınm dediği bir tiırlü çıkmıyordu, onun kraliçeler seviyesine yükselecejrini gösteren bir belge hplirmıyordu. Gene babasının evindeydi ve gene bir kasab kızı olarak tanılıyordu. Bir iki yıl böyle geçti, küçüktenbtri evinde «kraliçe» diye çağınlmağa >lışan Antuvanet sıkılmağa başladı. Anasının telkinleri onun da yüreğinde durmadan yanan bir ihtiras ateşi yaratmıştı. Yükselmek ve çok yükselmek istiyordu. Ivi dersler almış olmasına rağmen ahlâk ile hiçbir alâkası yoktu. Emeline ermek için bütün ah'âk mefhumlannı bir çorab atar gibi icinden çıkanp fırlatmağa hazırdı. Fakat bu işi herhangi bir aşk uğrunda değil, kraliçeler seviyesine çıkmak için yapmayı düşünüyordu. Nihayet önüne zengîn, asil ve $ato sahibi bir adam çıktı: Mösyö D'eti olle!.. Kasab kızı yüreğini ve asilzadeIer kütüğünde yer almış adını kendıne sunan bu erkeği kabul etmekte tered Meşhur kadınlar: 6 L 5on maçta Altay ve Şark spor takımları bir arada I, Izmir (Hususî) Çetin bir imti handan sonra Altay takımı 1935 lz mir lik fampiyonluğunu da kazanmış bulunuyor. Altay, birinci devre son larında üç puvan geri bulunduğu halde ikinci devrede bütün canlılığını ve kudretini sarfederek bu neticeyi almısür. îkinciler şampıyonu da, gcne Altay küçükleridir. (A) takımı. cuma günü Şarksporla yaprjğı maçı 111 gibi büyük bir farkla bitirmiş ve şampiyon lugu almıştır. Göztepe takımı da, Türkspora 151 sayı ile galıb gelmiştir.. Altınordu ile K. S. K. arasmda yapılan maç, İzmır ikinci ve üçüncüsünü tayın edeceği için çok heyecanh geçti. K. S. K. en kıy metli oyuncusu merkez muhaciminden, Altınordu da kaleci Sabahaddindeo mahrum bulunuyorlardı. K S. K. geçen hafta Altaya ver idiği yüksek ve güzel oyunu vereme di. Takım, baştan aşağı bozuk bir oyun gösteriyordu. Buna mukabil Alk twprdu, her zamanki enerjisi ile canlı hamleler yapıyordu. Bu vaziyet birinci devreyi 20 Altınordu lehine bitirdi. Altınordunun manevî kuvveti de yük selmişti. ikinci devrede, K. S. K. oyuncula rının gene anlaşamadıkları görülüyordu. Sanssızlıkları da vardı. Altınor du, hâkim bir oyun veriyordu. Bu devrede 2 gol daha attı ve oyunu 40 kazandı. Netice $tıdur. Altay 37 puvanla şampiyon, Al tınordu 36 puvanla ikinci, K. S. K. 34 puvanla üçüncü, Göztepe 33 puvanla dördüncü, Izmirspor 29 puvanla be şinci, Türkspor 17 puvanla altıncı, Şarkspor 13 puvanla yedinci. Cuma günü ayni zamanda bîr şenir bisiklet yanşı yapılmış. fakat az alâka görmüştür. Birinciliği tzmirspordan Kâzım, ikinciliği K. S. K. dan Riri Korsini, üçüncülüğü de Izmirspordan Süleyman aldılar. Yakmda büyük bisiklet yanşlan yapılacaknr. Maramte de Pompadour ~ düd etmedi, onunla evlendi. Artık onun da adının üstüne bir «dö» ilişmiş bulunuyordu. Bu iki harf; kibar âlemine girmeği mümkün kılan altm bir anahtar demektir ve kasab kızı önünde açılan imkândan bol bol istifade ederek düşesler, markizler, kontesler arasında dalaşıp duruyordu. Lâkin gözü gene yüksekte, kraliçeler seviyesınde idi. O hedeften başka hiçbır şey yüreğini çekmiyordu, avağa atılan gönülleri gülerek çiğnemekten çekinmiyordu. Voeterler, Monteskiyolar ve o ayarda yüksek kıvmet ve şöhret sahıbi edıbler, şairler, fılozoflar, kasab dükkânından asalet şatosuna gereu gene kadına ask sunmaktan geri kalmamışlardı. Fakat o, her birınen birer suretle istifade edegeldiği bu büyük adamların uzattıklan kalbi, elıne almıya tenezzül etmiyordu, kocasına yaln:z krah severek ihanet edebileceğini apaçık söylüyordu. Ne deha, ne şeref, ne para. lllâ bir taclı baş istiyordu ve o başın önünde namussuz olmak hırsile çırpınıyordu. Tfsadüi, bjraz sonra. kasab. ki7inın yardımına yetişti. Kansından so • ğumuş, asil metreslerinin israfından da bıkmış olan On Beşinci Lui, hem güzellikte üsrün, hem makul yaşamağa kabiliyetli yeni bir metres istedığini yanındakilere sezdirince kendısine Madam D'Etiollein adı fısıldandı ve ertesi gün gene kadın, gizlice kralın yanma gö türüldü. Işte Fransa Krallığının yıkıcılan arasında adı büyük bir yer tutan Markiz dö Pompadurun tarihe doğuşu bu suretle vukua geldi. On Beşinci Lui, hakevleri (mahkeme) hükmile koca sından ayırdığı kadına «Markiz» ünvanını verdikten sonra onu Versay sarayına yerlestirdi, uzun yıllar sakahnı metresinin elinde bıraktı. Falcının dediği gerçekleşmişti, kasab kızı kralı>eler seviyesine ve belki o seviyenin biraz daha üstüne çıkmıştı, Fransa Kralını ve Fransayı avucu içinde tutuyordu. Fransa, bu kasab kızını memnun etmek için milyonlar verdi ve Kral onun elinden iradesini kurtarabilmek icin ölümün araya girmesini bekledi. Tarıh, Parisin çamurlu sokaklanndan birinde doğup Versay sarayının yaldızh bir köşesinde ölen Pompaduru an^r ken, kadın güzellisnnin milletlere tattırdığı acılann en büyüklerinden birini sezmekten geri k^'amaz! tzmirde yapılan binklet yarısına giren sporctdar Fcnerbahçe stadmdaki pist yapılıyor Atletizm Federasyonile, Fenerbahçe kulübü arasmda Fener stadındaki koşu pisti için bir ihtilâf olduğunu ev velce yazmıştık. Bugüne kadar devam eden konuşmalar nihayet Atletizm Federasyonunun arzu ettiği şekilde neticelenmiştir. Futbol sahasile, koşu pisti arasm daki büyüme, ufalma farkı Atletizm Federasyonunun ileri sürdüğü nizamî fekilde halledilmiştir. Bu suretle koşu pisti 400 metro olacaktır. Atletizm pisti için hazırlanan proje dün müteahhide ihale edılmiştir. Dört bin lira kadar bir masrafla yapılacak olan pist, otuz beş gün zarfında teş kilât emrine devredilecektir. Şu hesaba göre Kadıköy sahasm da yapılmakta olan altıncı Balkan oyunlan sahası haziran sonlarında bıt miş olacakbr. Taksim stadyomunda yapılacak tribünlerin inşasma bir müddet sonra başlanacaktır. Güneş İstanbulspor birleşiyorlar Güneş ve İstanbulspor kulüblerinm birleşmesini konuşan iki kulübün mu rahhaslan bir kısım işde mutabık kalmışlardır. Yeni teşekkül Güneş is mini alacak, forması da sarı siyah olacaktır. Güneş kulübünün murahhas lan bu meselede tam salâhiyetle hareket etmekte ise de istanbulspor mu rahhaslan vaziyeti bugün toplanacak olan kongreye büdirecektir. Kongre de birleşip birleşmemek hususunda kat'i kararını verecektir. Voleybol maçlan Istanbul mıntakası Voleybol heyetınden: 24 ve 31 mayıs tarihlerinde Gala tasaray lokalinde yapılacak voleybol maçları: 24 mayısta İstanbulspor Topkapı saat 19 hakem Talât. 31 mayısta Galatasaray Topkapı saat 18 hakem Talât. İlk maça iştirak etmiyen takım likten çıkarılacakty. Fransızlar Macarlan yendi Pazar günü Pariste yapılan Fransa Macaristan maçını 20 Fransızlar kazanmıştır. Sıcak memleketlerde banyo mevsimi başladı Af. TURHAN TAN Bu rey varakasını kesib saklayınız Cumhuriyetin müsabakası Meşhur kadınlar Serisi 6 ncı R«y Puslosı Çekoslovakyadaki intihab Prag 21 (A.A.) M. Henleinin başkanhğındaki Alman «Südete» partisinin ezici bir çoğunluk (ekseriyet) kazandığı yanresmî surette berkitili yor (teyid ediliyor). Bu parti, ihtimal ki, 300 saylavlıktan 40 ını sağlıyacak ve Çekoslovak çiftçi partisinden sonra en kuvvetli parti olacaktır. Bu muvaffakiyete herkes çaşıyor. Gelecek kabinenin ne suretle kurulacağım, şimdiden kesu'rmek mümkün değildir. M. Henlein, cumhuriyet başkanî Masarike bir telyazısı gönderip, par * tisinin kazancı ilgisile saygı ve bağlı « lık duygularını sunmuş ve demiştir ki t « Pazar günü seçimlerin sonuncu Çekoslovakya nasyonalistlerinin karşılıklı saygı, barış ve insanlık duygula 4 rile elbirlilderini gösteren bir unsur * dur.» v Yunanistanda intihab hazırlığı Arina 21 (Telefonla) M. Papanastasiu, partinin seçime gireceğini ılân etmiştir. Papa Andreonun da seçime iştiraki beklenilmektedir. Diğer muhalif liderlerden Sofolis, Kafanda ris, Milonas seçime girmemeğe karar vermişlerdir. Tahmin edildiği gibi Papa Andreo partisi de seçime girerse intihab işleri normal bir vaziyet almış olacaktır. tstanbulda henuz havalar ısınamadı; deniz banyoları için daha çok bekiememiz icab ediyor. Halbuki sıcak memleketlerdo deniz mevsimi çok tan gelmiştir. Yukarıki resim, gene kızlar arasında yapılan bir yüzme yarışına girenleri göster mektedir. Ankara 21 (Telefonla) İtalya ile aramızdaki tıcaret mukavelesi birmcıteşrinin yirmisine kadar uzatıl mıştır. Buna dair olan kanun lâyi hası meclıse gelmiştir. İtalya ile aramızdaki klering anlaşmasının bazı hükümlermi değiştiren ve 30 nisan 1935 te imza edılrnış olan anlaşma hakkındaki lâyiha da Kamutayın Hariciye ve iktısad encumen 'erinde tetkık olunmaktadır. Türkiye Italya ticarî münasebetleri