27 Eylül 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

27 Eylül 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 3

Benisa görüşüm: Atıf Beyin cevabı Süreyya Paşa fabrikası müdürü Atıf Bey, (Vâ—Nü Beyefendi ne istiyorsunuz?) başlığı altında bi - ze, aşağıki yazıyı — göndermiştir. Aynen dercediyoruz: — Grev yapılmamasmı tavsiye ederiz— başlığı altında gene fab- rikamızdan bahsettiğinizi HARER gazetesinin 25/9/1934 tarihli nus hasmda okudum, İki yazmıza, ha- | kikati ifade ve efkârr umüumiyeyi | tenvir eden ikâ cevap verdim. Bi- | rincisini parçaladınız, aynen neş - retmekten cekindiniz, diğerini ise neşrettirmeğe hiç cesaret edemedi niz. Bundan evvel işçilerimizin im zalarını taşryan ve size fabrika- mızdan çok memnun olduklarmı bildiren bir mektupları Haber ga- zetesinde neşredildi. Buna rağ- | men gene fabrikamızdan memnun | olmıyanlar varmış tarzında isçi ile müessese arasındaki gahengi kıska- nan, hilâfr hakikat neşriyata de- vam etmenin hiç bir fayda temin edemiyeceği aşikârdır. Bu gibi neş riyatm müessesemiz üzerinde hiç bir tesiri olamıyacağını da hilhas- sa anlamanız lâzımdır kamantin- deyim. İşçilerimiz yüksek kabiliyet ve meziyetli mert insanlardır. Şeytan hık ve fenalık akıllarma gelmez. Olsa olsa onlara maksat tahtımda hariçten ders verilmeye çalışılır. Esason yazılarmızdan asıl maksa- dt anlıyamıyorum. Beni mazur görünüz. Yazılarınızda mükerreren fab- rikamızı istihdaf etmediğinizi sa- rahaten yazdmız. Buna rağmen , hâlâ fabrikamızım ismi dilinizden ve kalöfiimizacn yamadığım da bu tezattır. Maksa- dmız İş Kanunu Üüzerinde tesir yapmak ise, hiç merak buyurma- manızı tavsiye ederim. O kanunu tanızim edenlerin sizden ve bizden çok müktedir olduklarma ve her İkitarafm menfsaatleri daha iyi gözetileceğine emin olmanızı rica eder ve telâşa mahal olmadığını size hatırlatırım, Şayet maksadınız bu da değil de işçi karilerinizin menfaatini müdnfaa ediyor gibi görünmek ve | hakikatte, bu yüzden işçi kari te - min etmek ise, bunu memleketin bütün menafiini göz önünde tuta- rak, memleketteki çalışma ahen- gine yardırm etmek, iş alanlarla iş verenleri yekdiğerine sevdirmek suretile daha iyi temin edersiniz kanaatindeyim. Saygılarımın ka - bulünü rica ederim efendim. Süreyya Paşa Mensucat fabrikası Müdürü: Atıf Bizim cevabımız Telefonla da arzettiğimiz gibi, gönderdiğiniz mektuplar, gazete yazısıyla on sütun kadar tutuyor- du; koymamamızın sebebi, — sizin tarafınızdan haptedilmek korku- su değil, sırf bu uzunluktu. Kanu- hun bize de verdiği salâhiyetle, bunları, geldikleri gün, derhal İstanbul müddei umumisinin ten- sibine arzettik: Eğer lüzum gör- teydiler elbette dercedecektik. Yoksa, ne size fikirlerinizi söy- letmemek, ne de kendi aleyhimiz- deki neşriyata mâni olmak kaygu- | tundayız. Yazdığımız yazılarda ise, siz- Gen maada, bütün karilerimiz sa - Mimiyetimizi ve halkımıza hizmet emelimizi okumaktadırlar. <.. (Vâ-NO) Kadınlar Birliğinden bazı hanımlar intihap günleri nutuk söyliyecek Belediye — intihabatı — faali- yetine — devam Aza seçimi işi bitmiştir. Şimdi bütün hazırlıklar pazartesi günün den itibaren başlıyacak olan inti- hap işlerine hasredilmiştir. İntihaba iştirak ve rey kulla- nacakları teşvik için lâzım gelen her şey yapılacaktır. Propagan- da, neşriyat ve hitabelere devam edilmektedir. Havagazı tarifeleri » . indi Havagazi şirketi 934 senesi i - kinci üç aylık tarifesi tesbit edil - miştir. Yeni tarifeye göre, fiatlar Kadıköyünde metre mikâbı yedi kuruş dört para, Yedikule hava - gazinin metre mikâbı altı kuruş otuz paradır. ——— Kaçak altınlar Prenses Marya vapuru ile Se- lâniğe giden bir kadınım üzerinde arama yapılmış, beş ingiliz altını bulunmuştur. Seğaellğişülere Kalbi durdu Fenerde, Hamami Mühittin mahallesinde Toprak sokağında taşıyan hamal Saffet kalp durma- sımdan ölmüştür. TP Senelik sergi Türk kadınları biçki yurdunun senelik sergisi cumartesi günü yurt binasında açılacaktır. Kudret bey Marmara mıntakası ölçüler ve ayarlar — başmüfettiaşi — Kuüdret Hakkı Bey İktısat vekâleti sanayi tetkik heyeti âzalığına tayin edil- miştir. Etibba odasıneaki sergi İstanbul Etibba Odası bir Tıb- bi kitaplar sergisi açmıya karar vermiştir. Bu serginin hazırlıkla - riyle meşgül olmak üzere sekiz doktordan mürekkep bir heyet teş kil olunmuştur. Heyet şimdiye ka- dar teşhir edilmiş olan kitapları bularak sergide teşhir edecektir. ea Apârtıman merdivenleri Yeni yapılan apartımanların merdivenleri mermerden - yapıl - maktadır. Halbuki mermer yan- gında kolaylıkla yandığmdan a- partrman sakinlerine kaçamamak tehlikesi göstermektedir. Bundan sonra bu gibi binaların merdiven- lerinin altı betondan ve taştan ya- pılması kararlaşmış, belediye şu - belerine bildirilmiştir. ——— Hırsız mı, deli mi? Dün üçüncü cezada Mustafa atir bir hırsızın duruşması yapıl- mıştır. Mustafa deli taklidi yap- maktadır. Mahkemede de delilik yapmak istemiştir. Mustafanın muhakemesi şahitlerin getirilme - si için başka güne kalmıştır. — edilmektedir. | | — Fırkadan Kadm Birliğine ya- zılan bir tezkerede hanımlarımızı | rey vermeğe teşvik etmek ve pro- ' paganda yapmak üzere kimlerin | çalışabilecekleri sorulmuş, ve Bir- | lik tarafından bir liste gönderil- miştir, Hanımlarımızdan bir kısmı hi- tabette, bir kısmı da neşriyatta çalışacaklardır. Hitabette çarışa - eşk hanımlar aşağıdaki tarihler- de, şehrin muhtelif yerlerinde pro- paganda nutukları söyliyecekler - dir. Teşrinievelin birinde Lâtife Be kir hanım Fatih belediye parkın- | da, ayın dördünde Aliye Esat Ha- ı nım Ferah sinemasında, teşrinie- velin dokuzunda ve onunda Aliye Esat Hanım biri Sultanahmette, diğeri Çem'berlitışu iki daha söyliyecektir. âzasından Münevver hanım Atik Aipaşa camliinde, 5 teşrinievelde Wffet Hanım Kızıltoprak Halk kürsüsünde, 7 teşrinde Kadıkö - yünde Rasim pâaşa mahallesinde ve 9 teşrinde Erenköy — istasyo - nunda nuutk söyliyecektir. Diğer hanımlarımızın yazmış oldukları yazılar da neşredilmek üzere fırka idare heyetine gönde- rilmiştir. Rauf Hayri beyin mahkümiyeti Kaçakçılıktan dolayı sekizinci ihtisas mahkemesine — sevkedilen ve 2371 lira para cezasiyle umu- mf hizmetlerden müebbeden mah- rumiyete ve bir sene hapis cezası- n na mahküm olan Odesa başkon - solosu bu kararı temyiz etmişti. 'Temyiz, sekizinci ihtisas mahke- Aym onunda saat 10 da Birlik | mesinin kararını tasdik etmiştir. ——— Baye; Tramv çarptı Tahtakalede Kundakçı hanın- da oturan seyyar üzümcü Rama- | zan Halâskâr Gazi caddesinden vatman Şükrünün 1dare- sindeki tramvayın çarpmasiyle yere düşmüş ve — yaralanmıştır. Vatman hakkında takibat yapıl - maktadır. 'Taşla yaraladı Zeyrekte oturan kıpti Hüsmen ile Ali kavga etmişler, neticede Hüsmen Aliyi taşla yaralamıştır. Hüsmen yakalanmıştır. Çocuk yaralandı Şoför Talâtın idaresindeki oto- mobil Mustaaf isminde bir çocu - ğa çarparak ağırca yaralamıştır. Şoför yakalanmıştır. Yolcuya çarptı Şoför Mehmedin idaresindeki otomobil Hasan efendi isminde bir boyacıya çarpmış ve yarala - mıştır. Kardeşlerid marifetl Hamdi ve Arif isminde iki kar- Heyet Salıya gidiyor İranla Efgan arasındaki hudut ihtilâfını tetkik edecek olan Fah- rettin Paşanın riyasetindeki heyet HABER — Akşam Postası — 27 Eylül 1924 ——— —O T ——— - —0 —— . SİYASET M. Bartu ve Lit vi- gelecek salf günü Trabzona ve o- | radan Tahrana gidecektir. Şevki bey gitti Sofya sefirimiz Şevki Bey dün akşamki trenle Sofyaya gitmiştir. | Şevki Bey Yugoslavya kralmın Sofyayı ziyareti esnasında vazi - fesi başında bulunacaktır. eh ilemmü: Zaro ağanın kalıbı gösteriliyor Bir buçuk ay evvel Etfal has- tanesinde ölen dünyanın en yaşlı adamı Zaro ağanmi yüzünün kalı- br alınmıştı. Bu kalıp sıhhi müze- de halka gösterilmektedir. Kalı- bın altında şu cümle yazılıdır: “Zaro ağa gibi çok yaşamanın şartları sıhhi çalışma, temiz yiye- cek, temiz ve bol hava, iyi yaşa- yıştır. v—iiiğnim deş Beyoğlu civarmda bir apartı. Liman Şirketinde toplantı Liman şirketi heyeti umumiyesi | mandan eşya çalarken cürmümeş- hut halinde yakalanmışlardır. Belediye, şehir içindeki kahve- lerin hıfzıssıhha kaidelerine uy - gun bir surette işlemeleri için kah- veleri kontrol etmiye başlamıştır. İstanbuldaki birçok kahvelerin gayri sıhhi, gayri fennt oldukları görülmüştür. Bunlara muayyen bir müddet zarfında tadilât yap - maları bildirilmiştir. — Gdrdiyanın muhakemesi Sultanahmetteki evinde taban- ca ile karısını öldürmekten suçlu hapishane gardiyanlarından Ha- sip Efendinin muhakemesine dün ağırcezada devam olunmuş, bazı şahitlerin celbi için başka güne | kalmıştır. dd aahlğkler S öi 4 KA A kahveler teftiş ediliyor | bugün saat on dörtte fevkalâde olarak toplanacaktır. Bu toplan - tıya maliye ve iktısat vekâletleri namma birer murahhas iştirak e- decektir. —o Muhtelit mahkemelerde Muhtelit mahkemelerde yaz ta- tili cumartesi günü bitecektir. Türk - Yunan mahkemesi dört teşrinicvelde ilk celsesini yapa - caktır. —— Esrar getiren mahküm Bursadan esrar getirirken ya- kalanan Kadıköylü Kahraman is- minde bir suçlu dün ihtisas mah - kemesinde bir sene hapis, 200 li- ra para cezasına mahküm olmuş- tur, nofun nutukları “Le Temps,, (— Tan) gazetesin- den: “Milletler Cemiyeti nezdinde çal- şan beynelmilel gazeteciler teşkilâtr tarafından Milletler cemiyeti —azasına her sene verilen an'anevi ziyalet bu sene dahi,geçen çarşamba günü veril- miştir. Bu ziyafette bir nutuk irat c- den Fransa hariciye nazırı M. Barthou, Sovyetler hariciye komiserine hitaben | demiştir ki: # ,, Bir gün bana Cenovada, — elini- zi dostça uzatmış olduğunuz halde Mil- letler cemiyetine geleceğinizi ve bu eli ilk olarak tutacak adamın ben - olacağı- mr deselerdi, ne siz ve ne de ben mü- tehayyir olmazdık. Sizin vüs'ati hayal sahibi bulunmanız — her iki şeyden ev- wel siyasette buna ihtiyaç vardır — ve ben de bir Bearn'li sıfatiyle doğru dü- şünen bir adam olmaklığım itibariyle buna şaşmazdık. Dünkü gün, dünya sulhunun — selâ« meti namıma realizm siyatetinin zafe- rin kaydeylediğini söylüyebilirim. Sov- yetlerin Milletler cemiyetine — girmesi- nin kargaşalık ve harbi mucip olacağı- nt bilseydik buna muvafakat etmezdik. “Sovyetler Rusyası hükümetinim nasıl bir haleti ruhiye ile Cenevre mü- esseselerine iştirak ettiği hükümetimi- zin silâhsızlanma konferansında verdi- ği teminat ile izah olunmuştur. mesaisine iştirakini emreden yüksek bir menfaat olduğunu birinci olarak be- | yan etmiş idi. Maalesef dün İsviçre« nin fikir değiştirdiği görülmüştür. Bir kaç dakika evvel M. Barthou, 1922 senesinde Cenovada toplanan Milletler cemiyeti konferansındaki Lit- vinof ile 1934 senesindeki Litvinof a- rasında bazı değişiklikler göze çarpar gibi oldu. Ben ise bugün, yalnız sami« mi ve dürüst dostlar olduğumuzu mü- şahede ederim. Demek oluyor Ki ayni işe iştirak edeceğiz. Bu iştirakin a- henktar bir surette inkişaf — edeceğini ve hişsolunur bir neticeye erişeceğimi- zi ümit edelim.,, Vehbi bey ay başında ayrılıyor Ticaret mektebindeki hocalığı» nt tercih ederek Ticaret odası kâ- tipliğinden istifa eden Vehbi bey odadaki vazifesinden bu ay so - nunda ayrılacaktır. Kız meydanda yok nettin Beyin evlâdı manevisi Ay - şenin evden kaçtığını yazmıştık. Ayşe bulunamamıştır. Zabıtaca a- ranmaktadır. Ihtilâf hallolunuyor Vapurculuk Şirketi ile Devlet deniz yollrar idaresi arasında bir hayli zamandan beri devam eden bir tonaj ihtilâfı meselesi vardır. Mevcut hatlara fazla vapur işlete- bilmek hakkının temininden — do- ğan bu ihtilâf halledilmek üzere « dir. Her iki müessesenin de hakla- rı olan tonaj nisbeti İktisat Vekâ « letince tayin ve tesbit edilecektir. ! bllalş ll Paramızın kıymeti Adana ticaret odasınm yapıtğı sekiz aylık tetkikata göre, 934 se- nesi geçinme endeksi, 930 senesi geçinme endeksinden yüzde 32 nisbtinde noksandır. Şu neticeye göre, Türk parasının kıymeti dört sene içinde yüzde 32 nisbetinda yül C İmiş ., cti K