3 Ekim 1936 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

3 Ekim 1936 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 7

3 Birincitesrin 1936 CUMHURİYEÎ BAŞKA MEMLEKETLERDE ÇOCUKLAR HİKAYB, TEHLİKELI ARKADAS Eylul bitti, tükendi yaz, Bak: Birincitesrin geldi! Dün sokağa çıktım biraz, Hava bana serin geldi! Birincitesrin Aramaytn leylekleri (,. Artık yurdun bir yerinde!.. Boş kalmışttr tünekleri Bacaların üzerinde! * Bundan sonra kökte bir el Bulutları sağacakttr: Olmtyacak hava güzel, Hergün yağmur yağacaktır!.. t Mecliste bulunanların çoğu tayyarcci olduğu için tabiî ortahkta mütemadiyen tayyareciliğe akl mevzular dÖnüp dola şıyordu. Fransız tayyarecisi Etiyen Larvil: Zannederim ki, dedi, hiçbiriniz benimki kadar heyecanh bır scrgüzeşt geçirmemişsinizdir. Bundan tam sekiz sene evveldi, Aluet isminde bir tayyare ile Afrikada Dakardan hareket etmiş tim. Nıyetım garb yolundan giderek u zunca bir seyahat yapmaktı. Sağ salim Livervile muvasalat ettim. Oradan Fransız Kongosunu geçerek Makokoya kadar uzandım. Makokoda çok eski ta* nidığım bir arkadaşım vardı: , Roland Bigeois. Geieceğimi ona evveiden habet vermiştim. Garbden esen şıddetli rüzgâr beni sözümde durmaktan menettî. Mecburî birkaç inişten sonra iki gün teah hurla Makokoya vâsıl oldum. Rolandla tam bir hafta sükun içinde vakit geçir dik. Gitmeğe kalktığım gün Roland: mak Etiyen, dedi, bana bir iyilik yapister misin> Tabiî yapmak isterim ona şüphe ne? Arkadaşım koluma girerek beni kü çük bir kulübenin önüne götürdü. Ka " pıyı açınca içeride hain bakışlı, ters suratlı bir şempanze maymunu karşıma Yaralanan maymun can acısile kafaçıktı. Ronald: sını demirlerin arasından kurtardı alt Paris hayvanat bahçesinin direk kat kanadların üstüne düştü. Oradan da törü ona bir erkek şempanze gönder yere inildiği zaman kullanılan tekerlekmekliğimi rica etmişti. Şimdi bu dileğı leri tutan kısma yapışıp kendisini muhayerine getirmek fırsatını senin btiraya faza altına aldı. Çünkü bu şekilde onu gelmenle elde etmiş oldum. Fakat zan oturduğum yerden göremiyordum ve tanetme ki hayvanın Parise kadar götü biatile kursunlamakta devam edemiye rülmesini sana yükliyeceğim. Havır.. cektim. Lâkin bu aralık Aluet rüzgârın Libervilde başka bir arkadaşım var, o, tesirile daha fazla sallanmağa başladı. maymunun Parise kadar olacak seyaha Sonra da müthiş bir sukut başgösterdi. tini temin •etmiştir. Sen yalniz Libervile Tayyareye ne olmuştu farkmda değil dim. Vakıâ ben de ölecektim amma, şu kadar yanma alacaksın.. müz'iç hayvan da ezilip gidecekti ya.. Roland tereddüdümü görünce: Ha, diye ilâve etti, hiç korkma Maamafih mümkün olduğu kadar so ğukkanlıhğımı muhafazaya çalışıyordum. bütün ihtiyat tedbirleri alınmıştır. HayBir an geldi ki tayyarenin inişi hafifledi van, sana hiçbir zarar vermiyecek şekilve ağır cisim yere doğru hızla uçtu. Ben de tayyareye konulacak ve her tarafı ade dikkatlice bir manevra ile inişi daha damakıllı bağlanacaktır. ziyade hafiflettim ve çimenlik, otluk bir Tabiî bu sözlerden sonra reddedemez sahaya en az bir musademe ile yapış dim; kalben bu yolcunun tayyareme tım. girmesini pek arzu etmemekle beraber: Derhal hiç haberim olmıyarak derin Pekâlâ, dedim, hazreti Libervile kadar götüreceğim. Yalniz başıma bir felâket gelirse, çekeceğin vicdan azabı bunun cezası yerine kaim olur. Tabiî o gün maymun için fcazı hazır lıklar yapıldığı cihetle hareketim ertesi sabaha kaldı, güneş doğarken Aluet hangardan çıkanlmış uçmağa hazır bir halde idi. Yerli zenciler tıpkı bir çocuk gibi dört tarafından bağlanmiş maymunu güde güde getirdiler. O, böyle bir hale konulduğundan hiç te memnun değildi. Korkunc korkunc haykınyor, ağzından köpükler saçıyordu. Hayvanı tayyarede benim oturduğum yerin arkasma yerleştirdiler. Kayışlarla etrafa tesbit ettiler. Ronaldla tanıdıklara veda ettikten sonra volanın başına geçtim, tayyare bir anda havalandı. Şimali garbî istikametinde 800 metro yükseklikten uçmağa başladım. Hava sakindi. Mo tör çok iyi ve işler yolunda idi. Yolculu ğumuz bir saat mükemmel bir sükunet i" çinde geçti. Tam Fransvil üzerlerine geldığımiz zaman tayyarenın sola doğru iğilmeğe başladığını gördüm. Tabiî bütün kuvvetimle muvazeneyi bulmağa çalışırken müthiş iki pençenin arka taraf tan doğru boynuma sarıldığını duydum. Başımı döndürmeğe hacet görmeden vaziyetin fecilığini pek güzel tahmin ettim. Maymunun muhakkak sallantıdan bağı ve ipleri çözülmüş, hayvan tamamile serbest kalmıştı. Saçlarım kafamda dıken diken olmuştu. Nefeslerinin sı caklığını ensemde duymağa başlamış tım. Eyvah, ne yapacaktım şimdi. Maymun beni ısıra ısıra, pençeliye pençeliye boğup öldürecekti. Çare yok.. Volam bir müddet için bırakıp geriye döndüm. Hayvana dehşetli bir yumruk salladım. Onu kısmen geri letmekle beraber daha fazla kızdırmıştım. Çünkü çekildikten sonra üzerime büsbütün fena bir şekilde atıldı. Yalniz ne var ki, bu sırada kafası iki demirin arasma sıkışmakta gecikmedi. Bir tesadüf beni ölümden kurtarmıştı. Fakat şımdı yerirflfcnasjl 'üturap tayyareyr idare edew cektim. Onun için bir an evvel bu tacizd. misarirdeSh kurtülmak 4'âzımdı. Bir müddet volanı ters taraftan idare ettim. Tayyareyi sağa sola eğdirerek onu yere düşürmeğe çahştım, fakat bu mümkün olmadı. O vakit tabanca ıle vurmağa karar verdim. Maamafıh bunu dikkatle yapmak ve tayyareye bir zarar verme mek icab ediyordu. Rovelverimi üç defa boşalttım. Birincisi heyecandan ve fazla sallantıdan dolayı boşa gitmişti. İkincisi demirlerin üst tarafını birbirine rapteden teli kesmişti. Yalniz üçüncü kurşun hazreti rahatsız etmişti. Bunun sonu belki kardır, Gördünüz mü siz bu işi?!.. Şaşmayımz, çünkü vardtr Her çtktşın bir inişi!.. * Geri kalmış milletlerin hali insana ne tuhaf geliyor; şu gördüğünüz resim Yemendeki bir köy mektebi talebesinin açık havada ders aldıklarını gösteriyor Korkutmaytm göziinüzü. Tükenmedi yaz büsbütün: Geçirelim bu son güzü Eğlenerek biz birkaç gün!... Dersimiz var, geçer kolay Uzun teşrin geceleri!.. Sardı tasa fakat bu ay Dallardaki serçeleri: FAYDAU B^LGÎLER | Italyan makarnası İtalyan makarnası asırlardanberi dünyanın her tarafında meşhurdur. Fakat İtalyada da, cihanın dört bucağmda olduğu gibi makarna asrî usullerle ve makine ıle imal edilmektedir. Halbuki makarnadan anlıyanların iddialarına gore, makine ıle asrî şekilde yapılan makarna eski tarzda yapılan makarna Hediye kazananlar Geçen defaki bilmecemizin halli şu şekilde idi 1 Merdiven çıkıyor. 2 Futbol oynuyor. 3 Koşuyor. 4 Salıncak sallanıyor. 5 Fotoğraf çekiyor. 6 Bisikletle gidiyor. 7 Tenis oynuyor. 8 Ortalık süpürüyor. 9 Uçurtma uçuruyor. 10 Kürek çekiyor. Doğru cevab gönderenler arasmda birinci mükâfat 5 lirayı Şişli Terakki lisesinden Asüman Ziya, ikinci mükâfat iki lirayı Balıkesır Savaştepe okulu 106 Esma, üçüncü mükâfat bir mekteb çantasını Kabataş Erkek lisesinde 628 Adnan Tan kazandılar. Nihad Niyazi, Arnavudköy Birinci cadde 90 Şake, Ankara Yenişehir Ölçerler sokağı 1 numarada Muallâ Akyaşar, Kütahya avukat Abdülkerim Nacinin yanmda Aziz, Elâziz orta okulu 308 Halis Erdoğan, Kadıköy orta okul 3 Hay riye İbrahim, Haydarpaşa lisesi 2472 Muzaffer Sunman, Adapazarı Ulus caddesi Orta mahalle 20 muallim Nail kızı Melek, Akşehir Kapalıçarşıda avukat Rıza Gül oğlu Remzi. İstanbul erkek lisesi 111 Ahmed Berker, İzmir Karataş tramvay caddesi 101 Baruh Yıldırım, Adana erkek lisesi 672 Tahsin Gökten, Nevşehirde avukat İs mail Demirbaşm oğlu Cahid, Bursa Sedbaşı sirkeci Şaban biraderler vası tasile Halim Olug, Üsküdar Yalıboyu İhsaniye 39 Merma Özdoğancı, Beyoğlu 29 uncu ilk okul 441 Hâmid Aktok, Beyoğlu 38 inci ilkmekteb 233 Seyyide, İstanbul erkek lisesi 444 Nahıd Özşahin, İstanbul erkek lisesi 1248 Ferah, Beşifttaş 18 inci ilk okul 448 Nejad, Adana Cumhuriyet mektebi muallımi Makbule Akal kızı Sevinç, Kadıköy orta oku lundan Ozan, Vezneciler Kırazlı Mes çid sokağı 17 Pakiye, Diyarbekir lisesi 272 Şükrü Ertürk, Ceyhanda tüccardan Ali Nihad Eken oğlu Said Eken, İstanbul kız lisesi 1151 Perihan Ünsalan, Bozkurd kaymakam vekilinin oğlu Besalet Edirne Karaağaç Halâskâr caddesi 14 Remziye Günden, Çatalca Nakkaş köyü Aarıf oğlu Hüsnıye. | Ne bir bahçe, ne güneş var, Soldu yaprak, bitti çiçek!.. Sert esiyor hele rüzgâr Onlar gene üşüyecek!.. .Birer düziine mendil kazananlar. Yüreklere tasa vervr, Kimse sevmez elbet ktşt!.. Fakat bizi sevindirir Mekteblerin açtlısı! N. R. Birer şişe kolonya kazananlar İstanbul ikinci okul Mehmed Ali, Büyükada ilk okul 128 Semıh Üstün, Bur" sa Sedbaşı Ahmed sokağı 7 numarada Nilufer, Cağaloğlu 19 numarada Mü nevver, ılkmekteb talebesinden Şeref, İğrıkapı Mumhane caddesi 24 Saime, Tavşantaşı Turanlı sokağı 5 Tuncer, Beyoğlu 19 uncu ılkmekteb Nesrin, Üsküdar Evliyahoca mahallesi 49 Süley man, Güzel Sana'lar Akademisinden Huiva, Hayriye lisesi mezunlarından Nuzhet Hiçsönmez, Beşıktaş Bostanüstü Kalfa sokağı 44 Esfendıyar, Yenibahçe Fatmasultan mahallesi Müveddet, Sultanahmed Üçler mahallesi Sıtkı Elçin, İstanbul ikinci okul Süheylâ, Mudanya Hasanbey mahallesi 30 numarada Me lâhat Peker, Bitlis ortamektebi 62 İr fan Altınay, Büyükada Cami sokağı 2 Sinan Atanısay, İzmir Karataşta manav Salih yanında Hasan Musa, Kadıköy Şifa sokağı 16 İsmet, Malatya Akpmarda bakkal Hacı Ömer vasıtasıle İspen dere nahiyesi müdürü oğlu Enver, Zonguldak Kozlu tütüncü Mustafa vasıtasıle Ekrem Duru. jmerakh şeyletf] Kendiliğinden doktora giden hasta köpek Melburn civarında bir sayfiyede oturan albay Ramseyin, Jim ismindeki köpeği bu yaz efendisinin seyahate çık ması dolayısile villâda bir hizmetçi ile beraber kalmış. Hizmetçi onu arasıra serbest bıraktığı cihetle kırlarda dola şırken ayağını bir kapana kaptırmış. Jim bu halile eve döneceği yerde oranm umumî hastanesinin kapısı önüne lar kadar lezzetli olmuyormuş. Bunun için Napoli tacirlerinden biri tam eski usul bir makarna imalâthanesi açmış. Hamur, ayakla yuğuruluyor ve makarna haline konduktan sonra sokağa ası larak kurutuluyormuş. Meraklılar ge lip hep makarnalarını bu müesseseden alıyorlarmış. Allah mide şifalığı versin! Birer kitab kazananlar Halıcıoğlu Gelâlzade sokağı 2 Hamdi Hoşgör, Maçka Albayrak apartımanı 1 Cihan, istanbul erkek lisesi 1219 Hami Aydın, Işık lisesi 187 Ali Yahya, Maltada Çiftlik caddesi Ali, İstanbul 44 üncü ılkmekteb 164 Hikmet, İstanbul 44 üncü ilkmekteb Cem Salâhaddin, Sultanahmed Üçler mahallesinde 4 R. Okur, Beşıktaş Jandarma mektebi sokağı 61 Nejad, Sandıklı Askerlık şube reisi oğlu Tuğrul, Elâziz Altın mekteb ikinci sınıfta Hamid Erenler, Galatasaray Ortaköy şubesi 679 Ferah Ören, Heybeliada 4 numarada Şeci Fuad, Beşiktaş 19 uncu ilkmekteb 348 Kâmran, Bostancı Çatalçeşme 464 Hikmet, Nuruosma niye Mengene sokağı 10 Şadi, Bozdoğan kemeri 49 numarada Balagaz Lütikof, Sen Pülşeri mektebi Sevim Hakkı, Ankara Evkaf apartımanı 3 Hayrullah Gül ten, Cihangir Şemşirci sokağı Santral Apartımanı Özler. Hediyeler önümüzdeki perşembe gününden itibaren dağıtılmıya başlana câktır. İstanbulda bulunanların gelip lutfen matbaamızdan almalarını rica ederiz. Başka yerdekiler tarafımızdan gönderilecektir. Sesini çok "pahahya satan bir şarkıcı Amerikadaki gramofon plâğı fabrikalarından bıri son günlerde garib bir sipariş almıştır. Zengin bir adam bu müesseseye gönderdiği mektubda bir bülbülün hakıkî ötüşünün kaydedıldıği bir plâk istiyordu. Fabrika bu işin beher plâk için aşağı yukarı 1000 dolara mal olacağını zengine bildirmiş ve zengi nin bu parayı vermeğe muvafakat göstermesi üzerine sesını plâğa alacağı bülbülü aramıya koyulmuştur. Birkaç ses mühendisi omuzlarmda plâk ' makinesile ormanlarda haftalarca boşuboşuna dolaşıp durmuşlar ve ni hayet bir tesadüf eseri ötmeğe başlı yan bir bülbülün sesini plâğa geçirmeğe muvaffak olmuşlardır. Lâkin bu iş, fabrıkaya tam 47 bin dolara patlamış. den: Acaba müessese. biner dolardan 46 Oh!.. plâğı satacak zenginleri de buldu mu? Bulamadıysa müthiş zarara gırdı de Dedim. îndiğim yer bir zenci köyü idi. Gelenlerle tatlı tatlı konuşmağa baş mektir. ladım. Bir de baktım arka taraftan iki yerli bizim hazretin cesedini sürükliye sürükliye getiriyorlar. Yaklaşınca may munun başmm yerinde olmadığını gör düm. Acaba zenciler mi kesmislerdi. Fakat biraz düşününce kafa uçuranın ne olduğunu keşfetmekte gecikmedım. Hiç şüphesiz düşerken başını pervaneye çarpmış ve kelleyi bu suretle kaybetmişti. * * * Yarımşar düziine mendil kazananlar Beşiktaş Yenimahalle 6 numarada Emine, Çamlıca Sarıgazi caddesi 43 nu marada Neclâ, Kırklareli alay 45 tüfekçi Sami kızı Sevgi, Akşehir kaymaka mmın oğlu Hıkmet, Cihangir Özoğlu sokağı 2 Münire, Samsun Samanpazarı Tanal Ahmed sokağı 3 Celâleddın, Samsun Atatürk caddesi 18 Tıyanşan, Ka ragümrük 27 nci ilkmekteb 70 Muallâ Kurç. Kadıköy Kumluk 12 Adalet Gürsu, Kısımlı Alemdağı caddesi 40 Engin, 24 üncü ilk okul 777 Kâmran Besbelli, Kumkapı orta okulu 60 Cahid, Nevşehir muallim Telenin kızk^rdeşi Şadan Ergömenç. Balıkesir Mithat Paşa ilk okulu 262 Hazin Duyar, Taksim Talimhane Fatma Güngör, Ankara erkek lisesi 237 Suphı Alpayın. Karadeniz Cıdesı Ka saba caddesi binbaşı Arif kızı Muallâ, Kadıköy 8 inci okul Bengü, Adana Kuruköprü mahallesi Ermeni sokağı 51 Sevinç Akal, Urfa orta okulu 26 Nusrat Güven. gidip havlamıya başlamış. Doktorlar dan birinin bu havlama nazari dikka tini celbederek köpeği içeri almış, ya rasını pansıman edip sardıktan sonra kapıp koyuvermiş. İş bu kadarla kalsa ne ise... Üç gün sonra Jim ayağının sargısını değiştirtmek üzere kendiliğinden tekrar hastaneye gelmez mi? Köpekle rin zeki olduklarım bilirdik amma, böylesini bu ana kadar işitmemiştik. Çocuk portreleri ( Birincitesrin bultnacası ) Birer düziine kurşun kalem kazananlar Tayyareyi üç gün süren bir çalışmadan sonra güç halle tamir edebildim. Rolandın Libervildeki dostu Duval sa bırsızlıkla beni bekliyordu. Çünkü Ro land ona telgraf çekmişti. Güç kurtul duğum felâketi anlatınca fevkalâde mü teessir ve Roland hesabma da pek çok mahcub oldu Afyon Bolvadin kazası hükumet ci varında 154 numarada Şerefeddin oğlu Hamdı. Salihli Ordu caddesi Genc Türk sokağı 25 Sabahat Bursalıoğlu, Süley maniye Yeni apartıman 2 numarada Recai, Osmanbey Kodaman sokağı 99 numarada Mehlika, îstanbul erkek lisesi 587 Bürhan Uğur, İstanbul Hekimoğlu Alıpaşa 32 Müşerref, Vefa erkek lisesi A 3 Münif, Beyoğlu 15 inci ilk okul Yavrucuklarım, kavga etmeyin, 518 Naıle, îstanbul K. Ö. O. dan Sabahat Çelıker, İzmir Eşrefzade mahalle aranızda uyuşun! sinde motörcü Ibrahimin oğlu Hikmet Uyuştuk zaten anne, ikimiz de Sover, Ankara caddesi 58 numarada İben büyük parçayı yemek isti rahim Osman Özbabacan, Kadıköy orta okulu Rıdvan Kadri, Fatih ilk okul 13 yoruz. Ben öyle bır kelimeyim ki <birbirrine karşılık» manasına gelirim. Tersimden okununca kusurlu bir insan olurum. İlk üç harfim bir «emir» dir. Son harfim atılınca deniz üzerindeki nakliye vasıtalarmdan biri olurum. Bu bilmeceyi doğru halledenlerden birinciye beş, ikinciye iki lira. üçüncüye münasib bir hediye verilecek ve diğer yüz kişiye de muhtelıf mükâfatlar da ğıtılacaktır. Cevablarm «birmciteşrin bulmacası> serlevhası kesılerek onunla birlikte bu ayın sonuncu gününe kadar «Cumhuriyet Çocuk Sahifesi> adresine yollanması lâzımdır. Bilmeceyi doğru çözenler den fotoğraf gönderenlerin re'simleri de neşrolunur. Geç kalanlar mükâfat kazanamazlar. Bursada Ayhan Akoz