3 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

3 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 2

2 Ankarada Firkanın Belediye namzetleri seçildi Ankara, 2 (Hususi) — Buıun Halkevinde, C. H. F. Ankara mer- | kezi teşkilâtında faal vazifesi ©- lan vilâyet, nahiye, ocak idare he- yeti reis ve azalarından mürekkep 200 zat vilâyet idare reisi vekili Mümtaz Beyin reisliğinde toplan- dr. Mümtaz Bey toplanışın sebebi- ni anlattıktan sonra fırka namına her türlü intihaplarda namzet göstermek salâhiyetinin munhası- | ran fırka riyaset divanma ait ol- düğunu, fakat son tanzim edilen toplama talimatnamesiyle intihap mâahallerinde fırka namımna bir namzet göstermek salâhiyetinin riyaset divanınca fırkamızın teş- kilâtma bağışlandığını bunun teş- kilâtımızın siyasi ululuğuna delil olduğunu izah etti ve Ankara gibi cumhuriyet merkezi olmuş, mü- temadiyen imar ve inşa hayatı ya- şıyan bir şehri temsil edecek ar- | kadaşları seçerken herkesin fera- gatla hareket edeceğinin tabil bu- Tunduğunu söyledi. Sonra seçime başlandı. Ankaranın nufusuna göre, sa- yısı 34 olan belediye azalığı için iki misli azanın seçilmesine, seçi- lecek zatların da asli, yedek ayrıl- maksızın fırka namzedi olarak i- Tânma karar verildi ve namzetler seçildi. Listenin şimdilik ilân edilme- mesi muvafık görüldü. Öğrendi- ğime göre geçen devreden meclis- te bulunanların hepsi yeniden namzet gösterilecektir. Namzet- ler arasında doktor, avukat, mü- hendis, gazeteci gibi serbest mes- lek erbabı bulunduğu gibi, tanm- | mış tüccarlar da vardır. ——— El sanatlarına rağbet Iktısat Vekili Celâl bey dün Antalyaya hareketinden — evvel Burdurun el san'atları ve doku - macılığı hakkında demiştir ki: “Burada sanayi dikkat gözü - müzü çekecek mahiyettedir. Vekâ lette el sanatları müdiriyeti var - 'dır. Buraya müdür ile mütehassıs | pılan tadile göre müfettişlik mü - Macar Başvekilinin beyaatı İtalya - Ârhavutluk! Bu iki devletin arası tam düzelmiş değiklir Roma, 1 (Husust) — Bazı ec- nebi gazeteler tarafından yazıl- dığı veçhile İtalya ile Arnavutluk arasında henüz bir itilâf hasıl ol- muş değildir. Aksi neşriyatı sa- lâhiyettar mahafil tekzip etmek- tedir. Ayni mahafilin beyanına göre, her ne kadar son zamanlar- da İtalya — Arnavutluk münase- batında salâh varsa da ne düyünu umumiye taksitlerinin tediyesin - de, ne mektepler meselesinin hal - linde, ne de İtalyan askeri heyeti işinde iki memleke tarasında kat'i bir karara varılmamıştır. Müfettişlerin yaşı 30 dan fazla olmıyacak Ankara, 2 (Hususi) — Maliye müfettişleri nizamnamesinde ya- sabaka imtihanlarına girecekler 30 yaşından fazla olmıyacaklar - dır. 4 ——— Moskova büyük elçimiz Moskova, 2 (A.A) — M. Molo- tof dün Türkiye büyük elçisi Va- sıf Beyi kabul etmiştir. | Almanya-İIngiliz iktisadi münasebatı düzelmiyor Londra, 2 (A.A) — Sir Fred- rick Leithross, İngiliz — Alman mali müzakereleri hakkında dün M. Nevil Çemberlayn — Neville Charmberlain— ile görüşmüştür. Zannedildiğine göre, Alman tek- ! lifleri, Kliring sisteminin — tatbik göndereceğim. Onların tetkik ne - ticesinde verecekleri rapora benim şahst kanaatim de inzımam ede - cektir, Gelecekler “dokumacılığı, boya işlerini bilhassa tetkik et - sinler.,, Vekil beyin bu sözleri şiddetle alkışlanmıştır. —— Himayeietfal 1790 kilo bedava süt dağıttı “Ankâra, 2 (A. A.) — Himayei etfal cemiyeti umumit merkezi 1 eylâl 934 tarihinden 1 birinci teş- Tin 1934 tarihine kadar 2433 ço - cuğa yardım etmiştir. “Ayrıca diş muayenehanesinde 920 çocuğun dişleri muayene ve tedavi edilmiştir. Süt damlası kıs- mında da her gün süt alan çocuk- lara 1790 kilo bedava süt tevzi e- — dilmiştir. Haai Liselere parasız alınacak l talebe mevkiine konulmasına mâni ola- cak vaziyette değildir. İngiliz ma- Hiye müşaviri, kabinenin bu husus- ta bir kararından evvel Berline dönmiyecektir. sanağman Çin şimendöferinde bir kazanın önüne geçildi Kabarovsk, 2 (A.A) — Çin Şark şimendiferlerinin bir yol me- muru, bazı rayların kaldırılmış ol- duğunu vaktinde görerek treni durdurmuş ve bu suretle bir felâ- ketin önünü almıştır. YAKIT — Mehmet Asım Bey müuhterem misatirimiz İsveç Vollahtı Prens Güslay A- | delf Hazretlerine tahais ettiği makalesinde, | Ve hemen her açılışında Sozyalist —mebusla- rin İsveçte cümhuriyet istediğini söylüyor. | MK, | Buyılliselere, orta mekteplere almacak parasız gece yatısı tale- besinin dün de — tarih, coğrafya, /— yurt bilgisi imtihanları tahriri o - |— larak yapılmış ve imtihanlar ta - " — -üne kadar belli olacaktır. — Omamlanmıştır. Evraklar — tetkik edilmek üzere vekâlete gönderi - lecektir. Kazanan talebe bir kaç Netioe itihariyle, İsveçte cümhüriyet ün e. dilsehalkm pek çok sevdiği ve eldden drmok- rat olan prens Güstav Adolf Hazretlerinin bu mevkde soçileceğini İşaret ediyor ve Prema Hazretlerinin meziyetlerinden bahsediyor. Mehmet Asun Bey, İsveçde artan iktisadi do zikrederek bugün olu- Guğunuz ga gazetenin kâğıdının İsveçten gel- diğini söylüyor. CÜMHURİYET — Bugünkü başmakalesi- | ni Dresdenden M Nörmi Bey yazıyor. — M. Nermi Bey bugünkü Alman tetisadi siyasoti- | ' Muahedelerin sulhper- verane tadilini istiyorlar “Türkiye ve Bulgaristanla münasebatımız dostanedir,, Budapeşte, 2 (A. A.) — Macar ajansı bildiriyor: Başvekil M. Gömböş söylediği bir nutukta ecnebi devletlerle o « lan münasebetlerden bahseder - ken Macar harici siyasetinin pren- sipleri olarak şunları saymıştır: Eski dostlukların muhafazası, yeni dostluklar ihdası, sulh mua - hedelerinin tadili için muslihane vasıtalarla mücadele ve ecnebi ta- hakkümü altında bulunan Macar akalliyetleri için teminat. Bu son iki gaye ayni derecede ehemmiyeti haizdir. M. Gömböş bundan sonra Macaristanın Avru- pa devletleriyle olan münasebatı - nr gözden geçirmiştir. Dönen her nevi şayialara muhalif olarak ve Macar harici siyasetinin kuvvetli mesnedini teşkil etmektedir. Bu münasebatın derinliği ve samimt- liği asırlarca hiçbir zaman bugün- kü kadar kuvvetli olmamıştır. Ma- caristan Almanyaya karşı değiş - mez bir muhabbet beslemektedir. M. Gömböş Bulgaristan ve Türkiye ile münasebatınm dosta- ne olduğunu — kaydederek bu iki memleketle olan ticaret mukave- lelerinden bahsetmiş ve Sofya ve Ankaraya yaptığı seyahatin bu iki memleketle mevcut dostane ve kardeş münasebatının teyidi oldu- ğunu söyledikten sonra bu seya * hatlerle şark istikametinde de sa- mimi iktısadi münasebat tesis et - tik demiştir. # Bundan — sonra — başvekil, Fransa ile dostluk münasebatın . da bulunmağı ve Küçük - İtilâfla eolan münasebatının salâhını sa - mimi olarak temenni etmektedir. Bununla beraber Fransa için bir dostluk siyaseti mütekaddim ha - kikt ve objektif şartlar mevcut ol- madıkça mümkün değildir. Bugün için bu dostluk ancak Macaristan, haklı olan milli emellerinden vaz- geçmesi pahasma Küçük İtilâfa yaklaştığı takdirde mümkündür. M. Gömböş bu mukarenete objek- tif mütekaddim şartlar mevcut ol- duğu takdirde muhalefet etmiye - cektir. Fakat Macaristan halkının bütün arzularına muhalefet edilir ve Macaristandan ancak yeni fe - dakârlıklar istenilirse o zaman Macaristan için bu vı—Jıın zillet olacaktır. M. Gömböş, Küçülı İtilâf dev- letlerinin bundan on beş şene ev- vel Macaristanın mühim ve gayri- lâyık bir haksızlığa maruz kaldı- ğını nihayet tanıyacakları ümidi - ni terketmek istemiyor. Bu tanıma muslihane teşriki mesai arzusu i- le birlikte olduğu zaman anlayış we teşriki mesai imkântı dahi ta - hakkuk edecektir. * Sovyet Rusyanın silâhları bırakmada rolü olacak M. Hendersonun İşçi Fırkasında' verdiği nutuk Sutport, 2 (A.A) — M. Hender- son tarafından Sovyet Rusyanım Milletler Cemiyetine girişi hakkın da izhar edilen derin memnuniyet kararı işçi fırkası tarafından itti- fakla kabul edilmiştir. Bundan başka, kararda, bu ta- rihi hâdisenin milletler cemiyeti- nin büyük mikyasta kuvvetlendi- Sabah gazeteleri ne diyorlar? ni bir münasebetle — tahlil — ettikten sonra, “değerli İktisat Vekilimiz Celâl Bey, Türk malmı fazla alan memleketlerden ayni dere- MİLLİYET— Japonların satın almağa ka. yolar. daponyu arada bir mutavnssıt vazife- sini görmektedir. Nakale sahibi Ahmet Şük- Tü Bey anlatıyor ki, demiryolu son — zaman- Tarike Japonların aldığı bazı tedbirlerle zaten ehemailyetini kaybetmişti. hpılınııııı—dqıqü—ıh 80v- | biliriz., receği komşu hükümetler arasın- daki münasebetleri daha iyileşti- | receği, kollektif sulh sistemini da- ha fili bir şekile sokacağı ve tedri- ci bir silâhları bırakma için bir dünya anlaşması yapılmasını ta- cil edeceği kanaati de bildirilmek tedir. ZAMAN — “Sormak hakkımz ve hattâ vazifemizdir., başlığı altında Ebüzriya Zade, bugün Bulgariatanda — foshedildiği — söylenen Trakya cemiyetinden bahsediyor. Meğer Bul- garlstanda Iki Trakya Cemiyeti varmış, biri geshodilmiş diğeri naşiri efirı olan gazetey- | Te hâlâ duruüyor. *Trakya,, gözetesnin, (Biz elbette — Trak- muharriri binnetice göyle diyor. “Kabrımızın bir haddi, sullh muhipliğinin bir derecesi var- dur.. O haddin ve © derecenin behemehni ge- gümemesi TAazımıdır. Aksi takdirde, yapılan tahrikâta mukabele etmresini herkoesten — iyi n —8 birinci m n 1934 Soguklar Orta anadoluda sühunet 0 - 5 arasında Ziraat Vekâletinin meteörolo- jik enstitüsünün son tebliğlerine nazaran, havalarm gittikçe soğu - makta ve bilhassa Orta Anadolu- da sühunetin sıfır ile beş derece a- rasında olduğu anlaşılmaktadır. Enstitünün telgrafı: Üç gündenberi bütün Türkiyeyi sahası dahiline almış bulunan yük sek tazyik hava sühunetini bir hafta evveline nazaran 10 derece kadar düşürmek - suretile tesirini göstermiştir. Sühunetin düşüklüğü en fazla Orta Anadolu mmtakası ile Şarkt Anadoludadır. Bugün en yüksek sühunet Kars “sıfırım altın da 4,, , Erzurum, Kütahya, Eti- mes'ut'ta sıfırın altında 2, Bolu, Eskişehir ve Sıvasta sıfrrın altında 1 derece kaydetmiştir. Buralarda havaların devamlı surette açık git Tesi ve sühunetin sıfırım — altına düşmesi, kuvvetli karayelin husu- lüne sebebiyet vermiştir. Orta A - nadolunun diğer yerlerinde en yüksek sühunet O ile 5 derece ara- sındadır. Tütün piyasasını yine elde ettik Türkiyenin hububat — ihracı gittikçe artmakta ve bu hububatın mühim bir kısmını Almanya al « maktadır. Son yapılan statistiklere göre, eyvelce Almanyaya en çok tütüm ihraç eden "Türktyerolduğu halde ” son senelerde bu tütün ihracı bi- rinciliğini Bulgaristan ve Yuna- nistan almıştı. Ticari anlaşma ne- ticesinde gene Türkiye Almanya- ya tütün göndermek — hususunda en ileriye gitmiştir. DNi —. Tiftik fiatleri de yükseldi Türkiyedeki tiftik fiatleri son yıllarda çok düşmüştü. Aricak Al- manyanın son zamanlarda Türki- yeden çok -miktarda tiftik alması neticesidir ki tiftik fiatlerinde üç- te bir nisbetinde bir yükselme kaydedilmiştir, Bdi enğlnmz Lâstik tekerlek meselesi Belediye, arabaların tekerlek - | lerine bir yıl zarfında lâstik tak - | maları mecburiyetini ilân edince | arabacılar buna itiraz etmişler, bu işin çok masraflı olacağını söyle « mişlerdi. ! Belediye arabacıların itirazla - yını kabul etmemiş, lâstik koyma mecburiyetinin kaldırılamıyaca - ğını bildirmiştir. Bundan başka bu işin pahalıya mal olmıyacağı da söylenmiştir. Firdevsi için Büyük İran şairi Firdevsinin bininci yıldönümü münasebetiyle, maarif vekili Abidin Beyin hima- l yesinde yarın saat on yedide İs- | tanbul üniversitesinin konferans salonunda merasim yapılacaktır. Türk tarihi tetkik cemiyeti a- zasından ve edebiyat fakültesi ho- “| calarından Mükrimin Halil Bey tarafından bir konferans ve şeh- pame mücllifi büyük İran şairinin hayatı ve eserleri hakkında malü- mat verilecektir.