1 Ağustos 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

1 Ağustos 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

kooperatifleri (Üst tarafı 1 inci sayıfada) leketimizde henüz kısa bir teşek-| kül devresine sahip bulunan kre-| di kooperatiflerinin — bazılarında idare meclisi âzalarından bir veya ikisinin borçlarını — ödemedikleri vaki olabilir, Eğer borç ödeme- mek keyfiyeti hakikt mazeretler- den ileri gelmemiş ise bunlar hak-! kında müsamahaya imkân yok-! tur. Bu gibi vaziyete düşmüş kim- seler ergeç kanunun — takibatına maruz kalacaklardır. Adetleri bu- gün 655 i bulmuş olan kredi koo - peratifleri teşkilâtı arasında mün- ferit vak'a halinde bazı yolsuz- lukların vukua gelmesini tabil gör mek lâzımdır. Köylülerimizin her hususta ol- duğu gibi kendi menfaatlerine ta- allk eden bu teşekküllerde — dahi umum! darlıklara rağmen çok dü- rüst hareket ettiklerini tebarüz et- tirir ve derim ki, bu nevi yolsuz- lukların adedi kooperatif adedine| nisbet edilecek olursa yüzde çok| | küçük bir derecededir. Mürabaha cıların bazr yerlerde kredi koope-. ratifi kurmak üzere Bankaya mü-. racaatlarından haberdar değilim. Esasen bu gibi fena maksatlar ve| niyetlerle harekete geçenler olur- sa maksatlarına nail olamıyacak -| lardır. Hd » . Yeni bir dolandırıcı (Üst tarafı 1 inci sayrfada) İsimlerinde üç “tüccardan üç bin liralık mal almış ve bir kaç gün 'dükkânda oturduktan sonra da e- lindeki malları bin altr yüz liraya birine devrederek dükkânı kapa- ttp savuşmuştur. Hayığa mal ve- yen Salâhattin bey evvelki gün kendisini görmek üzere dükkâna gitmiş kepenkleri kapalı bulmuş ve tahkikat yapmca Hayığın sa- vuştuğunu ve dolandırıldığını an- hyarka polise müracaat etmiştir. Eminönü polisi Hayığı dün yaka- Tamıştır. Matmazel Lüsi henüz bulunamamıştır. İstihbaratın bize bildirdiği va- porda hâdise şu şekilde - kayıtlı- ulf: “Bahçekapı civarında mütead - dit mağaza sahiplerinden 3 bin li- ra kadar dolandıran - tuhafiyeci Hayık yakalanmış ve cürüm orta- ğı matmazel Lüsi aranmıya baş- lanmıştır.,, Suiniyet yoktur (Üst tarafı 1 inci sayrfada) münasebette bulunan memleket - ler arasında cari olan usule uygun bir zihniyetle kapanmıştır. Kendi isteğimizle 2000 İngiliz lirası verdik Sıcaklar gene fazlalaştı İstanbul bugün gene - sıcaktan kavruluyor. sekizde hararet dereceşi 26 derece iken saat 12 de 31 dereceye çıkmıştır. İkiye doğru daha ziyade yüksel- mesi muhtemeldir. Rüzgâr, şimal- ıngılızler Alman- | yaya kömür vermiyorlar Tet bi ğ di Almanya ile İngiltere arasmda bütün ticari münasebatın dura-| bilmesine dair emareler baş gös- termiştir. Sahibi salâhiyet birinin beya-| vatına göre, şimdiki vaziyet ay- nen şudur: “Almanlar, vermedikleri takdirde, İngiliz mü- esseseleri Almanyaya olan bütün ihracatı durdurmak mecburiyetin- de kalabilir.,, İngilterenin şimali şarki hava- lisiuden Almanyaya — yapılmakta olan kömür ihracatı durmüştur, Bununla beraber, ihracatı kesme- ğe başlıyan — mücsseseler rakip memleketlerin ayni ticareti daha ucuz şeraitle elde etmelerinden çekinmektedir. İngilterenin şimali şarki seva- hilinden — Almanyaya ihraç edilen kömür, senede 200.000 to- nu bulmaktadır. Simdi bu işin yarısı bile yapıla- mamaktadır. Hatta vaziyet böyle Gevam ettiği takdirde bir iki haf- taya alışveriş yekünunun yüzde 75 nispetinde düşeceği tahmin e- diliyor. Bunun ayni zamanda, kömür meadenlerindeki faaliyete, işci üze rine de teşiri dokunacağı aşikâr- dır. Fakat — İngiliz — ihracatçıları, “Almanyadan alacağımız, o de - receyi buldu ki, ne olursa olsun artık kendimizi daha çok tehli- keye atamayız, ,demektedirler. Ortaköyde bir adam çiğnendi Bugün saat on ikide Bebekten Eminönüne gelmekte olan vat- man Ekremin idaresindeki tram- vay arabası Ortaköyde Hasan E- fendi isminde bir adama çarpmış, ağır surette yaralamıştır. Hasan Efendi Gümüşsuyu — hastanesine kaldırılmıştır. Avrupaya talebe gönderilecek Her sene olduğu gibi, bu sene de Avrupada — muhtelif — ilimler tahsil etmek üzere 100 lise mezu- nu gönderilecektir. Avrupaya gön derilecek talebenin müsabaka im- tihanı 24 eylülde — yapılacaktır. İmtihanlar bir hafta sürecektir. Ayvrupadaki talebeyi - teftişe memur edilen ilk tedrisat umumi müdiri Reşat Şemsettin bey de iki Iskân suiistimali 299 bin lira kıymetinde Kurşu- lova ormanının istihkak tesbitin- de yolsuzluklar cereyan ettiği id- diasiyle sabık iskân müdiri Ce- ş .| mil, nüfus müdiri Sabri ve tapu konunundan istifade ettiklerini ve takibatın durdurulmasını istemiş - tir. Fakat maznunların avukatı bunu reddederek müekkillerinin devlet memuru olduklarımnı ve müdafaalarını yapacağını söyle - m'ştir. Mahkeme başka güne br- rakılmıştır. Mısır sefiri geldi Altı aydanberi mezun bulunan den saniyeda on metre süratle es-| Mısır Sefiri Abdülmelik Hamza mektedir. bey, şehrimize gelmiştir. Bir kaç güne kadar Ankaraya gidecektir. derhal| iiç, rapor neşredeceklerdir. hayatı tehlikede (Üst tarafı 1 inci sayıfada) dilmemiş olan kanunu esasinin 51 nci maddesi şu suretle teşbit et- mektedir: “İmparatorluk reisi yerine, bi mâni zuhurunda — imparatorluk başvekili geçer. Bu müni oldukç: uzun bir zaman için devam ede cek olursa, bir imparatorluk ka- nunu ile vekâlet meselsi halledi- Riyaset makamı inhilâl ettiğ: zaman da, yeniden intihap yapı- kmcaya kadar bu suretle hareket edilir.,, Şu hale nazaran, kanunu esa- sf mucibince, Reisicümhur Mare- şal Hindenburg sıhhi sebeplerden dolayı vaizfesinden ayrılacak o - hursa Mösyö Hitler, otomatik b" şekilde ve 35 yaşımdan yukarı ka- dm ve erkek bütün Almanlar ta- rafından yeni reisicümhur intihar edilinceye kadar riyaseticümhur vekâletini deruhte edecektir. Berlin, 31 (A, A.) — Alman t Birkaç aydanberi mesanesin- den rahatsız bulunan Reisiecümhur Mareşal Hindenburg iyileşmiş ve vazifesini vücutça ve- fikirce sa- lim olarak görmeğe başlamıştır. Daha dün kendisine verilen ra- porları dinlemişti. Fakat bir kaç gündür ahvali sıhhiyesinde müşa- hede edilmekte olan zaaf dün ge- ce arttı. Bu zaaf mareşalm — ihti- yarlığı hasebiyle ciddi - endişeler uyandırmaktadır. Doktorlar her gün — muntazam Berlin, 31 (A. A.) — Havas ajansından: Başvekil M. Hitler reisicümhu- run ahvali sıhhiyesi hakkımdaki endişeli haberler üzerine — bütün nazırları Berline davet etmiştir. Hücum kıt' alarının mezuniyeti bitti Berlin, 1 (A. A.) — Milli 405- yalist hücum kıt'aları erkânı har- biye reisi M. Lutze neşrettiği bir emri yevmide hücum - kıt'alarının mezuniyetinin bittiği ve — milis hizmetlerinin başladığmı bildir - miştir. Beş Sovyet tayyaresi geliyor Aldığımız malümata göre, a - gustosun beşinde —şehrimize 5 Sovyet tayyaresinden müteşekkil bir filo gelecektir. Sovyet milli bayramı münasebetiyle Moskoya- ya giden tayyarecilerimizin ziya- retini iade maksadiyle gelen Sov- yet tayyarecileri buradan Eskişe - hire gideceklerdir. Dost tayyarecilerin gelişi mü- nasebetiyle bir merasim programı hazırlanmaktadır. Geri kaldı Topkapı dışarsında sütçü Meh- medi öldürmekten suçlu Reşat ve Ahsen haklarındaki muhakemeye dün ağırceza mahkemesinde de - vam edilmiştir. Muhakeme şahit dinlenmesi için başka güne bıra - kılmıştır. Anlaşma uzatıldı Türkiye — Yunanistan — ticari anlaşması eylül nihayetine kadar temdit edilmiştir. Koyfiyet iktısat vekâletinden alâkadarlara bildi - rilmiştir. Eylülde Yunan iktısat nazırı Ankaraya gelecek ve » bu hususta müzakerata başlanacak - tır, (Üst tarafı 1 inci sayıfada) man hükümeti, söylendiğine göre bir buçuk senedenberi Avusturya- ya karşı takip edilen siyaseti de doğru bulmamaktadır. Alman - italyan dostluğu bitti Berlin, 31 (A.A.) — Havas a- jansı muhabirinden: Matbuat, Yuğgoslav sefaretinin tebliğini heyecanlı bir şekilde neş- retmekte ve bunun M. Müssolini - ye bir ihtar olduğunu söylemekte- dir. “Der Duetsche,, gazetesi, Al - man — İtalyan dostluğunun niha- yet bulduğunu haber vererek di- yor ki: “İtalyanlar bize Venedik ko- medyası ile bir hayal vermeğe ça- Tıştılar. Asırlardanberi olduğu gi- gi, 1914 ağustosunda, — ve 1915| ihanetinde ve bugün olduğu gibi lâtin, Jâtin olarak kalmaktadır. Diğer taraftan Betlin gazetele- ri, şubatta olduğu gibi tenkil işi- nin fecaati üzerine ısrar etmekte, Sehusching kabinesinin istikrar- sızlığından ve kabinede çıkan re kabetlerden bahsetmektedirler. — Avusturya karışıklığına sebep İtalyanlar mı? Belgrat, (A.A) — Havas Ajan- 1 bildiriyor: Zagreb'te çıkan yarı resmi “Novosti,, gazetesi İtalya- nın, Avusturyadaki bugünkü karı- şıklıklardan mes'ul olduğunu id - dia ederek diyor ki: “Çünkü, Mösyö Musolininin po- litikası, Mösyö Dollfuss'a büyük hatalar yaptırtmış, onu sosyalist- lerin müzaheretinden mahrum et- miş ve Mösyö Musolini Avusturya yı, akıbetini, tabii müttefikleri o - lan Küçük Itilâfın akıbetine bağla maktan menederek selâmete — er- mesine mâni olmuştur. İtalya, Avusturya — meselesini inhisarı altına almak ve hudutta - ki kuvvetlerinin kâfi — olduğunu söyliyerek Berlin hükümeti nez- dinde hazırlatılan müdahaleye iş- tirak etmemekle ağır bir hata işle- mektedir.,, Katiller ölüme mahküm edildiler Viyana, 31 (A.A.) — M. Dolfu-| kür etm Tm;lî'"Sîkmâ'İİî;g"t'îîîgmiîıîu y lerinde devam edıyor Edirne, 30 (Hususi) — Bulga- ristanda Türklere yapılan eziyet, işkence haddini çoktan aşmıştır. Her gün ana vatana kadın, erkek, çocuk akın etmektedir. Bunlar ekseriya hiçbir şey ala- madan hududu — geçmektedirler, Münevverler daima silâh arama ve gizli toplantı behanesiyle da- yak yemektedir. İki gün evvel Fi- Tibeden 20 kişilik bir genç kafile- si hududu geçerek Edirneye ilti- ca etti. 45 kişilik kadınlı erkekli bir kafile de Kırklareline geç- miştir, Bu kafile köylüdür ve köy- lerinde dayak ve tazyikten kaç- mışlardır. Bir müddet evvel de gebe bir kadın Edirne bududunda baygm bir halde bulunmuştu. Bu kadın dayak yemiş, nihayet kaçmıya savaşmış, hududu biraz — geçince bayılmıştır. Bulgaristandan da- ha birçok aileler hicrete hazırlan- maktadır. Gizli tethişler, tehditler devam etmektedir. ; Avusturyada dün idamlar başladı | cümhur M. Dolfusun - kati sun katillerinin muhakemesit sabah saat 9,30 da devam ©6 tir. Tabibi adli ile silâh mü sısının ifadeleri dinlenmişti" ifadelere göre kurşunlar lün başından on beş mesafeden atılmıştır. M. Dolfusun hayatı idiyse de bu, cok elim şerait de vaki olabilirdi, Müdafaa vekilleri hü asiler arasında vaki uzlı ri sürerek ademi mesuliyet istemişlerdir. Müddeiumuf” müdahalesi üzerine — divan! bu talebi reddetmiş ve mubaf” ye devam eylemiştir. Ni mahkeme M. Dolfusun katili * Planettayı ve şeriki cürmü | weberi ölüme mahküm etm Hükümden evel Planettf dürmek istemediğini şöylemi! Madam Dolfustan af talep ©© tir. Holzweber ise dıwolî Katiller hemen asıldıl”| Viyana, 31 (A.A.) — af talebini reddetmiş ve bugün saat 16,35 te asılmışla' Asilerin emlâkleri müsadere edilecek Berlin, 1 (A. A.) — Avusturya Nazi fırkası dan tesis edilmiş olan servisi ilga edilecektir. ) Bartnya teşekklir Paris, 1 (A. A.) — M. Ba” Sofya, 30 (Hususi) — ef kabinesi, Bulgar M ihtilâl komitesi reisi İvın lofun izini ve Bulgar komi paralarını hangi bankalara mış olduğunu bulmak için trmalarına devam ıtmık;'fi Tahkikatın sonuna ka: kalardaki kasalar açılmamök ve hükümetçe ııühılrlınm“# ticesinde Bulgar Makedon) “", mitesine ait 80 milyon le' mevduat meydana Makedonya komitesi erkâf' / Antonof biraderler - tevk mişlerdir. Bulardan hiri donya bankası meclisi idart idi. Gayrimeşru teşkilât vt ., yetlere ait menkul ve g87 kul bütün serve'ler, Rulaa” meti nam ve hesabına M” edilmektedir.