21 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

21 Eylül 1934 Be — Sovyet şairleri Meşhur Bolşevik âlimi Buha- rin, Sovyet edipleri kongresinde şairlere dair beyanatta bulunmuş- tur, Sözlerini hulâsa etmeği, fay - dalı buluyorum, Alime nazaran, şiirin tarifi şöy- ledir: “Şiir, hissiyatın şekillerini söz - le tesbit eder; heyecan âlemini hu susi bir surette anlatır. Bu heye - tanlar, içtimaf mahiyetteki — insa- nın hisleridir. Onun içindir ki, şii- tin hududu, alman tecrübelerle ve seciyenin terbiye edilişi ile mukay yettir.,, Buharine göre, ayrı ayrı husu- siyetleri olan üç büyük şair, inkı - lâpçı Sovyet şiirini yaratmışlar- dır, Bunlar, Blok, Essenin ve Brus tovdur. ğ Aleksandr Blok, eski harsın yetiştirdiği bir şairdir ki, eski şe - killeri yeni devrenin hizmetine koymağa çalışmıştır. Sergey Essenin, hassas bir şair- di; büyük bir istidat sahibiydi. Köydeki halk eşkâlini terennüm etmiştir. Eserlerinde, — ekseriya, büyük şehirlere karşı kin izhar et- miştir. Valeri Brussov, inkılâba daha Yakm olarak tasnif edilir, Umumi Malümatı geniş, harst olgunluğu esaslıdır. Evvelce sembolistken tonra, inkılâpçı edebiyata intisap Ümiştir. - Sovyet şiirinin inkişafına diğer îiıi büyk şair sonsuz hizmet etmiş- t&r. Bunlardan biri, Dimian Bedni- Üir. Milyonlarca karii vardır.Halk tâbirlerini, teşbihlerini şiire sok - tuştur. Şaşılacak derece bir ba- Gelilla yavar Sarbılarını — hütün hmyı bilir. İkincisi de Vladimir Mayakovs- kidir. Bütün şairler arasında en heybetlidir. Kendisinde yenilik tnsuru da en fazladır. Buharin, o- dun hakkımda “inkılâbın kükriyen Wir aslanı,, diyor. Mayakovskide tuh tahlili, ince teşrihler filân yok “ur, O, sanki boru çalıp insanları Mücadeleye davet eder, Fakat te - tri o kadar büyüktür ki, arkası sı- fa, nesil nesil şairleri cezbetmiş- liz. Onun getirdiği unsurlar, Sov - Yet edebiyatında, daimt değilse hile, uzun zaman kalacaktır. Bu üstadm tesiri altmda olan tençlerin en başında Besimionski telir, Yeni insan tiplerini tasvir e- Nihayet, sayısız derecede çok tenç şairler vardır ki, bunlar, in - ılilhı, gençliği ve beş senelik plâ- &* terennüm ederler . —— », Buharinin kullandığı şu tâbire ükkati celbederiz: Şairler, beş a ik plânı terennüm — ediyor- Âlim, diğer üç büyük şaire de ki vermektedir: 5 Boris Pasternak, eski münev- 'erlerdendir. Eserleri enfüsidir; Amimi ve incedir. Selvinski ise, k"!ıııi şairdir. Tihonov da, mem- ketin en ücra yerlerinden — şiir ları getirmiştir. Ekalliyetle - 'in halini Rusça anlatır... Buharine nazaran, Sovyet şiiri, ::.'.tz Rux şiiri değildir. Ukranya- Tişin ve Sossura, Beyaz Rusya- Yanko Kupala Ermeniştanda ©p Akopian ilh, yetişmiştir. S Nakleden: (Vâ-NO) Profesör - geliyor Hukuk fakültesi Roma hususi %!törmlünc tayin edilen pro- " Şuvarst yakında şehrimize tir, "*Ax - Muhtelit hâkem. Lehimizde neticelenen davalarda 40 milyon İlira isteniyordu Türk - Yunan ve Türk - Fran- sız mahkemeleri yirmi sekiz ey- lülde ahdi tatilini bitirecek ve ça- İışma devresine girecektir. Yunan mahkemesi de dört ey- lülde müdafaalara başlıyacaktır. Türk — Yunan — mahkemesinde görülecek üç yüz dava kalmıştır. Bu mahkemede şimdiye kadar 11722 dava neticelenmiştir. Belediye intihap faaliyeti Belediyenin intihabat faaliyeti ilerlemektedir. Altı gün evvel a - sılmış olan defterler dün akşam saat 18 de kaldırılmıştır. Defter - lere itirazı olanlar itirazlarını üç gün içinde daimi encümene bildi - receklerdir. Dün Beykoz ve Sa - rryerde namzet seçimi için yokla - ma yapılmıştır. Adalar ve Kartalda bugün, Ba- kırköyde yoklama — yapılacaktır. Bu yoklamalar yarın bitecek ve şehir meclisi azalığı için halk fır- kası tarafından gösterilen namzet ler tamamen tespit edilmiş bulu - nacaktır. Bu münasebetle şehrin muhte- lif yerlerinde verilmesi kararlaş - tırılan konferanslar dünden iti - baren başlamıştır. Dün. akşam. ilk defa olarak İsatnbul radyosun- da Refik Ahmet bey tarafından bir hasbihal vavılmıstrı. Orta tedrisat tayinleri Orta tedrisat kadrosunda ya- pılan değişikliklerin alâkadarlara bildirilmesine devam olunuyor. Başka mekteplerden İstanbul kız lisesine tayin edilen hocalar şunlardır: Mülga Darülfünun hocaların - dan Server H. tarih hocalığına, Kandilli lisesi idman hocası Mü - eddep hanım idman hocalığma, kız orta mektebi dikiş hocası Meb- rure hanım dikiş hocalığma, Gazi Osmanpaşa fransızca hocası hati- ce hanım franızca hocalığına, A- dana kız muallim mektebi mezun- larından Mehlika hanım — tarih, Halide hanım tarih, Macide ha- nım tarih, coğrafya, Naime hanım fizik kimya stajyerliklerine, İstan- bul kız lisesi tabiiye hocası Malik bey Haydarpaşa lisesi tabiiye ho- calığına, kız lisesi fransızca hoca- s1ı Müeyyet hanım Kandilli krz li- sesine nakledilmiştir. Vehbi bey kâtiplikten çekiliyor İktisat Vekâletinin, vekâlet da- irelerinde çalışan memurların baş- ka bir işle meşgul olamıyacakları- na, uhdetinde iki vazife bulundu- ranların işlerinden birini tercih et- melerine ait tamimi üzerine Tica- ret odası umumi kâtibi Vehbi bey, ayni zamanda iktisat vekâletinde muallim bulunduğu için, vazife - sinden çekilmeğe karar vermiştir. Italyan izcileri gitti Şehrimizde bulunan faşist İtal- yan izcileri dün memleketlerine dönmek üzere hareket etmişler - & D Fransız mahkemesinde ise an - cak 52 dava kalmıştır. Bütün muh- telit mahkemelerde şimdiye ka- dar hükümetimiz aleyhine açılan davalarda bir çok tazminat isten- mişti. Bütün mahkemelerde le- himizde neticelenen davalarda is- tenilen tazminat miktarı 40 mil - yon 394.000 liraya baliğ olmuştur. Türk — Yunan muhtelit mah - kemesinde hazine lehinde netice - lenen davalarm yekünu — gayri menkul emval hariç olmak üzere yirmi üç buçuk — milyon liradır. Hazine aleyhinde verilen tazmi - nat yekünu ise ancak — yirmi beş bin liradır. Türk — Fransız mahkemesin- de şimdiye kadar dokuz milyon i- ki yüz altmış dört bin Hira, İngiliz mahkemesinde üç milyon dört yüz bir bin yüz lira, İtalyan mahkeme- sinde iki milyon dört yüz on sekiz Arabadan düştü Erenköyünde Hüseyin ağanım arabasiyle eşya taşıyan Ali ismin- de biri arabadan düşmüş ve bay- gın bir halde Zeynep Kâmil has- tanesine kaldırılmıtşır. Ceket çaldı "” Sölâkattin eminde Bir sal Lâlelide yaptırılmakta olan — bir yapıdan, ameleden birinin caketi- ni çalmış ve kaçarken yakalan- mışlır, Dolandırdı Rizeli Vehbi isminde biri, E - dirnede çıkan Milli gazetenin i - dare memurlarından Mehmet e - fendiye bir altın saat satarken üç lirasını dolandırmıştır. Vehbi ya - kalanmıştır. ; Ağır yaraladı Üsküdarda Şemsipaşada otu - ran reji amelesinden Emin efen - di ameleden Sabahattini bir mal almak meselesinden çakı ile ağır- ca yaralamış, Emin efendi yaka- lanmıştır. . A Otomobil çarptı Şoför Ohanesin idaresindeki 86 numaralı otomobil Avram is - minde bir çocuğa çarparak yara - lamıs, soför vakalanmıstır. —HA— Kitap çalma davası Suhulet kütüphanesi sahibi Se- mih Lütfü beyin deposundan ki - tap çaldıkları iddia olunan kitap - çılar hakkında açılan davaya dün üçüncü ceza mahkemesinde de - vam edilmiştir. Dünkü celsede Semih Lütfü B. kitapların ne şeklide bulunduğu - nu, nereye nakledildiğini izah et - miştir. Muhakeme bazı şahitle - Tin celbi için başka güne kalmış - tır, Dava yürüyecek Karısını katil kastiyle yaralı - yan Zekinin duruşmasına dün a - ğırceza mahkemesinde devam © - lunmuştur. Karısı davadan vazgeçtiğini ,söylemiş, muhakemenin hukuku umumiye cihetinden devamma ka- bin lira, Belçika mahkemesinde bir milyon üç yüz kırk altı bin li- ra, Rumen mahkemesinde — dört yüz kırk dört bin lira gibi büyük yekünlar hazine lehinde neticelen- miştir. Türk — Yunan mahkemesi kâ- nunusaniye kadar üç yüz davayı neticelendirecek ve faaliyetini ta- til edecektir. .. .. . Ceja Yürük Ali pilâ- jının istimlâki Teşrinievvelin ilk haftasına kalan Adaları güzelleştirme cemi- yetinin senelik kongresinde aza- larm çoğaltılması ve nizamname- nin tadili görüşülecektir. Büyükadadaki Yürük Ali plâ. jnın yeni istimlâk kanununa göre alınması meselesi de halledilmiş- tir. İstimlâk bedeli 7 bin lira ka- dar tutan bu plâjın bir kısmı Em- lâk Bankasına — ve bir kısmı da muhtelif şahıslara aittir. Önü - müzdeki yaza kadar plâjın teme - li atılmış bulunmak için istimlâ - kin bitiri!lmesine calısılacaktır. Genç bir ressamımız Genç ressamlarımızdan ve (B) grupu azasından Abidin Di- e bey -di Rusyaya gttmiştir. — Dino bey meşhur muharrir Ka- sinin eserini filme — çekecek olan “Türkiyenin Kalbi,, rejisörü Yut- kiyeviç yoldaşla birlikte çalışacak ve bu filmin dekorlarını yapacak- tır, Ressam giderken eserlerini de beraber götürmüştür. Orada e - serlerinden mürekkep bir sergi a - çacaktır. Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunan Sovyet ressamlarından Gerosimof ta dün Odesa tarikiyle memleketine dönmüştür. Başka güne kaldı Maslâk yolu faciasından maz- nun Alber Taragano — efendinin duruşmasma dün ağırceza mah - kemesinde devam erilmiştir. Dusuşma, şahitlerin celbi için başka güne bırakılmıştır. Dil bayramı hazırlığı 26 Eylülde yapılacak dil bay - ramı Halkevinde kutlulanacaktır. O gün konferanslar verilecek, es- ki ve yeni şiirler ve tezlerden par- çalar okunacaktır. Kutlulanma programı hazırlanmaktadır. Ticaret müdürlüğünde imtihan Deniz ticaret müdürlüğünde yarından itibaren terfii smıf için müracaat eden kapatn, çarkçı, mo törcü ve kılâvuzların imtihanları- na başlanacaktır. İmtihanlar 29 Evlüle kadar devam edecektir. Haydarpaşa lisesinde Haydarpaşa lisesi hesap işleri müdürlüğüne Ankara Gazi Ensti- tüsü dahiliye şefi Nurettin bey ta- yin edilmiştir. Önümüzdeki salı günü yeni li- senin muallim meclisi toplanacak .8 SİYASET Halyanın cengâver liğinden neler -: doğa bilir? Dünkü gazetemizde okumuşsunuz- dur ki, Mussolini, İtalyanları, sekizin den elli beşine kadar asker yapmak ise tiyor. Zaten son nutuklarından birin. de; . »— Biz yalnız asker ve yalnız cen- gâvur değil, ayni zamanda harpçu ola- rak yetişmeliyiz! - demiştir. Her halde, İtalya, büyük, harp se- nelerinde iyi bir askeri netice verme » mişti. — Orduları, kendinden küçük kuvvetler karşısında hezimetlere uğ- ramıştı. Mussolini ,bunu nazarı itiba- re alarak, yüksek — emellerinin ancak başka türlü yetişmiş bir ordu ile ta - hakkuk edeceğini düşünmüş - olacak... Yeni hazırlıklar bundan neşet etse ge- rek... ! Fakat, Mussölini, bütün aklı ba « şında milletlerin cengüverliği kısmak propagandası yaptığı bir devirde, ce- reyanın aksine gitmekle, her halde iyi misal teşkil etmiyor. Onun arkasın - dan başkaları da, ahaliyi yedisinden yetmişe kadar asker yapmağa kalkışa- cak. Neticede İtalya, — tefevvuk elde etmiyecek: Gene müvazene ayni ola.- cak.. Yalnız, beşeriyetin harbe hazır kuvvetleri artmış bulunacak. — İşte o kadar. 1 Herkes bilir ki, tarihin muayyen bir devresinde, insanlar, göçebelikten vazgeçerek ziraate başladıktan sonra, içlerinde daimi bir ordu yurdun mü - dafansı için ayrılmış dururdu. Şehir- lerde ve köylerde oturan diğer halk, silâh işleriyle alâkadar olmazdı. Fakat, asırlar geçtikçe, askeri — zaaf, » bizde Yeniçerilerin yaptıkları gibi - tegallü- be başladı. Bunun üzerine, Fransız in- kılâbının sinesinden “Müsellah mil let” fikri doğru: Tagallâp eden ayrı bir askeri zümre olmıyacak; — bütün millet vatanı müdafaa edecek! Fakat, acaba, daimi orduların kal- dırılması üzerine, silâhlı tagallübün ö- nüne yeçildi malt. yada, küçük — Amerika devletlerinde, Çinde ve daha bir çok memleketlerde, Yeniçerilerin kazan kaldırması nevin- den, askeri diktatörlük hareketlerine şahit olup durmuyor muyuz? Fransız inkılâbınin doğurduğu tedbir, ancak, muharebelerde, milletleri, son damla kuvvetlerine kadar karşı karşıya kır « dırmağa yaradı. " Şimdi, İtalya, işi büyütmüş oluyor. Bir adım daha Aatılıyor. Dünkü tel- graflara bakılırsa, millet, faşist diya » rında evvelâ asker, sonra başka şey olacak... Zira, sekizinden elli beşine kadar, mütemadi askeri vazife, aske- ri talim ve terbiye... : 'Temenni ederiz ki, diğer milletler tarafından bunun taklidine lüzum ha- © sıl olmadan, bizzat faşizmin içinde bir aksitesir hasıl olarak, alınan bu todbi- rin mantıksızlığı ve beşeriyete zararı anlaşılam... — Bu aşırı hareketlerden ae , Hüseyin Faruk Fuat bey gitti Büyük İran şairi Firdevsinin ö- lümünün 1000 inci yıldönümü mü- nasebetiyle yapılacak büyük me- rasime davetli bulunan edebiyat fakültesi dekanı — Köprülü zade Fuat beyle İran edebiyat doçenti dün sabah saat onda Toros ekis presiyle Tahrana hareket etmişler- dir. Tahranda bir ay kılmklı:-_ dır. Hüseyin Ragıp bey Yeni Roma sefirimiz Hüseyin Ragıp Bey bugün Romaya hare- ket edecektir. ğ İlk ve orta mektep talebesinin » Haftalık mecmuası ÇALŞKAN ÇOCUK 2 nci sayısr 22 Eylül Cumartesi çıkıyor. 16 sahifa — 5 kuruş Almanyadı, fspam —