14 Mart 1938 Tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 1938 tarihli Cumhuriyet Gazetesi Sayfa 3

14 Mart 193B CUMHURÎYET SON HABER tişliği Erkânıharbiye Reisi olmuştur. Balkan Harbi patlayınca Abdullah Paşanın kumandasındaki Sark ordusunun erkânıharbiye reisliğinc tayin edilmiş, ordu Çatalcaya çekildiği ve yeniden tensik edildiği zaman dokuzuncu fırka kuiıandanlığına geçmistir. Balkan Harbi bıttikten sonra, Çanakkale Boğazmın Berlin 13 Göring bir nutuk söyli delelerden dolayı duyulan sevinci izhar müdafaasına memur piyade fırkasının yerek nasyonal sosyalist partisinin ıkti etmekte idi. Bugün Alman milleti Duçe kumandanlığına tayin edilmiş ve Büyük dar mevkiine geçtiği zamandan beri kay ye karşı samimî bir şükran hissi besle Harb seferberliği esnasında Çanakkale dediîen terakkilerden bahsetmiş ve îtal mektedir. Musolini'nin şövalöresk hare Müstahkem Mevkii kumandanı olmuştur. yan Alman dostluğundan sitayişkâr bir ketini hiçbir zaman unutnuyacağız. Mu Müstahkem mevkiin kumandasını ele lisanla bahsettikten sonra Avusturya hâ maileyh Alman şefini lâyıkı veçhile tak alır almaz, erkânıharbiye reisi kaymakam dir etmiştir.» diselerine geçerek şunlan söylemiştir: Salâhaddin Adille beraber harikalı bir Hatib §u sözleri ilâve etmiştir: « Alman askerleri Avusturyaya « Alman milleti îtalyanın komü surette çalışarak müstahkem mevkii bu fatih sıfatile değil kurtancı sıfatile gir nizm aleyhindeki pakta iştirakini de se ada lâyık bir hale getirmeğe çalışmıştır. miştir. Yalnız Almanları alâkadar eden lâmlar. Roma Berlin Tokyo müselle Boğaz tahkimatını yenileştirmeğe memur bu meseleye kimsenin müdahale etmeğe si son haddine kadar komünizmle aman Alman zabitlerinin, bütün toplan ilk hathakkı yoktur. Avusturyadaki Alman mil sız bir mücadele için bir zamân teşkil ta, yani Adalardenizi cephesine koymak leti nihayet plebisit yolu ile serbestçe yolundaki yanlış nazariyelerinin aksine oetmektedir.» mukadderatını tayin edebilecek ve Al larak en ağır toplan, Boğaz dahilinde Hatib, Almanyamn bütün milletler amanya da vereceği karara riayet edecekrannda hukuk müsavahna müstenid ha btrakmış ve yeni yeni bataryalar tesis ettir.» kikî bir sulh istediğini ve müşterek emni miştir ki bunlardan Anadolu kıyısında Göring harbden sonraki tecrid ve tez jet ve Milletler Cemiyeti sistemlerini red bulunan bir tanesi de «Cevadpaşa Tablil edilmiş Almanya ile şjmdiki kuvvetli dettiğini söylemiştir. Bu sistemler, galib yası» diye kendi adını taşırdı. ve herkesin hürmet ettiği devlet arasında lerle mağlublar arasında bir fark gözetO zamanki noksan vasıtalarla Boğazın bir mukayese yaptıktan sonra Duçe'den mekte ve zengin memleketlerle fakir müdafaasına çalışan Cevad (Paşa), însitayişle bahsetmiştir. Hatib, komünizme memleketler arasında harb çıkması teh giliz Fransız donanmasının bütün taarkarşı müradele ederken Ispanyada ve likesini doğurmaktadır. Almanya hiçbir başka yerlerde ölen muhariblerin hatıra milletin dahilî işlerine kanşmak istemez. ruzlarma muvaffakiyetle karşı koyuyordu. Nihayet, 5 1 8 mart zaferini kazansını anmıştır. Fakat, Almanya hududlan arasında yamıştır. O gün, merhum, sabahleyin er Göring, Italyadan da bahsederek şıyan Almanlan himaye etmeğe karar Musolini Berline geldiği zaman Alman vermiş bulunmaktadır. Almanlara hücum kenden Rumeli sahilinde bulunan 19 unhalkınm kendisini müttefikan alkışlama edenler Almanyaya hücum etmiş adde cu Fırka Kumandanı Atatürkü ziyarete sındaki manayı da tebarüz ettirmiş ve de dilir ve kendisini ateş etmeğe hazır AI gitmişti. Düşman donanmasının taarruzumiştir ki: rran toplan karşısmda bulur. «Kızıl» Al nu haber alınca, hemen dönüp Çanakka« Bu alkışlar bütün dünyada bir meria şehrinin bombardımanmdan alına leye gelmiş ve karaya ayak basar basmaz da Fransızlann Buve zırhlısı bir likte hak ve hürriyet için yapılan müca cak ders bundan ibarettir. (a.a.) mayine çarparak batmıştı. • ınıııııııımılllllllllinilllllllllllllllllllllllKIIIIIIIIIBIlıınıııııımmıı.............. > 18 mart zaferi onun eseridir, çünkü Boğazın müdafaasmı geceli gündüzlü gayretlerile böyle bir zafer kazanacak hale getiren odur. Alman zabitlerinin fikri kabul edilmiş olsaydı, Türk tarihi 18 mart zaferini kaydedemiyecekti. Cevad (Paşa), Çanakkale kara muharebelerinin sonlarına doğru, Müstah kem Mevki kumandanlığından aynlarak Ankara 13 Güneş kulübünün 5 inci ordu kuvvetlerinden bir kısmına kutertib ve teşebbüsü ve şehrimizde manda etmiştir.Düşman Gelibolu yanmaBerlin 13 12 mart cumartesi günü, müteşekkil Ankaragücü, Demirdasını tahliye ettikten sonra General CeKiel'de Krup tezgâhlannda Denizyollaçankaya, Harbiye İdman Yurdu ve vad Galiçyaya sevkedilen kolordunun ku : rı İşletmesi İdaresinin ısmarladığı vapurMuhafızgücünün iştiraklerile Halmandasını ele almıştır. Orada Alman ların ikincisi olan Sus vapuru denize inkevinde büyük bir heyecanla ve muGenerali Graf fon Botmer'in kumanda dirilmiştir. vaffakiyetle devam etmekte olan güsında Alman ve Avusturya kuvvetleri aYolcu ve eşya nakliyatına mahsus oreş müsabakalannı Atatürk 9 mart rasında harbetmiş ve cephenin kilidi hüklan bu vapurun, su sathmda boyu 96,60 938 akşamı yüksek huzurlarile şemünde olan en mühim noktayı aylarca metro, genisliği 11 metro, yüksekliği 6,90 reflendirmişler ve serbest güreşin tamüddet kahramanca müdafaaya muvafmetrodur. Su altında derinliği 3,40 met mimini irade buyurmuşlardı. fak olmuştur. rodur. Sürati 18 mildir. 450 yolcu i«tiab Bu hal ve şerefli hâdise üzerîne Büyük Harbin son yılında Filistin edebilecek olan bu gemi, Marmara sahilbugün mezkur beş kulübün salâhicephesinde 8 inci Ordu kumandanlığına lerinde işliyecektir. (a.a.) yettar mümessilleri Güneş kulübü îngiliz ltalyan münasebatı merkezinde Güneşliler başkanı Bo tayin edilmiş, o zaman, Ingilizlerin bü yük taarruzu esnasında 7 nci Ordu Kulu saylavı Cevad Abbas Gürer'in Roma 13 Neşredilen bir tebliğe gömandanı olan Atatürkle yanyana harbetriyaseti altında toplanarak şerefli re, Büyük Faşist Meclisi, Kont Ciano'miştir. huzur ve yüksek teşriflerinden dolanun Lord Pört ile yaptığı görüşmelerin Mütarekede, Erkânıharbiyei Umumi yı Ulu Onder Atatürke şükran ve memnuniyete şayan olan ilk neticeleriye Reisi ve Harbiye Nazırı olmuş, 16 tazimlerini arza ve kulüblerinde serni Kontun ağzından dinlemiş ve bir best güreş ekipleri teşkiline ve 9 mart vak'ası esnasında ıngilizler tarafınîngiliz İtalyan anlaşmasmm husule gelmesi arzusunu izhar etmiştir. mart gününü güreş bayramı olarak dan gecelik kıyafetile, ellerine kelepçe kabule karar vermislerdir. vurulmak suretile Malta'ya sürgün edilYunanistanla Polonya aramiştir. Malta'dan dönüşte Adana ve Di Göring dün bir nutukla siyasî vaziyete tetnas etti Mareşal: «Almanları alâkadar eden bir meseleye kimsenin müdahaleye hakkı yoktur» diyor Büyük ve acı bir kayıb IBastaraft 1 Inci sahifedei Konuşmalar Bir sohbet hatırası 2 [*] Yazan: FAZIL AHMED AYKAÇ İHEM NALINA 1 MIHINA İki Alman devleti birleşince ((Sus)) vapuru denize indirildi Güreşbayramı Marmara sahilleri arasında işliyecek olan bu vapur eşya taşıyacaktır Ankaradaki dört kulüb, Atatürke tazim ve sükranlarını arzetti sında yeni muahedeler Atina 13 (Hususî) Yunanistan ile Polonya hükumetleri arasında dün burada iki yeni muahede imza edümiştir. Bunlardan birisi ticaret diğeri de gümrük mukavelesidir. Yarm da iki devlet tebaalarma dair bulunan emlâk mukavelenamesi imza edilecektir. Franko kuvvetleri Akdenize iniyor Macar Millî Bankası Direktörü Budapeşte 13 Macar Millî bankası genel direktörü ve Devlet Nazırı M. îmredi, enternasyonal tediyeler bankası idare komitesinin aylık içtimamda hazır bulunmak üzere Bal şehrine hareket etmistir. Frankistlerin ileri hareketleri bir tenezzüh telâkki ediliyor Belşite 13 Franko kıt'aları Akdenize doğru ilerlemekte devam etmektedirler. Bu kıt'alar Belşite'nin 40 kilometro şarkma kadar ilerlemişler ve mühim bir maden mıntakası olan Utrillas'ı işgal etmişlerdir. Balkan Ekonomi konseyine hazırlık Atina 13 (Hususî) Yakmda toplanacak olan Balkan esas devletleri Ekonomi konseyinde müzakere edilecek meselelerde Yunanistanm noktai nazarını tesbit edecek komisyon salı günü Millî Bankada Ekonomi Nazırımn ri yasetinde toplanacaktır. Askerî tenezzüh! Saragosa 13 Frankistlerin Aragon cephesi üzerindeki ileri hareketleri bir askerî tenezzüh olarak tavsif edilmektedir. On müfrezeleri şimdi Katalonya sahiline yalnız 60 mil mesafede bulunmaktadır. Bulgaristanda seçim Karaman (Hususî) Ziraatle uğraşan 170 küsur köyün ortasmda ve bir zifaaliyeti raat yurdu olan kazamızda sık sık bir Sofya 13 Sofya mıntakası için koekmek buhranı başgöstermekte, Bele nulan meb'us namzedlerin listesi tetkik ediyemiz de her nedense bu işle meşgul dilmiştir. Eski Başvekillerden Malinof ve oîmamaktadır. Bir transit merkezi olan Çankof ile eski Nazırlardan Vassilief, Karamandan geçen yabancılar bazı de Smilof, Nacarof, Sakarof'un namzedlikfalar fırınlarda ekmek bulamamakta ve leri kabul olunmuştur. Fesadcı olmakla taçvlere müracaat ettikleri görülmekte nmmış diğer bir çok kimselerin namzed'jir. Lkleri reddedilmiştir. / Barselon 13 Cumhuriyetçi Ispan ya hükumetinin yakmda fevkalâde askeBükreş 13 Bevnelmilel vaziyet do rî tedbirlere müracaat edeceği ve bu me layısile Kral Karol'un Londra seyahati yanda umumî seferberlik ilân edeceği intehir edilmiştir. tıbaı mevcuddur. Maamafih bu cihet heresmen teyid olunmamıştır. (a.a.) Karamanda ekmek buhranı Kral Karol seyahatini tehir etti Cumhuriyetçi Ispanyada ür'etkâr ve realist Alman poli •* tikası yeni bir zafer daha karemplissage Vaktile Lökont Dölilin (Leconte De kaç tanedir? Frenklerin zandı. Takriben bir ay evvel lille) san'atını çözemiyen bir münekkid (.ramplisaj) admı verdikleri bu kusurdan bilkuvve ele geçirdiği Avusturyayı, nihaazçok şöyle düşünmüştü: «Şairimizin en gürbüz, en verimli dehalan bile tabiat tuhaf bir huyu vaıdır diyordu, kendisi tamamile muaf tutmamış. Fakat biraz yet filen de ilhak etti. 1919 danberi haimanını hiçbir mezheble itikada bağla düşünün; hemen teslım edersınız ki kos yalperest bir politikanın önüne geçmeğe mak istemediği gibi küre üzerinde tek bir koca tabiatin kendisi dahi böyledir. Bizi çalıştığı Almanya Avusturya birleşmesi nazariyeye de inanamıyor. Hatta varlı bir vahaya erdirinciye kadar gözlerimizin artık bir emrivakidir. Büyük Harbin so « ğa, hatta önündeki kâinatm bir hakikat önüne Yaradan nekadar çöl ve serab se nunda toplanan sulh konferansınm dikttf rer? Kuşların hepsi sülün veya kolibri mi eltiği muahedelerden biri daha Hitler'İDt] olabileceğine bile emniyeti yok! dir? Kanadlı mahluklann arasında kar bir tekmesile kâğıd sepetine yuvarlandı. Onun gözünde hayat ancak bir rüya Almanya büyüyüp kuvvetlenmesin dive vehimden ibaret. Halbuki zıhnini ka ga ile hiadiyi elbette cennet kuşlarile ıde, nizam ve kanun çerçevesıne hapset hüdhüdlerden ziyade göreceğiz. Nebatî ye kendi başına yaşamağa kabiliyeti ol| mekten bu kadar çekinen filozof, asla de hayata baktığımız zamanlarda da yase mıyan «Avusturya» isimli hilkat garibe» '•• ğişmez bir takım bediî şiir düsturlan bu min ve orkideye mi sık rasgeliyoruz, ısır sini yaratanlardan Klemanso ile Vilson lunduğuna emindir. Ve nazarında mut ganla deve dıkenine mi? öldüler. Yaptıklan işlerin 20 yıl bile öm* Düşünün; bir Yahya Kemal yakala rü olmadığmı görmek saadetine eren yallak surette güzel ve her vakit bu va>fı muhafazaya kadir bir mükemmeliyet re mak için nekadar sayısız cinstaşımızın a niz, Loyid Corc'tur. O zaman Avrupa çetesi bulabilirsiniz. Garib değil mi? rasından geçmeliyiz! haritasını bir kâğıd oyma gibi kesip bi Netice?.. Netice şu ki bir şairin, bir Hem bir taraftan kendisinin maddeten 1 çen bu eski Başvekilin, şimdi neler söyvar olduğuna bıle inanamamak, hem de müellifin eserindeki doldurmalar, şişir liyeceğini, sizin de, benim gibi merakla edebiyen yerinden oynamaz ezelî bir meler, san'atkârın gerçi pek mühim ku beklediğinize şüphe etmiyorum. şiir estetiği bulunabileceğini tevehhüm et surlandır, fakat bütün dehası değildir. Hitler, Avrupanın ortasmda Alman Leon Tolstoy'da neler yok? Balzak'ta mek...» birliğini kuruyor. Bir ay evvel söylediği İtiraf edeyim; Yahya Kemal, felsefî ne lüzumsuz şeyler var? Fakat tabiat nutukta, Almanya hududlan dışında yahangi meyvayı kabuksuz yaratmış? endişelerinde buhransız ve asayişi yerinşıyan 10 milyonluk Alman ekalliyetlerini de bir kafadır. Fakat kendisinin bir çok Dinliyenler sordular: Yahya Kemalde ne gibi kusurlar koruyacağından bahsetmişti. Bu Alman» edebî tenkidlerini dinlerken hem görüşlann altı buçuk milyonu Avusturyada görüyorsunuz? lerinin, gösterişlerinin fevkalâdeliğine Kusur görmüyorum. Zaten mü idi; bunlar, şimdi Almanyamn tam hi * hayran olurum, hem de yukarıda hulâsa nekkidin eski zamanlardaki (Kavaidi mayesi altına girdiler. Artık, sıra, Çekos» ettiğim sözler hatırıma gelir. Sebeb?. Çünkü Yahya Kemal çok Osmaniye) kocalan gibi gramer, yahud lovakyadaki üç buçuk milyon Almana defa pek sübjektiftir ve pek değerli olan fasahat yanlışlan çıkarmakla meşgul ol gcldi. şahsî zevkinin galiba dünyadaki her ede duğu devir geçti. Yalnız her san'atkânn Almanya ile Avusturyanm birleşme •* bî eserı ölçmek ıçın en şaşmaz endaze ol eserinde görebildiğimiz bazı vasıfları or Ieri üzerine orta Avrupada takriben taya koymak meselesi karşısındayız. duğuna inanmıştır. Bense?. 555,000 murabba kilometroluk ve 74 Yahya Kemal karşısmda benim tam milyon nüfuslu kocaman bir Alman devGene itiraf edeyim ki ben hiç böyle gösterebilmem güçtür. düşünmem ve düşünemem.. Benim kana bir bitaraflık leti teessüs etmiş oldu. Silâh altına ala Çünkü ben onun şiirlerini çok meclubi atim şudur ki muktedir yüz mimar, ayni bileceği insan mevcudu 13 milyon olan arsa üzerine hiç birbirine benzemez, fa yetle severim. Ancak şairin artistik seci Almanya, şimdi 6,758,000 nüfusun çı * kat hepsi kıymetli yüz bina projesi yapa yesi hakkındaki bir iki görüşümü sakla karabilecegi asker yekununu da (takri bilir. Hem de ayni işte kullanılmak üze mağa lüzum yoktur. ben 1,300,000 kişi) kazanmış oluyor. Hani bir asra yakın vakittenberi içinre! Bugünkü Avusturya ordusu, 44,000 Yahya Kemalin güzel dediği birşeyin den çıkmak isteyip de bir türlü eşiğinden mevcudlu 7 piyade tümenile bir süratli benim zevkim için çirkin olmasma ihti ayrılamadığımız bir meyhaneli edebiyat tümenden (yani motörlü fırkadan) ve iki mal veremiyorum. Ancak kendisinin bu biliriz. Görüyorum ki Yahya Kemalin hava alaymdan mürekkebdir. Yalnız bagüzellik madalyasına lâyık görmediği ilhamı o edebiyatın havasmda çok defa sına büyük bir kuvvet teşkil etmiyen A bir nice eserde beni pekâlâ tatmin ede neşe ve kuvvet buluyor. Şairin bize bu vusturya ordusu, Alman ordusuna ilti • * cek büyük meziyetler bulunduğunu çok gün bile söylediği en güzel sözler, hep o hak edince bu ordunun kudretini haylı âlemin unsurlarından alınmış: Gül, büldefa görmüşümdür. bül, sehu, cem, kasrı şerefabâd, suzidel artıracaktır. Avusturya, 1 nisan 1936 Acaba neden? Onun zevki çok arisdanberi, 1 8 4 2 yaş arasında, her erkek arâ. vs. tokrat galiba. Bense anlaşılan daha alBunu fena mı buluyorum? Asla ve Avusturyalı için, mecburî askerlik usulüçak gönüllüyüm. kat'a! Ben şahsan bu tîrakiliğe bayılınm. nü kabul etmiş olduğundan ordusunda Bazı arkadaşlar istiyorlar ki geçmişin hiçbir zinciri boyunlarında kalmasın. Fakat ayni zamanda farkına da vannm oia yeni bir canlılık başlamıştır. Fakat, Avusturyanm iltihakile AlFakat geleceğin ayaklarına takılacak ki ruhumu adeta büyüliyen bu şeyler, yannı hazırlıyan yeni bir duygu olmaktan manyamn coğrafî sevkülceyşî vaziyeti bütün pırangalar üzerinde kendi damgaziyade düne kapanmış tatlı, lâkin kısır bir de çok değişmiştir. ları bulunsun! tahassürdür. Beşerin ezelî vehmi ve ebedî gafleti! 1934 te Dolfüs öldürülüp de Almanİşte bir nokta daha: Bilmem Yahya Kemal kadar uyanık ya ile Avusturyanm birleşmesi mevzuu bir baş bu zâfla malul müdür? ZannetYahya Kemalin biraz tıknefes bir il bahsolduğu zaman, Italya alelâcele mem! hamı var. Bir ilham ki iki dakikadan faz Brenner geçidine iki kolord ugöndermişGerçi geçmişe karşı azçok ergin ve la esemiyen nesim gibi.. Biz daha onun ti. Şimdi Avusturyayı işgal eden Alman bağınsız olmak istemeği pek iyi anlarım. serinliğini duyarak (oh) demeğe başlar kıt'aları bu Brenner geçidinin bulunduğu Ancak geleceğin ilelebed bizim bask'.mız ken durduğunu farkederek üzülüyoruz! Tirol dağlarınm tepesinden Adriyatik altında yassılıp gideceğine inanmak ba Evet çabuk yorulan, dermansız bir il denizinin kokusunu alıyorlar. Trieste, ham. Birkaç ayak merdiven çıktı mı he Alman süngülerinin parladığı karlı dağna güç gelir. Hatta imkânsız! Yahya Kemal bazı kimselere çok men dizleri kesiliyor. lardan yalnız 100 kilometre ötedir. Amüşkülpesend görünüyor.. Fakat o zev Eskiden ölüm halindeki hastalann ağ vusturyanın ilhakı Almanyayı yalnız 1kini daima en seçme, en emin eşya ile zına pamukla zemzem damlatırlardı. talya ile değil, Macaristan ve Yugoslavdöşemeği, gayet bol, şatafatlı, fakat (Edebiyatı Kadime) can çekişirken Yah ya ile de sınırdaş yapmıştır. Çekoslovakmağşuş bir depo halinde bulundurmağa ya Kemal de böyle yapn. Çünkü kendi ya, üç tarafından Almanya ile sarılmışyarbakır mıntakası kumandanlıgında, üstün tutmuştur ve elbette pek haklı ola sinin elinde bir kontgutlo şerha şerha ya tır. Breslav'dan ve Viyana'dan hareket Yüksek Askerî Şura azalığında bulun rak! Ancak nefaset ve kusursuzluk başka rılmış dudaklarrmıza mısra' katreleri edecek olan Alman ordulan, 75 kilometmuş, askerî murahhas olarak Avrupaya şey, insanları behemehal ilgilendirmesi damlatmış olduğunda şüphe yoktur. Ne re yürüdükten sonra Çekoslovakyayı org:tmiştir. tabiî olan herhangi bir kudret ve enerji yapalım ki bizim yangınımız büyüktü. iki yıl evvel, orgenerallere mahsus yaş ye malik olmak gene başka! Ve ikinci Göğüslerimiz öyle kızgın bir çöle dön tasından ikiye ayırabilirler. Çünkü, bumüddetini doldurduğundan tekaüde sev nin rolü hayatta çok defa birincininkin miıştü ki bu damlaların hassasiyetimize rada, Almanya ile Avusturya hududlan arasmdaki Çek topraklan yalnız 150 kedilmiştir. En son vazifesi Yüksek As den daha büyüktür. temasile buhar haline gelmesi bir oluyorkilometre genişliğindedir. kerî Şura azalığı idi. Orgeneral Cevad, Zaten zevkte, zekâda otarşi olur mu? du. Onun için kendisinden çağlıyanlar herkese kendini sevdirmiş merd, metin, Ekonomide bile olamadığı hergün göra bekledik. Ve alamayınca biraz canımız Fransızlan pek haklı olarak korkutan rnünevver bir askerdi. sıkıldı. Bununla beraber unutmamalı ki birleşme hâdisesile Almanya, Orta Avlüp duruyor. Bu kahraman askerin ölümü karşısmda Kemalin şiirleri, sözleri ve hatıralan kabahat bizimdir. Çünkü Pastör filitre rupaya tamamile hâkim olmuştur. Bu sabütün millet ve ordu gibi bizim de duy tıpkı enfes bir müzeye benzer: Orada bir sinden süzülür gibi nazla damlıyan her tırları yazarken radyodan duyduğumuz duğumuz acı ve teessür büyüktür. Şerefli meraklı için her tablonun karşısmda hangi enfes bir içki ancak kadehle içile Alman sevinç ve zafer naraları hiç de yererkânından biri olduğu Türk ordusuna ve durup hayranlık duymak, her vitrindeki bilir. Bundan Niyagara şelâlesi olur mu? siz değildir. ailesine samimî taziyetlerimizi sunanz, küçük nefiseler karşısmda lezzet raşeleri Sözümü uzatmıyayım. Yahya Kemale geçirmek kabildir ve büyük zevktir. de, edebiyatışaızın diğer büyüklerine de Atatürkün taziyetleri Orgeneral Cevad, Atatürkün, çok Kendisi Hâmide hücum ederken, geçen gerçek bir şükran borcumuz vardır. Ge Bir köyde silâhlı kavga sevdikleri bir şahsiyetti. Cumhurreisimiz, gün de yazdığım gibi onda rasladığı po nış ve derin bir şükran. Çünkü bize tutup sadan ve hırdavattan ve bilhassa göz bo da dizilerle mücevher hediye etmiş kimİzmit (Hususî) Gölcüğün Olaçlı Orgeneralin ölüm haberini büyük bir teyayıcı romantık şamatadan sinirlenmiş selere karşı yalnız teşekkürde bulunabili köyünde çok kalabalık iki grup kahveessürle karşılamışlar, ve merhumun ailegörünüyor. Lâkin burada bir dakika dur riz. Yoksa neden dünyanm bütün haz de kavgaya tutuşmuşlardır. sine taziyetlerini bildirmek ve kendi nammak lâzım. nelerini önümüze boşaltmadmız demek Hâdise Anadolu fener balıkçılanmn larma cenazesinde bulunmak üzere yaŞairlerden çoğunun, en büyükleri de büyük haksızlık olur. Hem haksızhk, reisi Arif ile Şaban kardeşlerin tayfa verlerinden bir zatı İstanbula göndermişdışanda kalmamak üzere koltukçu es hem de küfran! larile Olaçlı kahvesinde bulunanlar alerdir. rasında çıkmış bıçaklı, tabancalı ve sonafına benzediği malum değil mi? EserFazıl Ahmed Aykaç Merhumun hastahğı palı bu kavga neticesinde Arif reis talerinin hayli tarafmı kıtık, ot ve saman [*] Birinci yazı 11 mart tarihli nüsha banca ile öldürülmüş, pek çok kimseler Orgeneral Cevad, on gündenberi, te gibi şeylerle hiç doldurmamış san'atkâr mızdadır. de ağır surette yaralanmışlardır. Kavsirini tedricî surette gösteren nezfidimagî ganın sarhoşluktan ileri geldiği söylenhastalığından mustaribdi. kikalannda, kendisini tamamile kaybet türülerek aile mezarlığma gömülecektir. mektedir. Hastalık, son günlerde bir kat daha mişti. Şehrimizin en yüksek tıb üstadları, Gciatasaraylılar ve Merhum artmış ve merhumu yatağa sermişti. Ge merhumun yatağı başından ayrılmamış, General Cevad neral, artık konuşamıyordu. Son da fennin icab ettirdiği bütün vasıtalara başDün, Galatasaray lisesinde îzcaz'ın vurmuşlarsa da ne yazık ki kendisini kurkonseri vardı. Galatasaraylılar, kahra YENİ ÇIKTI: Yeşilköyde zengin ve muntazam, tarmak, kabil olamamıştır. man generalin irtihalini konserin ortasındeğirmen, moteur ve su tesisaü Cenaze merasimi da haber almca, hemen müsamereyi tatil mükemmel, nadir gülleri ve ağaclarile tanılmış, 3260 metro mesaBüyük askerin cenazesi, bugün, bü ermişlerdir. Cenaze merasimine GalatasaAtatürk Ruzvelt Musoliniyük askerî merasimle Nişantaşmda, Bü rayın bütün izcileri iştirak edeceklerdir. hasında bahçesile, Uşaklıgil köşkü Galatasaray kulübünün taziyeti satılıktır. Köşk hertürlü müştemiyükçiftlik sokağmdaki köşkünden kaldı Birleşik Amerika Cumhuriyetleri lâtile 15 oda, bir hol, 3 vestibuleGalatasaray spor kulübünden aldığı rılarak namazı Teşvikiye camiinde kılıneski Ankara sefiri General Şeril'in den mürekkebdir. Arzu edenler üç büyük devlet reisi hakkında büdıktan sonra Beşiktaşa nakledilecek ve mız bir mektubda eski bir Galatasaraylı görmek için hergün her saatte içintün dünyada alâka uyandıran eseri Beşiktaş iskelesinde hazır bulundurulan olan Orgeneral Cevadm ölümü dolayısile dekilere müracaat edebilirler. bir Şirketi Hayriye vapurile Kadıköye rcerhumun kederdide ailesine gene sporHer kitabcıda araytnız. ve oradan otomobille, Sahrayicedide gö cuların taziyetleri bildirilmektedir. Satılık köşk ÜÇ ADAM