13 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

13 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

1* Eçll! 1924 .. U1lU (Baş tarafı | incide) rihte 16 maddelik bir beyanname neşrederek mevkii iktidara gelen 19 mayıs hükümeti sekiz yüz bin Bulgar Türkünü unutmakta gecik- medi. : 1926 senesinde teşekkül eden “Rodnazaş! nın Müdafaai va- tan cemiyetlerinin Deli Orman Türklerine yapmadıkları zulüm kalmamıştı. Fakat, siyasi -sebep - ler dolayısıyle bu zülümlerin önü- ne geçildi. İşte bugün yeni hükü- metin bütün memurları — mezkür cemiyetin azalarıdır. Bunlar vazi- foye başladıkları vakit ilk icraat olarak Deliorman Türklerini ta - kip etmeğe başladılar. Muhterem Türkiye matbuatı bu zulümlerden daima bahsetmektedir. Bulgaris - tanın Yenipazar kazasının “Göçe ci, Tavşan, Kozluca, Geridere, Muğla, Atmababa, Şumnuboza - Tar ilâh köylerinde yapılmadık re- zalet ve vahşet kalmadı. Meselâ Göçece köyünde 108 hane Türk vardır. 16 ağustos akşamı otuz müsrelleh Bulgar, köyün eşrafm - dan Osman ağanm evine baskın yapar, kapılar kırılır, silâhlar pat- lar, bereket versin Osman ağanın karısı cesur bir Türk kadını oldu- ğundan duvardan avcı tüfeğini a- lır ve o da mukabeleye başlar. Bu arada dört Bulgar yaralar, çapul- cular arkadaşlarından bazılarının yaralandığını görünce kaçarlar. Göçece köyünde 1912 senesinde 'Türkiyeden hicret eden Bulgarlar bulunmaktadır. Tavşan Kozluca kariyesinde 9, 10, 11 ağustosta Bulgarlar üç akşam kapı, cam kırmışlar, masum Türk kadınla - rını pis pis söğerek tehdit etmiş - “Ter, hattâ altmış yaşımnda bir ihti- yarı da döğmüşlerdir. Şumnu Boz- calar kariyesinde ise necip ve ma- sum bir Türk kızının iffet ve na- musunu bu uğursuz haydutlar p yimal etmişlerdir. 2 eylülde dahiliye nezaretinden bir müfettiş tahkikat yapmak üze- re gelir. Halbuki 2 eylül ık'rıııı Yenipazar eşrafından Saraç Hüs - men efendinin evi basılır, kapılar kırılır, kadımların, —kızların fer - “ yatları, köyü kaplar, komşular du yarlar ve tüfek sesleri kasabayı kaplayınca herifler kaçarlar. Sa- bahleyin müfettişe şikâyet edildi. Şikâyet hiç nazarı itibara alın - madı. Bugün Göçeci köyünden 70 hane hicret etmek üzere mal ve mülklerini yok pahasına sattı- lar. Eğridere köyünden 17 hane Viranlar köyünden 40 hane, mal- Tarını sattılar ve bugün onlar ana vwatana gelmek üzere bulunuyor - lar. 16 ağustos tarihinde Yenipa- zar Türk cemiyetine namı müs - tearla bulgarca yazılmış bir teh - dit mektubu gelir. Mektupta: “Biz Türklerin idaresinde beş yüz sene in'ledik, hâlâ mı inliye - €cğiz. Eğer Turan cemiyetini ilga etmezseniz sizinle mücadele ede- bilmek için biz de bir cemiyet ku- rarak sizi buradan defetmek üze- re elimizden gelen mezalimi ya- pacağız. ilâh.. Bulgaristanda yaşıyan sekiz yüz bin kişilik Türk kütlesinin, bil hassa Deliormanda yaşıyanların balleri tehilke kaşısında bulun - maktadır. Deliorman Türkünün mal ve mülkü muhtekriler tara - fından yok pahasıma almmakta - «Jır. Deliormanda Türk mekteple- A kapanmaktadır. Yenipazar mek tebini kapamak için gayri — sıhbi olduğu behanesiyle minimini yav- mlerin ardı arkası. Dünkü cinayet - HABER — Akşam FPostası ruları üç Bulgar muallimi ile tes - lim alıp gene ayni mektepte gayri sıhhi dedikleri halde okut - mak istiyorlar. İşte — bu sayılan vukuat gösteriyor ki maksatları Bulgaristan Türkünü hicrete sev- kedip bazı açık göz Bulgarlarım mülklerini yok pahasına almala - rmı temin etmektir. Kırklareli, (Husust) — Zariya gazetesi son sayılarından birinde küçük sanatlar kanununun Türki- yede ikamet eden ve hiçbir sanatla iştigal etmiyen Bulgarlar hakkın- da da tatbik edildiğini yazmakta ve misal olarak senelerdenberi Yerleşmiş bulunan Yankoviç is- minde bir Bulgarm menkul ve gayri menkul emvali zaptedilerek | Türkiyeyi terke mecbur edildiği- | ni zikretmektedir. Zariya gazetesinin bu münase- | betle Türklük aleyhinde yaptığı neşriyata — cevap vermiyeceğiz. Yalnız bir kıstm Bulgar gazete - lerinin ulu orta neşriyatı arasında | Zariyanın ilk defa olmak üzere isim zikrederek aleyhimizde neş- | riyat yapması, memleketimizde senelerce oturup servet sahibi ol- duktan sonra kendi arzuları ile vatanlarına dönen Bulgarların o - rada aleyhimizde nasıl propagan- da yaptıklarını göstermesi itiba - rile de dikkate şayandır. Zariya gazetesinin kendisin - den bahsettiği Yankoviç, küçük sanatlar kanununun tatbiki neti - cesinde Türkiyeyi terke mecbur edilmiş değildir. Merkum kendi isteği ve altı nüfus ailesile birlik- te vilâyetimizden Aayrılmış ve menkul eşyasımı kâmilen berabe- rinde götürmüştür. vel tapulu bir evini 310 lira mu- kabilinde Aslan ağa isminde biri- ne satmış, bedelini de tamamen almıştır. Hattâ tapuya kayıtlı bir dönüm miktarındaki tarlası- | mr da alıcr bulamadığından mu- vakkaten Hayri Efendi nammda bir şoföre bırakmıştır. Hakikat bu merkezde iken Za- riyanın, Yankoviçin emlâki zapt edilerek Türkiyeyi terke mecbur tutulduğundan bahsetmesi Bulgar gazetelerindeki neşriyatın mahi - yeti ve hedefini gösterir. (Bâş tarafı | incide) ki odalarında bir gürültü, bir ba- ğırma işittik. Hemen fırladık, bir de baktık ki Leomnun anası Menahem Baysa bayılmış, ağzından köpükler geli- yordu. Bir çok çarelere baş vura- rak kadını güçlükle ayılttık. Ara- dan bir saat kadar geçtikten son- ra kadın, odamıza geldi. Oğlu- nun, kızımızı çıldırasiye sevdiğini apaçık anlattı ve hemen evlendi- rilmelerini, olmazsa nişanlandırı!- malarmı teklif etti. Üç yüz lira drahoma verilecek ve nişan merasiminde de bu para- nın elli lirası peşinen ödenecek. Bizde on para olmadığı için buna yanaşamadık. Yalnız, kefil bulursak bir bankadan iki yüz el- li Hra alacağız ve bunun nişan gü- nü yirmi beş lirasımı peşin verece- ğiz dedik. O, buna Muvafakat et- ti. Bize bu muvafakat cevabını verdiği gün bızla yukarı fırladı, biraz arası geçti. Anasiyle bir kavga daha yaptılar. — Anası üç yüz İira istiyor, o, gene hayır di - yordu. Bir aralık nasıl oldu bilmi- 10 Her parçası ayrı bir heyecanla okunacak macera, SÜLEYMA — vazgeç.. Bekliyelim. Bu sırada, Blanş yanlarına yak Taşmış bulunuyordu. Hergülle Süleymanın münaka- şalarının sebebini anlayınca, Sü- leymana taraftar göründü. Ve: — Hayır Alfert dedi. Yapma.. ! şimdi nerdeyse gider ve bize de yol açılır.. Hergül ekmeği elinden — alın- mak istenen bir adam haline gel- di. Dişlerini sıktı ve daha elinde tuttuğu büyük taşı birdenbire ken- dilerinden on beş metre kadar u- zakta duran hayvanın üzerine fır- lattı. taş, hayvanın hemen — yanında kuru bir dal üzerine düştü ve onu Gazi Hz. (Baş tarafı | inelde) Reisicümhur Hazretlerine izahat vermiştir. Gazi Hazretleri Ergani bakırı nümuneleriyle fazla alâka- | dar olmuşlar ve altı, yedi asır ev- vel çıkarılmış bir maden parcası- nt tetkik etmişler ve Ergani ba - kır öcaklarının bizzat müşahede buyurduldarı — zenginliklerinden bahsetmişlerdir. Gazi Hazretleri sergiden mem- nun kaldıklarımı beyan buyurmuş- lardır. teşrif buyurdukları sırada ve av- dette halk tarafından candan al- kışlanmışlardır. Başvekil İsmet paşa hazretleri dün sant beş bucrukta Beyazıttaki Diştababeti mektebine gitmişler ve dişlerini tedavi ettirmişlerdir. Başvekil Pasa mektepte Üniversi- te Rektörü Cemil, Tıp Fakültesi Dekanı Nurettin Ali ve mektep müdürü Kâzım Esat, Profesör Ziya Cemal beylerle diğer hoca - lar tarafından istikbal edilmiştir. Mektebin protez muallimi Rüştü Bey, Başvekil Paşanım dirslerini tedavi etmi:*lerdir. İsmet Paşa, vakit geç olması münasebetiyle mektebi gezememiş, — başka bir gün gelerek mektebi gezeceğini vaadetmiştir. yoruz. Leon odamıza geldi. İki yüz elli liranın az olduğunu ve üç yüz lira vermemizi söyledi. Biz de hayır, dedik.. Işte bu #özümüzden sonra da dün sshah gidip bu ci - nayeti yapmış. Onun bunun anlat tığına göre, güya kızımızla bir iki sene nisanlı durmus. Halbuki biz bu apartımana geleli işte bekçi - mizin yanında söylüyoruz, daha iki buçuk ay olmuştur. Bu, sene meşelesi nereden çıktı, bilmiyo - ruz. iki yüz elli ile üç yüz lira ara- sındaki elli lira gibi cüz'i bir far- kı vermemekteki maksadımız kızı, bu çocuğa vermek niyetinde olma mamızdan ileri gelmiştir. Çünkü, hareketlerini beğenmiyorduk, Katil Leonun anası Menahem Baysa, daha dün sabahtan evden çıkmış ve bir daha gözükmemiş- tir, Polisçe yapılan tahkikat dün bitirilerek katil, adliyeye teslim edilmiştir. Krzın cenazesi bu gün kıskançlık, kuvvet, aşk ve seyahat romanı ASLANLI HÜKÜMDAR MYETOENAEKECELDENSCKRA AA LAĞ ARAAAKLA GAS ECAK LA LRRAR e AAA LA L EERRSE BAA CA CA SECELASE , | mesafe çe': kısa olduğu için hattâ NIN OĞLU g4 Tefrika No. 34 | büyük bir çatırdı ile ikiye böldü. Süleymanla Blanş ne yapacak- yılanın üzerinden ayıramıyordu. Dal çatırdısı, yere düşen taşm rekele geçirmiş ve şayanı hayret bir süratle ileriye doğru kayıp git- mişti. Hayvanın kaçıp gittiğini gören Hergül mağrur bir tavırla Blanşın önünde durdu ve şol eliyle yol göstererek; — Buyurunuz, dedi. Yol açıl- mıştır, Blanş, Hergülün, bu fecaat de- | koru içindeki komik — vaziyetine | gülmekten kendini alamadı: Tünel ücretleri indiriliyor (Baş tarafı | incide) varacaklardır. | Tünel Şirketi Tünel şirketinin vaziyeti tetkik | olunurken ücretlerin yüks$ek olma * sı nazarı dikkati celbetmiştir. Mu- vafık görülen tarife birinci mev- | kiin 3,78 kuruştan 100 paraya ve ikinci mevkiin 2 kuruşa indirilme- | sile elde edilebilecektir. Esasen Hükümet, şebekenin bir kısmın- da arttırılan tramvay seferleri miktarının uzak mıntakalara da teşmilini şirkete emretmiştir. Tef- tişlerin neticesi yeni ücret tarife - sinin tramvay yolcularını çoğalttı- ğını meydana koymuştur. Bu hu- susta, deimi tarife hazırlanırken müessir olabilecek istatistikler ha zırlanmaktadır. Sark şimendöferleri Şark Demiryolları tarafından, fiyatların idirilmesi hakkımda mer kezle devam eden muhabere an- cak on gün kadar sonra kat'i bir netice verebilecektir. Anlaşıldığına göre Şark Demir yolları için tanzim olunacak tari - fede devlet Demiryollarının ücret larını şaşırmış bir halde gözlerini iYazan: gürültüsü, hayvanı birdenbire ha- Şelu'p Senede 10 bin li | tarifesi esas tutulacaktır. “Ankara telefonu | (Baş tarafı 1 incide) — Tapu Umum Müdiriyeti tara - fından hazırlanan yeni — teşkilât projesinin tetkiki bitmek üzere - dir. Bu sabah Tapu umum müdü- rü Cemal beyin reisliğinde teşek- kül eden komisyon toplantısını yapmıştır. Meclisin toplantısından evvel teşkilât Tâyihası projesi ha- zırlanarak meclise verilecektir. Musiki muallim mektebine müracaatlar Ankara, 13 (Hususi, telefonla) — Ankara Musiki Muallim mek- tebine on iki gece yatısı ve mec « canen talebe alınacaktır. Mektebe girmek için şimdiye kadar yüz yirmi müracaat yapılmıştır. Mek- tep idaresi bu vaziyet karşısında mektebe almacak talehe adedinin fazlalaştırılması için Maarif Ve - kâleti nezdinde teşebbüsatta bu - ebeveynine teslim olunacaktır. ) Tunmuştur, N Rıza — Yok, dedi. Evvelâ sen Biz, Süleymanla seni takip ederi: İçinizde halâ mt korku var?. — Hayır.. Senin önden ni istiyoruz. Süleyman, sesini çıkarmıryo!: Hergül ikisini de istihfaf edı bir şekilde öne düştü. Biraz evvelki kahramanlı hatırlatmak istermiş gibi, yol üstünde duran büyük taşı tel kaldırarak, daha öteye çalı arasına attı ve yürüdü, Hergül, bu korkunç - hâ; karşılaşmaktan cekinmiyor da ğildi. Hayvanın kaçtığı yere » laştığı sırada gözlerini onun ği tarafta dolaştırdı. $ Fakat nasıl olduğunu lıilııld' Bi dehşetli bir darbe ile lrırıılı: Dev gibi adam, sendeledi ve yı yuverlandı, İ Gürültü üzerine kaçıp kendisi* ni otlar arasma saklıyan — yılarkı Hergül geçerken üzerine hü etmiş ve onu uzun, soğuk —— Hergül bu ani hücumdan tam miyle şaşırmış ve sersemlemiş ol! caktı. Biran hiç bir hareketsiz kı ması, hayvana kâfi derecede - bil fırsat ve onu iyice sarmasına dan vermişti. Süleymanla Blanş da şaşn bir haldeydiler. Mas&mafih Sü manın heyecanı çok sürmedi. sonra kendisini toplıyarak H gülün yardımına koştu. ı (Devamı var* (Üst tarafı 1 inci sayıfaday seyin Kemal beyler ortaktırlar. — Raşit Rıza bey şimdi Bursa * dadır ve birkaç temsil vermek V zere ansajman yapmaktadır. R/ şit Rıza bey veni teşkil edi trupun kuvvetli olmasma çalrema” tadır. Şimdiki vazivete aöre N Rızanın kadrosu sövledir: Sehif Tiyatrosundan Halide, gi Sayeste, İrlâl h>nrmlarla Hüsey?” Kemal, Zihni, Hadi, ve Sü operetinden Reşit, Raşit Rrza bt yin eski heyetinden Mehmet bevlerla Rasit Rrza refikası Lebibe hanım. Bundan bseka Halkevi temii subesinden Samiye hanımım “ Raşit Rvza trupuna girmesi ı" temeldir. Evvelce Sehir Tivatrosund çıkartılmıs olan Naslâ lıli_rf son rün'arda vnzifesine "d“ı' yerilar Zete4 banımlarım d8 7 “seklitle dahil olacakları .ıy:,x! niyor. Rasit Rrza bev kadın ""*) kek amatörler »->-—Aktadır. j' vosu tamam ol 'an ıoıırı' MA Butda Bir teme'l veracek, K Pa3dada gidacaktir. * Trupa eati —-tmAn P"_"_ cak zat, Lebibe Hanımın akrab”