27 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

27 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

Lindberşg Gizli bir celsede, çocuğu- nun kaçırılışını anlattı Nevyork, 27 (A. A.) — Bronks | muntakasının büyük jüri heyeti, Lindbergi gizli bir celsede dinle- | dikten sonra Hauptman'ı para | çekme suçu ile itham etmeğe ka- | rar vermiştir. Lindberg ile Haput- | man karşılaştırılmamışlardır. | Hauptman Lindbergin çocuğu- nun kaçırılmasına - iştirakini in - kârda devam etmekte ve hayat karşılığı olarak almıp evinde bu- | lunan paranın şimdi ölmüş olan Fiş tarafından kendisine verildi - | ğgini ısrarla söylemektedir. Bugün zabrta memurları Haupt manın garajında döşeme tahtası - nm altında yeniden bir miktar para ve dolu bir Alman tabancası bulmuşlardır. Nevjersey adliyesi - nin Hauptmanı ilerde cinayetle itham edeceği anlaşılmaktadır. Maarif Vekilinin istifası doğru değil Ankara, 26 (A.A.) — Maarif vekili Abidin Beyin sıhhi sebepler dolayısiyle istifa edeceğine dair gazetelerde görülen — haberlerin hiç bir asıl ve esası olmadığını beyana Anadolu Ajansı memur e- dilmiştir. Ankara, 26 (Hususi) — Maa- rif vekili Abidin Beyin yarın Yoz- gat yolu ile seyahate — çıkması muhtemeldir. Kendisine — hususi kalem müdürü refakat edecektir. Seyahatin on beş birinci teşrine kadar süreceği söyleniyor. eli İsmail Hikmet B. Ankara, 26 (Hususi) — Ma- arif umumi müfettişlerinden İs- mail Hikmet Bey İstanbula hare - Ket etti. İstanbul - Diyarıbekir hava yolu Bu ayın otuzundan itibaren İs- tanbul — Eskişehir — Ankara — Kayseri — Diyarıbekir araşında karşılıklı hava yolu — ile ylocu ve eşya nakline başlanacaktır. Şim - | diden tecrübe uçuşları yapılmak- | tadır, Nakliyat muntazaman baş- layınca tayyare 8,30 da İstanbul - dan kalkacak, 9,30 da Eskişehire v'ınahır. Tayyare — Ankaraya aradan Kayseri yolu ile Diyarıbe- kire gidecektir. Diyarıbekire va- yış saati 4,30 dur. Amerikanın aldığı ve sattiğı ne kadar? Vaşington, 27 (A, A,) — Ame- Fika birleşik hükümetlerinin ağus- töstaki ihracatları 172 milyon ve #halâtr da 120 milyon 'dolar ol - muştur. p — Trabzonda tayyare Cemi- yetine faaliyeti ' Trabzon, 27 (A, A.) — Vilâ- yetimizde Tayyare Cemiyetine ıyırılııı içh sok faydalı teşebbüs- lere e ) Tüccarlarımız, çiftçilerimiz ve cemiyete yardım hususunda dai - ma ilerde gidiyorlar. 'Trabzon hanımları arasında da cemiyet uğrunda büyük bir fa- aliyet ve gayret başlamıştır. Ha - nımlar umum! bir toplantı yapa - rak iş programlarımı hazırlıyacak- lardır. Cemiyet, hanımlar derneği için kendi binasında bir çalışma adası ayırmıştır. TYalebe ve gençlik dernekleri arasında da yardım dernekleri Söünerilir Öe e dtkyeleretin. | Sofyada Afganistan, tavassutumuzla Milletler Cemiyetine girdi Hariciye Vekilimi- zin reisliğinde komisyon bu kararı verdi Cenevre, 26 (A.A.) — Altıncı komisyon ittifakla — Afganistanın milletler cemiyetine — iltihakı le- hinde karar vermiştir. Asamble bugün — öğleden son- ra katt kabul kararını verecektir. Cenevre, 27 (A. A.) — Ana - dolu ajansının husust muhabiri bildiriyor: Afganistanın Milletler Cemiye- tine kabulü hakkındaki müracaa- tidün Assamble tarafından tet- kik edildikten sonra siyast komis- yona havale edilmiştir. Bunun üzerine Tevfik Rüştü beyin riyaseti altında toplanan komisyon Afganistanm vaziyetini tetkik ederek Milletler Cemiyeti - ne girmek için lâzımgelen şeraiti haiz olduğu görülmüş ve kabulü- nün Assambleye tavsiye edilme - sine karar verilmiştir. Afganistanın cemiyete girme - sinde Türkiye önayak olduğun- dan hariciye vekilimiz Tevfik Rüştü bey mazbata muharriri in- tihap edilmiştir. Afganistan Mil - letler cemiyeti murahhası Londra sefiridir. Assamblenin içtimam - da Afganistanım cemiyet âzası sı- fatiyle yer alması muhtemeldir. Dahiliye memurları arasında tayinler Ankara, 26 (Hususi) — Tekir- dağ — mektupçuluğuna Kirşehir mektupcusu Şevki, Kirşehre To- kat mektupçucu Hüsnü, Muşa hu- kuk mezunlarından istabir âmire hukuk işleri müdürü tetkiki tabi- iyet memuru Tevfik, — Çankırıya Maraş mektupçusu Yaver Lütfi, Sinoba İsparta nüfus müdürü Ri- fat, Gümüşaneye Burgaz nahiye- si müdürü Cemal, İzmire İskilip kaymakamrı Baha, Beyler nakil ve tayin edilmişlerdir. Erdek kaymakamı Cemil Bey Demirci kaymakamlığına, Demir- ci kaymakamı Esat Bey Erdeğe nakledildiler. Ankara, 26 THususi) — Aya- | sofya camiinin bahçe kısmı da a- çık müze haline konulacaktır. Bundan evvel, toprak altında ka- lan yapıları araştırmak için bah- çede sondaj yapılmağa başlanıla. caktır. - Ankara müzesi için alınan paralar Maarif Vekâleti, Ankara mü- Amerikada grev bitmiyor! Vaşington, 26 (A.A.) — Men- sucat işçileri grev — komitesi reisi M. Gorman, patronların, sendika mensuplarına karşı tatbik ettik- leri tedip muamelesinden ötürü, cenup eyaletlerindeki — işçilerin yeniden grev ilân etmek istedikle- rini söylemiştir. ı I Londra Avrsturalya uçuşu | Ankara, 26 (A, A.) — 2 teşri- nievelde Londra ile Avusturalya arasında yapılacak tayyare müsa- bakasma iştirak edecek olan A - vustralyalr tayyareci M. Kinge- ford Smit'in memleketimiz üze - rinde de uçmasma müsaade edil - miştir. “Mısir kraalhı hasta Kahire, 26 (A, A.) — Röyter ajansının muhabirinden: Kral Fuat enflüenza neticesi duçar olduğu zaaf dolayısıyle doktorlarınm tavsiyesi — üzerine Yumnanistana yapacağı ziyareti ta- like karar vermiştir. Silivri kaymakamı vekâlet emrine alındı Ankara, 26 (Husust) — Siliv- ri kaymakamı Mehmet — Ali Bey görülen lüzüm — üzerine veküâlet emrine alınmıştır. Ayasofyanın bahçe kısmı açık müze oluyor Toprak altında kalan yapıları araştır- ma için sondaj yapılacak zesi için Mahruki zade Cafer Bey varislerinden on yedi bin parça - dan mürekkep Türk ve islâm | sikkelerini ihtiva eden değerli bir kolleksiyon satın almıştır. Daha önce eski Trabzon valisi Reşat Beyin meşhur sikke kolleksiyonu da alrmmmıştı. Bu iki kolleksiyon, Ankara mü- zesinin para şubesi için temel ola- bilecek zenginliktedir. Bomba yüklü bir tayyare ! Berlin, 26 (A.A.) — Röyter a- jansı muhabirinden: Bomba ve mitralyöz yüklü, ve telsizle mücehhez bir Sovyet as- keri tayyaresi, Mançuko kuvvet - leri tarafımdan Mançuride ele ge - çirilmiştir. bepten ötürü karaya inen pilotlar esir edilmişlerdir. İtalyan Ceneralı, kızıl or- duyu beğendi Roma, 286 (A.A.) — Ciornale d'ltalya gazetesi, Sovyet ordusu- nun geçen ağustos manevraların - da hazır bulunan İtalya askeri he- yetinin başı Ceneral Grazioli ile bir mülâkat yapmıştır. Ceneral Grazioli, modern kızıl or- dunun mükemmel teknik teşkilâ - tımı, kumandanlarımın derin bil - gisini, ordunun fennt techizatını, çok muktedir pilotlara malik olan kuvvetli havacılığını kaydettikten sonra, Sovyet ordusunun yaman bir kudret vasıtası olduğunu söyle miştir. — Emlâk bankası umum müdürlüğü Ankara, 26 (Husust) — Emlâk bankası umum müdürlüğüne mer- kez bankası müdür muavini Cev- det Bey tayin edilmiştir. Sabah gazeteleri ne diyorlar? VAKIT — Mehmet 'Asım Bey “Kahramanlar ocağında,, başlıklı yazısında Deniz ve Kara Harp Akademileriyle Yüksek Levazım- da tahsillerini muvaffakryetle bi- tiren zabitlere diploma dağıtılma- sı münasebetiyle söylenilen nutuk- lardan bahsederek askerlikte di- “siplinin kör bir itaatle temin edil- diği yolundaki zannın ne Kadar yanlış olduğunu anlatıyor. Her idarede böyle bir disiplinin yer tutmasını diliyor. CÜMHURİYET — Yunus Na- di Beyin bugünkü mevzuu “Parlâ mentarizm buhranmda icranın takviyesi ihtiyacı,, dır. Cümhüuri- yet başmuharriri Fransada devlet müessesenin ıslahı. yolunda alm- mak istenilen tedbirlerden bahse- derek bu tedbirlerin sık sık hükü- met değişmesi mahzurunu orta- dan Kaldırmak için almdığmı an- | latryor ve Fransada parlâmenta- rizmin ilk zaifliği sebebini meh- usşan meclisinin ancak âyan mec- lisinin muvafakatini almak şarti- le feshedilebilmesinde buluyor. MİLLİYET — Ahmet Şükrü Bey “Harp Akademisinin yeni ve- rimi,, başlıklı yazısında bu yük- sek askerlik ocağımızdan yeni çı- kan erkânıharp zabitlerimize dip- loma verilmesi münasebetiyle in- tibalarmı anlatmaktadır. ZAMAN — Ebüzziya zade Ve- lit bey “Gazeteci Başvekil,, ser- levhalr makalesinde M. Musolini- nin İngiliz ve Amerikan gazetele- rine sık sık makale yazmasından, bu makalelerin sadece İtalya işle- rine dair değil, ayni zamanda başka devletlerin dahilt işlerini tenkit yollu olduğunu - işaret edi- 'yor ve makalelerinin kelimesi ba- şına bir dolar ücret alan M. Mu- solininin başka memleketlerin da- hili işlerine dair makaleler yaz. masmı, bir başvekil olduğu için, doğru bulmuyor. Belli olmıyan bir se- | Yugoslâv ve Bulgar |Kralları ne görüşecekler | — Atina, 26 (Hususi) — Katime- | rini gazetesi Belgrat'tan aldığı şu haberi veriyor: Kral Aleksandr, hususi bir mahfilde, Sofya seyahatinin sa - dece bir teşrifat ziyaretinden iba- ret olup evvelce Kral Borisin Bel- grat ziyaretini iade edeceğini söy- lemiştir. Kral bilhassa Sofyada bulunan yeğeni Kraliçe Loanâyı | ziyaret edecektir. | — Gene Kralm hususi beyanatı - na göre Sofyada siyasi meseleler ile meşgul olmrıyacaktır. Bunun için Kral Aleksandr. ile ne Çar | Boris ve ne de Bulgar hükümeti arasında siyasi mahiyette hiç bir müzakere vaki olmıyacaktır. Yugoslaya ile Bulgaristan ara- sındaki münasebat yalnız şeklen dostane manzarasını muhafaza et- mektedir. Son zamanlarda Bul -. garisştanda Yugoslavyaya karşı ' esaslı bir değişiklik olmuştur. Bul- garistanda kayıtsız ve şartsız Yu- goslavyaya iltihak ederek bir ve | ayrılmaz bir İslav kütlesi vücude getirmek taraftarı olan Zveno grubu muhafili —ki bunların ba- şında Bulgar maliye nazırı Petar | Tadorof bulunmaktadır — Sofya askeri cemiyeti tarafından ağır bir darbeye uğramıştır. Bu cemi- yet hali hazırda bütün Bulgaris - Dtan ordusunu temsil etmektedir. Bu cemiyet son zamanlarda tasfi- ye ve tensik edilmiş, bir ve ayrıl« maz Yugoslavlık taraftarlarının cemiyetle alâkaları kesilmiştir.. Bu cemiyetin başına Sofya garni- zonu kümandanı Ceneral Tzaneff geçmiş ve idaresini tamamen eli- ne almıştır. Sofya askeri cemiyetinin bu ye- ni azaları (Voenna Lega) Yugos- lavya ile birleşmek taraftarı olan siyasete nihayet vermiştir. Bun- | dan sonra Bulgaristanın harici si- yaseti tamamen halis Bulgar siya- seti olacaktır. Bu siyaset yalnız Bulgaristanın milli ülkülerini ta - hakkuk ettirmeğe çalışacaktır. Sofya hükümeti, bundan sonra Muşanof kabinesinin harici siya- setini takip edecektir. Bu siyaset bütün Bulgaristanın komşuları ile iyi dostluk siyaseti olacaktır. Ta- bit olarak esasen bir İslav devleti olmak itibariyle Yugoslavya ile i- yi geçinmek siyaseti tutulacaktır. Fakat Bulgar hükümeti Yugoslav- ya ile birleşmek siyasetinden u- | | zaklaşacaktır. Bulgar zılıîılın: nin bu busustaki kararları katidir. Gene bu siyasetin neticesi ola- rak hali hazırda Bulgaristanda bütün idareler askerileştirilmek - tedir. Sivil idarelerin bı,lır:.ı: ığın yığın orduya mensup Zzabit- lyevİ tayin olunmaktadır. Yakında Sofya askeri mektebi müdürü mi- ralay Kollef, Bulgaristanda g_ıyck mühim bir teşkilât olan W! kalkımma idaresinin başına geçi- rilecektir. ——— Çangırı belediye reisi Ankara, 26 (Hususi) — Çankı- rı belediye reisliğine tayin ed':lcıı Dede zade Esat Beyin memuriye- ti tasdik edildi. ——— Emniyet umum müdürlüğü Ankara, 26 (Hususi) — Emnis yet umum müdürü Şükrü ve Seye han valisi Tevfik Hadi — Beyler buraya geldiler.