10 Temmuz 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

10 Temmuz 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

ŞŞ buyurduktan sonra Ali Sait Paşa 10 Temmuz 1934 Türkler bahtiyarsı » , nız çünkü Gaziniz var.. Uğüş tarafı birinci sayıfada ) münciniz Gazi olduğu halde İs - met ve Fevzi Paşalarla — Tevfik Rüştü Bey ve diğer — rical ve ku- mandanlara maliksiniz. Bütün dünya irtibat ve muvasalelerle mü nasebatı siyasiye, iktisadiye ve İç- timaiyeleriyle tanışır. Biz iki mil- | let şimdiye kadar — biribirimizi tanımamıştık. Bundan sonra te- maş ve münasebetlerimizi o dere- ceye getirmeliyiz ki, her hususta biribirimizi tamamlıyalım. Sizleri Tebrize kadar da götürmek ve hiç olmazsa İranın bir kısmımı göster- mek isterdim. Bu suretle yolu u- zatmak isteyişim sizlerden hiç ay- rılmak istemeyişimdendir. Yarın! yolculuğumuz olmasaydı sabaha kadar sizleri - bırakmıyacaktım. Türkiyede gezişim esnasında be- ni, Gazi ile yanyana gören kadın erkek birçok insanların heyecan - larından göz yaşları döktüklerini gördüm. Bana karşı olan muhab- bete delâlet eden bu tezahürden bilhassa memnunum.., Makü, 9 (A.A.) — İran Şahen- şahı Pehlevi Hazretleri dün sabah sekizde Maküdan hareket etmiş - lerdir. Alâhazreti humayun Ma - küdan ayrılırlarken — İran kıtaatı tarafından selâmlanmış ve Makü halkı büyük hükümdarlarına kar- şt sonsuz bağlılıklarının pulıkl misali olan tezahüratta l:mluııınug-'1 tur. Şahenşah Hazretleri Makü - dan ayrılmak üzere ikamet ettikle- ri Bahçeçik — köşkünden çıkarak | resmi tazimi ifa etmekte olan İran | kıtaatını teftiş — buyurmuşlar ve müteakiben müsaade almak üzere başta Ali Saıt Faşa öldüğü nalae yer almış olan heyetimizi selâmla- miş ve bütün heyet azalarının bi - rer birer ellerini sıkarak vedalaş- mışlardır. Ali Sait Paşa Şahen - şah hazretlerinden müsaade alır- ken Alâhazreti humayundan ve Makü askeri ve mülki teşkilâtla - rından gördüğü samimi hüsnü ka- bul ve tezahürattan — son derece minnettar olduğunu söylemiş ve arzı veda eylemiştir. Şahenşah Hazretleri de büyük Gaziye hürmet ve selâmlarının ib- lâğımı beyan ve Türkiyede hak - kında gösterilen muhabbet, sami- miyet ve misafirperverlikten mah | zuziyetlerini teyiden ifade buyur- | muşlardır. Alâhazreti humayun — hareket ile buraya gelmiş olan zevatın Şa- henşahın maiyet ve rıfıkıtluîndeı bulunan hariciye nazırı * > ceneral | ler ile ayrılışları çok samimi ol - muştur. Bundan sonra Ali Sait Paşa garbi Azerbaycan kuvvetleri kumandanı Şahbahtt ve diğer ce- neraller olduğu halde resmi ihti- ramı ifa eden İran kıtaatını selâm lamış ve kıtaat zindebad diye kar- şılıkta bulunmuştur. Bu merasimi takiben heyetimiz Maküdan ayrıl-| mış ve Emirileşker Şahbahti heye- te hududa kadar refakat etmiş ve sinir Üzerinde heyetimiz selâmlan mıştır. Erzurum, 9 (A.A.) — İran Şa- henşahr Hazretleriyle Maküya giden heyetimiz dün akşam saat 20,20 de buraya gelmiştir. İranın Ankara büyük elçisi Sadık Han ile! sefaret başkâtibi Asaf Han da he- yetimizle beraberdir. Ali Sait Pa- şa bugün Erzincana ve heyetin di- | iki buçuk saat sürmüştür. Mütea- Sovyetlerin en emin dostu Türkiye Cümhuriyetidir İngiltere Misak tekliflerini kabul edecek mi? Londra, 9 (A.A.) — Sir John; Simon, Lord Eden, Mr. Van Sitt« rat ile M. Bartu ve Pietri arasm- da bu sabah hariciye nezareti da-| iresinde müzakerata başlanmıştır. | Hlk mülâkatın umumiyetle si - lâhları bırakma vaziyetine hasre - dildiği tahmin olunmaktadır. » * * Londra, 9 (A.A.) — Bu sabah- ki Fransız — İngiliz müzakeratı kiben Sir John Simon tarafından Fransız nazırlar şerefine bir öğle ziyafeti verilmiştir. Sabahki mükâlemeleri mütea- kip hiç bir tebliğ neşredilmemiş -| tir. Bilhassa deniz mesailine has- redilecek olan öğleden — sonraki müzakeralı takiben — tebliğ neşri mukarrerdir. Bu gece Fransa sefaretinin res- mi ziyafeti vardır. M. Bartu, ya-| rın öğleden sonra Parise hareket edecektir, Mr. Baldvin, hariciye dairesin- âe vereyan vacn MUZAKEralA işur- rak etmemektedir. Mumaileyh, Fransız nazırlarımı yarın başvekâ- let dairesinde kabul edecektir. » &» » Londra, 9 (A.A.) — Fransa ile İngiltere arasında — müzaktrelere Londrada, bugün başlanmaktadır. Fransayı hariciye nazırı M. Bar-| tu ile bahriye —nazırı M. Pietri, İngiltereyi Sir John — Simon, M. Baldvin ve Lord Eden temsil et - mektedirler. Daily Telegrafa göre müzake- reler, İngilterenin Avrupada ye - ni taahhüdata girişemiyeceği ve bir ittifak mevzuu bahsolamıya - cağı sarahaten ihsas edilmek su - retiyle idare edilecektir. Diğer taraftan Almanyadaki son vaziyetin inkişafı Fransız ve ingiliz nazırları arasında bir noktai nazar teatisine vesile olacak ve M. Litvinovun mıntakavi misak- lar hakkındaki teklifleri hususi bir dikkatle tetkik olunacaktır. VAKIT — Möhmet Asımı Beyin bu. gün #Türkiyenln eMniyet siyaseti,, — serlevhasiyle yazdığı makalede Bayvekli Paşanın — söyle- diği mutkun harlei siyasete — taeması olan ki- sımlarını tahlil ediyor. Asım Bey âlyor ki: Harici siyasette beynelmilel sulh ve öm- miyet âmıfli olmaktan başka Bir maksat güt- miyen yeni Türkiye münasebetta — bulunduğu menileketlerden de kendi — hesabina bir şey bekler ki bu da keadi emniyetine sarmmlmi v- tarak hürmet edilmektedir. CÜMHÜRİYET — Yunus Nadi Bey bu- gün “Başvekilin Hsinde: Türk milletinin mali Bamleleri,, serlevhası Te — Başvelii Paşanın | söyledili son nutkun tahitine devam ediyaor. MİLLİYET — Silrt mebasu Mahmut Bey buzün “İngiltere ile Ucari münasebetlerimiz.. 1 anlatıyor. Mahmut Bey ezeüimle şüyle di- yort e ”n “İngiliz — Fransz anlaşması gibl müsbe ğer azası da Trabzona hareket e- / decektir. ve objektif unlaşmalar, — bize İngiltera He olan Whracatı, Türkiyenin Kagiltereyo olan ih- Sovyetlerin Anka- | yacatından yüzde elli kadar Bir fazlalık gös- HABER — Akşam Postası ra büyük elçisi böyle söyliyor Moskova, 9 (A.A.) — Sovyet Rusyanın Ankara büyük elçisi M. Karahan Journal de Moscu gaze - tesinin mümessiline şu beyınıuı! bulunmuştur: l “— Ankaradaki vazifeme baş- lamak anını sabırsızlıkla bekliyo - rurm. — Sovyetler ittihadının halen Avrupa ve Asya hudutları boyun- ca malik olduğu bütün dostları a- rasında büyük Türk milleti kadar aziz ve emin olanı yoktur. İki memleket arasındaki — kardeşlik münasebatı, daima daha sağlam bir dostluk için kati bir zımandır.| Bu dostluğun istikbalde muhafa- zası ve inkişafı için hükümetimin beni intihap etmiş olmasından do- layı bahtiyarım.,, M. Karahan, bu sahada evelki gayretlerinden ve takriben on ye- di senedir Türk — Sovyet müna- sebatına hasrettiği dikkatten son- ra aralarında iyi ve aziz bir çok dostlarının da bulunduğu büyük Türk milleti için kendisinin meç- | hul bir adam addedilmemekte ol- duğu ümidini izhar etmiştir. Türk parasım koruma tedbirleri Ankara, 9 (Hususi) — Yeni pa aramızı koruma,, kararnamesi hu- susi komisyonca tetkik edilmekte- dir. Kararnameye son klering mu-| kavelelerindeki ahkâmla döviz ihr acatı ve paramızı koruma tedbirle- rini telif eden mühim maddeler konulmuştur. Bu kararnameyle şir ketlerin hariçteki hissedarlarına gönderecekleri para temetüleri ya rine memleket malı ihracı maddel eştirilmiştir. Çıkarılacak bu mal - lar mukabili döviz istenmiyecektir. Bu kayitten bankalar ve sigortalar istisna edilmiştir. g n . Romanya Başvekili Parise gitti Bükreş, 9 (A, A.) — M. Tata- resko, beraberinde maliye nazırı olduğu halde Parise hareket et-| miştir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? tırlatmaktadır: İngilizlerin — memleketimize | olan Ihracatı, Türkiyenin Tugiltereye olan ih- teriyor. Harlel ticaret ve iktısadi muvazane hosaplarında çok dikkatli davranmağa müh- taç olduğumuz bir zamanda İngiltere ile olar Henretimizde bu nisbetsizliğin devamı nor - mal sayılamaz. — Tagiltere ile ticaret münase- betlerimizde 'Türk Üzüm ve incirinin karşılık- h bir kolaylığa tabi tutulması, Türkiye mıı Çök ehemmiyetli bir seydir. — Hinibaki ıııımeı venln çok genle olan Unum — ticareti içinde bizim bu hak ve zararetimizi tanıması, ana| hissedilir bir külfet bile yükletmez. Hüküme- | timizin bu mevza Üzerinde dikkatli olduğunu Biliyoruz. İngilirler tarafından — bu yoldaki bir teklifimizin itiraz ve müskülüta uğramı- yacağımnı kuvvetla nmuyoruz.,, ZAMAN — Bugün çıkan İmzasız —müka- Tesinin serlevhası #Almanyaya acryaruz ., dur. Zaman bu merhamet hiselal şöyle izah — edi- #«Almanyada san defa patlak vercm — kanlı; Felemenkte | yada Nazilerin tethiş hareketi de-| Isyan hareketi bastırıldı Amsterdam, 10 (A, A.) — Ha- vas ajansı bildiriyor: ,, Vaziyette sükünet vardır. Dün sabah Jouraan mahallesi ile di - ğer kalabalık mahallelerden hiç- birinde kargaşalık — olmamıştır. Yalnız şimal mıntakasında bazı | bakkal dükkânları yağma edilmiş tir. Z Cumartesiden beri grev halin - de bulunan liman amelesi ile di- ğer amele yeniden işe başlamış- lardır. Polis gayrimeskün bir evde giz li bir komünist matbaası keşfet - miş ve bir takım hicivnameler müsadere eylemiştir. Süküna rağmen, askeri kıtaat şehirden ayrılmamıştır, Amsterdam, 9 (A. A.) — Dai- Iy Telegraph'ın muhabirine göre, burada son dört günlük isyanda ölenlerin sayısı yedidir. Bundan başka elliden fazla kimse ciddi su rette yaralanmışlar ve şehir has- tanelerinde tedavi edilmektedir -| ler, Hükümet tarafından asayiş me| murlarına memnu mıntakalarda görülecek herkesin üzerine kat'iy yen ateş açmaları emri verildikten sonra her tarafta sükün ve asayiş hüküm srümektedir. Karışıklıkların komünist ve müstakil sosyalist fırkalarının teş- vikleri neticesinde çıktığı resmen bildirilmektedir. Bu itibarla bu fırkalar feshedilecek ve parlâmen toda temsil edilmiyeceklerdir. Viyanada bomba! Viyana, 10 (A. A.) — Avustur vam etmektedir. Viyana yılıııım—l da bir Nazi, bir gazinonun kumar salonuna bomba koyarken tevkif | edilmiştir. Caristhie'de de bir — jandarma | devriyesine hücum eden ve jan - darmalardan birini ağır — surette yaralıyan üç Nazi tevkif edilmiş- tir. yeri vükünt, — bilhassa (Hitler yin meyklini — ve binnetice Almanyanm kuvvetini — rayıflatmız olmak itihariyle acınacak bir hal teşkil etmiş- tir. Bu vukuntm İçyüzü hâlâ anlaşdlamamış- tır. Ve el'an cihan efkârı — ümümiüyesi bu vükunt karşısında hayretler içindedir. Çünkü Möüsyö (Hitler) in kendi ferkamı — alayhinde| güsterdişi — şiddeti şimdiye — kadar hiç bir hükümet veya fırka reisi güstermemiştir. He- le sabik bir başvekili zevcesiyle beraber kat-. letmek gibi vukuatm belki tarihte misli yok-. tur. Anlaşılmaz bir muamma — halinde olan. bu hadisat karşısında ise Mösyö (Hüer) dün- ya efkârınin tevsocükünü kaybetmiştir. M tevreclihl bir daha kazanması da gayri müm- gön gibi görünüyor, Bu da, yalnız Almanya için değli Avrupa için de bir tehlike teşkll e- diyor. Almanyaya son zamanlara kadar te- vecelih göstermiş olan İngiliz, Amerika — ve| #talyan malbüuatı hep bu kanasttedir. Hi va- ziyet karşısında ise Almanyaya — acımaktan başka elden ne gelir 7 .. | ingilizce gazetelerden biri, | Zeve dahil olacaklardan birl: tiğ Idam edilenlet kimlerdi? Almanyada son — hadisat sonra öldürülenlerin sayısı resmen bildirilmiş değildir. ye kadar öldürüldüğü haber V lenlerden 28 nin bir listesini / retmiştir. 4 Yüzbaşı Röm: Hücum &! kumandanı. Ceneral Von Şlayher: Başvekil, Karısiyle birlikte. Doktor Klavsner: Kato islerden.. j Her Fon Ros: Başvekil mü ninin dairesinde bir memur. Doktor Edgar Jung: Baş! muavininin kâtibi. Her Gregor Straser: Yeni W Doktor Klaseri Arkadaşı. Doktor Friç Gerlih: Bir barrcir. Mühlen: Katolik papası. Her Fon Kar, Ceneral Fon * sov, Kolonel Fon Sayser. — — 1923 te Hitler — kalkını mâni olmuş üç İider. Her Fon Alvensleben: Fon Şlayherle plânda müş” biri. Her Fon Müldener: Sabık ahtin arkadaşı. | Doktor Bek: Ecnebi talebt rosu şefi, Mülâzim Şringer ve Her ner: Münih civarımda bir cesetleri bulunmuştur. Ve aşağıda - isimleri hücum kıtaatı liderleri öldür? ler arasındadır. l Yükeal grup Tidarlarindef güst Şnayder, Edmund Grup liderleri: Karol Vilhelm Şmit, Hans Peter, " Hayn,. Müstakil lider: Kont St Ve bu sabah gelen diğef * gazetede, bugüne kadar 46 rak bilinen ölü adedinin, 108 ması ihtimalinden bahsedilt tedir. : Berlin, 9 (AA.) — M. P| irat ettiği bir nutukta ezcü miştir ki: | Binlerce iyi almanın — ve” kadm ve çocuğun ölümüne olmak için suikastçıların lâzım gelmiştir. Hücum KÜ muhariplerinin bu isyanla latı olmamıştır. Hainlar yüksek şef, ve mürteciden "| rettir. Muharipler Hitlere katle hizmete devam edece” dir. : “Kolonyada söylediğim ta ikinci bir ihtilâl fikrile yanlara ihtar ettiğim gibi, de kendilerini hücum - kıti hakaret etmek mevkiinde denlere ihtarda — bulunuy” Mücrimlerin tecziyesinden # hücum kıtalariyle münaseb? evelki gibi olmuştur. M- Almanları sevk ve idare yegâne şalâhiyettar adam 07? nu ispat etmiş ve Alman kı uğrunda kocasının ve çocu” nin mücadele ettiği ülküye * nı iade etmiştir.,, Müteakiben M. Hess, ran hadiselerinin başlıcı tırlatmış ve tenkilin şiddeti lı göstererek şarki Prusya nin vasfı olan askeri ruhâ eylemiştir. M. Hess dem “O tehlikel. günlerde * ancak şidde!li icraat di. Böyle bir şiddetle hi için M. Hitlere mi K Ğ