8 Ekim 1934 Tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

8 Ekim 1934 tarihli Haber Gazetesi Sayfa 10

ÇAK ASAT AA Asi hükümeti teslim oldu (Baş taralı 1 incide) tahakkuk ettirilememiş, — köylü cümhuriyetin teessüsünden bekle- diği faydaları görememiştir. Grev lerin ve karışıklıkların en mühim bir sebebi de budur. İsyan hakkında gelen telgraf- lar, hâdiselerin vukuu sırasile, şun lardır: Barselon, 7 (A.A) — Katolon- ya Cümhuriyeti “İspanya Federal Cümhuriyeti Katalan Hükümeti,, namı altnda teşkil ve ilân edilmiş- tir, Hükümet Reisi M. Kompanis'- dir. M. Kompanis Katalonya Hü- kümet'nin teşekkülünü halka rad- yo ile ilân ederken ezcümle şöyle demiştir: — Katalanlar! Kralcı ve Faşist kuvvetler, Cümhuriyeti — yıkmak için İspanyada hükümeti ele almış bulunuyorlar; cümhuriyet tehlike- dedir. Bütün hak'ki cümhuriyet- gçiler, cümhuriyetin yıkılmasına mâni olmak için ayaklanmışlar - dır. Katalonya Hükümeti, hürri- yet için mücadele eden bütün İs- panya milletile mütesan't olduğu- nu ilân eder, Katalonya, Madritte bulunan şimdiki hükümetle alâka- sını kesmiştir. Madrit, 7 (ALA) — İhtilâlci bir grup bu gece Madrit civarım- da bir jandarma karargâhmna hü- cum etmiştir. Mütearrızlar iki olü bırakarak — püskürtülmüşler: dir. Madrit, 7 (A.A) — Hükümet saat 22 de, bütün İspanyaya şa- mil olmak üzere örfi idare ilân e'miştir. Ceneral Franko, umum İspan- 'ya askeri kuvvetleri kumandanlı- Kiha nasbotünmüştür. n Barselon, 7 (A.A) — eskeri kıtalarla sivil muhafızlar tarafından işgal edilmiştir. Barselon, 7 (A.A.) — Topçu kıtaatı, — ticaret ve sanayi müs - tahdemlerinin merkezlerini topa tutmuştur. Bir kaç harp — gemisi Barselona müteveccihen Karte - - jenden hareket etmiştir. İspanyann iki lejyon etranjer taburu Barselona gitmek üzere Jibraltaya muvasalat etmiştir. Ceneral Lopez Ochsa öğle vak- ti askerlerle beraber Oviedoya muvasalat etmiştir. Ceneral As- turie asilerine karşı harekâtta bu- hunacaktır. Madrit, 7 (A.A.) — Hükümet kuvvetleri kumandanı ceneral Bo- tet'in inhilâl hükümeti — azasının içtima ettikleri Jeneralite sarayı - ni topla bombardıman — etmeğe başlamıştır. Jeneral bilhassa sa - rayın radyoya merbut mikrofonu ihtiva eden kısmını tahribe çalış - maktadır. Campanys bu mik - rofonla ahaliyi mukavemete da - vet etmiş, dahiliye müşaviri ge - ne ayni aletle Katalonya köylüle - rini silâklanarak ihtilâl hüküme - tini müdafaaya teşvik — etmiştir. Jeneral Batet sivil tayare sahasını işgal etmiştir. — Barselon radyo - ları ahaliyi silâhlanarak Kata - lonya hükümetini müdafaaya da- wet etmektedirler. Barselon, 7 (ALA.) — Reis Campanys saat 6.15 te teslim ol- muştur. Bundan az evvel radyo ile bütün Katalonyalılara bir be - yanname okunmuş ve bir çok in- san kanının akmasına — meydan wermemek üzere Ceneral Batete teslim olmağı tercih ettiğini bil - dirmiştir. Şehir, | diğer Katalonya hükümeti azala- rı, Barselon belediye reisi ile be- lediye meclisi azaları tevkif edil - l mişlerdir. Bunlar askeri kuman- danlık dairesinde mahpusturlar, Katalonya kuvvetleri kuman - danı binbaşı Berez de tevkif edi- | lenler meyanındadır. Katalonya hareketi müşevviklerinin bir çoğu | ve ezcümle Katalonya gençlik teş- | kilâtı reisi Badia firar etm'şlerdir. Şehrin bir çok taraflarında he- nüz silâh sesleri işitilmekte ise de bunlar g'ttikçe kuvvetini kaybet -« mektedir. Münferit gruplar he - | nüz orduya mukavemet ediyorlar. | Fakat bu mukavemetin pek yakın- da kırılacağı anlaşılmaktadır. Madrit, 7 (A.A.) — Cemneral Betet tayyare filosuna Barselon ü- zerinde uçarak şehre Kampanisin teslim olduğuna dair beyanname - ler atmasını emretmiştir. Madrit, 8 (A.A.) — Katalon - ya isyanına ne dereceye kadar iş - tirak etmiş lJoduğu anlaşılmak ü - zere Başvekil M. Azana araştırıl - maktadır. Barselon, 28 (A.A.) — Ölen - lerle yaralananların miktarını tes- pit etmek çok müşküldür. — Vilâ- yet sarayında muhafızlardan biri M. Companysin emriyle — beyaz bayrağı çekmiye giderken bir kur- şun isabetiyle telef olmuştur. Bir kaç ta yaralı vardır. Madrit, 7 (A.A.) — Geronede çıkan vahim hadiseler esnasında bir ceneral ile dört zabit telef ol- muştur. ölenler ikiyüz, yaralılar yedi yüz | Madrit, 7 (A.A.) — Kabine, ten kaçınmak maksadiyle Kata - lonya hükümet reisinin Ceneral Betete teslim olduğunu ilân et - miştir. Bu haber, bütün eyalet valiliklerine tebliğ olunmuştur. Hükümet, M. Campanys ile arkadaşlarının hapsedilerek, ka - nunu esasi emniyet mahkemesi huzuruna sevk edilmelerine karar vermiştir. Bu suretle, bunlar örfi divanı harpte muhakeme edilmek ten kurtulacaklardır. İspanyanın Berlin sefiri, eski nazırlardan M. Lüis de Zulueta, hükümete şiddetli bir mektup ya- zarak, istifasını vermiştir. Dahiliye nezareti, ihtilâl baş- hıyalıden beri ölenlerin 200, yara- ğunu haber vermektedir, Madrit, 7 (A.A.) — Yeraltı demiryolunun bütün ameleleri azledilmişlerdir. Bugünden itiba - ren yeni memurlar alınacaktır Barselonada Paralelo soka - ğında iki kadın yakalanmış — ve üzerlerinde müteaddit bombalar çıkmıştır. Unkastilloda Sosyalist beledi - ye reisi, sivil muhafızların teslim olmalarını istemiş, onlar da red etmişlerdir. Bunun üzerine sivil muhafızlara baskm yapılarak hü- cum edilmiş ve bunlardan ikisi öldürülmüş, beşi de yaralanmış- tır. Ellerinde mitralyöz bulunan a- siler, sonradan asker kuvvetiyle dağıtılmışlardır. Bilbaoda açılan tüfek yaylı - mından bir kişi ağır yaralanmış- tır. Grev, bütün eyaletlere yayıl- mıştır. Madrit, 8 (A.A.) — Umumi servisler salâha — yüz tutmuştur. , Hükümet reisi, Campanyas ile | Son dakikada öğrenildiğine göre, MN sahtekârları Diyarıbekirde bir baba oğul yakalandı Diyarıbekir, 6 (Hususi) — Za- bıta burada kalp yirmi beş kuruş- luk süren bir baba ile oğlunu yaka Tamıştır. Bunlar Sıvastan gelen Nu ri oğlu Hacı Halil ile oğlu Nuridir. Diyarıbekire Malâtya ve Elâ- ziz yoluyla-gelmişlerdir. Bunlar- dan Nuri çarşıda ufak, tefek eşya alırken kalp paraları sürmeye baş lamıştır. Nihayet bir tütüncü ken- disine verilen yirmi beşliğin sah- te olduğunu farketmiş, Nuriyi ya- kalamak istemiştir. Nuri ele geçe- ceğini anlayınca hemen kaçmıya | başlamışsa da YılmazBey isminde bir zabıt kâtibi tarafından yaka - lanmıştır. Nurin'n Çarşı polis ka- rakolunda üzeri aranmış altı tane kalp yirmi beşlik, bir miktar zımpara kâğıdı ve mika çıkmıştır. Nuri bu paraları babasının Sıvas- ta iken yaptığını söylemiştir. Ba - ba oğulun yattıkları Yıldız. gara - jında da araştırma yapılmış, para yapmaya mahsus kalıp,bazı malze me bulunmuştur. Baba oğul tev- kif edilmiştir. Serseri Arif (Baş tarafı 1 incide) mış, çarptığı adam: — Yavaş, önüne baksana! de - miştir. Arif buna sinirlenmiş: — Yavaş olmazsa ne olacak? diye bağırmağa başlamıştır. Bu- nu duyan kahvecilerin ikisi de dı- şarı fırlamışlar, Arife, içeriye gir- CAŞE ASN y i mesini, ka v_eçı_ım nwnlednl hların da 700 kişiye baliğ oldu - | yakasından tutup içeriye çekmek istemişlerdir. Arif, barındığı kahve sahiple - rinin bu baline daha fazla kızmış ve derhal bıçağını çıkarıp evvelâ Mehmedi kalbinden, sonra da Ab- durrahmanı sol böğründen — çok ağır bir surette yaralayıp kaçar - ken önüne börekçi Hüseyin — usta isminde biri geçmek — istemiştir. Arif bu adamı da sağ böğründen yaralayıp yere düşürdükten son « ra tekrar kaçmağa teşebbüs etmiş 'se de o esnada geçmekte — olan Kasımpaşa polis merkezi belediye üçüncü komiseri Salih bey tara - fından elinde bıçağiyle yakalan - mıştır. — Arif, ellerinden tutan komiser Salih beye de bir aralık hücum etmiş ve fakat — Salih bey daha atik davranarak Arifi kara - kola götürmüştür. Hâdiseye müddeiumumi mua - vinlerinden Kâmil bey elkovmuş - tur. Tahkikata devam edilmek - tedir. . —a —e Albacede, Malaga ve Jcan eyalet- lerinde de bazı yerlerde kargaşa- lıklar olmuş ve oralarda asiler be- lediye dairelerini zaptetmeğe te- şebbüs etmişlerdir. Beş kişi öl- müş ve otuz kişi kadar da yara- lanmıştır. Bir çok kimseler tev- kif olunmuştur. Kadix, 8 (A.A.) — Barselon sosyalist zimamdarlarile M. Com- panys Katalonya memurları — ve tevkif edilmiş olan muhafızlar sa- bahleyin askerin nezareti altında hükümet sarayını terketmişlerdir. Mevkuflarım miktarı çoktur. Dün öğle vakti şehrin muhtelif mahal- lerinde tüfek ateşi devam etmekte idi. Barselon hâdiseleri esnasın- da ölenlerin miktarı 30 kadar tah- min edilmektedir. DS BU y ea GN gibi yaşlar dökülüyordu! Şevket, Behmeni beraberine a- larak Zâl Oğlu Rüstemin yolunun üstüne geldi. Orada derin bir ku- yu kazdı, Kuyunun içini yılanlar- la, akreplerle, kaplanlarla ve ze- hirli su ile doldurdu. O kadar ki, içine düşen bir kimse asla çıkıp kurtulamazdı. Sonra bu kuyunun üstünü çalr çırpı ile belli olmıya- cak gibi örttü. Ve Behmeni Rüs- temin evine göndererek kendisi o- rada büyük bir ağacın arkasma saklandı. Behmen Rüstemin kapısını çal- dı: — Ne istiyorsun?. — Keştabeş süratle sizi istiyor. — Ne yapacak?. — Ben de bilmiyorum. Yalnız bir an evvel gelmenizi rica edi: yor. Zâl Oğlu Rüstem çok iyi kalpli ve saf olduğundan bu işte bir hile olacağını ummadı. Silâhlarını alıp | Rehşe bindi ve yola düzeldi. Beh- men kendisinin arkasından yürü- ye-'e, * kuyunun önüne gelince Ardu. Zâl Oğlu ne kadar L aysa atını yürütmeğe mu - vaffak olamadı. Bunu atın huy - suzluğuna ve itaatsizliğine verdi. Ve ömründe birinci defa olarak Rehşe bir kırbaç vurdu. Atın göz- lerinden ceviz-gibi yaşlar dökül- dü. Fakat bilmecburiye ileriye doğru atıldı. Birdenbire yerdeki çalılarla be- raber kuyuya düşmeğe başladı. Bu esnada ağacın arkasında gizli ederek kahkaha- | a gülmeye başladı. Zat Uğlu Rüstem vaziyetin fecaatini şimşek süratiyle kavradı. Ve ne yaptı bilir misiniz?. Derhal bir ok alıp yayma koy- du, ağacın arkasına gizlenen Şev- kete nişanlıyarak attı. Ok ağacı deldi ve ağacın arka- sma gizlenen Şevketin göğsünde- ki zırhmı parçalıyarak — kalbine saplandı ve onu derhal öldürdü. Zâl Oğlu Rüstem, kuyunun he- nüz dibine varmamıştı, bu hare- keti düşerken yapıyordu, unutul- masın. Ve?!... Birok daha çıkardı. Yayına koydu. Bu sefer kuyunun dibine nişanladı. Ve bütün kuvvetiyle çekti. Ok o kadar şiddetle fırladı ki, bu atışın yaptığı geri tepme, kendisini atı ile beraber düşmekte olduğu kuyunun orlasından yuka- rıya fırlattı. Böylece Zâl Oğlu Rüstem ve atı ölmekten kurtuldular. Murat Selâmi ... Zâl Oğlu Rüstemin İsfendiyar- la birinci mücadelesi burada biti- yor. Bilmem evvelki gün gazete- SALRA DA Kalp yirmibeşlik | Zâl oğlu Rüstem | Posta ve telgra " M & İeş SES e e Atın gözlerinden ceviz |Umum müdürü Edip yerine Nazif bey tayin edildi Posta ve telgraf umum mi Edip Cemil Bey vakâlet emrif? lmarak yerine Antalya valisi hi zif Bey tayin edilmiştir. & Deniz kazası "” (Baş tarafı 1 in6i0E Füruzan şilebinin ikinci kâP nı Mustafa Bey kaza hakk şu sözleri söylemiştir: “— Biz kazada vazifemizi" mamile yaptık,. Motörün nizam” meye uygun bir şekilde ışık madığı muhakkaktır. Motörün reğinde yaktığı yegâne ışık sar” ve küfelerle tamamile kapan az daha onu da göremiyecek herikisini parçalryacaktık. yanı hayret nokta motörün b ışıklarını yakan koca vapuru memesidir. Kaza olur olmaz biz derhal nize altmış tane can kurtaran tık ve sandalmızı indirdik. Vi kişiyi bizzat biz kurtardık. bu hususta kendilerinden bir de kâğıt aldım.,, Kazayı müteakıp nezaret altf alıman Füruzan birinci kap Hüsnü Beyl eikinci kaptan fa Bey dün gece ikametgâha ten serbest bırakılmışlardır. Motör sahibi Faik Efendi gece de Heybeli Adada ; altında kalmıtşır. Tahkikat hef iyice tekemmül etmediğinden V| disi hâlâ nezaret altında bulun?” | rulmaktadır. ““DPünku ekşam gazerelerinali mizde Zâl Oğlunun resmine iyi dikkat ettiniz mi?, Eğer dikkat et- mişseniz başında —külâh yerine boynuzlu bir canavar başı oldu- “ğunu da görmüşsünüzdür. Bunun manasını anlamak ister- seniz Pazartesi ve Perşembe gün- leri devam edeceğimiz “Zâl Oğlu Rüstem ve Divi Sefit,, yazımızı o- kursunuz. Zâl Oğlunun beyaz devle mü- cadelesi bu koca kahramanın yap- tığı en büyük muharebedir. Sizi ciddi meraklardan ciddi hayretle- re sürükliyecek olan bu yazıyı da merakla okuyacağınıza eminiz. | biri kazaya uğrayanların aç suf bir halde saatlerce Heybeli A? polis merkezinin önünde beki diğini yazıyordu. Bu haber kı yen yanlıştır. Kazazedelere ahmer yemek ve çay verdiği 8 komiser Hasan Bey vasrtasile türlü istirahatleri temin edilmif tir. Dün akşam İstanbula gelen * zazedeler polise ve Hilâlial teşekkür etmişlerdir. Bu sabah kazadan hayatlı kurtaranlardan Hasbi oğlu V! Efendiyle konuştuk, Kazayı şöyle anlattı; — Yalovadan saat 11 deh ket ettik. Sabaha İstanbula caktık. Adam başma 13 kuruş bet etm'şti. Yola koyulduktan raben uyudum. Birdenbire ” sarsıntı ve feryatla uyandım. D4 ha ne olduğumuzu anlamadan niz suları dizlerime kadar Batmakta olduğumuzu anlad! Ceketimi çıkardım. Ay bılaf mı çıkardım. Bu esnada su zıma kadar geldi ve kayığın ayaklarımın altından kaybolt Pek az yüzmek biliyordum. Suy” üstünde çabalarken bir adam b numa sarıldı beraberce denizif bine doğru indik. Denize adam beni bıraktı. Tekrar ç yüzüne çıktım. Bu sefer başka V? $i btlime sarıldı. Tekrar batt, Batınca adam beni koyuvef" Böylece bir kaç defa batıp çıkt', tan sonra elime bir ip geçti. İP ” törden atılmıştı, Beni çekerek ? töre aldılar. Oradan da g bindirdiler. 4 Kaza çok ant old. Gözümün nünde bir çok adamlar boğu"” Bence kabahat motörün sahibif' Ç dir. Çünkü mavnada bir tek * bile yoktu, D A * gı Mmel Be ola Bür ları