3 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

3 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 6

| Gümüş paralar hanede basılmıya başlanacak Yeni gümüş paraları basmak üzere İstanbul darphanesi bütün | tedbirleri almıştır. Bugünlerde — hazırlanan para kalıpları da bit - | mek üzeredir. Aşağı: yukarı bir | haftaya kadar darphane yeni pa- | raları basmıya başlıyacaktır. Yeni paraların basılmıya baş- lanması vesilesiyle bir muharriri- ]. miz darphane müdiri Fuat beyi zi- yaret etmiştir. Fuat bey muharri - | Timizin sorduğu muhtelif suallere | şu cevapları vermiştir: — Kanunen bıııuiımılı gü - | müş paraların mecmu kıymeti 8 milyon, nikel paraların 7 milyon " liradır ki, cem'an on beş milyon lira eder. Bu paraların basılması iki nihayet üç sene zarfında bite- cek ve şimdiki halde piyasada bu- hunan nikel ufaklıklarla 5, 10, 25 kuruşluk bronzlar - ortadan kal - kacaktır. 100, 50, 25 kuruşluk paralar gümüş, 10, 5, 1 kuruşluklar nikel, ve on paralıklar da bronz olacak- tir. Bunlardan 100 kuruşluk gü - müş paranın kutru 29 milimetre - dir. Bu itibarla taşınmaları da nis- beten kolay olacaktır. 50 sene evvel göç eden Türkler Yeniden ana vatana dönmek istiyorlar Adana, (Hususi) — Halepten alıman bir telgrafa göre bundan elli sene evvel vatanlarını terke - derek Amman'a giden ve orada köyler kurarak yerleşen Türkler | ana vatana dönmek üzere Hale- be gelmişler ve Türkiye konsolos- luğuna müracaat etmişlerdir. Bu Türklerin ilk kafilesi 220 kişiden ibarettir. O zamandanberi lisan - Tarmı ve an'anelerini mükemmel surette muhafaza edebilmişlerdir. Bunların anlattığına göre o ha- valide hicrete hazırlanan daha bir Terfi eden Bir haftaya kadar zarp- hâkimıer Ankara, 2 (Hususi) — Adliye tefrik encümeninin çalışması ne- ticesinde derece terfileri tesbit e- dilen hâkimler arasında İstanbul- dakiler şunlardır: İstanbul beşinci bukuk reisi Ahmet Kâzım, tetkik heyeti reisi ve başmüfettişi Raşit, başmüfettiş Kasım, birinci sınıf müfettiş Sab- ri Beyler altıncx dereceden terfi etmişlerdir. İIstanbul birinci ceza reisi Ne- cip, ikinci hukuk reisi Mehmet Zeki, altıncı bukuk reisi Salâhat- tin, âza Mehmet, üçüncü sınıf as- liye müfettişlerinden Sırrı, müfet- tiş Muharrem Rahmi, üçüncü ceza reişi Mehmet Hikmet, Üsküdar ceza hâkimi Mehmet Emin, İstan- bul âzası Nâzım, İstanbul ihtısas hâkimi Mehmet Refik, İstanbul â- zası Fadıl, Istanbul müstantik âza sı Cemal, âza Murat Hulüsi, ihtı- saş müddei umumisi Mehmet Mit- hat dördüncü hukuk reisi Ahmet Irfan, ihtisas müddei umumisi Ahmet Reşit, Üsküdar ceza hâki- mi Ali, İstanbul âzası Mehmet Na zif, Ahmet Sabri, müstantik âzası Abdülkadir Vahit Beyler beşinci dereceden allıncı dereceye terfi et mişlerdir. İstanbul birinci smıf sulh hâki- mi Halil, âza Mehmet Reşat, sulh hâkimi Ahmet Şakir, asliye âzası Mustafa Faik, Üsküdar müddei u- mumisi Ahmet Haydar, başmüd - dei umümi muavini Abdülkadir, dördüncü sınıf adliye müfettişi A- tıf, İstanbul üçüncü hukuk reisi İzzet Zeki, icra reisi Ali Kemal, İstanbul âzası İsmail Hakkı, Üs- küdar hukuk hâkimi İrfan, üçün- cü sınıf adliye müfettişi Alâettin, başmüddei umumi — muavinlerin- den Ahmet Lütfü, İstambul müd - dej umumt baş muavini Salih E- sat, âza Mustafa Bürhanettin, müs tantik âzası Muhittin, müddei mumi muavinlerinden İsmail Hak kı, âza mülâzimi Mehmet Hamdi Beyler dördüncü dereceden beşin- ciye terfi etmişlerdir. İstanbul müddi umum? muavin- lerinden Ahmet Nurettin, —Üskü- dar müddei umumt! muavinlerin - Ü- çok Türk köyleri vardır. * .. Güreş müsabakası (Baş tarafı 1 incide) Bu seneki Balkan güreşlerinin her senekinden daha heyecanlı o- lacağı muhakkaktır. Türk takımı iki senedir muhafaza ettiği şam - piyonluğu bu sene de hiçbir raki- bine kaptırmamak için var kuvve- tiyle çalışacaktır. Buna mukabil alınan haberle - te göre Yugoslav, Yunan, Bulgar 7e bilhassa Macar güreşçilerinden nürekkep bir takımla müsabaka - va iştirak eden Romanya takımla- 't bu sene çok kuvvetli vaziyette- lirler. Birkaç sene evvel Yunanis- ana yaptığı bir seyahatte Türk Adnanı yenen Yunanistanın en neşhur güreşçisi Zamot da bu se- ve ekipe iştirak etmiştir. Bütün vanlar müsabakalarım fevkalâde tararetli olacağına delâlet etmek- edir. Bu seneden sonra güreş olim- Yiyadı başka memleketlerde ola - ağından ihtimal ki bu müsabaka- arı bes altı sene göremiyeceğiz. | den Nazif Beyler üçüncü derece- den dördüncü dereceye terfi — et- mişlerdir. İstanbul sulh hukuk hâ- HABER — Akşam Postası Romanyadan gelecek muhacırlar Ankara, 3 (Telefonla) — Ro - manyadan geleceklerini evvelce bildirdiğim 1200 muhacirin yol paraları Dahiliye — Vekâletinden Bükreş Elçiliğimize gönderilmiş - tir, Muhacirler gelir gelmez Çoru - ma yerleştirileceklerdir. Maliye Vekâletinde ecnebi müşavirler Ankara, 3 (Telefonla) — Mali- ye Vekâletinin Fransadan getirte- ceğini dün bildirdiğim mütahassıs ların esas vazifesi devlet namına aktedilen ve edilecek mali akitle » rin hazine lehine olup olmadıkla- rınt tetkik edeceklerdir. Bu suret- le mütahassıslar Maliye Vekâleti- nin müşaviri olacaklardır, Yuğoslavya muhacırlarına tazminat Ankara, 3 (Telefonla) — Yu - goslavya muhacirlerine dağıtıla- cak tazminat hakkmda talimatna- me hazırlıyacak olan komisyona Maliye Vekâleti namına emlâki milliye müdürü Esat Beyle Hari - ciye Vekâleti namma hariciye hu- kuk müşaviri iştirak edecektir. Hariciye müsteşarı Ankara, 3 (Telefonla) — Ha- riciye Müsteşarı Âgâh Bey yarın akşam İstanbula gidecektir. Ora- dan da Avrupaya gitmesi muhte- meldir. Tahriri nüfus tecrübeleri Ankara, 3 (Telefonla) — Tah- riri nufus tecrübeleri yapmak üze- re şark vilâyetlerine giden İskân Umum Müdürü Galip Bey Ahlat- tan Erzincana geçmiştir. Gâlip Beyin tetkikatı daha bir müddet devam edecektir. Ankara Hukuk Fakültesinde Ankara, 3 (Telefonla) — An- kara Hukuk Fakültesi ikmal imti- hanlarına 11 Teşrinievvelde baş- lanacaktır. Teşrinisaninin birin- de de mektep açılacaktır. Nehari talebe tahdit edilmemiştir. Geçen sene Hukuka giren talebenin mık-« tarı 300 dü. Cinayet (Baş tarafı 1 incide) kimi Hüseyin Avni, sulh hâkimi Osman Tevfik, âza mülâzimi Re- cai, müddei umumi muavinlerin - den Ahmet Remzi, sulh hâkimi Mustafa Reşit, Üsküdar hukuk hâ kimi Umran İstanbul sulh hâkimi Ahmet Cevat, sulh hâkimi — Salâ- hattin, hâkim Mustafa Salim, müd dei umumi muavinlerinden Hasan Fadıl, muavin Zübeyir, Salih Sab- ri, âza mülâzimi Muhlis, sulh hâki mi Mustafa Nusret, müddej umu - mt muavinlerinden Ferhat Refik, sulh hâkimi Niyazi Beyler ikinci dereceden üçüncü dereceye terfi etmişlerdir. Istanbul müddei umumi muavi- |. ni Mehmet Salim âza mülâzimi Tahsin, sulh hâkimi Emin Suat, sulh hâkimi Mustafa Asım, âza mülâzimi Feridun Ekrem, müstan İ tik Mustafa Kemal, âza mülâzimi Mehmet Nurettin, âza mülâzimi Zeki, müddei umumi muavini Fe- ridun, âza mülâzimi Murat Beyler birinci dereceden ikiriti dereceye terfi etmişlerdir. Not; Diğer vilâyetlerdeki ter - fileri gazetemizin hacmi — müsait göndermişler ve sekiz buçukluk birer sigara almasını tenbih etmiş lerdir, k Mustafa, dışarıdan kumanyayı ve sekiz buçukluk bir sigarayı al- mış fakat ikinci bir paket almayı unutmuştur. Mustafa kayığma gelmiş ku- manyayı kaptana ve sekiz buçuk- luk paketi de Halile vermiştir. Ah met te kendisinin ısmarladığı si- garayı istemiş, Mustafa da : — Unuttum, cevabını vermiş- tir. Bunun üzerine Ahmet, Halilin sigarayı kendisine vermesini iste- miş, Halil vermeyince bıçağı kip arkadaşmı göğsünden yııjı— mıştır. Ahmet yakalanmıştır. Tahkikat sırasında şahit ola- rak çağrılan kayığın diğer üç tay- fası hakikati sakladıkları için üçü olmadığından yazamadık. 700 ad liyecinin isminin bulunduğu tam liste (VAKIT) refikimizde — inti- şar etmiştir, tepten aldığım — şehadetnamemi | kaybettim. Yenisini çıkaracağım - dan eskisinin hükmü olmadığını ilân ederim, (Baş tarafı 1 incide) Bayraklarla süslenen rıhtimda İsveç kolonisi, vali muavini Ali Rıza, polis müdiri Fehmi, Beledi- ye reis muavini Hâmit beyler de hazır bulunuyorlardı. Veliaht hazretleri kendisini karşılıyanların ellerini sıkıp bir miktar konuştuktan sonra istasyo- na doğru ilerlemişler, resmi selâ - mı ifa eden askeri teftiş ettikten sonra İsveç ve Türk milli marşla- rını çalan bando mızıkanın nağ - meleri arasında kendilerine tah - sis edilen hususi trene binmişler - dir. Tren, tam 18.15 te Ankaraya müteveccihen hareket etmiştir. Ankarada nasıl karşılandı Ankara, 3 (Telefonla) — İsveç Veliahti Prens Güstav Adolf Hz. bu sabah onu kırk beş geçe husust trenle Ankaraya geldiler. İstas- yon ve yollar İsveç ve Türk bayrak larile donanmıştı. Meclis Reisi Kâzım paşa, Baş- vekil Tevfik Rüştü, — Riyaseti Cümhur umumt kâtip vekili Ha- san Riza Beyler, Ankara valisi Nevzat, Hariciye Vekâleti umumi kâtibi Numan — Beylerle Ankara Mevki kumandanı Sıtkı Paşa on 'buçukta istasyona gelmişlerdi. O- nu kirk iki geçe Reisi Cümhur Hz. de istasyona teşrif — buyurdular. Veliaht Hazretleri onu kır beş ge- çe trenden indiler ve Reisicümhur Hazretleri Veliaht Hazretlerine ikamtlerine tahsis edilen Ankara Palaşa kadar refakat ettiler, son- ra Çankayaya döndüler. Prens Güstav Hazretleri 11,40- ta Reisicümhur Hazrelerine Çan- kayada iadei ziyaret ettiler. Saat 14 te Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Bey tarafından Anadolu klü- bünde bir öğle ziyafeti verilecek- tir Gece de Reisicümbur Hazret- leri tarafından Çankayada bir ak- şam ziyfeti verilecek, ve bir res- mi kabul yapılacaktır, Romanya kabinesi (Baş tarafı 1 incide) istifanın bütün kabinenin çekilme sini intaç ettiğini dün haber al - mıştır. Buhranım sebebi M. Titü - leskonun harici siyasette şef ola - rak kalmağı ve bunun mexs'uliye - tini deruhte etmeği istemesidir. Bu arzuya vaki olan muhalefetler sebebiyle Romanya hariciye nazı- rı iştiafsını vermiştir. Bükreş, 2 (Hususi) — M. Ta- taresko yeni kabineyi teşkil et- miştir. Başvekil ayni zamanda ha riciye nezaretini vekâleten idare edecektir. M. Titülesko kabinede vazife almamakta ısrar etmekte - dir. Maamafih, bu fikrinden vaz- geçeceği tahmin ölunmaktadır. Bükreş, 3 (A. A.) — M. Tata- resko, yeni kabineyi teşkil etmiş- | tir. M. Titülesko hariciye nazırlı - Isveç Veliahtı — 8 birinci 1934 Abdülhamidin . . cınayeti (Baş tarafı 1 incide) vinlerinden Şefik beyi memur et- miş, Şefik bey yaptığı tahkikatla ölen kadının dostu Abdülhamit is- minde birini tevkife İüzum gör - müştür. Abdülhamit üç gündenberi mevkuftur. Hamit tevkif edildik - ten sonra Emine hanımım ölüsü, hastaneden kaldırılarak evine ge- tirilmiş, yaralandığı yatağa yatırı larak bazı tetkikatta bulunulmuş- tur. Örtündükleri yorganda yal - nız bir delik bulunmuş ve yata - ğın başka bir yerinde bir şey gö- rülememiştir. Emine hanım şayet yastığın al- tında — patlıyan — tabanca ile vurulmuş olsaydı, yalnız yastığın delinmesi, kendisinin de ya şaka- ğından, ya yanağından veyahut en sesinden yaralanması lâzrmgelir- di. Bu sebepten yorganda bulu « ğını muhafaza etmektedir. veescerenesErEEREREEAeeenAneRı X;i;;i; "—Hükümd ar üleymanın oğlu Tefrikamız bu günden itibaren son sayıfa- mızda neşredilecektir. İ VvUe KrvtececereecerEKERE KA ZAYİ — Karamürsel ilk mek- | Hasna Ömer nan delik, tabancanım üstten atıl- mış olması ihtimalini kuvvetleş - tirmiş ve müddelumum? muavini Şefik bey, tahkikatının esasını bu noktaya toplamıştır. Nihayet yir - mi dört saat devam eden bir sor « gu ve tahkik neticesinde Abdül « hamit cürmünü itirafa mecbur ol- muştur. Fakat Abdülhamidin iti - rafatr meselenin kaza neticesi o - larak husule geldiği mahiyetin - dedir. Hamit demiştir ki: “— Ben vurdum, Fakat taban- cayı karıştırırken elimde patla - dı ve Emine vuruldu. Muavin Şe- fik bey şu ufak itiraf karşısında küdiseye daha fazla ehemmiyet vermiş, dün saat ondan öğleden sonya saat on altıya kadar istin - — tak dairesinde bizzat kendisi'de Wf bulunarak ikinci istintak hâkimi Ramazan beyle birlikte Hamidin ifadesine yeniden müracaat et « miştir. Hamidin itiraflarna ve yapılan tetkikata bakılmca Emi - nenin bir kasta kurban gittiği an- laşılmaktadır. Diğer taraftan Emine hanım ile Hamidin birkaç zamandanberi araları soğuk olduğu da tahak - kuk etmiştir, Emine hanım Cide- lidir. Kasımpaşada bir kız karde- şi ve Koğacılarda da bir teyzesi vardır. Hamit, Emine hanımı Ko- ğacılarda teyzesinin yanında bu - londuğu ve çoarp fabrikalarından birinde çalıştığı sıralarda almış, evine getirmiş ve dört sene bir a« rada yaşamışlar, nihayet son za - manlarda kadın, nikâhlarının tes- cili için fazlaca ısrar etmekte ol « duğundan her gün ve her gece kavga etmektelermiş. Hamit Siirt- ten evli ve orada nikâhlı bir karı- sı bulunduğu için nikâha imkân bulamıyormuş. Vak'a gecesi ikisi arasında geçen şeyler malüm değilse de maktulenin Hamit tarafından öl - dürüldüğüne adliyece kanaat ge - tirilmiştir. Hamit her gün tevkifhaneden getirilerek muhtelif cephelerden sorguya çekilmektedir. vmaş Doktor - Öperatör Ahmet Asım Doğum ve kadın hastalıkları mütehassısı Doktor - Operatör Iffet Naim H. errahi hastalıkları mütebassısı Muayene saztlatı 10-12 Ortaköy Şifa yordüu. 15-18 Beyoğlu İstiklâ! cad 10 Velefon 49221 ve. 46901 — #